Talousarvioesitys 2011
10. Sotilaallinen maanpuolustus
Selvitysosa:Puolustusvoimien tehtäviä ovat Suomen sotilaallinen puolustaminen, muiden viranomaisten tukeminen sekä osallistuminen kansainväliseen kriisinhallintaan. Näistä tärkein tehtävä on Suomen sotilaallinen puolustaminen, joka muodostaa perustan muiden tehtävien suorittamiselle. Puolustusvoimat valmistautuu torjumaan maahan kohdistuvan sotilaallisen voimankäytön ja sillä uhkaamisen. Tämä korostaa ennaltaehkäisyn merkitystä. Puolustuskyky ja -valmius mitoitetaan siten, että tehtävät ovat toteutettavissa tilannekehityksen mukaisesti.
Suomen puolustusratkaisu perustuu kansalaisten vahvaan maanpuolustustahtoon, yleiseen asevelvollisuuteen ja alueelliseen puolustukseen. Puolustuksen tavoitteena on kaikissa tilanteissa turvata kansalaisten elinmahdollisuudet ja perusoikeudet sekä valtionjohdon toimintavapaus ja laillinen yhteiskuntajärjestys. Puolustusvoimat ylläpitää ja kehittää sellaista puolustuskykyä ja vallitsevaan tilanteeseen suhteutettua valmiutta, joka ennalta ehkäisee sotilaallisten uhkien kohdistumisen maahamme, mahdollistaa Suomen alueen puolustamisen sekä itsenäisyyden säilyttämisen.
Puolustusvoimat osallistuu aktiivisesti viranomaisten väliseen yhteistyöhön ja kehittää sotilaallisten suorituskykyjen ja osaamisen käyttöä muiden viranomaisten tukemiseksi. Viranomaisten tukemista harjoitellaan valtakunnallisissa valmius- ja pääsotaharjoituksissa sekä osallistumalla muiden viranomaisten pelastus- ja yhteistoimintaharjoituksiin.
Sotilaalliseen kriisinhallintaan osallistutaan voimavarojen ja valtiojohdon linjausten mukaisesti. Puolustusvoimien kykyä osallistua kriisinhallintaoperaatioihin kehitetään. Painopisteenä on operaatioiden kokonaisvaltainen suunnittelu ja viranomaisyhteistyön kehittäminen operaatiotasolla. Puolustusvoimat jatkaa valmisteluja monenkeskisen turvallisuuden vahvistamiseksi pohjoismaista yhteistyötä ja Naton rauhankumppanuusyhteistyötä syventäen sekä osallistumalla EU:n rakenteiden kehittämiseen.
Vaikuttavuustavoitteet
Tavoite | 2010 tavoite |
2011 tavoite |
---|---|---|
Tilannetietoisuus | ||
Puolustusvoimat ylläpitää sotilasstrategista tilannekuvaa riittävän ennakkovaroituksen saamiseksi. | 4,0 | 4,0 |
Aluevalvonta | ||
Puolustusvoimat toimeenpanee aluevalvonnan, jolla tulee kyetä alueellisen koskemattomuuden valvontaan ja turvaamiseen. | 3,0 | 3,0 |
Valmius ja sen säätely, resursointi sekä toimeenpano | ||
Puolustusvoimien tulee valmistautua käyttämään sotilaallisia suorituskykyjä koko maan alueella sekä muodostamaan painopiste kulloisenkin tilanteen vaatimusten mukaisesti. Puolustuksen tavoitteena on estää rajoilta alkaen hyökkääjän pääsy strategisesti tärkeille alueille ja kohteisiin sekä torjua sen mahdollisuudet lamauttaa yhteiskunnan elintärkeitä toimintoja. | 3,0 | 3,0 |
Puolustusvoimien tulee kyetä puolustusvoimien yhteisoperaatioiden suunnitteluun ja tilanteen edellyttäessä johtamiseen sekä tuottamaan puolustusministeriölle perusteet tarvittavien toimivaltuuksien ja resurssien hankkimiseksi käyttöön. | 3,0 | 4,0 |
Muun yhteiskunnan tukeminen | ||
Puolustusvoimat tukee päätehtäväänsä vaarantamatta kaikissa turvallisuustilanteissa muita viranomaisia silloin, kun niiden voimavarat eivät tehtäviensä toteuttamiseen yksin riitä. Puolustusvoimat tarjoaa erityisosaamistaan, kykyjään ja voimavarojaan mahdollisimman laaja-alaisesti muun yhteiskunnan käyttöön. | 4,0 | 4,0 |
Osallistuminen kriisinhallintaan | ||
Puolustusvoimat osallistuu sotilaalliseen kriisinhallintaan valtiojohdon linjausten ja voimavarojen mukaisesti. | 4,0 | 4,0 |
Vapaaehtoinen maanpuolustuskoulutus | ||
Vapaaehtoisen maanpuolustuskoulutuksen kumppanuutta syvennetään, sotilaallisen koulutuksen tilauskanta vakiinnutetaan sekä muuta toimintaa tuetaan kumppanuussopimuksen mukaisesti. | Puolustusvoimat tilaa MPK:lta vähintään 16 000 koulutusvuorokautta. |
Puolustusvoimien järjestelmien ja joukkojen osalta asteikon mittariston perusteet ovat seuraavat:
5 - Joukko/suorituskyky täyttää kaikki sille asetetut vaatimukset
4 - Joukolla/suorituskyvyllä on pieniä puutteita, jotka ovat kuitenkin helposti korjattavissa ja joukko täyttää sille asetetut vaatimukset
3 - Joukko/suorituskyky täyttää vain sille asetetut vähimmäisvaatimukset
2 - Joukon/suorituskyvyn puutteet haittaavat suuresti sille asetettujen vaatimusten saavuttamista
1 - Joukko/suorituskyky ei kykene täyttämään sille asetettuja vaatimuksia.
Puolustusvoimien järjestelmien ja joukkojen suorituskyky muodostuu seuraavien osatekijöiden integroituna kokonaisuutena:
- Käyttö- ja toimintaperiaatteet
- Osaava ja taistelutahtoinen henkilöstö
- Ajanmukainen ja määrävahvuinen materiaali
- Toiminnan edellyttämä infrastruktuuri sekä
- Puolustusvoimien omat sekä koko yhteiskunnan ja elinkeinoelämän tarjoamat tukeutumismahdollisuudet.
01. Puolustusvoimien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 697 633 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) ulkomaalaisille oppilaille annettavasta sotilaskoulutuksesta ja puolustusvoimien joukkojen kansainvälisestä harjoitustoiminnasta ja sen valmisteluista sekä muusta puolustusvoimien kansainvälisestä yhteistoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen
2) enintään 4 400 000 euroa palvelussuhdeasuntojen vuokraosuuksien maksamiseen puolustusvoimien toiminnallisiin tarpeisiin perustuen tai puolustusministeriön määräämäksi siirtymäajaksi puolustushallinnon rakennemuutoksen henkilöstöjärjestelyihin liittyvistä syistä tai muihin puolustushallinnon vastaaviin tarpeisiin perustuen
3) enintään 336 000 euroa sotainvalideille ja sotaveteraaneille, maanpuolustustyölle sekä merkittäville urheilutapahtumille suoritettavan liiketaloudellisin perustein hinnoitellun maksullisen toiminnan hintojen alentamiseen
4) puolustusvoimien toimintaan liittyvien kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin ja monikansallisten yhteishankintajärjestelyjen kuluosuuksiin
5) Vapaudenristin Ritarikunnan menoihin
6) kotimaisen puolustusteollisuuden vientiedellytysten ja kansainvälistymisen tukemiseen liittyvien menojen maksamiseen
7) puolustusvoimien tarpeita vastaavaan museotoimintaan liittyvien menojen maksamiseen.
Valtuudet
1) Vuonna 2011 saa tehdä puolustusvoimien toiminnan edellyttämiä materiaalin ja palvelujen hankintaan liittyviä pitkäaikaisia sopimuksia siten, että niistä saa aiheutua valtiolle menoja vuosina 2011—2014 enintään 68 440 000 euroa (toimintamenojen tilausvaltuus).
2) Vuonna 2011 saa tehdä käyttöajoneuvoja koskevia täydentäviä hankintoja siten, että niistä saa aiheutua valtiolle menoja vuosina 2011—2013 enintään 18 000 000 euroa (Käyttöajoneuvojen hankintojen täydentämisen tilausvaltuus).
3) Vuonna 2011 saa tehdä sopimuksia aiemmin hyväksyttyjen tilausvaltuuksien sitomatta olevaa määrää vastaavasti kunkin valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
4) Aiemmin hyväksytyistä tilausvaltuuksista saa aiheutua valtiolle menoja valtuuksissa olevista vuosittaisista enimmäismääristä poiketen mutta pysyen kuitenkin kunkin valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
Uusiin tilausvaltuuksiin sisältyvien tavaroiden ja palvelujen hintojen tarkistuksista aiheutuvien lisämenojen maksamiseen käytetään puolustusvoimien toimintamenoihin vuosittain myönnettäviä määrärahoja.
Tilausvaltuuksien maksatusmäärärahat sekä niihin liittyvät indeksien ja valuuttakurssien noususta aiheutuvat lisätarpeet tai alenemisesta syntyvät vähennykset budjetoidaan talousarviossa varainhoitovuoteen kuuluviksi maksuperusteisina.
Selvitysosa:
Toiminnalliset tulostavoitteet
Toiminnallinen tehokkuus | 2009 toteutuma |
2010 ennakoitu |
2011 arvio |
---|---|---|---|
Taloudellisuus | |||
Palkkausmenot (1 000 euroa) | 797 780 | 787 091 | 807 639 |
Henkilötyövuoden hinta (euroa) | 47 534 | 48 363 | 49 473 |
Asevelvollisen palvelusvuorokauden hinta (euroa) | 45 | 45 | 46 |
Tilahallinnan menot (1 000 euroa) | 205 330 | 218 880 | 226 280 |
Tuottavuus | |||
Varusmiesten koulutusvuorokaudet/koulutuksen henkilötyövuosimäärä | 1 858 | 1 869 | 1 841 |
Pääesikunnan, puolustushaarojen ja sotilasläänien esikuntien henkilötyövuosimäärä/puolustusvoimien henkilötyövuosimäärä yhteensä | 0,12 | 0,10 | 0,10 |
Materiaalin korjaamo-, huolto- ja kunnossapitotoiminnan henkilötyövuosimäärä | 3 657 | 3 636 | 3 606 |
Tuotettujen aterioiden määrä/muonituksen henkilötyövuosimäärä | 30 228 | 32 963 | 32 381 |
Henkilöstö- ja taloushallinnon henkilötyövuosimäärä | 704 | 695 | 660 |
Henkilötyövuodet tulosalueittain1) | |||
Tilannekuva ja aluevalvonta | 2 117 | 2 091 | 2 077 |
Valmius/maavoimat | 6 439 | 6 434 | 6 476 |
Valmius/merivoimat | 1 703 | 1 712 | 1 701 |
Valmius/ilmavoimat | 2 329 | 2 336 | 2 322 |
Valmius/Pääesikunta | 1 669 | 1 674 | 1 647 |
Valmius/yhteiset | 283 | 283 | 282 |
Muiden viranomaisten tukeminen | 1 | 1 | 1 |
Sotilaallinen kriisinhallinta | 200 | 200 | 201 |
Yhteensä (htv) | 14 741 | 14 731 | 14 707 |
Kannattavuus | |||
Maksuperustelain mukaisen maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus-% on vähintään | 106 | 110 | 105 |
Tuotokset | |||
Koulutetut ja varustetut sodan ajan joukot | 358 000 | 358 000 | 358 000 |
Pääesikunta ja alaiset laitokset | 6 200 | 6 200 | 6 200 |
Rajavartiolaitos | 11 600 | 11 600 | 11 600 |
Maavoimat | 240 000 | 240 000 | 240 000 |
Operatiiviset joukot | 62 000 | 62 000 | 62 000 |
Valmiusprikaatit | 3 | 3 | 3 |
Panssariprikaati | - | - | - |
Jääkäriprikaatit | 2 | 2 | 2 |
Mekanisoidut taisteluosastot | 2 | 2 | 2 |
Moottoroidut taisteluosastot | - | 2 | 2 |
Helikopteripataljoona | 1 | 1 | 1 |
Erikoisjääkäripataljoona | 1 | 1 | 1 |
Alueelliset joukot | 178 000 | 178 000 | 178 000 |
Jalkaväkiprikaatit | 6 | 6 | 6 |
Erilliset pataljoonat/taisteluosastot | 14 | 14 | 14 |
Paikallispuolustusyksiköt, maakuntajoukot | 28 | 28 | 26 |
Merivoimat | 28 000 | 28 000 | 28 000 |
Taisteluosastot (johtoporras + ohjusvene) | 2+8 | 2+8 | 2+8 |
Miinantorjuntalaivueet | 3 | 3 | 3 |
Miinalaivat | 3 | 3 | 3 |
Miinalautat | 3 | 3 | 3 |
Päätukikohdat | 3 | 3 | 3 |
Rannikkojääkäripataljoonat ja erilliset rannikkojääkäriyksiköt | 2+6=8 | 2+6=8 | 2+6=8 |
Rannikko-ohjuskomppaniat | 2 | 2 | 2 |
Meritorjuntaohjuspatterit | 4 | 4 | 4 |
Kiinteä ja liikkuva rannikkotykistö (rannikkopatterit + -tykistöpatteristot) | 12+4=16 | 12+4=16 | 12+4=16 |
Ilmavoimat | 38 000 | 38 000 | 38 000 |
Hornet-hävittäjälaivueet | 3 | 3 | 3 |
Hawk-koulutuslentolaivue | 1 | 1 | 1 |
Tukilentolaivue | 1 | 1 | 1 |
1) Sisältää momentin 27.10.01 henkilötyövuodet.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015— | Yhteensä vuodesta 2011 lähtien | |
Vanhat tilausvaltuudet | ||||||
KASI-järjestelmän huolto- ja ylläpito -tilausvaltuus | 1 974 | 1 973 | 1 974 | 5 921 | ||
NH90 koulutuspalvelut -tilausvaltuus | 1 800 | 1 750 | 2 000 | 2 200 | 7 750 | |
Sodankylän vaatetuskorjaamon palveluhankinta -tilausvaltuus | 1 392 | 1 392 | 1 392 | 1 392 | 5 568 | |
Maavoimien materiaalin kunnossapitopalvelut -tilausvaltuus | 62 107 | 62 772 | 61 628 | 58 092 | 113 565 | 358 164 |
Vuoden 2009 toimintamenojen tilausvaltuus | 8 351 | 4 000 | 4 000 | 16 351 | ||
Huoltorykmenttien kenttähuoltojoukkojen varustaminen (HR) -tilausvaltuus | 2 800 | 2 100 | 4 900 | |||
Puolustusvoimien ilmakuljetuskyky 2 (PVIK2 2009—2010) -tilausvaltuus | 8 000 | 8 000 | ||||
ITO 2005 ja 2005M huolto -tilausvaltuus | 2 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 11 000 | |
Ilmavoimien valmiustukikohtien ja viestihuolto-joukkojen varustaminen (IVVV 1) -tilausvaltuus | 4 048 | 4 048 | ||||
Helikopteripataljoonan suorituskyvyn ylläpito ja kehittäminen (HESKY) -tilausvaltuus | 940 | 920 | 1 860 | |||
Kehittämisohjelmien hankinnat 2009 (KEHO 2009) -tilausvaltuus | 1 331 | 582 | 1 913 | |||
Vuoden 2010 toimintamenojen tilausvaltuus | 44 584 | 20 829 | 65 413 | |||
Taistelijan varustus 2010 -tilausvaltuus | 6 000 | 6 000 | 12 000 | |||
Peruslentokoulutus VN-kalustolla -tilausvaltuus | 4 581 | 4 581 | 4 581 | 4 581 | 15 088 | 33 412 |
Ilmatorjuntajärjestelmä 90 MOD Crotale NG:n huolto- ja ylläpitosopimus (ITO90MOD huolto) -tilausvaltuus | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 12 000 | |
Vanhat tilausvaltuudet yhteensä | 152 908 | 112 899 | 81 575 | 72 265 | 128 653 | 548 300 |
Uudet tilausvaltuudet | ||||||
Vuoden 2011 toimintamenojen tilausvaltuus | 9 765 | 41 703 | 11 611 | 5 361 | 68 440 | |
Käyttöajoneuvojen hankintojen täydentäminen -tilausvaltuus | 4 000 | 4 000 | 10 000 | 18 000 | ||
Uudet tilausvaltuudet yhteensä | 13 765 | 45 703 | 21 611 | 5 361 | 86 440 | |
Valtuudet yhteensä | 166 673 | 158 602 | 103 186 | 77 626 | 128 653 | 634 740 |
Momentilta palkattavan henkilöstön määrä vähenee 56 henkilötyövuotta tuottavuustoimenpiteiden johdosta. Tämän lisäksi jatketaan edelleen omana työnä tehtävien tukipalvelujen tehostamista ja siirrytään hankkimaan palveluja alan teollisuudelta ja muilta palvelujen tarjoajilta.
Valtuuksien esittämistapaa ehdotetaan muutettavaksi vastaamaan muita hallinnonaloja siten, että valtuuksista valtiolle aiheutuvia vuotuisia menoja ei enää eritellä momentin päätösosassa. Myös aiemmissa talousarvioissa ja lisätalousarvioissa hyväksyttyjen valtuuksien osalta siirrytään tähän käytäntöön. Arviot menojen vuotuisesta jakaumasta ilmenevät selvitysosan valtuustaulukosta.
Sekä aiemmin hyväksytyt että uudet tilausvaltuudet kaikkine taloudellisine seurannaisvaikutuksineen toteutetaan puolustusministeriön hallinnonalalle vuosille 2011—2014 vahvistettujen valtiontalouden kehysten puitteissa.
Määrärahan mitoituksessa on huomioitu virkaehtosopimusten arviointilautakuntien palkkiot.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
Bruttomenot | 1 588 465 | 1 646 346 | 1 708 326 |
Bruttotulot | 29 571 | 22 000 | 10 693 |
Nettomenot | 1 558 894 | 1 624 346 | 1 697 633 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 50 882 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 44 111 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 10 985 | 11 065 | 11 550 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 10 735 | 10 101 | 10 816 |
Kustannusvastaavuus (tuotot-kustannukset) | 250 | 964 | 734 |
Kustannusvastaavuus, % | 102 | 110 | 106 |
Hintatuki | 325 | 336 | 336 |
Kustannusvastaavuus hintatuen jälkeen | 575 | 1 300 | 1 070 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palkkausten tarkistukset (mukaan lukien puolustushallinnon rakennuslaitoksen osuutena 477 000 euroa) | 8 575 |
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus (puolustusvoimat 3 068 000 euroa, puolustushallinnon rakennuslaitos 184 000 euroa) | 3 252 |
Palkkausjärjestelmän siirtymäkauden nopeutettu päättäminen | 799 |
Vuoden 2009 toteutuneen indeksikehityksen jälkikäteinen kustannustasotarkistus | -8 495 |
Ennakollinen kustannustasotarkistus (1,5 %) | 13 093 |
Siirto momentilta 27.01.01 | 714 |
Siirto momentilta 27.10.18 | 37 683 |
Siirto momentille 27.10.50 | -200 |
SADe-ohjelman toimenpiteet (-2 htv) | -100 |
Tasokorotus | 9 200 |
Muu muutos yhteensä | 8 766 |
Yhteensä | 73 287 |
2011 talousarvio | 1 697 633 000 |
2010 III lisätalousarvio | 8 238 000 |
2010 talousarvio | 1 624 346 000 |
2009 tilinpäätös | 1 552 123 000 |
18. Puolustusmateriaalihankinnat (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 743 755 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) puolustusmateriaalin hankkimisesta ja puolustusvoimien salassa pidettävistä hankinnoista aiheutuvien menojen maksamiseen sekä hankittujen järjestelmien testaukseen ja käyttökoulutukseen
2) puolustusmateriaalihankintoihin ja puolustusvoimien salassa pidettäviin hankintoihin välittömästi liittyvään tutkimus- ja kehittämistoimintaan
3) puolustusmateriaalin sodan ajan välttämättömän varastotarpeen mukaisten varaosien ja vaihtolaitteiden hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Määrärahasta saa käyttää enintään 620 746 000 euroa aikaisemmin myönnetyistä tilausvaltuuksista aiheutuvien menojen maksamiseen, enintään 59 700 000 euroa vuonna 2011 myönnettävän Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen 2011 -tilausvaltuuden menojen maksamiseen, enintään 23 000 000 euroa tilausvaltuuksiin liittyvistä indeksi- ja valuuttakurssimuutoksista aiheutuvien menojen maksamiseen sekä enintään 40 309 000 euroa muihin puolustusmateriaalihankintoihin.
Valtuudet
1) Vuonna 2011 saa tehdä sotilaallisen maanpuolustuksen suorituskyvyn parantamiseksi puolustusvoimien materiaaliseen kehittämiseen liittyen uusia sopimuksia siten, että niistä saa aiheutua talousarvion voimaantulopäivän valuuttakurssitasolla valtiolle menoja vuosina 2011—2014 enintään 153 303 000 euroa (Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen 2011 -tilausvaltuus, PVKEH 2011).
PVKEH 2011-tilausvaltuuden enimmäismäärän mukainen suoritus voidaan sitoa alaa kuvaavaan hintakehitykseen vuoden 2011 ensimmäisestä vuosineljänneksestä alkaen.
2) Vuonna 2011 saa tehdä sopimuksia aiemmin hyväksyttyjen tilausvaltuuksien sitomatta olevaa määrää vastaavasti kunkin valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
3) Vuonna 2010 hyväksytyn Tekninen tutkimus, tuotekehitys ja hankevalmistelu 2010 (TTK-PROTO 2010) -tilausvaltuuden osalta saa vuonna 2011 purkaa aiemmin tehtyjä sopimuksia sekä sitoa uudelleen tilausvaltuuden varoja sitoumuksista maksamatta olevaa määrärahaa vastaavasti.
4) Aiemmin hyväksytyistä tilausvaltuuksista saa aiheutua valtiolle menoja valtuuksissa olevista vuosittaisista enimmäismääristä poiketen mutta pysyen kuitenkin kunkin valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
Tilausvaltuuksien maksatusmäärärahat ja niihin liittyvät indeksien ja valuuttakurssien noususta aiheutuvat lisätarpeet tai alenemisesta syntyvät vähennykset budjetoidaan talousarviossa varainhoitovuoteen kuuluviksi maksuperusteisina.
Selvitysosa:
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015— | Yhteensä vuodesta 2011 lähtien |
|
Vanhat tilausvaltuudet | ||||||
Valmiusyhtymien varustaminen (VYV 1) | 18 573 | 23 251 | 23 250 | 3 287 | 68 361 | |
Helikopterien huolto- ja tukeutumisjärjestelmien kehittäminen (HTH) | 5 972 | 5 500 | 2 000 | 13 472 | ||
Valmiusyhtymien varustamisen täydentäminen (VYV 2) | 10 000 | 27 000 | 5 000 | 42 000 | ||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2006) | 108 600 | 15 200 | 123 800 | |||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2007) | 83 916 | 13 434 | 97 350 | |||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2008) | 9 180 | 9 040 | 11 210 | 5 227 | 34 657 | |
Pääkaupunkiseudun ilmapuolustuksen suorituskyvyn tehostaminen (PKILPU 2008) | 35 000 | 20 000 | 55 000 | |||
Strateginen ilmakuljetuskyky (SAC) | 1 920 | 1 920 | ||||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2009) | 177 511 | 230 099 | 221 040 | 176 671 | 43 665 | 848 986 |
— josta Ilmapuolustuksen kehittäminen | 10 000 | 8 750 | 102 343 | 121 093 | ||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2010) | 143 524 | 119 565 | 111 602 | 374 691 | ||
Tekninen tutkimus, tuotekehitys ja hankevalmistelu 2010 (TTK-PROTO 2010) | 26 550 | 23 120 | 1 400 | 51 070 | ||
Vanhat tilausvaltuudet yhteensä | 620 746 | 486 209 | 375 502 | 185 185 | 43 665 | 1 711 307 |
Uusi tilausvaltuus | ||||||
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen (PVKEH 2011) | 59 700 | 68 336 | 23 267 | 2 000 | 153 303 | |
Valtuudet yhteensä | 680 446 | 554 545 | 398 769 | 187 185 | 43 665 | 1 864 610 |
Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen perustuu seuraaviin puolustusvoimien kehittämisohjelmiin ja niillä tavoiteltaviin suorituskykyihin:
Kehittämisohjelma / Suorituskyky / Tavoite |
Puolustusvoimien johtamisen kehittämisohjelma |
---|
Rakennetaan puolustusvoimien yhteinen suorituskykyjen käyttöä tukeva johtamisjärjestelmä sekä tuetaan yhteisoperaatioiden johtamista kehittämällä yhteistä tilannetietoisuutta ja varmennettuja operatiivisia tietoteknisiä palveluita. |
— Korvataan puolustushaarojen itsenäiset järjestelmät ja sovellukset yhteisellä johtamisjärjestelmällä. |
— Luodaan edellytyksiä operaatioiden johtamiselle muuttamalla ja uusimalla teknisiä rakenteita ja palveluita sekä kehitetään ITVJ-tiedonsiirtoverkkoa. |
— Uudistetaan tietohallintoa ja tietoteknistä integraatiota sekä lisätään hallinnollisissa tietopalveluissa valtionhallinnon keskinäistä yhteistoimintaa ja muita kumppanuusratkaisuja. |
— Laajennetaan toiminnanohjausjärjestelmien hyödyntämistä parantamalla toimintavarmuutta ja kustannustehokkuutta. |
— Otetaan käyttöön uuteen arkkitehtuuriin perustuvia operatiivisen johtamisen tietojärjestelmäkokonaisuuden palveluita sekä keskitetään ja siirretään henkilöstövoimavaroja hallinnollisista tietopalveluista operatiiviseen tietojenkäsittely-ympäristöön. |
— Jatketaan puolustusvoimien 2010-luvun tarpeita vastaavan puolustushaarojen yhteisen tiedustelu-, valvonta- ja johtamisjärjestelmän arkkitehtuurin luomista, jolla mahdollistetaan sähköinen tieto- ja tilannekuvavaihto (EU ja Nato). Vanhoista, nyt käytössä olevista järjestelmistä luovutaan. |
Puolustusvoimien tiedustelun, valvonnan ja maalittamistuen kehittämisohjelma |
Tuotetaan yhteisoperaatioiden johtamiseen ennakkovaroituskyky, analysoitu tiedustelutilannekuva ja lyhytviiveinen valvonta- ja maalitilannekuva. |
— Käynnistetään valvontajärjestelmän uusiminen ja varustetaan Rajavartiolaitoksen yksiköitä. |
— Toteutetaan yhteisen maalitilannekuvan luova MST-hanke sekä hanke, jolla ylläpidetään ja kehitetään ilmasta tapahtuva tiedustelu- ja valvontakyky operatiivistaktiselle tasolle. |
— Ennakkovaroituskykyä parannetaan kehittämällä järjestelmän analysointikykyä. |
Puolustusvoimien yhteisen vaikuttamisen kehittämisohjelma |
Rakennetaan ja ylläpidetään operatiivisia suorituskykyjä, joilla vaikutetaan oman tai hyökkääjän toiminnan kannalta merkittäviin operaatioihin, avaintoimintoihin tai rakenteisiin. |
— Päivitetään keskeiset asejärjestelmät ja käynnistetään vaikuttamisen järjestelmätutkimus. |
— Parannetaan vaikuttamiskykyä ottamalla käyttöön raskas raketinheitinjärjestelmä ja kehitetään erikoisjääkäripataljoonaa. |
— Käynnistetään Hornet-torjuntahävittäjien ilmasta - maahan -kyvyn luominen järjestelmäpäivityksellä. |
Logistiikan kehittämisohjelma |
Rakennetaan puolustusvoimien yhteinen logistinen järjestelmä, jolla mahdollistetaan puolustusvoimien muiden suorituskykyjen toimeenpano, ylläpito ja käyttö sekä suorituskyvyn palauttaminen. |
— Kehitetään logistiikan johtamisjärjestelmää ja käynnistetään huoltorykmenttien kenttähuoltojoukkojen varustaminen. |
— Integroidaan puolustushaarojen huoltojärjestelmät tiiviimmin kansainvälistyvään elinkeinoelämään yhteensopivaksi. |
— Yhdenmukaistetaan materiaalihankkeiden toteuttamista puolustushaaroissa. Kehitetään strategista kumppanuutta lisäämällä poikkeusolojen huoltovarmuutta ja edistämällä toiminnan taloudellisuutta. |
— Jatketaan puolustusministeriön räjähdepäätöksen (PRP) mukaisen varastointijärjestelmän kehittämistä. |
— Kehitetään kuljetuskykyä käynnistämällä helikopteripataljoonan muodostaminen ja hyödyntämällä kansainvälisen strategisen kuljetuskyvyn hankkeita sekä uusitaan yhteyskoneet. |
Maapuolustuksen kehittämisohjelma |
Kehitetään operatiivisten joukkojen liikkuvuuden ja tulivoiman suorituskykyä sekä ylläpidetään alueellisten joukkojen suorituskykyä. |
— Jatketaan operatiivisten joukkojen varustamista (johtaminen, tulivoima, suoja ja liikkuvuus) ja luodaan edellytykset alueellisten joukkojen kehittämiselle. |
— Kehitetään valmiusprikaatien tulivoimaa (kotimaiset ampumatarvikehankinnat ja valmiusprikaatien materiaalin täydentäminen). |
— Kehitetään suojelukykyä ja uusitaan lähipanssarintorjunta-aseistusta. |
— Aloitetaan jalkaväkimiinojen suorituskyvyn korvaavien järjestelmien hankinnat. |
— Luovutaan ajanmukaisen suorituskykynsä menettävästä materiaalista. |
Meripuolustuksen kehittämisohjelma |
Kehitetään meriyhteyksien turvaamisen suorituskykyä. |
— Parannetaan kykyä meritilannekuvan muodostamiseen, alueellisen koskemattomuuden valvontaan, alueloukkausten torjumiseen sekä meriyhteyksien suojaamiseen. |
— Otetaan käyttöön uudet miinantorjunta-alukset. Painopiste on meriyhteyksien suojaamisen ja miinantorjuntakyvyn parantamisessa sekä liikkuvissa rannikkojoukoissa. Ylläpidetään pintatorjuntakyky nykytasolla. Parannetaan kykyä muiden viranomaisten tukemiseen. |
— Luovutaan vanhenevista miinanraivaajista sekä osasta kiinteää rannikkotykistöä ensi vuosikymmenen alkuun mennessä. |
Ilmapuolustuksen kehittämisohjelma |
Tavoitteena ilmatorjunnan kehittäminen sekä Hornet-järjestelmän suorituskyvyn ylläpitäminen. |
— Kehitetään pääkaupunkiseudun ilmatorjunnan suorituskykyä ja jatketaan Hornet F18 -kaluston elinjaksopäivityksiä. |
— Modernisoidaan ilmatorjunnan johtamisjärjestelmiä sekä kehitetään valmiusprikaatien ilmatorjuntaa. |
— Aloitetaan pääkaupunkiseudun ja ilmavoimien tukikohtien ilmatorjuntajärjestelmien kehittäminen. |
— Parannetaan Hornet-torjuntahävittäjien taistelukykyä ja tukeutumisedellytyksiä. |
Valtuuksien esittämistapaa ehdotetaan muutettavaksi vastaamaan muita hallinnonaloja siten, että valtuuksista valtiolle aiheutuvia vuotuisia menoja ei enää eritellä momentin päätösosassa. Myös aiemmissa talousarvioissa ja lisätalousarvioissa hyväksyttyjen valtuuksien osalta siirrytään tähän käytäntöön. Arviot menojen vuotuisesta jakaumasta ilmenevät selvitysosan valtuustaulukosta.
Sekä aiemmin hyväksytyt tilausvaltuudet että uusi PVKEH 2011 -tilausvaltuus kaikkine taloudellisine seurannaisvaikutuksineen toteutetaan puolustusministeriön hallinnonalalle vuosille 2011—2014 vahvistettujen valtiontalouden kehysten puitteissa.
PVKEH 2011 -tilausvaltuuteen sisältyvät suurimmat hankkeet
Puolustusvoimien johtamisen kehittämisohjelmassa jatketaan yhteisten tietopalveluiden ja -järjestelmien rakentamista (PVSAP) sekä kehitetään elektronisen suojauksen-, maapuolustuksen johtamisen- ja tiedonsiirron- järjestelmiä sekä sovelluksia tukemaan sotilaallisen suorituskyvyn rakentamista ja ylläpitoa sekä henkilöstöresurssien hallintaa.
Puolustusvoimien vaikuttamisen kehittämisohjelmassa päivitetään raskaan raketinheitinjärjestelmän ammunnanhallintajärjestelmä ja hankitaan tarvittavia ampumatarvikkeita kustannustehokkaan kunnossapitojärjestelmän säilyttämiseksi sekä järjestelmän elinjakson pidentämiseksi. Lisäksi kehitetään puolustusvoimien erikoisjoukkojen kykyä osallistua puolustusvoimien yhteisoperaatioiden kaukovaikuttamiseen ja tiedustelujärjestelmän tukemiseen.
Logistiikan kehittämisohjelmassa kehitetään NH90-helikopterien omasuojaa vastaamaan mm. kansainvälisten kriisinhallintatehtävien vaatimuksia.
Maapuolustuksen kehittämisohjelmassa aloitetaan panssarimiinojen modernisointi hankkimalla uusia järjestelmiä ja välineitä korvaamaan jalkaväkimiinojen poistumista. Lisäksi hankitaan maapuolustuksen kohdearkkitehtuurin sovelluksia, kehitetään alueellista tykistöä ja kehitetään operatiivisten joukkojen pimeätoimintakykyä hankkimalla mm. pimeätähtäimiä ja pimeänäkölaseja.
KKITO-hanke
PVKEH 2009 -tilausvaltuuteen sisältyvän keskipitkän kantaman ilmatorjuntaohjus (KKITO) -hankkeen uudistaminen johtuu siitä, että hankkeeseen sisältyviä ohjushankintoja, ohjusyksiköiden järjestelmämateriaalihankintoja, ohjelmistopäivityksiä ja modifiointeja koskevia sopimuksia ei ole tarkoituksenmukaista tehdä vielä vuonna 2010.
Teollinen yhteistyö
Ulkomaisten puolustusmateriaalihankintojen osalta vastaostojen yleinen alaraja on 10 000 000 euroa. Mikäli erityiset syyt sitä puoltavat, puolustusministeriö voi kompensaatiotoimikuntaa kuultuaan päättää, että alarajan ylittävissä hankinnoissa ei käytetä vastaostoehtoa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Vuoden 2009 toteutuneen indeksikehityksen jälkikäteinen kustannustasotarkistus | -3 877 |
Ennakollinen kustannustasotarkistus (1,5 %) | 10 361 |
Siirto momentille 27.10.01 | -37 683 |
Maksatusten siirrot vuodelta 2010 | 80 217 |
Tasokorotus | 1 678 |
Muu muutos yhteensä | -5 000 |
Yhteensä | 45 696 |
2011 talousarvio | 743 755 000 |
2010 III lisätalousarvio | -121 334 000 |
2010 talousarvio | 698 059 000 |
2009 tilinpäätös | 709 171 000 |
19. Hawk Mk 66 -koneiden hankinta (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 12 500 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Hawk Mk 66 -koneiden, niiden varaosien ja vaihtolaitteiden sekä huoltovälineiden hankinnasta aiheutuvien menojen maksamiseen samoin kuin koneiden lentokuntoon saattamisesta ja ohjaamomodifikaation tekemisestä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Määräraha perustuu vuoden 2007 neljännessä lisätalousarviossa myönnettyyn 41 milj. euron Hawk Mk 66 -koneiden hankinta -tilausvaltuuteen. Tilausvaltuutta lisättiin vuoden 2009 toisessa lisätalousarviossa 13,8 milj. eurolla ja menojen maksatusaikaa pidennettiin vuoteen 2012 saakka. Tilausvaltuuden vuoden 2011 maksuosuus on 12,5 milj. euroa.
2011 talousarvio | 12 500 000 |
2010 talousarvio | 2 600 000 |
2009 tilinpäätös | 3 500 000 |
50. Maanpuolustusjärjestöjen toiminnan tukeminen(kiinteä määräraha)
Momentille myönnetään 2 241 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) maanpuolustusjärjestöjen toiminnan tukemiseen
2) Maanpuolustuskoulutusyhdistykselle (MPK) myönnettävään valtionavustukseen sille laissa vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta (556/2007) säädettyjen julkisten hallintotehtävien hoitamisesta aiheutuviin toimintamenoihin
3) kaatuneiden muiston vaalimistyöstä aiheutuviin menoihin.
Selvitysosa:
Toiminnalliset tulostavoitteet
Toiminnallinen tehokkuus | 2009 toteutuma |
2010 ennakoitu |
2011 tavoite |
---|---|---|---|
Taloudellisuus | |||
MPK:n julkisten hallintotehtävien vuosikustannukset (pl. puolustusvoimien tilaama sotilaallinen koulutus)/ko. toiminnan koulutusvuorokausimäärä (pl. puolustusvoimien tilaama sotilaallinen koulutus) (euroa) | 49 | 60 | 60 |
Tuottavuus | |||
MPK:n julkisten hallintotehtävien mukaisen koulutuksen koulutusvuorokausimäärä (pl. puolustusvoimien tilaama sotilaallinen koulutus)/ko. toimintaan kohdistettu MPK:n palkatun henkilöstön henkilötyövuosimäärä (pl. puolustusvoimien tilaama sotilaallinen koulutus) (vrk) | 1 344 | 1 213 | 1 213 |
Tuotokset ja laadunhallinta | 2009 toteutuma |
2010 ennakoitu |
2011 tavoite |
---|---|---|---|
MPK:n julkisten hallintotehtävien mukaisen koulutuksen koulutusvuorokausimäärä (pl. puolustusvoimien tilaama sotilaallinen koulutus) (vrk) | 42 998 | 36 400 | 36 400 |
MPK:n koulutuksen laadun parantamiseksi annettavan kouluttajakoulutuksen määrä koulutuspäivinä | 2 900 | 3 000 | 3 000 |
MPK:n kurssityytyväisyys (oppilastyytyväisyys) asteikolla 1—5 | 4,39 | 4,35 | 4,35 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Siirto momentilta 27.10.01 | 200 |
Muu muutos yhteensä | -255 |
Yhteensä | -55 |
2011 talousarvio | 2 241 000 |
2010 talousarvio | 2 296 000 |
2009 tilinpäätös | 2 241 000 |