Statsbudgeten 2016
18. Anskaffning av försvarsmateriel (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 593 735 000 euro.
Anslaget får användas till
1) betalning av utgifter för anskaffning av försvarsmateriel och försvarsmaktens säkerhetsupphandling samt till testning av system och utbildning av användarna
2) forskning och utveckling med direkt anknytning till anskaffningen av försvarsmateriel och försvarsmaktens säkerhetsupphandling
3) betalning av utgifter för anskaffning av reservdelar och bytesanordningar till försvarsmateriel som nödvändigt måste finnas i lager i händelse av krig.
Av anslaget får högst 98 034 000 euro användas för andra anskaffningar av försvarsmateriel än till betalning av utgifter som föranleds av beställningsfullmakter eller av ändringar i index och valutakurser i samband med beställningsfullmakter.
1) År 2016 får nya avtal ingås i anslutning till den materiella utvecklingen av försvarsmakten i syfte att förbättra det militära försvarets prestationsförmåga så att de åren 2016—2020, enligt valutakursnivån den dag budgeten träder i kraft, får föranleda staten utgifter på högst 314 100 000 euro (Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten 2016, PVKEH 2016).
Betalningar enligt maximibeloppet för beställningsfullmakten PVKEH 2016 kan bindas till en branschbeskrivande prisutveckling fr.o.m. det första kvartalet 2016.
2) Betalningstiden för beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten 2012 (PVKEH 2012) förlängs till 2019 utan att det maximala beloppet för beställningsfullmakten på sammanlagt 280 826 000 euro ändras.
3) År 2016 får det inom ramen för det totala beloppet för varje enskild fullmakt ingås avtal till ett belopp som motsvarar det belopp av tidigare godkända beställningsfullmakter som inte har använts.
4) Tidigare godkända beställningsfullmakter får föranleda staten utgifter som avviker från fullmakternas årliga maximibelopp, dock så att det totala beloppet för varje fullmakt inte överskrids.
Anslag för beställningsfullmakter och till dem hänförda tilläggsbehov som föranleds av stegring i index eller avdrag som föranleds av nedgång i index budgeteras i budgeten enligt kontantprincipen och hänförs till finansåret.
Förklaring:
Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakten föranleder (1 000 euro)
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020— | Sammanlagt fr.o.m. 2016 |
|
Gamla beställningsfullmakter | ||||||
Beställningsfullmakten för utrustande av beredskapsförband (VYV 1) | 14 175 | 9 800 | 19 100 | 43 075 | ||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2007) | 24 107 | 24 107 | ||||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2009) | 22 042 | 15 000 | 37 042 | |||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2012) | 66 782 | 11 541 | 6 057 | 5 000 | 89 380 | |
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2013) | 129 436 | 66 152 | 195 588 | |||
Beställningsfullmakten för teknisk forskning, produktutveckling och projektberedning 2013 (TTK-PROTO 2013) | 8 160 | 8 160 | ||||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2014) | 97 600 | 71 300 | 58 000 | 53 000 | 22 000 | 301 900 |
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2015) | 84 462 | 60 050 | 8 775 | 12 700 | 165 987 | |
Gamla beställningsfullmakter sammanlagt | 446 764 | 233 843 | 91 932 | 70 700 | 22 000 | 865 239 |
Ny beställningsfullmakt | ||||||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2016) | 37 100 | 108 050 | 76 350 | 53 200 | 39 400 | 314 100 |
Ny beställningsfullmakt sammanlagt | 37 100 | 108 050 | 76 350 | 53 200 | 39 400 | 314 100 |
---|---|---|---|---|---|---|
Fullmakter sammanlagt | 483 864 | 341 893 | 168 282 | 123 900 | 61 400 | 1 179 339 |
Den materiella utvecklingen av försvarsmakten grundar sig på följande utvecklingsprogram för försvarsmakten och på de kapaciteter som ska utvecklas genom dem:
Man bygger upp ett ledningssystem som stöder utnyttjandet av försvarsmaktens samlade kapacitet och stöder ledningen av gemensamma insatser genom att utöka den samlade lägeskännedomen och införa säkrade operativa informationstekniska tjänster.
- — försvarsgrenarnas fristående system och program byts ut mot ett gemensamt ledningssystem
- — bättre förutsättningar för ledning av insatserna skapas genom att tekniska strukturer och tjänster omarbetas och förnyas
- — dataöverföringen inom integrerad spaning, övervakning och ledning samt anslutningsförmågan för den informationstekniska plattformen utvecklas
- — informationsförvaltningen förnyas, den datatekniska integreringen genomförs och statsförvaltningens interna samarbete inom informationsservicen och andra lösningar som bygger på partnerskap utökas; personalresurser överförs från den administrativa informationsservicen till den operativa IT-miljön
- — utnyttjandet av systemen för verksamhetsstyrning ökas med målet att förbättra funktionssäkerheten och kostnadseffektiviteten
- — utarbetandet av arkitekturen för ett spanings-, övervaknings- och ledningssystem som är gemensamt för alla försvarsgrenar och motsvarar försvarsmaktens behov på 2020-talet fortsätter, och därigenom möjliggörs ett internationellt elektroniskt utbyte av information och lägesbilder
- — cyberförsvarsförmågan utvecklas.
Den förvarningsförmåga, den omvärldsuppfattning och den övervaknings- och mållägesbild som behövs som stöd för beslutsfattandet samt för ledningen av gemensamma insatser upprätthålls och utvecklas.
- — datainsamlings- och analysförmågan upprätthålls och utvecklas
- — medeldistans- och fjärrövervakningen inom luftövervakningen upprätthålls
- — kompetensen för luftburen spaning och övervakning upprätthålls och utvecklas
- — informationssystemet för spaning förvaltas
- — skapandet av försvarsmaktens gemensamma mållägesbild upprätthålls
- — den militära spaningens förmåga att stödja eldanvändning och verkan utvecklas.
Den kapacitet med vilken man operativt inverkar på betydande objekt byggs upp och upprätthålls.
- — skjutförnödenheter för fjärrverkan skaffas
- — uppbyggnaden av försvarsmaktens specialtrupper och helikoptersystem fortsätter.
Försvarsmaktens gemensamma logistiksystem förvaltas. Genom systemet garanteras truppernas funktionsförmåga.
- — man skapar enhetliga logistiska strukturer och verksamhetssätt och ett enhetligt kunnande för försvarsmakten samt integrerar försvarsgrenarnas underhållssystem för att det ska vara bättre anpassat till det allt mer internationaliserade näringslivet
- — lufttransportförmågan utvecklas och upprätthålls genom utnyttjandet av internationella projekt för strategisk transportförmåga
- — för att avhjälpa bristerna i kompletterings-, transport- och underhållssystemet fortsätter man materielanskaffningarna för territoriella trupper.
De territoriella truppernas eldkraft, skydd och rörlighet utvecklas och de operativa truppernas prestationsförmåga upprätthålls.
- — de territoriella trupperna utvecklas genom att man ersätter kapacitet som försvinner och genomför en övergripande strukturreform
- — de operativa trupperna kompletteras, upprätthålls och utvecklas
- — skyddsförmågan utvecklas och pansarvärnet förnyas
- — anskaffningen av ersättande system för truppminor fortsätter.
Tryggandet av sjöförbindelserna, minjaktsförmågan och kustförbandens rörlighet utvecklas.
- — nya minröjningsfartyg tas i bruk
- — stridsfartygens kapacitet upprätthålls
- — minvapnet upprätthålls
- — kustförbandens rörlighet och eldkraft utvecklas
- — anskaffningen av skjutförnödenheter fortgår.
Luftvärnets och Hornet-systemets kapacitet upprätthålls.
- — man fortsätter uppdateringen av Hornet-avvärjningsjaktplanen för att bevara deras livslängd och anskaffar sådan kritisk reservutrustning och sådana kritiska delar till maskiner och motorer som tryggar jaktplansutrustningens livslängd
- — markmålskapaciteten byggs upp
- — anskaffningen av luftvärnsrobotar med mycket kort räckvidd slutförs
- — projektet med luftvärnsrobotar med medellång räckvidd slutförs.
Prestationsdugliga trupper i enlighet med truppstrukturen byggs upp och upprätthålls. Dessutom skapas förutsättningar för att ställa upp nya trupper.
- — anskaffningen av simulatorer för stridsutbildningens inlärningsmiljö inleds.
Helhetsomfattande styrmetoder och enhetliga principer utvecklas. Med hjälp av dem främjar man hanteringen av helheter, en övergripande karaktär, resultat, produktivitet och kostnadseffektivitet.
— forskningsdata produceras i första hand för försvarsmaktens strategiska planering.
Såväl de tidigare godkända beställningsfullmakterna som den nya beställningsfullmakten PVKEH 2016 inklusive alla ekonomiska följdverkningar genomförs inom de ramar för statsfinanserna som fastställts för försvarsministeriets förvaltningsområde.
Inom programmet för utveckling av stöd för försvarsmaktens spaning, övervakning och målanvisning vill man höja sjöspaningskompaniernas prestationsförmåga till en nivå där man kan övervaka de insatsområden som de minskande kusttrupperna lämnat samt tillfredsställande genomföra sådan målanvisning som krävs för påverkan och bedömning av förstörelseverkan.
Inom programmet för utveckling av försvarsmaktens ledning utrustas de operativa och regionala stridsgruppernas flyttbara ledningsenheter samt fortsätter utvecklingen av luftförsvarets stridsledningssystem, så att ITTH-systemet kan börja frångås.
Inom utvecklingsprogrammet för den samlade kapaciteten inom försvarsmaktens stridssystem läggs grunden för försvarsmaktens påverkansförmåga genom att sådana vapensystem skapas som är viktigast för påverkan samt genom att försvarsmaktens operativa koncept för gemensamma insatser utarbetas och testas som en del av forskningsverksamheten och den operativa övningsverksamheten. Inom projekt som gäller operativ eldledning anskaffas skjutförnödenheter med lång räckvidd.
Inom programmet för utveckling av markförsvaret kompletteras delsystem i Leopard 2A6-stridsvagnarna, ökas truppernas stridstålighet genom anskaffning av maskeringsnät och kompletteras de fristående enheternas utrustning genom anskaffning av personlig utrustning och gruppvapen.
Inom programmet för utveckling av sjöförsvaret ska båtar av Jurmo-klass genomgå en totalrenovering.
Inom programmet för utveckling av stridssystemet för luftförsvaret upprätthålls Hornetplanens förmåga att vara operativt fungerande system under hela livscykeln samt förbättras Hawkplanens utbildningsvärde och förmåga att vara fungerande och användbara system under hela livscykeln.
Genom en ändrad tidsmässig fördelning av utgifterna för beställningsfullmakten PVKEH 2012 och genom förlängning av betalningstiden kommer anslagen bättre att motsvara den uppskattade leveranstidtabellen för de fjärrverkande missilsystem som ska skaffas till Hornet-jaktplanen.
Av anslaget under momentet kommer 483 864 000 euro att användas till betalning av utgifter för de beställningsfullmakter som beviljats, 11 837 000 euro att användas till betalning av utgifter för förändringar i index och valutakurser i samband med beställningsfullmakterna samt 98 034 000 euro att användas till andra försvarsmaterielanskaffningar, vilka innehåller 2016 års andel av den nivåförhöjning av försvarsbudgeten om vilken föreskrivs i regeringsprogrammet.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Föregripande kostnadsnivåjustering (2016) | 8 047 |
Kostnadsnivåjustering (2014) | -5 728 |
Nivåförändring av försvarsbudgeten (regeringsprogr. 2015) | 50 000 |
Totalrenoveringen av minfärjorna av Pansio-klass (I tilläggsbudg. 2015) | 6 000 |
Ändringar i tidsplanen för betalning av utgifter | 129 226 |
Överföring till moment 27.10.01 | -10 620 |
Sammanlagt | 176 925 |
2016 budget | 593 735 000 |
2015 I tilläggsb. | -2 362 000 |
2015 budget | 416 810 000 |
2014 bokslut | 427 561 000 |