Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Militärt försvar
         30. Militär krishantering

Statsbudgeten 2016

18. Anskaffning av försvarsmateriel (reservationsanslag 3 år)PDF-versio

Under momentet beviljas 593 735 000 euro.

Anslaget får användas till

1) betalning av utgifter för anskaffning av försvarsmateriel och försvarsmaktens säkerhetsupphandling samt till testning av system och utbildning av användarna

2) forskning och utveckling med direkt anknytning till anskaffningen av försvarsmateriel och försvarsmaktens säkerhetsupphandling

3) betalning av utgifter för anskaffning av reservdelar och bytesanordningar till försvarsmateriel som nödvändigt måste finnas i lager i händelse av krig.

Av anslaget får högst 98 034 000 euro användas för andra anskaffningar av försvarsmateriel än till betalning av utgifter som föranleds av beställningsfullmakter eller av ändringar i index och valutakurser i samband med beställningsfullmakter.

Fullmakt

1) År 2016 får nya avtal ingås i anslutning till den materiella utvecklingen av försvarsmakten i syfte att förbättra det militära försvarets prestationsförmåga så att de åren 2016—2020, enligt valutakursnivån den dag budgeten träder i kraft, får föranleda staten utgifter på högst 314 100 000 euro (Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten 2016, PVKEH 2016).

Betalningar enligt maximibeloppet för beställningsfullmakten PVKEH 2016 kan bindas till en branschbeskrivande prisutveckling fr.o.m. det första kvartalet 2016.

2) Betalningstiden för beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten 2012 (PVKEH 2012) förlängs till 2019 utan att det maximala beloppet för beställningsfullmakten på sammanlagt 280 826 000 euro ändras.

3) År 2016 får det inom ramen för det totala beloppet för varje enskild fullmakt ingås avtal till ett belopp som motsvarar det belopp av tidigare godkända beställningsfullmakter som inte har använts.

4) Tidigare godkända beställningsfullmakter får föranleda staten utgifter som avviker från fullmakternas årliga maximibelopp, dock så att det totala beloppet för varje fullmakt inte överskrids.

Anslag för beställningsfullmakter och till dem hänförda tilläggsbehov som föranleds av stegring i index eller avdrag som föranleds av nedgång i index budgeteras i budgeten enligt kontantprincipen och hänförs till finansåret.

Förklaring:

Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakten föranleder (1 000 euro)

  2016 2017 2018 2019 2020— Sammanlagt
fr.o.m.
2016
             
Gamla beställningsfullmakter            
Beställningsfullmakten för utrustande av beredskapsförband (VYV 1) 14 175 9 800 19 100     43 075
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2007) 24 107         24 107
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2009) 22 042 15 000       37 042
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2012) 66 782 11 541 6 057 5 000   89 380
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2013) 129 436 66 152       195 588
Beställningsfullmakten för teknisk forskning, produktutveckling och projektberedning 2013 (TTK-PROTO 2013) 8 160         8 160
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2014) 97 600 71 300 58 000 53 000 22 000 301 900
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2015) 84 462 60 050 8 775 12 700   165 987
Gamla beställningsfullmakter sammanlagt 446 764 233 843 91 932 70 700 22 000 865 239
             
Ny beställningsfullmakt            
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2016) 37 100 108 050 76 350 53 200 39 400 314 100
Ny beställningsfullmakt sammanlagt 37 100 108 050 76 350 53 200 39 400 314 100
             
Fullmakter sammanlagt 483 864 341 893 168 282 123 900 61 400 1 179 339

Den materiella utvecklingen av försvarsmakten grundar sig på följande utvecklingsprogram för försvarsmakten och på de kapaciteter som ska utvecklas genom dem:

Utvecklingsprogram / Kapacitet / Mål
Programmet för utveckling av försvarsmaktens ledning

Man bygger upp ett ledningssystem som stöder utnyttjandet av försvarsmaktens samlade kapacitet och stöder ledningen av gemensamma insatser genom att utöka den samlade lägeskännedomen och införa säkrade operativa informationstekniska tjänster.

  • — försvarsgrenarnas fristående system och program byts ut mot ett gemensamt ledningssystem
  • — bättre förutsättningar för ledning av insatserna skapas genom att tekniska strukturer och tjänster omarbetas och förnyas
  • — dataöverföringen inom integrerad spaning, övervakning och ledning samt anslutningsförmågan för den informationstekniska plattformen utvecklas
  • — informationsförvaltningen förnyas, den datatekniska integreringen genomförs och statsförvaltningens interna samarbete inom informationsservicen och andra lösningar som bygger på partnerskap utökas; personalresurser överförs från den administrativa informationsservicen till den operativa IT-miljön
  • — utnyttjandet av systemen för verksamhetsstyrning ökas med målet att förbättra funktionssäkerheten och kostnadseffektiviteten
  • — utarbetandet av arkitekturen för ett spanings-, övervaknings- och ledningssystem som är gemensamt för alla försvarsgrenar och motsvarar försvarsmaktens behov på 2020-talet fortsätter, och därigenom möjliggörs ett internationellt elektroniskt utbyte av information och lägesbilder
  • — cyberförsvarsförmågan utvecklas.
Programmet för utveckling av stöd för försvarsmaktens spaning, övervakning och målanvisning

Den förvarningsförmåga, den omvärldsuppfattning och den övervaknings- och mållägesbild som behövs som stöd för beslutsfattandet samt för ledningen av gemensamma insatser upprätthålls och utvecklas.

  • — datainsamlings- och analysförmågan upprätthålls och utvecklas
  • — medeldistans- och fjärrövervakningen inom luftövervakningen upprätthålls
  • — kompetensen för luftburen spaning och övervakning upprätthålls och utvecklas
  • — informationssystemet för spaning förvaltas
  • — skapandet av försvarsmaktens gemensamma mållägesbild upprätthålls
  • — den militära spaningens förmåga att stödja eldanvändning och verkan utvecklas.
Utvecklingsprogrammet för den samlade kapaciteten inom försvarsmaktens stridssystem

Den kapacitet med vilken man operativt inverkar på betydande objekt byggs upp och upprätthålls.

  • — skjutförnödenheter för fjärrverkan skaffas
  • — uppbyggnaden av försvarsmaktens specialtrupper och helikoptersystem fortsätter.
Programmet för utveckling av försvarsmaktens logistik

Försvarsmaktens gemensamma logistiksystem förvaltas. Genom systemet garanteras truppernas funktionsförmåga.

  • — man skapar enhetliga logistiska strukturer och verksamhetssätt och ett enhetligt kunnande för försvarsmakten samt integrerar försvarsgrenarnas underhållssystem för att det ska vara bättre anpassat till det allt mer internationaliserade näringslivet
  • — lufttransportförmågan utvecklas och upprätthålls genom utnyttjandet av internationella projekt för strategisk transportförmåga
  • — för att avhjälpa bristerna i kompletterings-, transport- och underhållssystemet fortsätter man materielanskaffningarna för territoriella trupper.
Programmet för utveckling av stridssystemet för markförsvaret

De territoriella truppernas eldkraft, skydd och rörlighet utvecklas och de operativa truppernas prestationsförmåga upprätthålls.

  • — de territoriella trupperna utvecklas genom att man ersätter kapacitet som försvinner och genomför en övergripande strukturreform
  • — de operativa trupperna kompletteras, upprätthålls och utvecklas
  • — skyddsförmågan utvecklas och pansarvärnet förnyas
  • — anskaffningen av ersättande system för truppminor fortsätter.
Programmet för utveckling av sjöförsvaret

Tryggandet av sjöförbindelserna, minjaktsförmågan och kustförbandens rörlighet utvecklas.

  • — nya minröjningsfartyg tas i bruk
  • — stridsfartygens kapacitet upprätthålls
  • — minvapnet upprätthålls
  • — kustförbandens rörlighet och eldkraft utvecklas
  • — anskaffningen av skjutförnödenheter fortgår.
Programmet för utveckling av stridssystemet för luftförsvaret

Luftvärnets och Hornet-systemets kapacitet upprätthålls.

  • — man fortsätter uppdateringen av Hornet-avvärjningsjaktplanen för att bevara deras livslängd och anskaffar sådan kritisk reservutrustning och sådana kritiska delar till maskiner och motorer som tryggar jaktplansutrustningens livslängd
  • — markmålskapaciteten byggs upp
  • — anskaffningen av luftvärnsrobotar med mycket kort räckvidd slutförs
  • — projektet med luftvärnsrobotar med medellång räckvidd slutförs.
Programmet för utveckling av försvarsmaktens system för trupproduktion

Prestationsdugliga trupper i enlighet med truppstrukturen byggs upp och upprätthålls. Dessutom skapas förutsättningar för att ställa upp nya trupper.

  • — anskaffningen av simulatorer för stridsutbildningens inlärningsmiljö inleds.
Programmet för utveckling av försvarsmaktens system för verksamhetsstyrning

Helhetsomfattande styrmetoder och enhetliga principer utvecklas. Med hjälp av dem främjar man hanteringen av helheter, en övergripande karaktär, resultat, produktivitet och kostnadseffektivitet.

— forskningsdata produceras i första hand för försvarsmaktens strategiska planering.

Såväl de tidigare godkända beställningsfullmakterna som den nya beställningsfullmakten PVKEH 2016 inklusive alla ekonomiska följdverkningar genomförs inom de ramar för statsfinanserna som fastställts för försvarsministeriets förvaltningsområde.

De största projekten inom ramen för de utvecklingsprogram som ingår i beställningsfullmakten PVKEH 2016

Inom programmet för utveckling av stöd för försvarsmaktens spaning, övervakning och målanvisning vill man höja sjöspaningskompaniernas prestationsförmåga till en nivå där man kan övervaka de insatsområden som de minskande kusttrupperna lämnat samt tillfredsställande genomföra sådan målanvisning som krävs för påverkan och bedömning av förstörelseverkan.

Inom programmet för utveckling av försvarsmaktens ledning utrustas de operativa och regionala stridsgruppernas flyttbara ledningsenheter samt fortsätter utvecklingen av luftförsvarets stridsledningssystem, så att ITTH-systemet kan börja frångås.

Inom utvecklingsprogrammet för den samlade kapaciteten inom försvarsmaktens stridssystem läggs grunden för försvarsmaktens påverkansförmåga genom att sådana vapensystem skapas som är viktigast för påverkan samt genom att försvarsmaktens operativa koncept för gemensamma insatser utarbetas och testas som en del av forskningsverksamheten och den operativa övningsverksamheten. Inom projekt som gäller operativ eldledning anskaffas skjutförnödenheter med lång räckvidd.

Inom programmet för utveckling av markförsvaret kompletteras delsystem i Leopard 2A6-stridsvagnarna, ökas truppernas stridstålighet genom anskaffning av maskeringsnät och kompletteras de fristående enheternas utrustning genom anskaffning av personlig utrustning och gruppvapen.

Inom programmet för utveckling av sjöförsvaret ska båtar av Jurmo-klass genomgå en totalrenovering.

Inom programmet för utveckling av stridssystemet för luftförsvaret upprätthålls Hornetplanens förmåga att vara operativt fungerande system under hela livscykeln samt förbättras Hawkplanens utbildningsvärde och förmåga att vara fungerande och användbara system under hela livscykeln.

Genom en ändrad tidsmässig fördelning av utgifterna för beställningsfullmakten PVKEH 2012 och genom förlängning av betalningstiden kommer anslagen bättre att motsvara den uppskattade leveranstidtabellen för de fjärrverkande missilsystem som ska skaffas till Hornet-jaktplanen.

Av anslaget under momentet kommer 483 864 000 euro att användas till betalning av utgifter för de beställningsfullmakter som beviljats, 11 837 000 euro att användas till betalning av utgifter för förändringar i index och valutakurser i samband med beställningsfullmakterna samt 98 034 000 euro att användas till andra försvarsmaterielanskaffningar, vilka innehåller 2016 års andel av den nivåförhöjning av försvarsbudgeten om vilken föreskrivs i regeringsprogrammet.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Föregripande kostnadsnivåjustering (2016) 8 047
Kostnadsnivåjustering (2014) -5 728
Nivåförändring av försvarsbudgeten (regeringsprogr. 2015) 50 000
Totalrenoveringen av minfärjorna av Pansio-klass (I tilläggsbudg. 2015) 6 000
Ändringar i tidsplanen för betalning av utgifter 129 226
Överföring till moment 27.10.01 -10 620
Sammanlagt 176 925

2016 budget 593 735 000
2015 I tilläggsb. -2 362 000
2015 budget 416 810 000
2014 bokslut 427 561 000