Statsbudgeten 2016
20. Myndighetstjänster för trafiken
Förklaring:Genom myndighetstjänsterna för trafiken tryggar man trafiksystemets funktionsduglighet och säkerhet samt skapar förutsättningar för ett innovativt utvecklande av trafiksystemet och dess tjänster.
01. Trafiksäkerhetsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 47 866 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av medlemsavgifter till internationella organisationer.
Förklaring:Trafiksäkerhetsverket svarar för myndighetstjänsterna för alla trafikformer. Myndighetstjänsterna för trafiken hänför sig till trafiksystemets säkerhet, datalager, driftsäkerhet och marknad.
Trafiksäkerhetsverket har bl.a. följande uppgifter:
- — beskattnings-, registrerings- och tillsynsuppgifter inom trafiken
- — tillstånds- och tillsynsuppgifter inom trafiksystemet
- — uppgifter i anslutning till utbildning och examina inom trafiksektorn
- — sådana uppgifter i anslutning till trafikmarknaden som hänför sig till verkets ansvarsområde
- — uppgifter som hör till främjande av trafiksäkerheten och miljökonsekvenser av trafiken
- — Kommunikations- och upplysningsuppgifter inom trafiksektorn
- — säkerställande av att trafiksystemet är säkert vid störningar under normala förhållanden och under undantagsförhållanden
Trafiksäkerhetsverket Trafi:s roll i genomförandet av förvaltningsområdets prioriteringar innefattar följande:
- — främja marknaden för trafiktjänster samt nya kundorienterade tjänster genom ändamålsenlig reglering, planmässigt påverkande och försök.
- — sträva efter att styra konsumenternas efterfrågan genom sådana tjänster som stödjer energireformen inom trafiksektorn.
- — öppna och utnyttja information i syfte att skapa nya affärsmöjligheter och trafiktjänster
- — trygga trafik- och kommunikationsförbindelserna genom att förbättra driftsäkerheten och säkerheten i trafiken
För Trafiksäkerhetsverket ställer kommunikationsministeriet preliminärt upp följande verksamhetsmål för 2016, som stöder de mål för samhälleliga verkningar som ställs upp i motiveringen till huvudtiteln samt de övriga mål som ställts upp för förvaltningsområdet.
Resultatmål | 2014 utfall |
2015 budget |
2016 mål |
PRODUKTION OCH KVALITETSLEDNING | |||
Marknaden och tjänster i fråga om trafik och kommunikation | |||
Regleringen av trafiksystemet är ändamålsenlig och möjliggör utveckling inom branschen. | Möjligheterna att avveckla och luckra upp gällande bestämmelser har bedömts och åtgärder för detta har inletts. I de nya projekt som gäller bestämmelser och föreskrifter har man beaktat regleringens effektivitet | ||
Verket utövar ett planmässigt inflytande inom trafikens verksamhetsmiljö när det gäller de viktiga ärenden som behandlas internationellt, inom EU och nationellt. Inflytandet utövas genom att samarbeta intensivt med intressentgrupperna vid beredningen av ärenden. | Påverkansplanen/strategin har uppdaterats regelbundet. Planen/strategin har genomförts och utvärderats | ||
Energireformen inom trafiksektorn | |||
Styrning av konsumenters efterfrågan mot renare fordon | Åtgärderna har genomförts | ||
Utnyttjandet av information samt affärsmöjligheter | |||
Genom att utnyttja information skapar man nya verksamhetssätt, tjänster, innovationer och affärsmöjligheter. | Utnyttjandet av trafikinformation har innefattat att uppdatera och realisera vägkartan | ||
Transporter och kommunikationer | |||
Trafiksystemets driftsäkerhet och säkerhet | Trafikens driftsäkerhet och säkerhet har förbättrats genom intelligent teknik och informationstjänster samt genom bättre tvärsektoriellt samarbetet | ||
Servicenivå | |||
Kundtillfredsställelse, kunder (skalan 1—5) | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
Kundtillfredsställelse, intressentgrupper (skalan 1—5) | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
FUNKTIONELL EFFEKTIVITET | |||
Myndighetsuppgifter | |||
Genom att utveckla verkets tjänster görs kostnadsinbesparingar. | Verksamhetens effektivitet förbättras i hela servicekedjan | ||
PRODUKTIVITETEN | |||
Ökning av arbetets produktivitet, % minst | -1,65 | 1 | 1 |
Ökning av den totala produktiviteten, % minst | -1,71 | 2 | 2 |
Kostnadsmotsvarighet för offentligrättsliga prestationer, % (genomsnittet för tre år, %) | 105 | 101...107 | 101...107 |
Trafiksäkerhetsverkets bruttoutgifter är ca 138,8 miljoner euro. Av dessa täcks 81,0 miljoner euro med inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten och 47,9 miljoner euro med ett nettoanslag. Vid dimensionering av nettoanslaget har man beaktat utgifter till ett belopp av 11,5 miljoner euro motsvarande tillsynsavgiften för flygtrafiken, som budgeterats under moment 11.19.05, utgifter till ett belopp av 7,3 miljoner euro motsvarande tillsynsavgiften för besiktningsverksamheten och utgifter till ett belopp av 40 000 euro motsvarande tillsynsavgiften för spårtrafiken i städerna. Utgifterna för fordonsbeskattningsuppgiften uppgår till 11,16 miljoner euro. De viktigaste offentligrättsliga prestationerna med tanke på inkomstbildningen utgörs av prestationer som gäller registrering och ibruktagande av vägtrafikfordon samt körprov, examina och körkort och olika prestationer som gäller personers behörighet.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 138 150 | 134 630 | 138 106 |
Bruttoinkomster | 90 571 | 85 041 | 90 240 |
Nettoutgifter | 47 579 | 49 589 | 47 866 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 15 051 | ||
— överförts till följande år | 15 685 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
Offentligrättsliga prestationer | 77 223 | 75 824 | 81 023 |
— Registrering av fordon | 36 132 | 33 975 | 32 433 |
— Körrätt och examina | 30 356 | 27 451 | 35 274 |
— Tillstånd och tillsyn | 10 736 | 14 398 | 13 316 |
Företagsekonomiska prestationer (informationstjänst) | 8 977 | 9 217 | 9 217 |
Intäkter sammanlagt | 86 200 | 85 041 | 90 240 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
Offentligrättsliga prestationer | 73 993 | 75 627 | 80 985 |
— Registrering av fordon | 33 801 | 30 675 | 30 819 |
— Körrätt och examina | 26 769 | 25 611 | 34 144 |
— Tillstånd och tillsyn | 13 423 | 19 341 | 16 022 |
Företagsekonomiska prestationer (informationstjänst) | 8 487 | 8 612 | 9 217 |
Kostnader sammanlagt | 82 480 | 84 239 | 90 202 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | |||
Offentligrättsliga prestationer | 3 230 | 197 | 38 |
— Registrering av fordon | 2 331 | 3 300 | 1 614 |
— Körrätt och examina | 3 587 | 1 840 | 1 130 |
— Tillstånd och tillsyn | -2 687 | -4 943 | -2 706 |
Företagsekonomiska prestationer (informationstjänst) | 490 | 605 | - |
Kostnadsmotsvarighet sammanlagt | 3 720 | 802 | 38 |
Kostnadsmotsvarighet, % | |||
Offentligrättsliga prestationer | 104 | 100 | 100 |
— Registrering av trafikmedel | 107 | 111 | 105 |
— Registrering av behörigheter | 113 | 107 | 103 |
— Examina, tillstånd och tillsyn | 80 | 74 | 83 |
Företagsekonomiska prestationer (informationstjänst) | 106 | 107 | - |
Kostnadsmotsvarighet, % sammanlagt | 104 | 101 | 100 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för verksamhet av skattenatur (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Intäkter | |||
---|---|---|---|
Tillsynsavgift för flygtrafiken | 11 045 | 11 100 | 11 451 |
Tillsynsavgift för besiktningsverksamhet | 4 817 | 7 260 | 7 260 |
Tillsynsavgiften för stadsbanetrafiken | - | - | 40 |
Intäkter sammanlagt | 15 862 | 18 360 | 18 751 |
Kostnader | |||
Tillsynsavgift för flygtrafiken | 11 420 | 11 870 | 11 870 |
Tillsynsavgift för besiktningsverksamhet | 3 466 | 7 329 | 7 260 |
Tillsynsavgiften för stadsbanetrafiken | - | - | 40 |
Kostnader sammanlagt | 14 886 | 19 199 | 19 170 |
Överskott (+)/Underskott (-) | |||
Tillsynsavgift för flygtrafiken | -375 | -770 | -419 |
Tillsynsavgift för besiktningsverksamhet | 1 351 | -69 | - |
Tillsynsavgiften för stadsbanetrafiken | - | - | - |
Överskott (+)/Underskott (-) sammanlagt | 976 | -839 | -419 |
Kostnadsmotsvarighet, % | |||
Tillsynsavgift för flygtrafiken | 97 | 94 | 96 |
Tillsynsavgift för besiktningsverksamhet | 139 | 99 | 100 |
Tillsynsavgiften för stadsbanetrafiken | - | - | 100 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 107 | 96 | 98 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Specialsakkunnig inom sjöfarten (överföring till moment 24.01.01) | -283 |
Tillsynen över svaveldirektivet | 200 |
Årsavgift för stadsbanetrafiken | 40 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -48 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 15 |
Löneglidningsinbesparing | -135 |
Lönejusteringar | 99 |
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) | -320 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -254 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -24 |
Nivåförändring | -1 013 |
Sammanlagt | -1 723 |
2016 budget | 47 866 000 |
2015 I tilläggsb. | -243 000 |
2015 budget | 49 589 000 |
2014 bokslut | 48 213 000 |
(40.) Försök med premie för skrotning av fordon (reservationsanslag 2 år)
Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det stryks i budgeten.
2015 III tilläggsb. | 5 000 000 |
2015 budget | 3 000 000 |