Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Domstolar och rättshjälp
         30. Åklagarna
         40. Verkställighet av straff
         50. Valutgifter

Statsbudgeten 2016

03. Omkostnader för övriga domstolar (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 254 823 000 euro.

Anslaget får också användas till utgifter som föranleds av lagen om rättegångsbiträden med tillstånd (715/2011) och till betalning av överföringsutgifter till advokatförbundet i enlighet med 24 § 2 mom. i lagen. I fråga om överföringsutgifterna budgeteras anslaget enligt en princip som motsvarar prestationsprincipen.

Vid nettobudgeteringen beaktas inte som inkomster avgifter som tas ut enligt lagen om avgifter för domstolars och vissa justitieförvaltningsmyndigheters prestationer (701/1993) och äktenskapsförordningen (820/1987).

Från och med den 1 april 2016 inrättas en hovrättsrådstjänst (T14), förutsatt att det från och med samma tidpunkt dras in en hovrättslagmanstjänst (T16).

Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till en lag om domstolsavgifter samt en proposition med förslag till godkännande av avtalet om en enhetlig patentdomstol och till lagar om sättande i kraft av de bestämmelser i avtalet som hör till området för lagstiftningen och om godkännande av protokollet om provisorisk tillämpning av avtalet samt om ändring av patentlagen och vissa andra lagar.

Genom ändringen av lagen om domstolsavgifter avser man höja bl.a. rättegångsavgifterna och de avgifter som tas ut för behandlingen av ansökningsärenden samt utvidga tillämpningsområdet för avgiftsbelagdheten. Genom dessa ändringar motsvarar intäkterna från domstolsavgifter sammanlagt minst 20 procent av domstolarnas totala utgiftsnivå. Det beräknas att ändringarna ökar intäkterna med 15 mn euro per år. Reformen avses träda i kraft den 1 januari 2016.

Lagen om ändring av 25 och 25 a kap. i rättegångsbalken (386/2015) träder i kraft från ingången av oktober 2015. Föreskrifterna om ändringssökande ändras så, att en större andel än tidigare av de ärenden som inkommer till hovrätten omfattas av förfarandet med tillstånd till fortsatt handläggning. Det uppskattas att reformen möjliggör kostnadsbesparingar på 2 mn euro på årsnivå. Ändringen beräknas minska arbetsmängden och på det sättet möjliggöra en minskning av antalet tjänster för personalen inom rättsskipningen. Utöver det att löneutgifterna minskar, kalkyleras det att inbesparingar uppkommer dessutom från att de allmänna omkostnaderna för förvaltningen sjunker.

Till hovrätterna kom det år 2014 in sammanlagt 10 176 ärenden (9 689 ärenden år 2013). Antalet inkomna ärenden beräknas stanna på samma nivå 2016. Av de ärenden som inkom 2014 var 37 % civilmål och 63 % brottmål. Den genomsnittliga behandlingstiden har förkortats till 5,8 månader. Av ärendena behandlades 60 % på mindre än sex månader och 11 % låg kvar vid hovrätten i över ett år. Den genomsnittliga behandlingstiden vid en enskild hovrätt översteg genomsnittet för hela landet med som mest 1,1 månader år 2014. Målet är att de regionala skillnaderna i behandlingstiderna minskar. Särskild vikt fästs vid antalet gamla ärenden, dvs. ärenden som varit anhängiga i över ett år, och målet är att andelen sådana ärenden är mindre än 7 % av alla anhängiga ärenden.

Målet är att förhindra att den totala tiden för behandling av ärenden förlängs. Den totala behandlingstiden för ärenden som länge har varit föremål för förundersökning och åtalsprövning eller i tingsrättsskedet ska beaktas. Hovrätterna strävar efter att behandlingstiden för ärenden som i tidigare skeden har varit under behandling i över tre år är högst 12 månader i hovrätten.

Till tingsrätterna inkom det år 2014 ca 491 000 straff- och civilrättsliga ärenden. Antalet civilrättsliga ärenden som inkom uppgick till 412 000, varav 85 % anhängiggjordes genom summarisk stämningsansökan. Under de senaste åren har det varit många s.k. summariska ärenden och på grund av den ekonomiska situationen torde antalet förbli högt.

I fråga om omfattande tvistemål som avgörs vid huvudförhandling är målet att 35 % avgörs inom mindre än 6 månader och att högst 25 % har en behandlingstid på över ett år. Enkla brottmål kan behandlas i ett skriftligt förfarande utan huvudförhandling. År 2016 beräknas andelen brottmål som avgörs genom skriftligt förfarande ligga på samma nivå som tidigare år (ca 33 %).

I fråga om inställande av huvudförhandling i brottmål är målet att andelen brottmål som ställs in minskar från nuvarande 20 %. Behovet att ställa in sammanträden bedöms minska bl.a. genom att antalet höranden per videokonferens ökas. Man strävar efter att förenhetliga de praktiska arrangemangen kring videokontakter i enlighet med förslagen från den arbetsgrupp som utrett frågan.

I slutet av 2014 uppgick antalet gamla och omfattande tvistemål som varit anhängiga i över ett år till 3 235, dvs. 38 % av de omfattande tvistemål som var anhängiga. Målsättningen är att andelen gamla ärenden är mindre än detta år 2016. Den genomsnittliga behandlingstiden i brottmål var 4,1 månader 2014, och vid de stora tingsrätterna i huvudstadsregionen 4,3—8,4 månader. År 2016 är målet att den genomsnittliga behandlingstiden i brottmål inte vid någon tingsrätt ska vara över 3 månader längre än genomsnittet för hela landet. Dessutom är målet att behandlingstiden i 45 % av brottmålen är högst 2 månader och att behandlingstiden överstiger 9 månader i högst 10 % av brottmålen.

I slutet av 2014 uppgick antalet brottmål som varit anhängiga i över ett år till 2 877, dvs. till 16 % av de anhängiga ärendena. Målsättningen är att andelen gamla anhängiga ärenden är mindre år 2016.

Målet är att förhindra att den totala tiden för behandling av ärenden förlängs. Den totala behandlingstiden för ärenden som länge har varit föremål för förundersökning och åtalsprövning ska beaktas när det gäller brottmål. Målet för den genomsnittliga behandlingstiden är 9 månader i sådana ärenden där förundersökningen och åtalsprövningen har tagit sammanlagt över två år. Samma mål gäller för alla brottmål, och stöder således målen för programmet för bekämpning av grå ekonomi. För att undvika anhopning av ärenden inriktas det resurser på behandling av egentliga brottmål. Antalet avgjorda ärenden ska vara lika stort som antalet inkommande ärenden.

Ett förlikningsförfarande med experthjälp i tvistemål som gäller vårdnaden av barn togs i bruk den 1 maj 2014 i hela landet. Förfarandet etableras och det tillämpas i lämplig omfattning 2016.

Till förvaltningsdomstolarna kom det år 2014 in sammanlagt 20 488 ärenden. År 2014 var de största kategorierna av ärenden social- och hälsovård (30 %), utlänningsärenden (17 %) och skatter (11 %). År 2016 beräknas det inte ske några betydande förändringar i ärendestrukturen.

Den genomsnittliga behandlingstiden var 8,0 månader 2014. Av ärendena behandlades 43 % på mindre än sex månader och 24 % låg kvar vid förvaltningsdomstolen i över ett år. Den genomsnittliga behandlingstiden vid en enskild förvaltningsdomstol översteg genomsnittet för hela landet med som mest 1,3 månader år 2014. Målet är att de regionala skillnaderna i behandlingstiderna hålls skäliga. Särskild vikt fästs vid antalet gamla ärenden, dvs. ärenden som varit anhängiga i över ett år, och målet är att andelen sådana ärenden är mindre än 10 % av alla anhängiga ärenden (1 723 ärenden vid utgången av år 2014, dvs. 12 %).

Utlänningsärendena utgör en betydande andel av de ärenden som kommer in till förvaltningsdomstolarna. Asylärenden hör till kategorin utlänningsärenden och dessa ärenden behandlas enbart vid Helsingfors förvaltningsdomstol. Över 1 000 asylärenden inkom 2014. Antalet asylärenden förväntas öka avsevärt år 2016. Målet är att asylärendena behandlas snabbt så att den genomsnittliga behandlingstiden för dessa ärenden är mindre än sex månader.

Till försäkringsdomstolen kom det år 2014 in sammanlagt 6 765 ärenden (6 696 ärenden år 2013). Antalet ärenden beräknas ligga på ungefär samma nivå.

Antalet ärenden som inkommer till marknadsdomstolen ökar 2016, när den europeiska patentdomstolens division grundas i anslutning till marknadsdomstolen.

Till arbetsdomstolen har det varje år under 2000-talet inkommit 100—190 ärenden. År 2014 kom det in 157 ärenden, och antalet ärenden förväntas ligga på samma nivå också 2016.

I samband med beredningen av budgetpropositionen har justitieministeriet ställt upp följande preliminära uppskattningar och mål för verksamheten 2016:

Tabell med nyckeltal

  2014
utfall
2015
uppskattning
2016
mål/uppskattning
       
Hovrätterna      
Avgjorda ärenden, st. 9 942 10 000 9 500
Genomsnittlig behandlingstid, mån. 5,8 6,0 6,0
Resurshushållning (€/arbetsmängd) 1 560 1 700 1 700
Produktivitet (arbetsmängd/årsv.) 55 55 55
       
Tingsrätterna      
Avgjorda ärenden totalt, st. 499 575 450 000 460 000
— Brottmål 54 246 60 000 60 000
— Omfattande tvistemål 10 513 10 500 10 500
— Summariska ärenden 360 517 300 000 300 000
       
Genomsnittlig behandlingstid, mån.      
— Brottmål 4,1 3,8 4,0
— Omfattande tvistemål 10,1 10,0 10,0
— Summariska ärenden 2,5 2,5 2,5
— Skuldsaneringsärenden 5,8 6,0 6,0
Resurshushållning (€/arbetsmängd) 632 640 650
Produktivitet (arbetsmängd/årsv.) 115 120 125
       
Förvaltningsdomstolarna      
Avgjorda ärenden, st. 19 727 21 400 24 400
Genomsnittlig behandlingstid, mån. 8,0 8,0 7,5
Resurshushållning (€/arbetsmängd) 1 094 1 080 1 100
Produktivitet (arbetsmängd/årsv.) 74 73 73
       
Försäkringsdomstolen      
Avgjorda ärenden, st. 6 760 7 000 7 000
Genomsnittlig behandlingstid, mån. 13,1 12,0 12,0
Resurshushållning (€/avgjort ärende) 1 167 1 100 1 100
Produktivitet (avgjorda ärenden/årsv.) 65 68 68
       
Marknadsdomstolen      
Avgjorda ärenden, st. 941 700 950
Genomsnittlig behandlingstid, mån. 5,8 6,0 6,0
Resurshushållning (€/avgjort ärende) 4 124 5 000 4 500
Produktivitet (avgjorda ärenden/årsv.) 21 16 20
       
Arbetsdomstolen      
Avgjorda ärenden, st. 191 180 180
Genomsnittlig behandlingstid, mån. 6,2 6,0 6,0
Resurshushållning (€/avgjort ärende) 5 001 5 400 5 400
Produktivitet (avgjorda ärenden/årsv.) 22 21 21

I avgifter som enligt lag 701/1993 tas ut för domstolarnas prestationer beräknas 45,48 miljoner euro inflyta under moment 12.25.10. Av de totala kostnaderna för de prestationer för vilka avgifter tas ut med stöd av den nämnda lagen kan ca 49 % täckas med avgifterna.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 248 436 248 210 255 323
Bruttoinkomster 713 500 500
Nettoutgifter 247 723 247 710 254 823
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 24 383    
— överförts till följande år 36 709    

Beräknad användning av anslaget (1 000 euro)

   
Allmänna domstolarna  
Hovrätterna 37 500
Tingsrätterna 139 000
Arbetsdomstolen 1 000
Sammanlagt 177 500
   
Förvaltningsdomstolarna  
Förvaltningsdomstolarna 37 300
Marknadsdomstolen 4 000
Försäkringsdomstolen 8 000
Sammanlagt 49 300
   
Informationsförvaltningsutgifter och övriga utgifter 28 023
Sammanlagt 254 823

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Avgiftsfrihet för utlämnande av uppgifter (överföring till moment 28.10.01) -64
Bekämpning av den grå ekonomin -1 561
Databanksprojektet (AIPA) (överföring från moment 28.70.20) 6 000
Koncentration av mål och ärenden som gäller industriella rättigheter och upphovsrätt (IPR) till marknadsdomstolen -300
Landsbygdsnäringarnas besvärsnämnds ärenden 2
Reformen av systemet med tillstånd till fortsatt handläggning (hovr.) -2 000
Utgifter som anknyter till asylsökandes rättsskydd 2 800
Ökning av hyresutgifterna på grund av grundlig renovering av Åbo hovr. (Akademihuset) 200
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna -248
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -2 623
Indexhöjning av hyresutgifterna 345
Inre säkerhet och rättsvård (regeringsprogr. 2015) 6 391
Löneglidningsinbesparing -797
Lönejusteringar 1 412
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) -1 124
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna -1 234
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -86
Sammanlagt 7 113

2016 budget 254 823 000
2015 I tilläggsb. 116 000
2015 budget 247 710 000
2014 bokslut 260 048 000