Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Trafiknätet
         50. Forskning

Statsbudgeten 2016

20. Myndighetstjänster för trafikenPDF-versio

Förklaring:Genom myndighetstjänsterna för trafiken tryggar man trafiksystemets funktionsduglighet och säkerhet samt skapar förutsättningar för ett innovativt utvecklande av trafiksystemet och dess tjänster.

01. Trafiksäkerhetsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 47 866 000 euro.

Anslaget får även användas till betalning av medlemsavgifter till internationella organisationer.

Förklaring:Trafiksäkerhetsverket svarar för myndighetstjänsterna för alla trafikformer. Myndighetstjänsterna för trafiken hänför sig till trafiksystemets säkerhet, datalager, driftsäkerhet och marknad.

Trafiksäkerhetsverket har bl.a. följande uppgifter:

  • — beskattnings-, registrerings- och tillsynsuppgifter inom trafiken
  • — tillstånds- och tillsynsuppgifter inom trafiksystemet
  • — uppgifter i anslutning till utbildning och examina inom trafiksektorn
  • — sådana uppgifter i anslutning till trafikmarknaden som hänför sig till verkets ansvarsområde
  • — uppgifter som hör till främjande av trafiksäkerheten och miljökonsekvenser av trafiken
  • — Kommunikations- och upplysningsuppgifter inom trafiksektorn
  • — säkerställande av att trafiksystemet är säkert vid störningar under normala förhållanden och under undantagsförhållanden

Trafiksäkerhetsverket Trafi:s roll i genomförandet av förvaltningsområdets prioriteringar innefattar följande:

  • — främja marknaden för trafiktjänster samt nya kundorienterade tjänster genom ändamålsenlig reglering, planmässigt påverkande och försök.
  • — sträva efter att styra konsumenternas efterfrågan genom sådana tjänster som stödjer energireformen inom trafiksektorn.
  • — öppna och utnyttja information i syfte att skapa nya affärsmöjligheter och trafiktjänster
  • — trygga trafik- och kommunikationsförbindelserna genom att förbättra driftsäkerheten och säkerheten i trafiken

För Trafiksäkerhetsverket ställer kommunikationsministeriet preliminärt upp följande verksamhetsmål för 2016, som stöder de mål för samhälleliga verkningar som ställs upp i motiveringen till huvudtiteln samt de övriga mål som ställts upp för förvaltningsområdet.

Resultatmål 2014
utfall
2015
budget
2016
mål
       
PRODUKTION OCH KVALITETSLEDNING      
Marknaden och tjänster i fråga om trafik och kommunikation      
Regleringen av trafiksystemet är ändamålsenlig och möjliggör utveckling inom branschen.     Möjligheterna att avveckla och luckra upp gällande bestämmelser har bedömts och åtgärder för detta har inletts. I de nya projekt som gäller bestämmelser och föreskrifter har man beaktat regleringens effektivitet
Verket utövar ett planmässigt inflytande inom trafikens verksamhetsmiljö när det gäller de viktiga ärenden som behandlas internationellt, inom EU och nationellt. Inflytandet utövas genom att samarbeta intensivt med intressentgrupperna vid beredningen av ärenden.     Påverkansplanen/strategin har uppdaterats regelbundet. Planen/strategin har genomförts och utvärderats
Energireformen inom trafiksektorn      
Styrning av konsumenters efterfrågan mot renare fordon     Åtgärderna har genomförts
Utnyttjandet av information samt affärsmöjligheter      
Genom att utnyttja information skapar man nya verksamhetssätt, tjänster, innovationer och affärsmöjligheter.     Utnyttjandet av trafikinformation har innefattat att uppdatera och realisera vägkartan
Transporter och kommunikationer      
Trafiksystemets driftsäkerhet och säkerhet     Trafikens driftsäkerhet och säkerhet har förbättrats genom intelligent teknik och informationstjänster samt genom bättre tvärsektoriellt samarbetet
Servicenivå      
       
Kundtillfredsställelse, kunder (skalan 1—5) 3,6 3,6 3,6
Kundtillfredsställelse, intressentgrupper (skalan 1—5) 3,6 3,6 3,6
FUNKTIONELL EFFEKTIVITET      
Myndighetsuppgifter      
Genom att utveckla verkets tjänster görs kostnadsinbesparingar.     Verksamhetens effektivitet förbättras i hela servicekedjan
PRODUKTIVITETEN      
Ökning av arbetets produktivitet, % minst -1,65 1 1
Ökning av den totala produktiviteten, % minst -1,71 2 2
Kostnadsmotsvarighet för offentligrättsliga prestationer, % (genomsnittet för tre år, %) 105 101...107 101...107

Trafiksäkerhetsverkets bruttoutgifter är ca 138,8 miljoner euro. Av dessa täcks 81,0 miljoner euro med inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten och 47,9 miljoner euro med ett nettoanslag. Vid dimensionering av nettoanslaget har man beaktat utgifter till ett belopp av 11,5 miljoner euro motsvarande tillsynsavgiften för flygtrafiken, som budgeterats under moment 11.19.05, utgifter till ett belopp av 7,3 miljoner euro motsvarande tillsynsavgiften för besiktningsverksamheten och utgifter till ett belopp av 40 000 euro motsvarande tillsynsavgiften för spårtrafiken i städerna. Utgifterna för fordonsbeskattningsuppgiften uppgår till 11,16 miljoner euro. De viktigaste offentligrättsliga prestationerna med tanke på inkomstbildningen utgörs av prestationer som gäller registrering och ibruktagande av vägtrafikfordon samt körprov, examina och körkort och olika prestationer som gäller personers behörighet.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall

2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 138 150 134 630 138 106
Bruttoinkomster 90 571 85 041 90 240
Nettoutgifter 47 579 49 589 47 866
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 15 051    
— överförts till följande år 15 685    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
Offentligrättsliga prestationer 77 223 75 824 81 023
— Registrering av fordon 36 132 33 975 32 433
— Körrätt och examina 30 356 27 451 35 274
— Tillstånd och tillsyn 10 736 14 398 13 316
Företagsekonomiska prestationer (informationstjänst) 8 977 9 217 9 217
Intäkter sammanlagt 86 200 85 041 90 240
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
Offentligrättsliga prestationer 73 993 75 627 80 985
— Registrering av fordon 33 801 30 675 30 819
— Körrätt och examina 26 769 25 611 34 144
— Tillstånd och tillsyn 13 423 19 341 16 022
Företagsekonomiska prestationer (informationstjänst) 8 487 8 612 9 217
Kostnader sammanlagt 82 480 84 239 90 202
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader)      
Offentligrättsliga prestationer 3 230 197 38
— Registrering av fordon 2 331 3 300 1 614
— Körrätt och examina 3 587 1 840 1 130
— Tillstånd och tillsyn -2 687 -4 943 -2 706
Företagsekonomiska prestationer (informationstjänst) 490 605 -
Kostnadsmotsvarighet sammanlagt 3 720 802 38
       
Kostnadsmotsvarighet, %      
Offentligrättsliga prestationer 104 100 100
— Registrering av trafikmedel 107 111 105
— Registrering av behörigheter 113 107 103
— Examina, tillstånd och tillsyn 80 74 83
Företagsekonomiska prestationer (informationstjänst) 106 107 -
Kostnadsmotsvarighet, % sammanlagt 104 101 100

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för verksamhet av skattenatur (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Intäkter      
Tillsynsavgift för flygtrafiken 11 045 11 100 11 451
Tillsynsavgift för besiktningsverksamhet 4 817 7 260 7 260
Tillsynsavgiften för stadsbanetrafiken - - 40
Intäkter sammanlagt 15 862 18 360 18 751
       
Kostnader      
Tillsynsavgift för flygtrafiken 11 420 11 870 11 870
Tillsynsavgift för besiktningsverksamhet 3 466 7 329 7 260
Tillsynsavgiften för stadsbanetrafiken - - 40
Kostnader sammanlagt 14 886 19 199 19 170
       
Överskott (+)/Underskott (-)      
Tillsynsavgift för flygtrafiken -375 -770 -419
Tillsynsavgift för besiktningsverksamhet 1 351 -69 -
Tillsynsavgiften för stadsbanetrafiken - - -
Överskott (+)/Underskott (-) sammanlagt 976 -839 -419
       
Kostnadsmotsvarighet, %      
Tillsynsavgift för flygtrafiken 97 94 96
Tillsynsavgift för besiktningsverksamhet 139 99 100
Tillsynsavgiften för stadsbanetrafiken - - 100
Kostnadsmotsvarighet, % 107 96 98

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Specialsakkunnig inom sjöfarten (överföring till moment 24.01.01) -283
Tillsynen över svaveldirektivet 200
Årsavgift för stadsbanetrafiken 40
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna -48
Indexhöjning av hyresutgifterna 15
Löneglidningsinbesparing -135
Lönejusteringar 99
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) -320
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -254
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -24
Nivåförändring -1 013
Sammanlagt -1 723

2016 budget 47 866 000
2015 I tilläggsb. -243 000
2015 budget 49 589 000
2014 bokslut 48 213 000

(40.) Försök med premie för skrotning av fordon (reservationsanslag 2 år)

Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det stryks i budgeten.


2015 III tilläggsb. 5 000 000
2015 budget 3 000 000