Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
              (04.) Forskning och utveckling
              20. Särskilda utgifter
              50. Understöd
         10. Domstolar och rättshjälp
         30. Åklagarna
         40. Verkställighet av straff
         50. Valutgifter

Statsbudgeten 2016

01. Ministeriet och förvaltningenPDF-versio

Förklaring:I enlighet med sin verksamhetsidé drar justitieministeriet som en del av statsrådet upp rättspolitiska linjer, utvecklar författningspolitiken och styr sitt verksamhetsområde. Justitieministeriets mål är ett öppet, aktivt och tryggt samhälle, där alla kan lita på att deras rättigheter fullföljs. Justitieministeriet ställer upp följande preliminära mål för sin verksamhet 2016.

Statssystemet och författningspolitiken

Justitieministeriet främjar användandet av gemensamma förfaringssätt och arbetsredskap vid planeringen, styrningen och uppföljningen av lagberedningsarbetet inom statsrådet. Man deltar aktivt i förbättrandet av kunnandet inom lagberedningsarbetet genom utbildning och anvisningar. De lagförslag som görs upp i statsrådet granskas vid justitieministeriet ur lagteknisk synvinkel.

Justitieministeriet sörjer för skötseln av de ärenden som gäller Åland och som hör till ministeriets förvaltningsområde, samtidigt som man inom statsrådet samordnar de ärenden inom ministeriernas förvaltningsområden som gäller Åland. Arbetet för att modernisera Ålands självstyrelse fortsätter.

Demokrati och grundläggande fri- och rättigheter

År 2016 bereds ett demokratipolitiskt handlingsprogram på basis av den demokratipolitiska redogörelsen som gavs 2014. Handlingsprogrammet innehåller konkreta projekt särskilt rörande deltagande, jämlikhet och öppenhet. År 2016 har de elektroniska demokratitjänsterna blivit färdiga, och man följer med hur de fungerar. Man deltar i utvecklandet av verksamhetsförutsättningarna för medborgarsamhället och frivilligarbetet.

När det gäller val bereder man genomförandet av utvecklingsprojekt inom lagstiftningen och valsystemet till exempel för att genomföra försöket med röstning på nätet vid kommunala folkomröstningar på basis av riktlinjerna om saken.

En andra nationell handlingsplan för de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna bereds före utgången av 2016. Man fortsätter utveckla indikatorer för de grundläggande och mänskliga rättigheterna och etablera en systematisk uppföljning såsom ett verktyg inom politiken för de grundläggande och mänskliga rättigheterna. Arbetet med att stärka EU:s dimension i fråga om de grundläggande rättigheterna fortsätts i den praktiska verksamheten och samarbetet med EU:s byrå för grundläggande rättigheter intensifieras.

Genomförandet av nationalspråksstrategin fortsätts och ett separat handlingsprogram bereds för detta. Behoven att reformera den samiska språklagen utreds. Uppgifter om tillämpningen av teckenspråkslagen inhämtas. Genomförandet av justitieministeriets nya likabehandlingsplan inleds. Material för genomförandet av diskrimineringslagen och för främjandet av goda etniska relationer produceras.

Tillgången till rättsskydd

Rättssäkerheten utvecklas och anpassas till de allt stramare ekonomiska ramarna utifrån riktlinjerna enligt reformprogrammet för rättsvården för åren 2013—2025 som blev färdig 2013 och responsen i yttrandena om programmet. Arbetet med att utveckla åklagarväsendets och de allmänna domstolarnas system för verksamhetsstyrning och dokumentförvaltning fortsätter med ett IT-projekt (AIPA), vars databank skapar ett bättre arbetsredskap för åklagarväsendet och domstolarna. En revidering av förvaltningsdomstolarnas ärendehanteringssystem bereds också.

Samordnandet av bestämmelserna om domstolarnas förvaltning fortsätts på basis av den proposition som lämnats av arbetsgruppen för domstolslagen (betänkanden och utlåtanden 26/2014) och på basis av de riktlinjer som utarbetas utgående från responsen i remissyttrandena. Målet är att överlämna en regeringsproposition om saken hösten 2015, varmed ikraftträdandet torde ske 2016.

När det gäller ikraftträdandet av lagstiftningen om föreläggande av böter och ordningsbot föreskrivs det så, att lagstiftningen kan träda i kraft 2016.

Man fortsätter beredningen av reformen av lagstiftningen om rättegångsförfarandet i förvaltningsärenden så att den ska bli exaktare och mera informativ. Målet är att ersätta den nuvarande förvaltningsprocesslagen med en ny lag om rättegång i förvaltningsärenden. I samarbete med de andra ministerierna fortsätts dessutom arbetet med att utveckla ändringssökandet i förvaltningen genom att man utvidgar systemen med begäran om omprövning och besvär till nya kategorier av ärenden.

Man fortsätter vidta de åtgärder för effektivisering av rättegångar som nämns i reformprogrammet för rättsvården och reformera de strukturer som nämns i programmet.

Den juridiska rådgivningen inom den offentliga rättshjälpen, de elektroniska tjänsterna och de alternativa tvistlösningsförfarandena utvecklas i enlighet med helhetsplanen för rättshjälpsverksamheten som färdigställs 2015. Målet är att tjänster i framtiden produceras mera kundorienterat än i nuläget, och mera mångsidigt så att olika kanaler och metoder utnyttjas så att tjänsterna är lättåtkomliga för medborgarna.

Man deltar i genomförandet av projektet för utsökningsväsendets strukturreform (URA) i dess ledningsgrupp och olika arbetsgrupper. Man fortsätter de nödvändiga lagstiftningsåtgärderna och inleder eventuella tjänstekollektivavtalsförhandlingar.

Kriminalpolitiken

Kunskapsunderlaget för kriminalpolitiken stärks genom att den kriminologiska forskningen och dess tillämplighet främjas. Insamlandet och analyserandet av information om kriminalpolitikens och olika brottsbekämpningsmetoders verkningsfullhet effektiveras och utnyttjandet av forskningsdata i beslutsfattandet främjas.

Det lokala brottsförebyggandet och säkerheten i bostadsområden utvecklas. För att förbättra säkerheten och trivseln i bostadsområden främjas invånarnas deltagande och medborgarinflytande.

Ett nytt brottsförebyggande program utarbetas.

Stödtjänster för brottsoffer ska på det sätt som offerdirektivet förutsätter ordnas i samarbete med social- och hälsovårdsförvaltningen och de organisationer som producerar tjänsterna.

För finansieringen av serviceproduktionen införs en brottsofferavgift och ett statsbidragssystem som hänför sig till avgiften utvecklas.

Justitieministeriet verkar som koordinerande myndighet i arbetet för att motverka korruption. Målet är att ytterligare öka samarbetet och kunskapen om korruption mellan de centrala myndigheterna och den privata sektorn. En strategi mot korruption utarbetas.

Frigivningsförfarandet för fångar med stor risk för återfall utvecklas. Det förvaltningsövergripande samarbetet ökas för att effektivisera tillträdet till normala tjänster för personer som avtjänar straff.

Lagstiftning som möjliggör elektronisk övervakning av reseförbud och andra alternativ till användning av häktning bereds. Reformen av systemet med fångpeng genomförs. Helhetsprocessen för förvandlingsstraff för böter reformeras. Målet är att förtydliga och effektivisera förfarandet med förvandlingsstraff, som i sin nuvarande form är komplicerat och sysselsätter flera myndigheter.

I syfte att effektivisera och påskynda straffprocessen förbättras samarbetet mellan polis, åklagare och domstolar. Justitieministeriet deltar i bekämpningen av grå ekonomi i samarbete med andra myndigheter.

Lagstiftningen om förverkande av vinning av brott effektiviseras.

Medborgarnas rättsförhållanden

Inom familjerättens område utreds behovet att reformera lagen angående vårdnad om barn och umgängesrätt.

Inom bolagsrättens område utreds behovet att reformera bestämmelserna om beslutsfattande enligt lagen om bostadsaktiebolag bland annat för att underlätta beslutsfattandet i frågor som gäller en tätare stadsstruktur.

Revidering av strukturerna och stöd vid personalomställningar

Enligt reformprogrammet för rättsvården är det skäl att fortsätta reformen av domstolsnätverket. I förslaget från den tjänstemannaarbetsgrupp som utrett tingsrättsnätverket eftersträvas mera jämnstora domstolar, varmed resurserna kan fördelas mera ändamålsenligt enligt befolkningsmängden och antalet mål samt deras beskaffenhet. I de starkare domstolarna kan kunnandet utvecklas bättre än i de mindre och sårbarheten minskar. Fördelarna och nackdelarna med att slå samman de högsta domstolarna har också utretts. Den arbetsgrupp som undersökt frågan anser att en sammanslagen högsta domstol skulle ha bättre förutsättningar än för närvarande att styra rättspraxis och praxis inom förvaltningen på enhetliga grunder, och dessutom kunde domstolarnas sakkunskap utnyttjas bättre. Båda faktorerna skulle för sin del inverka på rättsskipningens kvalitet och medborgarnas rättssäkerhet. Avsikten är att riktlinjerna för utvecklande av domstolsnätverket och de högsta domstolarna dras upp hösten 2015.

Riksåklagarämbetet utreder möjligheterna att ytterligare minska antalet ämbetsverk. Målet är att koncentrera det administrativa arbetet och stärka kunnandet.

En stor strukturförändring pågår inom utsökningsväsendet och i samband med den ser man också över befattningsbeskrivningarna och förfarandena. Dessutom bereds inom utsökningen i samband med strukturförändringen en modell med ett ämbetsverk, varmed organisationsstrukturen lättas upp och ett ändamålsenligt ordande av uppgifterna underlättas. För den regionala verksamheten planeras det att ämbetsverket ska fungera som regionala enheter. Reformen kan ha fördelar både i fråga om effektiviteten och rättsäkerheten när vissa funktioner koncentreras. Det är viktigt att hela tiden trygga parternas rättsäkerhet och utsökningens goda resultat.

Rättshjälpen utvecklas i ett helhetsprojekt som omfattar juridisk rådgivning, rättshjälp och alternativ tvistlösning.

Inom området för brottsbekämpningen har man under de senaste 15 åren genomfört tre stora organisationsändringar och organisationsstrukturen inom Brottspåföljdsmyndigheten är bra. Brottspåföljdsmyndighetens nätverk av lokaler förnyas så att den stöder de mål för verksamheten och de samhälleliga effektmål som ställts för Brottspåföljdsmyndigheten och möjliggör att den verksamhet som inverkar på återfallsbrottsligheten fortsätter trots de minskande anslagen.

Inom personalpolitiken är det väsentligt att strukturomvandlingar stöds och att verksamheten och arbetsgemenskaperna utvecklas på lång sikt, på ett sporrande sätt och enligt principerna för en god och balanserad personalpolitik.

Uppgifter om personalen

  2014
utfall
2015
uppskattning
2016
uppskattning
       
Justitieministeriet      
Årsverken 259 245 243
Medelålder 46,6 46,5 46,5
Kvinnornas andel, % 69 69 69
Arbetstillfredsställelseindex 3,7 3,7 3,7
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. 6,2 6,0 6,0
       
Övriga särskilda ämbetsverk      
Årsverken 189 195 200
Medelålder 45,6 45,5 45,5
Kvinnornas andel, % 67 67 67
Sjukfrånvaro, arbetsdagar/årsv. 10,2 10,0 10,0

01. Justitieministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 21 650 000 euro.

Anslaget får även användas till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella sammanslutningar samt till finansiering av forsknings- och utvecklingsprojekt som är godkända av justitieministeriet.

Förklaring:

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 27 525 23 175 22 050
Bruttoinkomster 473 400 400
Nettoutgifter 27 052 22 775 21 650
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 2 565    
— överförts till följande år 3 174    

Beräknad användning av anslaget enligt huvudfunktioner

  årsv. %
     
Samhällspolitiska uppgifter, samarbete med intressentgrupper och extern kommunikation 18 8
Lagberedning 46 19
EU-samarbete och internationellt samarbete 24 10
Styrning och utveckling av ministeriet och förvaltningsområdet 60 25
Ministeriets övriga förvaltningsuppgifter 24 10
Ministeriets interna förvaltning 36 15
Frånvaro med lön 32 13
Sammanlagt 240 100

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Administrering av statsunderstödet för brottsoffertjänster (0,5 årsverken) 100
Anslag av engångsnatur år 2015 (valforskning) -200
Återtagande av 2015 års överföring till moment 25.01.50 (överföring från moment 25.01.50) 45
Överföring till moment 23.01.01 till följd av inrättandet av statsrådets förvaltningsenhet (-2 årsv.) -849
Koncentrering av statens skadeståndsverksamhet (överföring till moment 28.20.01) 15
Löneglidningsinbesparing -110
Lönejusteringar 123
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) -97
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -131
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -21
Sammanlagt -1 125

2016 budget 21 650 000
2015 budget 22 775 000
2014 bokslut 27 661 000

03. (25.01.03 och 04) Omkostnader för myndigheter som verkar i anslutning till justitieministeriet (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 7 457 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av omkostnaderna för barnombudsmannens byrå, jämställdhetsombudsmannens byrå, diskrimineringsombudsmannens byrå, dataombudsmannens byrå, olycksutredningscentralen, diskriminerings- och jämställdhetsnämnden, datasekretessnämnden samt Europeiska institutet för kriminalpolitik, verksamt i anslutning till Förenta nationerna.

Anslaget får också användas till betalning av stipendier som Europeiska institutet för kriminalpolitik delar ut.

Vid nettobudgeteringen har inkomsterna av avgifter för de tillsynsuppgifter som anges i 305 § i informationssamhällsbalken (917/2014) inte beaktats.

Förklaring:Barnombudsmannen har till uppgift att i samarbete med andra myndigheter samt organisationer och övriga liknande aktörer inom sitt verksamhetsområde bedöma och främja förverkligandet av barnens intressen och rättigheter på allmän förvaltningsnivå, samhällspolitisk nivå och lagstiftningsnivå samt att främja fullgörandet av den av Förenta Nationernas generalförsamling antagna konventionen om barnets rättigheter (FördrS 59–60/1991). För att främja barns ställning och rättigheter samt myndighetssamarbetet i dessa frågor bistås barnombudsmannen av barnombudsmannadelegationen.

Jämställdhetsombudsmannen övervakar att lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män (609/1986) iakttas och främjar genom initiativ, råd och anvisningar förverkligandet av lagens syfte. Jämställdhetsombudsmannen informerar om jämställdhetslagstiftningen och dess tillämpningspraxis samt följer att jämställdhet mellan kvinnor och män genomförs på samhällslivets olika områden.

Diskrimineringsombudsmannen ska övervaka att lagen om likabehandling följs på det sätt som bestäms i den nämnda lagen samt även i övrigt främja likabehandling och förhindra diskriminering. Dessutom är diskrimineringsombudsmannen nationell rapportör om människohandel. För utbyte av information mellan aktörer och myndigheter som är av betydelse för det allmänna främjandet av likabehandling och för förebyggande av diskriminering samt för behandling av frågor som gäller likabehandling, finns det en delegation för likabehandlingsärenden i anslutning till diskrimineringsombudsmannens byrå.

Diskriminerings- och jämställdhetsnämnden behandlar och avgör ärenden som enligt diskrimineringslagen och lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män hör till nämndens uppgifter.

Dataombudsmannen ska behandla och avgöra ärenden som gäller behandling av personuppgifter och kreditupplysningar så som föreskrivs i personuppgiftslagen (523/1999) och kreditupplysningslagen (527/2007) samt sköta övriga uppgifter som följer av de nämnda lagarna. Dataombudsmannens byrå upprätthåller och främjar den grundläggande rätten till integritet och förtroendet för samhällets tjänster. Dessutom är byrån med och utvecklar informationssamhället i Finland och EU.

Datasekretessnämnden behandlar och avgör ärenden som enligt personuppgiftslagen ska avgöras av nämnden samt följer med behovet att utveckla lagstiftningen om behandling av personuppgifter och tar de initiativ som nämnden anser vara nödvändiga.

Olycksutredningscentralen ska enligt lagen om säkerhetsutredning av olyckor och vissa andra händelser (525/2011) utveckla och upprätthålla beredskapen att inleda utredningar av olyckor, effektivt och tillförlitligt utreda orsakerna till olyckor och på basis av orsakerna ge säkerhetsrekommendationer, och följa med hur de iakttas.

Europeiska institutet för kriminalpolitik, verksamt i anslutning till Förenta Nationerna, producerar internationella sakkunnigtjänster inom kriminalpolitikens område. Institutets verksamhet styrs centralt av FN:s kriminalpolitiska program och av linjebeslut i anslutning till det.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 18 256 7 761 7 857
Bruttoinkomster 7 535 400 400
Nettoutgifter 10 721 7 361 7 457
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 2 698    
— överförts till följande år 2 121    

Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)

   
Barnombudsmannens verksamhet 630
Jämställdhetsombudsmannens verksamhet 1 010
Diskrimineringsombudsmannens verksamhet 1 430
Diskriminerings- och jämställdhetsnämnden 240
Barnombudsmannadelegationen 20
Dataombudsmannens verksamhet 1 700
Datasekretessnämnden 15
Olycksutredningscentralen 1 590
Institutet för kriminalpolitik 530
Servicecentralernas avgifter 292
Sammanlagt 7 457

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Justering av lönerna vid Rättspolitiska forskningsinstitutet (överföring till moment 29.40.50) -3
Ändring i personalstrukturen vid Olycksutredningscentralen 200
Övriga förändringar 6
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna -8
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -54
Indexhöjning av hyresutgifterna 5
Löneglidningsinbesparing -17
Lönejusteringar 34
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) -34
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -26
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -7
Sammanlagt 96

2016 budget 7 457 000
2015 budget 7 361 000
2014 bokslut 10 144 000

(04.) Forskning och utveckling (reservationsanslag 2 år)

Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det slås samman med moment 25.10.03.



05. Rättsregistercentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 6 941 000 euro.

Förklaring:Rättsregistercentralen är registeransvarig för informationssystemen och registren inom justitieministeriets förvaltningsområde och förmedlar information från förvaltningsområdets myndigheter till andra myndigheter. De register som används mest är straffregistret, bötesregistret, konkurs- och företagssaneringsregistret samt skuldsaneringsregistret. Rättsregistercentralen sköter verkställighetsuppgifter i samband med böter, förverkandepåföljder, avgifter och fordringar samt för statens talan i dessa ärenden. Dessutom sköter Rättsregistercentralen underhåll och utveckling av informationssystemen inom förvaltningsområdet i samarbete med ämbetsverken inom förvaltningsområdet, enligt vad som har avtalats i serviceavtalen. Rättsregistercentralen sköter även uppgifter i anknytning till planeringen av blanketter inom förvaltningsområdet.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
     
Bruttoutgifter 11 359 11 741
Bruttoinkomster 8 000 4 800
Nettoutgifter 3 359 6 941

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Administrering av statsunderstödet för brottsoffertjänster 70
Bruttobudgetering av inkomster från myndighetsverksamhet 2 600
Inre säkerhet (regeringsprogr.) 146
Nivåförhöjning för tryggande av verksamheten 300
Ändringar som anknyter till tillämpningen av böteslagen 340
Ändring av bokföringsenheternas struktur samt ibruktagande av statens gemensamma datasystem för ekonomi- och personalförvaltning (KIEKU) 135
Löneglidningsinbesparing -16
Lönejusteringar 27
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -16
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -4
Sammanlagt 3 582

2016 budget 6 941 000
2015 budget 3 359 000

20. Särskilda utgifter (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 11 032 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av arvoden och övriga konsumtionsutgifter som föranleds av utredningskommissioner som tillsatts för säkerhetsutredningar enligt lagen om säkerhetsutredning av olyckor och vissa andra händelser (525/2011), Europeiska unionens lagstiftning och internationella avtal som förpliktar Finland och utredningar som utförs som internationellt samarbete

2) för fullföljande av skadeståndsansvar som föranleds av en eventuell förbindelse som getts vid en utländsk domstol eller annan myndighet i anslutning till ett kostnadsansvar som konkursombudsmannen tagit i fråga om ett konkursbo med ringa tillgångar

3) till betalning av rättegångskostnader som med stöd av lagar och förordningar föranleds av myndigheternas verksamhet och till betalning av kostnader som föranleds av förordnande av en intressebevakare för en minderårig part för förundersökning samt till betalning av intressebevakarens arvode och kostnader

4) till betalning av ersättningar som staten enligt skadeståndslagen (412/1974) ska betala

5) till betalning av gottgörelse med stöd av lagen om gottgörelse för dröjsmål vid rättegång (362/2009)

6) till betalning av tolknings- och översättningsutgifter för ärenden som sköts enligt rättshjälpslagen (257/2002)

7) till betalning av ersättningar enligt 19 och 20 § i lagen om rättsgenetisk faderskapsundersökning (378/2005)

8) till betalning av överföringsutgifter till huvudmän inom den allmänna intressebevakningens köpta tjänster såsom en gottgörelse som motsvarar mervärdesskattens belopp.

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Betalning av ersättningar enligt lagen om gottgörelse för dröjsmål vid rättegång (överföring till moment 28.50.50) -100
Rättsgenetiska faderskapsundersökningar (överföring från moment 25.10.04) 156
Ändring i personalstrukturen vid Olycksutredningscentralen -315
Ökning av användningsområdet för gottgörelser för dröjsmål vid rättegång 100
Sammanlagt -159

2016 budget 11 032 000
2015 budget 11 191 000
2014 bokslut 11 337 394

21. Produktivitetsanslag för justitieministeriets ansvarsområde (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 295 000 euro.

Anslaget får användas till produktivitetsfrämjande investeringar, forskning och utredningar inom ministeriets förvaltningsområde, samt till att skaffa utbildningstjänster och andra tjänster.

Anslaget får även användas till avlönande av personal motsvarande högst tre årsverken för viss tid för att främja produktivitetsåtgärder.

Förklaring:Under momentet har man samlat anslag som motsvarar de besparingar som de produktivitetsfrämjande åtgärderna inom förvaltningsområdet medför. Avsikten är att använda anslaget till att finansiera produktivitetsfrämjande projekt.


2016 budget 295 000
2015 budget 295 000
2014 bokslut 251 000

22. Harmonisering av kontors- och kommunikationssystemen (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 1 935 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av utgifter som föranleds av ibruktagandet av massprodukter när det gäller kontors- och kommunikationssystem inom justitieministeriets förvaltningsområde.

Förklaring:Avsikten är att inom justitieministeriets förvaltningsområde ta i bruk statens gemensamma så kallade massprodukter när det gäller kontors- och kommunikationssystem. För närvarande används inom förvaltningsområdet produkter som avviker från massprodukterna. Ett samarbetsavtal som gäller ökning av produktiviteten har ingåtts mellan justitieministeriet och finansministeriet om projektet.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ibruktagande av de gemensamma IKT-tjänsterna (harmoniseringsprojekt) (2016 års finansiering) (överföring från moment 28.70.20) 1 935
Sammanlagt 1 935

2016 budget 1 935 000

29. Mervärdesskatteutgifter inom justitieministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 56 494 000 euro.

Anslaget får också användas till att betala mervärdesskatteutgifter som föranleds av ersättningar till privata rättsbiträden som betalas med medel under moment 25.10.50.

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Valtori (överföring från moment 28.01.29) 165
Ändring i nivån på mervärdesskatteutgifterna (riksdagsval 2015) -843
Överföring till moment 23.01.29 -137
Sammanlagt -815

Anslaget står utanför ramen.


2016 budget 56 494 000
2015 budget 57 309 000
2014 bokslut 58 150 214

50. Understöd (fast anslag)

Under momentet beviljas 6 444 000 euro.

Anslaget får användas

1) till understöd för upprätthållande av samernas kulturella autonomi

2) till understöd till sammanslutningar som arbetar för att förebygga kriminalitet samt för utvärdering av arbetet för att förebygga kriminalitet

3) till understöd till sammanslutningar som producerar stödtjänster till brottsoffer

4) till understöd till Opinionsnämnden för massmedier och sammanslutningar som publicerar författningsmaterial

5) till understöd för verksamhet som stöder utvecklandet av rättsordningen och demokratin och spridandet av kunskap om dessa frågor.

Anslaget får även användas till brottsbekämpning tillsammans med statliga inrättningar och Helsingfors universitetet och till utgifter för projekt som ansluter sig till bedömning av brottsbekämpningen.

Dispositionsplan (1 000 euro)

   
Understöd till sammanslutningar som producerar stödtjänster till brottsoffer (högst) 3 090
Understöd för upprätthållande av samernas kulturella autonomi (högst) 3 164
Övriga understöd (högst) 190
Sammanlagt 6 444

Förklaring:

Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anknytning till användningen av fullmakter föranleder (1 000 euro)

  2016 2017 2018 2019 2020 fr.o.m. 2021
             
Fullmakt för samekulturcentrumets hyresavtal            
Förbindelser som ingåtts före år 2016 1 481 1 481 1 481 1 481 1 481 1 481/år
Förbindelser 2016 - - - - - -
Utgifter sammanlagt 1 481 1 481 1 481 1 481 1 481 1 481/år

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Anslag av engångsnatur år 2015 (brottsofferjouren) -100
Statsunderstöd för stödtjänster för brottsoffer 2 500
Återtagande av överföringen år 2015 från moment 25.01.01 (överföring till moment 25.01.01) -45
Besparingar i organisationsstöd (regeringsprogrammet 2015) -121
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -207
Indexhöjning av hyresutgifterna 11
Sammanlagt 2 038

2016 budget 6 444 000
2015 budget 4 406 000
2014 bokslut 4 237 607

51. Vissa ersättningar som betalas av staten (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 18 070 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av sådana ersättningar för brottsskador som ska betalas enligt brottsskadelagen (1204/2005)

2) till betalning av ersättningar enligt lagen om ersättning av statens medel som till följd av frihetsberövande skall betalas till oskyldigt häktad eller dömd (422/1974) samt till betalning av ringa ombudsarvoden i anslutning därtill

3) till betalning av ersättningar enligt lagen om statlig ersättning till vissa internerade civilpersoner (510/2014).

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Indexjustering av ersättningar till brottsoffer 70
Statlig ersättning till vissa internerade civilpersoner -160
Sammanlagt -90

2016 budget 18 070 000
2015 budget 18 160 000
2014 bokslut 17 566 829