Talousarvioesitys 2011
90. Kuntien tukeminen
Selvitysosa:Vuoden 2010 alusta toteutetussa valtionosuusuudistuksessa edellisen valtionosuuslainsäädännön mukaiset sektorikohtaiset valtionosuudet (VM, OPM ja STM) keskitettiin valtionvarainministeriöön hallitusohjelman edellyttämässä laajuudessa. Yhdistetyissä valtionosuuksissa on otettu huomioitu yleinen valtionosuus, sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuudet kokonaisuudessaan sekä esi- ja perusopetus, yleiset kirjastot (pl. maakunta- ja keskuskirjastokorotukset), yleinen kulttuuritoimi sekä taiteen perusopetuksen asukaskohtainen osa.
Kuntien yleisellä peruspalvelujen rahoituksella (yleinen osa) ja verotuloihin perustuvalla valtionosuuksien tasauksella pyritään osaltaan siihen, että kuntien lakisääteiset tehtävät ja niiden kokonaisrahoitus ovat tasapainossa alueittain ja kuntaryhmittäin. Sosiaali- ja terveyspalvelujen, esi- ja perusopetuksen sekä kirjasto- ja kulttuuripalvelujen rahoituksella pyritään turvaamaan kuntien mahdollisuudet pitää yllä riittävät peruspalvelut eri osissa maata.
Kuntien harkinnanvaraisella valtionosuuden korotuksella pyritään huolehtimaan siitä, että vaikeimmassakin taloudellisessa asemassa olevat kunnat pystyvät suoriutumaan peruspalveluiden tuottamisesta ja näiden kuntien talouden tasapainoa voidaan parantaa.
Kuntien yhdistymisavustuksilla edistetään vapaaehtoiselta pohjalta kuntien yhdistymisiä sekä muita sellaisia kunta- ja seuturakenteen muutoksia, jotka edesauttavat laadukkaiden ja tasavertaisten kunnallisten peruspalveluiden tuottamista taloudellisemmin.
Sosiaali- ja terveydenhuollon rahoitus
Keskeiset uudistukset
Sosiaali- ja terveydenhuollon rahoituksen muutoksilla toteutetaan hallitusohjelmaa. Hallitusohjelman mukainen korotus kohdistetaan mm. 1.9.2009 voimaan tulleen vammaispalvelulain uudistuksen toteuttamiseen, 1.7.2009 voimaan tulleen neuvola-toimintaa sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa koskevan asetuksen terveystarkastuksia koskevien säännösten täysimääräiseen toimeenpanoon terveydenhuoltolain toimeenpanoon, päihdeäitien hoidon järjestämiseen, lapsiperheiden kotipalvelun vahvistamiseen sekä vankilan perheosaston toteuttamiseen.
Vaikuttavuustavoitteet
Ehkäisevän toiminnan tavoitteena on terveyttä, sosiaalista turvallisuutta, elämänhallintaa ja itsenäistä selviytymistä tukevien olosuhteiden ja ympäristön luominen, ihmisten työ- ja toimintakyvyn edistäminen, elämänlaadun parantaminen, syrjäytymisen ehkäisy, väestöryhmien välisten terveyserojen vähentäminen sekä ympäristöterveydenhuollon toimintaedellytysten parantaminen. Tavoitteisiin pyritään johtamista ja rakenteita kehittämällä sekä tuottamalla ja levittämällä työvälineitä ja hyvän toiminnan malleja kuntien käyttöön. Vaikuttavuustavoitteita kuvataan tarkemmin sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan pääluokkaan kuuluvassa luvussa 33.60 (kuntien järjestämä sosiaali- ja terveydenhuolto).
Sosiaali- ja terveyspalvelujen tavoitteena on julkisen vallan järjestämisvastuulla olevien, pääosin verovaroin kustannettavien sosiaali- ja terveyspalvelujen toimivuuden, saatavuuden ja kattavuuden sekä perustoimeentulon turvaaminen koko maassa.
Kuntien järjestämän sosiaali- ja terveydenhuollon laskennallisten kustannusten laskennassa käytettäviä tietoja | ||||
---|---|---|---|---|
2008 toteutunut |
2009 toteutunut |
2010 toteutunut |
2011 arvio |
|
Sosiaalihuollon laskennalliset kustannukset | ||||
0—6-vuotiaat euroa/asukas | 5 931,23 | 6 082,40 | 6 249,79 | 6 359,74 |
7—64-vuotiaat euroa/asukas | 291,63 | 280,36 | 291,92 | 295,97 |
65—74-vuotiaat euroa/asukas | 781,55 | 824,65 | 847,49 | 862,58 |
75—84-vuotiaat euroa/asukas | 4 712,66 | 4 984,03 | 5 113,61 | 5 200,54 |
85-vuotiaat ja vanhemmat euroa/asukas | 13 129,18 | 13 865,60 | 14 041,43 | 14 280,13 |
Työttömien lukumäärän mukaan euroa/työtön | 525,26 | 545,75 | 559,94 | 569,46 |
Työttömyysasteen mukaan euroa/asukas | 47,91 | 49,78 | 51,07 | 51,94 |
Vaikeasti vammaisten lukumäärän mukaan euroa/asukas | 14,28 | 14,84 | 15,23 | 15,49 |
Lasten huostaanottojen määrän mukaan euroa/asukas | 40,36 | 41,93 | 43,02 | 43,75 |
Terveydenhuollon laskennalliset kustannukset | ||||
0—6-vuotiaat euroa/asukas | 721,07 | 749,19 | 791,40 | 826,88 |
7—64-vuotiaat euroa/asukas | 822,39 | 854,85 | 879,92 | 896,48 |
65—74-vuotiaat euroa/asukas | 1 943,12 | 2 018,90 | 2 071,39 | 2 110,37 |
75—84-vuotiaat euroa/asukas | 3 748,02 | 3 894,19 | 3 995,44 | 4 067,65 |
85-vuotiaat ja vanhemmat euroa/asukas | 6 505,61 | 6 759,33 | 6 935,07 | 7 057,53 |
Sairastavuuden mukaan euroa/asukas | 355,29 | 369,15 | 378,75 | 385,19 |
Esi- ja perusopetuksen sekä yleisten kirjastojen ja kulttuuritoimen rahoitus
Yhteiskunnallinen vaikuttavuus
Lähtökohtana on koulutuksen perusturvan takaaminen ja vahvistaminen kaikille asuinpaikasta, kielestä ja taloudellisesta asemasta riippumatta koko maan kattavasti. Kunnille myönnettävän rahoituksen keskeisiä tavoitteita ovat sivistyksellisten perus-oikeuksien turvaaminen jokaiselle oppilaalle ja opiskelijalle hänen kykyjensä ja erityisten tarpeidensa mukaan sekä osana kansalaisten sivistyksellisiä oikeuksia turvata jokaiselle mahdollisuus kehittää itseään koko maan kattavilla kirjasto- ja tietopalveluilla sekä varmistaa väestön tasavertainen tiedon ja kulttuurin saatavuus.
Kuntien järjestämän esi- ja perusopetuksen sekä yleisten kirjastojen ja kulttuuritoimen laskennallisten kustannusten laskennassa käytettäviä tietoja | ||||
---|---|---|---|---|
2008 toteutunut |
2009 toteutunut |
2010 toteutunut |
2011 arvio |
|
Esi- ja perusopetuksen perushinta, euroa/asukas | - | - | 6 604,64 | 6 716,92 |
Yleisten kirjastojen, taiteen perusopetuksen ja yleisen kulttuuritoimen palvelujen perushinnat | ||||
Yleiset kirjastot | 51,25 | 53,24 | 54,63 | 55,56 |
Kuntien yleinen kulttuuritoimi, euroa/asukas | 3,5 | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
Taiteen perusopetus, euroa/asukas (299 kuntaa vuonna 2010) | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 |
20. Valtion ja kuntien yhteiset tietojärjestelmähankkeet (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 20 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) valtion ja kuntien yhteisten sähköisten asiointipalvelujen ja tietojärjestelmäratkaisujen suunnitteluun ja hankintaan
2) kuntien informaatioteknologiaan kohdennettuihin, kuntien tietovarantojen hyväksikäytön edellytyksiä parantaviin kehittämishankkeisiin sekä tietoteknisten palveluiden järjestämiseen
3) harkinnanvaraisiin valtionavustuksiin sekä EU:n hyväksymien ja rahoittamien hankkeiden maksamiseen
4) muuhun yhteiseen julkisen tietohallinnon kehittämiseen
5) enintään 20 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen vuodessa SADe-ohjelman palvelukokonaisuuksien ja tukipalvelujen suunnittelua ja toteutusta varten enintään ohjelmakauden päättymiseen saakka.
Selvitysosa:Määrärahalla toteutetaan Sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelman (SADe-ohjelma) linjausten mukaisesti valtion ja kuntien yhteisiä hankkeita tavoitteena tuottavuuden parantaminen julkisessa hallinnossa.
SADe-ohjelman tavoitteena on edistää sähköistä asiointia siten, että kansalaisten ja yritysten sähköinen asiointi on mahdollista vuoteen 2013 mennessä kattaen kaikki keskeiset palvelut. Kansalaisten ja yritysten palveluille luodaan yhtenäisesti asiakasrajapinnat eri tahojen tuottamiin julkisiin palveluihin. Tavoitteena on myös valtion konserniohjauksen ja koko julkisen hallinnon (valtio, kunnat, Kela ja muu välillinen julkinen hallinto) tietojärjestelmien yhteen toimivuuden kehittäminen.
Määrärahasta palkattavat henkilöt toimivat projektipäälliköinä ja muuna projektihenkilöstönä projektin keston ajan. Henkilöstömäärän lisäys on 10 henkilötyövuotta vuoteen 2010 verrattuna. Henkilöstömäärän lisäystä vastaavasti kiristetään kunkin ministeriön tuottavuustavoitetta yhdellä henkilötyövuodella vuoden 2010 kolmannessa lisätalousarviossa todetun yhden henkilötyövuoden lisäksi, jolloin kunkin ministeriön tuottavuustavoitetta kiristetään SADe-ohjelman toteuttamiseen liittyen yhteensä kahdella henkilötyövuodella aiemmin päätetystä.
Määrärahalla tuetaan ja nopeutetaan kuntien tietohallintokehitystä tavoitteena parantaa tuottavuutta sekä edistetään kuntien ja julkishallinnon yhteisiä informaatioteknologian kehittämishankkeita ja sähköisten toimintatapojen käyttöönottoa (KuntaIT -toiminta). Hankkeista päätetään yhdessä kuntasektorin kanssa.
Määrärahaa on tarkoitus käyttää myös Julkisen hallinnon suositusten (JHS) laadintaan sekä muuhun yhteiseen julkisen hallinnon tietohallinnon kehittämistoimintaan.
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
SADe-ohjelman hankkeet | 18 650 000 |
Kuntien informaatioteknologian kehittämishankkeet | 1 000 000 |
Muu julkisen hallinnon tietohallintoyhteistyö | 350 000 |
Yhteensä | 20 000 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Siirto momentilta 28.70.20 (SADe-ohjelma) | 8 000 |
Siirto momentilta 28.90.30 | 5 000 |
Muu muutos yhteensä | -4 850 |
Yhteensä | 8 150 |
2011 talousarvio | 20 000 000 |
2010 III lisätalousarvio | — |
2010 talousarvio | 11 850 000 |
2009 tilinpäätös | 7 500 000 |
30. Valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 8 038 354 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (1704/2009) mukaisen valtionosuuden ja -avustusten maksamiseen
2) verotuloihin perustuvan valtionosuuksien tasauksen maksamiseen
3) enintään 20 000 000 euroa harkinnanvaraisen korotuksen maksamiseen valtionosuuteen.
Valtionosuuden määräytymisperusteena käytettävä taiteen perusopetuksen perushinta on 1,40 euroa ja yleisen kulttuuritoimen perushinta 3,50 euroa asukasta kohden.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa) | |
---|---|
Kunnan peruspalvelujen valtionosuuden yleinen osa | 253 881 |
Sosiaali- ja terveydenhuollon, esi- ja perusopetuksen sekä yleisten kirjastojen ja kulttuuritoimen rahoitus | 7 259 139 |
Laskennalliset kustannukset | 21 281 480 |
— sosiaali- ja terveydenhuollon laskennalliset kustannukset | 17 239 250 |
— esi- ja perusopetuksen sekä yleisten kirjastojen ja kulttuuritoimen laskennalliset kustannukset | 4 042 230 |
Kuntien rahoitusosuus | -14 022 341 |
Erityisen harvan asutuksen, saaristokunnan sekä saamelaisten kotiseutualueen kunnan lisäosat | 30 604 |
Verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus | -37 500 |
Harkinnanvarainen valtionosuuden korotus | 20 000 |
Kotikuntaa vailla olevien 6—15 -v. kotikuntakorvaukset (valtio korvaa) | 1 688 |
Yksityisten opetuksen järjestäjien ja yliopistojen arvonlisävero | 4 360 |
Valtionosuuteen tehtävät lisäykset ja vähennykset | 506 182 |
Yhteensä | 8 038 354 |
Kuntien peruspalvelujen valtionosuusprosentti on 34,11. Valtionosuuksiin on tehty 1,7 prosentin kustannustason tarkistus lukuun ottamatta kuntien yleistä kulttuuritoimea ja asukaskohtaista taiteen perusopetusta. Valtionosuuksien määräytymisen perusteena oleva vuodenvaihteen 2009/2010 asukasluku on 5 323 693.
Määrärahan mitoitukseen liittyvät hallituksen esitykset
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta siten, että kuntien peruspalvelujen valtionosuusprosenttia nostetaan 34,08 prosentista 34,11 prosenttiin vuonna 2011. Valtionosuusprosentin nostaminen 0,03 prosenttiyksiköllä liittyy sosiaali- ja terveydenhuollon uusien ja laajenevien tehtävien toteuttamiseen siten, että valtion rahoitusosuus on 50 % ja tulkkauspalvelujen siirron toteuttamiseen kustannusneutraalisti. Määrärahan mitoituksessa on muutosten nettovaikutuksena otettu huomioon 3 374 000 euroa.
Hallitus esittää kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain muuttamista siten, että vuoden 2011 veroperustemuutoksista johtuvat verotulomenetykset kompensoidaan kunnille lisäämällä valtionosuuksia 120 000 000 eurolla vuodesta 2011 lähtien.
Lisäksi hallitus esittää kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain muuttamista siten, että kunnille maksettavaa valtionosuutta vähennetään valtion ja kuntien yhteisten tietojärjestelmähankkeiden rahoittamiseen liittyen 10 000 000 eurolla vuosina 2011—2014.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen Terveydenhuoltolaiksi. Määrärahan mitoituksessa on lisäyksenä otettu huomioon 5 000 000 euroa.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi lastensuojelulain (1983/683) muuttamisesta 1.1.2011 lukien siten, että lapsiperheiden kotipalvelun saantia tehostetaan. Määrärahan mitoituksessa on lisäyksenä otettu huomioon 600 000 euroa.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun lain (1128/1996) muuttamisesta siten, että tuki sidotaan 1.3.2011 lukien kansaneläkkeisiin. Määrärahan mitoituksessa on lisäyksenä otettu huomioon 97 000 euroa.
Kunnan peruspalvelujen valtionosuuden yleinen osa, laskentaperusteet (1 000 euroa) | |
---|---|
Perusosa | |
— keskimääräinen euromäärä (30,97 €/as) * vv. 2009/2010 asukasluku | 164 875 |
Korotusosat | |
— saaristokorotus | 9 934 |
— syrjäisyyskorotus | 32 472 |
— taajamarakennekorotus | 33 520 |
— kielikorotus | 5 138 |
— asukasluvun muutokseen perustuva korotus | 7 942 |
Valtionosuus yhteensä | 253 881 |
Sosiaali- ja terveydenhuolto, laskentaperusteet (1 000 euroa) | |
---|---|
Perushinta | |
— 0—6 -vuotiaat (6 359,74 euroa/as) | 2 621 135 |
— 7—64 -vuotiaat (294,84 euroa/as) | 1 181 088 |
— 65—74 -vuotiaat (862,58 euroa/as) | 414 674 |
— 75—84 -vuotiaat (5 200,54 euroa/as) | 1 647 469 |
— 85 -vuotiaat ja vanhemmat (14 280,13 euroa/as) | 1 542 011 |
Työttömien lukumäärän mukaan (569,46 euroa/as) | 115 861 |
Työttömyysasteen mukaan (51,94 euroa/as) | 278 884 |
Vammaisten lukumäärän mukaan (15,49 euroa/as) | 82 295 |
Lastensuojelun tarpeen mukaan (43,75 euroa/as) | 233 818 |
Sosiaalihuollon laskennalliset kustannukset yhteensä | 8 117 235 |
Perushinta | |
— 0—6 -vuotiaat (826,88 euroa/as) | 340 944 |
— 7—64 -vuotiaat (896,48 euroa/as) | 3 591 173 |
— 65—74 -vuotiaat (2 110,37 euroa/as) | 1 014 533 |
— 75—84 -vuotiaat (4 067,65 euroa/as) | 1 288 583 |
— 85 -vuotiaat ja vanhemmat (7 057,53 euroa/as) | 762 093 |
Sairastavuuden mukaan (385,19 euroa/as) | 2 051 052 |
Terveydenhuollon laskennalliset kustannukset yhteensä | 9 048 378 |
Syrjäisyyskerroin | 73 254 |
Saaristokerroin | 383 |
Sosiaali- ja terveydenhuollon laskennalliset kustannukset yhteensä | 17 239 250 |
Esi- japerusopetuksen sekä yleisten kirjastojen ja kulttuuritoimenrahoitus, laskentaperusteet (1 000 euroa) | |
Perushinta (6 716,92 euroa/6—15 v.) | 3 048 046 |
Korotukset | |
— Asukastiheys | 184 462 |
— 13—15-vuotiaat | 381 289 |
— Kaksikielisyys | 46 098 |
— Saaristoisuus | 1 738 |
— Ruotsinkieliset 6—15-vuotiaat | 24 988 |
— Vieraskieliset 6—15-vuotiaat | 31 650 |
Esi- ja perusopetuksen laskennalliset kustannukset yhteensä | 3 718 271 |
---|---|
Kirjastot (54,63 euroa/as) | 298 002 |
Kuntien yleinen kulttuuritoimi (3,50 euroa/as) | 18 633 |
Taiteen perusopetus (1,40 euroa/as, 299 kuntaa) | 7 324 |
Yleisten kirjastojen, taiteen perusopetuksen ja yleisen kulttuuritoimen laskennalliset kustannukset yhteensä | 323 959 |
Esi- ja perusopetuksen sekä yleisten kirjastojen ja kulttuuritoimen laskennalliset kustannukset yhteensä | 4 042 230 |
Kuntien rahoitusosuus | |
---|---|
Asukasluku | 5 323 693 |
Rahoitusosuus, euroa/as | 2 633,95 |
Rahoitusosuus, 1 000 euroa | 14 022 341 |
Erityisen harvan asutuksen, saaristokunnan sekä saamelaisten kotiseutualueen kunnan lisäosat (1 000 euroa) | |
---|---|
Erityisen harvan asutuksen kunnat | 22 672 |
Saaristokunnat | 4 669 |
Saamelaisten kotiseutualueen kunnat | 3 263 |
Yhteensä | 30 604 |
Verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus (1 000 euroa) | ||
---|---|---|
Lisäykset | Vähennykset | Netto |
755 792 | -793 292 | -37 500 |
Muut valtionosuuteen tehtävät vähennykset ja lisäykset (1 000 euroa) | |
---|---|
Valtionosuuden vähennykset | |
— SADe-rahoitus (-1,88 euroa/as) | -10 009 |
— harkinnanvaraisen valtionosuuden korotuksen lisäys | -5 004 |
— yhdistymisavustuksen kattosääntö, vuosien 2008—2011 yhdistymisavustukset yli 200 milj. euroa | -45 092 |
— valtionosuusuudistus, lisävaltionosuus 28 kunnalle | -30 612 |
Vähennykset yhteensä | -90 716 |
Valtionosuuden lisäykset | |
— työmarkkinatukeen liittyvä korjauserä | 29 549 |
— v. 2010 verotulomenetysten kompensaatio | 375 000 |
— v. 2011 verotulomenetysten kompensaatio | 120 000 |
— elatustuen takaisinperinnän palautukset | 36 680 |
— tasauksen neutraalisuus | 35 669 |
Lisäykset yhteensä | 596 898 |
Muu rahoitus (1 000 euroa) | |
---|---|
Kotikuntaa vailla olevien 6—15 v. kotikuntakorvaukset | 1 688 |
Yksityisen opetuksen järjestäjien ja yliopistojen arvonlisävero | 4 360 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Hintatason ja laskentaperusteiden muutos | |
Indeksikorotus | 125 050 |
Asukasluvun muutos ja määräytymistekijöiden muutos | 56 629 |
Yhteensä | 181 679 |
Sosiaali- ja terveydenhuolto | |
Asetus neuvola- ja kouluterveydenhoidosta | 9 250 |
Vammaispalvelut | 3 300 |
Päihdeäitien hoidon järjestäminen | 3 000 |
Terveydenhuoltolaki | 5 000 |
Lapsiperheiden kotipalvelun vahvistaminen | 600 |
Vankilan perheosasto | 100 |
Tulkkauspalvelujen siirto 1.9.2010, vuoden 2011 osuus kustannuksista | -10 600 |
Tulkkauspalvelujen hallintomenot | -1 060 |
Kotihoidon tuen, yksityisen hoidon tuen ja osittaisen hoitorahan indeksikorotus 1.3.2011 | 97 |
Elatustuen takaisinperinnän palautukset | 4 800 |
Mammografiaseulontojen laajentaminen | 34 |
Vuoden 2010 valtionosuuksiin tehdyn ylimääräisen korotuksen poistuminen | -30 026 |
Yhteensä | -15 505 |
Erityisen harvan asutuksen, saaristokunnan sekä saamelaisten kotiseutualueen kunnan lisäosat | 881 |
Muut valtionosuuteen tehtävät vähennykset ja lisäykset | |
Siirto momentille 28.90.20 valtion ja kuntien yhteisten tietojärjestelmähankkeiden rahoitukseen | -5 000 |
Yhdistymisavustuksen kattosäännön (200 milj. euroa) ylitys v. 2008—2011 | -45 099 |
Yhteispalvelupisteiden rahoituksen palautus | 1 000 |
Vuoden 2010 verotulotasauksen neutraalisuus | 15 485 |
Virve-rahoituksen palautus | 1 961 |
Erityisen harvan asutuksen, saaristokunnan sekä saamelaisten kotiseutualueen kunnan lisäosat, lisätyn valtionosuuden rahoitus | -881 |
Vuoden 2011 verotulomenetysten kompensaatio | 120 000 |
Yhteensä | 87 466 |
Verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus | -14 588 |
Muut muutokset | |
Laskentaperusteiden muutokset ja kotikuntakorvaukset yliopistojen harjoittelukouluille sekä valtion yleissivistäville oppilaitoksille (vuoden 2010 III LTA) | 42 473 |
Yksityisten opetuksen järjestäjien ja yliopistojen arvonlisävero | 73 |
Kotikuntaa vailla olevien 6—15 v. kotikuntakorvaukset (valtio korvaa) | 29 |
Muut muutokset | 3 147 |
Yhteensä | 45 722 |
Yhteensä | 285 655 |
2011 talousarvio | 8 038 354 000 |
2010 III lisätalousarvio | 42 473 000 |
2010 talousarvio | 7 752 699 000 |
2009 tilinpäätös | 7 294 799 156 |
31. Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki ja kuntien yhteistoiminta-avustukset (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 114 460 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kuntajakolain (1698/2009) 41 §:n mukaisiin laskennallisiin yhdistymisavustuksiin
2) lain 44 §:n mukaisten valtionosuuksien vähenemisen korvaamiseen
3) ennen vuotta 2008 voimassa olleen kuntajakolain 40 §:n (167/2005) mukaiseen investointi- ja kehittämishankkeiden tukeen
4) enintään 760 000 euroa kuntajakolain 16 §:n mukaisten erityisten selvitysten toimittamisesta aiheutuneiden kustannusten maksamiseen sekä avustuksiin kunnille niistä kustannuksista, joita niille aiheutuu yhdistymiseen liittyvistä esiselvityksistä
5) enintään 1 000 000 euroa kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (1704/2009) 67 §:n mukaisten yhteistoiminta-avustusten maksamiseen.
Selvitysosa:Säännökset yhdistymisavustusten muodosta ja tasosta on uudistettu vuoden 2008 alusta ja sen jälkeen toteutettavissa kuntajaon muutoksissa. Samalla on luovuttu kuntajaon muutosten yhteydessä erikseen maksettavasta investointi- ja kehittämishankkeiden tuesta.
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon(1 000 euroa) | |
Yhdistymisavustus | |
— vuoden 2011 kuntien yhdistymiset, 6 liitosta | 8 064 |
— vuoden 2010 kuntien yhdistymiset, 4 liitosta | 4 621 |
— vuoden 2009 kuntien yhdistymiset, 32 liitosta | 67 100 |
— vuoden 2008 kuntien yhdistymiset, 1 liitos | - |
— vuoden 2007 kuntien yhdistymiset, 14 liitosta | 2 856 |
Yhteensä, 52 liitosta | 82 641 |
---|---|
Valtionosuusmenetysten kompensaatio | |
— vuoden 2011 yhdistymiset | 1 868 |
— vuoden 2010 yhdistymiset | 975 |
— vuoden 2009 yhdistymiset | 22 805 |
— vuoden 2008 yhdistymiset | 933 |
— vuoden 2007 yhdistymiset | 978 |
Yhteensä | 27 559 |
Investointi- ja kehittämishankkeiden tuki | |
— vuoden 2007 yhdistymiset | 2 500 |
Kuntajakolain mukaiset selvityskustannukset ja yhdistymisiin | |
liittyviin esiselvityksiin myönnettävä avustus (enintään) | 760 |
Yhteistoiminta-avustukset (enintään) | 1 000 |
Kaikki yhteensä | 114 460 |
2009 toteutuma |
2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 arvio |
|
Kuntien yhdistymisiä | 32 | 4 | 6 | 3 |
Kuntien määrän vähennys | -67 | -6 | -6 | -6 |
Määräraha, milj. € | 142,0 | 114,0 | 114,5 | 44,6 |
— josta ko. vuoden yhdistymisten osuus, milj. € | 112,2 | 7,1 | 9,9 | 7,2 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Yhdistymisavustus | -2 037 |
Valtionosuusmenetysten kompensaatio | 889 |
Investointi- ja kehittämishankkeiden tuki | 1 600 |
Yhteensä | 452 |
2011 talousarvio | 114 460 000 |
2010 talousarvio | 114 008 000 |
2009 tilinpäätös | 133 606 823 |