Talousarvioesitys 2011
04. Oikeusaputoimistojen ja kuluttajariitalautakunnan toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 27 151 000 euroa.
Momentille nettoutettavista tuloista oikeusavun saajan hävinneen vastapuolen korvaukset oikeudenkäyntikuluista budjetoidaan maksuperusteisena.
Selvitysosa:Vuonna 2009 oikeusaputoimistoihin saapui noin 51 000 asiaa. Saapuneista asioista 83 % oli siviili- ja hallinto-oikeudellisia asioita, joista suurin asiaryhmä olivat perhe- ja perintöoikeudelliset asiat (48 %). Rikosasioiden osuus oli 17 %. Oikeusapuohjaukseen tuli noin 14 000 puhelua. Oikeusaputoimistojen keskimääräinen jonotusaika oli 12,2 päivää.
Tavoitteena on oikeusavun sähköisen asiointipalvelun vakiinnuttaminen osaksi oikeusaputoimintaa. Sähköiseen hakemukseen syötettyjen tietojen siirtyminen automaattisesti oikeusapupäätöksen tiedoiksi vähentää tallennustyötä ja virhemahdollisuutta oikeusapupäätöksissä. Yksityisille asiamiehille tehtävät oikeusapupäätökset keskitettiin vuoden 2010 alusta lähtien noin 20:een asiamäärältään vähemmän ruuhkaiseen oikeusaputoimistoon. Yksityisille asiamiehille tehtäviä oikeusapupäätöksiä ei enää tehdä pääkaupunkiseudun oikeusaputoimistoissa, millä pyritään lyhentämään pääkaupunkiseudun oikeusaputoimistojen keskimääräistä 15 päivän jonotusaikaa 11 päivään.
Liiketaloudellisen toiminnan kustannusvastaavuutta parannetaan niin, että vuonna 2012 toiminnan tulot vastaavat kustannuksia. Vuonna 2009 liiketaloudellisen toiminnan alijäämä oli noin 400 000 euroa ja kustannusvastaavuus oli 74 %.
Vuonna 2009 Kuluttajariitalautakuntaan saapui 4 189 valitusta, mikä on 8 % vähemmän kuin vuonna 2008. Eniten valitettiin asuntokaupasta, kiinteistönvälityksestä, rakentamisesta ja remonteista. Tavoitteena on kuluttajariitalautakunnan käsittelyajan lyhentäminen vuoden 2009 tasolle. Kuluttajariitalautakunta laatii valituksen käsittelyn prosessikuvauksen, jonka kautta analysoidaan käsittelyn kestoa prosessin eri vaiheessa.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen oikeusministeriö on alustavasti asettanut oikeusaputoimistoille ja kuluttajariitalautakunnalle seuraavat toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2011:
Oikeusaputoimistot | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 tavoite |
|
Käsitellyt asiat, kpl | 50 695 | 53 000 | 53 000 |
Oikeusapuohjaus, kpl | 14 224 | 13 000 | 14 000 |
Oikeusapupäätökset yksityisille asiamiehille, kpl | 22 400 | 22 000 | 22 000 |
Taloudellisuus (euroa/painotettu työmäärä) | 114 | 108 | 108 |
Tuottavuus (painotettu työmäärä/htv) | 456 | 460 | 460 |
Jonotusaika, pv | 12,2 | 11,5 | 11 |
Käsitellyn asian nettokustannus (euroa/kpl)1) | 453 | 434 | 432 |
1) Ei ole otettu huomioon oikeusapuohjauksesta eikä oikeusavun saamista koskevien päätösten tekemisestä aiheutuvia kustannuksia ja asiamääriä.
Kuluttajariitalautakunta | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 tavoite |
|
Käsitellyt valitukset, kpl | 4 189 | 4 400 | 4 400 |
Taloudellisuus (€/käsitelty asia) | 492 | 450 | 450 |
Tuottavuus (käsitellyt asiat/htv) | 123 | 140 | 140 |
Käsittelyaika, kk | 9,1 | 7,5 | 7,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
Bruttomenot | 32 219 | 30 450 | 31 801 |
Bruttotulot | 4 583 | 4 350 | 4 650 |
Nettomenot | 27 636 | 26 100 | 27 151 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 3 443 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 265 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palkkausten tarkistukset | 283 |
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus | 108 |
Tuottavuustoimet | -179 |
Toimitilakustannukset | 40 |
Yleisestä edunvalvonnasta aiheutuvat hallintomenot, siirto momentilta 25.10.05 | 500 |
Uudelleenkohdentamissäästön peruutus kertalisäyksenä | 300 |
Muu muutos yhteensä | -1 |
Yhteensä | 1 051 |
2011 talousarvio | 27 151 000 |
2010 III lisätalousarvio | 228 000 |
2010 talousarvio | 26 100 000 |
2009 tilinpäätös | 26 458 000 |