Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         02. Tillsyn
         03. Forskning och utveckling
         30. Sjukförsäkring
         40. Pensioner
         50. Stöd till veteraner

Statsbudgeten 2020

Huvudtitel 33

SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDEPDF-versio

För temporär betalning av förmåner ur allmänna fonden för social trygghet enligt 12 d § i lagen om Folkpensionsanstalten får användas anslag som reserverats för betalning av andra förmåner ur samma fond under följande moment: 33.10.50, 53, 54, 57, 60 och 33.20.52.

Förklaring:

Omvärlden

Under de senaste tio åren har finländarnas välfärd och livskvalitet utvecklats på ett gynnsamt sätt. Den ökade polariseringen och sociala ojämlikheten innebär dock en risk såväl för individens välbefinnande som för samhällets stabilitet.

Den snabba tekniska utvecklingen ökar möjligheterna att vidta förebyggande åtgärder för att stödja hälsa och välfärd och ge mera verkningsfull vård och service. Också kunskap och vetande kan utnyttjas bättre på såväl individnivå som på samhällelig nivå. Sysselsättning, hälsa och välfärd samt de tjänster som stöder dem ökar medborgarnas delaktighet och förhindrar utslagning. Förändringarna i arbetslivet för med sig nya sätt att delta i arbetslivet. I och med dem förändras också grunden för finansieringen av den sociala tryggheten.

Villkoret för social och ekonomisk hållbarhet är en hög sysselsättningsgrad, friska och arbetsföra medborgare samt verkningsfulla och nödvändiga social- och hälsotjänster och förmåner. En reform av social- och hälsotjänsterna och förmånerna kräver och möjliggör ibruktagandet av nya verksamhetssätt. Genom att utnyttja de möjligheter digitaliseringen medför kan verksamheten effektiviseras och tillgången till tjänster och deras tillgänglighet förbättras.

Social- och hälsopolitiken bidrar till en höjning av sysselsättningsgraden och produktiviteten av arbetet genom att man sörjer för arbetstagarnas hälsa, välbefinnande och funktions- och arbetsförmåga. I takt med att medborgarnas hälsotillstånd och funktionsförmåga förbättras förändras behovet av social- och hälsotjänster. Social- och hälsovårdssektorn är också en tillväxtsektor och en motor för utvecklingen av teknik och tjänster.

Det finländska välfärdssamhället ska kunna erbjuda social- och hälsotjänster, pensioner och annan social trygghet åt alla. Finansieringen av välfärdssamhället baserar sig på en balanserad ekonomisk utveckling som förutsätter ekonomisk tillväxt och strukturella reformer.

Budgetpropositionens utgångspunkter

Regeringens mål är ett inkluderande och kunnigt Finland — ett socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart samhälle. Det är möjligt att förnya samhället och öka jämställdheten endast om människornas förtroende för ett fungerande demokratiskt system stärks. I anslutning till detta har regeringen gett sex löften. Genom att infria dem kan ett socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart Finland uppnås.

Det huvudsakliga målet för den ekonomiska politiken är att öka välfärden. Det innebär en ekologiskt och socialt hållbar ekonomisk tillväxt, en hög sysselsättning och en hållbar offentlig ekonomi. Tack vare ekonomisk stabilitet kan man undvika sådana oväntade förändringar i människornas liv som försämrar välfärden.

De strategiska helheterna Ett rättvist, jämlikt och inkluderande Finland samt Ett Finland där förtroende och en jämlik arbetsmarknad råder utgör ramen för social- och hälsovårdsministeriets verksamhet. Dessa kompletteras och stöds av andra strategiska helheter i regeringsprogrammet. Betydande reformer under beredning är reformen av social- och hälsovårdstjänsterna och reformen av den sociala tryggheten.

Största delen eller två tredjedelar av socialutgifterna finansieras med arbetstagarnas och arbetsgivarnas socialskyddsavgifter, kommunernas skattemedel samt klientavgifter. Socialutgifternas andel av utgifterna under social- och hälsovårdsministeriets huvudtitel är ungefär en femtedel. De största utgiftsposterna under huvudtiteln utgör pensionerna (34 %), familje- och boendekostnaderna samt utkomststödet (29 %), utkomstskyddet för arbetslösa (15 %) och sjukförsäkringen (13 %).

De strategiska målen för regeringsperioden

I enlighet med social- och hälsovårdsministeriets strategi Ett samhälle med sammanhållning och hållbar välfärd 2030 har ministeriet som mål att säkerställa människornas funktionsförmåga, försörjning och tjänster så att vi kan leva i ett jämlikt, hållbart och stabilt samhälle. Denna uppgift genomförs med hjälp av lagberedning, mångsidig styrning samt förvaltningsövergripande och internationellt samarbete. I ministeriets arbete betonas informationsledning, öppen kommunikation, tillåtande bestämmelser, innovationer och digitalisering.

Effektmål 2020—2023:

Funktionsförmåga

  • — Skillnaderna i välfärd och hälsa har minskat
  • — Funktions- och arbetsförmågan har förbättrats
  • — Livs- och arbetsmiljön har blivit sundare och tryggare

Försörjning

  • — Den sociala tryggheten uppmuntrar människorna att arbeta
  • — Fattigdomen och antalet marginaliserade har minskat

Tjänster

  • — Verkningsfulla tjänster och utkomstskyddet bildar en fungerande helhet
  • — Tillförlitliga tjänster i rätt tid motsvarar kundernas behov
  • — Må bra-branschen skapar affärsmöjligheter och export.

Social- och hälsovårdsministeriet främjar förverkligandet av dessa strategiska mål under 2020—2023 i förvaltningsövergripande samarbete med de andra ministerierna.

Social- och hälsovårdsministeriet samordnar planmässigt regeringens jämställdhetspolitik, främjar beaktandet av jämställdhetsperspektivet och integrerar jämställdhetsperspektivet i all beredning och allt beslutsfattande vid statsrådet. Dessa mål främjas och beaktas i jämställdhets- och likalönsprogrammet samt i reformer som genomförs i enlighet med regeringsprogrammet, t.ex. grundskydds- och pensionshöjningar, utvecklingsprogrammet för arbetslivet och välbefinnandet i arbetet, beredningen av reformen av utkomstskyddet för arbetslösa, reformen av social- och hälsovårdens strukturer och reformen av den sociala tryggheten.

Social- och hälsovårdsministeriet verkställer i tillämpliga delar lagen om regionerna och förvaltning av strukturfondsverksamheten (7/2014) och lagen om finansiering av regionutveckling och strukturfondsprojekt (8/2014). Vid fördelningen av Europeiska unionens strukturfondsmedel förhandlas resurserna för riksomfattande projekt inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde fram tillsammans med det ansvariga ministeriet, dvs. arbets- och näringsministeriet.

Hållbar utveckling

Inom verksamheten vid social- och hälsovårdsministeriet år 2020 ligger fokus på främjande av hälsa och välfärd, minskande av ojämlikheten, främjande av partiellt arbetsföra arbetstagares möjligheter att sysselsättas och stanna kvar i arbetslivet, stärkande av äldre personers funktionsförmåga och säkerställande av tjänster för dem samt främjande av jämställdhet mellan kvinnor och män. Dessa mål förverkligas år 2020 i synnerhet genom beredningen av reformen av social- och hälsovårdens strukturer och reformen av den sociala tryggheten, höjningarna av grundskyddet och pensionerna, jämställdhets- och likalönsprogrammet, utvecklingsprogrammet för arbetslivet och välbefinnandet i arbetet samt beredningen av reformen av utkomstskyddet för arbetslösa.

Uppföljningsindikatorer 2015—2020

  2015
utfall
2016
utfall
2017
utfall
2018
utfall
2019
uppskattning
2020
uppskattning
             
Funktionsförmåga            
Skillnaderna i välfärd och hälsa har minskat            
Potentiellt förlorade levnadsår (PYLL) i åldrarna 0—80 per 100 000 invånare            
— Sammanlagt 6 443 6 354 6 321 6 2581) 6 195 6 133
— Män 8 774 8 610 8 514 8 4291) 8 345 8 261
— Kvinnor 4 182 4 166 4 190 4 1941) 4 198 4 202
Andel (%) 20–64-åringar som upplever att deras hälsa är medelmåttig eller sämre            
— Sammanlagt 31,5 30,5 28,2 27,5 26 25
— Män 32,6 31,0 29,0 28,1 27 25
— Kvinnor 30,4 30,1 27,4 27,0 26 25
Andel elever i årskurs 8 och 9 (%) som upplever att deras hälsotillstånd är medelmåttigt eller dåligt            
— Sammanlagt 16,2 .. 18,8 191) 19 19
— Män 12,9 .. 13,9 141) 14 14
— Kvinnor 19,5 .. 23,4 241) 24 24
Andel 20–64-åringar (%) som upplever att deras livskvalitet är god (EuroHIS-8)            
— Sammanlagt 55,2 56,8 57,4 63,5 64 65
— Män 55,1 55,4 54,5 60,9 62 63
— Kvinnor 55,3 58,1 60,5 66,1 67 68
Funktions- och arbetsförmågan har förbättrats            
Antal personer som gått i sjukpension            
— Sammanlagt            
— Heltidsanställda 16 156 16 080 15 145 14 6911) 14 250 13 822
— Deltidsanställda 4 824 5 224 5 594 6 0421) 6 525 7 047
— Under 25 år 1 883 2 108 1 933 1 9721) 2 011 2 051
Män            
— Heltidsanställda 8 733 8 585 7 926 7 5301) 7 153 6 796
— Deltidsanställda 1 514 1 619 1 695 1 7971) 1 905 2 019
— Under 25 år 986 1 085 1 017 1 0371) 1 058 1 079
Kvinnor            
— Heltidsanställda 7 423 7 495 7 219 7 1471) 7 075 7 005
— Deltidsanställda 3 310 3 605 3 899 4 250 4 632 5 049
— Under 25 år 897 1 023 916 9341) 953 972
Andel 20–64-åringar (%) som tror att de sannolikt inte orkar arbeta ända till åldern för ålderspension            
— Sammanlagt 26,1 25,8 24,8 23,2 22 21
— Män 26,2 24,8 26,2 24,5 24 24
— Kvinnor 25,9 26,6 23,4 21,9 21 20
Andel 75-åringar eller äldre (%) som upplever sig ha åtminstone stora svårigheter att ta hand om sig själva            
— Sammanlagt 11,9 15,9 12,2 11,1 11 11
— Män 10,9 15,1 12,3 10,5 11 11
— Kvinnor 12,5 16,4 12,2 11,5 11 11
Livs- och arbetsmiljön har blivit sundare och tryggare            
Antal döda i olyckor i hemmet och på fritiden 2 135 2 230 2 297 2 250 2 200 2 150
Arbetsolycksfallsfrekvens 28,6 28,4 29 29,11) 29 29
Vattenepidemier, antal 3 3 1 2 3 3
Fall av våld i familjen eller nära relationer som kommit till polisens kännedom            
— Sammanlagt, antal 9 741 9 905 9 546 9 886 9 850 9 800
— Män som offer, % 30,2 29,2 29,8 30,9 30 30
— Kvinnor som offer, % 69,8 70,8 70,2 69,1 70 70
Försörjning            
Den sociala tryggheten uppmuntrar människorna att arbeta            
Sysselsättningsgrad            
20–29 år            
— Sammanlagt 63,6 65,1 66,0 67,5 68,4 68,9
— Män 64,5 65,4 67,4 69,3 70,2 70,7
— Kvinnor 62,7 64,4 64,4 65,9 66,8 67,3
20–70 år            
— Sammanlagt 66,3 66,8 67,6 69,6 70,6 71,1
— Män 67,7 68,8 69,6 71,7 72,8 73,3
— Kvinnor 64,8 64,8 65,6 67,5 68,5 69,0
55–64 år            
— Sammanlagt 60,0 61,4 62,6 65,4 66,4 66,8
— Män 57,4 59,8 61,6 64,3 65,2 65,6
— Kvinnor 62,3 62,9 63,3 66,5 67,4 67,9
Långtidsarbetslösa, % av arbetskraften            
— Sammanlagt 4,2 4,7 4,0 2,9 2,6 2,3
— Män 4,8 5,4 4,5 3,3 3,0 2,7
— Kvinnor 3,5 4,0 3,4 2,5 2,3 2,1
Den förväntade pensioneringsåldern för en 25-åring            
— Sammanlagt 61,1 61,1 61,2 61,3 61,3 61,4
— Män 61,2 61,3 61,5 61,6 61,6 61,7
— Kvinnor 61,0 60,9 60,9 60,9 61,0 61,0
Fattigdomen och antalet marginaliserade har minskat            
Låginkomsttagarnas andel, %            
— Hela befolkningen 11,7 11,5 12,1 12,01) 11,9 11,8
— Under 18 år 9,4 10,2 11,1 11,01) 10,9 10,8
— Löntagare 1,4 1,4 1,7 1,51) 1,5 1,5
— 65+ 12,5 12,4 13,3 13,31) 13,2 13,1
— 18–24-åringar som riskerar att bli utslagna (arbetar inte, studerar inte, är inte i värnpliktstjänst), % av befolkning i motsvarande ålder .. .. 16,9 171) 17 16
25–64-åringar som fått utkomststöd en längre tid, % av befolkning i motsvarande ålder            
— Sammanlagt 2,5 2,5 2,8 2,9 2,8 2,7
— Män 2,8 2,8 3,0 3,1 3,0 2,9
— Kvinnor 2,2 2,2 2,5 2,6 2,5 2,5
— Privathushåll utan inkomst, antal .. .. 41 377 39 158 39 000 39 000
Utländska arbetslösa arbetssökande, % av den utländska arbetskraften            
— Sammanlagt 27,2 26,4 22,7 221) 22 22
— Män 24,6 23,4 19,5 191) 19 19
— Kvinnor 30,1 29,5 25,7 251) 25 24
Tjänster            
Verkningsfulla tjänster och utkomstskyddet bildar en fungerande helhet            
0—17-åringar placerade utom hemmet, % av befolkning i motsvarande ålder            
— Sammanlagt 1,4 1,4 1,4 1,5 1,4 1,4
— Män 1,4 1,4 1,5 1,6 1,5 1,5
— Kvinnor 1,3 1,3 1,4 1,4 1,4 1,4
Andel som fått otillräckliga tjänster för barnfamiljer, % av dem som behövt tjänster            
— Sammanlagt .. .. .. 36,6 36 25
17—24-åringar som hamnat utanför utbildning, % av befolkning i motsvarande ålder            
— Sammanlagt 8,3 8,3 8,1 8,01) 8 8
— Män 9,2 9,4 9,4 9,21) 9 9
— Kvinnor 7,3 7,0 6,7 6,71) 7 7
Personer som får partiell sjukdagpenning, % av alla som får sjukdagpenning            
— Sammanlagt 5,2 5,9 6,6 6,9 7 8
— Män 3,5 3,8 4,2 4,4 5 5
— Kvinnor 6,5 7,3 8,2 8,6 9 10
65-åringar och äldre (%) som på grund av penningbrist varit tvungna att skära ner på mat, mediciner eller läkarbesök            
— Sammanlagt 11,1 12,7 9,4 10,5 11 11
— Män 9,7 10,4 7,9 9,0 9 9
— Kvinnor 12,1 14,4 10,7 11,6 12 12
Andel 65-åringar och äldre (%) som upplever att deras livskvalitet är god (EuroHIS-8)            
— Sammanlagt 52,4 54,5 55,9 51,1 52 53
— Män 54,1 58,2 57,3 50,6 52 53
— Kvinnor 51,1 51,8 54,9 51,6 53 54
75-åringar och äldre som bor hemma, % av befolkning i motsvarande ålder            
— Sammanlagt 90,6 90,9 91,1 911) 92 92
— Män 93,4 93,5 93,6 941) 94 94
— Kvinnor 88,9 89,2 89,5 901) 90 90
Tillförlitliga tjänster i rätt tid motsvarar kundernas behov            
Väntetid på över 7 dygn för icke brådskande besök hos läkare i den öppna sjukvården inom primärvården, % av genomförda besök            
— Sammanlagt 50,3 55,3 55,0 55,9 50 45
— Män 49,1 53,9 53,9 55,4 49 44
— Kvinnor 51,2 56,3 55,8 56,2 51 46
Andel som fått otillräckligt med läkarmottagningstjänster, % av dem som behövt dem            
— Sammanlagt .. .. .. 15,8 15 14
— Män .. .. .. 13,9 14 13
— Kvinnor .. .. .. 17,3 17 16
— Specialiserad sjukvård, antal som väntat längre än 6 månader 31.12 1 072 1 837 1 317 1 734 1 700 1 650
— bedömningar av ett eventuellt servicebehov inom barnskyddet som färdigställts inom den lagbestämda tidsfristen på 3 månader under tiden 1.10–31.3, % 91,7 94,5 93,6 93,1 93 93

1) Uppskattning

Förvaltningsområdets anslag 2018—2020

    År 2018
bokslut
1000 €
År 2019
ordinarie
statsbudget
1000 €
År 2020
budgetprop.
1000 €
 
Ändring 2019—2020
    1000 € %
 
01. Förvaltning 92 763 90 540 95 996 5 456 6
01. Social- och hälsovårdsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 30 836 31 929 34 180 2 251 7
04. Omkostnader för statens sinnessjukhus (reservationsanslag 2 år) 422 547 483 -64 -12
05. Omkostnader för de barnskyddsenheter som lyder under Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år) 664 601 531 -70 -12
06. Omkostnader för enheten för hälso- och sjukvård för fångar som är underställd Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år) 18 491 19 105 19 121 16 0
07. Omkostnader för besvärsnämnden för social trygghet (reservationsanslag 3 år) 8 188 8 334 8 507 173 2
25. Nationella elektroniska klientdatasystem inom social- och hälsovården (reservationsanslag 3 år) 11 000 7 000 9 900 2 900 41
29. Mervärdesskatteutgifter inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) 19 287 18 929 19 229 300 2
66. Internationella medlemsavgifter och finansiella bidrag (reservationsanslag 2 år) 3 875 4 095 4 045 -50 -1
02. Tillsyn 60 536 62 301 72 825 10 524 17
03. Strålsäkerhetscentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 11 398 11 587 14 235 2 648 23
05. Omkostnader för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (reservationsanslag 2 år) 11 021 11 940 11 628 -312 -3
06. Omkostnader för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet (reservationsanslag 2 år) 3 125 3 752 5 104 1 352 36
07. Omkostnader för regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet (reservationsanslag 2 år) 24 324 24 775 26 167 1 392 6
08. Omkostnader för Tillståndsmyndigheten för användning av social- och hälsovårdsdata (reservationsanslag 2 år) 5 200 5 200 0
20. Utgifter för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak (förslagsanslag) 10 668 10 247 10 491 244 2
03. Forskning och utveckling 141 976 86 982 102 731 15 749 18
04. Omkostnader för Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år) 53 252 53 708 54 687 979 2
25. Nationella kompetenscenter (reservationsanslag 3 år) 7 400 5 200 7 000 1 800 35
31. Främjande av hälsa och välfärd (reservationsanslag 3 år) 51 500 10 000 10 000 0
50. Statsbidrag för utgifterna vid Arbetshälsoinstitutet (reservationsanslag 2 år) 23 222 23 222 24 042 820 4
63. Vissa specialprojekt (reservationsanslag 3 år) 6 602 4 852 7 002 2 150 44
10. Utjämning av familje- och boendekostnader, grundläggande utkomststöd samt vissa tjänster 4 185 712 4 367 360 4 275 300 -92 060 -2
50. Familjeförmåner (förslagsanslag) 9 360 11 500 1 611 400 1 599 900 13912
(51.) Barnbidrag (förslagsanslag) 1 362 200 1 369 900 -1 369 900 -100
(52.) Vissa familjeförmåner som ska ersättas av staten (förslagsanslag) 1 959 3 800 -3 800 -100
53. Militärunderstöd (förslagsanslag) 16 100 17 600 16 100 -1 500 -9
54. Bostadsbidrag (förslagsanslag) 1 492 000 1 567 800 1 485 400 -82 400 -5
(55.) Underhållsstöd (förslagsanslag) 208 900 216 400 -216 400 -100
56. Tolkningstjänster för personer med funktionsnedsättning (förslagsanslag) 45 642 50 700 50 800 100 0
57. Grundläggande utkomststöd (förslagsanslag) 719 811 751 900 672 700 -79 200 -11
60. Omkostnader för Folkpensionsanstaltens socialskyddsfonder (reservationsanslag 2 år) 329 741 377 760 438 900 61 140 16
20. Utkomstskydd för arbetslösa 2 343 229 2 369 590 2 234 266 -135 324 -6
31. Statlig ersättning till kommunerna för anordnande av arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte (förslagsanslag) 25 982 26 840 28 366 1 526 6
50. Statsandel till förtjänstskyddet och alterneringsersättningen inom arbetslöshetsförmånerna (förslagsanslag) 816 923 828 900 745 400 -83 500 -10
(51.) Statsandel till grunddagpenning (förslagsanslag) 20 846 0
52. Statsandel till grundskyddet inom arbetslöshetsförmånerna (förslagsanslag) 1 463 594 1 510 100 1 457 500 -52 600 -3
55. Statsandelar till Sysselsättningsfonden (förslagsanslag) 3 280 3 750 3 000 -750 -20
(56.) Statsandel till alterneringsersättning (förslagsanslag) 12 604 0
30. Sjukförsäkring 2 113 127 2 425 900 1 975 800 -450 100 -19
60. Statens andel i de utgifter som föranleds av sjukförsäkringslagen (förslagsanslag) 2 113 127 2 425 900 1 975 800 -450 100 -19
40. Pensioner 4 535 334 4 660 171 4 953 071 292 900 6
50. Statens andel av sjömanspensionskassans utgifter (förslagsanslag) 58 700 63 271 59 000 -4 271 -7
51. Statens andel i de utgifter som föranleds av lagen om pension för lantbruksföretagare (förslagsanslag) 679 000 715 400 729 900 14 500 2
52. Statens andel i de utgifter som föranleds av lagen om pension för företagare (förslagsanslag) 252 951 292 100 328 700 36 600 13
53. Statens pensionsersättning för tiden för vård av barn och för tiden för studier (förslagsanslag) 7 445 11 500 12 571 1 071 9
54. Statens andel i kostnaderna för lantbruksföretagares olycksfallsförsäkring (förslagsanslag) 13 683 14 500 13 600 -900 -6
60. Statens andel i de utgifter som föranleds av folkpensionslagen och vissa andra lagar (förslagsanslag) 3 523 554 3 563 400 3 809 300 245 900 7
50. Stöd till veteraner 191 630 218 681 207 978 -10 703 -5
30. Statlig ersättning för vården av personer som lidit skada av krigen (förslagsanslag) 702 1 250 1 050 -200 -16
50. Fronttillägg (förslagsanslag) 12 022 9 500 7 300 -2 200 -23
51. Ersättning för skada, ådragen i militärtjänst (förslagsanslag) 71 228 85 378 62 000 -23 378 -27
52. Statlig ersättning för kostnader för rehabiliterings- och vårdinrättningar för krigsinvalider och dem som blivit invalider på grund av olycksfall i militärtjänst (reservationsanslag 2 år) 40 000 38 000 25 000 -13 000 -34
53. Statsunderstöd för rehabilitering av makar till krigsinvalider (reservationsanslag 2 år) 3 100 3 100 2 500 -600 -19
54. Frontunderstöd till vissa utländska frivilliga frontmän (reservationsanslag 2 år) 100 45 20 -25 -56
55. Vissa utgifter för rehabilitering (reservationsanslag 2 år) 3 500 3 500 2 500 -1 000 -29
56. Utgifter för rehabilitering av frontveteraner (reservationsanslag 2 år) 60 970 58 400 38 000 -20 400 -35
57. Statsunderstöd för rehabilitering av frontveteraner (reservationsanslag 2 år) 8 8 8 0
58. Tjänster som tillhandahålls frontveteraner i hemmet (förslagsanslag) 19 500 69 600 50 100 257
60. Av kommunerna anordnad social- och hälsovård 283 765 202 366 301 216 98 850 49
30. Statlig ersättning för kostnaderna för riksomfattande beredskap inom hälso- och sjukvården (reservationsanslag 3 år) 500 500 350 -150 -30
31. Nationell utveckling inom social- och hälsovården (reservationsanslag 3 år) 500 2 450 1 600 -850 -35
32. Statlig ersättning till hälso- och sjukvårdsenheter för forskning på universitetsnivå (fast anslag) 21 000 23 800 25 000 1 200 5
33. Statlig ersättning till enheter inom social- och hälsovården för specialiseringsutbildning för social- och hälsovårdspersonal (förslagsanslag) 92 860 96 000 96 000 0
34. Statlig ersättning till verksamhetsenheter inom hälso- och sjukvården för kostnaderna för rättspsykiatriska undersökningar, patientöverföringar och medicinska sakkunnigutlåtanden (förslagsanslag) 12 015 15 200 15 200 0
(35.) Statlig finansiering till studerandehälsovård som ordnas av Studenternas hälsovårdsstiftelse (reservationsanslag 2 år) 0
36. Statsunderstöd för att säkerställa social- och hälsovårdstjänster på samiska (fast anslag) 480 480 480 0
37. Statlig ersättning till kommunerna för kostnader på grund av brådskande socialvård för personer som uppehåller sig illegalt i landet (förslagsanslag) 21 5 346 5 346 0
(38.) Statsunderstöd för kostnader för pilotprojekt med valfrihet 100 000 0
39. Utvecklande av servicestrukturen (reservationsanslag 3 år) 97 000 97 000 0
40. Statlig finansiering av utgifterna för läkar- och sjukvårdshelikopterverksamheten (reservationsanslag 3 år) 28 990 28 990 28 990 0
52. Statlig finansiering av utgifterna för skyddshemsverksamhet (reservationsanslag 2 år) 17 550 19 550 21 550 2 000 10
63. Statsunderstöd för verksamheten vid kompetenscentrum inom det sociala området (fast anslag) 3 000 2 950 2 750 -200 -7
64. Statlig ersättning för kostnaderna för ordnande av medling vid brott (reservationsanslag 3 år) 6 850 7 100 6 950 -150 -2
(65.) Ökat psykosocialt stöd till barn och unga (reservationsanslag 2 år) 0
70. Hälsa och funktionsförmåga främjas 33 648 35 218 37 473 2 255 6
20. Anskaffning av vaccin (reservationsanslag 3 år) 26 390 28 990 30 640 1 650 6
21. Hälsoövervakning (reservationsanslag 2 år) 680 650 545 -105 -16
22. Övervakning av smittsamma sjukdomar (reservationsanslag 2 år) 550 550 460 -90 -16
50. Hälsofrämjande verksamhet (reservationsanslag 3 år) 2 200 2 200 2 000 -200 -9
51. Statlig ersättning för kostnaderna för utbildning av specialister i företagshälsovård (reservationsanslag 3 år) 2 900 1 900 2 900 1 000 53
52. Statsunderstöd för verksamheten vid UKK-instituutti (reservationsanslag 2 år) 928 928 928 0
80. Avbytarverksamhet för lantbruksföretagare och pälsdjursuppfödare 149 610 154 990 143 040 -11 950 -8
40. Statlig ersättning för kostnaderna för avbytarservice för lantbruksföretagare (förslagsanslag) 131 170 134 700 122 750 -11 950 -9
41. Statlig ersättning för kostnaderna för avbytarservice för pälsdjursuppfödare (reservationsanslag 2 år) 2 050 1 900 1 900 0
42. Statlig ersättning för kostnaderna för vikariehjälp för renskötare (reservationsanslag 2 år) 250 250 250 0
50. Statlig ersättning för förvaltningsutgifterna för avbytarservicen för lantbruksföretagare och pälsdjursuppfödare (reservationsanslag 2 år) 16 140 18 140 18 140 0
90. Understöd för främjande av hälsa och social välfärd 357 975 361 850 380 000 18 150 5
50. Understöd till sammanslutningar och stiftelser för främjande av hälsa och social välfärd (reservationsanslag 3 år) 357 975 361 850 380 000 18 150 5
Sammanlagt 14 489 307 15 035 949 14 779 696 -256 253 -2
  Det totala antalet anställda1) 3 651 3 649 3 645    

1) Antalet årsverken innehåller inte den andel som gäller Arbetshälsoinstitutet. År 2020 uppgår den avgiftsbelagda verksamhetens andel till 1 706 årsverken och den samfinansierade verksamhetens andel till 235 årsverken.