Statsbudgeten 2015
Förklaring:Idrottsverksamhetens uppgift är att främja motion och idrott. Staten och kommunerna skapar förutsättningar för motions- och idrottsverksamheten. Idrottsverksamheten ska i huvudsak skötas av idrottsorganisationerna. Undervisnings- och kulturministeriet svarar för idrottsverksamhetens del för den allmänna ledningen, det allmänna utvecklandet och samordningen inom statsförvaltningen.
Ansvarsområdet styrs av idrottslagen och idrottsförordningen, regeringsprogrammet, statsbudgeten, undervisnings- och kulturministeriets strategier och riktlinjer samt internationella konventioner inom området. Effekterna av EU:s idrottspolitik på den nationella idrottsverksamheten ökar. Den strategiska ledningen och styrsystemen inom ansvarsområdet för motion och idrott grundar sig på principen om kunskapsbaserad ledning och en ständig bedömning av konsekvenserna av de idrottspolitiska åtgärderna.
För att främja motion och idrott och nå de samhälleliga effektmålen för motion och idrott inom de olika målområdena i motions- och idrottspolitiken genomförs olika åtgärder med det gemensamma målet att stärka kunskapsbasen på området och utveckla kunnandet samt uppnå jämlikhet, etik och ärlighet.
Det tilläggsanslag på 2,7 miljoner euro som enligt fördelningsförhållandet anvisas för momentet för tippningsvinstmedel för idrott och fysisk fostran på grund av de extra medel som frigörs ur Veikkaus fond används för beviljande av understöd för projekt som främjar sysselsättningen på området.
Mål för resultatet av verksamheten och centrala åtgärder inom idrottsverksamheten:
Verksamhetens mål | De viktigaste åtgärderna |
---|---|
Tillgängligheten till idrotten ska vara likvärdig | — Kunskapsbasen för kommunala idrotts- och motionstjänster och idrottsanläggningar förbättras och det säkerställs att styrningen är likartad vid lokala idrottspolitiska åtgärder — När det gäller stöd för byggande av idrottsanläggningar betonas i första hand byggandet och renoverandet av högklassiga idrottsanläggningar för stora användargrupper — Projekt som ökar jämlikheten inom idrotten stöds — Integreringen av invandrare med hjälp av motion och idrott stöds — Genom informationsstyrningen blir det lättare att beakta främjandet av idrott och motion i kommunernas strategier |
Motion och idrott ökar deltagandet | — Verksamheten inom frivilligorganisationer inom motion och idrott stöds — Lokal föreningsverksamhet och idrottsverksamhet med låg tröskel stöds — En etisk och samhällsansvarig elitidrottsverksamhet och träningsmöjligheterna för idrottare stöds — Åtgärder för att kombinera en idrottskarriär med studier eller skolgång stöds — Hederspris ges till finländska OS-vinnare — Organisationers förutsättningar att ansöka om och arrangera större internationella idrottsevenemang stärks — Etiska åtgärder inom idrott och motion stöds genom understöd till Finlands Antidopingkommitté. Integriteten inom idrotten ökas genom fler åtgärder för att förhindra manipulering av matchresultat — Idrottsorganisationernas internationella samarbets- och påverkningsmöjligheter stöds |
Den motionsinriktade livsstilen blir allt vanligare | — Genomförandet av UKM:s och SHM:s gemensamma strategi och åtgärdsprogram för hälsofrämjande motion stöds — Programmet Skolan i rörelse, åtgärder och program för att öka mängden motion i arbetslivet samt andra projekt för att främja idrott och motion under hela livet stöds — Företagsamhet inom idrottsbranschen uppmärksammas som en del av främjandet av företagsamhet inom de kreativa branscherna |
Kunskapsbasen och kompetensen inom idrotten stärks | — Utvecklandet av idrottsutbildningscentrens kunnande och kvalitet stöds — Olika befolkningsgruppers möjligheter att delta i utbildning med fri inriktning inom idrotten stöds — Forskningen och informationsförmedlingen inom idrotten stöds med avseende på det idrottspolitiska beslutsfattandets behov — Den idrottsvetenskapliga forskningens kvalitet höjs genom samarbete med Finlands Akademi — Tillgängligheten till information ökas samtidigt som ett system för bedömning av konsekvenserna av statens idrottsråds idrottspolitik utvecklas — Produktionen av information stöds för att utveckla byggandet av idrottsanläggningar och en samhällsplanering som främjar motion — En professur i idrottsrätt stöds — Vetenskapliga internationella idrottskongresser som ordnas i Finland stöds |
Vissa nyckeltal för idrottsväsendet
2012 utfall |
2013 utfall |
2015 uppskattning |
|
Kommunernas aktivitet för främjande av idrotten, beskriver planering och ledning av verksamheten/webbtjänsten TEAviisari1) | |||
— medeltal för hela landet avvägt i förhållande till befolkningen | 62 | 62 | 70 |
Motionslokaler som understöds med statsunderstöd (renoverings- och nybyggnadsprojekt) | |||
---|---|---|---|
— simhallar (m2) | 24 243 | 17 315 | 24 000 |
— sporthallar (m2) | 19 025 | 30 914 | 15 000 |
— ishallar (m2) | 21 579 | 18 492 | 7 000 |
Sammanlagt | 64 847 | 66 721 | 46 000 |
— lokala idrottsplatser (st.) | 67 | 52 | 65 |
Programmet I form för livet | |||
Projekt | 211 | 229 | 220 |
Kommuner | 103 | 100 | 100 |
Idrottsutövare | |||
— kvinnor (%) | 65 | 64 | 63 |
— män (%) | 35 | 36 | 37 |
Idrottsutövare | 120 000 | 140 000 | 150 000 |
Utvecklingsstöd till idrotts- och motionsföreningar | |||
Beviljade | 380 | 309 | 350 |
Ansökningar | 1 093 | 1 205 | 1 100 |
Barn och unga | 80 000 | 90 000 | 94 000 |
— flickor (%) | 45 | 40 | 40 |
— pojkar (%) | 55 | 60 | 60 |
Programmet Främjande av motion i skolan2) | |||
Skolor | 111 | 172 | 850 |
Elever | 30 000 | 60 000 | 220 000 |
Understöd till idrottsakademier | |||
Antal understödda idrottsakademier | 10 | 19 | 17 |
Antal idrottare som är bundna till akademierna, nivå I och II | ca 1 100 | 2 370 | 2 400 |
Dopningstest (ADT ry) | |||
Test inom det nationella testningsprogrammet | 3 006 | 2 877 | 2 700 |
— utanför tävlingar | 1 570 | 1 453 | 1 350 |
— vid tävlingar | 1 436 | 1 424 | 1 350 |
— varav blodprov | 122 | 27 | 200 |
Idrottsprofiler, blodprov | 104 | 245 | 250 |
Prestationer inom fritt bildningsarbete vid idrottsutbildningscenter | |||
Riksomfattande | 410 296 | 420 390 | 411 982 |
Ändring från föregående år, studerandedygn | 24 182 | 10 094 | -8 408 |
Ändring från föregående år, % | 6,3 | 2,5 | -2,0 |
Statsandelsfinansierade dygn/% | 279 900/68,2 | 279 900/66,6 | 279 900/67,9 |
Regionala | 85 788 | 86 588 | 85 722 |
Ändring från föregående år, studerandedagar | 407 | 800 | -866 |
Ändring från föregående år, % | 0,5 | 0,9 | -1,0 |
Statsandelsfinansierade dagar/% | 53 000/61,8 | 53 000/61,2 | 53 000/61,8 |
1) Nyckeltalet för systemet TEAviisari anger kommunens motionsfrämjande ur 7 olika synvinklar (bl.a. ledning, uppföljning och resurser). Siffran för hela landet anger medeltalet för alla som svarat, vägt i förhållande till den svarande enhetens befolkningsunderlag.
2) Åren 2012—2013 inbegriper antalet skolor endast riksomfattande försöksprojekt, medan uppskattningen för 2015 inbegriper både försöksprojekten (330 skolor) och projekt som via regionförvaltningen finansieras av UKM:s anslag (520 skolor). Åren 2012—2013 inbegriper antalet elever endast riksomfattande försöksprojekt, medan uppskattningen för 2015 inbegriper både försöksprojekten (90 000 elever) och projekt som via regionförvaltningen finansieras av UKM:s anslag (130 000 elever).
50. Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av idrott och fysisk fostran (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 148 194 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statsandelar och statsunderstöd enligt idrottslagen (1054/1998), lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet (1705/2009) och lagen om fritt bildningsarbete (632/1998) samt till betalning av andra understöd som beviljas för att främja idrott och fysisk fostran enligt statsunderstödslagen (688/2001)
2) till utgifter för försöks-, utvecklings-, utrednings- och programverksamhet
3) till betalning av träningsstipendier till idrottare, högst 1 700 000 euro
4) till utgifter för sammanslutningars och statsförvaltningens internationella idrottssamarbete, idrottsvetenskaplig verksamhet, etisk verksamhet och arbete mot dopning inom idrotten och elitidrotten, testverksamhet och effektivisering av fostran mot dopning, till finansiering av högskolors, forskningsinstituts och forskares idrottsvetenskapliga forskningsprojekt och till finansiering av informationssystemsprojekt och andra projekt som utförs i samarbete med forskningsprojekten
5) till betalning av understöd enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet till stiftelsen Suomen Urheilumuseosäätiö, högst 339 000 euro
6) till utgifter för statens idrottsråd och dess sektioner
7) till pensioner för finländska OS-vinnare samt till betalning av Pro Idrott-utmärkelser, högst 300 000 euro
8) till utgifter för verksamhet inom regionalförvaltningen för motion och idrott
9) till avlönande av personal motsvarande högst fyra årsverken.
Det pris per enhet som används som beräkningsgrund för statsandelen för kommunernas idrottsverksamhet är 12,00 euro per invånare.
Det maximiantal studerandedygn som ligger till grund för statsandelen för de riksomfattande idrottsutbildningscentren är 279 900 och maximiantalet studerandedagar i de regionala idrottsutbildningscentren är 53 000. Trots de ovan nämnda beloppen får anslaget användas till utgifter som föranleds av rättelsebeslut i fråga om statsandelarna.
Priset per enhet för de regionala idrottsutbildningscentren är 16,60 euro per studerandedag.
Anslaget under punkt 7 får användas för beviljande av extra pension för idrottsutövare motsvarande högst 12 fulla pensioner.
Anslagen under punkterna 3 och 7 budgeteras enligt kontantprincipen.
I fråga om de personer som avses i punkt 9 beaktas vid nettobudgetering de förmåner enligt sjukförsäkringen som betalats till arbetsgivaren såsom inkomster.
Förklaring:I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om extra pension för idrottsutövare.
Beräknad användning av anslaget (euro)
Jämlik tillgänglighet till idrott och motion | 28 500 000 |
Understöd till byggande av idrottsanläggningar | 27 000 000 |
Jämlikhet inom idrotten | 1 500 000 |
Deltagande i motion och idrott | 63 049 000 |
Medborgarverksamhet inom motion och idrott | 45 882 000 |
Elitidrott | 11 760 000 |
Stora motions- och idrottsevenemang | 1 700 000 |
Etisk verksamhet inom motion och idrott | 3 250 000 |
Internationalism | 457 000 |
Främjande av idrott för hela befolkningen | 27 970 000 |
Statsandelar för kommunernas idrottsverksamhet | 19 200 000 |
Främjande av en motionsinriktad livsstil | 8 770 000 |
Kompetensen och kunskapsbasen inom idrott | 28 825 000 |
Idrottsutbildningscenter | 18 608 000 |
Idrottsvetenskap samt forskning | 3 730 000 |
Forsknings- och utvecklingssammanslutningar samt utbildningsverksamhet | 4 489 000 |
Verksamhet inom regionalförvaltningen för motion och idrott | 350 000 |
Statens idrottsråds verksamhet | 480 000 |
Till undervisnings- och kulturministeriets förfogande | 1 368 000 |
Sammanlagt | 148 194 000 |
Det genomsnittliga mervärdesskattefria pris per enhet för de riksomfattande idrottsutbildningscentren som använts vid dimensioneringen av anslaget är 88,85 euro per studerandedygn. För statsandelar till idrottsutbildningscenter beviljas 471 000 euro under moment 29.90.52.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | 746 |
Sammanlagt | 746 |
2015 budget | 148 194 000 |
2014 budget | 147 448 000 |
2013 bokslut | 145 312 935 |
52. Statsandel till idrottsutbildningscenter och finansiering av kalkylerade kostnader för idrottsvetenskapliga projekt (fast anslag)
Under momentet beviljas 557 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av statsandelar enligt lagen om fritt bildningsarbete (632/1998) till riksomfattande idrottsutbildningscenter
2) till Finlands Akademi för förvaltningskostnader för utvärdering av idrottsvetenskapliga undersökningar, högst 80 000 euro
3) till avlönande av personal motsvarande högst 1 årsverke.
Förklaring:Av anslaget under moment 29.90.50 anvisas sammanlagt högst 18 608 000 euro för statsandelarna för de riksomfattande idrottsutbildningscentren.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Förändring i kostnadsnivån (+1,1 %) | 190 |
Nivåförändring | 257 |
Sammanlagt | 447 |
2015 budget | 557 000 |
2014 budget | 110 000 |
2013 bokslut | 109 000 |
54. Understöd för totalrenovering av Olympiastadion i Helsingfors (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 40 000 000 euro.
Anslaget får användas till att bevilja understöd till Stadionstiftelsen för kostnaderna för totalrenoveringen av Olympiastadion i Helsingfors.
Förklaring:Staten deltar i kostnaderna för totalrenoveringen av Olympiastadion i Helsingfors. Statens andel är sammanlagt 92,7 miljoner euro, varav 52,7 miljoner euro betalas ut åren 2011—2014. Avsikten är att den resterande andelen av finansieringen för projektet anvisas 2015, 40 miljoner euro. Genom att utbetalningen av finansieringsunderstödet koncentreras till början av renoveringsperioden, får understödstagaren dessutom en räntevinst under planerings- och byggtiden. De uppskattade sysselsättningskonsekvenserna av projektet är för planerings- och byggfasens del ca 2 400 årsverken och för anläggningsindustrins del ca 1 000 årsverken. Avsikten är att totalrenoveringen ska vara genomförd 2018.
2015 budget | 40 000 000 |
2014 I tilläggsb. | 40 000 000 |