Talousarvioesitys 2013
Selvitysosa:
- — Hallinnonalan johtamista kehitetään tavoitteena toiminnan vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden entistä järjestelmällisempi ohjaaminen ja arviointi. Vuonna 2013 jatketaan edelleen ministeriön tulosohjauksen ja suunnittelujärjestelmän kehittämistä.
- — Suomen ulkoisen edustautumisen rakennetta ja toimintatapoja uudistetaan edelleen. Voimavarat keskitetään erityisesti niihin maihin ja alueisiin, joiden poliittinen ja taloudellinen merkitys on Suomen kannalta kasvamassa. Kehittämistyössä otetaan huomioon tiiviin pohjoismaisen yhteistyön lisäksi EU:n ulkosuhdehallinnon kehittyminen sekä Suomi-talo/Team Finland -toimintamalli. Edustustustoverkon muutoksia toimeenpannaan myös vuoden 2013 aikana.
- — Edustustojen tarjoamat kansalaispalvelut ovat edustustoja eniten työllistävä sisältötehtävä. Kansalaispalveluiden kehittämistä jatketaan kansalaispalvelustrategian linjausten pohjalta. Kansalaisten omaa vastuuta korostetaan. Laittoman maahantulon ja ihmiskaupan torjunnassa sekä kriisiasioissa hyödynnetään viranomaisten välistä yhteistyötä sekä pohjoismaisen ja EU-yhteistyön tuomia mahdollisuuksia.
- — Kansalaisviestinnässä panostetaan verkkoviestintään ja sosiaaliseen mediaan. Ministeriön Eurooppatiedotuksen toiminta on keskitetty Helsinkiin ja Rovaniemen maakuntapisteeseen, jonka tehtävät on kytketty Suomen EU-arktiseen informaatiokeskushankkeeseen.
- — Osana ministeriön suunnittelujärjestelmää kehitetään toiminnan tuloksellisuuden ja tuottavuuden mittaamista ml. toimintolaskenta. Hallinnonalalla jatketaan valmisteluja valtionhallinnon yhteisiin talous- ja henkilöstöhallinnon prosesseihin perustuvan tietojärjestelmän (Kieku) käyttöön ottamiseksi vuonna 2014.
- — Ulkoasiainhallinnon tiedon hallinnan, ml. tietoarkkitehtuurimallit, kehittämistä jatketaan sähköistä asianhallintaa ja asiointipalveluja laajentamalla. Tietoturvallisuutta kehitetään kansainvälisten velvoitteiden asettamalta pohjalta Salve-hankkeessa. Verkkoviestinnän ja sosiaalisen median osuutta ministeriön ja edustustojen tiedonvälityksessä, ml. kriisiviestintä, lisätään.
- — Ulkoministeriö tarkentaa valmius- ja tilanneorganisaatiotansa toimintavarmuuden turvaamiseksi monenlaisissa haastavissa tilanteissa.
- — Suomi toimii myös turvallisuuden suhteen haasteellisissa asemamaissa, joissa länsimaihin, ja enenevässä määrin Pohjoismaihin, kohdistuva uhka on selkeästi kasvanut. Erityisesti panostetaan korkeauhkaisten toimintaympäristöjen edustustojen turvallisuuteen.
- — Ulkoasiainministeriö hallinnoi kirjanpitoarvoltaan noin 265 milj. euron kiinteistöomaisuutta, jonka markkina-arvo on noin 436 milj. euroa. Vuonna 2013 jatketaan hallinnonalan kuntokartoitusohjelmaa sekä päivitetään kiinteistöstrategia. Kotimaassa aloitetaan tilatehokkuuden parantamiseen tähtäävät hankkeet yhteistyössä Senaatti-kiinteistöjen kanssa. Tavoitteena on entistä parempi taloudellisuus, tehokkuus ja tuottavuus kiinteistöjen hallinnassa. Merkittävin vireillä olevista hankkeista on Suomen EU-edustuston ja Suomen Brysselin suurlähetystön yhteistoimitilahanke, joka valmistuu huhtikuun 2013 loppuun mennessä muuttoa varten.
- — Suomen viisumitoimintojen kehittämistä jatketaan, erityisesti Suomen Venäjällä olevissa edustustoissa. Ministeriö ottaa Kouvolan viisumipalvelukeskuksessa käyttöön paikkariippumattoman viisumikäsittelyn sähköistämällä hakemuksiin liittyvät asiakirjat sekä uudistamalla ja tehostamalla sisäisiä toimintaprosesseja.
- — Osana hallinnonalan vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelmaa jatketaan ydintoimintojen läpikäyntiä ja priorisointia sekä tukitoimintojen kehittämistä, ml. toimintatapojen muutokset. Vuonna 2013 hallinnonalalta vähennetään 27 tehtävää.
- — Ulkoasiainhallinnon henkilöstöstrategian toimeenpanoa jatketaan. Erityistä huomiota kiinnitetään johtajapolitiikkaan.
- — Palkkausjärjestelmän kehittämistä jatketaan tavoitteena valtion yleislinjaukset huomioon ottava järjestelmä sekä tehtäväkiertoon soveltuvien soveltamiskäytänteiden luominen.
- — Ministeriön toiminnan kehittämiseksi ja työn tuloksellisuuden edistämiseksi jatketaan työhyvinvoinnin valtavirtaistamista sekä kiinnitetään erityistä huomiota työsuojeluun. Työhyvinvoinnin arvioinnissa hyödynnetään mm. työtyytyväisyysbarometrin tuloksia.
- — Osaamisen kehittäminen on osa ministeriön johtamisjärjestelmää. Tavoitteena on joustavasti muutoksiin reagoiva osaamisen kehittämisen tarjonta ja välineet. Työyhteisöjen omaa roolia osaamisen kehittämisessä vahvistetaan.
Ulkoasiainhallinnolle asetettujen tavoitteiden mukaiset tunnusluvut
2011 toteutuma |
2012 ennakoitu |
2013 tavoite |
|
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
Työtyytyväisyysbarometrin johtajuusindeksi | 3,4 | 3,5 | 3,5 |
Työtyytyväisyysbarometrin osaamisen johtamisindeksi | 3,5 | 3,6 | 3,6 |
Työhyvinvointi-indeksi | 3,6 | 3,7 | 3,7 |
Työtyytyväisyysbarometrin vastausprosentti | UM 69 % | UM 75 % | UM 75 % |
UE 48 % | UE 55 % | UE 60 % |
01. Ulkoasiainhallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 196 233 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kunniakonsulien menojen maksamiseen
2) valtion virastoille maksettavien tutkimus- ja kehittämistoiminnasta aiheutuvien kulutusmenojen maksamiseen
3) ulkoasiainhallinnon toimialaan liittyvien tutkimusapurahojen maksamiseen
4) Suomeen suuntautuvien ministerivierailujen menojen ja niihin liittyvän tilapäisen työvoiman palkkioiden ja työnantajamaksujen maksamiseen.
Selvitysosa:
Ulkoasiainhallinnon toimintamenot vuonna 2013 (euroa)
Ministeriö, 966 henkilötyövuotta | 81 657 000 |
Toimintamenot | 16 800 000 |
Henkilöstömenot | 64 857 000 |
Edustustot, 92 toimipistettä, 573 henkilötyövuotta | 84 122 000 |
Eurooppa, 34 toimipistettä, 208 henkilötyövuotta | 51 675 000 |
Toimintamenot | 28 973 000 |
Henkilöstömenot | 22 702 000 |
Itä, 7 toimipistettä, 83 henkilötyövuotta | -33 382 000 |
Toimintamenot | -42 615 000 |
Henkilöstömenot | 9 233 000 |
Aasia ja Amerikka, 25 toimipistettä, 135 henkilötyövuotta | 34 185 000 |
Toimintamenot | 18 054 000 |
Henkilöstömenot | 16 131 000 |
Afrikka ja Lähi-itä, 19 toimipistettä, 88 henkilötyövuotta | 17 037 000 |
Toimintamenot | 9 664 000 |
Henkilöstömenot | 7 373 000 |
Pysyvät ja erityisedustustot, 6 toimipistettä, 59 henkilötyövuotta | 14 607 000 |
Toimintamenot | 8 546 000 |
Henkilöstömenot | 6 061 000 |
Hallinnonalan yhteiset menot | 30 454 000 |
Tietohallinto | 18 554 000 |
Kiinteistöhallinto | 10 000 000 |
Turvallisuus | 1 900 000 |
Yhteensä | 196 233 000 |
Edustustojen henkilöstömenoissa on esitetty lähetetyn henkilökunnan peruspalkkojen lisäksi seuraavat ulkomaan edustautumisen korvaukset: paikallis-, puoliso- ja lapsikorvaus, olosuhdekorvaus, lasten koulutuskorvaukset, hautajais- ja tapaamismatkat, lähetetyn henkilöstön terveydenhuoltoon liittyvät korvaukset, varustaumiskorvaus sekä muuttoihin liittyvät korvaukset. Paikalta palkatun henkilöstön henkilöstömenot sisältyvät edustustojen toimintamenoihin.
Hallinnonalan julkisoikeudellisista suoritteista saamat tulot kertyvät pääasiassa edustustoista saatavista viisumituloista ja ne esitetään osana edustustojen toimintamenoja. Suurin osa tuotoista kertyy Suomen Venäjän edustustojen viisumituloista.
Hallinnonalan yhteisillä menoilla katetaan vuoden mittaan ko. toimialojen menoja sekä ministeriössä että edustustoissa.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 249 591 | 249 061 | 263 794 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 50 232 | 48 997 | 67 561 |
Nettomenot | 199 359 | 200 064 | 196 233 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 33 563 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 36 170 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, julkisoikeudelliset suoritteet (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 46 596 | 45 700 | 63 997 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset | 12 213 | 14 858 | 20 582 |
— osuus yhteiskustannuksista | 13 999 | 15 279 | 19 565 |
Kustannukset yhteensä | 26 212 | 30 137 | 40 147 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 20 384 | 15 563 | 23 850 |
Kustannusvastaavuus, % | 178 | 152 | 159 |
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina tuloina ulkoasiainhallinnon suoritteiden maksuista annetun asetuksen (1353/2011) mukaiset tulot sekä edustustojen pankkitilien korkotulot.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -361 |
Toimintamenosäästö (HO) | -5 000 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -794 |
Palkkausten tarkistukset | 3 790 |
UMA:n ylläpitomenot (siirto momentilta 26.40.01) | 107 |
Muu muutos yhteensä | -561 |
Säästö matkamenoista | -1 000 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentille 28.30.03) | -12 |
Yhteensä | -3 831 |
2013 talousarvio | 196 233 000 |
2012 II lisätalousarvio | 1 945 000 |
2012 talousarvio | 200 064 000 |
2011 tilinpäätös | 201 966 000 |
21. Ulkoasiainministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 794 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ministeriön hallinnonalan tuottavuuden edistämiseen tähtäävien investointien, selvitysten sekä koulutus- ja muiden palvelujen hankkimiseen.
Selvitysosa:Momentille on koottu hallinnonalan tuottavuustoimenpiteistä aiheutuneita säästöjä vastaavat määrärahat.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | 316 |
Yhteensä | 316 |
2013 talousarvio | 794 000 |
2012 talousarvio | 478 000 |
2011 tilinpäätös | 247 000 |
29. Ulkoasiainministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 18 127 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kehitysyhteistyöhön ja lähialueyhteistyöhön käytettyjen ja kotimaasta hankittujen palvelujen ostoihin sisältyvien arvonlisäveromenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Arvonlisäverolain mukaan ministeriöiden kehitysyhteistyötä ja lähialueyhteistyötä varten kotimaasta ostamat palvelut ovat arvonlisäverollisia. Jotta arvonlisäverolla ei rasiteta Suomen kehitysyhteistyötä ja lähialueyhteistyötä arvonlisäveromenot budjetoidaan erikseen.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | 764 |
Siirto momentille 24.90.68 | -200 |
Yhteensä | 564 |
2013 talousarvio | 18 127 000 |
2012 talousarvio | 17 563 000 |
2011 tilinpäätös | 18 676 344 |
74. Talonrakennukset (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 4 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ulkoasiainhallinnon toimitilojen rakennus- ja korjaushankkeisiin.
Määrärahaa saa käyttää myös valtiolle vuokrattujen tilojen peruskorjausluonteisten korjaus- ja muutostöiden maksamiseen.
Momentilta voidaan maksaa myös ennakkomaksuja. Niiden osalta määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
2013 talousarvio | 4 000 000 |
2012 talousarvio | 4 000 000 |
2011 tilinpäätös | 4 000 000 |