Statsbudgeten 2016
01. Ministeriet och förvaltningen
Förklaring:I enlighet med sin verksamhetsidé drar justitieministeriet som en del av statsrådet upp rättspolitiska linjer, utvecklar författningspolitiken och styr sitt verksamhetsområde. Justitieministeriets mål är ett öppet, aktivt och tryggt samhälle, där alla kan lita på att deras rättigheter fullföljs. Justitieministeriet ställer upp följande preliminära mål för sin verksamhet 2016.
Justitieministeriet främjar användandet av gemensamma förfaringssätt och arbetsredskap vid planeringen, styrningen och uppföljningen av lagberedningsarbetet inom statsrådet. Man deltar aktivt i förbättrandet av kunnandet inom lagberedningsarbetet genom utbildning och anvisningar. De lagförslag som görs upp i statsrådet granskas vid justitieministeriet ur lagteknisk synvinkel.
Justitieministeriet sörjer för skötseln av de ärenden som gäller Åland och som hör till ministeriets förvaltningsområde, samtidigt som man inom statsrådet samordnar de ärenden inom ministeriernas förvaltningsområden som gäller Åland. Arbetet för att modernisera Ålands självstyrelse fortsätter.
År 2016 bereds ett demokratipolitiskt handlingsprogram på basis av den demokratipolitiska redogörelsen som gavs 2014. Handlingsprogrammet innehåller konkreta projekt särskilt rörande deltagande, jämlikhet och öppenhet. År 2016 har de elektroniska demokratitjänsterna blivit färdiga, och man följer med hur de fungerar. Man deltar i utvecklandet av verksamhetsförutsättningarna för medborgarsamhället och frivilligarbetet.
När det gäller val bereder man genomförandet av utvecklingsprojekt inom lagstiftningen och valsystemet till exempel för att genomföra försöket med röstning på nätet vid kommunala folkomröstningar på basis av riktlinjerna om saken.
En andra nationell handlingsplan för de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna bereds före utgången av 2016. Man fortsätter utveckla indikatorer för de grundläggande och mänskliga rättigheterna och etablera en systematisk uppföljning såsom ett verktyg inom politiken för de grundläggande och mänskliga rättigheterna. Arbetet med att stärka EU:s dimension i fråga om de grundläggande rättigheterna fortsätts i den praktiska verksamheten och samarbetet med EU:s byrå för grundläggande rättigheter intensifieras.
Genomförandet av nationalspråksstrategin fortsätts och ett separat handlingsprogram bereds för detta. Behoven att reformera den samiska språklagen utreds. Uppgifter om tillämpningen av teckenspråkslagen inhämtas. Genomförandet av justitieministeriets nya likabehandlingsplan inleds. Material för genomförandet av diskrimineringslagen och för främjandet av goda etniska relationer produceras.
Rättssäkerheten utvecklas och anpassas till de allt stramare ekonomiska ramarna utifrån riktlinjerna enligt reformprogrammet för rättsvården för åren 2013—2025 som blev färdig 2013 och responsen i yttrandena om programmet. Arbetet med att utveckla åklagarväsendets och de allmänna domstolarnas system för verksamhetsstyrning och dokumentförvaltning fortsätter med ett IT-projekt (AIPA), vars databank skapar ett bättre arbetsredskap för åklagarväsendet och domstolarna. En revidering av förvaltningsdomstolarnas ärendehanteringssystem bereds också.
Samordnandet av bestämmelserna om domstolarnas förvaltning fortsätts på basis av den proposition som lämnats av arbetsgruppen för domstolslagen (betänkanden och utlåtanden 26/2014) och på basis av de riktlinjer som utarbetas utgående från responsen i remissyttrandena. Målet är att överlämna en regeringsproposition om saken hösten 2015, varmed ikraftträdandet torde ske 2016.
När det gäller ikraftträdandet av lagstiftningen om föreläggande av böter och ordningsbot föreskrivs det så, att lagstiftningen kan träda i kraft 2016.
Man fortsätter beredningen av reformen av lagstiftningen om rättegångsförfarandet i förvaltningsärenden så att den ska bli exaktare och mera informativ. Målet är att ersätta den nuvarande förvaltningsprocesslagen med en ny lag om rättegång i förvaltningsärenden. I samarbete med de andra ministerierna fortsätts dessutom arbetet med att utveckla ändringssökandet i förvaltningen genom att man utvidgar systemen med begäran om omprövning och besvär till nya kategorier av ärenden.
Man fortsätter vidta de åtgärder för effektivisering av rättegångar som nämns i reformprogrammet för rättsvården och reformera de strukturer som nämns i programmet.
Den juridiska rådgivningen inom den offentliga rättshjälpen, de elektroniska tjänsterna och de alternativa tvistlösningsförfarandena utvecklas i enlighet med helhetsplanen för rättshjälpsverksamheten som färdigställs 2015. Målet är att tjänster i framtiden produceras mera kundorienterat än i nuläget, och mera mångsidigt så att olika kanaler och metoder utnyttjas så att tjänsterna är lättåtkomliga för medborgarna.
Man deltar i genomförandet av projektet för utsökningsväsendets strukturreform (URA) i dess ledningsgrupp och olika arbetsgrupper. Man fortsätter de nödvändiga lagstiftningsåtgärderna och inleder eventuella tjänstekollektivavtalsförhandlingar.
Kunskapsunderlaget för kriminalpolitiken stärks genom att den kriminologiska forskningen och dess tillämplighet främjas. Insamlandet och analyserandet av information om kriminalpolitikens och olika brottsbekämpningsmetoders verkningsfullhet effektiveras och utnyttjandet av forskningsdata i beslutsfattandet främjas.
Det lokala brottsförebyggandet och säkerheten i bostadsområden utvecklas. För att förbättra säkerheten och trivseln i bostadsområden främjas invånarnas deltagande och medborgarinflytande.
Ett nytt brottsförebyggande program utarbetas.
Stödtjänster för brottsoffer ska på det sätt som offerdirektivet förutsätter ordnas i samarbete med social- och hälsovårdsförvaltningen och de organisationer som producerar tjänsterna.
För finansieringen av serviceproduktionen införs en brottsofferavgift och ett statsbidragssystem som hänför sig till avgiften utvecklas.
Justitieministeriet verkar som koordinerande myndighet i arbetet för att motverka korruption. Målet är att ytterligare öka samarbetet och kunskapen om korruption mellan de centrala myndigheterna och den privata sektorn. En strategi mot korruption utarbetas.
Frigivningsförfarandet för fångar med stor risk för återfall utvecklas. Det förvaltningsövergripande samarbetet ökas för att effektivisera tillträdet till normala tjänster för personer som avtjänar straff.
Lagstiftning som möjliggör elektronisk övervakning av reseförbud och andra alternativ till användning av häktning bereds. Reformen av systemet med fångpeng genomförs. Helhetsprocessen för förvandlingsstraff för böter reformeras. Målet är att förtydliga och effektivisera förfarandet med förvandlingsstraff, som i sin nuvarande form är komplicerat och sysselsätter flera myndigheter.
I syfte att effektivisera och påskynda straffprocessen förbättras samarbetet mellan polis, åklagare och domstolar. Justitieministeriet deltar i bekämpningen av grå ekonomi i samarbete med andra myndigheter.
Lagstiftningen om förverkande av vinning av brott effektiviseras.
Inom familjerättens område utreds behovet att reformera lagen angående vårdnad om barn och umgängesrätt.
Inom bolagsrättens område utreds behovet att reformera bestämmelserna om beslutsfattande enligt lagen om bostadsaktiebolag bland annat för att underlätta beslutsfattandet i frågor som gäller en tätare stadsstruktur.
Enligt reformprogrammet för rättsvården är det skäl att fortsätta reformen av domstolsnätverket. I förslaget från den tjänstemannaarbetsgrupp som utrett tingsrättsnätverket eftersträvas mera jämnstora domstolar, varmed resurserna kan fördelas mera ändamålsenligt enligt befolkningsmängden och antalet mål samt deras beskaffenhet. I de starkare domstolarna kan kunnandet utvecklas bättre än i de mindre och sårbarheten minskar. Fördelarna och nackdelarna med att slå samman de högsta domstolarna har också utretts. Den arbetsgrupp som undersökt frågan anser att en sammanslagen högsta domstol skulle ha bättre förutsättningar än för närvarande att styra rättspraxis och praxis inom förvaltningen på enhetliga grunder, och dessutom kunde domstolarnas sakkunskap utnyttjas bättre. Båda faktorerna skulle för sin del inverka på rättsskipningens kvalitet och medborgarnas rättssäkerhet. Avsikten är att riktlinjerna för utvecklande av domstolsnätverket och de högsta domstolarna dras upp hösten 2015.
Riksåklagarämbetet utreder möjligheterna att ytterligare minska antalet ämbetsverk. Målet är att koncentrera det administrativa arbetet och stärka kunnandet.
En stor strukturförändring pågår inom utsökningsväsendet och i samband med den ser man också över befattningsbeskrivningarna och förfarandena. Dessutom bereds inom utsökningen i samband med strukturförändringen en modell med ett ämbetsverk, varmed organisationsstrukturen lättas upp och ett ändamålsenligt ordande av uppgifterna underlättas. För den regionala verksamheten planeras det att ämbetsverket ska fungera som regionala enheter. Reformen kan ha fördelar både i fråga om effektiviteten och rättsäkerheten när vissa funktioner koncentreras. Det är viktigt att hela tiden trygga parternas rättsäkerhet och utsökningens goda resultat.
Rättshjälpen utvecklas i ett helhetsprojekt som omfattar juridisk rådgivning, rättshjälp och alternativ tvistlösning.
Inom området för brottsbekämpningen har man under de senaste 15 åren genomfört tre stora organisationsändringar och organisationsstrukturen inom Brottspåföljdsmyndigheten är bra. Brottspåföljdsmyndighetens nätverk av lokaler förnyas så att den stöder de mål för verksamheten och de samhälleliga effektmål som ställts för Brottspåföljdsmyndigheten och möjliggör att den verksamhet som inverkar på återfallsbrottsligheten fortsätter trots de minskande anslagen.
Inom personalpolitiken är det väsentligt att strukturomvandlingar stöds och att verksamheten och arbetsgemenskaperna utvecklas på lång sikt, på ett sporrande sätt och enligt principerna för en god och balanserad personalpolitik.
Uppgifter om personalen
2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 uppskattning |
|
Justitieministeriet | |||
Årsverken | 259 | 245 | 243 |
Medelålder | 46,6 | 46,5 | 46,5 |
Kvinnornas andel, % | 69 | 69 | 69 |
Arbetstillfredsställelseindex | 3,7 | 3,7 | 3,7 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 6,2 | 6,0 | 6,0 |
Övriga särskilda ämbetsverk | |||
Årsverken | 189 | 195 | 200 |
Medelålder | 45,6 | 45,5 | 45,5 |
Kvinnornas andel, % | 67 | 67 | 67 |
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. | 10,2 | 10,0 | 10,0 |
01. Justitieministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 21 650 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella sammanslutningar samt till finansiering av forsknings- och utvecklingsprojekt som är godkända av justitieministeriet.
Förklaring:
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 27 525 | 23 175 | 22 050 |
Bruttoinkomster | 473 | 400 | 400 |
Nettoutgifter | 27 052 | 22 775 | 21 650 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 2 565 | ||
— överförts till följande år | 3 174 |
Beräknad användning av anslaget enligt huvudfunktioner
årsv. | % | |
Samhällspolitiska uppgifter, samarbete med intressentgrupper och extern kommunikation | 18 | 8 |
Lagberedning | 46 | 19 |
EU-samarbete och internationellt samarbete | 24 | 10 |
Styrning och utveckling av ministeriet och förvaltningsområdet | 60 | 25 |
Ministeriets övriga förvaltningsuppgifter | 24 | 10 |
Ministeriets interna förvaltning | 36 | 15 |
Frånvaro med lön | 32 | 13 |
Sammanlagt | 240 | 100 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Administrering av statsunderstödet för brottsoffertjänster (0,5 årsverken) | 100 |
Anslag av engångsnatur år 2015 (valforskning) | -200 |
Återtagande av 2015 års överföring till moment 25.01.50 (överföring från moment 25.01.50) | 45 |
Överföring till moment 23.01.01 till följd av inrättandet av statsrådets förvaltningsenhet (-2 årsv.) | -849 |
Koncentrering av statens skadeståndsverksamhet (överföring till moment 28.20.01) | 15 |
Löneglidningsinbesparing | -110 |
Lönejusteringar | 123 |
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) | -97 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -131 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -21 |
Sammanlagt | -1 125 |
2016 budget | 21 650 000 |
2015 budget | 22 775 000 |
2014 bokslut | 27 661 000 |
03. (25.01.03 och 04) Omkostnader för myndigheter som verkar i anslutning till justitieministeriet (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 7 457 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av omkostnaderna för barnombudsmannens byrå, jämställdhetsombudsmannens byrå, diskrimineringsombudsmannens byrå, dataombudsmannens byrå, olycksutredningscentralen, diskriminerings- och jämställdhetsnämnden, datasekretessnämnden samt Europeiska institutet för kriminalpolitik, verksamt i anslutning till Förenta nationerna.
Anslaget får också användas till betalning av stipendier som Europeiska institutet för kriminalpolitik delar ut.
Vid nettobudgeteringen har inkomsterna av avgifter för de tillsynsuppgifter som anges i 305 § i informationssamhällsbalken (917/2014) inte beaktats.
Förklaring:Barnombudsmannen har till uppgift att i samarbete med andra myndigheter samt organisationer och övriga liknande aktörer inom sitt verksamhetsområde bedöma och främja förverkligandet av barnens intressen och rättigheter på allmän förvaltningsnivå, samhällspolitisk nivå och lagstiftningsnivå samt att främja fullgörandet av den av Förenta Nationernas generalförsamling antagna konventionen om barnets rättigheter (FördrS 59–60/1991). För att främja barns ställning och rättigheter samt myndighetssamarbetet i dessa frågor bistås barnombudsmannen av barnombudsmannadelegationen.
Jämställdhetsombudsmannen övervakar att lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män (609/1986) iakttas och främjar genom initiativ, råd och anvisningar förverkligandet av lagens syfte. Jämställdhetsombudsmannen informerar om jämställdhetslagstiftningen och dess tillämpningspraxis samt följer att jämställdhet mellan kvinnor och män genomförs på samhällslivets olika områden.
Diskrimineringsombudsmannen ska övervaka att lagen om likabehandling följs på det sätt som bestäms i den nämnda lagen samt även i övrigt främja likabehandling och förhindra diskriminering. Dessutom är diskrimineringsombudsmannen nationell rapportör om människohandel. För utbyte av information mellan aktörer och myndigheter som är av betydelse för det allmänna främjandet av likabehandling och för förebyggande av diskriminering samt för behandling av frågor som gäller likabehandling, finns det en delegation för likabehandlingsärenden i anslutning till diskrimineringsombudsmannens byrå.
Diskriminerings- och jämställdhetsnämnden behandlar och avgör ärenden som enligt diskrimineringslagen och lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män hör till nämndens uppgifter.
Dataombudsmannen ska behandla och avgöra ärenden som gäller behandling av personuppgifter och kreditupplysningar så som föreskrivs i personuppgiftslagen (523/1999) och kreditupplysningslagen (527/2007) samt sköta övriga uppgifter som följer av de nämnda lagarna. Dataombudsmannens byrå upprätthåller och främjar den grundläggande rätten till integritet och förtroendet för samhällets tjänster. Dessutom är byrån med och utvecklar informationssamhället i Finland och EU.
Datasekretessnämnden behandlar och avgör ärenden som enligt personuppgiftslagen ska avgöras av nämnden samt följer med behovet att utveckla lagstiftningen om behandling av personuppgifter och tar de initiativ som nämnden anser vara nödvändiga.
Olycksutredningscentralen ska enligt lagen om säkerhetsutredning av olyckor och vissa andra händelser (525/2011) utveckla och upprätthålla beredskapen att inleda utredningar av olyckor, effektivt och tillförlitligt utreda orsakerna till olyckor och på basis av orsakerna ge säkerhetsrekommendationer, och följa med hur de iakttas.
Europeiska institutet för kriminalpolitik, verksamt i anslutning till Förenta Nationerna, producerar internationella sakkunnigtjänster inom kriminalpolitikens område. Institutets verksamhet styrs centralt av FN:s kriminalpolitiska program och av linjebeslut i anslutning till det.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 18 256 | 7 761 | 7 857 |
Bruttoinkomster | 7 535 | 400 | 400 |
Nettoutgifter | 10 721 | 7 361 | 7 457 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 2 698 | ||
— överförts till följande år | 2 121 |
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Barnombudsmannens verksamhet | 630 |
Jämställdhetsombudsmannens verksamhet | 1 010 |
Diskrimineringsombudsmannens verksamhet | 1 430 |
Diskriminerings- och jämställdhetsnämnden | 240 |
Barnombudsmannadelegationen | 20 |
Dataombudsmannens verksamhet | 1 700 |
Datasekretessnämnden | 15 |
Olycksutredningscentralen | 1 590 |
Institutet för kriminalpolitik | 530 |
Servicecentralernas avgifter | 292 |
Sammanlagt | 7 457 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Justering av lönerna vid Rättspolitiska forskningsinstitutet (överföring till moment 29.40.50) | -3 |
Ändring i personalstrukturen vid Olycksutredningscentralen | 200 |
Övriga förändringar | 6 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -8 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -54 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 5 |
Löneglidningsinbesparing | -17 |
Lönejusteringar | 34 |
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) | -34 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -26 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -7 |
Sammanlagt | 96 |
2016 budget | 7 457 000 |
2015 budget | 7 361 000 |
2014 bokslut | 10 144 000 |
(04.) Forskning och utveckling (reservationsanslag 2 år)
Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det slås samman med moment 25.10.03.
05. Rättsregistercentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 6 941 000 euro.
Förklaring:Rättsregistercentralen är registeransvarig för informationssystemen och registren inom justitieministeriets förvaltningsområde och förmedlar information från förvaltningsområdets myndigheter till andra myndigheter. De register som används mest är straffregistret, bötesregistret, konkurs- och företagssaneringsregistret samt skuldsaneringsregistret. Rättsregistercentralen sköter verkställighetsuppgifter i samband med böter, förverkandepåföljder, avgifter och fordringar samt för statens talan i dessa ärenden. Dessutom sköter Rättsregistercentralen underhåll och utveckling av informationssystemen inom förvaltningsområdet i samarbete med ämbetsverken inom förvaltningsområdet, enligt vad som har avtalats i serviceavtalen. Rättsregistercentralen sköter även uppgifter i anknytning till planeringen av blanketter inom förvaltningsområdet.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 11 359 | 11 741 |
---|---|---|
Bruttoinkomster | 8 000 | 4 800 |
Nettoutgifter | 3 359 | 6 941 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Administrering av statsunderstödet för brottsoffertjänster | 70 |
Bruttobudgetering av inkomster från myndighetsverksamhet | 2 600 |
Inre säkerhet (regeringsprogr.) | 146 |
Nivåförhöjning för tryggande av verksamheten | 300 |
Ändringar som anknyter till tillämpningen av böteslagen | 340 |
Ändring av bokföringsenheternas struktur samt ibruktagande av statens gemensamma datasystem för ekonomi- och personalförvaltning (KIEKU) | 135 |
Löneglidningsinbesparing | -16 |
Lönejusteringar | 27 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -16 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -4 |
Sammanlagt | 3 582 |
2016 budget | 6 941 000 |
2015 budget | 3 359 000 |
20. Särskilda utgifter (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 11 032 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av arvoden och övriga konsumtionsutgifter som föranleds av utredningskommissioner som tillsatts för säkerhetsutredningar enligt lagen om säkerhetsutredning av olyckor och vissa andra händelser (525/2011), Europeiska unionens lagstiftning och internationella avtal som förpliktar Finland och utredningar som utförs som internationellt samarbete
2) för fullföljande av skadeståndsansvar som föranleds av en eventuell förbindelse som getts vid en utländsk domstol eller annan myndighet i anslutning till ett kostnadsansvar som konkursombudsmannen tagit i fråga om ett konkursbo med ringa tillgångar
3) till betalning av rättegångskostnader som med stöd av lagar och förordningar föranleds av myndigheternas verksamhet och till betalning av kostnader som föranleds av förordnande av en intressebevakare för en minderårig part för förundersökning samt till betalning av intressebevakarens arvode och kostnader
4) till betalning av ersättningar som staten enligt skadeståndslagen (412/1974) ska betala
5) till betalning av gottgörelse med stöd av lagen om gottgörelse för dröjsmål vid rättegång (362/2009)
6) till betalning av tolknings- och översättningsutgifter för ärenden som sköts enligt rättshjälpslagen (257/2002)
7) till betalning av ersättningar enligt 19 och 20 § i lagen om rättsgenetisk faderskapsundersökning (378/2005)
8) till betalning av överföringsutgifter till huvudmän inom den allmänna intressebevakningens köpta tjänster såsom en gottgörelse som motsvarar mervärdesskattens belopp.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Betalning av ersättningar enligt lagen om gottgörelse för dröjsmål vid rättegång (överföring till moment 28.50.50) | -100 |
Rättsgenetiska faderskapsundersökningar (överföring från moment 25.10.04) | 156 |
Ändring i personalstrukturen vid Olycksutredningscentralen | -315 |
Ökning av användningsområdet för gottgörelser för dröjsmål vid rättegång | 100 |
Sammanlagt | -159 |
2016 budget | 11 032 000 |
2015 budget | 11 191 000 |
2014 bokslut | 11 337 394 |
21. Produktivitetsanslag för justitieministeriets ansvarsområde (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 295 000 euro.
Anslaget får användas till produktivitetsfrämjande investeringar, forskning och utredningar inom ministeriets förvaltningsområde, samt till att skaffa utbildningstjänster och andra tjänster.
Anslaget får även användas till avlönande av personal motsvarande högst tre årsverken för viss tid för att främja produktivitetsåtgärder.
Förklaring:Under momentet har man samlat anslag som motsvarar de besparingar som de produktivitetsfrämjande åtgärderna inom förvaltningsområdet medför. Avsikten är att använda anslaget till att finansiera produktivitetsfrämjande projekt.
2016 budget | 295 000 |
2015 budget | 295 000 |
2014 bokslut | 251 000 |
22. Harmonisering av kontors- och kommunikationssystemen (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 1 935 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av utgifter som föranleds av ibruktagandet av massprodukter när det gäller kontors- och kommunikationssystem inom justitieministeriets förvaltningsområde.
Förklaring:Avsikten är att inom justitieministeriets förvaltningsområde ta i bruk statens gemensamma så kallade massprodukter när det gäller kontors- och kommunikationssystem. För närvarande används inom förvaltningsområdet produkter som avviker från massprodukterna. Ett samarbetsavtal som gäller ökning av produktiviteten har ingåtts mellan justitieministeriet och finansministeriet om projektet.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ibruktagande av de gemensamma IKT-tjänsterna (harmoniseringsprojekt) (2016 års finansiering) (överföring från moment 28.70.20) | 1 935 |
Sammanlagt | 1 935 |
2016 budget | 1 935 000 |
29. Mervärdesskatteutgifter inom justitieministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 56 494 000 euro.
Anslaget får också användas till att betala mervärdesskatteutgifter som föranleds av ersättningar till privata rättsbiträden som betalas med medel under moment 25.10.50.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Valtori (överföring från moment 28.01.29) | 165 |
Ändring i nivån på mervärdesskatteutgifterna (riksdagsval 2015) | -843 |
Överföring till moment 23.01.29 | -137 |
Sammanlagt | -815 |
Anslaget står utanför ramen.
2016 budget | 56 494 000 |
2015 budget | 57 309 000 |
2014 bokslut | 58 150 214 |
50. Understöd (fast anslag)
Under momentet beviljas 6 444 000 euro.
Anslaget får användas
1) till understöd för upprätthållande av samernas kulturella autonomi
2) till understöd till sammanslutningar som arbetar för att förebygga kriminalitet samt för utvärdering av arbetet för att förebygga kriminalitet
3) till understöd till sammanslutningar som producerar stödtjänster till brottsoffer
4) till understöd till Opinionsnämnden för massmedier och sammanslutningar som publicerar författningsmaterial
5) till understöd för verksamhet som stöder utvecklandet av rättsordningen och demokratin och spridandet av kunskap om dessa frågor.
Anslaget får även användas till brottsbekämpning tillsammans med statliga inrättningar och Helsingfors universitetet och till utgifter för projekt som ansluter sig till bedömning av brottsbekämpningen.
Dispositionsplan (1 000 euro)
Understöd till sammanslutningar som producerar stödtjänster till brottsoffer (högst) | 3 090 |
Understöd för upprätthållande av samernas kulturella autonomi (högst) | 3 164 |
Övriga understöd (högst) | 190 |
Sammanlagt | 6 444 |
---|
Förklaring:
Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anknytning till användningen av fullmakter föranleder (1 000 euro)
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | fr.o.m. 2021 | |
Fullmakt för samekulturcentrumets hyresavtal | ||||||
Förbindelser som ingåtts före år 2016 | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481/år |
Förbindelser 2016 | - | - | - | - | - | - |
Utgifter sammanlagt | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481/år |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Anslag av engångsnatur år 2015 (brottsofferjouren) | -100 |
Statsunderstöd för stödtjänster för brottsoffer | 2 500 |
Återtagande av överföringen år 2015 från moment 25.01.01 (överföring till moment 25.01.01) | -45 |
Besparingar i organisationsstöd (regeringsprogrammet 2015) | -121 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -207 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 11 |
Sammanlagt | 2 038 |
2016 budget | 6 444 000 |
2015 budget | 4 406 000 |
2014 bokslut | 4 237 607 |
51. Vissa ersättningar som betalas av staten (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 18 070 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av sådana ersättningar för brottsskador som ska betalas enligt brottsskadelagen (1204/2005)
2) till betalning av ersättningar enligt lagen om ersättning av statens medel som till följd av frihetsberövande skall betalas till oskyldigt häktad eller dömd (422/1974) samt till betalning av ringa ombudsarvoden i anslutning därtill
3) till betalning av ersättningar enligt lagen om statlig ersättning till vissa internerade civilpersoner (510/2014).
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Indexjustering av ersättningar till brottsoffer | 70 |
Statlig ersättning till vissa internerade civilpersoner | -160 |
Sammanlagt | -90 |
2016 budget | 18 070 000 |
2015 budget | 18 160 000 |
2014 bokslut | 17 566 829 |