Statsbudgeten 2020
Förklaring:Utgifterna under kapitlet föranleds av omkostnaderna för de inrättningar som bedriver lagstadgad tillsyn inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde, omkostnaderna för regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet och av utgifterna för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak. Tillsynsinrättningarna är Strålsäkerhetscentralen, Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården, Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet, tillståndsmyndigheten för social- och hälsovården och regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet. Uppgifter inom rättsmedicin sköts av Institutet för hälsa och välfärd. Av de strategiska målen för regeringsperioden omfattar tillsynsinrättningarnas verksamhet följande:
- — Livs- och arbetsmiljön har blivit sundare och tryggare
- — Tillförlitliga tjänster i rätt tid motsvarar kundernas behov
Effektivitet
- — garanterande av likabehandling, rättsskydd och andra grundläggande fri- och rättigheter samt iakttagande av lagstiftningen
- — tyngdpunkten för tillsynen ligger på en föregripande, riskbaserad tillsyn över till arten och omfattningen betydande verksamhet som främjar säkerheten, ordnandet av tjänster och egenkontroll.
03. Strålsäkerhetscentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 14 235 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU-fonder.
Av anslaget får också högst 1 500 000 euro användas för samarbete mellan Finland och Ryssland eller andra länder i Finlands närområde om strål- och kärnsäkerhet:
1) till sådana projekt för främjande av strål- och kärnsäkerheten som genomförs tillsammans med i första hand Ryska federationens kärnsäkerhetsmyndigheter och verksamhetsutövare
2) till sådana projekt för främjande av strål- och kärnsäkerheten som genomförs tillsammans med myndigheterna i andra stater i Finlands närområde
3) till betalning av statliga överföringsutgifter i anslutning till kärn- och strålsäkerhetssamarbete.
Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt ställt upp följande resultatmål för Strålsäkerhetscentralen för 2020. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och ämbetsverket ingår.
Strålsäkerhetscentralen bör inleda åtgärder för att säkerställa att den nerlagda undersökningen kan återupptas. Det kräver ett långsiktigt arbete och man bör överföra anslag till detta ändamål. Det nätverkande med andra finländska strålskyddsforskare som redan inletts inom ramen för Cores-samarbetet ska understödas.
Strålsäkerhetscentralen ska vidta åtgärder för att garantera övergången till den egenkontroll som det föreskrivs om i den nya strålsäkerhetslagen (859/2018). Övervakningen av strålsäkerheten ska på samma sätt som annan miljö- och hälsoskyddstillsyn ändras från den föråldrade tillsynsverksamheten till egenkontroll. Detta innebär att en grundlig ändring av arbetssätten hos både de som övervakar och som övervakas.
Strålsäkerhetscentralen ska vara alert och beakta den tekniska utvecklingen i sitt arbete. Den nya tekniken blir allmännare och användningen av joniserande och icke-joniserande strålning ökar kontinuerligt och den nya tekniken kan oönskade effekter på strålsäkerheten både inom hälso- och sjukvården och hos tjänster som säljs till konsumenterna.
Strålsäkerhetscentralen fortsätter digitaliseringen av tillsynen och de interna processerna och säkrar på så sätt den nya teknikens möjligheter att förbättra verksamhetens effektivitet och kvalitet.
Strålsäkerhetscentralen säkerställer tillräckliga resurser för att förbereda flytten från de nuvarande lokalerna till Ånäs i Vanda sommaren 2022. Strålsäkerhetscentralen ska genom verksamhetens effektivitet säkerställa att inte en ökning av hyreskostnaderna leder till en oskälig ökning av kostnaderna för den nettobudgeterade tillsynen.
Strålsäkerhetscentralens finansieringsstruktur (1 000 euro) och årsverken
2018 utfall |
årsv. | 2019 ordinarie budget |
årsv. | 2020 budgetprop. |
årsv. | |
Budgetfinansiering | 10 728 | 93 | 11 587 | 97 | 14 235 | 98 |
Avgiftsbelagd verksamhet | 27 822 | 222 | 28 313 | 220 | 27 900 | 218 |
Samfinansierad verksamhet | 528 | 7 | 500 | 7 | 500 | 7 |
Sammanlagt | 39 078 | 322 | 40 400 | 324 | 42 635 | 323 |
Strålsäkerhetscentralens kostnader och årsverken (1 000 euro) per resultatområde
2018 utfall |
årsv. | 2019 uppskattning |
årsv. | 2020 uppskattning |
årsv. | |
Kärnenergi | 21 354 | 91 | 21 500 | 91 | 22 015 | 89 |
Strålningsverksamhet | 6 126 | 25 | 6 200 | 25 | 6 475 | 25 |
Beredskapsverksamhet | 2 252 | 7 | 2 300 | 7 | 2 590 | 7 |
Forskning och utveckling | 1 200 | 5 | 1 600 | 7 | 1 992 | 8 |
Sakkunnigtjänster | 3 765 | 14 | 4 200 | 12 | 4 483 | 12 |
Kommunikation | 1 247 | 5 | 1 400 | 5 | 1 590 | 5 |
Miljö | 3 134 | 9 | 3 200 | 9 | 3 490 | 9 |
Gemensamma tjänster och stödtjänster | 107 | 107 | 107 | |||
Semester | 59 | 61 | 61 | |||
Sammanlagt | 39 078 | 322 | 40 400 | 324 | 42 635 | 323 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 39 078 | 40 400 | 42 635 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 28 350 | 28 813 | 28 400 |
Nettoutgifter | 10 728 | 11 587 | 14 235 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 10 815 | ||
— överförts till följande år | 11 485 |
Målet för den offentligrättsliga och övriga avgiftsbelagda verksamheten är kostnadsmotsvarighet.
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (kärnsäkerhetstillsyn, 1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, inkomster av försäljningen av prestationer | 17 664 | 21 396 | 21 265 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 17 817 | 21 396 | 21 265 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -153 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 99 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (offentligrättsliga prestationer enligt speciallagar, 1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, inkomster av försäljningen av prestationer | 3 293 | 589 | 635 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 2 987 | 589 | 635 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 306 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 110 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Intäkter av den samfinansierade verksamheten | |||
— finansiering från andra statliga ämbetsverk | 77 | 100 | 100 |
— finansiering från EU | 122 | 150 | 150 |
— annan finansiering utanför statsförvaltningen | 57 | - | - |
Intäkter sammanlagt | 256 | 250 | 250 |
Totala kostnader för projekten | 548 | 500 | 500 |
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) | -292 | -250 | -250 |
Självfinansieringsandel, % | 53 | 50 | 50 |
Strål- och kärnsäkerhetssamarbetet med Ryska federationen har omfattat följande ämnesområden: Leningrads kärnkraftverk, Kola kärnkraftverk, kärnsäkerhetsövervakning, radioaktivt avfall, övervakning av strålning i miljön och beredskap inför olyckor samt övervakning av kärnmaterial. Största delen av anslagen är avsedda för höjning av säkerheten vid de två kärnkraftverken så att det huvudsakliga föremålet för anslagen är Leningrads kärnkraftverk, vars placering och reaktorer av Tjernobyltyp ökar behovet av kontinuerliga förbättringar. Projekten omfattar bl.a. utbildning, säkerhetsanalyser, förbättringar av den tekniska säkerheten, leveranser av utrustning och utveckling av metoder för kontroll av utrustningen. Systemen för övervakning av strålningen i miljön runt de båda kärnkraftverken har genomförts inom ramen för samarbetet.
Det samarbete för främjande av strål- och kärnsäkerheten som genomförs tillsammans med andra länder i Finlands närområde gäller däremot objekt som är viktiga för finländarnas säkerhet.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Återföring av en besparing av engångsnatur | 3 000 |
Lönejusteringar | -18 |
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) | -400 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -44 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -24 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 125 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 28 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -16 |
Nivåförändring | -3 |
Sammanlagt | 2 648 |
2020 budget | 14 235 000 |
2019 budget | 11 587 000 |
2018 bokslut | 11 397 739 |
05. Omkostnader för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 11 628 000 euro.
Förklaring:Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården främjar befolkningens hälsa och funktionsförmåga med hjälp av den styrning tillsynen kräver samt förhands- och efterhandstillsyn.
Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt uppställt följande resultatmål för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården för 2020. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och ämbetsverket ingår.
- — tyngdpunkten förskjuts mot en mera proaktiv tillsyn och mot egenkontroll samtidigt som verksamhetens styrning stärks i dessa avseenden
- — tillstånds- och tillsynsprocesserna blir smidigare.
Budgeten för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården baserar sig på partiell nettobudgetering. De bruttobugeterade inkomsterna har budgeterats under moment 12.33.02. De inkomster som bokförs under omkostnadsmomentet är beslut om tillstånd för yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården och socialvården och avgifter för prestationer som gäller riksomfattande tillstånd för privata serviceproducenter inom social- och hälsovården och sådana avgifter för verkets prestationer som fastställs enligt företagsekonomiska grunder. Därutöver betalar regionförvaltningsverken en del av de årsavgifter de tar ut hos privata serviceproducenter inom social- och hälsovården för de kostnader som Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården orsakas av underhållet av registret över privata serviceproducenter.
I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition om klinisk prövning.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 17 754 | 15 940 | 15 393 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 6 065 | 4 000 | 3 765 |
Nettoutgifter | 11 689 | 11 940 | 11 628 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 6 380 | ||
— överförts till följande år | 5 712 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— intäkter av försäljningen av prestationer | 7 418 | 4 800 | 4 965 |
— övriga intäkter | - | 400 | - |
Intäkter sammanlagt | 7 418 | 5 200 | 4 965 |
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet | 1 353 | 1 200 | 1 200 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 5 334 | 3 700 | 3 565 |
— andel av samkostnader | 2 048 | 1 500 | 1 400 |
Totalkostnader, sammanlagt | 7 382 | 5 200 | 4 965 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 36 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 100 | 100 | 100 |
Antal ärenden som inkommer till Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården för avgörande
2018 utfall |
2019 prognos |
2020 prognos |
2019/2020 förändr., % |
|
Beslut om yrkesutövning inom hälso- och sjukvården | 20 311 | 20 000 | 20 000 | 0,0 |
Beslut om legitimering av yrkesutbildade personer inom socialvården | 21 401 | 10 000 | 10 000 | 0,0 |
Tillsynsärenden inom social- och hälsovården | 1 426 | 1 450 | 1 500 | 3,5 |
Tillstånd för avbrytande av havandeskap | 742 | 970 | 970 | 0,0 |
Då verksamhetsmiljön förändras och beredningen av social- och hälsovårdsreformen och Statens tillstånds- och tillsynsmyndighet Luova förföll krävs det av ledningen en ny slags vägledning och att personalen engageras i uppdaterade mål. Utöver verkets grundläggande uppgifter har man de senaste åren satsat mycket på beredningen av Luova. De resurser som nu frigörs riktas till verkets grundläggande uppgifter samt till utveckling av den egna verksamheten. Personalplaneringen blir ännu viktigare under den fortsatta verksamheten vid ämbetsverket.
Samarbetet med alla ministerier och ämbetsverk som deltagit i beredningen av Luova har skapat goda sakkunnignätverk och ett nära samarbete. Då omvärlden förändras är det viktigt att säkerställa de nuvarande sakkunnigresurserna, utnyttja nätverk och stödja utvecklingen av personalens kunnande så att de motsvarar de nya behoven. Detta sker utifrån resultat- och utvecklingssamtal och genom utarbetande av en utbildningsplan som stöder verksamheten. Förändringen understöds genom nya verksamhetssätt och arbetsmetoder, bl.a. digitala verktyg.
Omsorg om de anställdas välbefinnande i arbetet skapar en grund för de anställdas funktionsförmåga. En stor arbetsvolym, ansvaret i anslutning till tjänsteåliggandena och den kontinuerliga förändringen är en utmaning för de anställdas välbefinnande i arbetet. Välbefinnandet i arbetet kontrolleras genom regelbundna enkäter och analyser av resultaten, det satsas på utvecklingsåtgärder och uppföljning av dem och chefsarbetet stöds med utbildning som skräddarsytts för myndigheten. Ledningen och cheferna fäster allt mer uppmärksamhet vid chefsarbetet och organiseringen av arbetsuppgifterna samt vid att stödja personalen och utveckla kunnandet. Arbetstagarnas möjligheter att samordna arbete och fritid understöds genom att flexibla möjligheter till distansarbete utvecklas.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Alkoholnäringsregistret (ALLU) (finansiering 2019) (överföring till moment 28.70.20) | -800 |
Alkoholnäringsregistret (ALLU) (finansiering 2020) (överföring från moment 28.70.20) | 1 200 |
Genomförande av EU:s MD- och IVD-förordningar och uppgifter i anslutning till dessa (-4 årsv.) (överföring till moment 33.02.06) | -280 |
Stärkande av resurserna för styrning och tillsyn av tjänster för äldre och personer med funktionsnedsättning | 240 |
Stärkande av resurserna för tillsyn över småbarnspedagogiken | 100 |
Tillsyn över produkter och utrustning för hälso- och sjukvård (överföring till moment 33.02.06) | -700 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -28 |
Lönejusteringar | -24 |
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) | -140 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -23 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -28 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 145 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 33 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -7 |
Sammanlagt | -312 |
2020 budget | 11 628 000 |
2019 I tilläggsb. | 280 000 |
2019 budget | 11 940 000 |
2018 bokslut | 11 021 000 |
06. Omkostnader för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 5 104 000 euro.
Anslaget får också användas
1) till finansiering av forsknings-, utbildnings- och utvecklingsprojekt som är godkända av Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet och som förverkligas utanför centret
2) till betalning av extra utgifter på grund av stärkandet av centrets verksamhet enligt en modell med flera driftsställen.
Förklaring:Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet har lokaler som vid i behov kan tas i bruk i städer som är centrala med tanke på verksamheten.
Social- och hälsovårdsministeriet har preliminärt uppställt följande resultatmål för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet för 2020. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och ämbetsverket ingår.
- — förbättrande av lönsamheten genom förnyade verkningssätt och effektiviserade processer
- — stärkande av verksamheten för utvärdering av det terapeutiska och ekonomiska värdet i fråga om läkemedel (HTA-verksamhet)
- — utveckling av läkemedelsinformationen
- — deltagande i beredningen och genomförandet av EU-lagstiftningen
- — störningsfritt övertagande av de tillsynsuppgifter gällande hälsoteknik som överförs till Fimea, förberedelse för de nya uppgifterna och stödjande av forsknings- och innovationsverksamheten
- — förbättrande av effektfullheten inom medicineringssäkerheten och -tillsynen genom ökat samarbete mellan olika aktörer och föregripande styrning
- — främjande av läkemedelsinnovationer och läkemedelsforskning genom styrning och tillsyn
- — förberedelse inför nationella och internationella förändringar i omvärlden (bl.a. Brexit)
- — framtagande av information till stöd för en rationell läkemedelsbehandling och det läkemedelspolitiska beslutsfattandet.
Avsikten är att prestationerna inom ämbetsverkets avgiftsbelagda verksamhet ska produceras på ett kostnadsmotsvarigt sätt. Centret följer upp produktivitetsutvecklingen med hjälp av Statistikcentralens produktivitetsindikatorer.
Verksamhetens resultat (index 100 = år 2011)
2018 utfall |
2019 mål |
2020 mål |
|
Produktivitetsindex för arbete | 88,7 | > 100 | > 100 |
Totalproduktivitetsindex | 82,5 | > 100 | > 100 |
Antal årsverken vid centret
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 uppskattning |
|
Avgiftsbelagd verksamhet | 223 | 241 | 241 |
Avgiftsfri verksamhet | 27 | 29 | 43 |
Sammanlagt | 250 | 270 | 284 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 25 704 | 28 582 | 30 176 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 23 541 | 24 830 | 25 072 |
Nettoutgifter | 2 163 | 3 752 | 5 104 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 3 879 | ||
— överförts till följande år | 4 841 |
Finansieringsstruktur för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet (1 000 år)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Budgetfinansiering | 3 107 | 3 752 | 5 104 |
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 23 541 | 24 830 | 25 072 |
---|---|---|---|
— offentligrättsliga prestationer | 21 281 | 22 500 | 22 742 |
— företagsekonomiska prestationer | 18 | - | - |
— prestationer enligt speciallagar | 1 920 | 2 080 | 2 080 |
Andra intäkter | 322 | 250 | 250 |
Post som överförts från föregående år | 3 879 | - | - |
Sammanlagt | 30 527 | 28 582 | 30 176 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (prestationer enligt lagen om grunderna för avgifter till staten, 1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 21 281 | 22 500 | 22 742 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— särkostnader | 12 195 | 13 725 | 13 872 |
— andel av samkostnader | 11 151 | 8 775 | 8 870 |
Kostnader sammanlagt | 23 346 | 22 500 | 22 742 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -2 065 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 91 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (prestationer enligt speciallagar, 1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, inkomster av försäljningen av prestationer | 1 920 | 2 080 | 2 080 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— särkostnader | 987 | 1 335 | 1 335 |
— andel av samkostnader | 674 | 745 | 745 |
Kostnader sammanlagt | 1 661 | 2 080 | 2 080 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 259 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 116 | 100 | 100 |
Vid Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet upprätthålls, stöds och utvecklas personalens kompetens och arbetsförmåga.
Nyckeltal | 2018 utfall |
2019 mål |
2020 mål |
Personalens välbefinnande | |||
— arbetstillfredsställelseindex | 3,67 | > 3,7 | över genomsnittet för staten |
— sjukfrånvaron mätt i dagar/årsv. minskar | 8,2 | < 7,5 | under genomsnittet för staten |
Av anslaget är 150 000 euro avsett för finansiering av forskningsprojekt. Vid dimensioneringen av anslaget har som nettobudgeterade inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten beaktats inkomsterna av offentligrättsliga prestationer enligt lagen om grunderna för avgifter till staten och sådana inkomster som avses i 84 b § i läkemedelslagen (595/2009).
Budgeten för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet baserar sig på nettobudgetering. Utgifterna täcks i huvudsak genom de avgifter som tas ut för tillsyns- och serviceverksamheten. Tjänsterna inom den avgiftsbelagda verksamheten produceras till självkostnadspris. De avgifter som tas ut för prestationerna är sådana som avses i lagen om grunderna för avgifter till staten. Kostnaderna för kvalitetskontroll av läkemedel täcks av de avgifter som tas ut enligt 84 b § i läkemedelslagen (595/2009).
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Återföring av en besparing av engångsnatur | 500 |
Genomförande av EU:s MD- och IVD-förordningar och uppgifter i anslutning till dessa (4 årsv.) (överföring till moment 33.02.05) | 280 |
Reformen av registren för hälso- och genteknik (finansiering 2019) (överföring till moment 28.70.20) | -470 |
Reformen av registren för hälso- och genteknik (finansiering 2020) (överföring från moment 28.70.20) | 370 |
Stärkande av resurserna för utvärdering av läkemedelsbehandlingar | 150 |
Tillsyn över produkter och utrustning för hälso- och sjukvård (överföring till moment 33.02.05) | 700 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -3 |
Lönejusteringar | -7 |
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) | -200 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -3 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -9 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 42 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 10 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -8 |
Sammanlagt | 1 352 |
2020 budget | 5 104 000 |
2019 budget | 3 752 000 |
2018 bokslut | 3 125 357 |
07. Omkostnader för regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 26 167 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av utgifter för åtgärder enligt 15 och 20 § i lagen om tillsynen över arbetarskyddet och om arbetarskyddssamarbete på arbetsplatsen (44/2006).
Förklaring:Ett mål med verksamheten inom ansvarsområdena för arbetarskyddet vid regionförvaltningsverken är att påverka ledningen av säkerheten på arbetsplatserna och arbetsförhållandena så att olycksfall på arbetsplatserna, yrkessjukdomar, skadlig belastning och antalet arbetstagare som går i invalidpension minskar. Den verksamhet ansvarsområdena för arbetarskyddet bedriver bidrar också till att anställningsvillkoren iakttas i större utsträckning och att den grå ekonomin minskar.
För att trygga en kundorienterad verksamhet ger arbetarskyddsförvaltningen följande servicelöfte:
Ansvarsområdena för arbetarskyddet arbetar inom ramen för de befogenheter samhället ger så att arbetsinducerade risker och olägenheter för människors hälsa hanteras på behörigt sätt. Verksamheten inom ansvarsområdena för arbetarskyddet är oberoende, opartisk och sakkunnig. Den kundinitierade efterfrågan på tjänster ska oavsett bransch och arbetsplats till fullo bemötas enligt avtalad leveranstid och tillgänglighet. Ansvarsområdena för arbetarskyddet utvecklar sin verksamhet på basis av insamlad kundrespons.
Arbetarskyddsmyndigheterna riktar den myndighetsinitierade verksamheten i huvudsak på sådana sakkomplex och fenomen som upptäckts vara förknippade med de största riskerna. Målet är att arbetarskyddstillsynen stöder och främjar arbetsplatsens egna säkerhetsåtgärder. Genom tillsynen säkerställs det att arbetsgivaren och andra ansvariga instanser iakttar arbetarskyddslagstiftningen.
I anslutning till de sakkomplex och fenomen som tillsynen omfattar fastställs de tillsynssätt som tillsammans ger största möjliga effektfullhet för myndighetsverksamheten. För att säkerställa att tillsynen når de arbetsgivare som medvetet försöker kringgå sina arbetsgivarskyldigheter ser man till att arbetsplatskontrollerna är tillräckligt omfattande.
För inspektionsverksamheten ställs följande mål upp:
Funktionell effektivitet
2018 utfall |
2019 mål |
2020 mål |
|
Antal inspektioner sammanlagt | 26 420 | 27 500 | 27 500 |
Totala kostnader (1 000 euro) och årsverken per resultatområde inom arbetarskyddets regionförvaltning
Resultatområde | 2018 utfall |
%-andel | årsv. | 2019 mål |
%-andel | årsv. | 2020 mål |
%-andel | årsv. |
Myndighetsinitierad verksamhet | 18 861 | 78 | 311 | 16 016 | 65 | 266 | 17 009 | 65 | 283 |
Kundinitierad verksamhet | 3 144 | 13 | 52 | 4 504 | 18 | 73 | 4 710 | 18 | 78 |
Förvaltnings- och stödåtgärder | 2 176 | 9 | 36 | 4 255 | 17 | 69 | 4 448 | 17 | 74 |
Sammanlagt | 24 181 | 100 | 399 | 24 775 | 100 | 408 | 26 167 | 100 | 435 |
Tillsynen över arbetarskyddet är baserad på riskbedömning. Ansvarsområdena för arbetarskyddet använder resultatgivande och enhetliga verksamhetssätt och tillsynsmetoder. Genom samarbete mellan ansvarsområdena, informationsutbyte mellan myndigheterna och spridning av god praxis garanteras en verkningsfull arbetarskyddstillsyn.
Intressentgruppssamarbete och kommunikation stöder på ett effektivt sätt ansvarsområdenas verksamhet.
Inom ansvarsområdena för arbetarskyddet säkerställs en ändamålsenlig placering av kunnandet och personalresurserna. Utvecklandet av personalens kunnande och upprätthållandet av yrkesskickligheten stöds och välbefinnandet på arbetsplatsen förverkligas med beaktande av förändringarna i verksamhetsmiljön. Specialkunnandet utvecklas och utnyttjas effektivare på riksnivå.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 24 461 | 24 945 | 26 337 |
Bruttoinkomster | 280 | 170 | 170 |
Nettoutgifter | 24 181 | 24 775 | 26 167 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 3 251 | ||
— överförts till följande år | 3 394 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ökning av resurserna för arbetarskyddstillsynen och tillsynen över utländskt arbetskraft (regeringsprogr. 2019) | 1 500 |
Lönejusteringar | -65 |
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) | -311 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -131 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -78 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 392 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 90 |
Nivåförändring | -5 |
Sammanlagt | 1 392 |
2020 budget | 26 167 000 |
2019 budget | 24 775 000 |
2018 bokslut | 24 324 000 |
08. Omkostnader för Tillståndsmyndigheten för användning av social- och hälsovårdsdata (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 5 200 000 euro.
Anslaget får också användas
1) till utjämning av variationerna i efterfrågan
2) till betalning av sådana kostnader som uppkommer för Institutet för hälsa och välfärd på grund av allmän förvaltning av tillståndsmyndigheten.
Förklaring:Anslaget används för utvecklande och underhåll av tillståndsmyndighetens basservice och infrastruktur. De som får dataanvändningstillstånd betalar en avgift för tillståndet och för de tjänster de behöver, såsom för insamling, samkörning, teknisk bearbetning och utlämnande av uppgifter med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992) enligt de grunder som social- och hälsovårdsministeriet har fastställt och de beslut som tillståndsmyndighetens styrgrupp fattat. Tillståndsmyndigheten ersätter den registeransvariga myndigheten för den andel av avgiften som tillkommer den. I lagen om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården (552/2019) föreskrivs det om de uppgifter som ankommer på Tillståndsmyndigheten för användning av social- och hälsovårdsdata.
Följande mål har ställts upp för verksamheten för fyraårsperioden 2020—2023:
- — utvecklande och införande av tillståndsmyndighetens rådgivningstjänst samt tillståndsprocess och process för insamling och behandling av uppgifter
- — integrering i tillståndsprocessen av de etiska överväganden som utredningarna om dataanvändningstillstånd förutsätter
- — utvecklande och införande av en nationell elektronisk åtkomstportal samt utvecklande och införande av en tjänst för samkörning och utlämnande av uppgifter och en förvaringstjänst för kodnycklar
- — utvecklande av en informationssäker teknisk miljö för utlämnande av uppgifter
- — utvecklande av samarbetet mellan tillståndsmyndigheten och de personuppgiftsansvariga.
Social- och hälsovårdsministeriet ställer upp resultatmålen för tillståndsmyndigheten och dess verksamhet utifrån det förslag som tillståndsmyndighetens styrgrupp utarbetat.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 5 250 |
Bruttoinkomster | 50 |
Nettoutgifter | 5 200 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Allmänna kostnader för förvaltningens stödtjänster och infrastruktur | 700 |
Investeringar av engångsnatur | 3 000 |
Omkostnader | 1 500 |
Sammanlagt | 5 200 |
2020 budget | 5 200 000 |
2019 I tilläggsb. | 2 500 000 |
20. Utgifter för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 10 491 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifterna för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak enligt 12 § i lagen om utredande av dödsorsak (459/1973)
2) till betalning av arvoden och ersättningar enligt förordningen om ersättningar för rättsmedicinska undersökningar (862/2004)
3) till betalning av utgifterna för utbildning av specialister i rättsmedicin i form av köptjänster från universiteten
4) till betalning av utgifter för transporter av avlidna i fråga om vilka rättsmedicinsk obduktion förordnats eller utgifter för sådana av polisen beställda transporter av avlidna
5) till betalning av arvoden och lön till rättsläkare för jour utanför tjänstetid motsvarande högst två årsverken samt till betalning av andra utgifter för jourverksamheten.
Förklaring:År 2018 utfördes 8 551 obduktioner, år 2019 utförs uppskattningsvis 8 100 obduktioner och år 2020 uppskattningsvis 8 000 obduktioner.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Höjning av arvoden och ersättningar som betalas för rättsmedicinska undersökningar | 244 |
Sammanlagt | 244 |
2020 budget | 10 491 000 |
2019 budget | 10 247 000 |
2018 bokslut | 10 668 257 |