Statsbudgeten 2016
03. Omkostnader för övriga domstolar (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 254 823 000 euro.
Anslaget får också användas till utgifter som föranleds av lagen om rättegångsbiträden med tillstånd (715/2011) och till betalning av överföringsutgifter till advokatförbundet i enlighet med 24 § 2 mom. i lagen. I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt en princip som motsvarar prestationsprincipen.
Vid nettobudgeteringen beaktas inte som inkomster avgifter som tas ut enligt lagen om avgifter för domstolars och vissa justitieförvaltningsmyndigheters prestationer (701/1993) och äktenskapsförordningen (820/1987).
Från och med den 1 april 2016 inrättas en hovrättsrådstjänst (T14), förutsatt att det från och med samma tidpunkt dras in en hovrättslagmanstjänst (T16).
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till en lag om domstolsavgifter samt en proposition med förslag till godkännande av avtalet om en enhetlig patentdomstol och till lagar om sättande i kraft av de bestämmelser i avtalet som hör till området för lagstiftningen och om godkännande av protokollet om provisorisk tillämpning av avtalet samt om ändring av patentlagen och vissa andra lagar.
Genom ändringen av lagen om domstolsavgifter avser man höja bl.a. rättegångsavgifterna och de avgifter som tas ut för behandlingen av ansökningsärenden samt utvidga tillämpningsområdet för avgiftsbelagdheten. Genom dessa ändringar motsvarar intäkterna från domstolsavgifter sammanlagt minst 20 procent av domstolarnas totala utgiftsnivå. Det beräknas att ändringarna ökar intäkterna med 15 mn euro per år. Reformen avses träda i kraft den 1 januari 2016.
Lagen om ändring av 25 och 25 a kap. i rättegångsbalken (386/2015) träder i kraft från ingången av oktober 2015. Föreskrifterna om ändringssökande ändras så, att en större andel än tidigare av de ärenden som inkommer till hovrätten omfattas av förfarandet med tillstånd till fortsatt handläggning. Det uppskattas att reformen möjliggör kostnadsbesparingar på 2 mn euro på årsnivå. Ändringen beräknas minska arbetsmängden och på det sättet möjliggöra en minskning av antalet tjänster för personalen inom rättsskipningen. Utöver det att löneutgifterna minskar, kalkyleras det att inbesparingar uppkommer dessutom från att de allmänna omkostnaderna för förvaltningen sjunker.
Till hovrätterna kom det år 2014 in sammanlagt 10 176 ärenden (9 689 ärenden år 2013). Antalet inkomna ärenden beräknas stanna på samma nivå 2016. Av de ärenden som inkom 2014 var 37 % civilmål och 63 % brottmål. Den genomsnittliga behandlingstiden har förkortats till 5,8 månader. Av ärendena behandlades 60 % på mindre än sex månader och 11 % låg kvar vid hovrätten i över ett år. Den genomsnittliga behandlingstiden vid en enskild hovrätt översteg genomsnittet för hela landet med som mest 1,1 månader år 2014. Målet är att de regionala skillnaderna i behandlingstiderna minskar. Särskild vikt fästs vid antalet gamla ärenden, dvs. ärenden som varit anhängiga i över ett år, och målet är att andelen sådana ärenden är mindre än 7 % av alla anhängiga ärenden.
Målet är att förhindra att den totala tiden för behandling av ärenden förlängs. Den totala behandlingstiden för ärenden som länge har varit föremål för förundersökning och åtalsprövning eller i tingsrättsskedet ska beaktas. Hovrätterna strävar efter att behandlingstiden för ärenden som i tidigare skeden har varit under behandling i över tre år är högst 12 månader i hovrätten.
Till tingsrätterna inkom det år 2014 ca 491 000 straff- och civilrättsliga ärenden. Antalet civilrättsliga ärenden som inkom uppgick till 412 000, varav 85 % anhängiggjordes genom summarisk stämningsansökan. Under de senaste åren har det varit många s.k. summariska ärenden och på grund av den ekonomiska situationen torde antalet förbli högt.
I fråga om omfattande tvistemål som avgörs vid huvudförhandling är målet att 35 % avgörs inom mindre än 6 månader och att högst 25 % har en behandlingstid på över ett år. Enkla brottmål kan behandlas i ett skriftligt förfarande utan huvudförhandling. År 2016 beräknas andelen brottmål som avgörs genom skriftligt förfarande ligga på samma nivå som tidigare år (ca 33 %).
I fråga om inställande av huvudförhandling i brottmål är målet att andelen brottmål som ställs in minskar från nuvarande 20 %. Behovet att ställa in sammanträden bedöms minska bl.a. genom att antalet höranden per videokonferens ökas. Man strävar efter att förenhetliga de praktiska arrangemangen kring videokontakter i enlighet med förslagen från den arbetsgrupp som utrett frågan.
I slutet av 2014 uppgick antalet gamla och omfattande tvistemål som varit anhängiga i över ett år till 3 235, dvs. 38 % av de omfattande tvistemål som var anhängiga. Målsättningen är att andelen gamla ärenden är mindre än detta år 2016. Den genomsnittliga behandlingstiden i brottmål var 4,1 månader 2014, och vid de stora tingsrätterna i huvudstadsregionen 4,3—8,4 månader. År 2016 är målet att den genomsnittliga behandlingstiden i brottmål inte vid någon tingsrätt ska vara över 3 månader längre än genomsnittet för hela landet. Dessutom är målet att behandlingstiden i 45 % av brottmålen är högst 2 månader och att behandlingstiden överstiger 9 månader i högst 10 % av brottmålen.
I slutet av 2014 uppgick antalet brottmål som varit anhängiga i över ett år till 2 877, dvs. till 16 % av de anhängiga ärendena. Målsättningen är att andelen gamla anhängiga ärenden är mindre år 2016.
Målet är att förhindra att den totala tiden för behandling av ärenden förlängs. Den totala behandlingstiden för ärenden som länge har varit föremål för förundersökning och åtalsprövning ska beaktas när det gäller brottmål. Målet för den genomsnittliga behandlingstiden är 9 månader i sådana ärenden där förundersökningen och åtalsprövningen har tagit sammanlagt över två år. Samma mål gäller för alla brottmål, och stöder således målen för programmet för bekämpning av grå ekonomi. För att undvika anhopning av ärenden inriktas det resurser på behandling av egentliga brottmål. Antalet avgjorda ärenden ska vara lika stort som antalet inkommande ärenden.
Ett förlikningsförfarande med experthjälp i tvistemål som gäller vårdnaden av barn togs i bruk den 1 maj 2014 i hela landet. Förfarandet etableras och det tillämpas i lämplig omfattning 2016.
Till förvaltningsdomstolarna kom det år 2014 in sammanlagt 20 488 ärenden. År 2014 var de största kategorierna av ärenden social- och hälsovård (30 %), utlänningsärenden (17 %) och skatter (11 %). År 2016 beräknas det inte ske några betydande förändringar i ärendestrukturen.
Den genomsnittliga behandlingstiden var 8,0 månader 2014. Av ärendena behandlades 43 % på mindre än sex månader och 24 % låg kvar vid förvaltningsdomstolen i över ett år. Den genomsnittliga behandlingstiden vid en enskild förvaltningsdomstol översteg genomsnittet för hela landet med som mest 1,3 månader år 2014. Målet är att de regionala skillnaderna i behandlingstiderna hålls skäliga. Särskild vikt fästs vid antalet gamla ärenden, dvs. ärenden som varit anhängiga i över ett år, och målet är att andelen sådana ärenden är mindre än 10 % av alla anhängiga ärenden (1 723 ärenden vid utgången av år 2014, dvs. 12 %).
Utlänningsärendena utgör en betydande andel av de ärenden som kommer in till förvaltningsdomstolarna. Asylärenden hör till kategorin utlänningsärenden och dessa ärenden behandlas enbart vid Helsingfors förvaltningsdomstol. Över 1 000 asylärenden inkom 2014. Antalet asylärenden förväntas öka avsevärt år 2016. Målet är att asylärendena behandlas snabbt så att den genomsnittliga behandlingstiden för dessa ärenden är mindre än sex månader.
Till försäkringsdomstolen kom det år 2014 in sammanlagt 6 765 ärenden (6 696 ärenden år 2013). Antalet ärenden beräknas ligga på ungefär samma nivå.
Antalet ärenden som inkommer till marknadsdomstolen ökar 2016, när den europeiska patentdomstolens division grundas i anslutning till marknadsdomstolen.
Till arbetsdomstolen har det varje år under 2000-talet inkommit 100—190 ärenden. År 2014 kom det in 157 ärenden, och antalet ärenden förväntas ligga på samma nivå också 2016.
I samband med beredningen av budgetpropositionen har justitieministeriet ställt upp följande preliminära uppskattningar och mål för verksamheten 2016:
Tabell med nyckeltal
2014 utfall |
2015 uppskattning |
2016 mål/uppskattning |
|
Hovrätterna | |||
---|---|---|---|
Avgjorda ärenden, st. | 9 942 | 10 000 | 9 500 |
Genomsnittlig behandlingstid, mån. | 5,8 | 6,0 | 6,0 |
Resurshushållning (€/arbetsmängd) | 1 560 | 1 700 | 1 700 |
Produktivitet (arbetsmängd/årsv.) | 55 | 55 | 55 |
Tingsrätterna | |||
Avgjorda ärenden totalt, st. | 499 575 | 450 000 | 460 000 |
— Brottmål | 54 246 | 60 000 | 60 000 |
— Omfattande tvistemål | 10 513 | 10 500 | 10 500 |
— Summariska ärenden | 360 517 | 300 000 | 300 000 |
Genomsnittlig behandlingstid, mån. | |||
— Brottmål | 4,1 | 3,8 | 4,0 |
— Omfattande tvistemål | 10,1 | 10,0 | 10,0 |
— Summariska ärenden | 2,5 | 2,5 | 2,5 |
— Skuldsaneringsärenden | 5,8 | 6,0 | 6,0 |
Resurshushållning (€/arbetsmängd) | 632 | 640 | 650 |
Produktivitet (arbetsmängd/årsv.) | 115 | 120 | 125 |
Förvaltningsdomstolarna | |||
Avgjorda ärenden, st. | 19 727 | 21 400 | 24 400 |
Genomsnittlig behandlingstid, mån. | 8,0 | 8,0 | 7,5 |
Resurshushållning (€/arbetsmängd) | 1 094 | 1 080 | 1 100 |
Produktivitet (arbetsmängd/årsv.) | 74 | 73 | 73 |
Försäkringsdomstolen | |||
Avgjorda ärenden, st. | 6 760 | 7 000 | 7 000 |
Genomsnittlig behandlingstid, mån. | 13,1 | 12,0 | 12,0 |
Resurshushållning (€/avgjort ärende) | 1 167 | 1 100 | 1 100 |
Produktivitet (avgjorda ärenden/årsv.) | 65 | 68 | 68 |
Marknadsdomstolen | |||
Avgjorda ärenden, st. | 941 | 700 | 950 |
Genomsnittlig behandlingstid, mån. | 5,8 | 6,0 | 6,0 |
Resurshushållning (€/avgjort ärende) | 4 124 | 5 000 | 4 500 |
Produktivitet (avgjorda ärenden/årsv.) | 21 | 16 | 20 |
Arbetsdomstolen | |||
Avgjorda ärenden, st. | 191 | 180 | 180 |
Genomsnittlig behandlingstid, mån. | 6,2 | 6,0 | 6,0 |
Resurshushållning (€/avgjort ärende) | 5 001 | 5 400 | 5 400 |
Produktivitet (avgjorda ärenden/årsv.) | 22 | 21 | 21 |
I avgifter som enligt lag 701/1993 tas ut för domstolarnas prestationer beräknas 45,48 miljoner euro inflyta under moment 12.25.10. Av de totala kostnaderna för de prestationer för vilka avgifter tas ut med stöd av den nämnda lagen kan ca 49 % täckas med avgifterna.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 248 436 | 248 210 | 255 323 |
Bruttoinkomster | 713 | 500 | 500 |
Nettoutgifter | 247 723 | 247 710 | 254 823 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 24 383 | ||
— överförts till följande år | 36 709 |
Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)
Allmänna domstolarna | |
Hovrätterna | 37 500 |
Tingsrätterna | 139 000 |
Arbetsdomstolen | 1 000 |
Sammanlagt | 177 500 |
Förvaltningsdomstolarna | |
Förvaltningsdomstolarna | 37 300 |
Marknadsdomstolen | 4 000 |
Försäkringsdomstolen | 8 000 |
Sammanlagt | 49 300 |
Informationsförvaltningsutgifter och övriga utgifter | 28 023 |
Sammanlagt | 254 823 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Avgiftsfrihet för utlämnande av uppgifter (överföring till moment 28.10.01) | -64 |
Bekämpning av den grå ekonomin | -1 561 |
Databanksprojektet (AIPA) (överföring från moment 28.70.20) | 6 000 |
Koncentration av mål och ärenden som gäller industriella rättigheter och upphovsrätt (IPR) till marknadsdomstolen | -300 |
Landsbygdsnäringarnas besvärsnämnds ärenden | 2 |
Reformen av systemet med tillstånd till fortsatt handläggning (hovr.) | -2 000 |
Utgifter som anknyter till asylsökandes rättsskydd | 2 800 |
Ökning av hyresutgifterna på grund av grundlig renovering av Åbo hovr. (Akademihuset) | 200 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -248 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -2 623 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 345 |
Inre säkerhet och rättsvård (regeringsprogr. 2015) | 6 391 |
Löneglidningsinbesparing | -797 |
Lönejusteringar | 1 412 |
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) | -1 124 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -1 234 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -86 |
Sammanlagt | 7 113 |
2016 budget | 254 823 000 |
2015 I tilläggsb. | 116 000 |
2015 budget | 247 710 000 |
2014 bokslut | 260 048 000 |