Talousarvioesitys 2011
42. Valtionapu metsätalouden edistämis- ja valvontaorganisaatioille (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 48 505 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) metsäkeskuksille ja Metsätalouden kehittämiskeskus Tapiolle metsäkeskuksista ja metsätalouden kehittämiskeskuksesta annetun lain (1474/1995) perusteella aiheutuviin menoihin
2) muuna julkisena rahoitusosuutena EU-hankkeissa.
Metsäkeskusten osuus määrärahasta määräytyy metsäkeskuskohtaisesti alueellista työmäärää sekä toiminnan laajuutta kuvaavien tekijöiden perusteella, joita ovat muun muassa metsäkeskuksen toiminta-alueen metsämaan pinta-ala, hakkuumäärä ja metsälöiden lukumäärä, viranomaistoiminnan ilmoitusten ja päätösten määrä, alueellisen metsävaratiedon keruun pinta-ala ja tiedon kattavuus sekä neuvottujen metsänomistajien määrä. Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion osuus määrärahasta määräytyy metsäkeskuksille toteutettavan kehittämisohjelman sekä maa- ja metsätalousministeriölle tuotettavien palvelujen laajuuden perusteella.
Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vähennyksenä 500 000 euroa metsäkeskusten sähköisen asioinnin kehittämishankkeen rahoitukseen ja 489 000 euroa tuottavuusohjelman perusteella sekä lisäyksenä 1 000 000 euroa KMO:n ja METSOn toteuttamiseen ja 465 000 euroa vuonna 2010 hyväksytyn työehtosopimuksen johdosta.
Metsäkeskukset ja Metsätalouden kehittämiskeskus Tapio hoitavat metsien kestävää hoitoa ja käyttöä, niiden monimuotoisuuden säilyttämistä sekä metsätalouden muuta edistämistä koskevia tehtäviä. Metsäkeskusten toiminnan tärkein kohderyhmä ovat yksityismetsänomistajat, jotka omistavat 440 000 metsälöä, joiden yhteispinta-ala on 12,1 milj. hehtaaria (noin 60 % Suomen metsämaa-alasta). Metsäkeskukset valvovat metsätaloutta koskevien lakien noudattamista ja hoitavat muut niille säädetyt viranomaistehtävät. Metsäkeskusten viranomaistehtäviä ovat muun muassa kestävän metsätalouden rahoituksesta annetussa laissa (1094/1996) säädetyt rahoituspäätökset (noin 50 000 vuodessa, hankkeista vähintään 4,5 % tarkastetaan myös maastossa), metsälain (1093/1996) valvontaan liittyvät metsänkäyttöilmoitusten tarkastukset (noin 100 000 vuodessa, joista vähintään 3 % tarkastetaan myös maastossa) sekä riistavahinkolain (105/2009) nojalla korvattavien hirvieläinvahinkojen maastoarviointi metsätalouden osalta.
Valtion tuottavuusohjelman toteuttamiseksi metsäkeskukset ja kehittämiskeskus uudistavat organisaationsa ja tehostavat toimintaansa muun muassa sähköistä asiointia kehittämällä. Tavoitteena on, että työn tuottavuuden paraneminen vähentää henkilöstötarvetta 39 henkilötyövuotta vuonna 2011. Määrärahasta käytetään vähintään 1 milj. euroa tuottavuusohjelman mukaiseen palveluiden hankintaan.
Metsätaloudelle pääluokan selvitysosassa asetettujen yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden toteuttamiseksi maa- ja metsätalousministeriö asettaa vuoden 2011 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen alustavasti metsäkeskusten valtionavulla rahoitettavalle toiminnalle (valtionavustustoiminta) seuraavat tavoitteet:
Metsäkeskusten tulostavoitteet | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 tulostavoite |
2011 tulostavoite |
|
1. Taloudellisuustavoitteet | |||
Metsälain valvontakustannukset metsänkäyttöilmoitusta kohden, € | 63 | alle 65 | alle 65 |
Rahoituslain valvontakustannukset rahoituspäätöstä kohden, € | 107 | alle 110 | alle 110 |
Alueellisen metsävaratiedon ylläpitokustannukset, €/ha | 18 | alle 18 | alle 18 |
2. Suoritetavoitteet | |||
Alueellisen metsävaratiedon keruutavoite, ha | 936 000 | 950 000 | 910 000 |
Henkilökohtaisen neuvonnan määrä, henkilöä | 36 000 | 42 000 | 38 000 |
3. Laatutavoitteet | |||
Hyvän metsänhoidon suositusten mukaisten taimikoiden osuus perustetuista taimikoista, % | 73 | 85 | 85 |
Nuoren metsän hoidossa metsänhoidollisesti hyvien hankkeiden osuus pinta-alasta, % | 90 | vähintään 90 | vähintään 90 |
Päätös nuoren metsän hoitohankkeista, viikkoa vireille tulosta | alle 4 | enintään 4 | enintään 4 |
Tilakohtaisten metsäsuunnitelmien peittotavoite, % metsien pinta-alasta | 42 | 46 | 45 |
Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion valtionavustustoiminnan tavoitteena on tuottaa metsäkeskuksille sellaisia metsätaloudellisia kehittämis- ja asiantuntijapalveluja, jotka tukevat metsälainsäädännön, kansallisen metsäohjelman ja Etelä-Suomen metsien monimuotoisuusohjelman tavoitteiden saavuttamista sekä metsäkeskusten toiminnan yhtenäistämistä ja tehostamista. Lisäksi Tapio tuottaa palveluita maa- ja metsätalousministeriölle.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa vuoden 2011 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen alustavasti Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion valtionavustustoiminnalle seuraavat tavoitteet:
1) Tapio toteuttaa metsäkeskusten kehittämisohjelmaa, jossa on seuraavat strategiset painotukset:
- metsäkeskusten yhteisen toimintajärjestelmän koordinointi
- metsäkeskusten ja Tapion hallinnon ja tukipalveluiden kehittäminen ottaen huomioon aluehallinnon uudistamisen
- alueellisen metsävaratiedon tuottaminen ja sen keruujärjestelmän uudistaminen sekä
- sähköisen asioinnin kehittäminen.
2) Tapio laatii metsäkeskusten kehittämisohjelman seuraavalle vuodelle yhdessä sovitun prosessin mukaisesti.
3) Tapio tuottaa maa- ja metsätalousministeriölle seuraavia palveluita:
- työryhmä- ja asiantuntijapalvelut (mm. METSO, KMO)
- tutkimuksen käytäntöönviennin tehostaminen
- kielilain soveltamiseen liittyvät palvelut sekä
- tilastot.
Metsäkeskusten ja Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion valtionavusteisen toiminnan kustannusten (milj. euroa) ja henkilötyövuosien (htv) arvioitu jakautuminen tulosalueille | ||||
---|---|---|---|---|
2010 | 2011 | |||
kustannukset | htv | kustannukset | htv | |
Valvonta- ja tarkastustoiminta | 16,1 | 226 | 16,1 | 218 |
Alueellinen metsävaratieto | 18,7 | 262 | 18,5 | 252 |
Neuvonta, koulutus ja tiedotus | 10,4 | 134 | 10,0 | 120 |
Muu toiminta | 8,3 | 118 | 8,2 | 111 |
Yhteensä | 53,5 | 740 | 52,8 | 701 |
2011 talousarvio | 48 505 000 |
2010 III lisätalousarvio | 210 000 |
2010 talousarvio | 49 029 000 |
2009 tilinpäätös | 47 668 000 |