Statsbudgeten 2016
Förklaring:Verkställigheten av lagen om främjande av integration (1386/2010) stärks på ett sätt som stöder och främjar invandrarnas integrering, sysselsättning och delaktighet i det finska samhället. Genomförandet av statens program för integrationsfrämjande som avses i den lagen säkras, och de mål och åtgärder som tilldelats de olika förvaltningsområdena i programmet följs upp.
För att säkerställa en oavbruten integrationsprocess och garantera att invandrarna i rätt tid får tillgång till sådana tjänster som deras servicebehov förutsätter stärks de inledande tjänsterna för invandrare i enlighet med rekommendationerna från utvecklingsprojekten och de verksamhetsmodeller som utvecklats inom ramen för projekten. En central utgångspunkt vid planeringen av serviceprocessen är att säkerställa att processen löper smidigt och ger goda resultat samt att stärka kopplingen till arbetslivet.
Kärnuppgiften för Kompetenscentret för integration av invandrare, som inrättats i samband med arbets- och näringsministeriet, är att stödja verkställigheten av lagen om främjande av integration och genomförandet av statens program för integrationsfrämjande och förbättra genomslaget för integrationsverksamheten. Kompetenscentrets verksamhet stöder på ett sektorsövergripande sätt de sakkunnigas arbete hos staten, kommunerna och organisationerna.
Placeringen i kommunerna av personer som får internationellt skydd främjas genom att man effektiviserar systemet med ersättningar till kommunerna och intensifierar samarbetet mellan statsförvaltningens olika aktörer och kommunerna.
Flyktingar som fått uppehållstillstånd och som omfattas av integration
2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 uppskattning |
|
Asylsökande som beviljats uppehållstillstånd | 1 346 | 1 500 | 7 500 |
— varav minderåriga som fått uppehållstillstånd | 64 | 150 | 500 |
Familjeåterföreningar | 695 | 500 | 500 |
Kvotflyktingar | 1 167 | 1 050 | 750 |
Flyktingar sammanlagt | 3 208 | 3 050 | 8 750 |
Flyktingar som omfattas av den kommunala, kalkylerade ersättningen | 7 921 | 9 886 | 12 882 |
Inkvarteringsplatser i familjegrupphem sammanlagt | 144 | 144 | 220 |
I samband med beredningen av budgetpropositionen ställer arbets- och näringsministeriet preliminärt upp följande resultatmål för resultatområdet för integrationsfrämjande år 2016:
2014 utfall |
2015 mål |
2016 mål |
|
Antalet platser anvisade för flyktingar i kommunerna, minst | 1 509 | 2 300 | 4 800 |
03. Främjande av invandrares integration och sysselsättning (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 2 246 000 euro.
Anslaget får användas
1) för främjande av integration, likabehandling och jämställdhet, till nationell medfinansiering av integrationsfrämjande projekt som finansieras av EU samt till information om integration och integrationsfrämjande verksamhet
2) till ett belopp av högst 1 585 000 euro för utgifter som Kompetenscentret för integration föranleds exempelvis av att utveckla och verkställa bevakningen av integrationen, den integrationsfrämjande verksamheten och de etniska relationerna, utvärdera arbetssätt och verksamhetsmodeller och skapa och befästa god praxis samt för andra utgifter som främjar genomförandet av integrationspolitiken och dess genomslag
3) för understöd som beviljas organisationer och andra aktörer för verksamhet som främjar integration, förebygger och bevakar rasism och etnisk diskriminering och främjar en dialog mellan olika befolkningsgrupper samt för uppsökande arbete och rådgivningsverksamhet som syftar till att identifiera offer för människohandel
4) till betalning av olycksfallsersättningar och gruppansvarsförsäkringar för personer som deltar i frivilliga studier enligt 22 § i lagen om främjande av integration eller i andra åtgärder som främjar människors integration om vilka överenskommits specificerat samt till betalning av de skötselkostnader som Statskontoret tar ut för dem
5) för avlönande av personal motsvarande högst två årsverken i uppgifter för viss tid.
Anslaget får också användas till betalning av överföringsutgifter.
I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Serviceprocessen och integrationsutbildningen samt övriga tjänster för invandrare utvecklas i syfte att främja invandrares integration och sysselsättning. Integrationsutbildningens genomslag förbättras genom att man utvecklar sätten på vilka invandrare styrs till utbildning, testningen av språkkunskaper och innehållet i utbildningen, exempelvis integrationsutbildningsmodeller med koppling till arbetslivet.
Kompetenscentret för integration av invandrare har till uppgift att öka genomslaget vid genomförandet av integrationspolitiken. Centrala uppgiftsområden inom Kompetenscentrumets verksamhet är att öka kunskapsbasen inom den integrationsfrämjande verksamheten, utveckla bedömningen och uppföljningen av verksamhetens resultat samt att utveckla de lokala aktörernas yrkeskompetens och kunskaper genom att utvärdera arbetssätt och verksamhetsmodeller, befästa god praxis och klargöra arbetsprocesserna.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Åtgärder som främjar integration och likabehandling och åtgärder som förebygger rasism och etnisk diskriminering | 661 000 |
Kompetenscentret för integration av invandrare (högst) | 1 585 000 |
Sammanlagt | 2 246 000 |
2016 budget | 2 246 000 |
2015 budget | 2 246 000 |
2014 bokslut | 2 291 000 |
30. Statlig ersättning till kommunerna (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 141 409 000 euro.
På de grunder som fastställs i lagen om främjande av integration (1386/2010) och i statsrådets förordning om ersättning av statens medel för kommunens kostnader för främjande av integration (1393/2011) får anslaget inom ramen för statsbudgeten användas
1) i fråga om personer som definieras i 2 § 2 eller 3 mom. i lagen om främjande av integration, för sådana kostnader för kalkylerad ersättning som betalas ut i samband med anvisande till en kommun, vägledning, rådgivning och ordnande av annan verksamhet som stöder integration
2) för kostnader som kommunen föranleds av integrationsstöd och utkomststöd, tolkservice, ersättande av specialkostnader och stödjande av återflyttning samt till betalning av hyror under den tid då flyktingar väntar på att flytta till kommunen
3) till ersättning för kostnader som kommunen orsakas av placeringen av en minderårig asylsökande som fått uppehållstillstånd i ett familjegrupphem eller någon annan bostadsenhet samt för familjevård, stödtjänster för boende och andra åtgärder som kan jämställas med barnskyddstjänster till dess att personen fyller 21 år, samt till betalning av arvode till den företrädare som tingsrätten anvisat den minderåriga
4) till ersättning för kostnader som kommunerna orsakas av integrationsstöd och utkomststöd till återflyttare från det tidigare Sovjetunionen som beviljats uppehållstillstånd med stöd av 48 § eller 47 § 1 mom. 1 punkten i utlänningslagen (301/2004) och av social- och hälsovård som ges dem, samt till kostnader förorsakade av vård av och omsorg om personer som deltog som frivilliga i Finlands krig
5) till ersättning för kostnader som kommunerna orsakas av ordnandet av social- och hälsovårdstjänster och andra tjänster för personer som fallit offer för människohandel och som placerats i eller bor i kommunen
6) för kostnader för den inledande kartläggning som kommunen ordnar enligt 9 och 10 § i lagen om främjande av integration (1386/2010).
Anslaget får också användas till betalning av konsumtionsutgifter.
I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.
Förklaring:Antalet personer som omfattas av den ersättning som betalas för personer som definieras i 2 § 2 eller 3 mom. i lagen om främjande av integration uppskattas på grundval av antalet asylsökande som anlänt till landet under de tre föregående åren och som fått uppehållstillstånd, antalet personer som anlänt till landet genom familjeåterförening samt på grundval av uppskattningen för budgetåret. I fråga om kvotflyktingar uppskattas antalet personer som omfattas av ersättningarna på grundval av det antal som anlänt till landet under de fyra föregående åren samt på grundval av uppskattningen för budgetåret. Flyktingkvoten för 2016 är 750 personer.
I enlighet med 45 § i lagen om främjande av integration betalas kalkylerad ersättning till kommunen för vägledning, rådgivning och ordnande av annan integrationsfrämjande verksamhet för tre år räknat från det år då hemkommunsuppgiften första gången registrerats. För kvotflyktingar betalas det för fyra år.
På motsvarande sätt som i fråga om flyktingar kan ersättning betalas för sådana personer som fallit offer för människohandel som beviljats kontinuerligt uppehållstillstånd och som bor i kommunen. Kommunerna har möjlighet att hos närings-, trafik- och miljöcentralen ansöka om ersättning för tillhandahållande av tjänster till följd av en persons ställning som offer för människohandel, när personen i fråga bor i kommunen.
Den inledande kartläggning som görs för invandrare enligt lagen om främjande av integration görs av kommunen eller av arbets- och näringsbyrån. För inledande kartläggning betalas till kommunen en kalkylerad ersättning på 700 euro. Inledande kartläggning beräknas utföras för 2 000 personer.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Kostnader för återflyttare | 5 056 000 |
— Utkomststöd 6 mån. | 1 356 000 |
— Utkomststöd 5 år | 910 000 |
— Specialkostnader | 1 940 000 |
— Frändeveteraner | 850 000 |
Kalkylerade ersättningar för flyktingar(9 882 personer 0—6 år 6 845 €, övriga 2 300 €) | 33 197 000 |
Övriga ersättningar till kommunerna för flyktingar | 101 756 000 |
---|---|
— Utkomststöd (2 716 €/år/person) | 30 440 000 |
— Specialkostnader (2 265 €/år/person) | 27 870 000 |
— Tolkservice (1 191 €/år/person) | 14 440 000 |
— Ersättningar för omsorg om minderåriga (13 011 €/år/person) | 29 006 000 |
Kostnader för inledande kartläggning(kalkylerad ersättning 700 €/år/person) | 1 400 000 |
Sammanlagt | 141 909 000 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ökat antal personer som omfattas av ersättningar | 43 582 |
Ökning av flyktingkvoten med 300 personer år 2015 | 3 000 |
Sammanlagt | 46 582 |
2016 budget | 141 409 000 |
2015 I tilläggsb. | 1 500 000 |
2015 budget | 94 827 000 |
2014 bokslut | 106 568 835 |