Talousarvioesitys 2011
40. Valtion alue- ja paikallishallinto
Selvitysosa:Aluehallintovirastoedistää alueellista yhdenvertaisuutta hoitamalla lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueilla. Virasto edistää perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista, peruspalvelujen saatavuutta, ympäristönsuojelua, ympäristön kestävää käyttöä, sisäistä turvallisuutta sekä terveellistä ja turvallista elin- ja työympäristöä alueilla.
Rekisterihallinnon paikallisviranomaisina toimii 24maistraattia, joiden toimialueena on yksi tai useampia kihlakuntia. Ahvenanmaalla rekisterihallinnon paikallisviranomaisen tehtäviä hoitaa Ahvenanmaan valtionvirasto. Maistraatit tarjoavat ihmisen koko elämänkaaren kattavia rekisteri- ja oikeusturvapalveluja. Maistraatit hoitavat väestökirjanpidon, kaupparekisterin ja yhdistysrekisterin paikallisviranomaisen tehtäviä, yleishallintotehtäviä ja holhousviranomaisen tehtäviä. Lisäksi maistraateille kuuluu kuluttajaneuvonnan toiminnan järjestäminen.
Valtiovarainministeriö asettaa valtion alue- ja paikallishallinnolle seuraavat alustavat vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2011:
- Perusoikeudet ja oikeusturva toteutuvat.
- Peruspalvelujen saatavuus turvataan ja alueen asukkaiden hyvinvointi lisääntyy.
- Asuin-, työ- ja elinympäristön terveellisyys ja turvallisuus paranee.
- Maistraatin palvelut varmistavat tehokkaan ja sujuvan sekä asiakkaiden kannalta helpomman asioinnin.
- Edunvalvontaa tarvitsevat henkilöt saavat asiansa hoidettua etunsa mukaisesti.
01. Aluehallintoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 48 799 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös hankkeisiin, joihin saadaan EU-rahoitusta.
Selvitysosa:Aluehallintovirastoille asetetaan toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet, joiden toteutumista arvioidaan ministeriöiden, keskushallintoviranomaisten ja aluehallintovirastojen välisissä tulosneuvotteluissa ja arviointiraporteissa.
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet | |
---|---|
2011 tavoite |
|
Tuotokset ja laadunhallinta | |
Käsittelyajat keskimäärin | |
Kunnalliskantelut, sosiaali- ja terveystoimen, sivistystoimen ja ympäristöterveydenhuollon kantelut | 8 kk |
Sivistystoiminnan valitukset ja lausunnot | 3 kk |
Oppilasarvioinnin oikaisupyynnöt | 2 kk |
Kilpailuasiat, selkeästi vähämerkitykselliset tapaukset | 1 kk |
Kiinteistön- ja vuokrahuoneistojen välittäjien rekisteröintipäätökset | 1 kk |
Kiinteistön- ja vuokrahuoneistojen välittäjien kantelut | 9 kk |
Uutta toimintaa ja toiminnan muutoksia koskevat ympäristönsuojelulain mukaiset lupa-asiat | 10 kk |
Ympäristönsuojelulain mukaiset lupa- ja ilmoitusasiat | 12 kk |
Vesilain mukaiset lupa-asiat | 9 kk |
Pelastustoimen kantelut | 6 kk |
Pelastustoimen valtionavustukset (SM:n määrärahapäätöksen saamisesta) | 1 kk |
Alkoholiluvat | 1 kk |
Yksityisen sosiaali- ja terveyshuollon palveluntuottajien luvat | 2 kk |
Ympäristöterveydenhuollon luvat ja päätökset | 6 kk |
Valvontakäynnit % toimintayksiköistä | |
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköiden valvonta, ympärivuorokautista hoitoa antavat toimintayksiköt | 10 |
Julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköiden valvonta, ympärivuorokautista hoitoa antavat toimintayksiköt | 10 |
Toteutetut arvioinnit,% | |
Ympäristöterveydenhuollon ohjaus ja valvonta: kuntien ympäristöterveydenhuollon valvontasuunnitelmista ja niiden toteutumista arvioidaan | 33 |
Asiakaskyselyn tulokset, asteikko 0—5 | |
Tyytyväisyys palvelualttiuteen | 4 |
Tyytyväisyys yhteistyökykyyn | 4 |
Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet | ||
---|---|---|
2010 arvio |
2011 tavoite |
|
Henkilötyövuosien kehitys | 1 325 | 1 271 |
Vakinaisia/määräaikaisia, % | 80 | 82 |
Työtyytyväisyysindeksi, asteikko 1—5 | 3,0 | 3,2 |
Sairauspoissaolot, pv/htv | 10,0 | 10,0 |
Momentin nimike on muutettu.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
||
Bruttomenot | 54 138 | 57 299 | |
Bruttotulot | 6 000 | 8 500 | |
Nettomenot | 48 138 | 48 799 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | ||
---|---|---|
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | ||
Maksullisen toiminnan tuotot | 6 000 | 8 500 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 12 000 | 14 000 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -6 000 | -5 500 |
Kustannusvastaavuus, % | 50 | 60 |
Liiketaloudelliset suoritteet | ||
Maksullisen toiminnan tuotot | 400 | 350 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 380 | 330 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 20 | 20 |
Kustannusvastaavuus, % | 105 | 106 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palkkausten tarkistukset | 584 |
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus | 243 |
Lääninhallitussiirtojen tarkentuminen | 500 |
Siirto momentilta 28.40.02 (1 htv) | 65 |
Siirto momentilta 28.01.21 | 90 |
Tuottavuustoimet (-53 htv) | -1 350 |
Siirto momentille 26.10.01 (-3 htv) | -70 |
Tasokorotus | 599 |
Yhteensä | 661 |
2011 talousarvio | 48 799 000 |
2010 III lisätalousarvio | 1 900 000 |
2010 talousarvio | 48 138 000 |
02. Maistraattien toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 32 228 000 euroa.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet | Toimenpiteet |
---|---|
Edunvalvonnan asiakkaiden palvelutoiminnan laatu on parantunut. Yleisen edunvalvonnan siirtyminen oikeusaputoimistojen tehtäväksi on huomioitu maistraattien toiminnassa. | Maistraatit tehostavat tilintarkastusprosessejaan tilien vaativuusluokituksen avulla. Maistraatit valmistautuvat maistraattien ja yleisen edunvalvonnan välisen sähköisen asioinnin käyttöönottoon. Maistraatit selvittävät ennen edunvalvontahakemuksen tekemistä, voidaanko henkilön asiat hoitaa muiden ensisijaisena pidettävien palvelujen avulla. Lisäksi ne edistävät edunvalvontavaltuuksien käyttämistä. Maistraatit ottavat toimintaprosesseissaan huomioon mahdolliset holhoustoimilain muutokset. |
Kuluttajaneuvonnan asiakas saa laadukasta palvelua riittävästi koko maassa. | Maistraatit kehittävät yhdessä Kuluttajaviraston kanssa asiakas- ja puhelinpalvelun prosessin sujuvuutta ja huolehtivat kuluttajaneuvontapalvelun riittävästä resursoinnista. |
Maistraatin palvelut ovat parantuneet, monipuolistuneet ja yhdenmukaistuneet. | Maistraattien palvelujen tuottamista yhteispalveluna laajennetaan. Sähköistä asiointia kehitetään vuosille 2009—2013 laaditun strategian mukaisesti. Maistraattien toimintatapoja yhdenmukaistetaan, erikoistumistehtäviä lisätään sekä tehtävien tasaamista jatketaan. Vesikulkuneuvorekisterin omistajatietojen oikeellisuus selvitetään vesikulkuneuvorekisterilain edellyttämällä tavalla.Yritys- ja yhteisötietojärjestelmän sähköisen asioinnin ensimmäinen osuus sekä kauppa-, säätiö- ja yrityskiinnitysrekisterin uudistettu sähköinen tietopalvelu on tuotantokäytössä. Maistraatit jatkavat omalta osaltaan palvelujen tunnetuksi tekemistä ja ohjaavat asiakkaita niiden käyttöön sekä opastavat käytössä. |
Vakinaisten osoitteiden oikeellisuus on 99,0 %. | Maistraatit ottavat vastaan ja tallentavat muuttoilmoituksia sovitun työnjaon mukaisesti huolehtien väestötietojärjestelmään rekisteröitävien henkilöiden osoitetietojen korkeasta laadusta. Muuttoilmoitusten käsittelyprosessin muutosten vaikutukset huomioidaan tehtävää hoidettaessa. |
Alueelliset palvelutavoitteet | 2011 tavoite |
---|---|
Edunvalvontaan määrääminen | |
— maistraatin päätöksellä ratkaistut, aika enintään kk | 4 |
— hakemukset käräjäoikeudelle, aika enintään kk | 4 |
Edunvalvonta-tilintarkastus | |
— määräajan loppuun mennessä saapuneiden vuositilien tarkastusaika | Saapumisvuoden loppuun mennessä |
Julkinen notaari | |
— palvelujen saanti, enintään pv. | 2 |
Muuttoilmoitus- ja osoitepalvelu | |
— palvelupuhelimeen vastausaika normaalitilanteessa, enintään min. | 1 |
Kaupparekisteri | |
— asunto-osakeyhtiöiden kaupparekisteri-ilmoitusten käsittely, aika keskimäärin kk | 0,5 |
Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 tavoite |
|
Henkilötyövuosien kehitys | 830 | 805 | 780 |
Työtyytyväisyysindeksi, asteikko 1—5 | 3,3 | 3,3 | 3,3 |
Sairauspoissaolot,pv/htv | 11,6 | 9,5 | 9,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
Bruttomenot | 47 863 | 42 410 | 42 728 |
Bruttotulot | 11 611 | 10 000 | 10 500 |
Nettomenot | 36 252 | 32 410 | 32 228 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 6 933 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 5 618 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | 9 563 | 9 800 | 10 100 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 16 073 | 14 000 | 14 100 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -6 510 | -4 200 | -4 000 |
Kustannusvastaavuus, % | 60 | 70 | 72 |
Liiketaloudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | 643 | 900 | 750 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 721 | 890 | 750 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -78 | 10 | - |
Kustannusvastaavuus, % | 89 | 101 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palkkausten tarkistukset | 388 |
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus | 143 |
Siirto momentilta 28.01.21 | 90 |
Tuottavuustoimet (-25 htv) | -550 |
Siirto momentille 28.40.01 | -65 |
Muu muutos yhteensä | -188 |
Yhteensä | -182 |
2011 talousarvio | 32 228 000 |
2010 III lisätalousarvio | 277 000 |
2010 talousarvio | 32 410 000 |
2009 tilinpäätös | 34 937 000 |
03. Alue- ja paikallishallinnon tukitoimet (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 1 666 000 euroa.
Määrärahasta on varattu 1 000 000 euroa valtion aluehallinnon viranomaisten tietojärjestelmien kehittämiseen ja 500 000 euroa aluehallinnon uudistukseen liittyvien uusien tehtävien kustannusten korvaamiseen maakunnan liitoille.
Määrärahaa saa käyttää:
1) valtion keskushallinnon toimintojen alueellistamisen hallinnointiin
2) aluehallintouudistuksesta aiheutuviin tietojärjestelmien ja muiden tarvittavien muutosten suunnittelu- ja muutostöihin
3) valtion alueellisten ja paikallisten hallintorakenteiden kehittämiseen
4) Kainuun hallintokokeilun seurantaan ja sen perusteella tehtyjen ehdotusten edellyttämään valmisteluun
5) viranomaisten yhteisten asiakaspalvelumuotojen kehittämiseen, yhteispalvelun hallinnointiin ja yhteispalvelusta kunnille aiheutuvien kustannusten korvaamiseen
6) enintään yhtä henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen.
2011 talousarvio | 1 666 000 |
2010 talousarvio | 3 767 000 |
2009 tilinpäätös | 3 254 000 |