Talousarvioesitys 2014
Selvitysosa:Tuotokset ja laadunhallinta
- — Hallinnonalan johtamisen kehittämistä jatketaan tavoitteena toiminnan vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden entistä järjestelmällisempi ohjaaminen ja arviointi.
- — Voimavarat keskitetaan erityisesti niihin maihin ja alueisiin, joiden poliittinen ja taloudellinen merkitys on Suomen kannalta kasvamassa. Suomen ulkoisen edustautumisen rakenteen ja toimintatapojen kehittämistä jatketaan. Kehittämistyössä otetaan huomioon tiiviin pohjoismaisen yhteistyön lisäksi EU:n ulkosuhdehallinnon kehittyminen sekä Suomi-talo/Team Finland -toimintamalli.
- — Edustustojen tarjoamat kansalaispalvelut ovat edustustoja eniten työllistävä sisältötehtävä. Riittävän laajan edustustoverkon ylläpitämisen mahdollistamiseksi kansalaispalveluiden tuotantoa tehostetaan uusia yhteistyöjärjestelyjä ja sähköisiä menetelmiä hyödyntäen. Kansalaispalveluita kehitetään vastaamaan muuttuvaa kysyntää kansalaispalvelustrategian mukaisesti. Kansalaisten omaa vastuuta korostetaan. Maahantulopalveluiden järjestämisessä, laittoman maahantulon ja ihmiskaupan torjunnan estämisessä sekä kriisiasioissa hyödynnetään viranomaisten välistä yhteistyötä sekä pohjoismaisen ja EU-yhteistyön tuomia mahdollisuuksia.
- — Ulkoasiainministeriön viestintätoimintojen organisaatiorakenne uudistetaan siten, että se tukee vähenevienkin resurssien oloissa hallinnonalan yhteiskunnalista vaikuttavuutta ja toiminnallisia tavoitteita. Verkkoviestintä uudistetaan palvelemaan laajenevaa kansalaiskysyntää, erityisenä painopisteenä monikanavaviestintä.
- — Suomi toimii vuonna 2014 Itämeren valtioiden neuvoston (CBSS) ja Barentsin euroarktisen neuvoston (BEAC) puheenjohtajana.
- — Osana ministeriön suunnittelujärjestelmää kehitetään toiminnan tuloksellisuuden ja tuottavuuden mittaamista ml. toimintolaskenta. Hallinnonalalla otetaan vuonna 2014 käyttöön valtionhallinnon yhteisiin talous- ja henkilöstöhallinnon prosesseihin perustuvan tietojärjestelmän (Kieku) taloushallinto-osuus.
- — Ulkoasiainhallinnon tietoarkkitehtuurimallin ja sähköisten asianhallintapalvelujen kehittämistä jatketaan osana tiedon hallinnan ja toimintaprosessien kehittämis- ja tehostamistyötä. Tietoturvallisuutta kehitetään kansainvälisten velvoitteiden asettamien reunaehtojen mukaisesti Salve-hankkeessa yhteistyössä valtiovarainministeriön JulkICT-toiminnon kanssa. Vuoden 2014 aikana kaikki ulkomaan edustustot on saatettu turvallisen tiedonvälitysjärjestelmän piiriin.
- — Ulkoasiainministeriö jatkaa valmius- ja tilanneorganisaationsa tarkentamista toimintavarmuuden turvaamiseksi monenlaisissa haastavissa tilanteissa.
- — Suomi toimii myös turvallisuuden suhteen haasteellisissa asemamaissa, joissa myös Pohjoismaihin kohdistuva uhka on viime vuosina selkeästi kasvanut. Erityisesti panostetaan korkeauhkaisten toimintaympäristöjen edustustojen fyysiseen turvallisuuteen, kuten myös koko edustustoverkon sisäisen toiminnallisen turvallisuuden kehittämiseen.
- — Ulkoasiainministeriö hallinnoi kirjanpitoarvoltaan noin 251 milj. euron kiinteistöomaisuutta. Kiinteistöomaisuuden vuonna 2011 kartoitettu markkina-arvo on noin 442 milj. euroa. Vuonna 2013 valmistuneen kiinteistöstrategian mukaisesti tavoitteena on entistä parempi taloudellisuus, tuottavuus ja tarkoituksenmukaisuus kiinteistöjen hallinnassa. Ministeriön kuntokartoitusohjelmaa jatketaan ulkomailla sijaitsevien kiinteistöjen kunnon ja arvon tarkentamiseksi. Kotimaassa parannetaan tilatehokkuutta yhteistyössä Senaatti-kiinteistöjen kanssa. Merkittävin vireillä olevista korjaushankkeista on vuonna 2014 käynnistyvä New Delhin edustustokiinteistön peruskorjaus.
- — Suomen viisumitoimintojen kehittäminen jatkuu erityisesti Suomen Venäjän edustustoissa ennakoiden kattavaa biometriikan käyttöönottoa Schengen-alueella. Venäjän toimintoihin liittyen Kouvolan viisumipalvelukeskuksen toimintaa kehitetään palvelemaan Pietarin pääkonsulaatin ohella myös muita edustustoja. Suomen viisumipalvelut ulotetaan noin 15 ulkoistusperiaatteella toimivaan viisumikeskukseen ympäri Venäjää ja palvelujen sähköistämistä laajennetaan.
- — Osana hallinnonalan vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelmaa jatketaan ydintoimintojen läpikäyntiä ja priorisointia sekä tukitoimintojen kehittämistä, ml. toimintatapojen muutokset. Vuonna 2014 hallinnonalalta vähennetään 23 tehtävää.
- — Henkilöstöpolitiikka ja -hallinto edistää ulkoasiainhallinnon työn tuloksellisuutta. Tehtäväkuvien ja osaamisen kehittäminen, sujuva tehtäväkierto, johdonmukainen urakehitys ja työhyvinvointi laajassa merkityksessä ovat keskeisiä tuloksellisuuden osatekijöitä. Samalla käytössä olevat henkilöstövoimavarat tulee kohdentaa entistä paremmin hallinnonalan prioriteettialueille kokonaisvaltaisen resurssisuunnittelun keinoin.
- — Ulkoasiainhallinnon henkilöstöstrategian 2010—2015 toimeenpanoa jatketaan sekä aloitetaan henkilöstöstrategia 2015—2020 valmistelu. Johtajapolitiikassa kiinnitetään erityistä huomiota johtajapotentiaalin tunnistamiseen.
- — Työhyvinvoinnin valtavirtaistamista jatketaan mm. hyödyntämällä työtyytyväisyysbarometrin tuloksia työhyvinvoinnin arvioinnissa. Työsuojeluun kiinnitetään erityistä huomiota. Vuoden 2014 aikana valmistellaan lakiuudistus ulkomaanedustuksen terveydenhuollosta.
- — Valtiokonsernin hankkeista merkittävin on vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelman inhimillisen pääoman osuus. Hallinnonalan pitemmän aikavälin tavoitteena on ottaa käyttöön valtionhallinnon yhteisen Kieku-järjestelmän henkilöstöhallinto-osuus siinä vaiheessa, kun siinä voidaan ottaa huomioon ministeriön lainsäädäntöön perustuvien rakenteiden ja toiminnan edellyttämät ominaisuudet. Hallinnonalan henkilöstötietojärjestelmää kehitetään siirtymäajan tarpeisiin.
Ulkoasiainhallinnolle asetettujen tavoitteiden mukaiset tunnusluvut
2012 toteutuma |
2013 ennakoitu |
2014 tavoite |
|
Kansalaispalvelut | |||
Hädänalaisten avustaminen | Tapaus aloitettu 24 h kuluessa tiedoksi saamisesta | Tapaus aloitettu 24 h kuluessa tiedoksi saamisesta | Tapaus aloitettu 24 h kuluessa tiedoksi saamisesta |
Kriisipäivystys/tehostettu tilanneseuranta | Käynnistetty 1 h kuluessa tiedoksi saamisesta | Käynnistetty 1 h kuluessa tiedoksi saamisesta | Käynnistetty 1 h kuluessa tiedoksi saamisesta |
Matkustustiedotteet | Päivitetty joka toinen kuukausi ja vähintään 10 h kuluessa siitä, kun toimialueen turvallisuustilanteessa on tapahtunut muutos | Päivitetty joka toinen kuukausi ja vähintään 10 h kuluessa siitä, kun toimialueen turvallisuustilanteessa on tapahtunut muutos | Päivitetty joka toinen kuukausi ja vähintään 10 h kuluessa siitä, kun toimialueen turvallisuustilanteessa on tapahtunut muutos |
Konsulikomennuskuntien lähtövalmius/vastaanottaminen | Korkeintaan 6 h kuluessa lähettämispäätöksestä | Korkeintaan 6 h kuluessa lähettämispäätöksestä | Korkeintaan 6 h kuluessa lähettämispäätöksestä |
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
Työtyytyväisyysbarometrin johtajuusindeksi | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
Työtyytyväisyysbarometrin osaamisen johtamisindeksi | 3,6 | 3,6 | 3,7 |
Työhyvinvointi-indeksi | 3,8 | 3,8 | 3,8 |
Työtyytyväisyysbarometrin vastausprosentti1) | UM 77 % | UM 80 % | UM 80 % |
UE 58 % | UE 60 % | UE 63 % | |
Terveysprosentti (sairauspäivättömien osuus henkilöstöstä) | 51 % | 52 % | 53 % |
1) UM= ulkoasiainministeriö, UE= ulkomaanedustustot
01. Ulkoasiainhallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 201 254 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kunniakonsulien menojen maksamiseen
2) valtion virastoille maksettavien tutkimus- ja kehittämistoiminnasta aiheutuvien kulutusmenojen maksamiseen
3) ulkoasiainhallinnon toimialaan liittyvien tutkimusapurahojen maksamiseen
4) Suomeen suuntautuvien ministerivierailujen menojen ja niihin liittyvän tilapäisen työvoiman palkkioiden ja työnantajamaksujen maksamiseen.
Selvitysosa:
Ulkoasiainhallinnon toimintamenot vuonna 2014 (euroa)
Ministeriö, 955 henkilötyövuotta | 78 557 000 |
Toimintamenot | 15 000 000 |
Henkilöstömenot | 63 557 000 |
Edustustot, 91 toimipistettä, 567 henkilötyövuotta1) | 86 087 000 |
Toimintamenot | 22 840 000 |
Henkilöstömenot | 63 247 000 |
Hallinnonalan toimialavastaavat menot | 36 610 000 |
Tietohallinto | 23 610 000 |
Kiinteistöhallinto | 11 000 000 |
Turvallisuus | 2 000 000 |
Yhteensä | 201 254 000 |
1) Toimipisteiden lukumäärä alueittain: Eurooppa 33, Itä 7, Aasia ja Amerikka 26, Afrikka ja Lähi-itä 20 ja pysyvät ja erityisedustustot 5 toimipistettä
Edustustojen henkilöstömenoissa on esitetty lähetetyn henkilökunnan peruspalkkojen lisäksi seuraavat ulkomaan edustautumisen korvaukset: paikallis-, puoliso- ja lapsikorvaus, olosuhdekorvaus, lasten koulutuskorvaukset, hautajais-, kotiloma- ja tapaamismatkat, lähetetyn henkilöstön terveydenhuoltoon liittyvät korvaukset, varustaumiskorvaus, päivähoitokorvaus sekä muuttokorvaus. Paikalta palkatun henkilöstön henkilöstömenot sisältyvät edustustojen toimintamenoihin.
Hallinnonalan yhteisillä menoilla katetaan vuoden mittaan ko. toimialojen menoja sekä ministeriössä että edustustoissa.
Hallinnonalan julkisoikeudellisista suoritteista saamat tulot kertyvät pääasiassa edustustoista saatavista viisumituloista ja ne esitetään osana edustustojen toimintamenoja. Suurin osa tuotoista kertyy Suomen Venäjän edustustojen viisumituloista.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Bruttomenot | 274 993 | 267 593 | 270 413 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 58 392 | 67 561 | 69 159 |
Nettomenot | 216 601 | 200 032 | 201 254 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 36 170 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 24 028 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, julkisoikeudelliset suoritteet (1 000 euroa)
2012 toteutuma |
2013 varsinainen talousarvio |
2014 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 52 783 | 63 997 | 64 231 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
---|---|---|---|
— erilliskustannukset | 14 425 | 20 582 | 17 575 |
— osuus yhteiskustannuksista | 15 375 | 19 565 | 18 941 |
Kustannukset yhteensä | 29 800 | 40 147 | 36 516 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 22 983 | 23 850 | 27 715 |
Kustannusvastaavuus, % | 177 | 159 | 176 |
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina tuloina ulkoasiainhallinnon suoritteiden maksuista annetun asetuksen (1353/2011) mukaiset tulot sekä edustustojen pankkitilien korkotulot.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Edustustoverkon kattavuuden turvaaminen | 3 000 |
Kansainvälisen aineiston tietoturva, Salve-hanke | -920 |
Kansalaisen sähköinen osallistumisympäristö (siirto momentille 25.01.01) | -20 |
Suomen Wienin suurlähetystön erityisasiantuntija, IAEA-hallintoneuvostojäsenyys (siirto momentilta 32.01.01) | 74 |
Tuottavuustoimet | -240 |
UMA:n ylläpitomenot (siirto momentilta 26.40.01) | 104 |
Valtionhallinnon kuriiritoiminta | 250 |
Julkisen hallinnon atk-menosäästö, II-kohdennus (HO) | -646 |
Palkkausten tarkistukset | 417 |
Raamisopimuksen mukaisten koulutusrahojen keskittäminen | -296 |
Toimintamenosäästö (HO) | -500 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -271 |
Yhteensä | 952 |
2014 talousarvio | 201 254 000 |
2013 I lisätalousarvio | 45 000 |
2013 talousarvio | 200 302 000 |
2012 tilinpäätös | 204 459 000 |
21. Ulkoasiainministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 974 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ministeriön hallinnonalan tuottavuuden edistämiseen tähtäävien investointien, selvitysten sekä koulutus- ja muiden palvelujen hankkimiseen.
Selvitysosa:Momentille on koottu hallinnonalan tuottavuustoimenpiteistä aiheutuneita säästöjä vastaavat määrärahat.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Tasomuutos | 180 |
Yhteensä | 180 |
2014 talousarvio | 974 000 |
2013 talousarvio | 794 000 |
2012 tilinpäätös | 478 000 |
29. Ulkoasiainministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 19 627 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kehitysyhteistyöhön ja lähialueyhteistyöhön käytettyjen ja kotimaasta hankittujen palvelujen ostoihin sisältyvien arvonlisäveromenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Arvonlisäverolain mukaan ministeriöiden kehitysyhteistyötä ja lähialueyhteistyötä varten kotimaasta ostamat palvelut ovat arvonlisäverollisia. Jotta arvonlisäverolla ei rasiteta Suomen kehitysyhteistyötä ja lähialueyhteistyötä arvonlisäveromenot budjetoidaan erikseen.
2014 talousarvio | 19 627 000 |
2013 I lisätalousarvio | 4 000 000 |
2013 talousarvio | 18 127 000 |
2012 tilinpäätös | 21 643 725 |
74. Talonrakennukset (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 4 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ulkoasiainhallinnon toimitilojen rakennus- ja korjaushankkeisiin.
Määrärahaa saa käyttää myös valtiolle vuokrattujen tilojen peruskorjausluonteisten korjaus- ja muutostöiden maksamiseen.
Momentilta voidaan maksaa myös ennakkomaksuja. Niiden osalta määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
2014 talousarvio | 4 000 000 |
2013 talousarvio | 4 000 000 |
2012 tilinpäätös | 6 000 000 |