Talousarvioesitys 2020
8. Kuntatalous
8.1. Vero- ja maksuperustemuutosten vaikutus kuntatalouteen
Kunnallisvero
Ansiotuloveroperusteisiin ehdotetaan tarkistettavaksi v. 2020 ansiotasoindeksin muutosta vastaavasti. Muutoksen arvioidaan pienentävän kunnallisveron tuottoa 196 milj. eurolla v. 2020. Ansiotuloverotusta ehdotetaan lisäksi kevennettäväksi yhteensä 200 milj. eurolla korottamalla työtulovähennystä, kunnallisverotuksen perusvähennystä sekä valtion- ja kunnallisverotuksen eläketulovähennyksiä. Kevennys kohdistetaan ensisijaisesti pienituloisille palkka-, eläke- ja päivärahatulon saajille. Työtulovähennyksen korotuksen arvioidaan pienentävän kunnallisveron tuottoa 48 milj. eurolla v. 2020, perusvähennyksen korotuksen 59 milj. eurolla ja valtion- ja kunnallisverotuksen eläkevähennyksen korottamisen yhteensä arviolta 25 milj. eurolla. Asuntolainan korkojen vähennyskelpoisen osuuden pienentämistä jatketaan hallitusohjelman mukaisesti siten, että v. 2020 asuntolainan koroista on vähennyskelpoista 15 prosenttia. Muutoksen arvioidaan lisäävän kunnallisveron tuottoa 10 milj. eurolla. Kotitalousvähennystä supistetaan yhteensä 92 milj. eurolla. Muutoksen arvioidaan lisäävän kunnallisveron tuottoa 36 milj. eurolla. Määräaikaisesta ns. avainhenkilölaista tehdään pysyvä ja palkkatulon lähdeveroa huojennetaan. Muutoksen arvioidaan pienentävän kunnallisveron tuottoa 3 milj. eurolla v. 2020. Hallitusohjelman mukaisesti kuntien verotulomenetykset kompensoidaan täysimääräisesti.
Yhteisövero
Vuonna 2020 voimaan tulevan yhteisöjen tulolähdejaon poistamista koskevan muutoksen on arvioitu pienentävän yhteisöveron tuottoa vuositasolla n. 11 milj. euroa. Vuonna 2019 voimaan tulleen korkovähennysrajoitusta koskevan sääntelyn muutoksen arvioitiin kasvattavan yhteisöveron tuottoa n. 10 milj. euroa v. 2019 ja täysimääräisenä noin vuoteen 2030 mennessä yhteensä 30 milj. euroa vuodessa. Edellä mainittujen vastakkaissuuntaisten veroperustemuutosten vaikutusten johdosta vuodelle 2020 ei tehdä kompensaatiosta johtuvaa yhteisöveron jako-osuusmuutosta.
Hallituksen budjettiriihessä vuodelle 2020 sovittiin, että hallitus selvittää ja valmistelee esityksen kaksinkertaisista poistoista kone- ja laiteinvestointeihin investointien kannustamiseksi neljän vuoden ajaksi. Lisäksi hallitus selvittää mahdollisuutta antaa esitys määräaikaisesta tutkimusyhteistyökannustimesta. Tavoitteena on uudistusten voimaantulo vuonna 2020. Molemmat uudistukset alentaisivat yhteisöveron tuottoa. Tällä ei olisi kuitenkaan vaikutusta kuntien verotuloihin, koska hallitusohjelman mukaan veroperustemuutoksista aiheutuvat verotuottomuutokset kompensoidaan kunnille, joten tässä yhteydessä kuntien osuutta yhteisöveron tuotosta korotettaisiin vastaavasti.
Talousarvioesitykseen liittyvien veroperustemuutosten vaikutukset kuntien verotuloihin v. 2020 (milj. euroa)
Ansiotuloveroperusteiden indeksitarkistus | -196 |
Asuntolainan korkovähennyksen rajaaminen | 10 |
Valtionverotuksen eläketulovähennyksen korottaminen | -2 |
Kunnallisverotuksen eläketulovähennyksen korottaminen | -23 |
Työtulovähennyksen korottaminen | -48 |
Perusvähennyksen korottaminen | -59 |
Kotitalousvähennyksen supistaminen | 36 |
Avainhenkilölain säätäminen pysyväksi | -3 |
Yhteensä | -285 |
---|
8.2. Kuntien valtionavut
Kuntien valtionavut ovat v.2020 11,6 mrd. euroa, mikä on 8 % enemmän kuin v. 2019. Laskennalliset valtionosuudet ovat yhteensä 8,1 mrd. euroa eli 16 % vähemmän kuin vuoden 2019 varsinaisessa talousarviossa. Tämä johtuu siitä, että aiemmin kunnan peruspalvelujen valtionosuuteen sisältyneet verotulomenetysten kompensaatiot maksetaan jatkossa erilliseltä määrärahamomentilta eikä niitä lueta enää valtionosuuksiksi. Mikäli veromenetysten kompensaatiot otettaisiin edelleen mukaan, laskennallisten valtionosuuksien muutos olisi lähes 7 % vuoden 2019 varsinaiseen talousarvioon verrattuna.
Kuntien ja kuntayhtymien valtionavut 2018—2020 (milj. euroa) ja muutos 2019—2020 (%)
Momentti | 2018 | 2019 | 20201) | Muutos % v. 2019 vs. 2020 |
|
Laskennalliset valtionosuudet | 9 493 | 9 656 | 8 098 | -16 % | |
28.90.30 | VM2) | 8 577 | 8 729 | 7 074 | -19 % |
useita momentteja | OK3) | 916 | 928 | 1 024 | 10 % |
siitä kuntayhtymät | 967 | 978 | 1 040 | 6 % | |
Muut valtionavut | |||||
25.50.20 | OM, Vaalimenot | 30 | 20 | 0 | |
OM yhteensä | 30 | 20 | 0 | ||
Palosuojelurahasto | Kunnille maksettavat avustukset | 5 | 5 | 5 | |
SM yhteensä | 5 | 5 | 5 | ||
28.70.05 | Maakunta- ja sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen valmistelun ja toimeenpanon tuki ja ohjaus | 141 | 9 | 70 | |
28.90.31 | Kuntien yhdistymisavustukset | 8 | 4 | 0 | |
28.90.32 | Valtionavustus kuntien digitalisaation kannustinjärjestelmään | 0 | 30 | 40 | |
28.90.35 | Valtion korvaus kunnille verokompensaatiomuutoksista aiheutuvista verojen menetyksistä | 2 252 | |||
VM yhteensä | 149 | 43 | 2 362 | ||
useita momentteja | OKM, harkinnanvaraiset avustukset | 219 | 215 | 231 | |
siitä kuntayhtymien osuus | 16 | 17 | 11 | ||
OKM yhteensä | 219 | 215 | 231 | ||
30.20.01 (30.20.03 vuodet 2017—2018) | Maaseutuviraston toimintamenot: korvaus Ahvenanmaan maakunnan kunnille maatalouden tukien toimeenpanosta aiheutuvien tehtävien hoitamisesta | 0,05 | 0,05 | 0,05 | |
30.20.20 | Eläinlääkintähuolto ja kasvintuhoojien torjunta: korvaus kuntien järjestämästä eläinten terveyden ja hyvinvoinnin valvonnasta | 4 | 4 | 4 | |
30.20.41 | EU-tulotuki ja EU-markkinatuki: koulujakelujärjestelmä | 1 | 1 | 1 | |
30.20.46 | Koulujakelujärjestelmä | 0,2 | 0,2 | ||
MMM yhteensä | 6 | 6 | 6 | ||
31.10.31 | Valtion avustus eräiden lentopaikkojen investointi ja ylläpitomenoihin | 15,5 | |||
31.10.36 | Valtionavustus raideliikennehankkeiden rakentamiseen | 16 | 25 | 0 | |
31.10.37 | Valtionavustus kävelun ja pyöräilyn edistämiseen ja joukkoliikennehankkeisiin | 3,5 | 3,5 | 0 | |
31.10.41 | Valtionavustus eräiden lentopaikkojen investointi ja ylläpitomenoihin (vuonna 2020 osa momenttia 31.10.31) | 1 | 1 | 0 | |
31.20.42 | Valtionavustus koulutuksesta (vuodesta 2020 alkaen osa momenttia 31.20.51, Avustukset liikenteen ja viestinnän palveluihin) | 1 | 1 | 0 | |
31.20.51 | Valtionavustus koulutuksesta | 0 | 0 | 1 | |
31.20.55 | Joukkoliikenteen palvelujen osto ja kehittäminen | 0 | 0 | 33 | |
31.30.63 | Joukkoliikenteen palvelujen osto ja kehittäminen (vuonna 2020 osa momenttia 31.20.55, Julkisen henkilöliikenteen palvelujen ostot ja kehittäminen) | 33 | 33 | 0 | |
LVM yhteensä | 54 | 63 | 49 | ||
32.30.51 | Julkiset työvoima- ja yrityspalvelut / kunnille maksettavan palkkatuen määrä | 27 | 27 | 31 | |
32.50.03 | Maahanmuuttajien kotouttamisen ja työllistämisen edistämisen | 3 | 0 | 8 | |
32.50.30 | Valtion korvaukset kunnille kansainvälistä suojelua saavien palvelujen järjestämisestä | 195 | 192 | 156 | |
TEM yhteensä | 225 | 219 | 195 | ||
33.03.31 | Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen | 19 | 0 | 12 | |
33.03.63 | Eräät erityishankkeet | 0 | 0 | 2 | |
33.20.31 | Valtion korvaus kunnille kuntouttavan työtoiminnan järjestämisestä | 27 | 27 | 27 | |
33.20.50, 51 ja 52 | Kunnille maksettava palkkatuki | 64 | 74 | 74 | |
33.50.51 | Sotilasvammakorvaukset | 32 | 31 | 27 | |
33.50.56 | Rintamaveteraanien kuntoutustoiminnan menot | 61 | 58 | 38 | |
33.50.58 | Rintamaveteraanien kotiin vietävät palvelut | 20 | 70 | ||
33.60.30 | Valtion korvaus terveydenhuollon valtakunnallisen valmiuden kustannuksiin | 1 | 0,5 | 0,5 | |
33.60.31 | Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistuksen tuki ja eräät muut menot | 0 | 0,8 | 1,6 | |
33.60.32 | Valtion rahoitus terveydenhuollon yksiköille yliopistotasoiseen tutkimukseen | 21 | 21 | 25 | |
33.60.33 | Valtion korvaus terveydenhuollon yksiköille lääkäri- ja hammaslääkärikoulutuksesta aiheutuviin menoihin | 95 | 96 | 96 | |
33.60.34 | Valtion korvaus terveydenhuollon yksiköille oikeuspsykiatrisista tutkimuksista sekä potilassiirroista aiheutuviin kustannuksiin | 15 | 15 | 15 | |
33.60.36 | Valtionavustus saamenkielisten sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaamiseksi | 0,5 | 0,5 | 0,5 | |
30.60.37 | Korvaukset kunnille kiireellisen sosiaalihuollon kustannuksiin | 5,3 | 5,3 | 5,3 | |
33.60.39 | Palvelurakenteen kehittäminen | 0 | 0 | 90 | |
33.60.40 | Valtion korvaus lääkärihelikopterin toimintaan | 29 | 29 | 29 | |
33.60.52 | Valtion rahoitus turvakotitoiminnan menoihin | 4 | 4 | 4 | |
33.60.63 | Valtionavustus sosiaalialan osaamiskeskusten toimintaan | 3 | 2 | 3 | |
33.60.64 | Valtion korvaus rikosasioiden sovittelun järjestämisen kustannuksiin | 5 | 5 | 5 | |
33.60.65 | Lasten ja nuorten psykososiaalisen tuen vahvistaminen Oulussa | 0 | 0,5 | 0 | |
33.80.50 | Valtion korvaus maatalousyrittäjien lomituspalvelujen hallintomenoihin | 16 | 16 | 15 | |
STM yhteensä | 398 | 405 | 539 | ||
Laki öljysuojarahastosta 1406/2004 | Korvaukset alueiden pelastustoimille öljyntorjuntavalmiuden hankinta- ja ylläpitokustannuksiin | 9 | 12 | 12 | |
Valtion asuntorahasto | MAL rakentamisavustusvaltuus | 15 | 15 | 15 | |
Valtion asuntorahasto | Asumisneuvoja-avustus | 1 | 1 | 1 | |
Valtion asuntorahasto | MAL käynnistysavustukset | 0 | 0 | 30 | |
Valtion asuntorahasto | Lähiöohjelma | 0 | 0 | 4 | |
Valtion asuntorahasto | Kunnostusavustus asuntojen muuttamiseksi ikääntyneille sopiviksi | 0 | 0 | 5 | |
Valtion asuntorahasto | Purkuavustus | 0 | 0 | 8 | |
35.10.22 | Eräät ympäristömenot, Kaisu-ohjelma | 0 | 1 | 1 | |
35.10.61 | Vesien- ja ympäristönhoidon edistäminen | 1 | 1 | 1 | |
35.10.61 | Kestävä kaupunkikehitys | 0 | 0 | 0,6 | |
35.20.30 | Vuokra-asukkaiden talousongelmien ehkäiseminen | 1 | 1 | 1 | |
35.20.32 | Avustukset asunnottomuuden poistamiseksi | 0 | 0 | 3 | |
YM yhteensä | 26 | 30 | 80 | ||
Muut valtionavut yhteensä, milj. euroa | 1 112 | 1 006 | 3 468 | 245 % | |
Valtionavut yhteensä, milj. euroa | 10 605 | 10 662 | 11 565 | 8 % |
1) Kirjanpitolautakunnan kuntajaosto määrittelee kuntien tuloslaskelman kaavan ja erien sisällön. Lopullisesti ohje voidaan muuttaa vasta kun laki on voimassa. Tässä kuntatalousohjelmassa kunnille maksettavat veromenetysten kompensaatiot sisältyvät valtionaputaulukkoon valtiovarainministeriön hallinnonalan muihin valtionapuihin.
2) Kunnille maksettavat verokompensaatiot siirtyvät vuodesta 2020 alkaen omalle momentille 28.90.35. Aiemmin verokompensaatiot ovat olleet mukana peruspalveluiden valtionosuusmomentilla.
3) Kuntien laskennallinen osuus on arvioitu OKM:n hallinnonalan (ml. yksityiset) kokonaisuudesta.
Valtiovarainministeriön hallinnonala
Kuntien peruspalveluiden valtionosuuteen ehdotetaan v. 2020 7 074 milj. euroa, joka on 1 654 milj. euroa vähemmän kuin vuoden 2019 varsinaisessa talousarviossa. Momentin loppusumman pienentyminen johtuu kuntien verotulomenetysten kompensaatioiden siirrosta omalle momentilleen. Mikäli kompensaatio otetaan huomioon, kasvaa peruspalvelujen valtionosuus vuodesta 2019 vuoteen 2020 n. 600 milj. euroa. Tämä kasvu ei kokonaisuudessaan vahvista kuntataloutta, vaan merkittävä osa valtionosuuden kasvusta vastaa joko muiden tulojen vähennystä tai kustannusten kasvua.
Vuoden 2019 tasoon verrattuna valtionosuutta kasvattaa 264 milj. euroa kilpailukykysopimukseen liittyvän valtionosuuden leikkauksen pienentyminen. Valtion ja kuntien väliseen kustannustenjaon tarkistukseen liittyen valtionosuutta korotetaan 102 milj. euroa, ja indeksikorotus (2,4 %) lisää valtionosuutta n. 166 milj. euroa. Asukasluvun ja laskentatekijöiden muutos lisää valtionosuutta hieman yli 18 milj. euroa.
Hallitusohjelman mukaisesti uusina tai laajenevina tehtävinä esitetään subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden laajentamista, ryhmäkokojen pienentämistä varhaiskasvatuksessa, perheiden ja elämäntilanteiden moninaisuuden tukemista sekä Vaasan keskussairaalan muuttamista laajan päivystyksen sairaalaksi. Lisäksi toteutetaan jo aiemmin päätetyt lastensuojelun jälkihuollon yläikärajan nosto 21 vuodesta 25 vuoteen ja A1-kielen opetuksen varhentaminen peruskoulussa. Kaikkiaan valtionosuutta korotetaan kuntien tehtävien lisäyksiin liittyen n. 36 milj. euroa.
Valtionosuudesta on tarkoitus käyttää 10 milj. euroa kuntien valtionosuuden harkinnanvaraiseen korottamiseen.
Kuntien digitalisaation kannustinjärjestelmään osoitetaan vuodesta 2020 alkaen siirtona peruspalvelujen valtionosuudesta 40 milj. euroa eli 10 milj. euroa enemmän kuin v. 2019 varsinaisessa talousarviossa.
Valtionosuusprosentti v. 2020 on 25,46. Se on 0,09 prosenttiyksikköä korkeampi kuin v. 2019. Muutos johtuu uusien ja laajenevien tehtävien toteuttamisesta siten, että niiden valtionosuus on 100 % sekä siitä, että peruspalvelujen valtionosuusmomentilla olevista määräaikaisista lisäyksistä ja vähennyksistä on viety kolme pysyväisluonteista vähennystä valtionosuusprosenttiin.
Kuntien verotulomenetysten kompensaatiot ehdotetaan siirrettäväksi kuntien peruspalvelujen valtionosuusmomentilta omalle momentilleen. Vuonna 2019 kunnille maksettiin peruspalvelujen valtionosuusmomentilta kompensaatioita 1 967 milj. euroa vuosina 2010—2019 toteutetuista, valtion päättämistä veroperustemuutoksista. Vuoden 2020 kompensaation nettolisäys on 285 milj. euroa. Yhteensä kunnille maksettavat verotulomenetysten kompensaatiot ovat 2 252 milj. euroa v. 2020.
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteen uudistamiseen ehdotetaan 90 milj. euroa vuodelle 2020. Palvelurakenteen uudistaminen rahoitetaan valtionavustuksilla vuosina 2020—2022. Palvelurakenneuudistus toteutetaan vaiheittain, ja se pitää sisällään hoivahenkilöstön sitovan vähimmäismitoituksen (0,7) ympärivuorokautisen hoivan yksiköihin, kotihoidon resurssien riittävyyden ja omaishoidon kehittämisen, kansallisen mielenterveysstrategian ja peruspalveluiden saatavuuden turvaamisen. Lisäksi palvelurakenteen kehittämisessä laajennetaan kehitysvammaisten henkilökohtaisen budjetin käyttöä, toteutetaan osatyökykyisille suunnattu työkykyohjelma sekä kotihoidon kehittämisohjelma.
Päihteitä käyttävien äitien hoitoon ehdotetaan 1,5 milj. euron määrärahaa ja saattohoidon ja palliatiivisen hoidon vahvistamiseen 2 milj. euron määrärahaa. Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen sekä lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelman jatkoon kohdennetaan 10 milj. euroa.
Lisäksi vuodelle 2020 ehdotetaan 4 milj. euron korotusta valtion tutkimusrahoitukseen.
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonala
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan laskennalliset valtionosuudet kunnille ovat yhteensä 1 024 milj. euroa ja kasvavat 96 milj. euroa vuoden 2019 varsinaiseen talousarvioon verrattuna. Koulupäivän yhteydessä tarjottaviin harrastusmahdollisuuksiin ehdotetaan 5 milj. euroa v. 2020. Vuoden 2019 tasoon verrattuna valtionosuutta kasvattaa 22 milj. euroa kilpailukykysopimukseen liittyvän valtionosuuden leikkauksen pienentyminen. Valtion ja kuntien väliseen kustannustenjaon tarkistukseen liittyen valtionosuutta korotetaan 12 milj. euroa
Lukiokoulutuksen yksikköhinnan vahvistamiseen ehdotetaan 7,5 milj. euroa, josta kuntatalouteen kohdistuu 7,2 milj. euroa v. 2020.
Työpaikkaohjaajien koulutuksen lisäämiseen ehdotetaan 2,5 milj. euroa, josta kuntatalouteen kohdistuu 1,8 milj. euroa, taiteen perusopetuksen kehittämiseen 2 milj. euroa, josta kuntatalouteen kohdistuu 0,9 milj. euroa ja nuorten työpajatoiminnan tukemiseen 2 milj. euroa, josta kuntatalouteen kohdistuu 1,4 milj. euroa.
Perusopetuksen laadun ja tasa-arvon parantamiseen ehdotetaan 60 milj. euroa, josta kuntatalouteen kohdistuu 57 milj. euroa ja varhaiskasvatuksen laadun ja tasa-arvon kehittämiseen 25 milj. euroa, josta kuntatalouteen kohdistuu 23,8 milj. euroa. Jatkuvan oppimisen edistämiseen ehdotetaan 5 milj. euroa, josta kuntatalouteen kohdistuu 2,5 milj. euroa.
Ammatillisen koulutuksen opettajien ja ohjaajien palkkaaminen sekä opetuksen ja ohjauksen tukitoimiin ehdotetaan 80 milj. euroa, josta kuntatalouteen kohdistuu 55,7 milj. euroa.
Liikkuva koulu ohjelman laajentamiseen eri ikäluokkiin ehdotetaan 5,8 milj. euroa ja liikuntapaikkojen rakentamiseen 1,3 milj. euroa. Kirjastotoiminnan kehittämiseen ehdotetaan 1 milj. euroa. Lisäksi maahanmuuttajien osaamisen kehittämiseen työllistymisen edellytyksien vahvistamiseksi kohdennetaan 2,5 milj. euroa.
Opetus- ja kulttuuriministeriön muiden valtionapujen aleneminen 25 milj. eurolla vuodesta 2019 vuoteen 2020 aiheutuu mm. ammatillisen koulutuksen reformin toimeenpanon tukemiseen, koulutuksellista tasa-arvoa edistäviin toimenpiteisiin ja maksuttoman varhaiskasvatuksen kokeiluun tarkoitettujen avustusten päättymisestä sekä kertalisäysten poistumisesta
Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala
Kuntien ja kolmannen sektorin roolia maahanmuuttajien kotoutumisen edistämisessä vahvistetaan mm. myöntämällä valtionavustuksia kuntien osaamiskeskustoimintaan, johon ehdotetaan 4 milj. euron lisäystä. Maahanmuuttajien neuvontapalveluihin ehdotetaan 4 milj. euroa. Valtion, kaupunkien ja alueiden sopimusperusteiseen yhteistyöhön ehdotetaan 15 milj. euroa, josta kuntatalouteen kohdistuu 14,7 milj. euroa ja alueiden omaehtoiseen kehittämiseen ehdotetaan 5 milj. euroa, josta kuntatalouteen kohdistuu 4,9 milj. euroa. Lisäksi Talent Hub toimintaan ehdotetaan 1 milj. euroa.
Kiintiöpakolaisten määrä nostetaan v. 2020 vähintään 850 henkilön vuositasolle, ja kunnille maksettaviin korvauksiin osoitetaan tästä johtuen 0,5 milj. euron lisäys.
Ympäristöministeriön hallinnonala
Kestävä kaupunkikehitys -ohjelmaa jatketaan ja siihen ehdotetaan 0,6 milj. euroa. MAL-sopimuksiin liittyen kunnallistekniikka-avustuksiin kohdennetaan 15 milj. euroa ja MAL-käynnistysavustuksiin 30 milj. euroa. Lähiöohjelmaan suunnataan 4 milj. euroa. Kunnostusavustuksia asuntojen muuttamiseksi ikääntyneille sopiviksi ehdotetaan 5 milj. euroa ja purkuavustukseen 8 milj. euroa v. 2020.
8.3. Valtion toimenpiteiden vaikutus kuntatalouteen
Oheinen taulukko sisältää kaikki talousarvioesitykseen sisältyvät valtion toimenpiteet, joilla on vaikutusta kuntatalouteen. Valtion toimenpiteiden vaikutus kuntatalouteen on v. 2020 nettomääräisesti 304 milj. euroa kuntataloutta vahvistava
Valtion toimenpiteiden vaikutukset kuntien ja kuntayhtymien talouteen, milj. euroa, muutos 2019—20201)
Menot | Tulot | Netto | |
1. Toiminnan muutokset ja budjettipäätökset | |||
---|---|---|---|
VM, Peruspalvelujen valtionosuus | |||
Pitkäaikaistyöttömien eläketuki | -1,7 | -1,9 | -0,2 |
Perustoimeentulotuen laskennan ja maksatuksen siirto Kelalle, kuntien rahoitusosuuden vähennys | 0 | -9,5 | -9,5 |
Lastensuojelun jälkihuolto-oikeuden laajennus | 12 | 12 | 0 |
Kiky-leikkauksen pienentyminen | 264 | 264 | |
Lomarahaleikkaujsen kompensaatio (kertaluontoinen) | -237 | -237 | |
A1-kielen opetuksen varhentaminen | 8 | 8 | 0 |
Omais- ja perhehoidon kehittämisestä seuraava säästö | -40 | -10 | 30 |
Erikoissairaanhoidon tehostaminen | -90 | -23 | 67 |
Subjektiivinen varhaiskasvatusoikeus | 7 | 7 | 0 |
Varhaiskasvatuksen ryhmäkokojen pienentäminen | 7 | 7 | 0 |
Vaasan keskussairaalan muutos laajan päivystyksen sairaalaksi | 1 | 1 | 9 |
Perheiden elämäntilanteiden moninaisuuden tukeminen | 2 | 2 | 0 |
VM yhteensä | 83 | 31 | 114 |
Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonala | |||
Kiky-leikkauksen pienentyminen | 0 | 22 | 22 |
Ammatillisen koulutuksen reformin toimeenpano | -10 | -10 | 0 |
Avustukset koulutuksen tasa-arvoa edistäviin toimenpiteisiin | -13 | -13 | 0 |
Varhaiskasvatuksen tasa-arvon ja osallistumisasteen editäminen | -3 | -3 | 0 |
Vieraskielisten oppilaiden opetuksen tukeminen | -1 | 1 | 0 |
Ammatillisen koulutuksen tarjonnan lisääminen | -3 | -3 | 0 |
Uuden lukiolain toimeenpano ja lukiokoulutuksen laadun kehittäminen | -9 | -9 | 0 |
Liikkuva koulu toiminta | -3 | -3 | 0 |
A1-kielen varhentaminen perusopetuksessa | -0,3 | -0,3 | 0 |
Lukiouudistuksesta aiheutuvat kustannusvaikutukset | 0,3 | 0,3 | 0 |
Varhaiskasvatuksen maksuttomuuskokeilun laajentaminen | -5 | -5 | 0 |
Koulutuksellisen tasa-arvon ja laadun edistäminen perusopetuksessa | -2 | -2 | 0 |
Perinteisen kerhotoiminnan tukeminen | -3 | -3 | 0 |
Nuorten työpajatoiminta ja etsivä nuorisotyö | -1 | -1 | 0 |
Lasten ja nuorten hyväksikäytön ja houkuttelun vastaiset toimenpiteet | -1 | -0,6 | 0,4 |
Harrastusmahdollisuus kaikille koulupäivän yhteydessä | 9 | 5 | 4 |
Lukiokoulutuksen yksikköhinnan vahvistaminen | 17 | 7 | -10 |
Taiteen perusopetuksen kehittäminen | 2 | 1 | -1 |
Työpaikkaohjaajien koulutuksen lisääminen | 2 | 2 | 0 |
Urheilijoiden ammatillisen koulutuksen tukeminen | 0,4 | 0,4 | 0 |
Liikunnan ja huippu-urheilun edistäminen | 1 | 1 | 0 |
Nuorten työpajatoiminnan tukeminen | 1 | 1 | 0 |
Perusopetuksen laatu ja tasa-arvo | 67 | 57 | -10 |
Varhaiskasvatuksen laatu ja tasa-arvo | 28 | 24 | -4 |
Jatkuvan oppimisen edistäminen | 3 | 3 | 0 |
Ammatillisen koulutuksen opettajien ja ohjaajien palkkaaminen sekä opetuksen ja ohjauksen tukitoimet | 55 | 55 | 0 |
Liikkuva koulu -ohjelman laajentaminen | 6 | 6 | 0 |
Liikuntapaikkarakentaminen ml. kuntoilureitit | 1 | 1 | 0 |
Yleisten kirjastojen saavutettavuus, kirjastoautot ja kokoelmien monipuolisuus | 1 | 1 | 0 |
Maahanmuuttajien osaamisen kehittäminen työllistymisen edellytysten vahvistamiseksi | 3 | 2 | 1 |
OKM yhteensä | 145 | 138 | -7 |
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala | |||
RIntamaveteraanien kotona asumista tukevat palvelut | 0 | 50 | 50 |
Lasten ja nuorten psykososiaalisen tuen vahvistaminen Oulussa | -0,5 | -0,5 | 0 |
Sosiaali- ja terveydenhuollom palvelurakenneuudistus ja eräät muut menot | 0,8 | 0,8 | 0 |
Hoivahenkilöstön sitova vähimmäismitoitus ympärivuorokautisen hoivan yksiköihin | 5 | 5 | 0 |
Kotihoidon resurssien riittävyys ja omaishoidon kehittäminen | 5 | 5 | 0 |
Kansallinen mielenterveysstrategia | 10 | 10 | 0 |
Peruspalveluiden saatavuus | 60 | 60 | 0 |
Tutkimusrahoituksen lisääminen | 4 | 4 | 0 |
Aktiivimallin leikkurin purku | 0 | 10 | -10 |
Lapsi- ja perhepalveluiden kehittäminen sekä perhepalveluiden muutosohjelman jatko | 10 | 10 | 0 |
Päihteitä käyttävien äitien palvelut | 2 | 2 | 0 |
Kotihoidon kehittämishanke | 2 | 2 | 0 |
Laajennetaan kehitysvammaisten henkilökohtaisen budjetin kokeiluja | 3 | 3 | 0 |
Osatyökykyisille suunnattu työkykyohjelma | 5 | 5 | 0 |
Palvelurakenteen kehittäminen toisen kotimaisen kielen turvaamiseksi | 0 | 1 | 1 |
Vahvistetaan ja kehitetään saattohoitoa ja palliatiivista hoitoa | 2 | 2 | 0 |
STM yhteensä | 117 | 158 | 41 |
Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala | |||
Kuntien osaamiskeskustoiminta | 4 | 4 | 0 |
Maahanmuuttajien neuvontapalvelut | 6 | 4 | -2 |
Valtion, kaupunkien ja alueiden sopimusperusteinen yhteistyö | 18,5 | 14,5 | 4 |
Alueiden omaehtoinen kehittäminen | 6 | 5 | 1 |
Talent Hub | 2 | 1 | -1 |
Pakolaisista ja turvapaikanhakijoista maksettavat korvaukset, pakolaiskiintiön nostaminen | 0,5 | 0,5 | 0 |
TEM yhteensä | 38 | 29 | -9 |
Ympäristäministeriön hallinnonala | |||
Ympäristönsuojelun ja ympäristönsuojelusta annetun valtioneuvoston asetuksen sekä muiden säädösten uudistamishanke | -1 | 0 | -1 |
Maastoliikennelain muutos | 0 | 0,15 | 0,15 |
Ympäristön seurannan kehittäminen | 0,27 | 0,08 | -0,19 |
Kestävä kaupunkikehitys -ohjelman jatko | 1 | 1 | 0 |
MAL kunnallistekniikka-avustukset | 15 | 15 | 0 |
MAL käynnistysavustukset | 30 | 30 | 0 |
Lähiöohjelma | 4 | 4 | 0 |
Kunnostusavustus asuntojen muuttamiseksi ikääntyneille sopiviksi | 5 | 5 | 0 |
Purkuavustus | 8 | 8 | 0 |
YM yhteensä | 62 | 63 | 1 |
2. Verotuksen ja maksujen muutokset | |||
Tuloveroperustemuutoksista seuraava verotuottomenetys (-196 milj. euroa) ja niiden valtionosuuskompensaatio | 0 | 0 | 0 |
Verotuksesta tehtävien vähennysten korottaminen (-133 milj. euroa) ja niiden valtionosuuskompensaatio | 0 | 0 | 0 |
Kotitalousvähennyksen supistaminen (+36 milj. euroa) | |||
Asuntolainan korkovähennysoikeuden rajaaminen (+11 milj. euroa) | 0 | 0 | 0 |
Avainhenkilölain säätäminen pysyväksi (-3 milj. euroa) ja niiden valtionosuuskompensaatio | 0 | 0 | 0 |
Verotuksen ja maksujen muutokset yhteensä | 0 | 0 | 0 |
3. Kustannustenjaon tarkistus | |||
VM | 0 | 102 | 102 |
OKM | 0 | 12 | 12 |
Kustannustenjaon tarkistus yhteensä | 0 | 124 | 124 |
4. Verotuloihin vaikuttavat muutokset | |||
Pienimpien eläkkeiden korottaminen | 50 | 50 | |
Valtion toimenpiteiden vaikutukset yhteensä | 278 | 582 | 304 |
1) Valtion budjetilla on kuntatalouteen myös välillisiä vaikutuksia, joita ei ole huomioitu tässä taulukossa. Taulukon luvut eivät sisällä hallinnonalojen välisiä määrärahasiirtoja. Valtion toimenpiteiden vaikutuksiksi ei ole luettu kuntien hakemien valtionavustusten omarahoitusosuutta. Taulukossa lukuja on pyöristetty, josta johtuen luvut eivät välttämättä summaudu yhteen.