Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
              22. Forskning och utveckling
         40. Naturresursekonomi
         63. Forststyrelsen
         70. Lantmäteri och datalager

Statsbudgeten 2016

01. Förvaltning och forskningPDF-versio

Förklaring:Uppgifter inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde sköts av jord- och skogsbruksministeriet, Naturresursinstitutet, Livsmedelssäkerhetsverket, Landsbygdsverket och Lantmäteriverket med medel som budgeterats under huvudtitel 30. För skötseln av uppgifterna finns det dessutom två fonder som står utanför budgeten (Gårdsbrukets utvecklingsfond och Interventionsfonden för jordbruket) samt Forststyrelsen, som är ett statligt affärsverk. Vidare svarar Finlands skogscentral och Finlands viltcentral, som beviljas statsbidrag, för vissa offentligrättsliga uppgifter.

Under detta kapitel har utgifterna för jord- och skogsbruksministeriet och förvaltningsområdets viktigaste forskningsanstalt Naturresursinstitutet budgeterats. Forsknings- och sakkunniguppgifter inom förvaltningsområdet handhas också av Lantmäteriverket (kapitel 30.70) och Livsmedelssäkerhetsverket (kapitel 30.20).

Genom sin styrning säkerställer jord- och skogsbruksministeriet att verksamheten vid förvaltningsområdets ämbetsverk och inrättningar samt vid de statbidragsorganisationer som sköter offentligrättsliga uppgifter stöder de mål som anges i motiveringen till huvudtiteln och som gäller ansvarsområdets samhälleliga effekt, resultatet av verksamheten och hanteringen av resurser.

När det gäller resultatet av verksamheten innebär målet enligt motiveringen till huvudtiteln att

  • — stödsystemen är enkla, den administrativa bördan lätt och kvaliteten på lagstiftningen god
  • — förvaltningen är öppen, serviceinriktad och effektiv och arbetar i nätverk
  • — förvaltningsområdet utnyttjar digital teknik, gemensamma informationskällor och integrerade informationsflöden i syfte att främja produktiviteten inom den egna verksamheten samt hela ansvarsområdets konkurrenskraft
  • — statens och förvaltningsområdets koncerntjänster utnyttjas fullt ut.

När det gäller hanteringen av resurser innebär målet enligt motiveringen till huvudtiteln att

  • — uppgifterna och verksamheten har anpassats till anslagsramarna
  • — lokalhanteringen, upphandlingen och nätverket av verksamhetsställen är effektiva
  • — finansieringen från EU och annan extern finansiering utnyttjas effektivt
  • — förvaltningsstrukturerna stöder produktivitetsökningen, styrningen och ledningen
  • — personalen är kompetent och mår bra.

Forsknings- och utvecklingsverksamheten inom förvaltningsområdet svarar på ett förutseende sätt på informationsbehovet i samhället och stärker det nationella innovationssystemet. Inom forskningen prioriteras

  • — en sporrande verksamhetsmiljö för näringarna på landsbygden
  • — ökat utnyttjande av förnybara naturresurser på ett hållbart och ansvarsfullt sätt
  • — en stark finländsk livsmedelspolitik på den globala marknaden
  • — öppna informationslager och ett effektivt utnyttjande av dem.

Verkställighetsuppgifter som hör till jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde sköts inom den statliga regionförvaltningen (närings-, trafik- och miljöcentralerna och regionförvaltningsverken), för vilka anslagen inte budgeterats under denna huvudtitel.

Verkställighetsuppgifter inom jordbruks- och landsbygdspolitiken, fiskeripolitiken, växters sundhet samt vattenhushållningen inom jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde sköts inom den statliga regionförvaltningen av närings-, trafik- och miljöcentralerna. Deras omkostnader har budgeterats under arbets- och näringsministeriets huvudtitel (32.01.02). Enligt uppskattningar kommer det i uppgifter inom jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde att 2015 och 2016 behövas minst samma mängd resurser som 2014. Det blir då möjligt att säkerställa de kontroller som utbetalningen av jordbrukarstöd förutsätter.

Årsverken och kostnader för jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde enligt uppgift under omkostnadsmomentet för närings-, trafik- och miljöcentralerna (32.01.02) (inbegriper stödfunktioner)

  Utfall 2013 Utfall 2014 Behov 2015 och 20161)
Uppgift årsv. mn euro årsv. mn
euro
årsv. mn euro
             
Utveckling av landsbygden 113,3 7,849 108,6 7,683 180 12,400
Jordbruk och livsmedelsekonomi 487,4 30,629 477,6 30,663 400 25,900
Naturresursekonomi 274,2 18,546 248,3 17,008 250 17,000
Sammanlagt 874,9 57,024 834,5 55,354 830 55,300
JSM:s uppgifter, andel av närings-, trafik- och miljöcentralernas (32.01.02) resurser, % 28   33   ..  

1) Behovet 2015 och 2016 kvarstår på samma nivå som utfallet för 2014. Ändringarna mellan uppgifterna beror på tekniska ändringar.

Uppgifter inom landsbygdsförvaltningen sköts förutom av statens regionförvaltning även i kommunerna.

De uppgifter som hör till jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde och som gäller djurens hälsa och välbefinnande och tillsynen över livsmedelssäkerheten sköts inom regionförvaltningen av regionförvaltningsverken, vilka hade en personal motsvarande ca 50 årsverken i dessa uppgifter 2013—2014. Regionförvaltningsverkens omkostnader har budgeterats under finansministeriets huvudtitel (moment 28.40.01). Säkerhets- och kemikalieverket under arbets- och näringsministeriets huvudtitel (moment 32.40.05) svarar för verkställigheten av växtskyddslagstiftningen.

För uppgifter inom vattenhushållningen används också i fortsättningen de resurser för miljöförvaltningen vid Finlands miljöcentral som budgeterats under miljöministeriets huvudtitel (moment 35.01.04). Dessutom utför Tullen vissa inspektionsuppgifter som EU:s gemensamma jordbrukspolitik förutsätter samt uppgifter som tillsynsmyndighet inom livsmedelskedjan under finansministeriets huvudtitel (moment 28.10.02).

01. Jord- och skogsbruksministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 24 550 000 euro.

Anslaget får även användas till betalning av utgifter för nämnden för projektgodkännanden och statsbidrag som hänför sig till den internationella verksamheten.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lagar om ändring av lagen om finansiering av regionutveckling och strukturfondsprojekt och av vissa lagar som har samband med den.

Jord- och skogsbruksministeriet stöder uppnåendet av de effektmål för jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde som anges i motiveringen till huvudtiteln.

Verksamhetens resultat och hanteringen av resurser

I samband med beredningen av budgetpropositionen för 2016 ställer jord- och skogsbruksministeriet för sin verksamhet preliminärt upp de mål för resultatet av verksamheten och hanteringen av resurser som anges i förklaringsdelen under kapitel 30.01. I tabellen anges kostnaderna, intäkterna och årsverkena för jord- och skogsbruksministeriets hela verksamhet.

Kostnader, intäkter och årsverken för jord- och skogsbruksministeriets huvudfunktioner

  2014 utfall 2015 uppskattning 2016 uppskattning
  Kostnader
1 000 €
Intäkter
1 000 €
Årsv. Kostnader
1 000 €
Intäkter
1 000 €
Årsv. Kostnader
1 000 €
Intäkter
1 000 €
Årsv.
                   
Lagstiftningsuppgifter 13 006 259 122 10 572 119 112 10 296 119 112
Styrning av förvaltningsområdet, verksamhets- och ekonomiplanering 4 031 80 35 3 277 37 32 3 192 37 32
Strategier för och uppföljning av samhällspolitiken 5 843 116 42 4 750 53 39 4 626 53 39
EU-ärenden och internationella ärenden 9 713 194 44 7 895 88 42 7 689 88 42
JSM:s specialuppgifter 6 923 2 577 40 8 728 2 463 43 8 606 2 463 46
Sammanlagt1) 39 516 3 226 283 35 222 2 760 268 34 409 2 760 271

1) Årsverkskvoterna under moment 30.01.01: 278 årsverken i budgeten för 2014, 260 årsverken i budgeten för 2015 och, enligt en uppskattning av antalet anställda, 263 årsverken i budgetpropositionen för 2016.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 31 355 26 578 27 310
Bruttoinkomster 3 226 2 760 2 760
Nettoutgifter 28 129 23 818 24 550
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 5 931    
— överförts till följande år 7 645    

Av anslaget används 1 100 000 euro för it-tjänster som skaffas hos Lantmäteriverket.

Det anslag som är avsett för temporär användning av produktivitetsinbesparingar används för utgifter för förnyande av den gemensamma tekniska plattformen för förvaltningsområdet samt för utgifter för utvecklande av en elektronisk tjänst för skadeanmälan och ersättning för skador på ren som orsakats av stora rovdjur.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av engångsanvändningen av produktivitetsbesparingar (-1 årsverke) -40
Landsbygdspolitiska samarbetsgruppen och skärgårdsdelegationen (överföring från moment 32.01.01) (3 årsverken) 225
Politisk verksamhet (regeringsprogr. 2015) -65
Temporär användning av produktivitetsinbesparingar (2 årsverken) 1 245
Överföring från moment 30.01.(21) (2 årsverken) 658
Överföring till moment 23.01.01 till följd av inrättandet av statsrådets förvaltningsenhet (-3 årsverken) -1 032
Överföring till moment 23.01.02 -75
Koncentrering av statens skadeståndsverksamhet (överföring till moment 28.20.01) 2
Löneglidningsinbesparing -170
Lönejusteringar 139
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -155
Sammanlagt 732

2016 budget 24 550 000
2015 budget 23 818 000
2014 bokslut 29 843 000

05. Naturresursinstitutets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 79 139 000 euro.

Anslaget får även användas

1) för att sänka priserna för den avgiftsbelagda verksamheten i fråga om produktionen av elitplantor, högst 80 000 euro

2) för sådana hus-, mark- och vattenbyggnadsarbeten samt för sådan ombyggnad av fiskodlingsanstalter och forskningsstationer som hänförs till investeringsutgifter

3) till betalning av utgifter för verksamheten för kontroll och testning av växtskyddsmedel

4) till betalning av utgifter som gäller självfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder

5) för överföring av anslag till utlandet för beviljande av förskottsfinansiering, som till sitt belopp är ringa, till de länder där utvecklingssamarbete pågår, i syfte att genomföra projekt enligt lagen om statliga ämbetsverks och inrättningars deltagande i utvecklingssamarbete (382/1989), förutsatt att motsvarande utgift debiteras från anslaget under moment 24.30.66.

Förklaring:Naturresursinstitutet ska inom sitt verksamhetsområde

1) bedriva vetenskaplig forskning och utveckling

2) producera information och sakkunnigtjänster till stöd för det samhälleliga beslutsfattandet och myndighetsverksamheten

3) överföra kunskap och teknologi

4) framställa statistik med anknytning till institutets verksamhetsområde, om detta inte hör till någon annan myndighets uppgifter

5) föra de register som institutet behöver i verksamheten

6) sköta uppgifter som gäller att bevara de genetiska resursernas mångfald

7) främja internationellt samarbete

8) sköta övriga uppgifter som hör till institutet enligt lag eller bestämmelser som utfärdats med stöd av lag

9) sköta de uppgifter som jord- och skogsbruksministeriet bestämmer särskilt.

Naturresursinstitutet stöder uppnåendet av de samhälleliga effektmål för jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde som anges i motiveringen till huvudtiteln samt uppnåendet av de forskningsprioriteringar som anges i förklaringsdelen under kapitel 30.01.

Verksamhetens resultat och hanteringen av resurser

I samband med beredningen av budgetpropositionen för 2016 ställer jord- och skogsbruksministeriet upp följande preliminära resultatmål för Naturresursinstitutet, utöver de mål för resultatet av verksamheten och hanteringen av resurser som anges i förklaringsdelen under kapitel 30.01:

Funktionell effektivitet
  • — Samarbetet med kund- och intressentgrupper samt verksamhetens internationella dimension stärks.
  • — Möjligheterna för Lynet-samarbete (Sammanslutningen för naturresurs- och miljöforskning) och universitetssamarbete utnyttjas för effektivisering av verksamheten.
  • — Uppföljningar som gäller naturresurser och andra uppföljningar reformeras i syfte att öka uppföljningarnas verkningsfullhet och effektivitet.

Kostnader, intäkter och årsverken för Naturresursinstitutets huvudfunktioner

  2014 utfall1) 2015 uppskattning 2016 uppskattning
  Kostnader2)
1 000 €
Intäkter3)
1 000 €
Årsv.4) Kostnader2)
1 000 €
Intäkter3)
1 000 €
Årsv.4) Kostnader2)
1 000 €
Intäkter3)
1 000 €
Årsv.4)
                   
Forsknings- och utvecklingsuppgifter 90 344 24 361 1 075 87 000 26 160 1 033 79 264 25 137 859
Myndighets- och sakkunniguppgifter 37 905 7 667 428 35 000 6 500 395 30 136 6 023 295
Uppgifter som statistikmyndighet 4 280 90 45 4 100 100 42 4 100 100 42
Kundfinansierad verksamhet 10 896 10 653 117 9 320 9 240 100 9 500 9 740 104
Sammanlagt 143 425 42 771 1 665 135 420 42 000 1 570 123 000 41 000 1 300

1) Uppgifterna har sammanställts av bokslutsuppgifter från de inrättningar som upphört.

2) I kostnadskalkylen har de intäkter som hänför sig till stödfunktionerna beaktats som en faktor som minskar kostnaderna, ca 3 miljoner euro per år.

3) Endast intäkter som direkt hänför sig till kärnfunktionerna.

4) Årsverkskvoten under moment 30.01.05: 1 602 årsverken i budgeten för 2015 och, enligt en uppskattning av antalet anställda, 1 300 årsverken i budgetpropositionen för 2016.

Naturresursinstitutets nyckeltal

  2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål
       
Totala kostnader för kärnfunktionerna 1 000 €/totala årsverken 86 88 98
Totala kostnader för kärnfunktionerna 1 000 €/publikation 63 55 52
Refererade vetenskapliga publikationer/forskarårsverke 0,8 1,0 1,0
Övriga vetenskapliga publikationer/forskarårsverke 0,4 0,4 0,4
Övriga publikationer/forskarårsverke 1,9 2,0 2,0
Statistik/årsverke inom statistik   1,0 1,03
Offentliggöranden av statistik/årsverke inom statistik   3,28 3,33
Refererade vetenskapliga publikationer (st.) 615 700 700
Övriga vetenskapliga publikationer (st.) 276 280 280
Övriga publikationer (inkl. publikationer som är avsedda för en yrkesgrupp och publikationer för allmänheten) (st.) 1 393 1 400 1 400
Antalet nedladdningar av statistikuppgifter på webben (st.) 113 7031) 116 000 127 000
Direkt insamling av uppgifter ur registren (%) ..2) 70 77
Användning av elektronisk insamling av uppgifter (% av dem som svarade) ..2) 60 62

1) Uppgifterna för 2014 grundar sig på rapporteringen av lantbruksstatistiken. Naturresursinstitutets gemensamma webbtjänster för statistiken ger jämförbara uppgifter om nedladdningar fr.o.m. 1.6.2015.

2) Det finns inte tillgång till jämförbar information om olika insamlingar av uppgifter från 2014.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
     
Bruttoutgifter 134 199 122 534
Bruttoinkomster 43 757 43 395
Nettoutgifter 90 442 79 139

Bruttoinkomsterna är sammanlagt 43 395 000 euro, varav inkomsterna av den samfinansierade verksamheten utgör 29 500 000 euro, inkomsterna av den avgiftsbelagda verksamheten 8 805 000 euro, EU-jordbruksstöden 1 100 000 euro samt övriga inkomster 3 990 000 euro.

Kostnadsmotsvarighet för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Offentligrättsliga prestationer      
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 118 100 100
— övriga intäkter - - -
Intäkter sammanlagt 118 100 100
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 56 60 60
— andel av samkostnader 39 40 40
Kostnader sammanlagt 95 100 100
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 23 - -
Kostnadsmotsvarighet, % 124 100 100
       
Övriga prestationer      
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 10 479 9 120 9 535
— övriga intäkter 56 20 20
Intäkter sammanlagt 10 535 9 140 9 555
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 6 305 5 160 5 215
— andel av samkostnader 4 496 4 060 4 100
Kostnader sammanlagt 10 801 9 220 9 315
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -266 -80 240
Kostnadsmotsvarighet, % 98 99 103
       
Prisstöd 80 80 80
       
Kostnadsmotsvarighet efter prisstöd -186 - 320

För att den inhemska produktionen av bärväxter ska tryggas och riskerna i samband med klimatförändringen och utländska växtskadegörare kunna hanteras behövs det rent plantmaterial. Fortsatt produktion av certifierat elitplantmaterial förutsätter ett prisstöd, som är högst 80 000 euro.

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Intäkter av den samfinansierade verksamheten      
— finansiering från andra statliga ämbetsverk 15 036 16 000 17 570
— finansiering från EU 2 944 3 500 3 800
— annan finansiering utanför statsförvaltningen 10 520 9 700 10 800
Intäkter sammanlagt 28 500 29 200 32 170
       
Totala kostnader för projekten 58 569 57 200 58 000
       
Självfinansieringsandel (intäkter - kostnader) -30 069 -28 000 -25 830
Självfinansieringsandel, % 51 49 45

Av anslaget används minst 168 000 euro för hästhushållningsforskning. I anslaget har beloppet beaktats som ett belopp som finansieras ur den andel av avkastningen av totospel som inflyter under moment 12.30.20.

Av anslaget används 400 000 euro för it-tjänster som skaffas hos Lantmäteriverket.

För vård av fiskbestånden används ca 600 000 euro av anslaget för kontraktsodling och utplantering av värdefisk.

Som inkomster beaktas andra inkomster än de inkomster av Naturresursinstitutets verksamhet som inflyter under moment 12.30.99. De inkomster som 2016 inflyter i form av förädlingsavgifter för trädgårdsväxter, 80 000 euro, och de inkomster som till sin karaktär är kapitalinkomster har antecknats under moment 12.30.99.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Avgiftsfrihet för utlämnande av uppgifter (överföring till moment 28.10.01) -5
Bortfall av tillägg av engångsnatur (riksdagen) -50
Temporär användning av produktivitetsinbesparing 200
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna -79
Finansiellt instrument för strategisk forskning (överföring till moment 29.40.54) -8 181
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -1 418
Indexhöjning av hyresutgifterna 84
Löneglidningsinbesparing -508
Lönejusteringar 522
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -407
Statsrådets utrednings- och forskningsverksamhet (överföring till moment 23.01.22) -1 461
Sammanlagt -11 303

2016 budget 79 139 000
2015 budget 90 442 000

(21.) Internationellt samarbete (reservationsanslag 2 år)

Förklaring:Det föreslås att momentet slopas i budgeten.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Överföring till moment 30.01.01 (-2 årsv.) -658
Besparingar i organisationsstöd (regeringsprogrammet 2015) -11
Sammanlagt -669

2015 II tilläggsb.
2015 I tilläggsb. 1 600 000
2015 budget 669 000
2014 bokslut 669 000

22. Forskning och utveckling (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 343 000 euro.

Anslaget får användas till arvoden och andra konsumtionsutgifter för forskning, utredningar och utvärderingar som skaffas hos ämbetsverk, inrättningar eller andra organisationer och som stöder den strategiska styrningen och utvecklingen inom jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde samt för beviljande av statsunderstöd i anslutning till dessa.

Anslaget får även användas till betalning av utgifter för avlönande av visstidsanställd personal motsvarande högst 25 årsverken.

Vid nettobudgeteringen har som inkomster beaktats de statliga ämbetsverkens och inrättningarnas andelar i projekt för samarbetsforskning.

I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt principen om betalningsbeslut.

Förklaring:Anslaget används för att skaffa forskningsdata till stöd för det beslutsfattande som stöder de effektmål och mål för resultatet av verksamheten som anges i motiveringen till huvudtiteln.

Med anslaget finansieras nationella forskningsprojekt i anslutning till EU:s ERA-NET-program och andra nationella andelar av forskningsprojekt som hänför sig till EU:s strategier och handlingsplaner. Andra statliga ämbetsverks och inrättningars finansieringsandelar till projekt för samarbetsforskning som finansieras av detta anslag och som omfattas av jord- och skogsbruksministeriets helhetsansvar intäktsförs under detta moment. Inkomsterna beräknas uppgå till 30 000 euro.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av tillägg av engångsnatur (bortfall i anslutning till utredningen om bioekonomin) -250
Sammanlagt -250

2016 budget 1 343 000
2015 budget 1 593 000
2014 bokslut 2 795 000

29. Mervärdesskatteutgifter inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 27 238 000 euro.

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Valtori (överföring till moment 28.01.29) -329
Överföring till moment 23.01.29 -162
Sammanlagt -491

Anslaget står utanför ramen.


2016 budget 27 238 000
2015 budget 27 729 000
2014 bokslut 29 000 987

66. Vissa medlemsavgifter och finansiella bidrag (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 3 356 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av medlemsavgifter och frivilliga finansiella bidrag till sådana internationella organisationer med anknytning till jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde som är verksamma i Finland och andra länder samt till andra betalningar som föranleds av internationella åtaganden.

Förklaring:

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av tillägg av engångsnatur (riksdagen) -200
Besparingar i organisationsstöd (regeringsprogrammet 2015) -158
Sammanlagt -358

2016 budget 3 356 000
2015 budget 3 714 000
2014 bokslut 4 114 000