Talousarvioesitys 2011
30. Tilastotoimi, taloudellinen tutkimus ja rekisterihallinto
Selvitysosa:Valtion tilastotoimen tehtävänä on vastata yhteiskuntaoloja ja niiden kehitystä kuvaavien tilastojen laatimisesta yleistä käyttöä varten. Tilastokeskus on valtion tilastotoimen yleisviranomainen, joka tilastojen laadinnan lisäksi huolehtii kansallisen tilastotoimen kehittämisestä yhteistyössä muiden tilastoja laativien valtion viranomaisten kanssa. Tilastojen uudistamisessa ja kehittämisessä tavoitteena on yhdistää mahdollisimman hyvin kotimaiset tietotarpeet ja kansainväliset velvoitteet. Kansainvälisen ja erityisesti Euroopan tilastojärjestelmän kehittämiseen pyritään vaikuttamaan siten, että tilastoja kehitetään koordinoidusti välttämällä päällekkäistä tilastointia sekä yksinkertaistamalla ja karsimalla olemassa olevia tilastosäädöksiä. Kansainvälisessä tilastoyhteistyössä edistetään suomalaisen tilasto-osaamisen tunnettuutta ja hyviä käytäntöjä.
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (VATT)on soveltavan taloudellisen tutkimuksen asiantuntijayksikkö. Taloudellisen tutkimuksen tehtävänä on tuottaa päätöksenteon tueksi tutkimustietoa julkisen sektorin voimavarojen tehokkaasta käytöstä sekä julkisen sektorin toimenpiteiden vaikutuksista kansantalouden toimintaan. Taloudellisessa tutkimuksessa arvioidaan sekä julkisen talouden että kansantalouden sopeutumistarpeita tuleviin muutoksiin. Tutkimuksessa korostetaan julkisen sektorin palvelutuotannon tuottavuuden kehittämisen, kestävän taloudellisen kasvun sekä talouden sopeutumiskykyä edistävän rakennepolitiikan edellyttämät tutkimustarpeet.
Väestörekisterikeskuson väestökirjanpidon keskusviranomainen. Se kehittää ja ohjaa väestökirjanpitoa sekä pitää yllä valtakunnallista väestötietojärjestelmää yhdessä maistraattien kanssa. Virasto vastaa myös väestötietojärjestelmän valtakunnallisista tieto- ja verkkopalveluista. Lisäksi sen tehtäviin kuuluvat varmennepalvelut, sirullinen henkilökortti, vaalien äänioikeusrekisteri ja julkishallinnon yhteyspalveluhakemisto.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston tehtävät terveydenhuollon varmentajana ja terveydenhuollon virkavarmennepalvelujen tuottajana siirretään 1.1.2011 lukien Väestörekisterikeskuksen tehtäväksi. Siirto mahdollistaa mm. sähköisen lääkemääräysmenettelyn nopean etenemisen. Väestörekisterikeskus tuottaa terveydenhuollon virkavarmennepalvelut maksuperustelulain mukaisina julkisoikeudellisina suoritteina. Tilaajana toimii sosiaali- ja terveysministeriö tai sen määräämä terveydenhuollon toimija.
Valtiovarainministeriö asettaa tilastokeskukselle, valtion taloudelliselle tutkimuskeskukselle ja väestörekisterikeskukselle seuraavat alustavat vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2011:
- Tilastotoimen tuottamat tiedot täyttävät keskeiset kansalliset tietotarpeet ja Suomen kansainväliset sitoumukset.
- Kansallista tilastotointa kehitetään laadukkaana, tehokkaasti ja yhtenäisin toimintatavoin toimivana kokonaisuutena.
- Tilastokeskus edistää Euroopan tilastoja koskevien käytännesääntöjen soveltamista tilastotoimessa.
- Taloudellinen tutkimus vastaa päätöksenteon tietotarpeita.
- Taloudellinen tutkimus vahvistaa toiminnallaan kestävää julkisen talouden ja kansantalouden kehittämistä ja parantaa edellytyksiä sopeutua muutoksiin.
- Väestörekisterikeskuksella ja sen palveluilla ja tuotteilla on luotettu ja tunnettu asema osana tietoyhteiskunnan perustaa.
- Väestötietojärjestelmän ja varmennepalvelujen käyttö, hyödynnettävyys ja merkitys kasvavat yhteiskunnassa ja viraston asiakkaat voivat sen palvelujen avulla tehostaa omia toimintojaan. Varmennepalvelun järjestämisessä tukeudutaan valtion varmennetuotannosta tehtäviin yhteisiin linjauksiin.
01. Tilastokeskuksen toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 44 697 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) jäsenmaksujen maksamiseen
2) EU -jäsenyyteen liittyvien tilastohankkeiden rahoitukseen.
Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon
1) maksullisen toiminnan tulot
2) EU:lta ja yhteishankkeista talousarvion ulkopuolisilta tahoilta saatavat tulot.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 tavoite |
|
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Tuottavuuden muutos, % | 4,8 | 2,0 | 2,0 |
Kiinteiden kustannusten osuus kokonaiskustannuksista, % | 74,1 | 75,0 | 74,0 |
Tilastotietojen tuotantomenot tilastojulkistusta kohti, 1 000 € | 80,6 | 78,2 | 77,5 |
Maksullisen palvelutoiminnan kustannusvastaavuus, % | 105,0 | 100,0 | 100,0 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Julkistusten lukumäärä | 647 | 643 | 645 |
Myöhästyneiden julkistusten lukumäärä enintään | 35 | 35 | 35 |
Julkistusten nopeus, viikkoja | |||
— vuositilastot | 39,1 | 41,9 | 39,0 |
— neljännesvuositilastot | 8,2 | 8,3 | 8,3 |
— kuukausitilastot | 4,8 | 4,8 | 4,8 |
Veloitukseton tietokantapalvelu, taulukoiden lukumäärä | 1 817 | 2 050 | 2 150 |
Kriittisen asiakaspalautteen osuus palautteesta, % | 34 | 28 | 28 |
Tilastokeskus jatkaa toimintansa tehostamista. Tietojärjestelmiä integroidaan siten, että kerättyjen tietojen monikäyttöisyyttä voidaan lisätä. Tuotantoprosesseja ja välineistöä yhtenäistetään ja käytetään standardeihin perustuvia ratkaisuja tilastotuotannon ja palvelutoiminnan tehostamiseksi. Web-tiedonkeruun käyttöä edistetään ja parannetaan monikanavaista sähköistä jakelua.
Tilastokeskus tuottaa voimassa olevien EU-säädösten ja -sitoumusten sekä keskeisten kansallisten tarpeiden edellyttämät tilastot ja palvelut sekä toteuttaa tilastojen välttämättömät ajanmukaistukset ja uudistukset.
Tilastokeskus huolehtii tuottamiensa tuotteiden ja palvelujen laadusta sekä palvelukyvystään mm. uudistamalla ja virtaviivaistamalla palveluvalikoimaa ja laajentamalla yleisten yhteiskuntatilastojen maksutonta tarjontaa verkossa mahdollisuuksien mukaan. Tilastokeskus toteuttaa vuonna 2011 aikuisten taitotasotutkimuksen (PIAAC) maksullisena palvelutoimintana, mikä lisää henkilötyövuosien määrää tilapäisesti vuosina 2011— 2012 yli 30 henkilötyövuotta.
Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 tavoite |
2011 tavoite |
|
Henkilötyövuosien kehitys | 876 | 857 | 833 |
Työtyytyväisyys, asteikko 1—5 | 3,4 | 3,5 | 3,5 |
Koulutustasoindeksi | 5,2 | 5,2 | 5,2 |
Sisäinen liikkuvuus | 69 | 70 | 70 |
Tilastokeskus panostaa henkilöstön ja organisaation osaamisen turvaamiseen, työhyvinvoinnin ja esimiestyön kehittämiseen sekä sisäisen liikkuvuuden edistämiseen Tilastokeskuksen henkilöstöstrategian mukaisesti.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
Bruttomenot | 57 635 | 54 005 | 55 987 |
Bruttotulot | 11 729 | 9 860 | 11 290 |
Nettomenot | 45 906 | 44 145 | 44 697 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 5 698 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 5 864 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 9 161 | 8 250 | 9 230 |
— muut tuotot | 76 | 50 | 50 |
Tuotot yhteensä | 9 237 | 8 300 | 9 280 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 8 783 | 8 300 | 9 280 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 454 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 105 | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palkkausten tarkistukset | 377 |
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus | 198 |
Tuottavuustoimet (-23 htv) | -1 035 |
Siirto momentille 31.01.01 | -35 |
Siirto momentilta 28.01.21 | 750 |
Siirto momentilta 28.10.01 | 500 |
Uudelleenkohdentaminen | -214 |
Tasokorotus | 11 |
Yhteensä | 552 |
2011 talousarvio | 44 697 000 |
2010 III lisätalousarvio | 241 000 |
2010 talousarvio | 44 145 000 |
2009 tilinpäätös | 46 072 000 |
02. Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 4 142 000 euroa.
Selvitysosa:
Kustannusten jakautuminen tulosalueittain, % | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 tavoite |
|
Ydintoiminnot (tutkimus- ja asiantuntijatehtävät) | |||
Julkisten palvelujen vaikuttavuus | 23 | 24 | 24 |
Julkisen talouden rahoitus ja tulonsiirrot | 23 | 23 | 23 |
Työmarkkinat ja kasvua tukeva politiikka | 26 | 25 | 25 |
Päätöksenteon tuki ja mallintaminen | 11 | 11 | 11 |
Ydintoiminnot yhteensä | 83 | 83 | 83 |
Tukitoiminnot | 17 | 17 | 17 |
Yhteensä | 100 | 100 | 100 |
Kustannukset yhteensä, 1 000 € | 4 748 | 5 290 | 5 500 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 tavoite |
2011 tavoite |
|
Julkaisujen lukumäärä | |||
— kansainväliset julkaisut, kpl | 19 | 19 | 22 |
— VATT:n omien julkaisusarjojen julkaisut, kpl | 40 | 38 | 40 |
— muut kotimaiset julkaisut, kpl | 45 | 46 | 46 |
VATT:n julkaisustrategian mukaisesti kansainvälisten julkaisujen määrää pyritään kasvattamaan. Taustalla on tutkimuksen tieteellisen tason varmistaminen ja kansainvälisten tutkimusverkostojen vahvistaminen.
Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 tavoite |
2011 tavoite |
|
Henkilötyövuosien kehitys | 58 | 59 | 58 |
Työtyytyväisyys, asteikko 1—5 | - | - | 3,5 |
Koulutustasoindeksi | 6,9 | 6,9 | 7,0 |
VATT:ssa jatketaan työyhteisön kehittämistyötä, jossa korostuvat esimiestyö ja henkilöstön vaikutusmahdollisuudet. Työhyvinvoinnin keskeinen toiminta-alue on kokonaisvaltainen osaamisen kehittäminen. Tutkijavirat ja yhteisvirat ovat osa tutkimuskeskuksen strategista toiminnan kehittämistä.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
Bruttomenot | 4 748 | 5 177 | 4 942 |
Bruttotulot | 931 | 1 114 | 800 |
Nettomenot | 3 817 | 4 063 | 4 142 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 988 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 336 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palkkausten tarkistukset | 42 |
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus | 16 |
Uudelleenkohdentaminen | 21 |
Yhteensä | 79 |
2011 talousarvio | 4 142 000 |
2010 III lisätalousarvio | 28 000 |
2010 talousarvio | 4 063 000 |
2009 tilinpäätös | 4 165 000 |
03. Väestörekisterikeskuksen toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 4 193 000 euroa.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 tavoite |
2011 tavoite |
|
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Tietopalvelun tuottavuus, 1 000 € / htv | 549 | 525 | 540 |
Varmennepalvelun tuottavuus, 1 000 € / htv | 289 | 260 | 318 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Sovelluskyselyssä luovutetut tietoyksiköt, milj. kpl | 6,7 | 7,0 | 7,5 |
Kansalaisvarmenteet (myönnetyt), 1 000 kpl | 71 | - | 70 |
Organisaatiovarmenteet (myönnetyt), 1 000 kpl | 12 | - | 30 |
Sovelluskyselyasiakkaat, kpl | 1 479 | 1 300 | 1 600 |
Asiakastyytyväisyys, asteikko 1—5 | 4 | 3,5 | 3,5 |
Palvelujen monikanavaisuus: muuttoilmoitukset puhelimitse tai sähköisesti, % | 64 | 66 | 68 |
Rakennustietoja sähköisesti ilmoittavat kunnat, % | 88 | 88 | 90 |
Väestötietojärjestelmän tietojen oikeellisuus: | |||
— vakinaiset osoitteet, % | 99 | 99 | 99 |
— tilapäiset osoitteet, % | 89,3 | 86 | 86 |
Sähköisen identiteetin oikeellisuus, % | 100 | 100 | 100 |
Asiakaspalauteaika internetillä arkisin, enintään vrk | 1 | 1 | 1 |
Väestötietojärjestelmän suorakäytön käytettävyys, % | 99,8 | 99 | 99,5 |
Varmennejärjestelmien käytettävyys, % | 99,98 | 99 | 99,8 |
Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 tavoite |
|
Henkilötyövuosien kehitys | 121,2 | 110 | 93 |
Työtyytyväisyysindeksi, asteikko 1—5 | 3,4 | 3,3 | 3,3 |
Tyytyväisyys johtamiseen, asteikko 1—5 | 3,4 | 3,3 | 3,3 |
Sairauspoissaolot, pv / htv | 14,2 | 10 | 10 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
Bruttomenot | 21 173 | 19 938 | 20 393 |
Bruttotulot | 16 567 | 15 540 | 16 200 |
Nettomenot | 4 606 | 4 398 | 4 193 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 988 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 3 413 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) (Tietopalvelu) | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | 4 998 | 5 000 | 5 000 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 4 049 | 5 000 | 5 000 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 949 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 123 | 100 | 100 |
Liiketaloudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | 6 540 | 5 800 | 5 800 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 2 318 | 1 700 | 2 900 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 4 222 | 4 100 | 2 900 |
Kustannusvastaavuus, % | 282 | 341 | 200 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) (Varmennepalvelu) | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | 4 122 | 4 000 | 3 800 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 4 608 | 3 850 | 3 850 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -486 | 150 | -50 |
Kustannusvastaavuus, % | 89 | 104 | 99 |
Liiketaloudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | 797 | 1 400 | 1 600 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 1 236 | 1 500 | 1 700 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -439 | -100 | -100 |
Kustannusvastaavuus, % | 64 | 93 | 94 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palkkausten tarkistukset | 14 |
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus | 5 |
Siirto momentilta 33.02.05 (3 htv) | 260 |
Tuottavuustoimet (-4 htv) | -180 |
Uudelleenkohdentaminen | -426 |
Tasokorotus | 122 |
Yhteensä | -205 |
2011 talousarvio | 4 193 000 |
2010 III lisätalousarvio | 9 000 |
2010 talousarvio | 4 398 000 |
2009 tilinpäätös | 5 031 000 |