Statsbudgeten 2013
01. Finansministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 38 820 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av vederlagsfria utgifter till internationella samfund
2) till EU-samarbete som gäller utvecklande av förvaltningen.
Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster
1) de inkomster som finansministeriet får av temporär besittning av egendom som ska överföras
2) Revisionsnämndens för den offentliga förvaltningen och ekonomin (OFR-nämnden) inkomster.
Förklaring:Finansministeriet ställer i samband med beredningen av budgetpropositionen upp följande resultatmål för verksamheten 2013:
Mål för resultatet av verksamheten | Åtgärder |
En effektiv och högklassig beredning av den ekonomiska politiken | Beredningen av den ekonomiska politiken planeras och leds processinriktat. Intensivare samarbete med andra aktörer. Utvecklande av redskap som analyserar läget inom den offentliga ekonomin samt verkningarna av strukturpolitiken. |
Tryggande av en hållbar finansiering för den offentliga ekonomin | Beredning av program som förbättrar produktiviteten och effektiviteten i fråga om statliga och kommunala funktioner. Omstrukturering av finansieringsförhållandena mellan staten och kommunerna. |
Beredning av förvaltningspolitiken så att den främjar en effektiv offentlig förvaltning som bildar nätverk samt Finlands banbrytaranda när det gäller utvecklandet av den offentliga förvaltningen och tjänsterna | Beredningen av förvaltningspolitiken planeras och leds processinriktat i samarbete med olika aktörer. Vid beredningen beaktas riksdagens ställningstaganden i fråga om utredningen av utvecklingsbehoven inom regional- och lokalförvaltningen samt utnyttjas informationen från OECD:s helhetsbedömning av förvaltningen i Finland. |
En gemensam verksamhetskultur och praxis och gemensamma tillvägagångssätt vid förvaltningsområdets ämbetsverk | Arbetssätt som kännetecknar en god förvaltning etableras vid styrningen av förvaltningsområdets ämbetsverk. Gemensamma tillvägagångssätt och gemensam praxis vid planering, uppsättande av resultatmål och uppföljning. |
Främjande av förvaltningsområdets effektivitet och resultat samt stävjande av utgiftsutvecklingen | Effektivitets- och resultatprogrammet tas in i de strategiska resultatmålshandlingarna och i resultatavtalen för verksamheten. |
En effektiv och högklassig styrning av förvaltningsområdet | Klarläggande av ministeriets interna styrningsansvar. Enhetligare styrning av förvaltningsområdets ämbetsverk. Utveckling av styrningen: lednings- och styrningskompetens, synen på utvecklingen inom de sektorer som ska styras och på utvecklingsalternativ och utmaningar. Styrningen inriktas på substansen inom ämbetsverken, på statskoncernens strategiska projekt samt på att förbättra effektiviteten och resultatet. Utvecklande av den strategiska styrningen av regionförvaltningsverken. |
FM är en bra arbetsplats | Stärkande av de olika personalgruppernas kunnande. Utvecklande av ledningsförmågan och ledarskapsutbildningen. Användning av informationssäkra, moderna och sociala elektroniska verksamhetsformer och arbetsredskap. Utnyttjande av lösningen avseende verksamhetslokalerna. |
Främjande av jämställdhet och likabehandling utgör en del av finansministeriets personalpolitik samt utvecklandet av verksamhetsprinciper och välbefinnande i arbetet. Finansministeriet genomför och följer upp sin jämställdhets- och likabehandlingsplan. Områden för främjande av jämställdhet och likabehandling i planen är
- — rekrytering och introduktion
- — utveckling i arbetet och avancemang
- — möjlighet att förena arbetsliv och privatliv
- — ledning och verksamhet i enlighet med värderingarna
- — mångsidighet och förebyggande av trakasserier
- — samma lön för samma och likvärdigt arbete.
Finansministeriets jämställdhetsarbetsgrupp bedömer årligen hur planen genomförs och uppdaterar den vid behov. Man verkställer en överföring av ett årsverke och motsvarande anslag från moment 26.01.03 (Förvaltningens IT-central) för skötsel av den offentliga förvaltningens IKT-ärenden.
Utvecklingen av årsverken
2011 utfall |
2012 uppskattning |
2013 mål |
|
375 | 378 | 370 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2011 utfall |
2012 ordinarie budget |
2013 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 36 650 | 37 776 | 39 148 |
Bruttoinkomster | 1 560 | 328 | 328 |
Nettoutgifter | 35 090 | 37 448 | 38 820 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 497 | ||
— överförts till följande år | 792 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Nivåförändring | -653 |
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) | -104 |
Lokaleffektiviteten inom förvaltningen (regeringsprogr.) | -17 |
Lönejusteringar | 1 063 |
Kostnader till följd av skötseln av eurokrisen | 650 |
Vatu-projektet | 50 |
Överföring av hyresfinansieringen till moment 23.01.01 | -40 |
Återföring från moment 25.10.03 på grund av en överföring av tjänstemannanämndens anslag 2012 | 10 |
Kostnader för beredning och utredning av kommunreformen (regeringsprogr.) | 300 |
Överföring från moment 26.01.03 (1 årsverke) | 113 |
Sammanlagt | 1 372 |
2013 budget | 38 820 000 |
2012 II tilläggsb. | 1 295 000 |
2012 budget | 37 448 000 |
2011 bokslut | 35 385 000 |