Statsbudgeten 2016
01. Försvarspolitik och förvaltning
Förklaring:
Som en del av statsrådet och som ledare av sitt förvaltningsområde svarar försvarsministeriet för planeringen och beredningen samt för verkställandet och uppföljningen av försvarspolitiken, det militära försvaret, samordningen av totalförsvaret samt den militära krishanteringen och den fredsbevarande verksamheten.
Inom verksamheten prioriteras tryggandet av verksamhetsförutsättningarna för det militära försvaret på 2020-talet som en del av den övergripande säkerheten.
För verksamheten vid försvarsministeriet ställs följande preliminära resultatmål som främjar de samhälleliga effektmål för förvaltningsområdet som anges i motiveringen till huvudtiteln:
- — Riktlinjerna i statsrådets säkerhets- och försvarspolitiska redogörelse genomförs
- — Grunderna för utveckling av försvarsförmågan på lång sikt bereds och anknytande styrning görs
- — Det multinationella, regionala och bilaterala försvarssamarbetet fördjupas och görs mångsidigare
- — De centrala lagstiftningsprojekt som påverkar förvaltningsområdets verksamhetsförutsättningar bereds vidare och genomförs
- — Den försvarsförmåga som krävs för lagstadgade uppgifter och som svarar mot förändringar i omvärlden kombineras med försvarsmaktens förnyade fredstida strukturer och verksamhetssätt
- — Inom försvarsförvaltningen verkställs riktlinjerna i regeringsprogrammet och strategiska projekthelheter som gäller prestationsförmågan hanteras
- — Internationellt samarbete som säkerställer utvecklingen av försvarsförmågan och försörjningsberedskapen bedrivs, i synnerhet med EU, Nato och de nordiska länderna
- — De materielpolitiska riktlinjerna genomförs i verkställigheten av centrala projekt och utvecklingsprogram
- — Verksamhetsförutsättningar skapas för upprätthållandet och utvecklingen av förvaltningsområdets personalförvaltningssystem och värnplikten
- — Utvecklingsriktlinjerna för lokalhantering och miljöskydd genomförs i enlighet med en övergripande granskning och försvarsmaktsreformen
- — De gemensamma IKT-tjänsterna för statsförvaltningen och framför allt säkerhetsmyndigheterna utvecklas och tas i bruk inom förvaltningsområdet
- — Den övergripande säkerheten samordnas och utvecklas i enlighet med principerna i samhällets säkerhetsstrategi
- — Verksamhetsförutsättningar för deltagande i militär krishantering skapas och det anknytande genomförandet styrs
Byggverkets verksamhetsidé är att under alla förhållanden ordna kvalitativa och ändamålsenliga fastighetstjänster för försvaret. Byggverket fungerar som ett kompetenscentrum för försvarsförvaltningens fastighetssektor och erbjuder försvarsförvaltningen den fastighets- och miljöexpertis som försvarsförvaltningen behöver samt tjänster i samband med den.
För verksamheten vid försvarsförvaltningens byggverk ställs följande preliminära resultatmål som främjar de samhälleliga effektmål för förvaltningsområdet som anges i motiveringen till huvudtiteln:
- — Byggverket utvecklas med beaktande av statskoncernens riktlinjer, försvarsförvaltningens strategier, försvarsmaktsreformen och de riktlinjer som utgår från helhetsgranskningen av lokalhanteringen.
- — Byggverket effektiviserar i enlighet med försvarsministerns beslut av den 5 maj 2014 sin verksamhet samt samarbetet med försvarsmakten och Senatfastigheter. Målet är att nå kostnadsbesparingar på sammanlagt 7 miljoner euro på årsnivå före utgången av 2018.
- — Byggverkets organisation, uppgifter samt personalstruktur och antal anställda anpassas i enlighet med förfarandena inom förändringsledarskapet så att de motsvarar försvarsmaktens kapacitetskrav i fredstid och vid undantagsförhållanden samt ändringen av försvarsmaktens logistiksystem så att kostnadseffektivitet uppnås och personalens kompetens, funktionsförmåga och välbefinnande i arbetet säkras.
- — Byggverket vidtar de åtgärder i samband med byggnadsarbeten och motsvarande som föranleds av försvarsministeriets beslut om att utveckla lagringen av sprängämnen (FI.PLM.2013-4162) och som beställts av försvarsmakten och dess samarbetspartner.
- — Byggverket deltar i arbetet med att utveckla och ta i bruk de gemensamma IKT-tjänsterna för statsförvaltningen och framför allt för säkerhetsmyndigheterna.
- — Genom avtalshanteringen vid byggverket och genom säkerhetsarrangemang och utbildning säkras produktionen av tjänster från byggverket och dess underleverantörer vid störningar och undantagstillstånd.
- — Byggverket utvecklar förmågan att stödja försvarsmakten i militära krishanteringsinsatser i enlighet med sina uppdrag.
01. Försvarsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 15 334 000 euro.
Anslaget får även användas till
1) betalning av medlemsavgifter och finansiellt bidrag till Europeiska försvarsbyrån och till den organisation som inriktat sig på säkerheten hos explosivt material (Munitions Safety Information Analysis Center) samt andra internationella sammanslutningar
2) betalning av utgifter för verkställandet av OSSE:s förtroende- och säkerhetsskapande åtgärder och anknytande administrativa åtgärder
3) betalning av utgifter som föranleds av sekretariatet för säkerhetskommittén.
Förklaring:
Resultatmål för verksamheten1)
Funktionell effektivitet | 2014 utfall |
2015 prognos |
2016 uppskattning |
Resurshushållning | |||
Utgifter per funktionsområde (1 000 euro) | |||
Försvarspolitik | 4 487 | 1 834 | 2 071 |
Militärt försvar | 1 162 | 597 | 392 |
Samordning av totalförsvaret | 1 447 | 1 219 | 780 |
Militär krishantering | 316 | 224 | 126 |
Handledningsfunktioner | 11 978 | 6 298 | 5 609 |
Stödfunktioner | 7 065 | 7 360 | |
Sammanlagt | 19 390 | 17 237 | 16 338 |
Produktivitet | |||
Årsverken per funktionsområde | |||
Försvarspolitik | 36 | 16 | 21 |
Militärt försvar | 8 | 5 | 4 |
Samordning av totalförsvaret | 12 | 9 | 8 |
Militär krishantering | 2 | 3 | 2 |
Handledningsfunktioner | 89 | 45 | 45 |
Stödfunktioner | 53 | 55 | |
Sammanlagt | 147 | 131 | 135 |
1) Uppgifterna är kassautgiftsbaserade och stödfunktionerna har när det gäller 2014 överförts på kärn- och handledningsfunktionerna.
Hantering och utveckling av mänskliga resurser
2014 utfall |
2015 prognos |
2016 mål |
|
Arbetstillfredsställelse (1—5) | 3,71 | 3,6 | 3,7 |
— kvinnor | 3,36 | ||
— män | 3,96 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 19 390 | 16 277 | 15 366 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | - | 32 | 32 |
Nettoutgifter | 19 390 | 16 245 | 15 334 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 3 323 | ||
— överförts till följande år | 4 116 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Politisk verksamhet (regeringsprogr. 2015) | -65 |
Överföring från moment 27.10.01 (2 årsv.) | 180 |
Överföring till moment 23.01.01 till följd av inrättandet av statsrådets förvaltningsenhet (-3 årsverken) | -714 |
Överföring till moment 23.01.02 | -75 |
Löneglidningsinbesparing | -95 |
Lönejusteringar | 77 |
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) | -120 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -99 |
Sammanlagt | -911 |
2016 budget | 15 334 000 |
2015 budget | 16 245 000 |
2014 bokslut | 20 183 000 |
21. Produktivitetsanslag för försvarsministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 2 875 000 euro.
Anslaget får användas till investeringar, forskning och utredningar som syftar till att främja produktiviteten inom försvarsministeriets förvaltningsområde samt till anskaffning av utbildningstjänster och andra tjänster liksom till genomförande av produktivitetsprojekt.
Förklaring:Under momentet har man samlat anslag som till 75 % motsvarar de besparingar som de produktivitetsfrämjande åtgärderna inom förvaltningsområdet medför. Avsikten är att använda anslaget för projekt som stöder en förbättrad produktivitet vid ämbetsverken och inrättningarna inom förvaltningsområdet.
2016 budget | 2 875 000 |
2015 budget | 2 875 000 |
2014 bokslut | 2 315 000 |
29. Mervärdesskatteutgifter inom försvarsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 367 369 000 euro.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Effekter av föregripande justering av kostnadsnivån | 6 024 |
Förlängning av ledningsansvaret för insatsen i Libanon | 2 640 |
Höjning av mervärdesskatten | -1 928 |
Mervärdesskatteandelen av ersättningar för i förtid avslutade hyresavtal | -1 174 |
Mervärdesskatteandelen av omkostnadsbesparingen (regeringsprogr. 2015) | -1 318 |
Mervärdesskatteandelen av ändringar i tidsplanen för beställningsfullmakter i den tredje tilläggsbudgeten för 2012 | -139 |
Nivåförhöjning av försvarsbudgeten (regeringsprogr. 2015) | 12 000 |
PVKEH 2015 totalrenoveringen av minfärjorna av Pansio-klass (I tilläggsbudg. 2015) | 1 440 |
Valtori (överföring till moment 28.01.29) | -3 069 |
Ändring i behovet av anslag för mervärdesskatteutgifter till följd av indexutvecklingen 2014 | -2 530 |
Ändring till följd av beställningsfullmakten för partnerskap som gäller underhåll (Millog) | -3 800 |
Ökade mervärdesskatteutgifter till följd av bolagiseringen av försvarsmaktens förplägnadstjänster | -78 |
Ökat behov av anslag för mervärdesskatteutgifter till följd av riksdagens beslut | 24 205 |
Överföring till moment 23.01.29 | -107 |
Sammanlagt | 32 166 |
Anslaget står utanför ramen.
2016 budget | 367 369 000 |
2015 budget | 335 203 000 |
2014 bokslut | 298 114 921 |