Talousarvioesitys 2013
Pääluokka 28
VALTIOVARAINMINISTERIÖN HALLINNONALA
Selvitysosa:
Suomen kansantalouteen ja sitä myötä julkiseen talouteen syntynyt vakava tilanne korostaa valtiovarainhallinnon strategista vastuuta tasapainoisen ja kestävän kasvun talouspolitiikasta, valtiontalouden hyvästä hoidosta, kestävän kuntatalouden toimintaedellytyksistä sekä tuloksellisesta julkisesta hallinnosta.
Valtiovarainhallinto on talouden, julkisen hallinnon ja julkisten palvelujen uudistaja ja ohjaaja. Valtiovarainhallinnon toiminnan tavoitteena on kestävä, kilpailukykyinen ja innovatiivinen kansantalous, jonka julkinen sektori on tehokas ja laadukas. Valtiovarainhallinto turvaa osaltaan tulevien sukupolvien talouden perustan ja valinnanmahdollisuudet.
Valtiovarainhallinnon toiminta perustuu vahvaan tietopohjaan ja näkemykseen tulevaisuuden muutostarpeista ja niitä tukevista ohjausprosesseista, asiakaslähtöisten julkisten palvelujen tehokkaaseen tuottamiseen sekä valtion yhteisten palvelujen tehokkaaseen järjestämiseen.
Valtiovarainministeriö suunnittelee ja johtaa toimintaansa seuraavina kokonaisuuksina:
- — talouspolitiikan valmistelu
- — hallintopolitiikan valmistelu ja
- — hallinnonalan ohjaus.
Valtiovarainministeriö valmistelee ja toteuttaa hallituksen talouspolitiikkaa. Ministeriö myös valmistelee Suomen osalta EU:n talouspolitiikan koordinointia ja euroalueen talouspolitiikkaa.
Talouspolitiikan valmistelu edellyttää talouden kehityksen seurantaa, analysointia ja ennustamista. Valtiovarainministeriö kehittää talouden ennustamista ja julkaisutoimintaa vastaamaan yhä paremmin yhteiskunnan muuttuvia tarpeita. Ministeriö tekee tiiviisti yhteistyötä Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen kanssa ja hyödyntää enenevässä määrin tutkimuskeskuksen asiantuntemusta talouspolitiikan valmistelutyössä. Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen tutkimusalueita ovat julkisten palvelujen vaikuttavuus, julkisen talouden rahoitus ja tulonsiirrot sekä työmarkkinat ja kestävää kasvua tukeva politiikka.
Valtiovarainministeriö tiivistää talouspolitiikan valmistelun yhteyttä hallintopolitiikan valmisteluun. Ministeriö kohdentaa resurssejaan enenevässä määrin julkisen toiminnan ja talouden analyyseihin ja jatkaa toimenpiteitä julkisen talouden tasapainon vahvistamiseksi. Keskeistä on hallitusohjelman menolinjauksen noudattaminen ja uuden hallituksen toimintalinjan valmistelu. Valtion- ja yleisemmin julkistaloudelle asetettavien tavoitteiden lisäksi keskeinen tehtävä on hallituksen meno- ja kehyssääntöjen valmistelu.
Peruspalvelujen turvaaminen edellyttää rakenteellisia muutoksia väestön ikärakenteen muuttuessa ja kuntien menopaineiden kasvaessa. Rakenteellisia muutoksia toimeenpannaan hallitusohjelman mukaisesti. Julkisessa toiminnassa keskeistä on vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden parantaminen mm. lisäämällä sähköisiä toimintaprosesseja, keskittymällä ydintoimintoihin sekä valtion ja kuntien välisen työnjaon ja rahoitussuhteiden tarkistaminen.
Valtiovarainministeriö vaikuttaa EU:n budjetin valmisteluun ja rahoituskehysten uudistamiseen nettomaksajan näkökulmasta. Ministeriö pyrkii vaikuttamaan siihen, että EU:n toimintaa ja voimavaroja kohdennetaan asioihin, joissa EU:n ja jäsenvaltioiden yhteistyö saa aikaan lisäarvoa unionille.
Rahoitusmarkkinapolitiikalla valtiovarainministeriö vahvistaa ja luo rahoitusmarkkinoille toimintapuitteet ja pelisäännöt, jotka ylläpitävät yleisön luottamusta rahoitusmarkkinoiden toimintaan Suomessa ja kansainvälisesti. Suomen tavoitteena EU:n talouskriisin ajan on ollut euroalueen taloudellisen vakauden, kasvun ja työllisyyden turvaaminen sekä Suomen riskien rajaaminen pienimpään mahdolliseen turvaten suomalaisten veronmaksajien edut.
Veropolitiikan tavoitteena on Suomen verojärjestelmän kilpailukyvyn säilyttäminen ja veropohjan turvaaminen eri veromuodoissa. Valtiovarainministeriön tehtävänä on kehittää verojärjestelmiä ja arvioida veropoliittisten toimenpiteiden vaikutuksia.
Verohallinto toimittaa verotusta ja tilittää verot ja veronluonteiset maksut veronsaajille. Tullilaitos turvaa yritysten ulkomaankaupan sujuvuuden, huolehtii EU:n kauppapolitiikan ja kansallisen tavaraverotuksen täytäntöönpanosta sekä takaa tuloksellisen rikostorjunnan.
Valtiovarainministeriö vastaa valtion velanhoidon strategisesta ohjauksesta ja tavoitteenasettelusta ja Valtiokonttori toteuttaa velanhoidossa tarvittavat rahoitusoperaatiot. Valtion budjettitalouden velanhallinnan strategisena tavoitteena on tyydyttää valtion budjettitalouden rahoitustarve ja minimoida velasta aiheutuva kustannus pitkällä aikavälillä hyväksyttäväksi katsottavalla riskitasolla. Toiminnon merkitys korostuu valtion siirryttyä velkojensa lyhentämisestä uusien velkojen ottajaksi.
Valtion eläkerahaston (VER) avulla valtio varautuu eläkemenojen maksamiseen ja niistä aiheutuvien vuosittaisten menojen tasaamiseen. VER on valtion talousarvion ulkopuolinen rahasto, josta voidaan siirtää varoja talousarvion katteeksi.
Tilastokeskus huolehtii tilastojen laadinnasta sekä kansallisen tilastotoimen kehittämisestä yhteistyössä muiden tilastoja laativien valtion viranomaisten kanssa.
Valtiovarainministeriö valmistelee julkisen hallinnon kehittämisen yleiset periaatteet poliittiseen päätöksentekoon. Valmistelu ulottuu valtionhallinnon lisäksi kuntien toiminnan yleisten edellytysten kehittämiseen. Tavoitteena on hallitusohjelman tavoiteasettelun pohjalta kehittää hallinnon rakenteita ja ohjausjärjestelmiä, parantaa ministeriöiden tulos- ja talousohjausta, kehittää tietohallintoa ja julkishallinnon informaatioteknologian hyödyntämistä sekä syventää konserniohjausta ja -ratkaisuja.
Valtiovarainministeriö jatkaa kuntauudistusta hallitusohjelman mukaisesti. Kuntauudistuksen tavoitteena on vahvoihin peruskuntiin pohjautuva elinvoimainen kuntarakenne. Kuntalain kokonaisuudistus toteutetaan vuoteen 2015 mennessä.
Peruspalveluohjelman taloudellisia ohjauskeinoja tehostetaan siten, että ohjelma on tehokas poikkihallinnollinen kunnallisten palvelujen ja niiden rahoituksen kokonaisuuden ohjausväline poliittisessa päätöksenteossa.
Valtion aluehallinnossa seurataan aluehallintouudistuksen toteutumista eduskunnan edellyttämällä tavalla. Keskus- ja aluehallinnon toimintoja kootaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukseen ja aluehallintovirastoihin hallinnon kehittämisen ministeriryhmän linjauksen mukaisesti. Valtion paikallishallintoa uudistetaan osana hallinto- ja palvelurakenteiden uudistamista. Valtion paikallishallinnon asiakaspalvelut tarjotaan pääasiassa yhteispalveluna.
Valtionhallinnon työpaikkojen alueellistamista jatketaan aiempaa tasaisemmin maan eri osiin.
Valtion yhteisiä toimintoja ja palveluja ohjataan ja kehitetään tavoitteena yhtenäisesti toimiva, lisäarvoa ja mittakaavaetuja tuottava, osaamista yhdistävä valtiokonserni.
Valtiovarainministeriö luo valtion vastuulla olevan palvelutuotannon konserniperiaatteita ja konsernipalveluja.
Henkilöstövoimavarojen käytön ohjaus ja tietotekniikan tehokkaampi hyödyntäminen korostuvat sekä palvelutuotannossa että valtionhallinnon sisäisissä järjestelmissä.
Valtiovarainministeriö varmistaa valtiolle yhtenäisen ja taloudellisen hankinta-, toimitila- ja matkustuspolitiikan.
Valtiovarainhallinto edistää valtion kilpailukykyä työnantajana. Valtiovarainministeriö valmistelee valtion työnantajapolitiikkaa ja eläketurvaa koskevat säädökset.
Valtiokonttorin henkilöasiakkaita koskevien eläkeasioiden käsittely ja palvelu siirtyi Kuntien eläkevakuutuksen (Keva) hoidettavaksi 1.1.2011 alkaen. Talousarviovuonna jatkuu siirron jälkeinen toimintojen tarkastelu ja sopeuttaminen. Lisäksi 1.1.2013 siirretään valtion eläkeasioiden hoitoon liittyvät työnantaja-asiakkaisiin kohdistuvat tehtävät sekä valtion eläkkeisiin liittyvät aktuaari- ja tilastotoimen tehtävät Kevan hoidettavaksi.
Konsernipalvelujen tuottajana Valtiokonttorin toiminnan painopisteenä on virastojen yhteisen talous- ja henkilöstöhallinnon tietojärjestelmäkokonaisuuden (Kieku) toteutus ja käyttöönotto.
Talous- ja henkilöstöhallinnon tehtävien uudistamista jatketaan. Palvelukeskusprosesseja ja toimintakulttuuria yhdenmukaistetaan tehokkuushyötyjen saavuttamiseksi.
Valtion IT-palvelukeskus kehittää ja tuottaa valtionhallinnolle suunnattuja yhteisiä ICT-palveluja valtiovarainministeriön ohjauksessa. Yhteisille ICT-palveluille vaatimuksia asettavat julkisuuslaki ja sen perusteella annettu valtionhallinnon tietoturvallisuusasetus, laki viranomaisten tietojärjestelmien ja verkkojen tietoturvallisuuden arvioinnista, laki julkisen hallinnon tietohallinnon ohjauksesta, valmiuslaki sekä muu keskeinen kansallinen lainsäädäntö. Valtiovarainministeriö ohjaa hallitusohjelman mukaista yhteisten ICT-palvelujen kokoamista ja organisointia.
Valtiovarainministeriö vastaa julkisen hallinnon tieto- ja viestintäteknisten toimintojen (ICT) ohjaamisesta ja kehittämisestä. Valtiovarainministeriö ohjaa julkisen hallinnon viranomaisten tietohallintoa vuonna 2012 laaditun JulkICT-strategian mukaisesti. Ohjauksen tavoitteena on yhteentoimiva, kustannustehokas, asiakaslähtöinen ja tietoturvallinen julkisen hallinnon tiedonhallinta. Valtiovarainministeriö huolehtii julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurin suunnittelusta ja kuvaamisesta; julkisen hallinnon tietohallinnon yhteisen kokonaisarkkitehtuurin edellyttämien yhteentoimivuuden kuvausten ja määritysten laatimisesta ja ylläpidosta sekä julkisen hallinnon tietohallinnon yhteisten palvelujen ja muiden tietohallintoon liittyvien yhtenäisen toiminnan kannalta tarpeellisten toimenpiteiden ohjauksesta. Kuntiin kohdistuvalla IT-toiminnan ohjauksella edistetään valtakunnallisiin ratkaisuihin perustuvaa kunnallishallinnon tietoteknologian yhteen sovittamista. Valtiovarainministeriö ohjaa ja yhteensovittaa myös julkishallinnon ja erityisesti valtionhallinnon tietoturvallisuuden kehittämistä. Lisäksi valtiovarainministeriö vastaa turvallisuusverkkotoiminnan yleishallinnollisesta ja strategisesta ohjauksesta sekä julkisen hallinnon sähköisen asioinnin yleisestä ohjauksesta.
Hallinnonalan ohjaus on ministeriön ydintoimintaa, jossa painottuvat strategisesti tärkeät kysymykset, kuten hallinnonalan keskeiset substanssiasiat sekä valtiokonsernin strategiset, vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden sekä laadun parantamiseen tähtäävät hankkeet.
Aluehallintoviraston strategisen ohjauksen sisältöä ja muotoja yhtenäistetään.
Hallinnonalan vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelmassa analysoidaan ydintoimintaa ja niihin pohjautuvia uudistamistoimia. Tavoitteena on hallinnollisen taakan vähentäminen sekä inhimillisten voimavarojen kokonaisuuden hyvä hallinta ja johtaminen.
Suomessa taloudellisen aktiviteetin ennustetaan piristyvän ja bruttokansantuotteen kasvuksi muodostuu 1,5 %. Kasvu on edelleen pitkälti kotimaisen kysynnän varassa. Työttömyysaste laskee 7,9 prosenttiin.
Ennustettu talouskasvu ei riitä kääntämään valtiontaloutta selvästi vahvistuvalle uralle. Hallituksen toimet kohentavat valtion rahoitusasemaa, mutta rahoitusasema säilyy alijäämäisenä kehyskaudella. Valtionvelan kasvu kuitenkin pysähtyy suhteessa kokonaistuotantoon.
Kuntien talous pysyy alijäämäisenä kehyskaudella. Työeläkelaitosten ylijäämä pienenee, kun eläkemenot kasvavat. Kauden lopulla työeläkelaitosten ylijäämä on noin 2½ prosenttia suhteessa kokonaistuotantoon. Muiden sosiaaliturvarahastojen talous pysyy lähellä tasapainoa.
Yksityisen kulutuksen määrän kasvu jää 1,1 prosenttiin. Julkisen talouden rahoitusaseman vahvistamiseksi toteutettavat vero- ja menoperustemuutokset hidastavat kotitalouksien käytettävissä olevien tulojen kasvua. Ansiotulojen verotus kiristyy valtion ansiotuloveroasteikon muutosten ja kunnallisveroasteen nousun myötä. Välillisen verotuksen kuten arvonlisäveron kiristäminen heijastuu puolestaan kuluttajahintoihin. Kotitalouksien reaalitulojen kasvu jää siten myös ensi vuonna vähäiseksi.
Kuluttajahintojen arvioitiin valtiovarainministeriön maaliskuun ennusteessa nousevan 2,6 %. Inflaatio pysyy edellisen vuoden tasolla.
Julkisen talouden velkaantuminen jatkuu. Valtion velanottotarve pysyy 6—7 mrd. eurossa vuosittain. Kun myös kunnat velkaantuvat edelleen, julkisyhteisöjen velka kasvaa 51,8 prosenttiin kokonaistuotannosta vuonna 2013 eli lähes 50 mrd. euroa suuremmaksi kuin ennen taantumaa vuonna 2008.
Julkisen talouden kestävyysvaje on kasvanut taantuman seurauksena nopeasti. Rahoitusaseman jyrkkä heikkeneminen rapauttaa varautumista väestön ikääntymisen tuomiin menopaineisiin ja lisää siten julkisen talouden kestävyyttä vahvistavien toimien tarpeellisuutta.
Valtiovarainministeriön pääluokan menoista noin 95 % on erilaisia säädös- tai sopimusperusteisia etuuksia, jäsenmaksuja ja tukia, joilla ei ole välittömiä sukupuolivaikutuksia.
Valtiovarainministeriön hallinnonalalla otetaan huomioon sukupuolivaikutukset lainsäädännön valmistelussa, henkilöstö- ja työnantajapolitiikassa, hankkeissa, talousarvion valmistelussa ja virastojen tulosohjauksessa.
Valtioneuvosto asettaa valtiovarainministeriön hallinnonalalle seuraavat vaikuttavuustavoitteet:
1) Taloudellisesti kestävä hyvinvointi
Talous- ja hallintopolitiikan tavoitteena on taloudellisesti kestävä hyvinvointi. Vaikuttavuustavoitteen saavuttamiseksi tulee turvata kilpailukyky ja vakaus avoimilla ja globaaleilla markkinoilla, parantaa julkisten palvelujen tuottavuutta sekä kannustaa työntekoon, innovatiivisuuteen ja yrittämiseen. Valtiovarainministeriö voi vaikuttaa tavoitteen saavuttamiseen lainsäädännöllä, valtionhallinnon ohjauksella, kehittämällä julkisen sektorin hallinto- ja palvelurakenteita sekä edistämällä teknologian hyödyntämistä.
2) Laadukkaat ja taloudellisesti tuotetut julkiset palvelut
Hallintopolitiikan tavoitteena on turvata laadukkaat ja taloudellisesti tuotetut julkiset palvelut, joiden kehittämisessä Suomi on edelläkävijä. Julkisten palvelujen järjestämiseen ja tuottamiseen liittyvät työnjaot selkiytetään ja poistetaan päällekkäisyyksiä. Palvelujen tuottamisessa otetaan huomioon sekä asiakas- että tuottavuusnäkökulma. Vaikuttavuustavoitteen saavuttamiseksi syvennetään konserniohjausta sekä kehitetään toimintatapoja ja julkisia palveluja, tietohallinnon yhteen toimivuutta ja konserniratkaisuja, hallinto- ja palvelurakenteita ja uusia innovatiivisia ratkaisuja.
Talousarviovuonna toteutettavat vaikuttavuus- ja tuloksellisuustoimet täsmentyvät hankkeen valtioneuvostokäsittelyn myötä.
Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
||
28.90.20 | Valtion ja kuntien yhteiset tietojärjestelmähankkeet (siirtomääräraha 3 v) | ||
— hankesopimusvaltuus | 16,5 | - |
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2011—2013
v. 2011 tilinpäätös 1000 € |
v. 2012 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2013 esitys 1000 € |
Muutos 2012—2013 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto | 432 478 | 114 381 | 125 844 | 11 463 | 10 |
01. | Valtiovarainministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 35 385 | 37 448 | 38 820 | 1 372 | 4 |
13. | Valtion IT-palvelukeskukselle yhteisten tietojärjestelmien käyttöönotoista aiheutuvat kulut (siirtomääräraha 3 v) | — | 4 792 | 1 649 | -3 143 | -66 |
20. | Valtion kiinteistöstrategian toteuttaminen (siirtomääräraha 2 v) | 215 | 215 | 215 | — | 0 |
21. | Valtiovarainministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v) | 1 159 | 566 | 4 606 | 4 040 | 714 |
29. | Valtiovarainministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 71 719 | 71 360 | 80 154 | 8 794 | 12 |
69. | Suomen Pankin eräiden sijoitustuottojen siirto Kreikan valtiolle (kiinteä määräraha) | — | — | 400 | 400 | 0 |
(81.) | Laina Latvian valtiolle (siirtomääräraha 2 v) | 324 000 | — | — | — | 0 |
(88.) | Valtiovarainhallinnon ohjauksessa olevien osakeyhtiöiden ja liikelaitosten pääomittaminen (siirtomääräraha 2 v) | — | — | — | — | 0 |
10. | Verotus ja tullitoimi | 600 016 | 602 925 | 611 436 | 8 511 | 1 |
01. | Verohallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 398 683 | 403 989 | 424 094 | 20 105 | 5 |
02. | Tullilaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 159 545 | 160 536 | 163 442 | 2 906 | 2 |
63. | Takaisin maksetut verot (arviomääräraha) | 1 455 | 5 200 | 3 200 | -2 000 | -38 |
95. | Verotukseen liittyvät korkomenot (arviomääräraha) | 33 006 | 32 700 | 17 700 | -15 000 | -46 |
(96.) | Eräistä väylämaksupäätöksistä aiheutuvat menot (siirtomääräraha 3 v) | 7 000 | — | — | — | 0 |
97. | Autoveron vientipalautus (arviomääräraha) | 326 | 500 | 3 000 | 2 500 | 500 |
20. | Palvelut valtioyhteisölle | 23 960 | 27 069 | 31 788 | 4 719 | 17 |
01. | Valtiokonttorin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 12 847 | 20 564 | 26 241 | 5 677 | 28 |
03. | Valtiovarain controller -toiminnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 1 062 | 1 064 | 1 091 | 27 | 3 |
06. | Valtion IT-palvelukeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 8 781 | 4 431 | 3 646 | -785 | -18 |
07. | Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen toimintamenot (arviomääräraha) | -410 | 10 | 10 | — | 0 |
08. | Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 1 680 | 1 000 | 800 | -200 | -20 |
88. | Senaatti-kiinteistöt | 0 | 0 | — | — | 0 |
30. | Tilastotoimi, taloudellinen tutkimus ja rekisterihallinto | 52 293 | 59 801 | 61 813 | 2 012 | 3 |
01. | Tilastokeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 45 430 | 48 218 | 50 497 | 2 279 | 5 |
02. | Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 4 199 | 4 132 | 4 233 | 101 | 2 |
03. | Väestörekisterikeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 2 664 | 7 451 | 7 083 | -368 | -5 |
40. | Valtion alue- ja paikallishallinto | 87 068 | 86 027 | 87 541 | 1 514 | 2 |
01. | Aluehallintoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 54 750 | 51 298 | 54 481 | 3 183 | 6 |
02. | Maistraattien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 30 652 | 34 505 | 32 836 | -1 669 | -5 |
03. | Alue- ja paikallishallinnon tukitoimet (siirtomääräraha 3 v) | 1 666 | 224 | 224 | — | 0 |
50. | Eläkkeet ja korvaukset | 3 953 477 | 4 270 163 | 4 413 805 | 143 642 | 3 |
15. | Eläkkeet (arviomääräraha) | 3 775 184 | 4 092 334 | 4 219 860 | 127 526 | 3 |
16. | Ylimääräiset eläkkeet (arviomääräraha) | 2 439 | 2 355 | 2 130 | -225 | -10 |
17. | Muut eläkemenot (arviomääräraha) | 28 287 | 2 806 | 2 830 | 24 | 1 |
50. | Vahingonkorvaukset (arviomääräraha) | 39 035 | 39 130 | 39 285 | 155 | 0 |
63. | Muiden eläkelaitosten vastattavaksi kuuluvat eläkemenot (arviomääräraha) | 94 294 | 113 538 | 130 800 | 17 262 | 15 |
95. | Ennakkotuloista maksettavat korkomenot (arviomääräraha) | 14 237 | 20 000 | 18 900 | -1 100 | -5 |
60. | Valtionhallinnon yhteiset henkilöstömenot | 2 193 | 2 135 | 2 290 | 155 | 7 |
01. | Euroopan unionin kansallisten asiantuntijoiden palkkamenot (siirtomääräraha 2 v) | 1 000 | 1 000 | 1 000 | — | 0 |
02. | Erikseen budjetoidut palkkamenot (arviomääräraha) | 0 | 50 | 50 | — | 0 |
03. | Valtion henkilöstöjärjestelyistä aiheutuvat palkkamenot (arviomääräraha) | 126 | 130 | 60 | -70 | -54 |
10. | Työturvallisuuden edistäminen (siirtomääräraha 2 v) | — | — | 900 | 900 | 0 |
(20.) | Työhyvinvoinnin edistäminen (siirtomääräraha 2 v) | 895 | 675 | — | -675 | -100 |
60. | Siirto Koulutusrahastolle (arviomääräraha) | 172 | 280 | 280 | — | 0 |
70. | Valtionhallinnon kehittäminen | 41 543 | 110 403 | 80 125 | -30 278 | -27 |
01. | Valtion ICT:n ohjaus ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 7 343 | 11 893 | 10 100 | -1 793 | -15 |
02. | Valtion talous-, henkilöstö- ja toimitilahallinnon tietojärjestelmät (siirtomääräraha 3 v) | 21 000 | 26 910 | 27 200 | 290 | 1 |
20. | Tuottavuuden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 13 200 | 71 600 | 42 825 | -28 775 | -40 |
80. | Siirrot Ahvenanmaan maakunnalle | 219 832 | 287 250 | 249 860 | -37 390 | -13 |
30. | Ahvenanmaan tasoitusmaksu (arviomääräraha) | 193 510 | 203 250 | 211 860 | 8 610 | 4 |
31. | Verohyvitys Ahvenanmaan maakunnalle (arviomääräraha) | 19 768 | 25 000 | 25 000 | — | 0 |
(32.) | Ylimääräinen määräraha Ahvenanmaan maakunnalle (siirtomääräraha 3 v) | — | 50 000 | — | -50 000 | -100 |
40. | Arpajaisveron tuoton palauttaminen Ahvenanmaan maakunnalle (arviomääräraha) | 6 554 | 9 000 | 13 000 | 4 000 | 44 |
90. | Kuntien tukeminen | 8 271 707 | 8 531 436 | 8 762 407 | 230 971 | 3 |
20. | Valtion ja kuntien yhteiset tietojärjestelmähankkeet (siirtomääräraha 3 v) | 23 560 | 18 000 | 16 681 | -1 319 | -7 |
30. | Valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen (arviomääräraha) | 8 133 691 | 8 469 242 | 8 678 719 | 209 477 | 2 |
31. | Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki (arviomääräraha) | 114 456 | 44 194 | 67 007 | 22 813 | 52 |
91. | Työllisyyden ja elinkeinoelämän tukeminen | 83 967 | 255 800 | 304 050 | 48 250 | 19 |
(40.) | Tuki työnantajille (arviomääräraha) | 322 | — | — | — | 0 |
41. | Energiaverotuki (arviomääräraha) | 83 644 | 255 800 | 304 050 | 48 250 | 19 |
92. | EU ja kansainväliset järjestöt | 1 835 564 | 1 863 630 | 2 008 588 | 144 958 | 8 |
20. | Euroopan unionin osallistuminen matkamenojen korvauksiin (siirtomääräraha 2 v) | 2 800 | 2 400 | 2 800 | 400 | 17 |
40. | Isäntämaakorvaus Pohjoismaiden Investointipankille (kiinteä määräraha) | 7 452 | 8 000 | 8 350 | 350 | 4 |
67. | Kansainvälisille rahoituslaitoksille annettujen sitoumusten lunastaminen (arviomääräraha) | 0 | 170 | 170 | — | 0 |
68. | Suomen osuus Kansainvälisen jälleenrakennus- ja kehityspankin peruspääoman korottamisesta (arviomääräraha) | 3 312 | 3 060 | 3 350 | 290 | 9 |
69. | Maksut Euroopan unionille (arviomääräraha) | 1 822 000 | 1 850 000 | 1 930 000 | 80 000 | 4 |
87. | Suomen osuus Euroopan investointipankin peruspääoman korottamisesta (siirtomääräraha 3 v) | — | — | 63 918 | 63 918 | 0 |
(88.) | Suomen osuus Euroopan vakausmekanismin pääomasta (arviomääräraha) | — | — | — | — | 0 |
99. | Erikseen budjetoidut valtionhallinnon menot | 5 078 | 5 450 | 5 450 | — | 0 |
(22.) | Sektoritutkimus (siirtomääräraha 2 v) | — | — | — | — | 0 |
(27.) | Julkisen hallinnon atk-uudistus | — | — | — | — | 0 |
95. | Satunnaiset säädösperusteiset menot (arviomääräraha) | 0 | 300 | 300 | — | 0 |
96. | Ennakoimattomat menot (siirtomääräraha 3 v) | 5 000 | 5 000 | 5 000 | — | 0 |
97. | Valtion saatavien turvaaminen (arviomääräraha) | 78 | 150 | 150 | — | 0 |
Yhteensä | 15 609 175 | 16 216 470 | 16 744 997 | 528 527 | 3 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 12 718 | 12 463 | 12 104 |