Statsbudgeten 2020
Förklaring:Polisen tryggar rätts- och samhällsordningen, upprätthåller allmän ordning och säkerhet, förebygger, avslöjar och reder ut brott och sörjer för att de blir föremål för åtalsprövning. Polisen ska upprätthålla säkerheten i samarbete med andra myndigheter samt med sammanslutningar och invånarna och sköta det internationella samarbete som hör till dess uppgifter.
Genom goda resultat inom polisens verksamhet och en verksamhet som är positiv med tanke på de grundläggande fri- och rättigheterna bidrar man till att Finland ska bli världens tryggaste land. Polisen skapar trygghetskänsla genom att fullgöra sina lagstadgade uppgifter i rätt tid och så att de håller hög kvalitet, genom att polisen är synlig och anträffbar i människornas vardag samt genom att medborgarna har ett fortsatt förtroende för verksamheten. Aktionsberedskapen och nivån på beredskapen är god. Målsättningen är att hotande fenomen kan identifieras och att de kan upptäckas och förhindras. Så många brott som möjligt förebyggs genom identifiering av grundorsakerna. Olaglig inresa och vistelse i landet bekämpas.
Inom polisväsendet läggs särskild vikt vid polisens aktionsberedskap, även inom sådana områden där servicenivån är låg, förebyggande verksamhet samt effektiv brottsbekämpning, särskilt i fråga om brott som är mest skadliga för individen och samhället. För att bevara samhällsfreden strävar man efter att avvärja sådana projekt och brott som kan utgöra fara för stats- och samhällsordningen eller för rikets inre och yttre säkerhet i samarbete med övriga aktörer. I förebyggande syfte prioriteras bekämpningen av fenomen som försämrar säkerheten och som kan identifieras genom en omvärldsanalys från polisens analysfunktion.
Tillgången till tillståndstjänster och kvaliteten på tjänsterna bibehålls i form av elektroniska tjänster och i form av tjänster på kundserviceställen som kompletterar dessa genom att beakta kostnadsmotsvarigheten för den offentligrättsliga avgiftsbelagda verksamheten.
Genom digitalisering och tekniska lösningar ökas dels polisens synlighet och en obehindrad tillgång till polisens tjänster. Samtidigt säkerställs att polisens kapacitet att bemöta behovet av brådskande hjälp förblir på nuvarande nivå. Avsikten är att bibehålla antalet poliser på 2019 års nivå.
De viktigaste förändringarna i verksamhetsmiljön hänför sig till den internationella och nationella säkerhetssituationen, följderna av den tidigare massinvandringen och brottslighet som anknyter till olaglig inresa, den snabba utvecklingen inom digitalisering och IKT samt andra hotbilder. Exempelvis medlen för hybridpåverkan i statligt inflytande har ökat och möjligheterna inom cyberbrottsligheten har ökat i och med utvecklingen inom digitalisering och IKT. Den organiserade brottsligheten och internationaliseringen av brottsligheten inverkar på många olika sätt på den internationella säkerhetssituationen. Verksamheten prioriteras inom ramen för de ekonomiska resurserna.
Snabba förändringar med avseende på säkerheten i verksamhetsmiljön förutsätter en förmåga att förutse och förbereda sig för oförutsedda situationer. Risken för enskilda våldsamma terrordåd har ökat i Finland. Polisen reagerar på förändringar genom att tillsammans med andra aktörer inrikta resurserna på sådana frågor som är kritiska med tanke på säkerheten genom analys av säkerhetsriskerna och genom kunskapsbaserad ledning och en bra lägesbild. Med hjälp av polisens inventarier, utrustning, taktiska kunnande och utbildning svarar man på dagens, förutsägbara säkerhetshot och kraven i verksamhetsmiljön. Polispersonalens kompetens säkerställs så att processerna inom internationellt samarbete och redskapen för informationsutbyte möjliggör ett effektivt, gränsöverskridande samarbete vid bekämpning av grov brottslighet.
Polisen sörjer för utvecklingen och upprätthållandet av ett internationellt polissamarbete genom att i omfattande grad delta i arbetet inom de bilaterala och multilaterala strukturer som skapats för det. Särskilt viktigt är samarbetet mellan Finland och Europeiska unionens medlemsstater, närområdena och Europol. Polisen har ett effektivt informationsbyte och annat aktivt operativt samarbete med andra länder och vissa internationella organisationer för att upprätthålla den inre säkerheten. Genom internationellt samarbete bekämpas internationell brottslighet och terrorism som riktar sig till eller utgår från Finland. Man strävar efter att den brottslighet som riktar sig till Finland ska bekämpas redan i utlandet.
Skyddspolisens uppgift är att i enlighet med inrikesministeriets styrning skaffa information också för att skydda den nationella säkerheten samt att upptäcka, förebygga och avslöja sådana funktioner, förehavanden och brott som kan hota stats- och samhällsskicket eller rikets inre eller yttre säkerhet. Skyddspolisen ska även upprätthålla och utveckla en allmän beredskap för att upptäcka och förhindra verksamhet som hotar rikets säkerhet.
Nyckeltal/mätare | 2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
---|---|---|---|
Antal strafflagsbrott, högst | 436 884 | 439 870 | 444 000 |
Gatusäkerhetsindex, minst (1999=100)1) | 100,8 | 100,2 | 100,2 |
Trafiksäkerhetsindex, minst (1999=100)2) | 217,3 | - | 217,0 |
Medborgarnas förtroende för polisens verksamhet, medeltal, minst, på skalan 1—43) | 3,5 | - | 3,5 |
Medborgarnas trygghetskänsla, medeltal, minst, på skalan 1—44) | 3,02 | - | 3,0 |
Antal terrordåd, st. | - | - | - |
Medborgarnas förtroende för Skyddspolisen, %5) | 88 | 85 | 85 |
Skyddspolisen, framgångsrik verksamhet, %%5) | 79 | 80 | 80 |
1) Gatusäkerhetsindex är ett tal för det viktade sammanlagda antalet rån, fall av misshandel, skadegörelse och ratt- och trafikfylleri som anmälts till polisen. Det sammanräknade antalet ställs i relation till invånarantalet i området. Ju större indextalet är desto bättre är läget jämfört med det nationella genomsnittet 1999.
2) Trafiksäkerhetsindex beskriver antalet registrerade bilar och motorcyklar dividerat med det viktade antalet döda och skadade i trafiken.
3) Medborgarnas förtroende för polisens verksamhet mäts i polisbarometerundersökningen med frågan "I vilken utsträckning litar ni på följande myndigheters verksamhet?", 1 = väldigt lite, 2 = ganska lite, 3 = ganska mycket, 4 = väldigt mycket. Källa: Polisbarometern. En undersökning av medborgarnas åsikter vartannat år.
4) Medborgarnas trygghetskänsla mäts i polisbarometerundersökningen med frågan "Hur allvarligt problem anser ni att brottsligheten i närområdet är?", 1 = väldigt allvarligt, 2 = ganska allvarligt, 3 = inte särskilt allvarligt, 4 = inte alls allvarligt. Källa: Polisbarometern.
5) Källa: TNS Gallup.
01. Polisväsendets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 759 392 000 euro.
Anslaget får också användas
1) till betalning av ersättningar till Ålands landskapsregering enligt 2 § i förordningen om polisförvaltningen i landskapet Åland (1177/2009)
2) till betalning av föreskrivna ersättningar till teleföretag.
Förklaring:Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för polisens verksamhet:
Man försöker hålla tillgången till brådskande utryckningstjänster samt insatstiden på en god nivå. Polisens resurser i glesbygden och inom sådana områden där servicenivån är låg upprätthålls. Polisens resurser inriktas i allt högre grad på polisens funktionella, prioriterade områden. I polisens verksamhet prioriteras förebyggande verksamhet.
Trafikövervakningen ska fortfarande vara effektiv. Dessutom utvecklas riktningen av övervakningen, polisenheternas trafikanalys, planering och ledning av trafikövervakning som grundar sig på kunskapsbaserad ledning inom alla delområden av trafikövervakningen samt ökas den automatiska trafikövervakningen. I fråga om antalet fall av rattfylleri och grovt äventyrande av trafiksäkerheten som polisen avslöjat samt även i fråga om övervakningen av tung trafik upprätthålls samma nivå som år 2018.
Situationen i fråga om olaglig inresa bibehålls under kontroll i Finland och åtgärderna för att bekämpa olaglig inresa är trovärdiga och effektiva. Verkställandet av beslut om utvisning ska fortsättningsvis vara effektivt till de delar polisen kan påverka dem.
Tillsyn | 2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (A-, B- och C-uppdrag/årsv.) | 859 | 846 | 844 |
Trafikövervakningens produktivitet, st./årsv. | 1 190 | 1 215 | 1 175 |
Resurshushållning | |||
Årsverken | 1 250 | 1 264 | 1 268 |
Kostnader för övervakning, 1 000 euro | 128 242 | 131 500 | 132 200 |
Resurshushållning (kostnader/A-, B- och C-uppdrag), euro | 119,5 | 123 | 124 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Ingripanden vid våld i hemmen, medeltal minst, vitsord 1—4 | 3,0 | - | 3,0 |
Trafikövervakningen, medeltal minst, vitsord 1—4 | 3,08 | - | 3,0 |
Polispatrullering och annan synlig verksamhet, medeltal minst, vitsord 1—4 | 3,0 | - | 3,0 |
Arbetstid som använts för trafikövervakning, årsv. | 487,4 | 428,51) | 488 |
— varav arbetstid som använts för övervakning av tung trafik, årsv. | 47,1 | 41,5 | 47,5 |
Prestationer inom den automatiska trafikövervakningen, st. | 606 005 | 600 000 | 640 000 |
Grovt äventyrande av trafiksäkerheten, fall högst, st. | 4 046 | 4 215 | 4 200 |
Trafikolyckor som lett till personskada, högst, st. | 4 400 | 4 029 | 3 800 |
Fall av rattfylleri, högst, st. | 19 738 | 20 552 | 20 500 |
Prestationer | |||
---|---|---|---|
Antal uppdrag inom allmän ordning och säkerhet, st. | 1 074 192 | 1 069 639 | 1 070 000 |
— varav uppdrag på polisens eget initiativ, % | 37,2 | 37,3 | 37,3 |
På eget initiativ (%) i vissa uppdrag i anslutning till övervakningen av tätorter (03 Misshandel, slagsmål | 15 Skadegörelse | 34 Berusad person | 35 Störande beteende och ofog) | 9,5 | 9,5 | 9,5 |
1) Minskar på grund av uppgifter och utbildningsbehov under EU-ordförandeskapet, beaktat också i fråga om påföljder.
Larmverksamhet | 2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
---|---|---|---|
Produktivitet | |||
Produktivitet (A- och B-larmuppdrag, antal/årsv.) | 258 | 244 | 237 |
Resurshushållning | |||
Årsverken | 2 042 | 2 065 | 2 133 |
Kostnader för larmverksamheten, 1 000 euro | 188 928 | 193 000 | 193 900 |
Resurshushållning (kostnader/larmuppdrag A+B), euro | 358 | 382 | 384 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Insatstiden för uppdrag i kategori A, min. | 9,4 | 9,6 | 9,6 |
Insatstiden för uppdrag i kategori A och B, min. | 18,2 | 17,9 | 18,0 |
Insatstid under 20 min (% av uppdrag A+B) | 70,2 | 70,5 | 70,5 |
Insatstid under 45 min (% av uppdrag A+B) | 91,9 | 92,1 | 92,0 |
Brådskande utryckningar, medeltal minst, vitsord 1—4 | 3,24 | - | 3,2 |
Prestationer | |||
Larmuppdrag i anslutning till familjevåld, högst, st. | 25 185 | 21 261 | 21 500 |
Antal A- och B-larmuppdrag, högst, st. | 527 482 | 504 703 | 505 000 |
Antal A-, B- och C-larmuppdrag, högst, st. | 1 074 192 | 1 069 639 | 1 070 000 |
Med förändring av säkerhetssituationen avses inom brottsbekämpningen en kraftig satsning på säkerställandet av kapaciteten för bekämpning av brott som gäller personlig integritet, dvs. brott mot liv och hälsa, samt sexualbrott och brott som bryter sönder samhällets och näringslivets strukturer. Särskilt fokuseras på brott som riktas mot barn och på strävan att minska våld i nära relationer samt på möjligheterna att hänvisa till andra myndighetstjänster. Eftersom brotten till sin natur blir allt mer invecklade, krävs det flera medel och mera kunskap för att utreda dem. Dessutom kräver förändringen i verksamhetsmiljön att resurserna riktas särskilt till akuta och tidskrävande företeelser inom den förebyggande verksamheten, exempelvis till bekämpning av våldsbejakande radikalisering, extremism och hatpropaganda.
Brottsutredningsnivån för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott) bibehålls på nuvarande nivå. För att påskynda straffprocessen och öka verkningsfullheten fortsätter utvecklandet av verksamheten, även inom samarbetet med åklagare. Resultaten av polisens brottsbekämpning förblir på nuvarande nivå, eftersom man genom att utveckla ett snabbare förfarande för förbehandling och undersökning av brott ökar brottsbekämpningens effektivitet. Polisens möjligheter att satsa på avslöjande av brott som bl.a. förutsätter sammanlänkning samt utredning av s.k. brott utan utredningsuppslag som kommit till polisens kännedom utgör en allt större utmaning. För att bedöma den operativa kapaciteten inom polisens brottsbekämpning och för att reagera på den upprätthålls en aktuell lägesbild bl.a. i fråga om utredningstider och utvecklingen av brottsutredningsnivån.
Den aktiva bekämpningen av brott och hatbrott som hänför sig till våldsamma extremiströrelser fortsätter 2020 i samarbete med andra myndigheter och organisationer. Verksamheten stärks inom området för utredning och bekämpning av brottslighet på nätet, inkl. sexuellt utnyttjande av barn på webben. Dessutom fortsätter man att förbättra förmågan att känna igen allvarliga samt farliga tips och förbättra informationsgången i syfte att effektivt utnyttja tillgänglig information, möjliggöra noggrannare analyser och förbättra myndigheternas reaktionshastighet och förmåga att förebygga.
I syfte att öka effektiviteten inom bekämpningen av den ekonomiska brottsligheten strävar man genom alltmer intensivare samarbete mellan polisen och åklagaren när det gäller förundersökningar efter brottsutredning i realtid, en minskning av antalet fall som är under utredning, en förkortning av utredningstiderna och en ökning av den vinning av brott som återtas och genom effektiva åtgärder för att spåra vinning av brott. Samarbetet mellan viktiga samarbetsparter såsom skatteförvaltningen, utsökning och boförvaltare utvecklas.
När det gäller bekämpning av it-relaterad brottslighet genomförs åtgärdsförslagen i den nationella cyberstrategin, i synnerhet när det gäller förebyggande verksamhet och man deltar i arbetet med beredningen av den nya nationella cyberstrategin och dess genomförandeprogram. När funktionsförmågan stärks för centralen för bekämpning av cyberbrottresurser försvåras verksamhetsmöjligheterna i fråga om allvarlig och organiserad it-relaterad brottslighet. Man deltar i internationella och nationella cyberövningar för att utveckla samarbetet mellan polisen och andra myndigheter.
Polisen avslöjar alltjämt grov narkotikabrottslighet och fäster uppmärksamhet vid effektiv vårdhänvisning av missbrukare i myndighetssamarbetet. För bekämpning av narkotikabrottslighet på nätet satsar polisen på underrättelseinhämtning som avser datanät. Polisen strävar efter att inom den administrativa brottsbekämpningen försvåra organiserad brottslighet och förhindra att den tar sig in i samhällsstrukturerna samt stöder personers utträde ur grupper inom organiserad brottslighet (Exit-åtgärder).
Brottsbekämpning | 2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
Produktivitet | |||
Produktivitet (uppklarade strafflagsbrott/årsv.) | 72 | 70 | 70 |
Resurshushållning | |||
Årsverken | 3 699 | 3 740 | 3 773 |
Kostnader för brottsbekämpning, 1 000 euro | 346 690 | 354 700 | 356 500 |
Resurshushållning (kostnader/uppklarade strafflagsbrott), euro | 1 300 | 1 345 | 1 354 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Brottsutredningsnivå för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott), %, minst | 48,6 | 48,5 | 48,5 |
Utredningstiden för strafflagsbrott (exkl. trafikbrott), medeltal, dygn | 130 | 131 | 135 |
Brottsutredningsnivå för egendomsbrott, %, minst | 37,1 | 37,0 | 37,0 |
Utredningsnivå för brott mot liv och hälsa, %, minst | 84,2 | 84,0 | 84,0 |
Anhängighetstiden för uppklarade ekonomiska brott, medeltal, dygn, högst | 466 | 451 | 430 |
Utredning och bekämpning av våldsbrott, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 3,06 | - | 3,0 |
Utredning av ekonomiska brott, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,76 | - | 2,7 |
Utredning/avslöjande av narkotikabrott, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,91 | - | 2,9 |
Utredning av inbrott i bostäder, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,85 | - | 2,8 |
Utredning av bilstölder, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 2,77 | - | 2,7 |
Utredning av hatbrott, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 3,10 | - | 3,1 |
Utredning av IT-relaterad brottslighet, medeltal, minst, vitsord 1—41) | 3,58 | - | 3,6 |
Årsverken som använts för utredning av IT-brott | 40,2 | 39,1 | 40,0 |
Prestationer | |||
Alla uppklarade brott, antal, inkl. trafikförseelser | 684 843 | 666 545 | 680 000 |
Uppklarade strafflagsbrott, antal | 266 785 | 263 644 | 265 000 |
Återtagande av vinningen av alla brott (netto), mn euro | 40,3 | 16,0 | 25,0 |
Återtagande av vinningen av ekonomiska brott (netto), mn euro | 27,4 | 11,8 | 19,0 |
Antal uppklarade ekonomiska brott, st. | 1 767 | 1 696 | 1 900 |
Antal ouppklarade ekonomiska brott, st. | 2 508 | 2 470 | 2 400 |
Antal uppklarade brott som utförts av organiserade kriminella sammanslutningar, st. | 637 | 480 | 520 |
Antal brott mot liv och hälsa, st. | 36 168 | 36 313 | 36 000 |
Grova narkotikabrott som kommit till polisens kännedom, antal | 972 | 1 244 | 1 100 |
1) Källa: Polisbarometern
Polisens tillståndsförvaltning har i och med det administrativa beslutsfattandet och genom olika övervakningsmetoder en förebyggande effekt på brott samt en tryggande effekt på allmän ordning och allmän säkerhet. Det främsta sättet att tillhandahålla tjänster är elektroniska tjänster och utnyttjandegraden av e-tjänster hålls planmässigt på en hög nivå. Polisen säkerställer en tillräcklig servicenivå, effektiva förfaranden och motsvarande resurser inom den avgiftsbelagda tillståndsförvaltningen och sörjer för kostnadsmotsvarigheten. Funktioner och processer inom tillståndsförvaltningen förnyas så att administrationen blir lättare. Polisen sörjer för tillhandahållandet och utvecklandet av elektroniska tillståndstjänster och ärendehantering så, att tjänsterna är kundvänliga, utnyttjar den tekniska utvecklingen ändamålsenligt och är funktionellt sett effektiva.
Polisens tillståndsförvaltning producerar tillståndstjänster på ett totalekonomiskt och kostnadseffektivt sätt. Genom den resursmall som togs i bruk vid ingången av 2017 säkerställer man att personalresurserna dimensioneras rätt i förhållande till tillståndsförvaltningens uppgifter. Åren 2017—2018 har tillståndsförvaltningens resurser minskats enligt resursmallen. Enligt principerna om resursmallen ska resursernas rätta nivå alltid bedömas när konsekvenser av utvecklingsarbete planeras. Den kraftiga ökning i antalet ansökningar om identitetskort som började i slutet av 2018 fortsatte 2019 och det här har krävt fördelning av tilläggsresurser för behandling av avgiftsbelagda ärenden inom polisens tillståndsförvaltning. Med anledning av ändringen i böteslagen behandlar polisen från och med den 1 juni 2019 alla körförbud, vilket innebär ca 17 000 nya körförbudsärenden per år.
Avgiftsbelagd tillståndsförvaltning (tillståndstjänster) | 2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
---|---|---|---|
Produktivitet | |||
Produktivitet (avgiftsbelagda ärenden som behandlats av polisen/avgiftsbelagda tillståndsårsverken) | 3 090 | 3 234 | 2 943 |
Resurshushållning | |||
Årsverken (avgiftsbelagda) | 359 | 402 | 402 |
Tillståndsförvaltningens intäktsprognos/uppskattning, 1 000 euro | 48 304 | 63 783 | 50 000 |
Kostnader för tillståndstjänster, (avgiftsbelagda) 1 000 euro | 48 304 | 63 783 | 50 000 |
Resurshållning (kostnader/avgiftsbelagda ärenden som behandlats av polisen), euro | 44 | 49 | 42 |
Kostnadsmotsvarighet för tillståndsförvaltningen, % | 111 | 100 | 100 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Tillståndsförvaltningen, vitsord 1—41) | 3,37 | - | 3,4 |
Utfall för elektronisk ärendehantering (%) | 34,3 | 34,3 | 50,0 |
Utnyttjandegraden av e-tjänster (%) | 72,3 | 80,0 | 80,0 |
Beläggningsgraden av tidsbokning (antal tidsbokningar/antal kundbesök), %2) | 42,5 | 45,0 | 45,0 |
Kundserviceställenas kundantal | 757 208 | 750 000 | 750 000 |
Prestationer | |||
Avgiftsbelagda tillståndsärenden som behandlats av polisen sammanlagt, st. | 1 109 192 | 1 300 000 | 1 183 000 |
1) Källa: Polisbarometern
2) Antal tidsbokningar/antal kundbesök
Polisens personal- och kompetensbehov tillgodoses genom yrkesutbildning och fortbildning på båda nationalspråken. Undervisningsplanerna för examensutbildning utvecklas fortgående så som förändringarna i verksamhetsmiljön förutsätter. Det föreslås att antalet studerande som börjar studera för polisexamen (yrkeshögskoleutbildning) år 2020 hålls vid 400. Den sedvanliga styrningen vid inrikesministeriet förstärks. I utbildningen betonas en sådan yrkesskicklighet som det internationella polissamarbetet, den kulturella mångfalden och nya informationssystem kräver. Utbildningens produktivitet förbättras genom att användningen av webbundervisning utvidgas. Polisyrkeshögskolan producerar forskningsdata för utvecklandet av polisverksamheten, den inre säkerheten och undervisningen vid läroanstalten.
Polisutbildning | 2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
Resurshushållning | |||
Polisyrkeshögskolans totala kostnader, 1 000 euro | 26 617 | 26 000 | 26 500 |
Årsverken | 191 | 192 | 195 |
Polis (yrkeshögskoleutbildning), examensutbildningens pris per studiepoäng, högst, euro | 220 | 190 | 190 |
Polis (högre yrkeshögskoleutbildning), examensutbildningens pris per studiepoäng, högst, euro | 298 | 250 | 250 |
Serviceförmåga och kvalitet | |||
Polis (yrkeshögskoleutbildning) - utexaminerade inom målsatt tid, % | 92 | 94 | 92 |
Prestationer | |||
Polis (yrkeshögskoleutbildning), antal sökande per nybörjarplats | 9,6 | 9,5 | 9,2 |
Polis (yrkeshögskoleutbildning), antal studerande som inlett studierna | 400 | 400 | 400 |
Polis (yrkeshögskoleutbildning), antal utexaminerade | 237 | 313 | 360 |
Publikationer st. | 45 | 40 | 45 |
Gemensamma tjänster - stödfunktioner och övriga uppgifter
2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
|
Gemensamma tjänster - stödfunktioner1) | |||
Resurshushållning | |||
Årsverken | 1 546 | 1 563 | 1 569 |
Gemensamma tjänster - övriga uppgifter2) | |||
Resurshushållning | |||
Årsverken | 698 | 707 | 710 |
Kostnader för de övriga uppgifterna, 1 000 euro | 63 702 | 64 660 | 64 979 |
1) Stödfunktioner=ekonomiförvaltning, personaladministration, materialfunktioner, datateknik, forsknings- och analysfunktion, utbildning, arbetshälsa, koncerntjänster, styrfunktioner
2) Övriga uppgifter= vakter, fängelsefunktioner, fångtransporter, handräckning, hittegodsfunktion, klagomål och besvärsärenden, särskilda funktioner inom tillståndsförvaltningen
Antalet anställda vid polisen anpassas till de ekonomiska villkoren. I enlighet med målsättningarna i regeringsprogrammet fortsätter de åtgärder vars syfte är att säkerställa hälsosamma, säkra och funktionellt ändamålsenliga utrymmen för personalen.
Mänskliga resurser | 2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
Årsverken1) | 9 814 | 9 955 | 10 054 |
Kvinnor, % | 29,8 | 30,0 | 30,2 |
Polismän, årsv. | 7 202 | 7 320 | 7 320 |
Kvinnor, % | 17,7 | 20,0 | 20,2 |
Studerande, årsv.2) | 263 | 272 | 328 |
Kvinnor, % | 29,5 | 30,0 | 30,2 |
Övrig personal, årsv. | 2 349 | 2 363 | 2 346 |
Kvinnor, % | 66,9 | 67,0 | 67,2 |
Kvinnor, % inom underbefälet, befälet och på chefsnivå | 12,8 | 12,9 | 13,0 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 9,5 | 9,5 | 9,5 |
Arbetstillfredsställelseindex | 3,3 | - | 3,5 |
1) Källa PolStat, alla moment. Andel anställda under polisens moment 26.10.01 i utfallet för 2018 tot. 9 775,9 årsv., andel anställda under övriga moment tot. 38,1 årsv. Andel anställda under övriga moment i uppskattningen för 2019 tot. 40 årsv. Andel som anställs under övriga moment i målet för 2020 tot. 40 årsv.
2) Med studerande avses sådana studerande som står till förfogande som arbetskraft och som gör sin praktikperiod som arbets- eller fältpraktik.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 785 279 | 834 898 | 829 392 |
Bruttoinkomster | 68 704 | 81 803 | 70 000 |
Nettoutgifter | 716 575 | 753 095 | 759 392 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 22 854 | ||
— överförts till följande år | 44 348 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 61 030 | 55 506 | 57 247 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 55 145 | 55 506 | 57 247 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 5 885 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 111 | 100 | 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Avslutande av pilotprojektet för den offentliga förvaltningens gemensamma kundservice (överföring från moment 28.40.03) | 13 |
Förbättrande av kapaciteten (investeringar i materiel) | -1 000 |
Förstärkning av nätpolisverksamhet | 1 900 |
Förstärkning av resurserna vid centralen för utredning av penningtvätt vid Centralkriminalpolisen (-5 årsv.) | -433 |
Förvandlingsstraff för böter | 2 000 |
Genomförandet av penningtvättdirektivet | 800 |
Inrättande av ett reservpolissystem (av engångsnatur) | -2 174 |
Nättjänstavgift för S-TUVE-nätet (överföring från moment 26.01.20) | 4 245 |
Nivåhöjning som behövs för tryggande av kärnverksamheten (7 200 polismän) | -1 647 |
Ökning av antalet polismän till en nivå på 7 500 årsv. fram till 2023 (regeringsprogr. 2019 | 7 500 |
Övervakningssystemet för bank- och betalkonton | -800 |
Polisstyrelsens projekt för multibiometrisk identifiering (finansieringen 2019) (överföring till moment 28.70.20) | -2 000 |
Riksdagens tillägg | -770 |
Säkerhetskostnader för EU-ordförandeskapsperioden 2019 | -2 500 |
Systemuppdatering vid centralen för utredning av penningtvätt vid Centralkriminalpolisen | -400 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -2 608 |
Lönejusteringar | -896 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -1 969 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -1 613 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 7 060 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 1 855 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -266 |
Sammanlagt | 6 297 |
2020 budget | 759 392 000 |
2019 I tilläggsb. | 1 600 000 |
2019 budget | 753 095 000 |
2018 bokslut | 738 069 000 |
02. Skyddspolisens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 49 000 000 euro.
Anslaget får även användas till föreskrivna ersättningar till teleföretag.
Förklaring:Den nya lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning trädde i kraft den 1 juni 2019. I anknytning därtill föreslås att Skyddspolisen beviljas resurser med hjälp av vilka befogenheterna i enlighet med den nya lagstiftningen genomförs och lagstiftningen tillämpas effektivt och korrekt. Skyddspolisen har bättre möjligheter än tidigare att reagera på snabba förändringar i omvärlden.
Man strävar efter att bemöta denna utveckling genom att säkerställa Skyddspolisens verksamhetsförutsättningar och utveckla prestationsförmågan.
Skyddspolisens uppgifter och verksamhet skiljer sig från den övriga polisen. Skyddspolisen förebygger hot mot statens säkerhet. Därtill tillhandahåller Skyddspolisen säkerhets- och underrättelseinformation till statsledningens och andra myndigheter till stöd för beslutsfattandet. Förundersökning eller informationsinhämtning i syfte att inleda förundersökningar spelar inte någon primär roll i Skyddspolisens verksamhet. I och med den nya underrättelselagstiftningen försvinner Skyddspolisens förundersökningsbefogenheter helt och hållet.
Skyddspolisen är den enda civila och polisiära myndighet som utbyter information och samarbetar med andra länders underrättelse- och säkerhetstjänster. Föremålet för Skyddspolisens operativa verksamhet och informationsinhämtning inriktas även på främmande staters verksamhet, som i enlighet med internationell rätt åtnjuter straffrättslig immunitet.
I och med den nya underrättelselagstiftningen betonas underrättelseverksamhetens betydelse i Skyddspolisens verksamhet. Skyddspolisen blir en säkerhetstjänst inom landet och en underrättelsetjänst för utlandet. Den får rätt inhämta underrättelser utomlands och rätt att inhämta information om den datatrafik som i datanätverk överskrider Finlands gränser. Skyddspolisen förblir emellertid en polisenhet som lyder under inrikesministeriet och dess befogenheter kvarstår även när det gäller förhindrande av brott.
Skyddspolisen tillhandahåller proaktiv och betydelsefull underrättelseinformation i syfte att upprätthålla den nationella säkerheten. Skyddspolisen inhämtar underrättelser med anknytning till statens säkerhet genom sin operativa verksamhet och med hjälp av sina samarbetspartner. Därutöver används för detta ändamål även öppna källor, för polisen tillgängliga register samt nationellt och internationellt samarbete. Utifrån analyser som bygger på den inhämtade informationen utarbetar skyddspolisen operativa eller mer omfattande strategiska rapporter samt hotbedömningar. Rapporterna överlämnas till den högsta statsledningen, ministerier, polisledningen, andra polisenheter och övriga samarbetspartner för kännedom och till stöd för beslutsfattande. Betydelsen av analys och rapportering accentueras ytterligare när de nya befogenheterna för underrättelseinhämtning införs. Den nya underrättelselagstiftningen förbättrar ytterligare Skyddspolisens möjligheter att fullgöra sina samhälleliga ålägganden.
Skyddspolisen ansvarar även för bedömningen av hot mot statsledningen och den därmed sammanhängande rapporteringen. Skyddspolisen gör även alla finländska säkerhetsutredningar med undantag av säkerhetsutredningarna för försvarsförvaltningen. Säkerhetsutredningar utförs i fråga om arbetstagare som väljs till uppgifter som är av betydelse med hänsyn till statens säkerhet eller enskilda ekonomiska intressen av synnerligen stor betydelse.
Inrikesministeriet ställer följande preliminära resultatmål för Skyddspolisens verksamhet:
Den pågående förändringen i verksamhetsmiljön för bekämpningen av terrorism ställer speciella och större krav än förut på ämbetsverkets verksamhet som helhet. Fokus inom terrorismbekämpningen ligger på att förebygga terrordåd. Det här innebär identifiering av målpersoner för terrorismbekämpning och övervakning av prioriterade objekt. Skyddspolisen förser sina samarbetspartner med analyserad underrättelseinformation enligt ett överenskommet förfarande.
Syftet med kontraunderrättelsen är att upptäcka hot mot Finland som gäller olaglig underrättelseverksamhet, hybridpåverkan, ekonomisk säkerhet och massförstörelsevapen och förhindra att dessa förverkligas med hjälp av den egna informationssökningen och nationellt och internationellt informationsutbyte och samarbete.
Skyddspolisens underrättelseprioriteringar förnyas helt och hållet och de styr ämbetsverkets verksamhet. Skyddspolisens roll förstärks inom det internationella underrättelsesamarbetet och Skyddspolisen skapar ett allt tydligare mervärde för statsledningen.
Skyddspolisen utvecklar samarbete med sina samarbetspartner för att skapa bättre förutsättningar än tidigare för den operativa verksamheten. Skyddspolisens rapportering producerar betydande data och aktuella analyser för statsledningen som stöd för det utrikes- och säkerhetspolitiska beslutsfattandet. Metoder för mätning av verksamhetens genomslag bereds i samarbete med inrikesministeriet.
Skyddspolisen förbättrar säkerhetsutredningsförfarandenas effektfullhet genom att följa med förändringar i omvärlden, ta med centrala organisationer i utredningsförfarandet och utveckla bakgrundsgranskningar t.ex. i fråga om utlandsbindningar. Användningen av säkerhetsutredningsregistret effektiviseras och utvidgas.
Förändringar i omvärlden, den nya lagstiftningen och nya uppgifter förutsätter nya verksamhetssätt och en förnyad verksamhetskultur. I och med den nya underrättelselagstiftningen har Skyddspolisen utformats till en säkerhets- och underrättelsetjänst, och inhämtningen av civil underrättelseinformation inom landet, utomlands och i cybermiljön har inletts.
De viktigaste lösningarna i Skyddspolisens nya övergripande informationssystem kan tas i användning och utvecklandet av dem fortsätter i syfte att höja Skyddspolisens prestationsförmåga.
Skyddspolisen förverkligar sin personalstrategi som ska säkerställa ämbetsverkets verksamhetsförutsättningar i situationer som förändras snabbt. Ämbetsverket betonar utvecklingen av personalens kunnande, rekrytering och introduktion. Man sörjer för personalens välbefinnande under förändringsprocessen.
Skyddspolisen | 2018 utfall |
2019 uppskattning |
2020 mål |
Resultatrik verksamhet | |||
---|---|---|---|
Utarbetade rapporter | 100 | 120 | 140 |
Informationsmöten om säkerheten | 278 | 200 | 200 |
Säkerhetsutredningar, st.1) | 60 072 | 47 650 | 46 000 |
— Normala eller omfattande | 25 833 | 17 500 | 21 000 |
— Begränsade | 34 239 | 28 500 | 25 000 |
Utlåtanden i ärenden som gäller medborgarskap | 66 | 80 | 100 |
Utlåtanden i ärenden som gäller uppehålls- och arbetstillstånd | 462 | 500 | 500 |
Utlåtanden om viseringsansökningar | 2 594 | 2 500 | 2 500 |
Utlåtanden om asyl2) | 10 | 15 | 20 |
Hantering av resurser | |||
Finansiering av omkostnader | 30 506 | 43 898 | 49 000 |
Årsverken | 376 | 412 | 500 |
Poliser, årsv. | 184 | 211 | 250 |
Övrig personal, årsv. | 192 | 201 | 250 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 7,2 | 7,2 | 7,2 |
Arbetstillfredsställelseindex | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
1) I antalet har även räknats med säkerhetsutredningar i samband med genomförda säkerhetsutredningar.
2) Siffrorna innefattar inte UNHCR-utlåtanden och inte interna omplaceringar inom EU.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2018 utfall |
2019 ordinarie budget |
2020 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 35 834 | 48 008 | 54 800 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 5 328 | 4 110 | 5 800 |
Nettoutgifter | 30 506 | 43 898 | 49 000 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 4 072 | ||
— överförts till följande år | 8 443 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ibruktagande av tilläggsutrymmen och kostnader för tillfälliga lokaler till följd av det ökade antalet anställda | -1 419 |
Informationssystem för den civila underrättelseinhämtningen | 8 360 |
Kostnader för den operativa verksamheten | 1 730 |
Kostnader för lokalerna | 800 |
Nättjänstavgift för S-TUVE-nätet (överföring från moment 26.01.20) | 204 |
Personalresurser för lokalprojektet | -200 |
Reservserverhall | 700 |
Säkerhetskostnader för EU-ordförandeskapsperioden, bortfall av engångspott | -60 |
Skyddspolisens SSK-projekt (finansiering 2019) (överföring till moment 28.70.20) | -5 074 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -110 |
Lönejusteringar | -49 |
Produktivitetsbesparing i anslutning till miljardbesparingen enligt planen för de offentliga finanserna | -58 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -56 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | 271 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | 69 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -6 |
Sammanlagt | 5 102 |
2020 budget | 49 000 000 |
2019 budget | 43 898 000 |
2018 bokslut | 34 877 000 |
20. Utgifter för transporter i samband med avlägsnande ur landet och hämtning (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 7 608 000 euro.
Anslaget får användas
1) till utgifter för transporter föranledda av avlägsnande av personer ur landet som polisen ansvarar för
2) till utgifter för tolknings- och översättningstjänster för asylsökande och dem som ska avlägsnas ur landet
3) till utgifter för transporter i samband med hämtning av förbrytare som överlåts till Finland
4) till utgifter för identifiering av personer som ska avlägsnas ur landet och anskaffning av nödvändiga resedokument
5) till ersättning av utgifter för resor och inkvartering till följd av användningen av en beredskapsgrupp för mottagning av asylsökande.
Förklaring:
Beräknad användning av anslaget (euro)
Transporter för avlägsnande ur landet | 3 808 000 |
Tolknings- och översättningstjänster | 1 550 000 |
Transporter i samband med hämtning | 250 000 |
Identifiering | 300 000 |
Användning av beredskapsgrupp | 1 700 000 |
Sammanlagt | 7 608 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivå på poster som överförs (regeringsprog. 2019) | -1 560 |
Sammanlagt | -1 560 |
2020 budget | 7 608 000 |
2019 budget | 9 168 000 |
2018 bokslut | 9 168 000 |
(21.) Gemensamma utgifter för KEJO-projektet (reservationsanslag 3 år)
Förklaring:Det föreslås att momentet slopas i budgeten.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
KEJO-EHK-projektet (finansiering 2019) (överföring till moment 28.70.20) | -3 330 |
Nivåförändring | -4 000 |
Sammanlagt | -7 330 |
2019 budget | 7 330 000 |
2018 bokslut | 1 000 000 |