Talousarvioesitys 2013
77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 361 700 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta aiheutuviin menoihin
2) sijoitusmenomomenteilta rahoitettavien investointihankkeiden hankesuunnittelusta aiheutuviin menoihin ennen kuin hankkeen aloittamisesta tehdään päätös valtion talousarvion yhteydessä
3) aikaisempina vuosina myönnetyistä sopimusvaltuuksista aiheutuvien menojen maksamiseen.
Liikennevirasto oikeutetaan tekemään aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuuksia ei ole käytetty.
Selvitysosa:Momentille budjetoidaan kaikki valtion suoralla talousarviorahoituksella toteutettavien väylähankkeiden määrärahat.
Hanke-erittely
Hyväksytty | Valmis liikenteelle | Sopimusvaltuus milj. € |
Ulkopuolisen rahoituksen osuus sopimusvaltuudesta milj. € |
Arvioitu käyttö milj. € |
Määräraha v. 2013 milj. € |
Rahoitustarve myöhemmin milj. € |
|
Käynnissä olevat väylähankkeet | |||||||
Tiehankkeet | |||||||
Vt 6 Lappeenranta—Imatra | TA 2007 | 2011 | 177,0 | 159,9 | 9,0 | 8,1 | |
Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti | TA 2007 | 2013 | 80,0 | 64,9 | 8,0 | 7,1 | |
Vt 5 Päiväranta—Vuorela | LTA I 2009 | 2014 | 90,0 | 73,3 | 13,0 | 3,7 | |
Vt 6 Joensuun kohta | LTA I 2009 | 2012 | 47,1 | 2,1 | 40,0 | 6,0 | 1,1 |
E18 Haminan ohikulkutie | TA 2011 | 2015 | 180,0 | 48,0 | 65,0 | 67,0 | |
Vt 8 Sepänkylän ohikulkutie | TA 2011 | 2013 | 55,0 | 25,9 | 23,0 | 6,1 | |
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie | TA 2011 | 2014 | 63,0 | 19,0 | 44,0 | ||
E18 Koskenkylä—Kotka erillishanke | TA 2012 | 2014 | 33,0 | 15,5 | 1,0 | 3,0 | 29,0 |
Ratahankkeet | |||||||
Kehärata | TA 2009 | 2014 | 439,0 | 22,5 | 268,3 | 113,0 | 57,7 |
Rovaniemi—Kemijärvi sähköistys | TA 2011 | 2013 | 24,0 | 12,0 | 9,0 | 3,0 | |
Seinäjoki—Oulu palvelutason parantaminen II-vaihe, loppuunsaattaminen | TA 2011 | 2015 | 344,0 | 100,0 | 60,0 | 184,0 | |
Kokkola—Ylivieska, 2. raide | LTA III 2011 | 2017 | 310,0 | 45,0 | 25,0 | 240,0 | |
Vesiväylähankkeet | |||||||
Pietarsaaren meriväylä | TA 2009 | 2015 | 11,4 | 8,9 | 0,7 | 1,8 | |
Uudenkaupungin meriväylä | TA 2011 | 2014 | 11,0 | 11,0 | |||
Yhteiset väylähankkeet | |||||||
Pisara-radan suunnittelu | TA 2012 | 2015 | 40,0 | 6,8 | 5,0 | 12,0 | 23,0 |
Muu kehittämisen hankesuunnittelu | 15,0 | 15,0 | |||||
Käynnissä olevat väylähankkeet yhteensä | 1 919,5 | 46,9 | 882,2 | 361,7 | 675,6 |
Momentin 361,7 milj. euron määrärahasta on valtion rahoitusosuutta 356,65 milj. euroa. Ulkopuolista rahoitusosuutta saadaan E18 Koskenkylä—Kotka erillishankkeen 1,41 milj. euroa, Pisara-radan suunnitteluhankkeeseen 2,04 milj. euroa ja vt 6 Joensuun kohta -hankkeeseen 1,6 milj. euroa, jotka tuloutetaan momentille 12.31.10. Näiden kolmen hankkeen kokonaisrahoituksessa on ulkopuolisten rahoittajien osuus yhteensä 24,4 milj. euroa.
Väylänpidon kehittämisen suunnitteluun osoitetaan erillinen käyttökohde, josta rahoitetaan sijoitusmenomomenteilta rahoitettavien investointihankkeiden hankesuunnittelu ennen kuin niiden aloittamisesta tehdään päätös valtion talousarvion yhteydessä. Momentilta rahoitetaan väyläinvestointien tie- ja ratasuunnittelusta sekä valittavasta urakkamuodosta johtuen osin myös rakennussuunnittelusta aiheutuvat menot. Kun hankkeen aloituksesta on tehty valtion talousarvion yhteydessä aloituspäätös, suunnittelukustannukset sisällytetään hankkeen kustannusarvioon. Hankkeiden yleissuunnittelu ja sitä edeltävät suunnitteluvaiheet rahoitetaan momentilta 31.10.20.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Väylähankkeiden määrärahatarpeen muutos, mistä 5 milj. euroa on siirtoa momentille 31.10.20 | -104 953 |
Hankesuunnittelun määrärahatarpeen muutos, mistä 14,960 milj. euroa on siirtoa momentilta 31.10.20 | 22 000 |
Yhteensä | -82 953 |
2013 talousarvio | 361 700 000 |
2012 II lisätalousarvio | 6 947 000 |
2012 talousarvio | 444 653 000 |
2011 tilinpäätös | 66 700 000 |