Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Miljö- och naturvård

Statsbudgeten 2016

04. Finlands miljöcentrals omkostnader (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 30 014 000 euro.

Anslaget får även användas till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.

Förklaring:Finlands miljöcentral (SYKE) utvecklar lösningar som främjar en hållbar utveckling främst för att användas av statsrådet, den övriga offentliga förvaltningen och näringslivet. Som grund för lösningarna producerar miljöcentralen information om miljön, om hur miljöns tillstånd utvecklas och om vilka faktorer som påverkar miljöns tillstånd samt bedömer alternativa utvecklingstrender. Miljöcentralen sköter också flera av de rapporteringar som krävs i EG:s regelverk och internationella överenskommelser samt vissa myndighetsuppgifter inom miljöövervakningen och andra myndighetsuppgifter.

Miljöcentralen sköter också de uppgifter i anslutning till nyttjandet och vården av vattentillgångar som hör till jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde. För dessa uppgifter beräknas den personal som avlönats med verksamhetsanslaget använda ca 24 årsverken och den personal som avlönats genom annan finansiering ca 16 årsverken. Anpassningen till reformen av forskningsinstituten påverkar de resurser som används för uppgifterna 2015—2017. Ändringarna preciseras genom gemensam planering.

Samhälleliga verkningar

Finlands miljöcentrals verksamhet påverkar genom uppdatering av kunskapen om hållbar utveckling och förmedling av ny information. Centrala användare av informationen är statsrådet, regionförvaltningen, kommunerna, landskapsförbunden, affärslivet, massmedierna, frivilligorganisationerna och enskilda medborgare.

Effektmålen är följande:

  • — Tillväxten inom bioekonomin och den cirkulära ekonomin är hållbar med avseende på dämpandet av klimatförändringen, användningen av vattentillgångar och andra naturresurser, belastningen på vattendragen och Östersjön och tryggandet av ekosystemen.
  • — Livsmiljöerna uppvisar stor mångfald, är hälsosamma och främjar välfärden, och man är medvetna om betydelsen av dem som en del av den förebyggande primärvården.
  • — Information om miljön produceras, distribueras och används effektivt, i och med digitaliseringen förbättras medborgarnas förutsättningar att delta i beslutsfattandet om den egna livsmiljön och det uppstår ny företagsverksamhet kring produktion, bearbetning och distribution av miljöinformation.
  • — Problemområdena inom miljöregleringen har identifierats, och man har avlägsnat dem genom att prova nya verksamhetsmodeller och genom att utnyttja engagerande utveckling av regleringen och konsekvent utvärdera regleringen och försöken.
  • — Försök som baserar sig på samarbete mellan olika aktörer skapar innovationer och lösningsmodeller med hjälp av vilka man stärker det finländska samhällets ekologiska, ekonomiska och sociala hållbarhet och som även kan användas internationellt.
Verksamhetens resultat
Produktion och kvalitetsledning

Miljöministeriet uppställer följande resultatmål för resultatet av verksamheten vid Finlands miljöcentral:

  • — Miljöcentralen beaktar i sin forsknings- och utvecklingsverksamhet särskilt följande frågor:
    • — bioekonomi och cirkulär ekonomi
    • — effektiviserad miljöövervakning genom att information som producerats av olika instanser förenas med information som producerats bl.a. med hjälp av fjärranalys och modeller
    • — utvecklande av miljöcentralens centrala informationslager och informationssystem som innehåller information om naturresurser, miljöns tillstånd, utsläpp och andra belastningar och risker samt av dess geoinformationstjänster och förbättrande av deras användbarhet
    • — miljöfrågor som gäller det arktiska området
    • — konsekvenserna för servicestrukturerna, boendet och rörligheten till följd av den stigande medelåldern och ändringen i befolkningsstrukturen samt främjande av medborgarnas hälsa och välfärd.
  • — Miljöcentralen deltar aktivt i utvecklandet av Sammanslutningen för naturresurs- och miljöforskning (LYNET) och Sammanslutningen av sakkunniginrättningar inom social- och hälsovården (SOTERKO) i enlighet med riktlinjerna för reformen av forskningsinstituten.
  • — Miljöcentralen deltar i revideringen av miljöbestämmelser både genom forsknings- och utvecklingsprojekt och genom att stödja påverkan på EU-regleringen i rollen som sakkunnig.
  • — Miljöcentralen deltar i ansökningen till EU-programmet Horisont 2020, miljöfonden LIFE och EU:s andra finansiella instrument.
  • — Miljöcentralens och Motivas gemensamma servicecenter (FISU) hjälper kommuner och städer att öka resurseffektiviteten.
  • — Vattenlägestjänsten utvecklas så att den mångsidigt stöder såväl nyttjandet av vattentillgångarna som vattenvården och anpassningen till klimatförändringen. Miljöcentralens och Meteorologiska institutets gemensamma tjänst Översvämningscentret producerar uppdaterad information och varningar om vädret och vattenläget för både myndigheter och medborgare.
  • — Forskningsfartyget Aranda utnyttjas kostnadseffektivt och omfattande tillsammans med Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut (SMHI), Naturresursinstitutet och andra instanser som bedriver forskning om och följer upp läget i Östersjön.
  • — Miljömätningarnas kvalitet och tillförlitlighet vid miljöcentralens laboratorier utvecklas, och miljöcentralen deltar aktivt i den internationella meteorologiforskningen och det internationella utvecklingsarbetet samt bedriver ett intensifierat laboratoriesamarbete med de övriga LYNET-institutionerna och andra institutioner som deltar i samarbetet.
  • — Miljöcentralens verksamhet fortsätter att anpassas till riktlinjerna för reformen av forskningsinstituten.
Resurshushållning

Av den verksamhet som enligt lagen om grunderna för avgifter till staten är avgiftsbelagd beräknas det inflyta 4 miljoner euro, varav exportverksamheten uppskattas stå för nästan hälften. Finansieringen från den övriga statsförvaltningen beräknas uppgå till 11,5 miljoner euro. Den del som finansieras utanför budgeten beräknas uppgå till 7 miljoner euro, varav EU:s andel är ca 4,5 miljoner euro. En allt starkare internationell nätbildning stärker miljöcentralens konkurrensförmåga på den internationella marknaden.

Produktivitet

Produktiviteten förbättras genom att man utvecklar samarbetet i nätverk, verksamhetsprocesserna och informationssystemen och genom att man utvidgar de elektroniska webbtjänsterna nationellt och internationellt. Produktiviteten förbättras även inom stödfunktionerna. Inom havsforskningen fortsätter samarbetet särskilt med Meteorologiska institutet och Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut (SMHI) för att uppnå synergieffekter och produktivitetsvinster. Arbetsfördelningen med Meteorologiska institutet klargörs. Dessutom främjas den nationella samordningen av havsforskningen och forskningsinfrastrukturen i enlighet med de nationella riktlinjerna för forskningsinfrastrukturen.

Inom hela miljöförvaltningen förbättras produktiviteten bl.a. genom att man utvecklar miljöövervakningen och datasystemen samt ökar automatiseringen av den rapportering som baserar sig på uppföljning och utökar samarbetet i anslutning till datalager.

Inom ramen för Sammanslutningen för naturresurs- och miljöforskning (LYNET) förbättras produktiviteten genom att man gör verksamhetsmodellerna för forskningssamarbetet mångsidigare, tillsammans utvecklar metoder för uppföljning och tar dem i bruk, använder nya samarbetsmodeller vid uppföljningen och ytterligare utökar samarbetet i fråga om lokaler, laboratorier och forskningsinfrastruktur.

Den beräknade fördelningen av antalet årsverken och kostnaderna vid Finlands miljöcentral enligt uppgiftsområde 2014—2016

Uppgiftsområde 2014
utfall
kostnader
mn €
årsv. 2015
uppskattning
kostnader
mn €
årsv. 2016
mål
kostnader
mn €
årsv.
             
Forsknings-, utvecklings- och försöksverksamhet 30,3 343 26,8 299 25,4 283
Experttjänster och myndighetsverksamhet 18,9 165 18,4 153 17,5 145
Miljöuppföljning och datalager 14,4 102 13,2 121 11,5 100
Förvaltningsområdets tjänster1) 2,2 26 1,2 14 1,1 13
Sammanlagt 65,8 636 59,6 587 55,5 541
Antalet årsverken som baserar sig på omkostnadsfinansieringen   362   340   322

1) På grund av en reform som gäller uppföljningsobjekten är uppgifterna för 2014 och 2015 inte helt jämförbara när det gäller kostnaderna för datalager. År 2014 ingick en del av de kostnader och årsverken som hänför sig till datalager i förvaltningsområdets tjänster. År 2015 innefattar förvaltningsområdets tjänster gemensam kommunikation och utbildningstjänster.

Det totala antalet anställda vid Finlands miljöcentral beräknas motsvara ca 541 årsverken. Antalet anställda som anställts med direkt budgetfinansiering under omkostnadsmomentet motsvarar 322 årsv. När det gäller antalet anställda har överföringar till Statens informations- och kommunikationstekniska center (Valtori, 9 årsv.) och minskningar på grund av totalreformen av statens forskningsinstitut och forskningsfinansiering (TULA, 15—20 årsv.) beaktats. Personalresurserna fördelas enligt de strategiska målen med beaktande av effekterna av produktivitetsprojekten. Utlokaliseringen av forsknings- och sakkunniguppgifter till miljöcentralens regionala verksamhetsställen fortsätter.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 55 969 58 061 54 014
Bruttoinkomster 24 586 26 000 24 000
Nettoutgifter 31 383 32 061 30 014
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 3 839    
— överförts till följande år 3 111    

Kalkyl över kostnadstäckningen för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Intäkter av den samfinansierade verksamheten      
— finansiering från andra statliga ämbetsverk 12 836 13 000 11 500
— finansiering från EU 4 047 5 000 4 500
— annan finansiering utanför statsförvaltningen 2 315 4 000 2 500
Intäkter sammanlagt 19 198 22 000 18 500
       
Totala kostnader för projekten 34 439 39 000 35 000
       
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) -15 241 -17 000 -16 500
Självfinansieringsandel, % 44 44 47

Kostnadstäckningen för samfinansierade projekt varierar enligt projekttyp och fastställs enligt de olika finansiärernas finansieringsvillkor.

Avsikten är att 2 100 000 euro av anslaget ska användas för miljöförvaltningens gemensamma IKT-tjänster som behövs för kärnverksamheten.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Projektet Envibase för utvecklande av anskaffning, lagring och distribution av miljöinformation (finansieringen 2015) (återföring till moment 28.70.20 av en överföring till moment 35.01.21) -2 610
Projektet Envibase för utvecklande av anskaffning, lagring och distribution av miljöinformation (finansieringen 2016) (överföring från moment 28.70.20) 2 270
Strukturella ändringar (regeringsprogr. 2015) -600
Överföring från moment 35.01.01 500
Överföring till moment 23.01.01 till följd av inrättandet av statsrådets förvaltningsenhet -24
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna -28
Finansiellt instrument för strategisk forskning (överföring till moment 29.40.54) -1 307
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -101
Indexhöjning av hyresutgifterna 23
Löneglidningsinbesparing -169
Lönejusteringar 157
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -139
Statsrådets utrednings- och forskningsverksamhet (överföring till moment 23.01.22) -233
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -18
Nivåförändring 232
Sammanlagt -2 047

2016 budget 30 014 000
2015 budget 32 061 000
2014 bokslut 30 655 000