Statsbudgeten 2017
01. Försvarspolitik och förvaltning
Förklaring:
Som en del av statsrådet och som ledare av sitt förvaltningsområde svarar försvarsministeriet för planeringen och beredningen samt för verkställandet och uppföljningen av försvarspolitiken, det militära försvaret, samordningen av totalförsvaret samt den militära krishanteringen och den fredsbevarande verksamheten.
Inom verksamheten prioriteras tryggandet av verksamhetsförutsättningarna för det militära försvaret på 2020-talet som en del av den övergripande säkerheten.
För verksamheten vid försvarsministeriet ställs följande preliminära resultatmål som främjar de samhälleliga effektmål för förvaltningsområdet som anges i motiveringen till huvudtiteln:
- — Beredning av riktlinjerna i statsrådets försvarsredogörelse och deltagande i utarbetandet av en utrikes- och säkerhetspolitisk redogörelse
- — Beredning av grunderna för utveckling av försvarsförmågan på lång sikt och av den anknytande styrningen
- — Fördjupning och diversifiering av det multinationella, regionala och bilaterala försvarssamarbetet
- — Förberedelser inför ordförandeskapet för det nordiska försvarssamarbetet 2017 och EU-ordförandeskapet 2020 samt fullgörande av förpliktelserna som ordförandeland
- — Fortsatt beredning och genomförande av de centrala lagstiftningsprojekt som påverkar förvaltningsområdets verksamhetsförutsättningar.
- — Sådan försvarsförmåga som krävs för försvarsförvaltningens uppgifter och som svarar mot förändringar i omvärlden
- — Hantering av strategiska projekthelheter som gäller prestationsförmågan
- — Internationellt samarbete som säkerställer utvecklingen av försvarsförmågan och försörjningsberedskapen, i synnerhet med EU, Nato och de nordiska länderna
- — Säkerställande av förutsättningarna för lämnande och mottagande av internationell hjälp
- — Genomförande av de materielpolitiska riktlinjerna i samband med verkställigheten av centrala projekt och utvecklingsprogram
- — Skapande av verksamhetsförutsättningar för upprätthållandet och utvecklingen av förvaltningsområdets personalförvaltningssystem och värnplikten på lång sikt
- — Genomförande av utvecklingsriktlinjerna för lokalhantering och miljöskydd i enlighet med en övergripande granskning och med försvarsmaktsreformen
- — Utvecklande och ibruktagande inom förvaltningsområdet av de gemensamma IKT-tjänsterna för statsförvaltningen och framför allt säkerhetsmyndigheterna.
- — Samordnande och utvecklande av den övergripande säkerheten i enlighet med principerna i säkerhetsstrategin för samhället.
- — Verksamhetsförutsättningar för deltagande i militär krishantering och styrning av genomförandet.
Byggverkets verksamhetsidé är att under alla förhållanden ordna kvalitativa och ändamålsenliga fastighetstjänster för försvaret. Byggverket fungerar som ett kompetenscentrum för försvarsförvaltningens fastighetssektor och erbjuder försvarsförvaltningen den fastighets- och miljöexpertis som försvarsförvaltningen behöver samt tjänster i samband med den.
För verksamheten vid försvarsförvaltningens byggverk ställs följande preliminära resultatmål som främjar de samhälleliga effektmål för förvaltningsområdet som anges i motiveringen till huvudtiteln:
- — Byggverket utvecklas med beaktande av statskoncernens riktlinjer, försvarsförvaltningens strategier, försvarsmaktsreformen och de riktlinjer som utgår från helhetsgranskningen av lokalhanteringen
- — Byggverket effektiviserar i enlighet med försvarsministerns beslut av den 5 maj 2014 sin verksamhet samt samarbetet med försvarsmakten och Senatfastigheter. Målet är att nå kostnadsbesparingar på sammanlagt 7 miljoner euro på årsnivå före utgången av 2018
- — Byggverket vidtar de åtgärder i samband med byggnadsarbeten och motsvarande som föranleds av försvarsministeriets beslut om att utveckla lagringen av sprängämnen och som beställts av försvarsmakten och dess samarbetspartner
- — Byggverket deltar i arbetet med att utveckla och ta i bruk de gemensamma IKT-tjänsterna för statsförvaltningen och framför allt för säkerhetsmyndigheterna.
- — Genom avtalshanteringen vid byggverket och genom säkerhetsarrangemang och utbildning säkras produktionen av tjänster från byggverket och dess underleverantörer vid störningar och undantagstillstånd.
- — Byggverket utvecklar förmågan att stödja försvarsmakten i militära krishanteringsinsatser i enlighet med sina uppdrag.
01. Försvarsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 14 716 000 euro.
Anslaget får också användas
1) till betalning av medlemsavgifter och finansiellt bidrag till Europeiska försvarsbyrån och till den organisation som inriktat sig på säkerheten hos explosivt material (Munitions Safety Information Analysis Center) samt andra internationella sammanslutningar
2) till betalning av utgifter för verkställandet av OSSE:s förtroende- och säkerhetsskapande åtgärder och anknytande administrativa åtgärder
3) till betalning av utgifter som föranleds av sekretariatet för säkerhetskommittén.
Förklaring:
Resultatmål för verksamheten1)
Funktionell effektivitet | 2015 utfall |
2016 prognos |
2017 uppskattning |
Resurshushållning | |||
Utgifter per funktionsområde (1 000 euro) | |||
Försvarspolitik | 3 122 | 2 076 | 2 725 |
Militärt försvar | 1 174 | 393 | 1 259 |
Samordning av totalförsvaret | 1 053 | 782 | 1 731 |
Militär krishantering | 200 | 126 | 290 |
Styrfunktioner | 10 064 | 5 773 | 4 210 |
Stödfunktioner | 7 378 | 4 751 | |
Sammanlagt | 15 613 | 16 528 | 14 966 |
Produktivitet | |||
Årsverken per funktionsområde | |||
Försvarspolitik | 26 | 21 | 25 |
Militärt försvar | 16 | 4 | 5 |
Samordning av totalförsvaret | 9 | 8 | 20 |
Militär krishantering | 2 | 2 | 3 |
Styrfunktioner | 81 | 45 | 39 |
Stödfunktioner | 55 | 41 | |
Sammanlagt | 134 | 135 | 133 |
1) Uppgifterna är kassautgiftsbaserade och stödfunktionerna 2015 har överförts på kärn- och handledningsfunktionerna.
Hantering och utveckling av mänskliga resurser
2015 utfall |
2016 prognos |
2017 mål |
|
Arbetstillfredsställelse (1—5) | 3,83 | 3,7 | 3,8 |
— kvinnor | 3,55 | ||
— män | 4,02 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2015 utfall |
2016 ordinarie budget |
2017 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 16 273 | 15 334 | 14 762 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | - | 32 | 46 |
Nettoutgifter | 16 273 | 15 302 | 14 716 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 4 116 | ||
— överförts till följande år | 4 065 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Återföring av den andel av besparingarna som gäller statsrådets förvaltningsenhet (överföring från moment 23.01.01) | 123 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -3 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -107 |
Löneglidningsbesparing | -39 |
Lönejusteringar | 1 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -100 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -99 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -16 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | -163 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -76 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | -102 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -5 |
Sammanlagt | -586 |
2017 budget | 14 716 000 |
2016 II tilläggsb. | -102 000 |
2016 budget | 15 302 000 |
2015 bokslut | 16 222 000 |
21. Produktivitetsanslag för försvarsministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 2 875 000 euro.
Anslaget får användas till investeringar, forskning och utredningar som syftar till att främja produktiviteten inom försvarsministeriets förvaltningsområde samt till anskaffning av utbildningstjänster och andra tjänster liksom till genomförande av produktivitetsprojekt.
Förklaring:Under momentet har man samlat anslag som till 75 procent motsvarar de besparingar som de produktivitetsfrämjande åtgärderna inom förvaltningsområdet medför. Avsikten är att använda anslaget för projekt som stöder en förbättrad produktivitet vid ämbetsverken och inrättningarna inom förvaltningsområdet.
2017 budget | 2 875 000 |
2016 budget | 2 875 000 |
2015 bokslut | 2 875 000 |
29. Mervärdesskatteutgifter inom försvarsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 364 098 000 euro.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Valtori (överföring från moment 28.01.29) | 338 |
Nivåförändring | -3 609 |
Sammanlagt | -3 271 |
Anslaget står utanför ramen.
2017 budget | 364 098 000 |
2016 budget | 367 369 000 |
2015 bokslut | 310 740 901 |