Talousarvioesitys 2013
Selvitysosa:Kulttuuripolitiikan tavoitteena on vahvistaa kansallisessa ja kansainvälisessä toimintaympäristössä kulttuurin perustaa, parantaa luovan työn tekijöiden toimintaedellytyksiä, lisätä kansalaisten kulttuuriosallistumisen mahdollisuuksia sekä tukea kulttuurin taloutta.
Opetus- ja kulttuuriministeriö toteuttaa näitä tavoitteita taide- ja taiteilija-, kulttuuriperintö-, kirjasto-, kulttuurivienti-, tekijänoikeuspolitiikan sekä audiovisuaalisen politiikan keinoin. Opetus- ja kulttuuriministeriön tehtävä on huolehtia erityisesti kulttuurin toimialan lainsäädännöstä, hallintorakenteesta ja -käytännöistä, rahoituksesta, strategisesta ohjauksesta ja muista yleisistä toiminnan edellytyksistä. Valtion ohella kuntien rooli kulttuuripolitiikan toteuttamisessa on merkittävä. Myös kotitaloudet ohjaavat valinnoillaan kulttuuripolitiikkaa; ne sijoittavat kulttuuriin ja joukkoviestintään yli kuusinkertaisesti valtion ja kuntien yhteenlaskettuun kulttuuritukeen verrattuna.
Kulttuuripolitiikan keinoin edistetään myös eri hallinnonaloja läpäisevien kehittämistehtävien, kuten kestävän kehityksen, perus- ja ihmisoikeuksien, maahanmuuttajien kaksisuuntaisen kotoutumisen, arkkitehtuuri- ja muotoilupolitiikan, luovuus -, elinkeino- ja innovaatiopolitiikan, alueiden kehittämispolitiikan, lapsi- ja nuorisopolitiikan sekä terveys- ja hyvinvointipolitiikan toimeenpanoa sekä huolehditaan kaikkien väestöryhmien kulttuuristen oikeuksien toteutumisesta.
Taiteen ja kulttuurin perustan vahvistamisen haasteita ovat taidehallinnon rakenteelliset uudistukset, taiteen ja kulttuurin rahoituksen turvaaminen ja rahoitusjärjestelmien kehittäminen. Taidelaitosten toiminnan kehittämiseksi lisätään teattereiden, orkestereiden ja museoiden valtionosuusjärjestelmään kannustavuutta. Huolehditaan monikulttuurisen yhteiskunnan aiheuttamista kehittämistarpeista taiteen ja kulttuurin toimialoilla sekä turvallisen mediaympäristön kehittämisestä. Kulttuuripolitiikan tietoperustaa ja sektoritutkimusta vahvistetaan.
Luovan työn tekijöiden toimintaedellytysten vahvistamiseksi kiinnitetään huomiota taiteilijoiden työskentelyedellytyksiin ja toimeentuloedellytysten monipuolistamiseen, esittävän taiteen vapaiden ammattilaisryhmien asemaan sekä taiteen laatukehityksen edistämiseen.
Kansalaisten kulttuuriosallistumisen tavoitealueella haasteena on vahvistaa eri väestöryhmien osallisuutta kulttuuriin, turvata kirjasto-, kulttuuri- ja tietopalvelujen tasavertainen saatavuus ja saavutettavuus maan eri osissa sekä kulttuuriperintöaineistojen digitaalinen saatavuus ja säilyttäminen. Kulttuuripalvelujen tuottamiseen tarvitaan uusia malleja ja tapoja. Tekijänoikeusratkaisuilla tuetaan opetusta ja tutkimusta sekä kirjastojen, arkistojen ja museoiden toimintaa.
Kulttuurin ja luovan talouden haasteita ovat taiteen ja kulttuurin sekä audiovisuaalisen alan kotimarkkinoiden ja kulttuuriviennin vahvistaminen, kulttuurin ja matkailun toimialojen yhteistyön lisääminen, kulttuurin kansainvälisten suurtapahtumien tukijärjestelyt sekä audiovisuaalisen ja muiden kulttuuri- ja taidealojen tuotekehitysrahoituksen ja yrittäjyyden edellytysten, kuten osaamisen, tuote- ja palvelukehityksen parantaminen sekä tekijänoikeusjärjestelmän kehittäminen.
Kulttuuripolitiikan tavoitteet ja keskeisimmät toimenpiteet vuonna 2013 ovat:
Kulttuuripolitiikan tavoitteet | Keskeisimmät toimenpiteet |
---|---|
Kulttuurin perustan vahvistaminen: | Toteutetaan opetus- ja kulttuuriministeriön kulttuuripolitiikan strategian 2020 ja kulttuurin tulevaisuutta koskevan valtioneuvoston selonteon linjauksia. Käynnistetään Taiteen edistämiskeskuksen toiminta. Edistetään medialukutaitoa, media- ja elokuvakasvatusta ja yleisten kirjastojen mediakasvatustyötä. Valmistellaan Kansallisen audiovisuaalisen arkiston ja Mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskuksen yhdistymistä. Käynnistetään audiovisuaalisen alan tilastoinnin ja tiedonkeruun parantamista koskeva hanke. |
Parannetaan digitaalisten kulttuuriperintö- ja kirjastoaineistojen saatavuutta ja pitkäaikaissäilytystä osana kansallista digitaalista kirjastoa. Toteutetaan Kirjastopolitiikka 2015 -ohjelmaa ja edistetään yleisten kirjastojen laatusuosituksen käyttöönottoa. Valmistellaan kirjastolainsäädännön ajantasaistamista. Käynnistetään Venäjän ja Itä-Euroopan kulttuurisäätiön toiminta. Valmistellaan Valtion taidemuseon säätiöittämistä. Tuetaan taiteen ja kulttuurin aluetoimijoita sekä viranomais- ja muiden toimijoiden yhteistyötä. |
|
Vahvistetaan kulttuurin ja luovan talouden asemaa pohjoismaisessa ja Venäjä-yhteistyössä sekä kehitetään pohjoisen ulottuvuuden kulttuurikumppanuutta. Vahvistetaan taiteilijoiden, kulttuurialan toimijoiden ja teosten kansainvälistä liikkuvuutta sekä edistetään toimijoiden kansainvälistä verkostoitumista. Osallistutaan kulttuuriympäristöstrategian laatimiseen ja toimeenpanoon. Käynnistetään maailmanperintöstrategian laatiminen. Vahvistetaan kulttuuripoliittista sektoritutkimusta. |
|
Luovan työn tekijöiden toimintaedellytysten parantaminen: | Selvitetään taiteilijoiden työskentely- ja toimeentuloedellytyksien sekä eläketurvan parantamista. Kehitetään taiteen ja kulttuurin tukirakenteita ottaen huomioon vapaan ammattilaiskentän tarpeet. Edistetään julkisen rakentamisen ns. prosentti taiteeseen -periaatetta. Audiovisuaalisen kulttuurin poliittisten linjausten mukaisesti julkista tukijärjestelmää vahvistetaan. Jatketaan DigiDemo-tukiohjelman kehittämistoimia. |
Kaikkien väestö- ja kansalaisryhmien kulttuuriosallistumisen edellytysten lisääminen: | Jatketaan museoiden, orkestereiden ja teattereiden valtionosuusjärjestelmän kannustavuuden kehittämistä. Tuetaan kulttuuritilojen työllisyyttä lisääviä peruskorjaushankkeita ja muusta käytöstä vapautuvan rakennuskannan muuntamista kulttuurikäyttöön. Tuetaan kuntien kulttuuritoiminnan palvelurakenteen uudistamista. Parannetaan kulttuuripalveluiden tasa-arvoista saatavuutta, saavutettavuutta ja moninaisuutta ottaen huomioon eri ikä- ja väestöryhmien tarpeet. Kehitetään kirjasto- ja tietopalveluja väestön kunnallisina perus- ja lähipalveluina. Tuetaan toimintaa terveyden ja hyvinvoinnin lisäämiseksi taiteen ja kulttuurin keinoin. Saatetaan loppuun elokuvateattereiden esitystekniikan digitalisointihanke ja käynnistetään tarvittavat jatkotoimet. |
Kulttuurin ja luovan talouden edistäminen: | Tuetaan kulttuuriyrittäjyyttä ja luovien alojen työpaikkojen syntymistä sekä vahvistetaan luovien alojen elinkeinotoiminnan ja kulttuurin matkailullisen tuotteistamisen mahdollisuuksia. Luova talous työssä -hankkeessa kehitetään taide- ja kulttuurilähtöisiä toimintamalleja ja palvelutuotteita. Selvitetään mahdollisuus perustaa luovan talouden kehittäjä-toimija ja ministeriöiden välinen luovan talouden koordinaatioelin. Kulttuurivientiä ja luovien alojen markkinointiosaamista edistetään. Selkiytetään tekijänoikeuslakia ja toimeenpannaan teollis- ja tekijänoikeuksien strategiaa (IPR-strategia). Edistetään laillista online-tarjontaa ja vähennetään laitonta verkkojakelua. Selvitetään mahdollisuudet elokuva- ja muiden av-tuotantojen rahoituspohjan laajentamiseen sekä kannustinjärjestelmän toteuttamiseen. Edistetään kulttuurin kansainvälisten suurtapahtumien saamista Suomeen ja uudistetaan kulttuuritapahtumien tukijärjestelmää. |
Taiteen ja kulttuurin rahoitus veikkausvoittovaroista ja muista talousarvion määrärahoista
Veikkausvoittovarat | Yleiset budjettivarat | Yhteensä | |
Taiteenalojen edistäminen | 50 546 000 | 38 152 000 | 88 698 000 |
Kansalliset taidelaitokset | 93 404 000 | 88 088 000 | 181 492 000 |
Kirjastotoimi | 5 054 000 | 15 948 000 | 21 002 000 |
Museot ja kulttuuriperintö | 30 116 000 | 51 983 000 | 82 099 000 |
Alueellinen taiteen edistäminen | 23 267 000 | 106 000 | 23 373 000 |
Kulttuuripolitiikan kehittäminen1) | 11 230 000 | 1 039 000 | 12 269 000 |
Taiteen ja kulttuurin kv-toimintoihin | 9 051 000 | 6 153 000 | 15 204 000 |
Kulttuuri digitaalisessa ympäristössä | 2 153 000 | 7 511 000 | 9 664 000 |
Yhteensä | 224 821 000 | 208 980 000 | 433 801 000 |
---|
1) Sisältää veikkausvoittovaroissa opetus- ja kulttuuriministeriön käytettäväksi kohdan sekä kulttuurin suurtapahtumien rahoituksen.
01. Taiteen edistämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 4 919 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) taiteilijaprofessoreiden viroista aiheutuviin palkkausmenoihin
2) enintään 10 000 euroa maksullisen palvelutoiminnan tukemiseen.
Määrärahasta myönnettävät apurahat ja avustukset budjetoidaan maksuperusteisina.
Selvitysosa:Käynnistetään Taiteen edistämiskeskuksen toiminta hallitusohjelman mukaisesti. Toiminnallaan keskus kehittää suomalaisen taiteen laatua, monimuotoisuutta, kansainvälistä tasoa ja uudistumista sekä lisää taiteen ja kulttuurin saatavuutta ja saavutettavuutta. Taiteen edistämiskeskuksen työ edistää hyvinvointia, kulttuuria ja sen moninaisuutta. Toiminnan tavoitteena on vahvistaa taiteen ja kulttuurin asemaa ja arvostusta yhteiskuntaa uudistavana monimuotoisena voimavarana ja merkitysten luojana.
Tavoitteen saavuttamiseksi Taiteen edistämiskeskus edistää taidetta ja kulttuuria kansallisesti ja kansainvälisesti toteuttamalla kehittämishankkeita, nimittämällä läänintaiteilijoita, myöntämällä rahoitusta ja tukea yhteisöille. Taiteen edistämiskeskus edistää myös taiteilijoiden kansallisia ja kansainvälisiä työskentelyedellytyksiä tukemalla taiteilijoiden verkottumista, residenssitoimintaa ja toteuttamalla kehittämishankkeita. Virasto osallistuu myös taiteilijoiden toimeentulomahdollisuuksien edistämiseen toimimalla asiantuntijana. Virasto vastaa yhteydessään olevien itsenäistä päätöksentekovaltaa käyttävien luottamuselinten kuten valtion taidetoimikuntien, alueellisten taidetoimikuntien ja erillislautakuntien sekä taideneuvoston hallinnosta ja niille kuuluvien asioiden valmistelusta, päätösten esittelystä ja toimeenpanosta.
Henkilöstön hyvinvointia ja organisaation osaamista edistetään henkilöstösuunnittelulla ja koulutuksella sekä työhyvinvointihankkeita toteuttamalla.
Taidetoimikuntien tehtävänä on myöntää taiteilija-apurahoja, toimia oman toimialansa asiantuntijana ja osallistua viraston strategioiden laadintaan. Rahoitus on määräaikaista ja perustuu taiteellisen laadun vertaisarviointiin ja laajaan taidepoliittiseen asiantuntemukseen. Apurahapolitiikassa otetaan huomioon hakijakunnan sukupuoli-, ikä-, kieli- ja asuinpaikkarakenne ja erityisesti nuorten taiteilijoiden asema apurahan hakijoina ja saajina.
Taideneuvoston tehtävänä on päättää valtion taidetoimikuntien määrästä, niiden tarkemmista nimistä ja toimialoista. Taideneuvosto myös nimeää jäsenet valtion taidetoimikuntiin ja alueellisiin taidetoimikuntiin ja esittää taiteen akateemikon arvonimeä. Taideneuvosto voi tukea kokeilu- ja kehittämishankkeita.
Kulttuuripoliittisista syistä hintatuella katetaan noin 33 % maksullisen toiminnan erillismenoista.
Tuloksellisuuden tunnusluvut
2013 tavoite |
|
Taiteen edistämiskeskus ja alueyksiköt | |
Yhteisöjen valtionavustushakemukset | 2 300 |
— myönteiset päätökset | 990 |
Lausunnot valtionavustushakemuksista opetus- ja kulttuuriministeriölle | 850 |
Hankkeet | 200 |
Kansainväliset residenssit | 5 |
Julkaisut ja vaikuttavuuden arvioinnit | 4 |
Lausunnot, kannanotot ja aloitteet | 50 |
Valtakunnalliset vertaisarviointi-ryhmät ja erillislautakunnat | |
Apurahahakemukset | 8 200 |
— myönteiset päätökset | 1 700 |
Alueelliset vertaisarviointiryhmät | |
Apurahahakemukset | 2 800 |
— myönteiset päätökset | 600 |
Henkisten voimavarojen hallinta | |
Henkilötyövuodet | 59 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 5 142 | 4 840 | 4 939 |
Bruttotulot | 86 | 20 | 20 |
Nettomenot | 5 056 | 4 820 | 4 919 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 372 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 429 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -26 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -12 |
Palkkausten tarkistukset | 137 |
Yhteensä | 99 |
Momentin nimike on muutettu.
2013 talousarvio | 4 919 000 |
2012 II lisätalousarvio | 73 000 |
2012 talousarvio | 4 820 000 |
2011 tilinpäätös | 5 113 000 |
02. Valtion taidemuseon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 19 469 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) siviilipalvelusmiehistä aiheutuvien menojen maksamiseen
2) kalusto- ja laitehankintoihin
3) enintään 2 600 000 euroa näyttelytoiminnan ja muun maksullisen palvelutoiminnan tukemiseen
4) Valtion taidemuseon toimintaa jatkamaan perustettavan julkisoikeudellisen yhteisön käyttöpääomaan.
Selvitysosa:Valtion taidemuseo on kulttuurilaitos, joka rakentaa kansallista taidekokoelmaa, tekee monipuolisia näyttelyitä ja saattaa taiteen yleisön ulottuville. Maan keskustaidemuseona se vastaa kuvataiteen tietoaineistoista ja osallistuu taidemuseoalan kehittämiseen.
Kulttuuriperinnön hoidon vaikuttavuustavoitteena on visuaalisen kulttuuriperinnön kartuttaminen tuleville sukupolville. Taidekokoelmien kartuttamisen tavoitteet ovat lähes yksinomaan laadullisia ottaen samalla huomioon sisällölliset painotukset.
Näyttely- ja ohjelmistotuotannon sekä muun yleisölle suunnatun toiminnan tavoitteena on pitää kulttuuriperintö elävänä vahvistamalla Valtion taidemuseon eri yksiköiden roolia monipuolisten ja korkealaatuisten kulttuuripalvelujen tarjoajana. Näyttely- ja ohjelmistotoiminnan tarjonta pyritään pitämään monipuolisena samalla kun kävijätutkimuksin seurataan asiakkaiden tyytyväisyyttä ja pyritään vastaamaan sen toiveisiin. Yleisölähtöisyyteen, jolla tarkoitetaan ajankohtaisuutta näyttelytarjonnassa, kiinnitetään erityistä huomiota. Maksullisen toiminnan taloudellisena tavoitteena on, että tulot kattavat kokonaiskustannuksista 14 % ja erilliskustannuksista 47 %.
Taidemuseoalan sekä tutkimus- ja muun yhteistyön kehittämisen tulosalueella jatketaan koko taidemuseokenttää koskevia kehityshankkeita yhdessä maan muiden taidemuseoiden kanssa sekä tuotetaan tutkimusta yleisölähtöisen museotyön tueksi.
Valtion taidemuseon hallintomallin uudistus toteutetaan yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa.
Kulttuuripoliittisista syistä hintatuella katetaan noin 50 % maksullisen toiminnan erillismenoista.
Kulttuurialan luonteesta johtuen tulostavoitteet eivät ole jatkuvasti kasvavia. Numeeristen tunnuslukujen rinnalla on huomioitava pitkän tähtäimen vaikuttavuus, joka otetaan huomioon mm. näyttelyiden sisällöllisissä valinnoissa ja tavoitteiden asetteluissa. Suoritteiden määriä vertailtaessa on otettava huomioon niiden vaihtelevat laajuudet.
Tuloksellisuuden tunnusluvut | 2010 toteutuma |
2011 toteutuma |
2013 tavoite |
---|---|---|---|
Vaikuttavuus, tuotokset ja laadunhallinta | |||
Asiakastyytyväisyys (asiakaspalvelu), % | 92 | 89 | 92 |
Kokoelma- ja erikoisnäyttelyt, kpl | 25 | 17 | 11 |
Tutkimus- ja näyttelyjulkaisut, kpl | 8 | 10 | 9 |
Konservoidut teokset | 726 | 892 | 600 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Näyttelytoiminnan kävijämäärä | |||
— kokonaiskävijämäärä | 423 224 | 387 000 | 404 000 |
— maksavien kävijöiden osuus, % | 60 | 56 | 46 |
Näyttelykäynnin keskitulo | 5,8 | 4,9 | 4,4 |
Näyttelykäynnin keskihinta | 6,2 | 5,5 | 3,1 |
Näyttelyjulkaisujen myydyt määrät/painokset, % | 13 | 45 | 60 |
Hallinnollisten palvelujen osuus kokonaiskustannuksista, % | 16 | 16 | 16 |
Maksullinen toiminta (kustannusvastaavuus) | |||
— tulot/kokonaiskustannukset, % | 21 | 19 | 14 |
— tulot/erilliskustannukset, % | 57 | 55 | 47 |
— hintatuki/erilliskustannukset, % | 40 | 27 | 50 |
Henkisten voimavarojen hallinta | |||
Henkilötyövuodet | 229 | 228 | 228 |
Toiminnan tulot ja menot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 23 864 | 23 274 | 22 336 |
Bruttotulot | 4 005 | 4 053 | 2 867 |
Nettomenot | 19 858 | 19 221 | 19 469 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 694 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 910 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -88 |
Palkkausten tarkistukset | 326 |
Siirto momentille 29.80.04 (museoalan kehittämistoiminta, 2 htv) | -90 |
Muu muutos | -10 |
Vuokrien indeksitarkistukset | 200 |
Tuottavuustoimet | -90 |
Yhteensä | 248 |
Tarkoitus on, että tilivirastoina toimineen Valtion taidemuseon vuodelta 2013 varainhoitovuodelle 2014 siirtyvät määrärahat kohdennetaan taidemuseon toimintaa jatkavan julkisoikeudellisen yhteisön käyttöpääomaan.
2013 talousarvio | 19 469 000 |
2012 II lisätalousarvio | 221 000 |
2012 talousarvio | 19 221 000 |
2011 tilinpäätös | 19 075 000 |
03. Suomenlinnan hoitokunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 2 644 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) perusparannushankkeiden rahoittamiseen
2) kalusto- ja laitehankintoihin.
Selvitysosa: Suomenlinnan hoitokunta vastaa Unescon maailmanperintöluetteloon otetun ja kansallisesti merkittävän Suomenlinnan rakennuskulttuurimuistomerkin restauroinnista, ylläpidosta ja käyttämisestä sekä kohteen perusinformaation tuottamisesta ja jakamisesta yleisölle.
Tavoitteena on vahvistaa Suomenlinnan maailmanperintökohteen esimerkillistä hoitoa, ylläpitoa ja esittelyä siten, että linnoitusalue säilyy elinvoimaisena ja vetovoimaisena. Restauroinnin, ylläpidon ja alueen saavutettavuuden parantamisen perusteina ovat kiinteistövarallisuuden arvon säilyttäminen ja käytettävyyden turvaaminen siten, että tiloja voidaan vuokrata asumis- ja muuhun käyttöön sekä muuta varallisuutta asettaa alueen luonteeseen sopivan kulttuurimatkailun käyttöön. Hyvän julkisuuskuvan säilyttämiseksi alueella voidaan järjestää maailmanperintökohteen arvolle sopivia kulttuuritapahtumia.
Vuonna 2013 restaurointi- ja kunnossapitotöiden tavoitteen toteutumiseksi jatketaan kunnostusohjelman (2013—2017) mukaisesti linnoituslaitteiden ja kiinteistöjen ylläpito- ja perusparannustöitä sekä Suomenlinnan avovankilan perusparannus- ja laajennustöitä. Kunnostuksessa hyödynnetään saarella sijaitsevan avovankilan työvoimaa. Töissä käytetään myös ulkopuolisia urakoitsijoita. Valmistaudutaan Lonnan saaren osittaiseen käyttöönottoon. Osallistutaan hallitusohjelman mukaiseen maailmanperintöstrategian laatimiseen.
Maailmanperintökohteen tunnetuksi tekemisessä noudatetaan Unescon edellyttämän hallinta- ja hoitosuunnitelman mukaisia toimia. Korostetaan talvikausien kävijämäärien kehittämistä ja suuren yleisön tietämyksen lisääntymistä, minkä toteutumista arvioidaan Suomenlinnan yleisö- ja palvelututkimuksissa. Yhteisön elinvoimaisuuden säilyttämiseksi tavoitteena on tukea monipuolista asukasrakennetta ja säilyttää alueella riittävät palvelut.
Tuloksellisuuden tunnusluvut | 2010 toteutuma |
2011 toteutuma |
2013 arvio |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Matkailijamäärät sesongin ulkopuolisina kuukausina (loka—huhtikuu) | 165 200 | 183 800 | 180 000 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Hoitokunnan kokous- ja juhlatilojen käyttöaste, % | 26 | 28 | 30 |
Linnoitusmuureista parhaassa kuntoluokassa koko linnoitusmuurimäärästä (52 800 m2), % | 46 | 47 | 48 |
Vuokratuotot, kasvu % | 5,0 | 1,56 | 1 |
Henkisten voimavarojen hallinta | |||
Henkilötyövuodet | 88 | 90,4 | 91 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 7 827 | 7 551 | 7 582 |
Bruttotulot | 4 889 | 4 700 | 4 938 |
Nettomenot | 2 938 | 2 851 | 2 644 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 753 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 498 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -20 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -7 |
Palkkausten tarkistukset | 98 |
Muu muutos | 2 |
Kertameno | -100 |
Tuottavuustoimet | -180 |
Yhteensä | -207 |
2013 talousarvio | 2 644 000 |
2012 II lisätalousarvio | 54 000 |
2012 talousarvio | 2 851 000 |
2011 tilinpäätös | 2 683 000 |
04. Museoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 22 728 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kalusto- ja laitehankintoihin.
Momentille voidaan nettouttaa Museoviraston hallussa olevien maa-alueiden puunmyynnistä saatavat tulot.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Kansallismuseon toimintamenot | 9 556 000 |
Museoviraston muut toimintamenot | 13 172 000 |
Yhteensä | 22 728 000 |
Museovirasto vastaa kulttuuriympäristön vaalimiseen liittyvistä viranomaistehtävistä kansallisella tasolla. Se johtaa ja kehittää maan yleistä museotointa, suojelee ja hoitaa kulttuuriperintöä ja kulttuuriympäristöä sekä tuottaa ja välittää alaa koskevaa tutkimustietoa. Museoalaa kehitetään valtakunnallisesti yhteistyössä museoalan kanssa. Museoalan yleiseen kehittämiseen liittyviä tehtäviä keskitetään Valtion taidemuseosta Museovirastoon. Museovirasto osallistuu aktiivisesti alan kansainväliseen viranomais-, sidosryhmä- ja hankeyhteistyöhön.
Vuonna 2013 jatketaan Museoviraston toimintojen sopeuttamista väheneviin resursseihin siten, että painotetaan keskeisten strategisten tavoitteiden saavuttamista. Uusi organisaatio pyritään vakiinnuttamaan. Museoviraston toiminnassa korostetaan asiakaslähtöisyyttä, palvelukykyä sekä fyysistä, tiedollista ja kulttuurista saavutettavuutta. Kulttuuriperintökasvatuksella vahvistetaan kansalaisten osallisuutta kulttuuriperintöön. Kulttuuriperinnön digitaalista saatavuutta parannetaan ja arkisto-, kirjasto- ja kokoelmapalveluita kehitetään edelleen. Museoviraston kiinteistöjen hallinnan osalta varaudutaan mahdollisiin uudelleenjärjestelyihin.
Kulttuuriympäristöä vaalitaan kiinteiden muinaisjäännösten, rakennetun ympäristön ja kulttuurimaiseman suojelun keinoin sekä panostamalla Museoviraston hallinnassa olevien linnojen, museokiinteistöjen ja muinaisjäännösten restaurointiin, hoitoon ja esittelyyn. Osallistutaan kulttuuriympäristöstrategian laatimiseen ja toimeenpanoon. Toiminnassa keskitytään ohjelmallisen suojelupolitiikan, ohjausmenetelmien, opas- ja ohjeaineistojen sekä kulttuuriympäristön tilan seurannan kehittämiseen sekä inventointien tietojärjestelmien toteuttamiseen. Valtakunnallisesti merkittäviä kohteita sekä yhteistyötä valtion kiinteistöyksiköiden kanssa priorisoidaan. Arkeologisten kenttätöiden uudelleenorganisointia seurataan. Suomen kansallismuseo edistää suomalaisten aineellisen kulttuuriperinnön säilymistä ja vahvistaa sen merkitystä yhteiskunnassa. Kansallismuseo kartuttaa kokoelmiaan yhteistyössä valtakunnallisten erikoismuseoiden ja maakuntamuseoiden kanssa. Näyttely- ja muu yleisötoiminta sekä tietoverkoissa olevat kokoelmatiedot ja opetusaineistot lisäävät kulttuurihistoriallisesti merkittävän esineistön tuntemusta ja kiinnostusta sen säilyttämistä kohtaan. Painopisteenä on varsinkin lähimenneisyyden ja nykyajan aineellisen kulttuuriperinnön ja siihen liittyvä tiedon tallentaminen. Kansallinen kokoelmatyö vakiinnutetaan osaksi Kansallismuseon toimintaa.
Kansallismuseon palvelukykyä ja vaikuttavuutta parannetaan ottamalla käyttöön maanalaiset vastaanotto- ja huoltotilat. Vaihtuvien näyttelyiden tilan suunnittelu käynnistetään osana valmistautumista itsenäisyyden juhlavuoteen. Kulttuurien museo muuttaa vuonna 2013 Kansallismuseon yhteyteen. Kansallismuseon muiden museoiden toimintaa ja avoinnapitoa tarkastellaan osana Museoviraston toimintojen sopeuttamistoimenpiteitä. Toiminnan tuottavuutta parannetaan kehittämällä museokauppatoimintaa ja tehostamalla tilavuokrausta.
Henkilöstön hyvinvointia ja organisaation osaamista ja tuottavuutta edistetään henkilöstösuunnittelulla ja koulutuksella, ottamalla käyttöön sähköisiä toiminnan tuen järjestelmiä, palkkausjärjestelmää kehittämällä sekä työhyvinvointihankkeita toteuttamalla.
Tuloksellisuuden tunnusluvut | 2010 toteutuma |
2011 toteutuma |
2013 tavoite |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Käynnit Museoviraston verkkosivuilla | 3 166 698 | 3 546 608 | 4 500 000 |
Lausuntojen käsittelyaika, pv | 35 | 36 | 45 |
Museoiden kävijämäärä | |||
— kokonaiskävijämäärä | 323 322 | 414 790 | 380 000 |
— maksavien kävijöiden osuus, % | 46 | 40 | 45 |
— alle 18-vuotiaiden osuus kävijöistä, % | 24 | 19 | 15 |
Linnojen kävijämäärä | |||
— kokonaiskävijämäärä | 168 707 | 162 792 | 170 000 |
— maksavien kävijöiden osuus, % | 89 | 88 | 85 |
Tutkimus- ja näyttelyjulkaisut, kpl | 7 | 4 | 7 |
Esinetietojen digitointiaste, % | 30 | 40 | 45 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Museo- ja linnassakäynnin keskihinta, euroa | 3,2 | 2,4 | 2,8 |
Museo- ja linnassakäynnin keskitulo, euroa | 2,4 | 2,2 | 2,4 |
Henkisten voimavarojen hallinta | |||
Henkilötyövuodet (htv) | 385 | 361 | 320 |
Toiminnan tulot ja menot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 25 059 | 23 138 | 25 928 |
Bruttotulot | 4 691 | 3 200 | 3 200 |
Nettomenot | 20 369 | 19 938 | 22 728 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 233 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 938 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -135 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -57 |
Tasomuutos | 3 |
Palkkausten tarkistukset | 599 |
Tuottavuustoimet | -135 |
Kansallismuseon maanalaisten huoltotilojen vuokran lisäys | 700 |
Museoalan kehittämistoiminnan siirto momentilta 29.80.02 (2 htv) | 90 |
Määräaikaisen lisäyksen päättyminen | -50 |
Vuoden 2012 tasokorotuksen poisto | -500 |
Toiminnan turvaaminen | 2 000 |
Uusien toimitilojen vuokran lisäys | 125 |
Muuttokustannukset | 150 |
Yhteensä | 2 790 |
2013 talousarvio | 22 728 000 |
2012 II lisätalousarvio | 334 000 |
2012 I lisätalousarvio | 800 000 |
2012 talousarvio | 19 938 000 |
2011 tilinpäätös | 20 074 000 |
05. Näkövammaisten kirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 6 385 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kalusto- ja laitehankintoihin
2) enintään 4 000 euroa maksullisen palvelutoiminnan hintatukeen.
Selvitysosa:Näkövammaisten kirjasto Celia on asiantuntija saavutettavien kirjastopalveluiden tarjoajana ja saavutettavien aineistojen tuottajana (äänikirjat, yhdistelmäkirjat, pistekirjat, e-kirjat, koskettelukirjat, kohokuvat). Sen toiminnan tavoitteena on näkövammaisten ja muiden lukemisesteisten henkilöiden tasa-arvo kirjallisuuden ja tiedon saannissa.
Oppikirjapalvelujen tulosalueella kirjasto tuottaa lähes kokonaan näkövammaisten ja muiden lukemisesteisten koululaisten ja toisen asteen opiskelijoiden tarvitsemat oppikirjat sekä tutkintoa suorittavien korkea-asteen opiskelijoiden tutkintovaatimuksissa olevat kirjat, yhteensä noin 600 uutta oppikirjanimikettä. Oppikirjoja myydään maksuperustepäätöksen mukaisesti kaikkien lukemisesteisten käyttöön 9 000 kappaletta.
Kauno- ja tietokirjallisuuspalvelujen tulosalueella kirjasto tuottaa uusia kauno- ja tietokirjoja määrän (1 600 nimikettä), joka vastaa noin 33 % Suomessa vuosittain julkaistavasta yleisestä kirjallisuudesta. Kirjasto välittää kirjallisuutta asiakkaiden käyttöön postitse ja tietoverkon kautta. Potentiaalisen asiakaskunnan määrä on vähintään 50 000 henkilöä.
Keskeisenä tavoitteena vuonna 2013 on palvelun vaikuttavuuden lisääminen uusia asiakkaita tavoittamalla ja tarjoamalla Celian digitaalinen kokoelma ja verkkopalvelut muiden palvelukanavien, kuten kirjastojen, käyttöön. eKirjaston rakentaminen ja verkkojakelun laajentaminen jatkuvat. Kansainvälisen Daisy/Epub -formaatin käyttöä edistetään saavutettavassa muodossa olevan kirjallisuuden lisäämiseksi Suomessa.
Tuloksellisuuden tunnusluvut | 2010 toteutuma |
2011 toteutuma |
2013 arvio |
Vaikuttavuus, tuotokset ja laadunhallinta | |||
— kirjatuotanto/kpl | 2 277 | 2 057 | 2 200 |
— lainojen määrä | 978 161 | 985 072 | 1 100 000 |
— oppikirjatoimitukset/kpl | 9 937 | 11 369 | 13 500 |
— asiakkaiden määrä | 14 188 | 15 759 | 18 000 |
— asiakastyytyväisyys (arvosana 1—5) | 4,35 | 4,31 | 4,1 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
— kirjalainan keskihinta/euroa | 5,60 | 4,35 | 5,0 |
— oppikirjatoimituksen keskihinta/euroa | 179 | 153 | 165 |
Henkisten voimavarojen hallinta | |||
— Henkilötyövuodet | 56 | 51 | 52 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 6 179 | 6 567 | 6 550 |
Bruttotulot | 237 | 155 | 165 |
Nettomenot | 5 942 | 6 412 | 6 385 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 298 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 080 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -27 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -16 |
Palkkausten tarkistukset | 99 |
Tasomuutos | -83 |
Yhteensä | -27 |
2013 talousarvio | 6 385 000 |
2012 II lisätalousarvio | 52 000 |
2012 talousarvio | 6 412 000 |
2011 tilinpäätös | 6 724 000 |
06. Kansallisen audiovisuaalisen arkiston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 6 844 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kalusto- ja laitehankintoihin
2) enintään 160 000 euroa esitystoiminnan ja muun maksullisen palvelutoiminnan hintatukeen.
Selvitysosa:Kansallisen audiovisuaalisen arkiston (KAVA) tavoitteena on toimia elokuva-, televisio- ja radiohistorian tallettamisen ja säilyttämisen sekä esittämisen keskuksena sekä museona. KAVA palvelee väestön kulttuurisia, tiedollisia ja tutkimuksellisia tarpeita sekä luovaa teollisuutta asiakas- ja tietopalvelullaan. Lisäksi KAVA turvaa audiovisuaalisen kulttuuriperinnön näkymisen esittämällä taiteellisesti, historiallisesti tai muutoin merkittäviä elokuvia ja ohjelmia sekä harjoittamalla näyttely- ja julkaisutoimintaa.
Vuonna 2013 KAVA:n kokoelmien digitointi jatkuu kattavan suunnitelman mukaisesti. KAVA osallistuu Kansallisen digitaalisen kirjaston asiakasliittymän toteutukseen ja pitkäaikaissäilytysjärjestelmän suunnitteluun sekä arkistoinnin digitaalista tekniikkaa käsittelevään kansainväliseen yhteistyöhön.
Hankitaan kokoelmiin lakisääteisen talletusvelvollisuuden alaisen filmi- ja videotuotannon esityskopiot ja oheismateriaalit vuodelta 2010 sekä alkuperäismateriaalit vuonna 2008 tarkastetuista elokuvista. Lisäksi vapaaehtoisina talletuksina otetaan vastaan ulkomaisia elokuvakopioita, mutta niiden määrän arvioidaan laskevan elokuvien digitaaliseen levitykseen siirtymisen myötä. Levityksen digitalisoitumisen myötä vapaaehtoisten filmikopioiden talletusmäärän ennakoiminen vaikeutuu. Kartutetaan video- ja dvd-kokoelmaa n. 3 500 uudella tallenteella.
Tallennetaan digitaalisesti radio- ja televisio- ohjelmavirtaa opetus- ja kulttuuriministeriön hyväksymän suunnitelman mukaisesti yhteistyössä tieteen tietotekniikan keskus CSC:n kanssa. Digitaalisesti tallennettua ohjelmavirtaa kertyy n. 55 teratavua. Otetaan vastaan kotimaisten radio- ja tv-ohjelmien alkuperäislaatuisia tallenteita lakisääteisinä talletuksina. Uusia radio- ja tv-arkiston katselu- ja kuuntelupisteitä avataan vapaakappalekirjastojen filiaaleissa tarpeen mukaan. Ohjelmatiedot avataan käytettäväksi julkiseen internetiin. Elokuvakulttuuria edistetään elokuvien laadukkaalla esitystoiminnalla ja mediakasvatuksella elokuvateatteri Orionissa ja Kino Tuliossa Helsingissä ja alueellisesti yhdeksällä yliopistopaikkakunnalla. Lisäksi tuetaan ja harjoitetaan elokuvatutkimusta ja julkaistaan filmografista tietoa internet-osoitteessa www.elonet.fi ja muuta elokuvatietämystä omilla kotisivuilla www.kava.fi.
Kartutetaan museoesinekokoelmaa lahjoituksilla ja ostoilla. Keskitytään kokoelmien järjestelyyn ja esineistön luettelointiin. Valmistellaan Kansallisen audiovisuaalisen arkiston ja Mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskuksen yhdistymistä.
Tuloksellisuuden tunnusluvut | 2010 toteutuma |
2011 toteutuma |
2013 arvio |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
— Kokoelmien hoito/arkistoidut elokuvat, lkm | 145 998 | 151 612 | 164 000 |
— Elävän kuvan museo/museoesineet, lkm | 15 500 | 16 000 | 17 500 |
— Kirjasto-, tieto-, laina- ja asiakaspalvelut, lkm | 34 885 | 35 260 | 38 000 |
— Maksulliset palvelut/esitystoiminta, katsojamäärät | 54 607 | 50 506 | 60 000 |
— Maksullinen arkistopalvelu/kuva- ja filmipalvelu | 3 227 | 2 912 | 5 000 |
— Digitaalisesti talletettu ohjelmavirta teratavuin (rtva) | 95 | 146 | 280 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
— Kokoelma- ja arkistyö yht., euroa/elok. lkm | 17,82 | 27,76 | 19,10 |
— Elävän kuvan museo, euroa/esine | 23,76 | 27,17 | 21,76 |
— Kirjasto, euroa/kirjastopalvelu | 8,72 | 8,75 | 7,50 |
— Maksullinen palvelu: esitystoiminnan subventio | 255 534 | 217 208 | 200 700 |
— Radio- ja tv-arkisto yht. euroa/talletettu ohjelmavirta teratavut | 13 542 | 9 986 | 6 393 |
Henkisten voimavarojen hallinta | |||
— Henkilötyövuodet | 68 | 74 | 71 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 7 993 | 7 200 | 7 184 |
Bruttotulot | 404 | 340 | 340 |
Nettomenot | 7 589 | 6 860 | 6 844 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 803 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 060 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -24 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -18 |
Palkkausten tarkistukset | 114 |
Muu muutos | 2 |
Tuottavuustoimet | -90 |
Yhteensä | -16 |
2013 talousarvio | 6 844 000 |
2012 II lisätalousarvio | 65 000 |
2012 talousarvio | 6 860 000 |
2011 tilinpäätös | 6 846 000 |
07. Mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 667 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kalusto- ja laitehankintoihin.
Selvitysosa:Vuosi 2013 on Mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskuksen (MEKU) toinen toimintavuosi. MEKU:n toiminnan tarkoituksena on lasten ja nuorten kehityksen ja hyvinvoinnin turvaaminen mediaympäristössä. Tavoitteen saavuttamiseksi MEKU valvoo lastensuojelullisin perustein elokuvien, tallenteiden, televisio-ohjelmien sekä tietokone- ja videopelien tarjontaa ja ylläpitää yritysten käyttämää kuvaohjelmien ikärajojen luokittelujärjestelmää. MEKU toimii mediakasvatuksen kansallisena keskuksena ja toteuttaa mediakasvatukseen liittyvää tiedotusta, koulutusta ja tutkimusta. MEKU toimii EU:n Safer Internet -ohjelman kansallisena tiedotuskeskuksena.
MEKU:n tehtävänä on kouluttaa ja hyväksyä ikärajojen luokittelijat, valvoa luokittelijoiden toimintaa, ikärajojen noudattamista ja kuvaohjelmien merkintöjä sekä ottaa vastaan yleisöpalautetta. MEKU kehittää edelleen ikärajojen luokittelujärjestelmää, kuvaohjelmarekisteriä ja muita tietojärjestelmiä ja verkkopalveluita. Valmistellaan Kansallisen audiovisuaalisen arkiston ja Mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskuksen yhdistymistä.
Toimivat julkiset rekisterit ja verkkopalvelut, laaja tiedotustoiminta sekä yhteistyö media-alan toimijoiden kanssa muodostavat keskeisen osan MEKU:n toiminnan vaikuttavuudesta. Vaikuttavuutta mitataan yleisölle, kasvattajille, ikärajojen luokittelijoille, kuvaohjelmien tarjoajille ja muille yhteistyökumppaneille suunnatuilla kyselyillä, joilla selvitetään ikärajaluokittelujärjestelmän toimivuutta, tiedotustoiminnan tunnettuutta ja suhtautumista MEKU:n toimintaan.
Tuloksellisuuden tunnusluvut | 2010 toteutuma |
2011 toteutuma |
2013 arvio |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Valtion elokuvatarkastamo (31.12.2011 saakka) | |||
Tarkastetut pitkät kuvaohjelmat, kpl | 709 | 676 | |
Tarkastetut lyhyet kuvaohjelmat, kpl | 606 | 600 | |
Keskimääräinen tarkastajamäärä/kuvaohjelma | 1,5 | 1,4 | |
Myönnetyt esitysluvat, kpl | 24 | 30 | |
Lausunnot viranomaisille | 10 | 6 | |
Ilmoitetut kuvaohjelmat, kpl | 35 766 | 35 196 | |
Mediakasvatus ja kuvaohjelmakeskus (1.1.2012 alkaen) | |||
Mediakasvatushankkeet, kpl | 4 | ||
Tiedotuskampanjat, kpl | 2 | ||
Tutkimukset lasten mediaympäristöstä, kpl | 2 | ||
Koulutetut kuvaohjelmaluokittelijat, kpl | 30 | ||
Rekisteröidyt kuvaohjelmien tarjoajat, kpl | 1 600 | ||
Luokitellut ja ilmoitetut kuvaohjelmat, kpl | 21 000 | ||
Hyväksytyt EU:ssa luokitellut kuvaohjelmat, kpl | 1 200 | ||
Kuvaohjelman luokittelun oikaisupyynnöt, kpl | 300 | ||
Valvontaan liittyvät yhteydenotot, kpl | 500 | ||
Valvontaan liittyvät pistokokeet, kpl | 210 | ||
Kuvaohjelmien luokittelut, kpl | 300 | ||
Toiminnan tehokkuus | |||
Tarkastuksen keskimääräinen hinta, euroa/h | 281 | 236 | |
Henkisten voimavarojen hallinta | |||
Henkilötyövuodet | 13,5 | 12,5 | 16 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 833 | 1 095 | 1 217 |
Bruttotulot | 376 | 450 | 550 |
Nettomenot | 457 | 645 | 667 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 25 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 190 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -4 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -1 |
Palkkausten tarkistukset | 26 |
Muu muutos | 1 |
Yhteensä | 22 |
2013 talousarvio | 667 000 |
2012 II lisätalousarvio | 14 000 |
2012 talousarvio | 645 000 |
2011 tilinpäätös | 621 000 |
(08.) Venäjän ja Itä-Euroopan instituutin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen Venäjän ja Itä-Euroopan instituutin säätiöittämisestä.
Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.
Instituutin toimintaa jatkavaa säätiötä sekä Espoon kaupunkia kirjaston erityistehtävän osalta on tarkoitus avustaa momentin 29.80.52 määrärahasta.
2012 II lisätalousarvio | 276 000 |
2012 talousarvio | 969 000 |
2011 tilinpäätös | 978 000 |
16. Ylimääräiset taiteilija- ja sanomalehtimieseläkkeet (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 19 142 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) ylimääräisten taiteilijaeläkkeiden sekä taiteilijaeläkkeisiin liittyvien perhe-eläkkeiden maksamiseen voimassa olevien valtioneuvoston päätösten mukaisesti sekä aiemmin myönnettyjen ylimääräisten taiteilija- ja sanomalehtimieseläkkeiden maksamiseen
2) enintään 1 015 000 euroa uusiin taiteilijaeläkkeisiin sekä taiteilijaeläkkeisiin liittyviin perhe-eläkkeisiin siten, että enintään saadaan myöntää täyttä eläkettä vastaavina 51 ylimääräistä taiteilijaeläkettä.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Selvitysosa:Määräraha on laskettu vuoden 2013 arvioidussa TyEL-indeksitasossa (2470).
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Arvioitu toteutuma v. 2012 | -584 |
Työeläkeindeksi (2,74 %) | 493 |
Menosäästö (ylimääräiset sanomalehtimieseläkkeet) | -126 |
Uudet taiteilijaeläkkeet (51 kpl) | 796 |
Yhteensä | 579 |
2013 talousarvio | 19 142 000 |
2012 talousarvio | 18 563 000 |
2011 tilinpäätös | 16 693 370 |
30. Valtionavustukset yleisten kirjastojen toimintaan (kiinteä määräraha)
Momentille myönnetään 4 513 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kirjastolain (904/1998) ja opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten kirjastojen valtionavustusten maksamiseen
2) yleisille kirjastoille tuotettujen tietokanta- ja aineistopalvelujen ostoon ja yleisten kirjastojen erityistehtävien valtionavustusten maksamiseen sekä kirjastojen sisältötuotantoon liittyvien valtionavustusten maksamiseen
3) viittomakielisen kirjaston perustamiseen ja toimintaan liittyvien valtionavustusten maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Avustukset keskus- ja maakuntakirjastoille | 3 113 000 |
Kirjastojen sisältötuotantoon | 336 000 |
Yleisten kirjastojen tietokanta ja -aineistopalvelujen tuottaminen ja avustukset muihin erityistehtäviin | 914 000 |
Avustukset viittomakielisen kirjaston perustamiseen ja toimintaan | 150 000 |
Yhteensä | 4 513 000 |
Yleisten kirjastojen tavoitteena on tarjota väestölle yhtäläiset mahdollisuudet sivistyksen, tietojen ja taitojen ja kansalaisvalmiuksien hankkimiseen, kirjallisuuden ja taiteen harrastamiseen, kansainvälistymiseen sekä elinikäiseen oppimiseen. Kirjaston tehtävänä on myös tarjota mahdollisuus virtuaalisten ja vuorovaikutteisten verkkopalvelujen käyttöön ja opastaa käytössä.
Valtionavustuksilla tuetaan kirjasto- ja tietopalvelujen alueellisesti tasavertaista tuottamista ja kehittämistä. Tavoitteena on turvata palveluverkon toimivuus, kirjasto- ja tietopalvelujen laatu sekä koko väestön kattava tiedon ja kulttuurin saatavuus ja saavutettavuus.
Kirjastotoimen vaikuttavuutta arvioidaan kirjastojen käytön, aineistohankintojen, henkilöstövoimavarojen ja saatavuuden indikaattoreilla.
Eräitä kirjastotoimen tunnuslukuja | 2010 toteutuma |
2011 toteutuma |
2013 arvio |
Kirjahankinta, kpl/1 000 asukasta | 339 | 347 | 350 |
Muu aineistohankinta, kpl/1 000 asukasta | 62 | 65 | 65 |
Henkilötyövuodet, htv/1 000 asukasta | 0,8 | 0,8 | 0,8 |
Aukiolotunnit, 1 000 tuntia | 1 394 | 1 399 | 1 400 |
Fyysiset käynnit, kpl/asukas | 9,9 | 9,9 | 10 |
Verkkokäynnit, kpl/asukas | 10,7 | 10,6 | 10,6 |
Lainaukset, kpl/asukas | 18,1 | 18,2 | 18,3 |
Toimintakustannukset, euroa/asukas | 56 | 58 | 60 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Siirto momentille 29.80.50 (kertaluonteinen) | -100 |
Viittomakielisen kirjaston perustaminen | 150 |
Hallituksen menosäästöpäätös | -150 |
Yhteensä | -100 |
2013 talousarvio | 4 513 000 |
2012 talousarvio | 4 613 000 |
2011 tilinpäätös | 4 471 000 |
31. Valtionosuus ja -avustus teattereiden ja orkestereiden käyttökustannuksiin (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 40 420 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten teattereiden ja orkestereiden valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen.
Valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä henkilötyövuosien määrä on teattereilla enintään 2 469 ja orkestereilla enintään 1 033.
Selvitysosa:Valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä keskimääräinen arvonlisäveroton yksikköhinta on teattereilla 56 182 euroa ja orkestereilla 55 693 euroa henkilötyövuotta kohden.
Lakisääteisiin valtionosuuksiin ja -avustuksiin on lisäksi myönnetty 40 363 000 euroa momentilla 29.80.52 sisältäen valtionosuuden kustannustason tarkistuksen 2 384 000 euroa (3,0 %).
2013 talousarvio | 40 420 000 |
2012 talousarvio | 40 445 000 |
2011 tilinpäätös | 42 109 000 |
32. Valtionosuudet museoille (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 17 431 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten museoiden valtionosuuksien maksamiseen.
Valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä henkilötyövuosien määrä on enintään 1 183.
Selvitysosa:Valtionosuuden perusteena käytettävä keskimääräinen arvonlisäveroton yksikköhinta on 69 616 euroa.
Lakisääteisiin valtionosuuksiin on lisäksi myönnetty 19 380 000 euroa momentilla 29.80.52 sisältäen valtionosuuden kustannustason tarkistuksen 1 218 000 euroa (3,0 %).
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Menosäästö | -252 |
Yhteensä | -252 |
Momentin nimike on muutettu.
2013 talousarvio | 17 431 000 |
2012 talousarvio | 17 683 000 |
2011 tilinpäätös | 20 078 000 |
33. Valtionavustukset kuntien ja alueiden kulttuuritoiminnan kehittämiseen (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 106 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) 44 §:n mukaisten valtionavustusten maksamiseen sekä kuntien kulttuuritoiminnan palveluiden kehittämiseksi ja palveluiden tuotantorakenteiden monipuolistamiseksi käynnistettävään kokeilutoimintaan ja sen valtakunnalliseen koordinaatioon.
Selvitysosa:Kuntien kulttuuritoiminnasta annetun lain (728/1992) mukaisiin valtionosuuksiin myönnetään rahoitusta momentilta 28.90.30.
2013 talousarvio | 106 000 |
2012 talousarvio | 106 000 |
2011 tilinpäätös | 106 000 |
34. Valtionosuus ja -avustus yleisten kirjastojen perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 5 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten yleisten kirjastojen perustamishankkeiden valtionavustusten maksamiseen sekä opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) nojalla myönnettyjen yleisten kirjastojen perustamishankkeiden valtionosuuksien maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena. Määrärahasta maksetaan myös jälkirahoitteisina myönnettyjen valtionosuuksien ja -avustusten vuosieriin lain mukaan lisättävät korot.
Vuonna 2013 saa myöntää valtionavustusta yleisten kirjastojen perustamishankkeille siten, että hankkeista aiheutuvat valtionavustukset ovat yhteensä enintään 4 500 000 euroa. Valtionavustuksista enintään 1 000 000 euroa saa myöntää toteutusaikaisena.
Selvitysosa:Myönnettävillä valtionavustuksilla arvioidaan voitavan uusia kuusi kirjastoautoa ja peruskorjata viisi pääkirjastoa sekä yksi lähikirjasto (yhteensä 5 233 m2).
Myönnetyistä valtionosuuksista ja -avustuksista aiheutuvat menot (1 000 euroa)
2013 | 2014 | 2015 | 2016— | Yhteensä vuodesta 2013 lähtien | |
Ennen vuotta 2013 tehtyjen rahoituspäätösten vuosierät | 3 800 | 3 200 | 3 200 | 9 200 | 19 400 |
Vuosierien korko | 200 | 300 | 300 | 700 | 1 500 |
Vuonna 2013 tehtävät rahoituspäätökset | 1 000 | 500 | 500 | 2 500 | 4 500 |
Vuosierien korko | - | 100 | 100 | 100 | 300 |
Yhteensä | 5 000 | 4 100 | 4 100 | 12 500 | 25 700 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Vuosierien korko | -300 |
Yhteensä | -300 |
2013 talousarvio | 5 000 000 |
2012 talousarvio | 5 300 000 |
2011 tilinpäätös | 5 000 000 |
40. Korvaus Suomenlinnan huoltoliikenteen käyttötappioon (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 252 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää korvauksen maksamiseen Suomenlinnan huoltoliikenteen käyttötappioon.
Selvitysosa:Valtion ja Helsingin kaupungin kesken solmitun Suomenlinnan liikenteen hoitoa koskevan sopimuksen mukaisesti valtio ja kaupunki yhdessä vastaavat Suomenlinnan huoltoliikenteen käyttötappiosta.
2013 talousarvio | 252 000 |
2012 talousarvio | 252 000 |
2011 tilinpäätös | 230 400 |
50. Eräät avustukset (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 7 970 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kulttuuri-instituuttien tukemiseen
2) ystävyysseurojen tukemiseen
3) rakennussuojelulain (60/1985) ja rakennusperinnön suojelusta annetun lain (498/2010) nojalla suojeltujen kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten entistämiseen ja parantamiseen
4) kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden alusten entistämiseen ja korjaamiseen
5) maailmanperintösopimuksen sekä Haagin vuoden 1954 yleissopimuksen mukaiseen suojelu-, tutkimus- ja valistustoimintaan
6) Unescon aineettoman kulttuuriperinnön suojelua koskevan sopimuksen kansalliseen toimeenpanoon
7) rauhantyön edistämiseen
8) Suomen Islamilainen Neuvosto (SINE) ry:n menoihin
9) saamenkielisen kulttuurin edistämiseen ja saamelaisjärjestöjen toimintaan
10) kulttuurin alan avustusten, apurahojen ja palkintojen maksamiseen sekä julkaisujen tukemiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Kulttuuri-instituuttien tukeminen | 4 700 000 |
Ystävyysseurojen kulttuuriyhteistyön tukeminen | 1 400 000 |
Kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten kunnossapitoa tai parantamista varten | 361 000 |
Maailmanperintösopimuksen sekä Haagin vuoden 1954 yleissopimuksen mukaiseen suojelu-, entistämis-, tutkimus- ja valistustoimintaan | 293 000 |
Unescon aineettoman kulttuuriperinnön suojelua koskevan sopimuksen kansalliseen toimeenpanoon | 124 000 |
Rauhantyön edistämiseen | 560 000 |
Saamelaiskäräjille saamenkielisen kulttuurin edistämiseen ja saamelaisjärjestöjen toimintaan, josta 10 650 euroa Utsjoen saamelaiskirkkotupien ylläpitoon | 182 000 |
Eräiden kansalaisjärjestöjen toimintaan | 121 000 |
Suomen Islamilainen Neuvosto (SINE) ry | 53 000 |
Sibeliuksen kootut -teokset | 76 000 |
Ihmisoikeusliiton toiminnan tukeminen | 100 000 |
Yhteensä | 7 970 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | -1 100 |
Siirto momenteilta 29.01.21, 29.80.30 ja 29.80.50 (kertaluonteinen) | 300 |
Siirto momentille 29.01.66 | -16 |
Lehtimiespalkinnot | -30 |
Unescon aineettoman kulttuuriperinnön suojelua koskevan sopimuksen kansalliseen täytäntöönpanoon | 140 |
Yhteensä | -706 |
2013 talousarvio | 7 970 000 |
2012 I lisätalousarvio | 632 000 |
2012 talousarvio | 8 676 000 |
2011 tilinpäätös | 9 475 000 |
51. Apurahat taiteilijoille, kirjailijoille ja kääntäjille (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 14 091 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) valtion taiteilija-apurahoista annetun lain (734/1969, muut. 1135/2010) 3 §:n mukaisten 545 apurahavuotta vastaavien taiteilija-apurahojen sekä 3 §:n 2 momentin mukaisten erittäin ansioituneille taiteenharjoittajille myönnettävien valtion taiteilija-apurahojen maksamiseen
2) eräistä kirjailijoille ja kääntäjille suoritettavista apurahoista ja avustuksista annetun lain (1080/1983) mukaisiin apurahoihin ja avustuksiin.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Valtion taiteilija-apurahat (545 kpl) | 10 752 000 |
Kirjailijoiden ja kääntäjien apurahat ja avustukset | 3 100 000 |
Taitelijaprofessoriapurahat (12 kpl) | 239 000 |
Yhteensä | 14 091 000 |
Taiteilija-apurahan suuruus on 1.3.2012 alkaen 1 626,99 euroa/kk ja 1.4.2012 alkaen 1 649,77 euroa/kk. Em. taiteilija-apurahoja tarkistetaan valtion virkamiesten palkkatarkistuksia vastaavasti opetus- ja kulttuuriministeriön päätöksellä. Kirjailijoiden ja kääntäjien apurahojen kokonaismäärä on 10 % edellisenä kalenterivuonna kuntien ylläpitämiin yleisiin kirjastoihin hankittuun kirjallisuuteen käytetystä rahamäärästä.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Apurahojen tarkistus | 700 |
Yhteensä | 700 |
2013 talousarvio | 14 091 000 |
2012 talousarvio | 13 391 000 |
2011 tilinpäätös | 13 018 931 |
52. Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat taiteen edistämiseen (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 224 821 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) taiteen ja kulttuurin edistämistä tarkoittavien toimenpiteiden ja tapahtumien rahoittamiseen, taide- ja kulttuuripolitiikan tutkimus-, selvitys- ja tiedotustoiminnan palkkaus- ja muiden menojen maksamiseen sekä valtion laitosten kulttuuria koskeviin kokeilu- ja tutkimushankkeisiin
2) taideteosten hankkimiseen valtion ja yliopistojen kiinteistöihin sekä niiden käytössä oleviin rakennuksiin
3) vähälevikkisen laatukirjallisuuden hankkimiseen yleisiin kirjastoihin
4) Taiteen edistämiskeskuksesta annetun lain mukaisiin Taiteen edistämiskeskuksen, taideneuvoston ja taidetoimikuntien myöntämiin apurahoihin ja avustuksiin sekä enintään 960 000 euroa eräistä kuvataiteen tekijöille suoritettavista apurahoista annetun lain (115/1997) mukaisiin apurahoihin
5) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen museoille sekä muuhun museo- ja kulttuuriperintöalan tukemiseen
6) enintään 5 054 000 euroa opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain mukaisten valtionavustusten maksamiseen kirjastoille ja muuhun kirjastoalan tukemiseen, yleisten kirjastojen valtion aluehallinnolle kirjastotoimen alueelliseen ja muuhun kehittämiseen, yleisten kirjastojen kansallisiin kehittämishankkeisiin ja kansainväliseen yhteistyöhön sekä yleisten kirjastojen osaamispohjan vahvistamiseen
7) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen teattereille ja orkestereille sekä enintään 3 990 000 euroa teatteri- ja orkesterilain (730/1992) 6 a §:n mukaisen valtionavustuksen maksamiseen
8) EU:n kulttuuriohjelmien hankkeiden kansalliseen tukemiseen ja ohjelmien yhteyspisteiden toimintamenoihin, sekä valtionhallinnon kulttuurialan kansainvälisen yhteistyön menoihin
9) enintään 38 260 000 euron valtionavustuksen maksamiseen Suomen Kansallisoopperan säätiölle ja enintään 11 506 000 euron valtionavustuksen maksamiseen Suomen Kansallisteatterin Osakeyhtiön käyttökustannuksiin sekä yhteensä enintään 1 200 000 euroa avustusten maksamiseen Venäjän ja Itä-Euroopan kulttuurisäätiölle sekä Espoon kaupungille kirjaston erityistehtävän hoitamiseen
10) tekijänoikeuslain (404/1961) 55 §:ssä säädetyn tekijänoikeusneuvoston toimintamenoihin sekä tekijänoikeusasioiden neuvottelukunnan ja tekijänoikeusselvitysten kuluihin
11) enintään 49 henkilön palkkaamiseen Taiteen edistämiskeskuksen määräaikaisiin taiteen edistämisen tehtäviin.
Kohdat 2 ja 4 budjetoidaan maksuperusteisina.
Kohdassa 11 tarkoitettujen henkilöiden osalta työnantajalle maksetut sairausvakuutuksen mukaiset etuudet otetaan nettobudjetoitaessa tuloina huomioon.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Elokuvan tuotantoon ja levitykseen | 22 870 000 |
Elokuvateattereiden digitalisoinnin edistämiseen | 1 420 000 |
Elokuvakulttuurin edistämiseen | 2 340 000 |
Lasten ja nuorten elokuvakulttuurin kehittämiseen | 1 354 000 |
Kirjallisuuden edistämiseen | 2 635 000 |
Kuvataiteen edistämiseen | 2 188 000 |
Näyttämötaiteen edistämiseen | 3 856 000 |
Rakennustaiteen edistämiseen | 417 000 |
Säveltaiteen edistämiseen | 4 613 000 |
Muotoilun edistämiseen | 904 000 |
Tanssitaiteen edistämiseen | 1 394 000 |
Valokuvataiteen edistämiseen | 785 000 |
Sirkustaiteen edistämiseen | 540 000 |
Mediataiteen edistämiseen | 216 000 |
Sarjakuvataiteen edistämiseen | 200 000 |
Valtion julkisten rakennusten taidehankintoihin ja valtion taidekokoelmien hoitoon | 1 080 000 |
Muu taiteenalojen edistäminen | 2 213 000 |
Apurahat ja palkinnot | 1 521 000 |
Venäjän ja Itä-Euroopan kulttuurisäätiön toimintaan ja kirjastotehtävän hoitamiseen | 1 200 000 |
Suomen Kansallisteatterin Osakeyhtiölle | 11 506 000 |
Suomen Kansallisoopperan Säätiölle | 38 260 000 |
Suomen Elokuvasäätiölle | 2 075 000 |
Rahoituslain mukaisiin valtionosuuksiin ja -avustuksiin teattereille ja orkestereille | 40 363 000 |
Kirjastotoimen valtionavustuksiin ja kehittämistoimiin | 5 054 000 |
Rahoituslain mukaisiin valtionosuuksiin museoille | 19 380 000 |
Museot ja kulttuuriperintö | 9 036 000 |
Seurantalojen korjausavustuksiin ja valistustyöhön | 1 700 000 |
Alueellinen taiteen edistäminen | 15 673 000 |
Taidetoimikuntalaitoksen valtionavustuksiin ja kehittämistoimiin | 7 394 000 |
Saamelaiskulttuurin edistäminen | 200 000 |
Kulttuuripolitiikan kehittäminen | 6 068 000 |
Kulttuurivienti ja kansainvälinen yhteistyö | 9 051 000 |
Kulttuuri digitaalisessa ympäristössä | 2 153 000 |
Kulttuurin kansainväliset suurtapahtumat | 1 771 000 |
Opetus- ja kulttuuriministeriön käytettäväksi | 3 391 000 |
Yhteensä | 224 821 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tuloutusarvion muutos | 2 226 |
Yhteensä | 2 226 |
2013 talousarvio | 224 821 000 |
2012 talousarvio | 222 595 000 |
2011 tilinpäätös | 220 345 595 |
53. Valtionavustus tilakustannuksiin (kiinteä määräraha)
Momentille myönnetään 19 824 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää avustuksen myöntämiseen eräiden taide- ja kulttuurilaitosten sekä -yhteisöjen tilakustannuksiin.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tilavuokrien indeksitarkistukset | 640 |
Vuoden 2013 indeksitarkistus | 360 |
Yhteensä | 1 000 |
2013 talousarvio | 19 824 000 |
2012 talousarvio | 18 824 000 |
2011 tilinpäätös | 18 822 430 |
54. Valtionavustus taide- ja kulttuurilaitosten toimitilainvestointeihin (kiinteä määräraha)
Momentille myönnetään 7 336 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää avustuksen myöntämiseen Suomen Kansallisteatterin ja Svenska Teaternin peruskorjauksista aiheutuneiden lainojen lyhennyksiin ja korkojen maksuun.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kansallisteatterin lainanhoitokulujen korkotason muutos | -66 |
Yhteensä | -66 |
2013 talousarvio | 7 336 000 |
2012 talousarvio | 7 402 000 |
2011 tilinpäätös | 3 095 477 |
55. Kulttuuriperinnön digitoinnin tukeminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 2 100 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kansallinen digitaalinen kirjasto -ohjelman ja toimintasuunnitelman toimeenpanosta aiheutuviin kustannuksiin
2) keskeisten, priorisoitujen museo- ja kulttuuriperintöaineistojen suunnitelmallisesta digitoinnista aiheutuviin kustannuksiin
3) museoiden sisältötuotannon tukemiseen
4) digitaalisessa muodossa olevien kulttuuriperintöaineistojen saatavuutta, käyttöä ja säilyttämistä parantavien järjestelmien ja palveluiden kehittämiseen sekä kirjastojen, arkistojen ja museoiden yhteisen hakupalvelun kehittämiseen ja liittämiseen osaksi Euroopan digitaalista kirjastoa
5) kulttuuri- ja kulttuuriperintöaineistojen digitointia, digitaalista saatavuutta ja pitkäaikaissäilytystä koskevan osaamisen kehittämisestä ja jakamisesta aiheutuviin kustannuksiin.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Siirto momentille 29.80.50 (kertaluonteinen) | -100 |
Menosäästö | -300 |
Yhteensä | -400 |
2013 talousarvio | 2 100 000 |
2012 talousarvio | 2 500 000 |
2011 tilinpäätös | 2 500 000 |
70. Kaluston hankinta (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 2 250 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) toiminta- ja näyttelyvarustuksen sekä niiden suunnittelumenojen maksamiseen
2) enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin
3) enintään 1 000 000 euroa Museoviraston uusien toimitilojen varustamiseen ja 900 000 euroa Kansallismuseon maanalaisten tilojen varustamiseen.
Käyttösuunnitelmassa mainitut virastot voivat käyttää myös toimintamenomäärärahoja kalusto- ja laitehankintoihin.
Käyttösuunnitelma (euroa)
Valtion taidemuseo | 300 000 |
Museovirasto | 1 900 000 |
Näkövammaisten kirjasto | 50 000 |
Yhteensä | 2 250 000 |
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | -575 |
Yhteensä | -575 |
2013 talousarvio | 2 250 000 |
2012 talousarvio | 2 825 000 |
2011 tilinpäätös | 2 100 000 |
72. Valtion taidemuseon kokoelmien kartuttaminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 739 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Valtion taidemuseon taidehankinnoista aiheutuvien menojen maksamiseen.
2013 talousarvio | 739 000 |
2012 talousarvio | 739 000 |
2011 tilinpäätös | 939 000 |
75. Toimitilojen ja kiinteistövarallisuuden perusparannukset ja kunnossapito (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 4 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää kiinteistövarallisuuden perusparannuksista ja kunnossapidosta sekä pienehköistä uudisrakennushankkeista aiheutuvien investointimenojen maksamiseen ja museolaivojen korjaustöistä aiheutuviin kustannuksiin.
Käyttösuunnitelma (euroa)
1. | Museovirasto | 2 100 000 |
2. | Suomenlinnan hoitokunta | 1 900 000 |
Yhteensä | 4 000 000 |
Määrärahaa saa käyttää myös enintään yhdeksää henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin, josta Suomenlinnan hoitokunnan osuus on enintään kaksi henkilötyövuotta.
1) Käyttösuunnitelman kohdan 1. hankkeita koskevia sitoumuksia saa tehdä siten, että niistä vuoden 2013 jälkeen aiheutuvat menot ovat yhteensä enintään 600 000 euroa.
2) Käyttösuunnitelman kohdan 2. hankkeita koskevia sitoumuksia saa tehdä siten, että niistä vuoden 2013 jälkeen aiheutuvat menot ovat yhteensä enintään 1 000 000 euroa.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | -400 |
Yhteensä | -400 |
2013 talousarvio | 4 000 000 |
2012 II lisätalousarvio | 640 000 |
2012 talousarvio | 4 400 000 |
2011 tilinpäätös | 3 900 000 |
95. Kulttuuriympäristön suojelusta aiheutuvat menot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 150 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää muinaismuistolain (295/1963) toteuttamisesta aiheutuvien menojen ja lain nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | 133 |
Yhteensä | 133 |
2013 talousarvio | 150 000 |
2012 talousarvio | 17 000 |
2011 tilinpäätös | 1 942 |