Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         90. Stöd till kommunerna

Statsbudgeten 2013

01. Finansministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)PDF-versio

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 38 820 000 euro.

Anslaget får även användas

1) till betalning av vederlagsfria utgifter till internationella samfund

2) till EU-samarbete som gäller utvecklande av förvaltningen.

Vid nettobudgeteringen beaktas som inkomster

1) de inkomster som finansministeriet får av temporär besittning av egendom som ska överföras

2) Revisionsnämndens för den offentliga förvaltningen och ekonomin (OFR-nämnden) inkomster.

Förklaring:Finansministeriet ställer i samband med beredningen av budgetpropositionen upp följande resultatmål för verksamheten 2013:

Mål för resultatet av verksamheten Åtgärder
   
En effektiv och högklassig beredning av den ekonomiska politiken Beredningen av den ekonomiska politiken planeras och leds processinriktat. Intensivare samarbete med andra aktörer. Utvecklande av redskap som analyserar läget inom den offentliga ekonomin samt verkningarna av strukturpolitiken.
Tryggande av en hållbar finansiering för den offentliga ekonomin Beredning av program som förbättrar produktiviteten och effektiviteten i fråga om statliga och kommunala funktioner. Omstrukturering av finansieringsförhållandena mellan staten och kommunerna.
Beredning av förvaltningspolitiken så att den främjar en effektiv offentlig förvaltning som bildar nätverk samt Finlands banbrytaranda när det gäller utvecklandet av den offentliga förvaltningen och tjänsterna Beredningen av förvaltningspolitiken planeras och leds processinriktat i samarbete med olika aktörer. Vid beredningen beaktas riksdagens ställningstaganden i fråga om utredningen av utvecklingsbehoven inom regional- och lokalförvaltningen samt utnyttjas informationen från OECD:s helhetsbedömning av förvaltningen i Finland.
En gemensam verksamhetskultur och praxis och gemensamma tillvägagångssätt vid förvaltningsområdets ämbetsverk Arbetssätt som kännetecknar en god förvaltning etableras vid styrningen av förvaltningsområdets ämbetsverk. Gemensamma tillvägagångssätt och gemensam praxis vid planering, uppsättande av resultatmål och uppföljning.
Främjande av förvaltningsområdets effektivitet och resultat samt stävjande av utgiftsutvecklingen Effektivitets- och resultatprogrammet tas in i de strategiska resultatmålshandlingarna och i resultatavtalen för verksamheten.
En effektiv och högklassig styrning av förvaltningsområdet Klarläggande av ministeriets interna styrningsansvar. Enhetligare styrning av förvaltningsområdets ämbetsverk. Utveckling av styrningen: lednings- och styrningskompetens, synen på utvecklingen inom de sektorer som ska styras och på utvecklingsalternativ och utmaningar. Styrningen inriktas på substansen inom ämbetsverken, på statskoncernens strategiska projekt samt på att förbättra effektiviteten och resultatet. Utvecklande av den strategiska styrningen av regionförvaltningsverken.
FM är en bra arbetsplats Stärkande av de olika personalgruppernas kunnande. Utvecklande av ledningsförmågan och ledarskapsutbildningen. Användning av informationssäkra, moderna och sociala elektroniska verksamhetsformer och arbetsredskap. Utnyttjande av lösningen avseende verksamhetslokalerna.

Främjande av jämställdhet och likabehandling utgör en del av finansministeriets personalpolitik samt utvecklandet av verksamhetsprinciper och välbefinnande i arbetet. Finansministeriet genomför och följer upp sin jämställdhets- och likabehandlingsplan. Områden för främjande av jämställdhet och likabehandling i planen är

  • — rekrytering och introduktion
  • — utveckling i arbetet och avancemang
  • — möjlighet att förena arbetsliv och privatliv
  • — ledning och verksamhet i enlighet med värderingarna
  • — mångsidighet och förebyggande av trakasserier
  • — samma lön för samma och likvärdigt arbete.

Finansministeriets jämställdhetsarbetsgrupp bedömer årligen hur planen genomförs och uppdaterar den vid behov. Man verkställer en överföring av ett årsverke och motsvarande anslag från moment 26.01.03 (Förvaltningens IT-central) för skötsel av den offentliga förvaltningens IKT-ärenden.

Utvecklingen av årsverken

  2011
utfall
2012
uppskattning
2013
mål
       
  375 378 370

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2011
utfall
2012
ordinarie
budget
2013
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 36 650 37 776 39 148
Bruttoinkomster 1 560 328 328
Nettoutgifter 35 090 37 448 38 820
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 497    
— överförts till följande år 792    

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Nivåförändring -653
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen (regeringsprogr.) -104
Lokaleffektiviteten inom förvaltningen (regeringsprogr.) -17
Lönejusteringar 1 063
Kostnader till följd av skötseln av eurokrisen 650
Vatu-projektet 50
Överföring av hyresfinansieringen till moment 23.01.01 -40
Återföring från moment 25.10.03 på grund av en överföring av tjänstemannanämndens anslag 2012 10
Kostnader för beredning och utredning av kommunreformen (regeringsprogr.) 300
Överföring från moment 26.01.03 (1 årsverke) 113
Sammanlagt 1 372

2013 budget 38 820 000
2012 II tilläggsb. 1 295 000
2012 budget 37 448 000
2011 bokslut 35 385 000