Statsbudgeten 2020
Huvudtitel 33
SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
För temporär betalning av förmåner ur allmänna fonden för social trygghet enligt 12 d § i lagen om Folkpensionsanstalten får användas anslag som reserverats för betalning av andra förmåner ur samma fond under följande moment: 33.10.50, 53, 54, 57, 60 och 33.20.52.
Förklaring:
Under de senaste tio åren har finländarnas välfärd och livskvalitet utvecklats på ett gynnsamt sätt. Den ökade polariseringen och sociala ojämlikheten innebär dock en risk såväl för individens välbefinnande som för samhällets stabilitet.
Den snabba tekniska utvecklingen ökar möjligheterna att vidta förebyggande åtgärder för att stödja hälsa och välfärd och ge mera verkningsfull vård och service. Också kunskap och vetande kan utnyttjas bättre på såväl individnivå som på samhällelig nivå. Sysselsättning, hälsa och välfärd samt de tjänster som stöder dem ökar medborgarnas delaktighet och förhindrar utslagning. Förändringarna i arbetslivet för med sig nya sätt att delta i arbetslivet. I och med dem förändras också grunden för finansieringen av den sociala tryggheten.
Villkoret för social och ekonomisk hållbarhet är en hög sysselsättningsgrad, friska och arbetsföra medborgare samt verkningsfulla och nödvändiga social- och hälsotjänster och förmåner. En reform av social- och hälsotjänsterna och förmånerna kräver och möjliggör ibruktagandet av nya verksamhetssätt. Genom att utnyttja de möjligheter digitaliseringen medför kan verksamheten effektiviseras och tillgången till tjänster och deras tillgänglighet förbättras.
Social- och hälsopolitiken bidrar till en höjning av sysselsättningsgraden och produktiviteten av arbetet genom att man sörjer för arbetstagarnas hälsa, välbefinnande och funktions- och arbetsförmåga. I takt med att medborgarnas hälsotillstånd och funktionsförmåga förbättras förändras behovet av social- och hälsotjänster. Social- och hälsovårdssektorn är också en tillväxtsektor och en motor för utvecklingen av teknik och tjänster.
Det finländska välfärdssamhället ska kunna erbjuda social- och hälsotjänster, pensioner och annan social trygghet åt alla. Finansieringen av välfärdssamhället baserar sig på en balanserad ekonomisk utveckling som förutsätter ekonomisk tillväxt och strukturella reformer.
Regeringens mål är ett inkluderande och kunnigt Finland — ett socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart samhälle. Det är möjligt att förnya samhället och öka jämställdheten endast om människornas förtroende för ett fungerande demokratiskt system stärks. I anslutning till detta har regeringen gett sex löften. Genom att infria dem kan ett socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart Finland uppnås.
Det huvudsakliga målet för den ekonomiska politiken är att öka välfärden. Det innebär en ekologiskt och socialt hållbar ekonomisk tillväxt, en hög sysselsättning och en hållbar offentlig ekonomi. Tack vare ekonomisk stabilitet kan man undvika sådana oväntade förändringar i människornas liv som försämrar välfärden.
De strategiska helheterna Ett rättvist, jämlikt och inkluderande Finland samt Ett Finland där förtroende och en jämlik arbetsmarknad råder utgör ramen för social- och hälsovårdsministeriets verksamhet. Dessa kompletteras och stöds av andra strategiska helheter i regeringsprogrammet. Betydande reformer under beredning är reformen av social- och hälsovårdstjänsterna och reformen av den sociala tryggheten.
Största delen eller två tredjedelar av socialutgifterna finansieras med arbetstagarnas och arbetsgivarnas socialskyddsavgifter, kommunernas skattemedel samt klientavgifter. Socialutgifternas andel av utgifterna under social- och hälsovårdsministeriets huvudtitel är ungefär en femtedel. De största utgiftsposterna under huvudtiteln utgör pensionerna (34 %), familje- och boendekostnaderna samt utkomststödet (29 %), utkomstskyddet för arbetslösa (15 %) och sjukförsäkringen (13 %).
I enlighet med social- och hälsovårdsministeriets strategi Ett samhälle med sammanhållning och hållbar välfärd 2030 har ministeriet som mål att säkerställa människornas funktionsförmåga, försörjning och tjänster så att vi kan leva i ett jämlikt, hållbart och stabilt samhälle. Denna uppgift genomförs med hjälp av lagberedning, mångsidig styrning samt förvaltningsövergripande och internationellt samarbete. I ministeriets arbete betonas informationsledning, öppen kommunikation, tillåtande bestämmelser, innovationer och digitalisering.
Effektmål 2020—2023:
Funktionsförmåga
- — Skillnaderna i välfärd och hälsa har minskat
- — Funktions- och arbetsförmågan har förbättrats
- — Livs- och arbetsmiljön har blivit sundare och tryggare
Försörjning
- — Den sociala tryggheten uppmuntrar människorna att arbeta
- — Fattigdomen och antalet marginaliserade har minskat
Tjänster
- — Verkningsfulla tjänster och utkomstskyddet bildar en fungerande helhet
- — Tillförlitliga tjänster i rätt tid motsvarar kundernas behov
- — Må bra-branschen skapar affärsmöjligheter och export.
Social- och hälsovårdsministeriet främjar förverkligandet av dessa strategiska mål under 2020—2023 i förvaltningsövergripande samarbete med de andra ministerierna.
Social- och hälsovårdsministeriet samordnar planmässigt regeringens jämställdhetspolitik, främjar beaktandet av jämställdhetsperspektivet och integrerar jämställdhetsperspektivet i all beredning och allt beslutsfattande vid statsrådet. Dessa mål främjas och beaktas i jämställdhets- och likalönsprogrammet samt i reformer som genomförs i enlighet med regeringsprogrammet, t.ex. grundskydds- och pensionshöjningar, utvecklingsprogrammet för arbetslivet och välbefinnandet i arbetet, beredningen av reformen av utkomstskyddet för arbetslösa, reformen av social- och hälsovårdens strukturer och reformen av den sociala tryggheten.
Social- och hälsovårdsministeriet verkställer i tillämpliga delar lagen om regionerna och förvaltning av strukturfondsverksamheten (7/2014) och lagen om finansiering av regionutveckling och strukturfondsprojekt (8/2014). Vid fördelningen av Europeiska unionens strukturfondsmedel förhandlas resurserna för riksomfattande projekt inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde fram tillsammans med det ansvariga ministeriet, dvs. arbets- och näringsministeriet.
Inom verksamheten vid social- och hälsovårdsministeriet år 2020 ligger fokus på främjande av hälsa och välfärd, minskande av ojämlikheten, främjande av partiellt arbetsföra arbetstagares möjligheter att sysselsättas och stanna kvar i arbetslivet, stärkande av äldre personers funktionsförmåga och säkerställande av tjänster för dem samt främjande av jämställdhet mellan kvinnor och män. Dessa mål förverkligas år 2020 i synnerhet genom beredningen av reformen av social- och hälsovårdens strukturer och reformen av den sociala tryggheten, höjningarna av grundskyddet och pensionerna, jämställdhets- och likalönsprogrammet, utvecklingsprogrammet för arbetslivet och välbefinnandet i arbetet samt beredningen av reformen av utkomstskyddet för arbetslösa.
Uppföljningsindikatorer 2015—2020
2015 utfall |
2016 utfall |
2017 utfall |
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 uppskattning |
|
Funktionsförmåga | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Skillnaderna i välfärd och hälsa har minskat | ||||||
Potentiellt förlorade levnadsår (PYLL) i åldrarna 0—80 per 100 000 invånare | ||||||
— Sammanlagt | 6 443 | 6 354 | 6 321 | 6 2581) | 6 195 | 6 133 |
— Män | 8 774 | 8 610 | 8 514 | 8 4291) | 8 345 | 8 261 |
— Kvinnor | 4 182 | 4 166 | 4 190 | 4 1941) | 4 198 | 4 202 |
Andel (%) 20–64-åringar som upplever att deras hälsa är medelmåttig eller sämre | ||||||
— Sammanlagt | 31,5 | 30,5 | 28,2 | 27,5 | 26 | 25 |
— Män | 32,6 | 31,0 | 29,0 | 28,1 | 27 | 25 |
— Kvinnor | 30,4 | 30,1 | 27,4 | 27,0 | 26 | 25 |
Andel elever i årskurs 8 och 9 (%) som upplever att deras hälsotillstånd är medelmåttigt eller dåligt | ||||||
— Sammanlagt | 16,2 | .. | 18,8 | 191) | 19 | 19 |
— Män | 12,9 | .. | 13,9 | 141) | 14 | 14 |
— Kvinnor | 19,5 | .. | 23,4 | 241) | 24 | 24 |
Andel 20–64-åringar (%) som upplever att deras livskvalitet är god (EuroHIS-8) | ||||||
— Sammanlagt | 55,2 | 56,8 | 57,4 | 63,5 | 64 | 65 |
— Män | 55,1 | 55,4 | 54,5 | 60,9 | 62 | 63 |
— Kvinnor | 55,3 | 58,1 | 60,5 | 66,1 | 67 | 68 |
Funktions- och arbetsförmågan har förbättrats | ||||||
Antal personer som gått i sjukpension | ||||||
— Sammanlagt | ||||||
— Heltidsanställda | 16 156 | 16 080 | 15 145 | 14 6911) | 14 250 | 13 822 |
— Deltidsanställda | 4 824 | 5 224 | 5 594 | 6 0421) | 6 525 | 7 047 |
— Under 25 år | 1 883 | 2 108 | 1 933 | 1 9721) | 2 011 | 2 051 |
Män | ||||||
— Heltidsanställda | 8 733 | 8 585 | 7 926 | 7 5301) | 7 153 | 6 796 |
— Deltidsanställda | 1 514 | 1 619 | 1 695 | 1 7971) | 1 905 | 2 019 |
— Under 25 år | 986 | 1 085 | 1 017 | 1 0371) | 1 058 | 1 079 |
Kvinnor | ||||||
— Heltidsanställda | 7 423 | 7 495 | 7 219 | 7 1471) | 7 075 | 7 005 |
— Deltidsanställda | 3 310 | 3 605 | 3 899 | 4 250 | 4 632 | 5 049 |
— Under 25 år | 897 | 1 023 | 916 | 9341) | 953 | 972 |
Andel 20–64-åringar (%) som tror att de sannolikt inte orkar arbeta ända till åldern för ålderspension | ||||||
— Sammanlagt | 26,1 | 25,8 | 24,8 | 23,2 | 22 | 21 |
— Män | 26,2 | 24,8 | 26,2 | 24,5 | 24 | 24 |
— Kvinnor | 25,9 | 26,6 | 23,4 | 21,9 | 21 | 20 |
Andel 75-åringar eller äldre (%) som upplever sig ha åtminstone stora svårigheter att ta hand om sig själva | ||||||
— Sammanlagt | 11,9 | 15,9 | 12,2 | 11,1 | 11 | 11 |
— Män | 10,9 | 15,1 | 12,3 | 10,5 | 11 | 11 |
— Kvinnor | 12,5 | 16,4 | 12,2 | 11,5 | 11 | 11 |
Livs- och arbetsmiljön har blivit sundare och tryggare | ||||||
Antal döda i olyckor i hemmet och på fritiden | 2 135 | 2 230 | 2 297 | 2 250 | 2 200 | 2 150 |
Arbetsolycksfallsfrekvens | 28,6 | 28,4 | 29 | 29,11) | 29 | 29 |
Vattenepidemier, antal | 3 | 3 | 1 | 2 | 3 | 3 |
Fall av våld i familjen eller nära relationer som kommit till polisens kännedom | ||||||
— Sammanlagt, antal | 9 741 | 9 905 | 9 546 | 9 886 | 9 850 | 9 800 |
— Män som offer, % | 30,2 | 29,2 | 29,8 | 30,9 | 30 | 30 |
— Kvinnor som offer, % | 69,8 | 70,8 | 70,2 | 69,1 | 70 | 70 |
Försörjning | ||||||
Den sociala tryggheten uppmuntrar människorna att arbeta | ||||||
Sysselsättningsgrad | ||||||
20–29 år | ||||||
— Sammanlagt | 63,6 | 65,1 | 66,0 | 67,5 | 68,4 | 68,9 |
— Män | 64,5 | 65,4 | 67,4 | 69,3 | 70,2 | 70,7 |
— Kvinnor | 62,7 | 64,4 | 64,4 | 65,9 | 66,8 | 67,3 |
20–70 år | ||||||
— Sammanlagt | 66,3 | 66,8 | 67,6 | 69,6 | 70,6 | 71,1 |
— Män | 67,7 | 68,8 | 69,6 | 71,7 | 72,8 | 73,3 |
— Kvinnor | 64,8 | 64,8 | 65,6 | 67,5 | 68,5 | 69,0 |
55–64 år | ||||||
— Sammanlagt | 60,0 | 61,4 | 62,6 | 65,4 | 66,4 | 66,8 |
— Män | 57,4 | 59,8 | 61,6 | 64,3 | 65,2 | 65,6 |
— Kvinnor | 62,3 | 62,9 | 63,3 | 66,5 | 67,4 | 67,9 |
Långtidsarbetslösa, % av arbetskraften | ||||||
— Sammanlagt | 4,2 | 4,7 | 4,0 | 2,9 | 2,6 | 2,3 |
— Män | 4,8 | 5,4 | 4,5 | 3,3 | 3,0 | 2,7 |
— Kvinnor | 3,5 | 4,0 | 3,4 | 2,5 | 2,3 | 2,1 |
Den förväntade pensioneringsåldern för en 25-åring | ||||||
— Sammanlagt | 61,1 | 61,1 | 61,2 | 61,3 | 61,3 | 61,4 |
— Män | 61,2 | 61,3 | 61,5 | 61,6 | 61,6 | 61,7 |
— Kvinnor | 61,0 | 60,9 | 60,9 | 60,9 | 61,0 | 61,0 |
Fattigdomen och antalet marginaliserade har minskat | ||||||
Låginkomsttagarnas andel, % | ||||||
— Hela befolkningen | 11,7 | 11,5 | 12,1 | 12,01) | 11,9 | 11,8 |
— Under 18 år | 9,4 | 10,2 | 11,1 | 11,01) | 10,9 | 10,8 |
— Löntagare | 1,4 | 1,4 | 1,7 | 1,51) | 1,5 | 1,5 |
— 65+ | 12,5 | 12,4 | 13,3 | 13,31) | 13,2 | 13,1 |
— 18–24-åringar som riskerar att bli utslagna (arbetar inte, studerar inte, är inte i värnpliktstjänst), % av befolkning i motsvarande ålder | .. | .. | 16,9 | 171) | 17 | 16 |
25–64-åringar som fått utkomststöd en längre tid, % av befolkning i motsvarande ålder | ||||||
— Sammanlagt | 2,5 | 2,5 | 2,8 | 2,9 | 2,8 | 2,7 |
— Män | 2,8 | 2,8 | 3,0 | 3,1 | 3,0 | 2,9 |
— Kvinnor | 2,2 | 2,2 | 2,5 | 2,6 | 2,5 | 2,5 |
— Privathushåll utan inkomst, antal | .. | .. | 41 377 | 39 158 | 39 000 | 39 000 |
Utländska arbetslösa arbetssökande, % av den utländska arbetskraften | ||||||
— Sammanlagt | 27,2 | 26,4 | 22,7 | 221) | 22 | 22 |
— Män | 24,6 | 23,4 | 19,5 | 191) | 19 | 19 |
— Kvinnor | 30,1 | 29,5 | 25,7 | 251) | 25 | 24 |
Tjänster | ||||||
Verkningsfulla tjänster och utkomstskyddet bildar en fungerande helhet | ||||||
0—17-åringar placerade utom hemmet, % av befolkning i motsvarande ålder | ||||||
— Sammanlagt | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,5 | 1,4 | 1,4 |
— Män | 1,4 | 1,4 | 1,5 | 1,6 | 1,5 | 1,5 |
— Kvinnor | 1,3 | 1,3 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 |
Andel som fått otillräckliga tjänster för barnfamiljer, % av dem som behövt tjänster | ||||||
— Sammanlagt | .. | .. | .. | 36,6 | 36 | 25 |
17—24-åringar som hamnat utanför utbildning, % av befolkning i motsvarande ålder | ||||||
— Sammanlagt | 8,3 | 8,3 | 8,1 | 8,01) | 8 | 8 |
— Män | 9,2 | 9,4 | 9,4 | 9,21) | 9 | 9 |
— Kvinnor | 7,3 | 7,0 | 6,7 | 6,71) | 7 | 7 |
Personer som får partiell sjukdagpenning, % av alla som får sjukdagpenning | ||||||
— Sammanlagt | 5,2 | 5,9 | 6,6 | 6,9 | 7 | 8 |
— Män | 3,5 | 3,8 | 4,2 | 4,4 | 5 | 5 |
— Kvinnor | 6,5 | 7,3 | 8,2 | 8,6 | 9 | 10 |
65-åringar och äldre (%) som på grund av penningbrist varit tvungna att skära ner på mat, mediciner eller läkarbesök | ||||||
— Sammanlagt | 11,1 | 12,7 | 9,4 | 10,5 | 11 | 11 |
— Män | 9,7 | 10,4 | 7,9 | 9,0 | 9 | 9 |
— Kvinnor | 12,1 | 14,4 | 10,7 | 11,6 | 12 | 12 |
Andel 65-åringar och äldre (%) som upplever att deras livskvalitet är god (EuroHIS-8) | ||||||
— Sammanlagt | 52,4 | 54,5 | 55,9 | 51,1 | 52 | 53 |
— Män | 54,1 | 58,2 | 57,3 | 50,6 | 52 | 53 |
— Kvinnor | 51,1 | 51,8 | 54,9 | 51,6 | 53 | 54 |
75-åringar och äldre som bor hemma, % av befolkning i motsvarande ålder | ||||||
— Sammanlagt | 90,6 | 90,9 | 91,1 | 911) | 92 | 92 |
— Män | 93,4 | 93,5 | 93,6 | 941) | 94 | 94 |
— Kvinnor | 88,9 | 89,2 | 89,5 | 901) | 90 | 90 |
Tillförlitliga tjänster i rätt tid motsvarar kundernas behov | ||||||
Väntetid på över 7 dygn för icke brådskande besök hos läkare i den öppna sjukvården inom primärvården, % av genomförda besök | ||||||
— Sammanlagt | 50,3 | 55,3 | 55,0 | 55,9 | 50 | 45 |
— Män | 49,1 | 53,9 | 53,9 | 55,4 | 49 | 44 |
— Kvinnor | 51,2 | 56,3 | 55,8 | 56,2 | 51 | 46 |
Andel som fått otillräckligt med läkarmottagningstjänster, % av dem som behövt dem | ||||||
— Sammanlagt | .. | .. | .. | 15,8 | 15 | 14 |
— Män | .. | .. | .. | 13,9 | 14 | 13 |
— Kvinnor | .. | .. | .. | 17,3 | 17 | 16 |
— Specialiserad sjukvård, antal som väntat längre än 6 månader 31.12 | 1 072 | 1 837 | 1 317 | 1 734 | 1 700 | 1 650 |
— bedömningar av ett eventuellt servicebehov inom barnskyddet som färdigställts inom den lagbestämda tidsfristen på 3 månader under tiden 1.10–31.3, % | 91,7 | 94,5 | 93,6 | 93,1 | 93 | 93 |
1) Uppskattning
Förvaltningsområdets anslag 2018—2020
År 2018 bokslut 1000 € |
År 2019 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2020 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2019—2020 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Förvaltning | 92 763 | 90 540 | 95 996 | 5 456 | 6 |
01. | Social- och hälsovårdsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 30 836 | 31 929 | 34 180 | 2 251 | 7 |
04. | Omkostnader för statens sinnessjukhus (reservationsanslag 2 år) | 422 | 547 | 483 | -64 | -12 |
05. | Omkostnader för de barnskyddsenheter som lyder under Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år) | 664 | 601 | 531 | -70 | -12 |
06. | Omkostnader för enheten för hälso- och sjukvård för fångar som är underställd Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år) | 18 491 | 19 105 | 19 121 | 16 | 0 |
07. | Omkostnader för besvärsnämnden för social trygghet (reservationsanslag 3 år) | 8 188 | 8 334 | 8 507 | 173 | 2 |
25. | Nationella elektroniska klientdatasystem inom social- och hälsovården (reservationsanslag 3 år) | 11 000 | 7 000 | 9 900 | 2 900 | 41 |
29. | Mervärdesskatteutgifter inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) | 19 287 | 18 929 | 19 229 | 300 | 2 |
66. | Internationella medlemsavgifter och finansiella bidrag (reservationsanslag 2 år) | 3 875 | 4 095 | 4 045 | -50 | -1 |
02. | Tillsyn | 60 536 | 62 301 | 72 825 | 10 524 | 17 |
03. | Strålsäkerhetscentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 11 398 | 11 587 | 14 235 | 2 648 | 23 |
05. | Omkostnader för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (reservationsanslag 2 år) | 11 021 | 11 940 | 11 628 | -312 | -3 |
06. | Omkostnader för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet (reservationsanslag 2 år) | 3 125 | 3 752 | 5 104 | 1 352 | 36 |
07. | Omkostnader för regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet (reservationsanslag 2 år) | 24 324 | 24 775 | 26 167 | 1 392 | 6 |
08. | Omkostnader för Tillståndsmyndigheten för användning av social- och hälsovårdsdata (reservationsanslag 2 år) | — | — | 5 200 | 5 200 | 0 |
20. | Utgifter för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak (förslagsanslag) | 10 668 | 10 247 | 10 491 | 244 | 2 |
03. | Forskning och utveckling | 141 976 | 86 982 | 102 731 | 15 749 | 18 |
04. | Omkostnader för Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år) | 53 252 | 53 708 | 54 687 | 979 | 2 |
25. | Nationella kompetenscenter (reservationsanslag 3 år) | 7 400 | 5 200 | 7 000 | 1 800 | 35 |
31. | Främjande av hälsa och välfärd (reservationsanslag 3 år) | 51 500 | — | 10 000 | 10 000 | 0 |
50. | Statsbidrag för utgifterna vid Arbetshälsoinstitutet (reservationsanslag 2 år) | 23 222 | 23 222 | 24 042 | 820 | 4 |
63. | Vissa specialprojekt (reservationsanslag 3 år) | 6 602 | 4 852 | 7 002 | 2 150 | 44 |
10. | Utjämning av familje- och boendekostnader, grundläggande utkomststöd samt vissa tjänster | 4 185 712 | 4 367 360 | 4 275 300 | -92 060 | -2 |
50. | Familjeförmåner (förslagsanslag) | 9 360 | 11 500 | 1 611 400 | 1 599 900 | 13912 |
(51.) | Barnbidrag (förslagsanslag) | 1 362 200 | 1 369 900 | — | -1 369 900 | -100 |
(52.) | Vissa familjeförmåner som ska ersättas av staten (förslagsanslag) | 1 959 | 3 800 | — | -3 800 | -100 |
53. | Militärunderstöd (förslagsanslag) | 16 100 | 17 600 | 16 100 | -1 500 | -9 |
54. | Bostadsbidrag (förslagsanslag) | 1 492 000 | 1 567 800 | 1 485 400 | -82 400 | -5 |
(55.) | Underhållsstöd (förslagsanslag) | 208 900 | 216 400 | — | -216 400 | -100 |
56. | Tolkningstjänster för personer med funktionsnedsättning (förslagsanslag) | 45 642 | 50 700 | 50 800 | 100 | 0 |
57. | Grundläggande utkomststöd (förslagsanslag) | 719 811 | 751 900 | 672 700 | -79 200 | -11 |
60. | Omkostnader för Folkpensionsanstaltens socialskyddsfonder (reservationsanslag 2 år) | 329 741 | 377 760 | 438 900 | 61 140 | 16 |
20. | Utkomstskydd för arbetslösa | 2 343 229 | 2 369 590 | 2 234 266 | -135 324 | -6 |
31. | Statlig ersättning till kommunerna för anordnande av arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte (förslagsanslag) | 25 982 | 26 840 | 28 366 | 1 526 | 6 |
50. | Statsandel till förtjänstskyddet och alterneringsersättningen inom arbetslöshetsförmånerna (förslagsanslag) | 816 923 | 828 900 | 745 400 | -83 500 | -10 |
(51.) | Statsandel till grunddagpenning (förslagsanslag) | 20 846 | — | — | — | 0 |
52. | Statsandel till grundskyddet inom arbetslöshetsförmånerna (förslagsanslag) | 1 463 594 | 1 510 100 | 1 457 500 | -52 600 | -3 |
55. | Statsandelar till Sysselsättningsfonden (förslagsanslag) | 3 280 | 3 750 | 3 000 | -750 | -20 |
(56.) | Statsandel till alterneringsersättning (förslagsanslag) | 12 604 | — | — | — | 0 |
30. | Sjukförsäkring | 2 113 127 | 2 425 900 | 1 975 800 | -450 100 | -19 |
60. | Statens andel i de utgifter som föranleds av sjukförsäkringslagen (förslagsanslag) | 2 113 127 | 2 425 900 | 1 975 800 | -450 100 | -19 |
40. | Pensioner | 4 535 334 | 4 660 171 | 4 953 071 | 292 900 | 6 |
50. | Statens andel av sjömanspensionskassans utgifter (förslagsanslag) | 58 700 | 63 271 | 59 000 | -4 271 | -7 |
51. | Statens andel i de utgifter som föranleds av lagen om pension för lantbruksföretagare (förslagsanslag) | 679 000 | 715 400 | 729 900 | 14 500 | 2 |
52. | Statens andel i de utgifter som föranleds av lagen om pension för företagare (förslagsanslag) | 252 951 | 292 100 | 328 700 | 36 600 | 13 |
53. | Statens pensionsersättning för tiden för vård av barn och för tiden för studier (förslagsanslag) | 7 445 | 11 500 | 12 571 | 1 071 | 9 |
54. | Statens andel i kostnaderna för lantbruksföretagares olycksfallsförsäkring (förslagsanslag) | 13 683 | 14 500 | 13 600 | -900 | -6 |
60. | Statens andel i de utgifter som föranleds av folkpensionslagen och vissa andra lagar (förslagsanslag) | 3 523 554 | 3 563 400 | 3 809 300 | 245 900 | 7 |
50. | Stöd till veteraner | 191 630 | 218 681 | 207 978 | -10 703 | -5 |
30. | Statlig ersättning för vården av personer som lidit skada av krigen (förslagsanslag) | 702 | 1 250 | 1 050 | -200 | -16 |
50. | Fronttillägg (förslagsanslag) | 12 022 | 9 500 | 7 300 | -2 200 | -23 |
51. | Ersättning för skada, ådragen i militärtjänst (förslagsanslag) | 71 228 | 85 378 | 62 000 | -23 378 | -27 |
52. | Statlig ersättning för kostnader för rehabiliterings- och vårdinrättningar för krigsinvalider och dem som blivit invalider på grund av olycksfall i militärtjänst (reservationsanslag 2 år) | 40 000 | 38 000 | 25 000 | -13 000 | -34 |
53. | Statsunderstöd för rehabilitering av makar till krigsinvalider (reservationsanslag 2 år) | 3 100 | 3 100 | 2 500 | -600 | -19 |
54. | Frontunderstöd till vissa utländska frivilliga frontmän (reservationsanslag 2 år) | 100 | 45 | 20 | -25 | -56 |
55. | Vissa utgifter för rehabilitering (reservationsanslag 2 år) | 3 500 | 3 500 | 2 500 | -1 000 | -29 |
56. | Utgifter för rehabilitering av frontveteraner (reservationsanslag 2 år) | 60 970 | 58 400 | 38 000 | -20 400 | -35 |
57. | Statsunderstöd för rehabilitering av frontveteraner (reservationsanslag 2 år) | 8 | 8 | 8 | — | 0 |
58. | Tjänster som tillhandahålls frontveteraner i hemmet (förslagsanslag) | — | 19 500 | 69 600 | 50 100 | 257 |
60. | Av kommunerna anordnad social- och hälsovård | 283 765 | 202 366 | 301 216 | 98 850 | 49 |
30. | Statlig ersättning för kostnaderna för riksomfattande beredskap inom hälso- och sjukvården (reservationsanslag 3 år) | 500 | 500 | 350 | -150 | -30 |
31. | Nationell utveckling inom social- och hälsovården (reservationsanslag 3 år) | 500 | 2 450 | 1 600 | -850 | -35 |
32. | Statlig ersättning till hälso- och sjukvårdsenheter för forskning på universitetsnivå (fast anslag) | 21 000 | 23 800 | 25 000 | 1 200 | 5 |
33. | Statlig ersättning till enheter inom social- och hälsovården för specialiseringsutbildning för social- och hälsovårdspersonal (förslagsanslag) | 92 860 | 96 000 | 96 000 | — | 0 |
34. | Statlig ersättning till verksamhetsenheter inom hälso- och sjukvården för kostnaderna för rättspsykiatriska undersökningar, patientöverföringar och medicinska sakkunnigutlåtanden (förslagsanslag) | 12 015 | 15 200 | 15 200 | — | 0 |
(35.) | Statlig finansiering till studerandehälsovård som ordnas av Studenternas hälsovårdsstiftelse (reservationsanslag 2 år) | — | — | — | — | 0 |
36. | Statsunderstöd för att säkerställa social- och hälsovårdstjänster på samiska (fast anslag) | 480 | 480 | 480 | — | 0 |
37. | Statlig ersättning till kommunerna för kostnader på grund av brådskande socialvård för personer som uppehåller sig illegalt i landet (förslagsanslag) | 21 | 5 346 | 5 346 | — | 0 |
(38.) | Statsunderstöd för kostnader för pilotprojekt med valfrihet | 100 000 | — | — | — | 0 |
39. | Utvecklande av servicestrukturen (reservationsanslag 3 år) | — | — | 97 000 | 97 000 | 0 |
40. | Statlig finansiering av utgifterna för läkar- och sjukvårdshelikopterverksamheten (reservationsanslag 3 år) | 28 990 | 28 990 | 28 990 | — | 0 |
52. | Statlig finansiering av utgifterna för skyddshemsverksamhet (reservationsanslag 2 år) | 17 550 | 19 550 | 21 550 | 2 000 | 10 |
63. | Statsunderstöd för verksamheten vid kompetenscentrum inom det sociala området (fast anslag) | 3 000 | 2 950 | 2 750 | -200 | -7 |
64. | Statlig ersättning för kostnaderna för ordnande av medling vid brott (reservationsanslag 3 år) | 6 850 | 7 100 | 6 950 | -150 | -2 |
(65.) | Ökat psykosocialt stöd till barn och unga (reservationsanslag 2 år) | — | — | — | — | 0 |
70. | Hälsa och funktionsförmåga främjas | 33 648 | 35 218 | 37 473 | 2 255 | 6 |
20. | Anskaffning av vaccin (reservationsanslag 3 år) | 26 390 | 28 990 | 30 640 | 1 650 | 6 |
21. | Hälsoövervakning (reservationsanslag 2 år) | 680 | 650 | 545 | -105 | -16 |
22. | Övervakning av smittsamma sjukdomar (reservationsanslag 2 år) | 550 | 550 | 460 | -90 | -16 |
50. | Hälsofrämjande verksamhet (reservationsanslag 3 år) | 2 200 | 2 200 | 2 000 | -200 | -9 |
51. | Statlig ersättning för kostnaderna för utbildning av specialister i företagshälsovård (reservationsanslag 3 år) | 2 900 | 1 900 | 2 900 | 1 000 | 53 |
52. | Statsunderstöd för verksamheten vid UKK-instituutti (reservationsanslag 2 år) | 928 | 928 | 928 | — | 0 |
80. | Avbytarverksamhet för lantbruksföretagare och pälsdjursuppfödare | 149 610 | 154 990 | 143 040 | -11 950 | -8 |
40. | Statlig ersättning för kostnaderna för avbytarservice för lantbruksföretagare (förslagsanslag) | 131 170 | 134 700 | 122 750 | -11 950 | -9 |
41. | Statlig ersättning för kostnaderna för avbytarservice för pälsdjursuppfödare (reservationsanslag 2 år) | 2 050 | 1 900 | 1 900 | — | 0 |
42. | Statlig ersättning för kostnaderna för vikariehjälp för renskötare (reservationsanslag 2 år) | 250 | 250 | 250 | — | 0 |
50. | Statlig ersättning för förvaltningsutgifterna för avbytarservicen för lantbruksföretagare och pälsdjursuppfödare (reservationsanslag 2 år) | 16 140 | 18 140 | 18 140 | — | 0 |
90. | Understöd för främjande av hälsa och social välfärd | 357 975 | 361 850 | 380 000 | 18 150 | 5 |
50. | Understöd till sammanslutningar och stiftelser för främjande av hälsa och social välfärd (reservationsanslag 3 år) | 357 975 | 361 850 | 380 000 | 18 150 | 5 |
Sammanlagt | 14 489 307 | 15 035 949 | 14 779 696 | -256 253 | -2 |