Statsbudgeten 2020
20. Basunderhåll av transportinfrastrukturen (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 409 111 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter som hänför sig till skötsel, användning och reparation av trafikleder, livscykelhantering, egendomsförvaltning, planering, investeringar för att förbättra trafiklederna, trafikledningssystem och styrning av och information om trafiken, forsknings- och utvecklingsverksamhet samt isbrytning, landsvägsfärjetrafik och andra uppgifter som den som upprätthåller trafikleder, banor eller farleder har ansvar för samt till betalning av skadestånd som föranleds av trafikledshållningen. Till den serviceavgift som grundar sig på det serviceavtal som ska ingås med trafikledningsbolaget får det användas högst 139 600 000 euro
2) till kostnader för andra åtgärder i anslutning till väg- eller banhållarens uppgifter än byggande och underhåll av landsvägar eller järnvägar enligt särskilda avtal
3) i enlighet med omkostnadsanslagets användningsändamål med standardinnehåll till fullgörande av sådana nödvändiga lagstadgade skyldigheter som får föranleda utgifter också under kommande finansår
4) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen av projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder
5) tillfälligt till betalning av materialleveranser för banhållningen innan materialet hänförs till de projekt för utveckling av trafikleder som budgeterats under investeringsutgiftsmomenten.
Vid nettobudgeteringen beaktas banavgiften, inkomsterna från den samfinansierade verksamheten, inkomsterna av tillståndsavgiften för Saima kanal, inkomsterna av den avgiftsbelagda serviceverksamheten och inkomsterna av försäljningen av egendom, med undantag för inkomster av försäljningen av fast egendom och inkomster av skadestånd från trafikledshållningen.
Trafikledsverket bemyndigas att ingå avtal enligt de fullmakter som beviljats tidigare år till den del fullmakterna inte har använts.
Förklaring:Det befintliga trafiknätet underhålls med åtgärder enligt basunderhållet av transportinfrastrukturen . Med anslagen för basunderhållet av transportinfrastrukturen finansieras väg- och banhållning samt farledshållning. I trafikledshållningen prioriteras åtgärder för att säkerställa den dagliga framkomligheten i trafiknätet, kvaliteten på högtrafikerade och för näringslivet viktiga delar av trafiknätet och trafiksäkerheten samt de möjligheter som digitaliseringen medför.
Vid dimensioneringen av anslaget har som nettobudgeterade inkomster beaktats banavgiftens grundavgift på 50 miljoner euro och andra inkomster av trafikledshållningen (bl.a. fastighetsintäkter och kanalavgifter) på 5 miljoner euro.
Man strävar efter att dämpa ökningen av det eftersatta underhållet och tryggar trafikledernas skick med beaktande av i synnerhet näringslivets behov. Åtgärder riktas även till att utveckla de trafikmässiga förhållandena med vars hjälp bl.a. verksamhetsförutsättningarna för näringslivet, trafiksäkerheten och pendlingstrafiken förbättras.
Inkomster av och utgifter för basunderhållet av transportinfrastrukturen per trafikform åren 2018—2020 (mn euro)
2018 bokslut | 2019 ordinarie budget | 2020 budgetprop. | |||||||
bruttoutgifter | bruttoinkomster | nettoutgifter | bruttoutgifter | bruttoinkomster | nettoutgifter | bruttoutgifter | bruttoinkomster | nettoutgifter | |
Väghållning | 825 | - | 825 | 548 | - | 548 | 740 | - | 740 |
Banhållning | 587 | 53 | 534 | 343 | 57 | 286 | 481 | 50 | 431 |
Farledshållning | 110 | 1 | 109 | 91 | 1 | 90 | 98 | - | 98 |
Informations- och styrningstjänster för trafiken | - | - | - | 141 | - | 141 | 140 | - | 140 |
Sammanlagt | 1 522 | 54 | 1 468 | 1 123 | 58 | 1 065 | 1 459 | 50 | 1 409 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Avlägsnande av farliga plankorsningar (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | 12 000 |
Avskrivning av engångsposter | -27 520 |
Bestående nivåförhöjning för basunderhållet av transportinfrastrukturen (regeringsprogr. 2019) | 300 000 |
Ersättande av konsulttjänster med egna arbetsinsatser (överföring till moment 31.01.03) | -400 |
Minskandet av det eftersatta underhållet | 40 000 |
Program och projekt för att främja gång och cykling (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | 10 000 |
Ring I i Bredvik, åtgärd som hänför sig till Spårjokern (överföring från moment 31.10.77) | 12 000 |
Spareffekten av bolagiseringen av trafikledningen | -1 400 |
Underhåll av SS Saimaa (överföring från moment 31.01.02) | 380 |
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) | -1 310 |
Sammanlagt | 343 750 |
Anslaget under momentet har ombildats från ett tvåårigt till ett treårigt reservationsanslag. Genom ändringen ökas statsbudgetens flexibilitet och ändamålsenlighet när det gäller mer omfattande och längre projekt som omfattas av finansieringen av basunderhållet av transportinfrastrukturen. Momentets svenskspråkiga rubrik har ändrats.
2020 budget | 1 409 111 000 |
2019 II tilläggsb. | 40 000 000 |
2019 budget | 1 065 361 000 |
2018 bokslut | 1 468 490 000 |