Talousarvioesitys 2013
Talousarvioesitys HE 95/2012 vp (17.9.2012)
Selvitysosa:Työ- ja elinkeinoministeriö vastaa Suomen yrittäjyyden ja innovaatiotoiminnan toimintaympäristöstä, työmarkkinoiden toimivuudesta ja työntekijöiden työllistymiskyvystä sekä alueiden kehittymisestä. Ministeriö johtaa ja ohjaa elinkeino- ja innovaatiopolitiikkaa, työllisyys- ja yrittäjyyspolitiikkaa, kuluttaja- ja kilpailupolitiikkaa, alue-, energia- ja ilmastopolitiikka sekä työelämän kehittämistä ja maahanmuuttajien kotouttamista.
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset (ELY-keskukset) edistävät alueellista kehittymistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset edistävät yrittäjyyttä, työmarkkinoiden toimintaa, osaamista ja kulttuuria, maaseudun elinvoimaisuutta, joukkoliikennettä ja sen kehittämistä sekä liikennejärjestelmän toimivuutta ja liikenteen turvallisuutta, hyvää ympäristöä sekä luonnon ja luonnonvarojen kestävää käyttöä alueilla sekä työvoiman maahanmuuttoa alueilla. ELY-keskukset toimivat kiinteässä yhteistyössä maakunnan liittojen ja kuntien kanssa. Paikallishallinnon viranomaisista ELY-keskusten ohjaukseen kuuluvat työ- ja elinkeinotoimistot (TE-toimistot).
ELY-keskuksia on viisitoista, joista yhdeksässä on kaikki kolme vastuualuetta: 1) elinkeinot, työvoima, osaaminen ja kulttuuri, 2) liikenne ja infrastruktuuri sekä 3) ympäristö ja luonnonvarat.
ELY-keskusten yleishallinnollinen ohjaus kuuluu työ- ja elinkeinoministeriölle. ELY-keskusten toiminnallisesta ohjauksesta vastaavat omilla toimialoillaan sisäasiainministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö, maa- ja metsätalousministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, ympäristöministeriö tai se keskushallinnon virasto, jonka tehtäväksi ohjaus on säädetty. Työ- ja elinkeinoministeriö koordinoi ELY-keskusten strategista ohjausta, joka tehdään ao. ministeriöiden yhteistyönä.
01. Työ- ja elinkeinoministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 95/2012 vp (17.9.2012)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 54 632 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) enintään 17 000 euroa kuluttajatiedon julkistamispalkintoa varten
2) julkisten hankintojen neuvontayksikön toimintaan liittyviin avustuksiin.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Tyhjä elementti, POISTA
Selvitysosa:Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen ministeriön toiminnalle asetetaan alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2013:
Toiminnallinen tuloksellisuus
2011 toteutuma |
2012 tavoite |
2013 tavoite |
|
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Työ- ja elinkeinoministeriö | |||
Hallituksen esitykset (kpl) | 14 | 31 | 16 |
— Luvatun istuntokauden aikana eduskunnalle (%) | 70 | > 80 | > 80 |
— Muutoksia eduskunnassa säädösteknisten tai kielellisten puutteiden johdosta (%) | 0,9 | 0 | 0 |
Valtioneuvoston asetukset (kpl) | 33 | 25 | 30 |
Sisämarkkinalainsäädännön alaan kuuluvien direktiivien täytäntöönpanovaje (%) | 1,5 | < 1,0 | < 1,0 |
Julkaisut (kpl) | 152 | 130 | 120 |
Koulutus- ja kehittämiskeskus Salmia | |||
Koulutuspalautteen arvosana (1—10) | 7,9 | > 8,3 | > 8,3 |
Koulutukseen ja kehittämistoimintaan osallistuneiden määrä (henkilöä) | 2 898 | 2 500 | 2 500 |
Työ- ja elinkeinoministeriön resurssien kohdentuminen tulosalueittain
20111) toteutuma |
2012 arvio |
2013 arvio |
||||
1 000 euroa |
htv | 1 000 euroa |
htv | 1 000 euroa |
htv | |
Konserniohjaus ja strategiset hankkeet | 3 782 | 41,6 | 3 800 | 29,0 | 4 000 | 28,0 |
Työllisyys ja yrittäjyys | 4 538 | 71,3 | 5 500 | 91,0 | 5 300 | 87,0 |
Työelämä ja markkinat | 5 075 | 60,3 | 5 000 | 58,0 | 5 000 | 57,0 |
Elinkeino ja innovaatiot | 5 399 | 69,1 | 5 400 | 69,0 | 5 300 | 65,0 |
Energia | 4 385 | 46,7 | 4 400 | 47,0 | 4 400 | 46,0 |
Alueiden kehittäminen | 4 238 | 71,6 | 4 400 | 77,0 | 4 200 | 74,0 |
Tieto | 2 060 | 33,8 | 6 200 | 95,0 | 6 000 | 90,0 |
Yhteiset | 22 869 | 171,1 | 17 007 | 92,0 | 18 420 | 86,0 |
Työneuvosto, valtakunnan sovittelijain toimisto ja yhteistoiminta-asiamiehen toimisto | 504 | 5,8 | 650 | 7,0 | 650 | 7,0 |
Koulutus- ja kehittämiskeskus Salmia | 1 376 | 18,0 | 1 310 | 18,0 | 1 362 | 18,0 |
Yhteensä | 54 226 | 589,3 | 53 667 | 583 | 54 632 | 558 |
1) Organisaatiomuutos 1.9.2011.
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2011 toteutuma |
2012 tavoite |
2013 tavoite |
|
Työ- ja elinkeinoministeriö | |||
Henkilötyövuosien kehitys | 571,3 | 565 | 540 |
Henkilöstön hyvinvointi paranee | |||
— sairauspoissaolopäivät/htv | 9,6 | < 7,9 | < 7,9 |
— lyhytaikaiset (1—3 pv) sairauspoissaolotapaukset/htv | 3 | < 3 | < 3 |
— työtyytyväisyysindeksi (1—5) | 3,38 | - | > 3,5 |
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Tutkimus- ja selvitystoiminta | 2 200 000 |
Strategiset hankkeet | 2 100 000 |
Koulutus- ja kehittämiskeskus Salmian toimintamenot | 1 362 000 |
Muut toimintamenot | 48 970 000 |
Yhteensä | 54 632 000 |
Koulutus- ja kehittämiskeskus Salmia on työ- ja elinkeinoministeriön alaisuudessa toimiva alue- ja paikallishallinnon koulutus- ja kehittämiskeskus. Salmian koulutus- ja kehittämispalvelut edistävät työ- ja elinkeinopolitiikan toimeenpanoa sekä työ- ja elinkeinoministeriön alue- ja paikallishallinnon organisaatioiden toimintaa ja tuloksellisuutta. Asiakkaita ovat elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset, työ- ja elinkeinotoimistot sekä näiden keskeiset yhteistyökumppanit.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 63 478 | 62 767 | 63 832 |
Bruttotulot | 9 252 | 9 100 | 9 200 |
Nettomenot | 54 226 | 53 667 | 54 632 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 10 348 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 8 323 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
1 htv:n siirto momentilta 32.30.01 | 62 |
Hallituksen menosäästö | -500 |
Muu muutos | 183 |
Palkeet-hinnoittelun muutos | 6 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentille 28.30.03) | -62 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentille 30.70.01) | -4 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentille 32.40.03) | -3 |
Harmaan talouden torjunta (HO) | -100 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -400 |
Palkkausten tarkistukset | 1 568 |
Vihreä talous (HO) | 500 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -285 |
Yhteensä | 965 |
2013 talousarvio | 54 632 000 |
2012 II lisätalousarvio | 1 008 000 |
2012 talousarvio | 53 667 000 |
2011 tilinpäätös | 52 201 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 166/2012 vp (22.11.2012)
Määrärahaa saa käyttää myös:
3) EU:n SOLID-rahastosta rahoitettavista hankkeista aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Päätösosan kappaleen kohta 3) lisätään talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen kohdaksi 3).
Momentin perustelujen laajennuksella tehdään mahdolliseksi SOLID-rahastosta rahoitettavien hankkeiden siirtomenojen maksaminen.
2013 talousarvio | 54 632 000 |
2012 III lisätalousarvio | — |
2012 II lisätalousarvio | 1 008 000 |
2012 talousarvio | 53 667 000 |
2011 tilinpäätös | 52 201 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 36/2012 vp (21.12.2012)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 54 632 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) enintään 17 000 euroa kuluttajatiedon julkistamispalkintoa varten
2) julkisten hankintojen neuvontayksikön toimintaan liittyviin avustuksiin
3) EU:n SOLID-rahastosta rahoitettavista hankkeista aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
I lisätalousarvioesitys HE 52/2013 vp (23.5.2013)
Momentille myönnetään lisäystä 6 305 000 euroa.
Lisäksi momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää myös Avilon Fibres Oy:n tehdaskiinteistössä sijaitsevan rikkihiilen varastoimiseen, poiskuljettamiseen, hävittämiseen sekä muihin aineen vaarattomaksi tekemiseen liittyvien kustannusten maksamiseen siltä osin, kuin kustannuksia ei voida kattaa konkurssipesän varoilla.
Selvitysosa:Määrärahan muutoksessa on otettu huomioon vähennyksenä 45 000 euroa siirtona momentille 24.01.01 erityisasiantuntijan palkkaamista varten sekä kertaluonteisina lisäyksinä 250 000 euroa äkillisten rakennemuutosten hoitoon ja 6 100 000 euroa viskoosintuotantoa harjoittaneen Avilon Fibres Oy:n konkurssista aiheutuneen turvallisuusongelman poistamiseen. Konkurssipesän varat eivät riitä varastoidun rikkihiilen poiskuljettamiseen ja hävittämiseen eivätkä vaaralliseksi arvioidun tuotantolinjan puhdistamiseen tai mahdolliseen purkamiseen. Kokonaiskustannuksiksi arvioidaan 8,1 milj. euroa. Konkurssipesän on mahdollista saada tuottoja n. 2 milj. euron edestä. Vastuu turvallisuusongelman poistamisesta on ensisijaisesti pesällä ja mikäli rahat eivät riitä valtio joutuu viime kädessä ottamaan vastuun kustannuksista ja toimintavelvoituksista.
Konkurssiin liittyvät julkisselvityksen menot maksetaan momentilta 25.10.50.
2013 I lisätalousarvio | 6 305 000 |
2013 talousarvio | 54 632 000 |
2012 tilinpäätös | 54 675 000 |
2011 tilinpäätös | 52 201 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 21/2013 vp (19.6.2013)
Momentille myönnetään lisäystä 6 305 000 euroa.
Lisäksi momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää myös Avilon Fibres Oy:n tehdaskiinteistössä sijaitsevan rikkihiilen varastoimiseen, poiskuljettamiseen, hävittämiseen sekä muihin aineen vaarattomaksi tekemiseen liittyvien kustannusten maksamiseen siltä osin, kuin kustannuksia ei voida kattaa konkurssipesän varoilla.
IV lisätalousarvioesitys HE 165/2013 vp (24.10.2013)
Momentilta vähennetään 121 000 euroa.
Selvitysosa:Vähennys aiheutuu raamisopimuksen mukaisten koulutusmäärärahojen poistamisesta.
2013 IV lisätalousarvio | -121 000 |
2013 I lisätalousarvio | 6 305 000 |
2013 talousarvio | 54 632 000 |
2012 tilinpäätös | 54 675 000 |
2011 tilinpäätös | 52 201 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2013 vp (27.11.2013)
Momentilta vähennetään 121 000 euroa.
02. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 95/2012 vp (17.9.2012)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 209 095 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) pk-yritysten osaamisen kehittämispalveluihin sekä yritysneuvonnan asiantuntijapalveluiden ostamiseen ja yritysneuvontaa suorittaville henkilöille tarkoitettujen koulutuspalveluiden ostamiseen
2) euroneuvontakeskuksista sekä Tekes - teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskuksen projektiluonteisista tehtävistä aiheutuvien menojen maksamiseen mukaan lukien henkilöstön osaamisen kehittäminen
3) porotilalain, luontaiselinkeinolain, kolttalain ja maatilalakia edeltävän lainsäädännön mukaisesti valtion hallinnassa olevien kiinteistöjen hoitomenojen maksamiseen
4) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
5) Yritys-Suomi -portaalin kehittämiseen ja ylläpitoon.
Pk-yritysten osaamisen kehittämispalveluista annetun lain (971/2004) perusteella vuonna 2013 osaamisen kehittämispalveluihin osallistuvilta peritään rahoitusosuus, joka on noin kuudesosa niistä erilliskustannuksista, joita palveluiden tuottamisesta aiheutuu.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen ohjaavat ministeriöt (sisäasiainministeriö, opetus- ja kulttuuriministeriö, liikenne- ja viestintäministeriö, maa- ja metsätalousministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö ja ympäristöministeriö) asettavat alustavasti elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2013:
Vaikuttavuus
2011 toteutuma |
2012 tavoite |
2013 tavoite |
|
Alueiden elinvoimaisuus | |||
— työllisyysaste (%, vähintään) | 68,6 | 69,0 | 70,0 |
— työttömyysaste (%, enintään) | 7,9 | 7,9 | 6,3 |
— vilkkaasti liikennöityjen teiden kunto (huonokuntoisen tieverkon %-osuus, enintään) | 4,7 | 4,6 | 4,4 |
— väestötiheydeltään vähintään 20 as/ha alueilla asuvan väestön osuus kaupunkiseudun väestöstä (%) | - | 64,1 | 64,1 |
— asemakaava-alueelle rakennettujen asuinhuoneistojen osuus koko laajemmalle kaupunkiseudulle rakennetuista huoneistoista (%) | - | 87 | 87 |
— kaatopaikalle sijoitetun biohajoavan yhdyskuntajätteen määrä (t/v) | - | 750 000 | 700 000 |
— maatalouden fosforitase (kg/ha) | 3,4 | 5 | < 5 |
— maatalouden typpitase (kg/ha) | 47,7 | 46 | < 46 |
— luonnonsuojelualueiden määrä (1 000 ha) | 2 960 | 2 978 | 2 993 |
Elinkeinoelämän menestystekijät | |||
— rekrytointiongelmia kokeneiden toimipaikkojen osuus (%, enintään) | 31 | 28 | 29 |
— elinkeinoelämän tyytyväisyys kuljetusten toimivuuteen (asteikko 1—5) | 3,97 | 3,97 | 3,9 |
Väestön hyvinvointi | |||
— alle 25-vuotiaiden työttömyysaste (%, enintään) | 20,1 | 18,0 | 15,5 |
— tienkäyttäjien tyytyväisyys tieverkon tilaan (asteikko 1—5) | 3,36 | 3,41 | 3,4 |
— pakolaisten toteutuneet kuntasijoituspaikat (lkm) | 1 116 | 1 700 | 2 000 |
— ulkomaalaisten työttömyysaste (%, enintään) | 24,3 | 20,4 | 17,9 |
— säädösten vaatimukset täyttävien elintarvikeketjun toimijoiden osuus (%, vähintään) | 90 | 90 | 95 |
— henkilövahinkoihin johtaneiden onnettomuuksien määrä (lkm) | 3 262 | < 3 090 | < 3 070 |
Ohjaavien ministeriöiden yhteisesti asettamien alustavien vaikuttavuustavoitteiden lisäksi ELY-keskusten tulee ottaa toiminnassaan huomioon kunkin ohjaavan ministeriön pääluokka- ja lukuperusteluissa mainitut vaikuttavuustavoitteet siltä osin kuin ELY-keskukset hoitavat kyseisen hallinnonalan tehtäviä.
Toiminnallinen tuloksellisuus
2011 toteutuma |
2012 tavoite |
2013 tavoite |
|
Sidonnat ELY-keskukselle käyttöön osoitetuista valtuuksista (%) | |||
— EAKR-sidonnat | 84,2 | 90 | 100 |
— ESR-sidonnat | 83,7 | 90 | 100 |
Maksatukset ELY-keskuksen sidonnoista (%) | |||
— EAKR-maksatukset | 48,7 | 60 | 80 |
— ESR-maksatukset | 49,7 | 60 | 90 |
Maatalouden tukivalvontojen toteutumisaste | 100 | 100 | 100 |
ELY-keskusten sidosryhmien kokonaistyytyväisyys (1—5) | 3,6 | - | 3,7 |
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2011 toteutuma |
2012 tavoite |
2013 tavoite |
|
Henkilötyövuosien kehitys | 4 159 | 4 038 | 3 847 |
Henkilöstön hyvinvointi paranee | |||
— sairauspoissaolopäivät/htv | 9,2 | < 8,0 | < 8,0 |
— lyhytaikaiset (1—3 pv) sairauspoissaolopäivät/htv | 1,5 | - | 1,5 |
— henkilöstöbarometrin työtyytyväisyysindeksi (1—5) | 3,27 | > 3,4 | > 3,4 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 270 750 | 267 679 | 268 095 |
Bruttotulot | 58 708 | 61 500 | 59 000 |
Nettomenot | 212 042 | 206 179 | 209 095 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 22 193 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 20 714 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 7 387 | 7 000 | 7 000 |
— muut tuotot | -29 | 0 | 0 |
Tuotot yhteensä | 7 358 | 7 000 | 7 000 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 6 945 | 6 600 | 6 600 |
— osuus yhteiskustannuksista | 5 046 | 2 900 | 2 900 |
Kustannukset yhteensä | 11 991 | 9 500 | 9 500 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -4 633 | -2 500 | -2 500 |
Kustannusvastaavuus, % | 61 | 74 | 74 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Liiketaloudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 669 | 2 100 | 1 000 |
— muut tuotot | 1 235 | 250 | 1 000 |
Tuotot yhteensä | 1 904 | 2 350 | 2 000 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 516 | 1 700 | 1 500 |
— osuus yhteiskustannuksista | 170 | 600 | 500 |
Kustannukset yhteensä | 686 | 2 300 | 2 000 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 1 218 | 50 | 0 |
Kustannusvastaavuus, % | 278 | 102 | 100 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 35 586 | - | 35 000 |
— EU:lta saatava rahoitus | 330 | - | 300 |
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | -5 | - | 0 |
— yhteisrahoitteisen toiminnan muut tuotot | 2 540 | - | 2 500 |
Tuotot yhteensä | 38 451 | - | 37 800 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 44 577 | - | 44 000 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -6 126 | - | -6 200 |
Omarahoitusosuus, % | 14 | - | 14 |
Pk-yritysten osaamisen kehittämispalveluihin osallistuvilta perittävinä rahoitusosuuksina arvioidaan kertyvän 200 000 euroa momentille 12.32.30.
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten kautta ohjautuu rahoitusta seuraavilta talousarvion momenteilta: 30.10.61 ja 62, 30.20.43 ja 49, 30.40.20, 43, 51, 52, 62 ja 77, 30.50.20 ja 31, 31.10.20, 50 ja 76, 31.30.63 ja 64, 32.20.45, 32.30.44, 45, 51 ja 64, 32.50.63 ja 64, 32.60.40, 32.70.30, 33.20.31 ja 52, 35.10.21, 22, 61 ja 63 sekä 35.20.64.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Aluehallinnon tehostaminen | -5 000 |
Siirto momentilta 32.30.01 (1 htv) | 47 |
Siirto momentilta 32.30.51 (verkko- ja puhelinpalvelut) | 700 |
Toiminnan turvaaminen (kertaluonteinen) | 2 000 |
Tuottavuustoimet | -3 510 |
Tuulivoimahankkeiden ympäristövaikutusten arviointi (kertaluonteinen) | 600 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentille 30.70.01) | -51 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentille 32.40.03) | -2 |
Hallinnon tilatehokkuus (HO) | -700 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -600 |
Palkkausten tarkistukset | 10 120 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -688 |
Yhteensä | 2 916 |
2013 talousarvio | 209 095 000 |
2012 II lisätalousarvio | 6 491 000 |
2012 talousarvio | 206 179 000 |
2011 tilinpäätös | 210 563 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 166/2012 vp (22.11.2012)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 209 156 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys 61 000 euroa talousarvioesityksen 209 095 000 euroon nähden aiheutuu yhden henkilön palkkausmenojen siirrosta momentilta 32.30.01.
2013 talousarvio | 209 156 000 |
2012 II lisätalousarvio | 6 491 000 |
2012 talousarvio | 206 179 000 |
2011 tilinpäätös | 210 563 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 39/2012 vp (13.12.2012)
Talousarvioesitykseen sisältyy 2 milj. euron kertaluonteinen lisäys ELY-keskusten toiminnan turvaamista varten. Tämän lisäksi hallitus on budjettia täydentävässä esityksessään ehdottanut momentille 61 000 euron lisäystä Talvivaaran kaivosongelmista aiheutuviin lisätehtäviin.
Valiokunta pitää tärkeänä, että Talvivaaran kaivoksen ympäristöongelmien selvittämiseen ohjataan riittävät resurssit. Valiokunta pitää muutoinkin välttämättömänä, että ELY-keskusten resurssien riittävyyttä arvioidaan ja että ne mitoitetaan niin, että keskukset pystyvät hoitamaan asianmukaisesti niille osoitetut tehtävät sekä reagoimaan myös mahdollisiin kriisitilanteisiin ilman perustehtävien vaarantumista.
Eduskunnan kirjelmä EK 36/2012 vp (21.12.2012)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 209 156 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) pk-yritysten osaamisen kehittämispalveluihin sekä yritysneuvonnan asiantuntijapalveluiden ostamiseen ja yritysneuvontaa suorittaville henkilöille tarkoitettujen koulutuspalveluiden ostamiseen
2) euroneuvontakeskuksista sekä Tekes - teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskuksen projektiluonteisista tehtävistä aiheutuvien menojen maksamiseen mukaan lukien henkilöstön osaamisen kehittäminen
3) porotilalain, luontaiselinkeinolain, kolttalain ja maatilalakia edeltävän lainsäädännön mukaisesti valtion hallinnassa olevien kiinteistöjen hoitomenojen maksamiseen
4) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
5) Yritys-Suomi -portaalin kehittämiseen ja ylläpitoon.
Pk-yritysten osaamisen kehittämispalveluista annetun lain (971/2004) perusteella vuonna 2013 osaamisen kehittämispalveluihin osallistuvilta peritään rahoitusosuus, joka on noin kuudesosa niistä erilliskustannuksista, joita palveluiden tuottamisesta aiheutuu.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
I lisätalousarvioesitys HE 52/2013 vp (23.5.2013)
Momentille myönnetään lisäystä 6 677 000 euroa.
Selvitysosa:Lisämäärärahan tarve aiheutuu 170 henkilötyövuoden siirrosta momentilta 32.30.01. Siirto johtuu TE-toimistojen talous- ja henkilöstöhallinnon tehtävien keskittämisestä ELY-keskusten yhteyteen.
2013 I lisätalousarvio | 6 677 000 |
2013 talousarvio | 209 156 000 |
2012 tilinpäätös | 212 670 000 |
2011 tilinpäätös | 210 563 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 21/2013 vp (19.6.2013)
Momentille myönnetään lisäystä 6 677 000 euroa.
IV lisätalousarvioesitys HE 165/2013 vp (24.10.2013)
Momentilta vähennetään 629 000 euroa.
Selvitysosa:Vähennys aiheutuu raamisopimuksen mukaisten koulutusmäärärahojen poistamisesta.
2013 IV lisätalousarvio | -629 000 |
2013 I lisätalousarvio | 6 677 000 |
2013 talousarvio | 209 156 000 |
2012 tilinpäätös | 212 670 000 |
2011 tilinpäätös | 210 563 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2013 vp (27.11.2013)
Momentilta vähennetään 629 000 euroa.
20. Siviilipalvelus (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 95/2012 vp (17.9.2012)
Momentille myönnetään 5 568 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää siviilipalveluksen toimeenpanosta siviilipalveluslain (1446/2007) nojalla aiheutuviin kustannuksiin.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa: Siviilipalvelusaikaa lyhennetään 15 vuorokaudella 1.2.2013 alkaen, mikäli asevelvollisuusaikaa lyhennetään vastaavasti.
Ilman palveluspaikkaa jäävien siviilipalvelusvelvollisten määrää pyritään vähentämään edistämällä tarjolla olevien palveluspaikkojen määrän kasvua markkinoimalla aktiivisesti siviilipalvelusta potentiaalisille palveluspaikoille. Tämän lisäksi palveluspaikan hakemisprosessia tehostetaan yksilötasolla sekä koulutusjakson aikana että koulutusjakson jälkeen. Tavoitteena on, että jokaisesta erästä jää palveluspaikattomaksi alle 10 % velvollisista.
Koulutusjakson jälkeen ilman palveluspaikkaa jääneistä siviilipalvelusvelvollisista aiheutuneet ylläpitokustannukset olivat 380 447 euroa vuonna 2010 ja 438 915 euroa vuonna 2011. Valtaosa velvollisista siirtyi koulutuskeskuksesta suorittamaan työpalvelustaan muihin palveluspaikkoihin palveluspaikan löydyttyä.
2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 arvio |
|
Siviilipalvelukseen hakeneet, henkilöä | 2 381 | 2 400 | 2 400 |
Koulutetut, henkilöä | 1 714 | 1 700 | 1 800 |
Koulutusjakson jälkeen ilman palveluspaikkaa, henkilöä | 121 | 150 | 120 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Päivärahojen korottaminen | 30 |
Siviilipalvelusajan lyhentyminen | -37 |
Yhteensä | -7 |
2013 talousarvio | 5 568 000 |
2012 talousarvio | 5 575 000 |
2011 tilinpäätös | 4 753 116 |
Eduskunnan kirjelmä EK 36/2012 vp (21.12.2012)
Momentille myönnetään 5 568 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää siviilipalveluksen toimeenpanosta siviilipalveluslain (1446/2007) nojalla aiheutuviin kustannuksiin.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
IV lisätalousarvioesitys HE 165/2013 vp (24.10.2013)
Momentille myönnetään lisäystä 300 000 euroa.
Selvitysosa:Lisämäärärahan tarve aiheutuu muun muassa siviilipalvelusvelvollisten majoituskustannusten korvauksista, palveluspaikattomien kustannuksista ja 1.1.2014 toteutuvan valtiollistamisen edellyttämistä järjestelmämuutoksista.
2013 IV lisätalousarvio | 300 000 |
2013 talousarvio | 5 568 000 |
2012 tilinpäätös | 5 235 984 |
2011 tilinpäätös | 4 753 116 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2013 vp (27.11.2013)
Momentille myönnetään lisäystä 300 000 euroa.
21. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 95/2012 vp (17.9.2012)
Momentille myönnetään 4 777 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) ministeriön hallinnonalan tuottavuuden edistämiseen tähtäävien investointien, tutkimusten, selvitysten sekä koulutus- ja muiden palvelujen hankkimiseen
2) enintään viittä henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin tuottavuustoimien edistämiseksi.
Selvitysosa:Momentille on koottu hallinnonalan tuottavuustoimenpiteistä aiheutuneita säästöjä vastaavat määrärahat. Määrärahaa on tarkoitus käyttää tuottavuutta edistävien hankkeiden rahoittamiseen.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Siirto momentille 32.60.40 | -3 500 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -800 |
Tasomuutos | 4 651 |
Yhteensä | 351 |
2013 talousarvio | 4 777 000 |
2012 talousarvio | 4 426 000 |
2011 tilinpäätös | 3 725 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 36/2012 vp (21.12.2012)
Momentille myönnetään 4 777 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) ministeriön hallinnonalan tuottavuuden edistämiseen tähtäävien investointien, tutkimusten, selvitysten sekä koulutus- ja muiden palvelujen hankkimiseen
2) enintään viittä henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin tuottavuustoimien edistämiseksi.
29. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 95/2012 vp (17.9.2012)
Momentille myönnetään 81 692 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös momentin 32.30.51 menoihin liittyvien arvonlisävero-osuuksien maksamiseen, momentilta 32.30.64 rahoitettavien valtion investointihankkeisiin liittyvien ja momentilta 32.50.63 hankittavaan työvoimapoliittiseen aikuiskoulutukseen ja työllisyysperusteisiin valtion investointihankkeisiin liittyvien arvonlisävero-osuuksien maksamiseen sekä momentilta 32.20.40 maksettaviin kulutusmenoihin liittyvien arvonlisävero-osuuksien maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Arvonlisäverokannan muuttuminen | 3 500 |
Yhteensä | 3 500 |
2013 talousarvio | 81 692 000 |
2012 II lisätalousarvio | -800 000 |
2012 talousarvio | 78 192 000 |
2011 tilinpäätös | 76 756 936 |
Eduskunnan kirjelmä EK 36/2012 vp (21.12.2012)
Momentille myönnetään 81 692 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös momentin 32.30.51 menoihin liittyvien arvonlisävero-osuuksien maksamiseen, momentilta 32.30.64 rahoitettavien valtion investointihankkeisiin liittyvien ja momentilta 32.50.63 hankittavaan työvoimapoliittiseen aikuiskoulutukseen ja työllisyysperusteisiin valtion investointihankkeisiin liittyvien arvonlisävero-osuuksien maksamiseen sekä momentilta 32.20.40 maksettaviin kulutusmenoihin liittyvien arvonlisävero-osuuksien maksamiseen.
60. Siirrot hallinnonalan rahastoihin (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 95/2012 vp (17.9.2012)
Momentille myönnetään 20 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) valtiontakuurahastosta annetun lain (444/1998), vientitakuulain (479/1962) ja valtion vientitakuista annetun lain (422/2001) perusteella myönnettyjen takuiden aiheuttamiin korvausmenoihin
2) valtiontakaustoimintaa koskevien lakien (375/1963, 573/1972 ja 609/1973) nojalla valtiontakaustoiminnasta annettujen takaussitoumusten ja perusraaka-ainehuollon turvaamiseksi annetun lain (651/1985), valtion vakauttamistakauksista annetun lain (529/1993) perusteella myönnettyjen takuiden ja takausten sekä valtion pääomatakuista annetun lain (594/1992) nojalla ennen vuotta 1999 myönnettyjen takuiden aiheuttamien korvausmenojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
2013 talousarvio | 20 000 |
2012 talousarvio | 20 000 |
2011 tilinpäätös | 37 000 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 36/2012 vp (21.12.2012)
Momentille myönnetään 20 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) valtiontakuurahastosta annetun lain (444/1998), vientitakuulain (479/1962) ja valtion vientitakuista annetun lain (422/2001) perusteella myönnettyjen takuiden aiheuttamiin korvausmenoihin
2) valtiontakaustoimintaa koskevien lakien (375/1963, 573/1972 ja 609/1973) nojalla valtiontakaustoiminnasta annettujen takaussitoumusten ja perusraaka-ainehuollon turvaamiseksi annetun lain (651/1985), valtion vakauttamistakauksista annetun lain (529/1993) perusteella myönnettyjen takuiden ja takausten sekä valtion pääomatakuista annetun lain (594/1992) nojalla ennen vuotta 1999 myönnettyjen takuiden aiheuttamien korvausmenojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
66. Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 95/2012 vp (17.9.2012)
Momentille myönnetään 10 007 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen, rahoitusosuuksien ja velvoitteiden suorittamiseen
2) erityisohjelmien tukemisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Määrärahaa saa käyttää myös kulutusmenoihin.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
Pohjoismainen ydinturvallisuusalan yhteistyö | 340 000 |
Kansainvälisen Atomienergiajärjestön (IAEA) jäsenmaksu | 2 000 000 |
OECD:n energia-alan järjestöjen toimintaan liittyvät maksut ja rahoitusosuudet | 875 000 |
Suomen osuus Kansainvälisen Atomienergiajärjestön (IAEA) teknisen avun ja yhteistyön rahastoon | 400 000 |
Euroopan energiaperuskirjan sihteeristökulut | 44 000 |
Euroopan avaruusjärjestön (ESA) jäsenmaksu ja osuus eläkemaksuista | 3 270 000 |
Kansainvälisen työjärjestön (ILO) jäsenmaksu | 1 700 000 |
Kansainvälisen uusiutuvan energian neuvoston (IRENA) jäsenmaksu | 100 000 |
Muut kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja OECD:n maksuosuudet | 278 000 |
Yhteistyön maksuosuudet kansainvälisille rahoituslaitoksille, järjestöille ja yhteistyöorganisaatioille | 1 000 000 |
Yhteensä | 10 007 000 |
2013 talousarvio | 10 007 000 |
2012 talousarvio | 10 007 000 |
2011 tilinpäätös | 10 040 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 36/2012 vp (21.12.2012)
Momentille myönnetään 10 007 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen, rahoitusosuuksien ja velvoitteiden suorittamiseen
2) erityisohjelmien tukemisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Määrärahaa saa käyttää myös kulutusmenoihin.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.