Statsbudgeten 2020
I fråga om Forststyrelsens affärsverksamhet sätts följande mål och fattas följande beslut som förutsätts i lagen om Forststyrelsen (234/2016):
I sin affärsverksamhet och i sin styrning av dotterbolagen beaktar Forststyrelsen de allmänna samhälleliga förpliktelserna enligt lagen om Forststyrelsen. De fördelar som uppnåtts genom beaktandet av de samhälleliga förpliktelserna minskar inte. Lönsamheten för Forststyrelsens affärsverksamheter håller sig fortsättningsvis på en god nivå.
Forsstyrelsens grundkapital kan höjas med 0,101 miljoner euro.
Forststyrelsen får för sin affärsverksamhet uppta lån utanför koncernen till ett belopp av högst 20 miljoner euro.
Forststyrelsens investeringar får år 2020 medföra utgifter till ett belopp av högst 20 miljoner euro. Dessutom får Forststyrelsen år 2020 ingå förbindelser om investeringar som under senare räkenskapsperioder får medföra utgifter till ett belopp av högst 20 miljoner euro.
Forststyrelsen får ställa sådana säkerheter som behövs för Forststyrelsens affärsverksamhet till koncernexterna aktörer till ett värde av högst 2,0 miljoner euro.
Förklaring:Forststyrelsens allmänna uppgift är att på ett hållbart sätt använda, vårda och skydda statens jord- och vattenegendom som den besitter och att bedriva en resultatrik verksamhet. Forststyrelsen bedriver affärsverksamhet inom det ekonomiska utnyttjandet av statens jord- och vattenegendom som anvisats i dess besittning samt genom att administrera aktierna i de dotter- och intressebolag som bedriver affärsverksamhet som ansluter till besittningen av jord- och vattenegendomen.
Fortsstyrelsen fortsätter det system med avtal om nyttjande av observationsskogar mot vederlag som inleddes 2019 med Etelä-Savon Koulutus Oy, Länsirannikon Koulutus Oy, Rovaniemen koulutuskuntayhtymä, Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä och Itä-Savon koulutuskuntayhtymä. Enligt avtalen intäktsförs inkomsterna av försäljningen av virke från observationsskogarna inte till utbildningsanordnaren utan till Forststyrelsen, och detta beaktas som ett tillägg i Forststyrelsens intäktsföring till statsbudgeten. Utbildningsanordnarna betalas kompensation för ändringen av avtalsmodellen under undervisnings- och kulturministeriets moment 29.20.30. För närvarande är det 12 läroanstalter som ordnar forstutbildning i Forststyrelsens observationsskogar med gamla tidsbundna avtal om nyttjanderätt utan vederlag. Senast när de gamla avtalen går ut går man över till avtal om nyttjanderätt mot vederlag som ökar Forststyrelsens intäktsföring.
Med beaktande av de servicemål och övriga verksamhetsmål för 2020 som godkänts av riksdagen i beslutsdelen har jord- och skogsbruksministeriet för Forststyrelsens affärsverksamhet för 2020 som resultatmål (räkenskapsperiodens resultat) preliminärt uppställt 125,9 miljoner euro. Målet motsvarar en avkastning på 4,8 procent på det kapital som är placerat i Forststyrelsens affärsverksamhet. År 2021 uppgår det preliminära målet för intäktsföringen till 120,0 miljoner euro. För att resultatmålet ska nås krävs det att lönsamheten inom affärsverksamheten ligger kvar på en god nivå. Statsrådet fattar beslut om det belopp som ska intäktsföras i samband med fastställandet av bokslutet för 2020.
Forststyrelsen förverkligar de mål för skogsbruket som satts upp för den genom ägarstyrning av dotterbolaget Metsähallitus Metsätalous Oy, som bedriver skogsbruk, och genom att sätta upp resultatmål och målnivåer för dotterbolaget i fråga om de viktigaste kännetecken som beskriver verksamhetens effekter. I enlighet med detta har jord- och skogsbruksministeriet preliminärt satt upp som mål för Forststyrelsen att styra verksamheten vid Metsähallitus Metsätalous Oy så att de fördelar som uppnåtts genom beaktandet av de samhälleliga förpliktelserna i affärsverksamheten inte minskar. Effekten av de resurser som i affärsverksamhet används för att trygga naturens biologiska mångfald och främja användningen av naturen för rekreation utvecklas. Denna nytta uppnås inte bara genom begränsningar av affärsverksamheten utan också genom aktiva natur- och vattenvårdsåtgärder samt andra åtgärder.
Skogsmarkens areal inom Forststyrelsens affärsverksamhet uppgick i slutet av 2018 till 3 481 000 ha, varav 566 000 ha omfattades av användningsbegräsningar till följd av de allmänna samhälleliga förpliktelserna enligt lagen om Forststyrelsen. Helt och hållet utanför ekonomibruk stod 310 000 ha och 256 000 ha var i begränsad användning. Detta innebär att 15,8 % av skogsmarkens areal inom skogsbruket omfattas av användningsbegränsningar av olika grad till följd av de allmänna samhälleliga förpliktelserna. De objekt som inrättats i ekonomiskogar för att skydda den biologiska mångfalden är bra sammankopplade med de lagenliga skyddsområdena och ökar den totala ekologiska skogsarealen på statens marker. I Lappland är ökningen 30 procent, i Kajanaland ca 51 procent, i Mellersta och Norra Österbotten 30 procent och i Södra Finland 22 procent jämfört med skogsmarksarealen inom naturskyddsområdena. Nivån på de totala satsningar som beaktandet av de samhälleliga förpliktelserna föranledde var 63,2 miljoner euro i slutet av 2018.
Enligt bokslutet för perioden den 1 januari till den 31 december 2018 uppgick grundkapitalet till 2 600,9 miljoner euro den 31 december 2018. I budgeten för 2019 godkände riksdagen en höjning av grundkapitalet med 0,512 miljoner euro.
Det föreslås att grundkapitalet höjs med 0,101 miljoner euro 2020. Grundkapitalet ökar med 0,141 miljoner euro som nettoeffekt av överföringar av besittningsrätter, arv som tillfallit staten och andra motsvarande ändringar gällande egendomen. Dessutom föreslås det att egendom till ett värde av 0,050 miljoner euro som ingår i grundkapitalet förs över till övrigt eget kapital som en nettoeffekt av ändringar i markanvändningen Det föreslås därutöver att grundkapitalet höjs med 0,010 miljoner euro på grund av överföringar av fast egendom.
Enligt den preliminära investeringsplanen gör Forststyrelsen investeringar i affärsverksamheten för 8,9 miljoner euro. De viktigaste investeringsobjekten är förvärv av mark- och vattenområden för försvarsmaktens, Gränsbevakningsväsendets och forskningens behov. Avsikten är att områden till ett värde av ca 3,4 miljoner euro ska förvärvas för dessa behov. Andra betydande investeringsobjekt är konstruktioner för vindkraftsparker samt jord- och vattenbyggnadsprojekt.
Tabell med nyckeltal för Forststyrelsens affärsverksamhet
2018 utfall | 2019 prognos | 2020 budgetprop. | ||||
Affärsverksamhet | Affärsverksamheten som helhet | Affärsverksamhet | Affärsverksamheten som helhet | Affärsverksamhet | Affärsverksamheten som helhet | |
Omsättning, mn € | 97,2 | 355,2 | 111,6 | 362,8 | 113,1 | 356,7 |
— förändring, % | -2 | 11 | 15 | 2 | 1 | -2 |
Driftsbidrag, % | 95 | 41 | 104 | 40 | 101 | 39 |
Rörelsevinst/förlust, mn € | 89,5 | 139,8 | 113,3 | 140,7 | 111,3 | 132,0 |
Räkenskapsperiodens resultat, mn € | 105,6 | 125,0 | 148,9 | 128,8 | 125,9 | 120,6 |
— % av omsättningen | 109 | 35 | 133 | 36 | 111 | 34 |
— % av grundkapitalet | 4,1 | 4,8 | 5,7 | 5,0 | 4,8 | 4,6 |
Intäktsföring i statsbudgeten, mn €1) | 92,7 | 102,9 | 138,9 | |||
Avkastning på investerat kapital, %2) | 4,0 | 5,1 | 5,6 | 5,0 | 4,8 | 4,6 |
Investeringar, % av omsättningen | 12 | 6 | 9 | 6 | 8 | 5 |
Soliditet, % | 98 | 98 | 99 | 98 | 99 | 98 |
Balansomslutning, mn € | 2 985 | 3 030 | 3 016 | 3 056 | 2 998 | 3 038 |
Antal anställda i genomsnitt (årsv.) | 130 | 669 | 149 | 659 | 145 | 619 |
1) Intäktsföring för föregående år, målsatt intäktsföring för innevarande år och målsatt intäktsföring enligt budgetpropositionen
2) Nyckeltal för grundkapitalet efter ändringar under året, avkastningsprocenten på i affärsverksamheten investerat kapital inkl. utdelning från dotterbolagen.
Forststyrelsens affärsverksamhet omfattar Forststyrelsens affärsverksamhet utom den affärsverksamhet som bedrivs av dotterbolagen.
Detta innebär Forststyrelsens affärsverksamhet och dotterbolagen inom Forststyrelsens affärsverksamhet.
Affärsverkets intäktsföring och finansiering specificerade enligt moment (mn euro)
2018 utfall |
2019 prognos |
2020 budgetprop. |
|
Intäktsföring av Forststyrelsens inkomster under inkomstmoment | |||
13.05.01 Intäktsföring av vinst | 92,704 | 102,895 | 138,900 |
Sammanlagt | 92,704 | 102,895 | 138,900 |
Anslagsfinansiering som gäller de offentliga förvaltningsuppgifterna | |||
30.64.50 Vissa av Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter | 7,594 | 7,491 | 7,831 |
JSM:s förvaltningsområde sammanlagt | 7,594 | 7,491 | 7,831 |
35.10.52 Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter | 34,760 | 35,369 | 57,844 |
MM:s förvaltningsområde sammanlagt | 34,760 | 35,369 | 57,844 |
Sammanlagt (JSM och MM) | 42,354 | 42,860 | 65,675 |
Servicemålen och de övriga verksamhetsmålen för de offentliga förvaltningsuppgifterna enligt lagen om Forststyrelsen och finansieringen av dem tas i fråga om jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde upp under moment 30.64.50 och i fråga om miljöministeriets ansvarsområde under moment 35.10.52.
Finansieringen av de offentliga förvaltningsuppgifterna och utgiftsstrukturen (1000 euro, omfattar hela verksamheten, även den andel som hänför sig till miljöministeriets ansvarsområde)
2018 utfall |
2019 prognos |
2020 budgetprop. |
|
Finansiering1) | |||
Jord- och skogsbruksministeriet (30.64.50) | 7 199 | 8 115 | 7 831 |
Miljöministeriet (35.10.52) | 34 021 | 37 042 | 57 844 |
Miljöministeriet (35.10.63) | 435 | 300 | 1 000 |
Miljöministeriet (35.10.22) | 701 | 983 | 780 |
Annan finansiering från ministerierna | 1 245 | 1 028 | 900 |
LIFE-finansiering från Europeiska unionen | 1 650 | 2 914 | 3 000 |
Annan finansiering från Europeiska unionen | 2 679 | 4 400 | 3 000 |
Utgifter som betalats genom inkomstfinansiering | 11 692 | 12 000 | 12 140 |
Annan finansiering | 3 539 | 2 459 | 2 500 |
Sammanlagt | 63 160 | 69 240 | 88 995 |
1) I de finansiella posterna 2018—2019 ingår även poster som överförts från tidigare år.
Tabell med nyckeltal för utvecklingen av de offentliga förvaltningsuppgifterna
2018 utfall |
2019 prognos |
2020 budgetprop. |
|
Intäkter (1 000 euro) | |||
Avgiftsbelagd verksamhet | 12 170 | 12 700 | 12 140 |
Andra intäkter | 4 386 | 9 600 | 8 300 |
Finansiering ur statsbudgeten | 45 653 | 44 686 | 55 355 |
Intäkter sammanlagt | 62 209 | 66 986 | 75 795 |
Kostnader (1 000 euro) | |||
Personalkostnader | 27 974 | 26 461 | 29 431 |
Övriga kostnader | 35 619 | 41 948 | 47 964 |
Kostnader sammanlagt | 63 593 | 68 409 | 77 395 |
Resultat före bokslutsdispositioner | -1 384 | -1 423 | -1 600 |
Överföring av bokslutsperiodens resultat för enheten för offentliga förvaltningsuppgifter som ändring i övrigt eget kapital1) | 1 384 | 1 423 | 1 600 |
Räkenskapsperiodens resultat | - | - | - |
Antal anställda (årsv.) | 498 | 490 | 545 |
1) Resultaträkningarna har gjorts upp på det sätt som anges i lagen om Forststyrelsen (234/2016) och den förordning (1368/2016) som trädde i kraft den 1 januari 2017, så att resultatet under räkenskapsperioden för de offentliga förvaltningsuppgifterna bokförs som en ändring i övrigt eget kapital.
50. Vissa av Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 7 831 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter för Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter inom jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde enligt 5 § i lagen om Forststyrelsen (234/2016)
2) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder
3) för byggande som tjänar användningen av naturen för rekreation och jakt- och fisketjänster och för betalning av utgifter för ombyggnad, reparation, underhåll och rivning av befintliga byggnader, konstruktioner, vägar och vägavsnitt samt för köp av byggnader som tjänar eller behövs för användningen av naturen för rekreation och jakt- och fisketjänster
4) för anskaffning av maskiner, apparatur och utrustning vars ekonomiska livslängd överstiger tre år.
Dessutom får Forststyrelsen för de ovannämnda offentliga förvaltningsuppgifterna använda de inkomster som inflyter till den från de offentliga förvaltningsuppgifterna och som hör till jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde.
Verksamhetens effektmål inom jord- och skogbruksministeriets ansvarsområde är följande:
- — jakten och fisket är hållbart, etiskt och ansvarsfullt
- — mångsidiga och kundorienterade jakt- och fisketjänster ökar välbefinnandet och skapar förutsättningar för företagsverksamhet inom jakt- och fiske
- — rekreation i naturen ökar välbefinnandet och uppskattningen för naturen, vilket stöds genom aktiv information.
Förklaring:Jord- och skogsbruksministeriet ställer upp följande preliminära resultatmål för Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter inom jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde:
- — medborgarna erbjuds omfattande jakt- och fiskemöjligheter på ett ekologiskt och socialt hållbart sätt och verksamhetens effekter följs
- — det informeras effektivt om vården av vilt- och fiskbestånden och om möjligheterna att använda statsägda strövområden och andra statsägda områden och således främja de positiva effekterna av vildmarksliv och rekreation i naturen
- — det säkerställs att kundbelåtenheten förblir god
- — verksamheten för myndigheternas samarbetsnätverk i fråga om jakt- och fiskeövervakningen samt nya samarbetsmodeller utvecklas tillsammans med aktörerna inom viltvårdskoncernen och fiskerinäringssektorn
- — man deltar i projekt för att återställa vandringsfiskarnas livscykel
- — man minskar det eftersatta underhållet av utrustning för friluftsliv och vägledning i statsägda strövområden och andra betydande rekreationsområden på ett planmässigt sätt
- — förutsättningar för naturturism och användning av naturen för rekreation skapas genom att serviceutrustningen, guidningen och slitagetåligheten inom de strövområden som är viktiga med tanke på användningen förbättras samt områdenas ekonomiska betydelse och annan nytta följs
- — information ges om skyddet av och möjligheterna att nyttja naturens mångfald samtidigt som de positiva effekter rekreation i naturen medför främjas.
De offentliga förvaltningsuppgifter för Forststyrelsen som hör till jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde beräknas inbringa uppskattningsvis 6 240 000 euro i inkomster till Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter, varav inkomsterna av jakt och fiske är 5 540 000 euro och inkomsterna av försäljningen av frö från skogsträd 700 000 euro.
Vid dimensioneringen av anslaget har beredskapen för omfattande insamlingar av frön i Norra Finland beaktats. Ett anslag på 1 000 000 euro har reserverats för ändamålet och dessutom får de anslag som i budgetarna för 2018 och 2019 anvisats för insamlingar användas. Anskaffning och säkerhetsupplagring av frö för skogsträd i norra Finland utgör i enlighet med 5 § 2 mom. 7 punkten i lagen om Forststyrelsen en offentlig förvaltningsuppgift som Forststyrelsen ska sköta.
Kvantitativa mål för Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter
2018 utfall |
2019 mål |
2020 budgetprop. |
|
Antal besökare: nationalparker och andra platser som är öppna för allmänheten (st.) | 8 041 091 | 8 180 000 | 8 300 000 |
Kundbelåtenhet när det gället naturum, service i naturen och tillståndskunder (skala 1—5) | 4,14 | 4,09 | 4,09 |
Jakttillstånd (st.) | 65 149 | 60 000 | 65 000 |
Fisketillstånd (st.) | 87 883 | 85 000 | 85 000 |
Antal jakt- och fiskeövervakningsfall (st.) | 8 650 | 11 000 | 11 000 |
Beräknad användning av anslaget (euro)
Användning av naturen för rekreation | 4 330 000 |
Vildmarksärenden | 1 800 000 |
Övriga uppgifter | 1 701 000 |
Sammanlagt | 7 831 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur (Minskning av det eftersatta underhållet) (riksdagen) | -400 |
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur (Turism 4.0) | -260 |
Utökad finansiering för naturvården (regeringsprogr. 2019, av engångsnatur) | 1 000 |
Sammanlagt | 340 |
2020 budget | 7 831 000 |
2019 budget | 7 491 000 |
2018 bokslut | 7 594 000 |