Statsbudgeten 2016
Förklaring:Under moment 24.10.20 i utrikesministeriets huvudtitel budgeteras anslagen för underhållsutgifter för de finska krishanteringstrupperna (inkluderar utgifter för EU:s stridsgrupper under utbildnings- och beredskapstiden samt löneutgifter för insatser). Anslagen för materiel- och förvaltningsutgifter för den militära krishanteringen samt för utgifter för observatörsverksamhet budgeteras under moment 27.30.20 i försvarsministeriets huvudtitel.
Krishantering är ett viktigt säkerhets- och försvarspolitiskt instrument med vars hjälp Finlands säkerhet och stabiliteten i konfliktområden i världen främjas. Försvarsmaktens deltagande i internationell militär krishantering är en del av försvarsmaktens verksamhet och kapacitetsutveckling. För internationell militär krishantering använder försvarsmakten samma kapaciteter som för Finlands försvar. Kapaciteterna bör kunna användas för olika organisationers insatser som är krävande och som ska inledas snabbt. Försvarsmakten utvecklar beredskapen att också delta i utbildnings-, rådgivnings- och stöduppdrag i krisområden.
För den militära krishanteringen ställs följande preliminära resultatmål som främjar de samhälleliga effektmål för förvaltningsområdet som anges i motiveringen till huvudtiteln:
- — Försvarsmakten har utfört de krishanteringsuppdrag som den har tilldelats.
- — Försvarsmakten har beredskap för deltagande i nya insatser eller utbildnings- och rådgivningsuppdrag.
- — För den militära krishanteringen använder försvarsmakten i första hand sådana enheter som har utvärderats i styrkeregistret.
- — Kapaciteterna bör kunna användas för olika organisationers insatser som är krävande och som ska inledas snabbt.
Utgifter för militär krishantering (mn euro)1)
2014 utfall |
2015 prognos |
2016 uppskattning |
|
Underhållsutgifter för de finska krishanteringsstyrkorna (UM) | 54,2 | 52,8 | 49,0 |
Utrustnings- och underhållsutgifter för militär krishantering (FSM) | 47,1 | 38,6 | 36,6 |
Sammanlagt | 101,3 | 91,4 | 85,6 |
1) Utfall enligt kassaprincipen 2014. Inkluderar varken utgifter för anskaffning av sådan materiel för det nationella försvaret som använts för krishantering eller mervärdesskatteutgifter. Krishanteringsstyrkornas kapacitet grundar sig i huvudsak på det nationella försvarets materiel, som kompletteras med sådan specialmateriel som omständigheterna och uppgifterna kräver och som skaffas med anslag under moment 27.30.20.
20. Utrustnings- och förvaltningsutgifter för militär krishantering (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 36 557 000 euro.
Anslaget får användas till
1) betalning av utgifter för lön, dagtraktamente, provianteringstillägg, utbildning och statens pensionsavgift för krishanteringspersonal enligt lagen om militär krishantering (211/2006), till betalning av kostnaderna för personförsäkring som tecknas för krishanteringspersonalen för tjänstgöringstiden, samt till betalning av förmåner som motsvarar gruppolycksfallsförsäkring för militär krishanteringspersonal och av de administrativa kostnaderna för dem
2) betalning av utgifter under utbildningstiden för löner, flyttning och boende för EU:s stridsgrupper samt till överföringsersättningar
3) betalning av löner och nationellt dagtraktamente till militärobservatörer
4) betalning av löne-, utbildnings-, underhålls-, utrustnings-, förvaltningsutgifter och andra konsumtionsutgifter för beredskapstrupper och betalning av utgifter för internationella kurser i krishantering
5) betalning av resekostnader, hälsovårds-, transport-, utrustnings-, underhålls-, representations- och förvaltningsutgifter för de finska krishanteringstrupperna
6) utgifter för utrustande av trupper som Finland utser för internationell krishantering
7) utbildning som ges inom ramen för det internationella krishanteringssamarbetet och för materielkostnader i anslutning till den
8) sådant understöd inom försvarssektorn som ges enskilda länder inom ramen för det internationella krishanteringsarbetet samt till stabiliseringsuppdrag efter konflikter
9) materiellt stöd för sådana internationella krishanteringsinsatser till vilka Finland inte sänder personal eller i övrigt deltar i
10) betalning av administrativa utgifter för Finlands finansiella bidrag till lufttransportarrangemanget enligt SALIS-avtalet
11) betalning av administrativa kostnader och driftskostnader som föranleds av Strategic Airlift Capability (SAC) - avtalet
12) utgifter som föranleds av Finlands bidrag till den internationella helikopterfonden
13) utgifter som föranleds av Finlands deltagande i den nordiska Base Camp-poolen
14) utgifter som föranleds av ett nationellt kort för krishanteringsveteraner.
Dispositionsplan (euro)
01. | Utgifter för Finlands krishanteringsstyrka i Kosovo (KFOR-insatsen) | 993 000 |
02. | Utgifter för Finlands krishanteringsstyrka i Bosnien och Hercegovina (EUFOR/ALTHEA-insatsen) | 275 000 |
03. | Utgifter för militärobservatörsverksamheten | 3 355 000 |
04. | Resolute Support-insatsen, Afghanistan | 4 772 000 |
05. | Utgifter för utbildningsinsatsen i Irak | 6 700 000 |
07. | Gemensamma utgifter för krishanteringsinsatser | 6 048 000 |
08. | Programmet för utvecklande av styrkor för krishantering | 1 000 |
09. | Utgifter under utbildningstiden för löner, flyttning och boende för EU:s stridsgrupper samt för överföringsersättningar | 300 000 |
11. | Utgifter för utbildningsinsatsen EUTM Somalia | 310 000 |
13. | Utgifter för Atalanta-insatsen | 250 000 |
15. | Utgifter för krishanteringsinsatsen i Libanon | 10 680 000 |
16. | Utgifter för utbildningsinsatsen EUTM Mali | 513 000 |
17. | Utgifter för FN-insatsen i Mali (MINUSMA) | 240 000 |
20. | I reserv för merutgifter för pågående insatser eller för förlängning av dem, för utgifter som föranleds av den internationella helikopterfonden, för utgifter som föranleds av deltagandet i nordiska Base Camp-poolen, för utgifter som föranleds av ett nationellt kort för krishanteringsveteraner, för eventuella nya krishanteringsinsatser samt för andra utgifter för krishantering | 2 120 000 |
Sammanlagt | 36 557 000 |
---|
Förklaring:Anslaget har dimensionerats enligt numerären av och uppgifterna inom de finländska krishanteringsstyrkorna, med beaktande av de krishanteringsinsatser som Finland sannolikt kommer att delta i 2016. Personalen i dessa insatser beräknas uppgå till ca 570 årsverken.
I framtiden minskar deltagandet i militära fredsbevarande insatser, och fokus läggs på sådana militära krishanteringsinsatser som är viktiga och betydelsefulla för Finland. Därför minskar behovet av anslag gradvis från och med 2016.
Ersättningarna för kostnader som hänför sig till militär krishantering och övriga inkomster intäktsförs under moment 12.27.99.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Föregripande kostnadsnivåjustering (2016) | 699 |
Förlängning av ledningsansvaret för insatsen i Libanon till 31.5.2016 | 11 000 |
Kostnadsnivåjustering (2014) | -296 |
Krishanteringsinsatsen i Centralafrika | -1 040 |
Ändringar som grundar sig på tidigare rambeslut | -6 564 |
Överföring till moment 24.10.20 | -6 000 |
Sparbeslut | -5 000 |
Nivåförändring | 5 200 |
Sammanlagt | -2 001 |
2016 budget | 36 557 000 |
2015 I tilläggsb. | 8 864 000 |
2015 budget | 38 558 000 |
2014 bokslut | 57 266 000 |
95. Kursfluktuationer (förslagsanslag)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 10 000 euro.
Anslaget får användas till de kursdifferenser som uppkommer vid fakturering av utgifterna inom försvarsministeriets förvaltningsområde för de finska krishanteringstrupperna.
2016 budget | 10 000 |
2015 budget | 10 000 |
2014 bokslut | 5 950 |