Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Miljö- och naturvård
              70. Fartygsinvesteringar

Statsbudgeten 2016

10. Miljö- och naturvårdPDF-versio

Förklaring:Under kapitlet har budgeterats de anslag som huvudsakligen ska användas för sådan verksamhet som främjar miljö- och naturvård inom förvaltningsområdet och vid de ämbetsverk inom regionförvaltningen som sköter miljöuppgifter.

Ett koldioxidsnålt och energieffektivt Finland

Stävjande av klimatförändringen och anpassning till förändringen för att uppnå EU:s klimat- och energimål som sträcker sig fram till 2020—2050 kräver effektiva åtgärder. Man medverkar aktivt till att få till stånd och verkställa en tillräckligt bindande och omfattande internationell klimatkonvention. Man deltar i den fortsatta beredningen och verkställandet av EU:s klimat- och energipaket, som sträcker sig fram till 2030, där man bl.a. strävar efter att göra EU:s system för handel med utsläppsrätter välfungerande och bördefördelningen inom sektorn utanför utsläppshandeln tillräckligt kostnadseffektiv och flexibel. Målet är att nå Finlands klimatmål för 2020 i god tid.

Tillsammans med de andra ministerierna påbörjas verkställigheten av klimatlagen för att göra klimatpolitiken mer långsiktig och planmässig, för att öka insynen i beredningen av klimatpolitiken och för att göra åtgärderna mer kostnadseffektiva.

Kostnadseffektiva klimatåtgärder samt inflytande i EU och internationellt sett förutsätter att utsläppsminskningen baserar sig på vetenskaplig dokumentation. Man tillsätter en nationell klimatpanel som stöd för planering och beslutsfattande.

I samarbete med andra aktörer utvecklar man sätt att främja koldioxidsnåla och energieffektiva lösningar samt innovationer inom den offentliga sektorn, inklusive kommunerna och regionerna, och i konsumenternas val.

Ett hållbart utnyttjande av naturresurserna och en fungerande cirkulär ekonomi

Målet är att naturresurserna ska utnyttjas material- och energieffektivt och med strävan till ett slutet återvinningskretslopp av material, vilket minskar växthusgasutsläppen och avfallet och inte äventyrar naturens ekosystemtjänster.

Strukturella ändringar, styrmedel och försöksverksamhet främjar den gröna cirkulära ekonomin och bioekonomin samt efterfrågeorienterade lösningar. Med hjälp av innovativ och hållbar offentlig upphandling förbättras miljön och resurseffektiviteten inom den offentliga sektorn samt utvecklas den finländska näringsverksamheten inom cleantech-branschen. Man utvecklar sätt att minska uppkomsten av avfall under hela produktions- och konsumtionskedjan. Den riksomfattande avfallsplanen ses över. Man påverkar och deltar aktivt i beredningen av EU:s nya paket för cirkulär ekonomi.

Man återvinner effektivt näringsämnena för att minska utsläppen av näringsämnen, bevara fosfortillgångarna och främja bioekonomin, den cirkulära ekonomin och ett gott tillstånd för vattnen.

Lösningar inom grön ekonomi utvecklas och prövas för att skapa ny näringsverksamhet och serviceproduktion och för att i samarbete med nyckelaktörer göra den lagstiftning och övriga reglering som styr dessa effektivare och smidigare.

En god miljöstatus

Syftet är i synnerhet att förbättra Östersjöns, insjöarnas och grundvattnets tillstånd, minska de miljörisker som uppstår till följd av förorenad mark och förebygga miljöskador till följd av olje- och kemikalieolyckor. Åtgärder för att förbättra Östersjöns och insjöarnas tillstånd och för att förebygga och bekämpa miljöhot mot Östersjön och insjöarna vidtas som ett omfattande samarbete inom olika förvaltningsområden.

När det gäller skyddsåtgärderna för Östersjön är effektiviseringen av återvinningen av näringsämnen samt genomförandet av åtgärdsprogrammet för havsförvaltningsplanen (2016—2021) och av övervakningsprogrammet för havsförvaltningsplanen (2014—2020) av största vikt. Samarbetet med de övriga Östersjöstaterna fortsätter för genomförandet av det åtgärdsprogram som utarbetats av kommissionen för skydd av Östersjöns marina miljö (HELCOM) och av EU:s strategi för Östersjöområdet liksom också samarbetet med S:t Petersburg och det övriga nordvästra Ryssland för att minska belastningen på Östersjön. Uppgifter från inventeringarna av den biologiska mångfalden inom den marina undervattensmiljön används både till att främja skyddet av Östersjöns biotoper, arter och havsområden och till att stödja en hållbar användning av havet och dess naturresurser. Genom vattenvården strävar man efter att uppnå ett gott tillstånd i vattendragen genom att minska trycket mot dem. Överdriven belastning av näringsämnen och skadliga ämnen minskas på avrinningsområdena, och vattendrag iståndsätts och övriga åtgärder genomförs i enlighet med de åtgärdsprogram för havsförvaltningsplanen som gjorts upp fram till 2021.

Olje- och kemikalieolyckor förebyggs och begränsas genom tillräcklig beredskap för bekämpning av sådana. Genom oljeavfallsavgifterna stöds upprätthållandet av ett nationellt heltäckande system för oljeavfallshantering samt sanering av oljeförorenade områden.

Forskning om och sanering av riskobjekt inom förorenade markområden främjas i enlighet med det riksomfattande forsknings- och saneringsprogrammet. Brådskande herrelösa objekt saneras genom statens avfallshanteringssystem som ses över och genom oljeskyddsfondens JASKA-projekt.

Utvecklandet av subsidiära miljöansvarssystem när det gäller företagsverksamhet som orsakar betydande miljörisker och kemikaliesäkerhetsrisker fortsätter.

De miljöolägenheter och sanitära olägenheter som föranleds av luftföroreningar minskas. Inom EU deltar man i omarbetningen av utsläppstakdirektivet, och man påverkar de skyldigheter att minska utsläppen som åläggs Finland och beredningen av ett förslag till direktiv om små och medelstora energiproducerande anläggningar. Beredningen av ett nationellt luftvårdsprogram fortsätter.

Man effektiviserar helheten av förfaranden för miljötillstånd och bedömning. Avsikten är att miljörelaterade tillstånds- och bedömningsförfaranden för investeringsprojekt ska löpa smidigt.

Biologisk mångfald och fungerande ekosystemtjänster

Genomförandet av handlingsprogrammet i anknytning till Finlands strategi för bevarande och hållbart nyttjande av den biologiska mångfalden fortsätter. Nätverket av naturskyddsområden kompletteras genom att förvärven av och ersättningsförfarandet för sådana områden i privat ägo som är reserverade för naturskydd fortsätter inom ramen för de mindre anslag än tidigare som finns till förfogande. När det gäller myrskyddet framskrider man i enlighet med de beslut som fattas. Genomförandet av handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO) fortsätter i den utsträckning anslagen tillåter i samarbete med skogsmyndigheterna och övriga samarbetsparter. På naturskyddsområdena fortsätter återställandet av skogar och myrar, iståndsättningen och skötseln av vårdbiotoper, lundar och fågelrika vatten samt inventeringen av biotoper och arter. Databasen för nätverket Natura 2000 och nätverkets utredningsplaner uppdateras och nätverket kompletteras. Man inleder en helhetsbedömning av hur nätverket av skyddsområden fungerar och av nätverkets representativitet. Man inleder en andra kartläggning av utrotningshotade biotoper. Beredningen av landskapsvårdsområden enligt naturvårdslagen fortsätter. En nationell inventering av vårdbiotoper inleds.

Enligt riktlinjerna i åtgärdsprogrammet för skydd av utrotningshotade arter kartläggs viktiga artförekomster för att skyddsåtgärderna ska kunna riktas kostnadseffektivt. Förekomsterna av arter som kräver skyndsamt skydd säkerställs och organismarbetsgruppernas arbete fortsätter.

Målen för verksamheten när det gäller Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter har uppställts i motiveringen under moment 35.10.52.

20. Bekämpning av miljöskador (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 5 900 000 euro.

Anslaget får användas

1) till utgifter som föranleds av ordnande av bekämpning av olje- och andra miljöskador, upprätthållande av bekämpningsberedskapen på fartyg, anskaffning av bekämpningsmateriel och vidtagande av bekämpningsåtgärder samt utredningar som direkt anknyter till bekämpningen av miljöskador

2) till utgifter som föranleds av internationellt samarbete vid bekämpning av miljöskador, utbildnings- och utvecklingsverksamhet och rättegångar, hyror för oljebekämpningsförråd och arvoden till förrådsförvaltare med uppgiften som bisyssla och till dem som deltar i bekämpningsarbeten

3) till utgifter som föranleds den behöriga myndigheten av att olagliga internationella avfallstransporter måste sändas tillbaka och av att alla kostnader inte alltid genast kan tas ut av den som orsakat skadan.

Utgifterna för anskaffning av bekämpningsmateriel budgeteras på basis av förbindelser.

Förklaring:De utgifter som föranleds den behöriga myndigheten på grund av att olagliga internationella avfallstransporter sänds tillbaka återkrävs av den som fört ut avfallet och intäktsförs under moment 12.35.99.

Ersättningarna ur oljeskyddsfonden och från skadevållarna intäktsförs under moment 12.35.10.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Nivåförändring 500
Sammanlagt 500

2016 budget 5 900 000
2015 budget 5 400 000
2014 bokslut 10 893 038

21. Vissa utgifter för naturvård (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 2 440 000 euro.

Anslaget får användas

1) till inventering, märkning och skötsel av privata naturskyddsområden och andra områden som är värdefulla med tanke på den biologiska mångfalden och av landskapsområden

2) till åtgärder som stöder handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO) och som särskilt gäller kommunikation, inventeringar, samarbete, riktande och uppföljning

3) till uppföljning, skydd och vård av hotade arter, och till därmed relaterade arbetsgruppers verksamhet, till förebyggande av skador orsakade av fredade arter och till ordnande av vård för skadade vilda djur i naturtillstånd och den vård av djur som EU:s CITES-förordning förutsätter

4) till naturskyddsplanering och tillämpning av marktäktslagen samt till planering och iståndsättning som gäller skydd av grundvatten

5) till avlöning av personal motsvarande högst 20 årsverken i uppgifter för viss tid enligt motiveringen ovan.

Anslaget får även användas till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.

Förklaring:Med anslaget inventeras och sköts privata naturskyddsområden särskilt till den del skötseln inte hör till handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO). Inventeringen av naturtyper enligt naturvårdslagen fortsätter. Skyddsprogram för hotade arter som anges i naturvårdslagen bereds och genomförs, platser där utrotningshotade arter förekommer vårdas och förändringar i graden av utrotning följs. Planer och åtgärder för skötsel som främjar den biologiska mångfalden genomförs i fråga om värdefulla vårdbiotoper. En nationell inventering av vårdbiotoper inleds för att stödja riktandet av dessa planer och åtgärder. Beredningen av landskapsvårdsområden enligt naturvårdslagen främjas. Projekt som anknyter till hållbar användning av marksubstanser och till skyddet av grundvatten fortsätter. Marktäktsområden som kommit till innan marktäktslagen trädde i kraft återställs i den mån det är möjligt.


2016 budget 2 440 000
2015 budget 2 440 000
2014 bokslut 2 840 000

22. Vissa utgifter för miljövård (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 15 825 000 euro.

Anslaget får användas

1) till utgifter av konsumtionstyp som föranleds av iståndsättning av miljön, vattenvård och skydd för grundvattnet och som gäller utveckling av verksamheten och beredning av projekt samt till kontrollskyldigheter och övriga skyldigheter som föranleds av statens projekt

2) till utvecklande av hydrologisk observation och till skötsel av nätet för observation

3) till anskaffning av provtagning, laboratorietjänster och andra köptjänster som gäller miljöuppgifter

4) till gemensamma utvecklingsprojekt och ordnande av utbildning som gäller miljöuppgifter

5) till inventeringar av den biologiska mångfalden inom den marina undervattensmiljön

6) till främjande av återvinning av näringsämnen för att minska belastningen i Östersjön samt till effektivisering av vattenvården inom jordbruket i Skärgårdshavets och Bottenhavets avrinningsområden

7) till främjande och samordning av planeringen av havsvården

8) till utredningar i anslutning till målen för minskade utsläpp och internationella klimatförhandlingar, till utvecklande av klimatpolitiken samt till utvecklings- och försöksprojekt som främjar den gröna bioekonomin och cirkulära ekonomin

9) för avlönande av personal motsvarande högst 53 årsverken i uppgifter som anges i punkterna 1—4, för avlönande av visstidsanställd personal motsvarande högst 15 årsverken i uppgifter som anges i punkt 4 samt för avlönande av visstidsanställd personal motsvarande högst 23 årsverken i uppgifter som anges i punkterna 5—8.

Anslaget får också användas till understöd till utvecklings- och försöksprojekt för att främja de ovannämnda användningsändamålen.

Anslaget får även användas för betalning av utgifter som föranleds av beredning av lagstiftning och lösningar som främjar återvinning, effektivisering av återvinningen av näringsämnen och skydd av Östersjön och vattendragen.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Under momentet nettobudgeteras de sjukdagpenningar och moderskapspenningar som betalas till arbetsgivaren.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Utgifter för miljövården 8 725 000
Styrning och utveckling av miljöuppgifter 2 000 000
Skydd av Östersjön 4 640 000
Utveckling av en grön ekonomi och försöksprojekt 460 000
Sammanlagt 15 825 000

Avsikten är att 3 700 000 euro av anslaget ska användas för projekt för miljö- och vattenvård och skydd för grundvattnet samt för beredning av projekt för iståndsättning och gemensam utvecklingsverksamhet, för skötsel av förpliktelserna samt för underhåll och skötsel av det hydrologiska nätet för observation. För anskaffning av köptjänster för närings-, trafik- och miljöcentralernas laboratorieuppgifter och andra miljöuppgifter används 4 225 000 euro, varav 1 225 000 euro är en överföring från moment 32.01.02.

Anslaget får användas för genomförande av de spetsprojekt som anknyter till regeringens strategiska mål. Programmet för återvinning av näringsämnen fortsätter för att minska belastningen på Östersjön och förbättra Skärgårdshavets tillstånd. Anslaget riktas till utvecklingsprojekt och skyddsåtgärder särskilt inom Skärgårdshavets och Bottenhavets avrinningsområden. Olika förvaltningsområdens och aktörers gemensamma projekt för att förbättra Östersjöns och vattnens status genomförs i enlighet med åtgärdsprogrammet för havsvården och de regionala förvaltningsplanerna. Anslaget för skydd av Östersjön används även till inventeringar av den biologiska mångfalden inom den marina undervattensmiljön på sådana mer begränsade områden än tidigare som är värdefulla med tanke på naturens mångfald. Genom planering av havsvården genomförs även HELCOM:s aktionsplan för Östersjön.

Som en åtgärd inom regeringens spetsprojekt bereds lagstiftning som främjar återvinning av material, näringsämnen och avfall. Särskilt när det gäller begränsande av kommunernas ensamrätt till avfallshantering, utvidgande av användningen av avfall i markbyggnad, återvinning av jordavfall och höjande av andelen återvunnet kommunalt avfall till 50 procent bereds det konsekvensbedömningar och utredningar om kostnadseffektiva åtgärder. Som ett av regeringens spetsprojekt provas och utvecklas nya lösningar som främjar kretslopps- och delningsekonomi. Anslaget används särskilt till att prova lösningar som stöder ny, smart och smidig lagstiftnings- och förvaltningspraxis för separat insamling och återvinning av avfall och biprodukter samt för produktion och konsumtion.

Anslaget används även till utvecklings- och försöksprojekt som främjar en grön ekonomi, till utredningar som krävs för internationella klimatförhandlingar och minskade utsläpp och för utvecklandet av klimatpolitiken samt till verksamhet inom klimatpanelen och inom plattformen för biologisk mångfald (IPBES). Avsikten är att anslaget även ska användas för att stärka styrningen och skötseln av miljöuppgifter och för miljöförvaltningens gemensamma utvecklingsprojekt.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bioekonomi och ren teknik: Lagstiftning och lösningar som främjar återvinning 800
Bioekonomi och ren teknik: Återvinning av näringsämnen samt skydd av Östersjön och vattendragen 2 500
Köp av provtagningstjänster för övervakning av miljön (överföring från moment 32.01.02) 1 225
Utveckling av en grön ekonomi och försöksprojekt -660
Nivåförändring -1 800
Sammanlagt 2 065

2016 budget 15 825 000
2015 I tilläggsb.
2015 budget 13 760 000
2014 bokslut 17 160 000

52. Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 37 616 000 euro.

Anslaget får användas för de offentliga förvaltningsuppgifter som Forststyrelsen utför under ledning av miljöministeriet enligt följande:

1) till utgifter för skötsel av och guidning i nationalparker, övriga naturskyddsområden och naturskyddsobjekt, ödemarksområden och värdefulla kulturobjekt som Forststyrelsen besitter samt till utgifter för skötsel av privata skyddsområden

2) för sådant byggande inom naturskyddsområden och naturskyddsobjekt som tjänar skyddsändamålet och för betalning av utgifter för ombyggnad, reparation, underhåll och rivning av befintliga byggnader, konstruktioner, vägar och vägavsnitt samt för köp av byggnader som är belägna inom naturskyddsområden eller som är nödvändiga för dem

3) för anskaffning av maskiner, apparatur och utrustning vars anskaffningspris överstiger 10 000 euro och vars ekonomiska livslängd överstiger tre år.

Dessutom får Forststyrelsen för dessa offentliga förvaltningsuppgifter använda sådana inkomster från offentliga förvaltningsuppgifter som inflyter till Forststyrelsen och som hör till miljöministeriets ansvarsområde.

Anslaget får även användas till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.

Anslaget får även användas till betalning av utgifter som föranleds av inrättandet av en nationalpark under 100-årsjubileet för Finlands självständighet 2017.

Målen för verksamheten inom miljöministeriets ansvarsområde är följande:

  • — Skyddsnivån för arter och naturtyper förbättras.
  • — Tillståndet inom nätverket Natura 2000 och nätverket av naturskyddsområden förbättras.
  • — Den kulturhistoriska fastighetsförmögenhetens värden bibehålls och dess tillstånd förbättras.
  • — Rekreation i naturen ökar välbefinnandet och uppskattningen för naturen, vilket stöds genom aktiv information.
  • — Behovet av guidning och rekreationsservice i nationalparken för 100-årsjubileet för Finlands självständighet 2017 kartläggs, på basis av behovet görs det upp ett program och en tidtabell för genomförande av servicen i nationalparken, och de mest akuta bristerna börjar åtgärdas.

Förklaring:Miljöministeriet uppställer följande preliminära resultatmål för resultaten av verksamheten vid Forststyrelsen:

Kvantitativa mål

  2013
utfall
2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
         
Antal Natura-områden vars tillstånd har bedömts 37 30 40 30
Återställande (ha) 2 212 1 627 860 800
Inventering av artförekomst (st.) - - 1 800 1 900
Antal besök: nationalparker, statens strövområden, naturum 3 642 600 3 649 300 3 647 000 3 650 000
Kundtillfredsställelse när det gäller naturum, service i naturen och tillståndskunder 4,04 4,04 4,05 4,04

Forststyrelsen

  • — genomför på Natura 2000-områden och andra skyddsområden vård-, restaurerings- och andra skyddsåtgärder i syfte att förbättra områdenas tillstånd och sammanlänkning samt ekosystemtjänsternas funktion. Forststyrelsen följer också effekterna av vidtagna åtgärder och svarar för uppföljningen av hela skyddsområdesnätverkets tillstånd
  • — förbättrar skyddsnivån för hotade och i habitatdirektivet nämnda arter och naturtyper och för arter som förtecknas i fågeldirektivet genom att komplettera kunskapsunderlaget om dem och utifrån det rikta skyddsåtgärderna så effektivt som möjligt
  • — skapar förutsättningar för naturturism och användning av naturen för rekreation genom att serviceutrustningen, guidningen och slitagetåligheten inom de naturskyddsområden som är viktiga med tanke på användningen förbättras samt följer områdenas ekonomiska betydelse och annan nytta
  • — deltar i beredningen av en utredning om användningen av skogar och vattenområden för rekreation och turism
  • — informerar om skyddet av och möjligheterna att nyttja den biologiska mångfalden och främjar således de positiva effekter rekreation i naturen medför
  • — deltar i planeringen och genomförandet av havsvården och utvecklar skyddet av den biologiska mångfalden i insjöarna
  • — svarar för utvecklandet och den tekniska driften av datasystem som gäller naturskyddsområden
  • — upprätthåller och sköter kulturhistorisk fastighetsförmögenhet i enlighet med principerna i statens fastighetsstrategi
  • — påbörjar ett tre år långt projekt som gäller bildande av naturskyddsområden till fastigheter och planering av skötseln och användningen genom ett anslag på 8 000 000 euro.

Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter som hör till miljöministeriets ansvarsområde beräknas inbringa uppskattningsvis 4 900 000 euro i inkomster till Forststyrelsen, av vilket ca 200 000 euro är intäkter av försäljning av obehövliga fastigheter.

Övriga nyckeltal

  2013
utfall
2014
utfall
2015
uppskattning
2016
budgetprop.
         
Skötsel av nationalparker (st.) 37 37 39 39
Skötsel av andra naturskyddsområden (st.) 536 665 735 870
Skötsel av nationalparker (ha) 981 000 984 000 988 000 988 000
Skötsel av andra naturskyddsområden (ha) 703 000 763 000 990 000 1 070 000
Skötsel av andra naturskyddsobjekt (ha) 1 050 000 1 002 000 790 000 720 000
Skötsel av ödemarksområden (12 st., ha) 1 490 000 1 489 000 1 489 000 1 489 000
Skydd av platser med arter som kräver särskilt skydd (st.) 4 211 4 211 4 250 4 250
Skydd av platser med andra hotade arter och arter som avses i habitatdirektivet (st.) - 18 160 30 000 30 000
Fornminnen (st., Museiverkets register) 2 380 2 273 2 273 2 273
Skyddade byggnader (st.) 312 334 340 340
Naturum och andra kundtjänstställen (st.) 30 30 29 28

Enligt åtgärderna i regeringsprogrammet slutförs skyddsåtgärderna för områden som redan reserverats som naturskyddsområden, såsom lantmäteriförrättningar och skötsel- och nyttjandeplaner, med ett anslag av engångsnatur på 8 000 000 euro.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bioekonomi och ren teknik: Inrättande av en nationalpark 500
Skötsel av den kulturhistoriska fastighetsförmögenheten -350
Strykning av ett tillägg av engångsnatur för infrastrukturen vid natur- och kulturobjekten -5 000
Sysselsättning av unga -500
Upprätthållande och vidareutveckling av geografiska informationssystem (överföring från moment 35.10.63) 350
Överföring av engångsnatur från moment 35.10.63 (regeringsprogr. 2015) 8 000
Lönejusteringar 18
Sammanlagt 3 018

2016 budget 37 616 000
2015 budget 34 598 000
2014 bokslut 34 622 000

60. Överföring till oljeskyddsfonden (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 3 000 000 euro.

Anslaget får med stöd av 7 § i lagen om oljeavfallsavgift (894/1986) användas till betalning av en överföring till oljeskyddsfonden.

Förklaring:En del av de medel som inflyter i oljeavfallsavgifter kan i statsbudgeten överföras till oljeskyddsfonden för ersättande av kostnader för sanering av oljeförorenade markområden. Närmare bestämmelser om grunderna för ersättningen finns i 15 § i lagen om oljeskyddsfonden (1406/2004).

Anslaget motsvarar tillsammans med anslaget under moment 35.10.65 de oljeavfallsavgifter som inflyter under moment 11.19.08.


2016 budget 3 000 000
2015 budget 3 000 000
2014 bokslut 3 000 000

61. Främjande av vatten- och miljövård (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 5 842 000 euro.

Anslaget får användas

1) till stöd för genomförandet av åtgärder i förvaltningsplanerna och havsförvaltningsplanens åtgärdsprogram enligt lagen om vattenvårds- och havsvårdsförvaltningen (1299/2004) för att uppnå eller upprätthålla en god status i vattnen

2) till betalning av utgifter som föranleds av planering och byggande, ombyggnad och byggnadsskyldigheter när det gäller sådana miljöarbeten enligt förvaltningsplanerna som utförs som statens arbete eller som understöd, och till betalning av utgifter som föranleds av utförande av de statliga avfallshanteringsarbeten som föreskrivs i avfallslagen (646/2011)

3) till stöd enligt lagen om stödjande av vatten- och avloppsåtgärder (686/2004) för vattenvården i samhällen och på glesbygden i enlighet med förvaltningsplanerna

4) för sådan rådgivning i enlighet med förvaltningsplanerna som främjar verkställigheten av statsrådets förordning om behandling av hushållsavloppsvatten i områden utanför avloppsnätet (209/2011).

Anslaget får också användas till utgifter för avlönande av personal motsvarande högst 13 årsverken och till betalning av andra konsumtionsutgifter som föranleds av projekten. Avtal får ingås om att ett arbete som finansierats med anslag under momentet och som inletts och slutförts som statens arbete överlåts till kommunen eller en annan samarbetspartner. Samtidigt ska man avtala om de villkor som den som tar emot arbetet ska följa efter överlåtelsen.

Anslaget får även användas till betalning av utgifter som föranleds av effektivisering av återvinningen av näringsämnen, skydd av Östersjön och vattendragen samt programmet för sanering och försök som avser förorenade marksubstanser.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Fullmakt

För att genomföra förvaltningsplanerna får man 2016 ingå avtal och avge förbindelser som åren efter 2016 föranleder kostnader på sammanlagt högst 5 000 000 euro.

Förklaring:Av anslaget används 2 860 000 euro till att genomföra förvaltningsplanerna och havsförvaltningsplanen, till förbättring av yt- och grundvattnens tillstånd och till säkerställandet av deras goda tillstånd. I synnerhet förbättras de försämrade kustvattnens och åarnas tillstånd. Den offentliga sektorns partnerskap med den privata sektorn och med frivilligorganisationer stärks. Samtidigt stöds möjligheterna att exportera vattenteknologi och företagens konkurrenskraft genom att man ökar den finländska vattenexpertisen, ibruktagandet av nya teknologier och god praxis. Anslaget får användas för genomförande av de spetsprojekt som anknyter till regeringens strategiska mål genom främjande av sådana praktiska projekt för att förbättra vattnens status som genomförs med nya och effektiva tillvägagångs- och verksamhetssätt för minskande av belastningen av näringsämnen och skadliga ämnen på vattnen.

Av anslaget används 2 660 000 euro för sanering av förorenade områden antingen som understöd eller som statligt avfallshanteringsarbete vid objekt som utgör betydande miljö- och hälsorisker och som NTM-centralerna har prioriterat. Anslaget kan också användas till finansiering av åtgärder som är nödvändiga för att förebygga miljöskador. Som ett av regeringens spetsprojekt genomförs också ett nationellt program för försök som avser sanering av förorenade marksunstanser och återvinning av marksubstans för undersökning av de mest kritiska riskområdena, skydd av de grundvattenområden som är viktigast med tanke på vattentäkt, ökning av återvinningen av marksubstans och försnabbande av utvecklingen av inhemsk ren teknik (hållbara saneringsmetoder).

Av anslagen under momentet har 322 000 euro reserverats till betalning av mervärdesskatt. Användningen av mervärdesskatt följs upp och vid behov ändras dimensioneringen av anslaget.

Projekt som finansieras med anslag under momentet finansieras i någon mån också med anslag under moment 32.01.02 under arbets- och näringsministeriets huvudtitel, närmast som löneutgifter och andra konsumtionsutgifter för arbetsledningen på arbetsplatserna.

Beräknad användning av anslaget

      Beviljas
       
       
1. Förbättring av yt- och grundvattnens tillstånd   2 860 000
2. Sanering av förorenade områden   2 660 000
3. Mervärdesskatt   322 000
  Sammanlagt   5 842 000

Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakten föranleder (1 000 euro)

  2016 2017 2018 Sammanlagt
fr.o.m.
2016
         
Förbindelser år 2016 - 2 500 2 500 5 000
Utgifter sammanlagt - 2 500 2 500 5 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bioekonomi och ren teknik: Försöksprogrammet för förorenade marksubstanser 1 300
Bioekonomi och ren teknik: Återvinning av näringsämnen samt skydd av Östersjön och vattendragen 1 500
Nivåförändring -7 200
Sammanlagt -4 400

2016 budget 5 842 000
2015 budget 10 242 000
2014 bokslut 12 342 000

63. Utgifter för förvärv av och ersättning för naturskyddsområden (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 18 480 000 euro.

Anslaget får användas

1) till köp och inlösen av jord- och vattenområden och byggnader för naturskyddsändamål och till köp av områden som ska införlivas med ödemarksområden

2) till betalning av ersättningar till markägare eller innehavare av särskilda rättigheter för ekonomiska förluster på grund av beslut eller avtal enligt 24, 25, 29 och 47 § i naturvårdslagen

3) till ersättningar för de kostnader som staten med stöd av 53 § i naturvårdslagen, 197 § i markanvändnings- och bygglagen samt 7 a § i lagen om enskilda vägar påförs på grund av genomförandet av nätverket Natura 2000

4) till ersättningar som föranleds av skydd enligt 8 och 26 § i marktäktslagen

5) till ersättningar för olägenheter enligt 55 § 2 mom. i naturvårdslagen

6) till utgifter som föranleds av bedömning av, lantmäteriförrättningar på och förvärvsuppgifter för områden som förvärvas till staten för naturskyddsändamål eller som inrättas som privata skyddsområden samt till utgifter som föranleds av märkning av privata skyddsområden och dessutom till utgifter för fastighetsskötsel på områden som är i miljöministeriets besittning och till eventuella kostnader för ersättningsförrättningar

7) till ett belopp av högst 120 000 euro till arvoden som betalas utifrån separat ingångna samarbetsavtal och genom vilka man främjar behandlingen av anbud som markägarna lämnat in i enlighet med handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO)

8) till betalning av ränta för periodiserade betalningsposter av köpesumman och ersättningarna då räntan motsvarar den ränta som fastställs i 95 § 1 mom. i lagen om inlösen av fast egendom och särskilda rättigheter

9) till ersättningar som närings-, trafik- och miljöcentralerna betalar ut för skador orsakade av fridlysta sällsynta djur

10) till kommunerna och till samfund som kommunerna bildat för förvärv av rekreationsområden för stödjande av förvärv av regionalt och nationellt betydelsefulla rekreationsområden med stöd av statsunderstödslagen. Förvärven ska främja skyddet av den biologiska mångfalden

11) till betalning enligt lagen om bekämpning av skogsskador av de utgifter som föranleds av ersättningar för de skogsskador som spritts från naturskyddsområden eller från områden i statens ägo som förvärvats för naturskyddsändamål och av bedömning av skadorna.

Anslaget budgeteras enligt principen om betalningsbeslut beträffande överföringsutgifterna.

Fullmakt

För fullföljandet av de naturskyddsprogram som statsrådet har fastställt, nätverket Natura 2000 och handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO) får det 2016 ingås avtal och avges förbindelser som åren efter 2016 föranleder kostnader på sammanlagt högst 10 000 000 euro.

Förklaring:Genom förvärv till staten av mark för naturskyddsändamål och genom ett ersättningsförfarande genomförs i huvudsak de naturskyddsprogram som fastställts av statsrådet, nätverket Natura 2000, skyddet av arter som kräver särskilt skydd och reserveringar av skyddsområden enligt planerna. Dessutom genomförs handlingsplanen METSO. Anslaget används också till genomförandet av det kompletterande programmet för skydd av myrar som inleds 2015. Vid sidan av närings-, trafik- och miljöcentralerna fortsätter Forststyrelsen att förvärva skyddsområden. Åren 1971—2014 har det till statens ägo förvärvats områden för naturskyddsändamål omfattande totalt ca 403 000 hektar och inrättats privata skyddsområden mot ersättning omfattande totalt 177 000 hektar.

Till förvärv av och ersättningar för skogsområden enligt handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland används 8 000 000 euro. För stödjande av förvärv av rekreationsområden reserveras 100 000 euro. Vid behov kan 2 000 000 euro av anslaget anvisas för Forststyrelsens bruk.

Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakten föranleder (1 000 euro)

  2016 2017 2018 2019 Sammanlagt
fr.o.m.
2016
           
Förbindelser år 2016 - 5 000 3 000 2 000 10 000
Utgifter sammanlagt - 5 000 3 000 2 000 10 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Sparbeslut som gäller utgifter för förvärv av och ersättning för naturskyddsområden (regeringsprogr. 2015) -12 000
Upprätthållande och vidareutveckling av geografiska informationssystem (överföring till moment 35.10.52) -350
Överföring av engångsnatur till moment 35.10.52 (regeringsprogr. 2015) -8 000
Nivåförändring -10 000
Sammanlagt -30 350

2016 budget 18 480 000
2015 budget 48 830 000
2014 bokslut 53 530 000

64. EU:s miljöfonds deltagande i miljö- och naturvårdsprojekt (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 4 500 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av projekt som EU-kommissionen godkänt och som delfinansieras ur LIFE-miljöfonden för finansieringsperioden 2007—2013 och den nya perioden 2014—2020 samt till betalning av EU-medfinansieringsandelar för andra pilotprojekt.

Anslaget får användas till avlönande av personal för projektuppgifter motsvarande ca 60 årsverken.

Under momentet nettobudgeteras de sjukdagpenningar och moderskapspenningar som betalas till arbetsgivaren.

Förklaring:Anslaget används för EU-delfinansiering av projekt som organisationerna inom statsförvaltningen genomför inom programmet LIFE+ 2007—2013 och 2014—2020.

EU-delfinansieringen av LIFE-projekten och pilotprojekten intäktsförs under moment 12.35.99.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Nivåförändring 1 500
Sammanlagt 1 500

Anslaget står utanför ramen.


2016 budget 4 500 000
2015 budget 3 000 000
2014 bokslut 3 000 000

65. Oljeavfallshantering som finansieras med oljeavfallsavgiften (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 1 000 000 euro.

Anslaget får med stöd av 7 § i lagen om oljeavfallsavgift användas till betalning av ersättningar för oljeavfall samt insamling, transport, lagring och behandling av oljeavfall enligt de grunder som närmare bestäms i statsrådets beslut om användningen av de medel som inflyter i oljeavfallsavgifter till oljeavfallshantering (1191/1997).

Förklaring:Anslaget motsvarar tillsammans med anslaget under moment 35.10.60 de oljeavfallsavgifter som inflyter under moment 11.19.08.


2016 budget 1 000 000
2015 budget 1 000 000
2014 bokslut 1 000 000

66. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationellt samarbete (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 1 440 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer och överenskommelser i anslutning till miljöministeriets ansvarsområde samt till andra betalningar till utlandet som föranleds av internationella förbindelser.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget (euro)

   
Klimat och atmosfär 300 000
Ekosystemtjänsterna och den biologiska mångfalden 500 000
Östersjön, vattendrag och vattenresurser 410 000
Materialeffektivitet och kemikalier 160 000
Boende och byggd miljö 7 000
Andra betalningar till utlandet 63 000
Sammanlagt 1 440 000

2016 budget 1 440 000
2015 budget 1 440 000
2014 bokslut 1 324 000

70. Fartygsinvesteringar (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 7 500 000 euro.

Anslaget får användas till den grundläggande renoveringen av havsforskningsfartyget Aranda samt till utgifter som föranleds av anskaffning av oljebekämpningsutrustning som fungerar i isförhållanden och annan utrustning för oljebekämpning till havs.

Fullmakt

Om en del av den för 2015 beviljade fullmakt att ingå avtal och avge förbindelser som gäller den grundläggande renoveringen av havsforskningsfartyget Aranda inte har använts, får beslut om den oanvända delen fattas år 2016.

Förklaring:Planeringen av den grundläggande renoveringen av havsforskningsfartyget Aranda har påbörjats 2015 och fortsätter 2016. Avsikten är att den grundläggande renoveringen ska göras 2016—2018 och totalkostnadsförslaget är 11 600 000 euro. I reparations- och ändringsarbetena strävar man efter att minska driftskostnaderna. I den grundläggande renoveringen beaktas även säkerställandet av de ombord arbetande forskarnas arbetarskydd och av forskningsarbetets kvalitet.

Det beräknas att man ur oljeskyddsfonden som ersättningar för anskaffning av oljebekämpningsutrustning med kapacitet för isförhållanden och av kompletterande utrustning för oljebekämpning till havs får 1 500 000 euro. Ersättningarna intäktsförs under moment 12.35.10.

Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakten föranleder (1 000 euro)

  2016 2017 2018 Sammanlagt fr.o.m. 2016
         
Förbindelser år 2015 4 000 4 000 3 000 11 000
Sammanlagt 4 000 4 000 3 000 11 000

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Anskaffning av oljebekämpningsutrustning och utrustning för oljebekämpning till havs 3 500
Grundläggande iståndsättning av havsforskningsfartygen Aranda och Muikku -850
Grundläggande renovering av havsforskningsfartyget Aranda 4 000
Planeringen av den grundläggande renoveringen av havsforskningsfartyget Aranda -600
Sammanlagt 6 050

2016 budget 7 500 000
2015 I tilläggsb.
2015 budget 1 450 000
2014 bokslut 13 500 000