Statsbudgeten 2013
18. Anskaffning av försvarsmateriel (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 591 595 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter för anskaffning av försvarsmateriel och försvarsmaktens säkerhetsupphandling samt till testning av system och utbildning av användarna
2) till forskning och utveckling med direkt anknytning till anskaffningen av försvarsmateriel och försvarsmaktens säkerhetsupphandling
3) till betalning av utgifter för anskaffning av reservdelar och bytesanordningar till försvarsmateriel som nödvändigt måste finnas i lager i händelse av krig.
Av anslaget får högst 26 910 000 euro användas för andra anskaffningar av försvarsmateriel än till betalning av utgifter som föranleds av beställningsfullmakter eller av ändringar i index och valutakurser i samband med beställningsfullmakter.
1) År 2013 får nya avtal ingås i anslutning till den materiella utvecklingen av försvarsmakten i syfte att förbättra det militära försvarets prestationsförmåga så att de åren 2013—2018, enligt valutakursnivån den dag budgeten träder i kraft, får föranleda staten utgifter på högst 371 700 000 euro (beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten 2013, PVKEH 2013).
2) År 2013 får nya avtal ingås i anslutning till teknisk forskning, produktutveckling och anskaffningsberedskap inom försvarsmakten så att de åren 2013—2016, enligt valutakursnivån den dag budgeten träder i kraft, får föranleda staten utgifter på högst 33 930 000 euro (beställningsfullmakten för teknisk forskning, produktutveckling och anskaffningsberedning 2013 (TTK-PROTO 2013).
Betalningar enligt maximibeloppet för beställningsfullmakterna PVKEH 2013 och TTK-PROTO 2013 kan bindas till en branschbeskrivande prisutveckling fr.o.m. det första kvartalet 2013.
3) Betalningstiden för utgifterna för beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten som godkändes 2010 (PVKEH 2010) förlängs till 2015 utan att det maximala beloppet av beställningsfullmakten på sammanlagt 499 655 000 euro ändras.
4) Det maximala beloppet för beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten som godkändes 2011 (PVKEH 2011) minskas med 1 878 000 euro till 143 765 000 euro.
5) År 2013 får det inom ramen för det totala beloppet för varje enskild fullmakt ingås avtal till ett belopp som motsvarar det belopp av tidigare godkända beställningsfullmakter som inte är bundet.
6) I fråga om den beställningsfullmakt för teknisk forskning, produktutveckling och projektberedning 2010 (TTK-PROTO 2010) som godkändes 2010 får tidigare ingångna avtal hävas och beställningsfullmaktens medel bindas på nytt 2013 inom ramen för det anslag för förbindelserna som ännu är obetalt.
7) Tidigare godkända beställningsfullmakter får föranleda staten utgifter som avviker från fullmakternas årliga maximibelopp, dock så att det totala beloppet för varje fullmakt inte överskrids.
Anslag för beställningsfullmakter och till dem hänförda tilläggsbehov som föranleds av stegring i index och valutakurser eller avdrag som föranleds av nedgång i index och valutakurser budgeteras i budgeten hänförda till finansåret enligt kontantprincipen.
Förklaring:
Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakter föranleder (1 000 euro)
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017— | Sammanlagt fr.o.m. 2013 |
|
Gamla beställningsfullmakter | ||||||
Beställningsfullmakt för utrustande av beredskapsförband (VYV 1) | 480 | 16 436 | 16 436 | 16 436 | 49 788 | |
Beställningsfullmakten för utvecklande av service- och flygbasbaserade system för helikoptrar (HTH) | 2 000 | 2 000 | ||||
Beställningsfullmakten för kompletterande av beredskapsförbandens utrustning (VYV 2) | 26 950 | 2 190 | 29 140 | |||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2007) | 18 906 | 14 496 | 15 128 | 5 297 | 53 827 | |
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2008) | 11 210 | 5 227 | 16 437 | |||
Beställningsfullmakten för effektivisering av kapaciteten för huvudstadsregionens luftförsvar (PKILPU 2008) | 8 140 | 7 437 | 3 708 | 19 285 | ||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2009) | 187 700 | 122 455 | 43 740 | 18 942 | 372 837 | |
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2010) | 92 049 | 8 950 | 4 280 | 105 279 | ||
Beställningsfullmakten för teknisk forskning, produktutveckling och projektberedning 2010 (TTK-PROTO 2010) | 1 650 | 1 650 | ||||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2011) | 20 158 | 2 000 | 22 158 | |||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2012) | 80 520 | 76 600 | 61 000 | 18 280 | 236 400 | |
Gamla beställningsfullmakter sammanlagt | 449 763 | 255 791 | 144 292 | 58 955 | 908 801 | |
Nya beställningsfullmakter | ||||||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2013) | 76 900 | 94 700 | 79 000 | 106 100 | 15 000 | 371 700 |
Beställningsfullmakten för teknisk forskning, produktutveckling och anskaffningsberedning 2013 (TTK-PROTO 2013) | 8 450 | 10 040 | 9 480 | 5 960 | 33 930 | |
Nya beställningsfullmakter sammanlagt | 85 350 | 104 740 | 88 480 | 112 060 | 15 000 | 405 630 |
Fullmakter sammanlagt | 535 113 | 360 531 | 232 772 | 171 015 | 15 000 | 1 314 431 |
Den materiella utvecklingen av försvarsmakten grundar sig på följande utvecklingsprogram för försvarsmakten och på den kapacitet som ska utvecklas genom dem:
Utvecklingsprogram / Kapacitet / Mål |
Programmet för utveckling av försvarsmaktens ledning |
Man bygger upp ett ledningssystem som stöder utnyttjandet av försvarsmaktens samlade kapacitet och ledningen av gemensamma insatser genom att utöka den samlade lägeskännedomen och införa säkrade operativa IT-tjänster. |
— Försvarsgrenarnas fristående system och program byts ut mot ett gemensamt ledningssystem |
— Bättre förutsättningar för ledning av insatserna skapas genom att tekniska strukturer och tjänster omarbetas och förnyas |
— Dataöverföringen inom integrerad spaning, övervakning och ledning samt anslutningsförmågan för det informationstekniska underlaget utvecklas |
— Informationsförvaltningen och den datatekniska integreringen moderniseras och statsförvaltningens interna samarbete inom informationsservicen och andra lösningar som bygger på partnerskap utökas. Personalresurser överförs från den administrativa informationsservicen till den operativa IT-miljön |
— Utnyttjandet av systemen för verksamhetsstyrning ökas med målet att förbättra funktionssäkerheten och kostnadseffektiviteten |
— Utarbetandet av arkitekturen för ett spanings-, övervaknings- och ledningssystem som är gemensamt för alla försvarsgrenar och motsvarar försvarsmaktens behov på 2020-talet fortsätter, och därigenom möjliggörs ett internationellt elektroniskt utbyte av information och lägesbilder. |
Programmet för utveckling av stöd för försvarsmaktens spaning, övervakning och målanvisning |
Man bygger upp förvarningsförmågan i anslutning till ledningen av gemensamma insatser, analyserade lägesbilder baserade på spaning samt snabbt framtagna övervaknings- och mållägesbilder. |
— Datainsamlings- och analysresurserna upprätthålls och utvecklas |
— Medeldistans- och fjärrövervakningen inom luftövervakningen upprätthålls |
— Kompetensen för luftburen spaning och övervakning bibehålls och utvecklas |
— Informationssystemet för spaning upprätthålls |
— Skapandet av försvarsmaktens gemensamma mållägesbild utvecklas och uppbyggandet av kapacitet för stöd för målanvisning inleds. |
Programmet för utveckling av försvarsmaktens gemensamma insatser |
Man bygger upp och upprätthåller kapacitet med vilken man operativt inverkar på betydande objekt. |
— Tunga raketartillerisystem moderniseras |
— Markmålskapacitet byggs upp |
— Skjutförnödenheter för fjärrverkan anskaffas |
— Skapandet av en interoperabel specialtrupp fortsätter. |
Programmet för utveckling av logistiken |
Försvarsmaktens gemensamma logistiksystem upprätthålls. Genom systemet garanteras truppernas funktionsförmåga. |
— Man skapar gemensamma logistiska strukturer, verksamhetssätt och kunnande för försvarsmakten samt integrerar försvarsgrenarnas underhållssystem för att det ska vara bättre anpassat till det allt mer internationaliserade näringslivet. |
— Transportförmågan utvecklas genom att man fortsätter helikopteranskaffningarna och utnyttjar internationella projekt för strategisk transportförmåga |
— Man inleder materialanskaffningar för regionala trupper för att avhjälpa bristerna i kompletterings-, transport- och underhållssystemen. |
Programmet för utveckling av markförsvaret |
De regionala truppernas eldkraft, skydd och rörlighet utvecklas och de operativa truppernas prestationsförmåga upprätthålls. |
— De regionala trupperna utvecklas genom att man ersätter kapacitet som försvinner och genomför en övergripande strukturreform |
— De operativa trupperna kompletteras och upprätthålls |
— Skyddsförmågan utvecklas och närpansarvärnsbeväpningen förnyas |
— Anskaffningarna av ersättande system för truppminorna fortsätter. |
Programmet för utveckling av sjöförsvaret |
Tryggandet av sjöförbindelserna, minjaktsförmågan och kustförbandens rörlighet utvecklas. |
— Som en prioritering upprätthåller man kustförbandens rörlighet |
— Den grundlig renoveringen av båtar av Rauma-klassen slutförs |
— Nya minröjningsfartyg tas i bruk |
— Minvapnet upprätthålls. |
Programmet för utveckling av luftförsvaret |
Luftvärnets och Hornet-systemets kapacitet upprätthålls. |
— Man fortsätter uppdateringen av Hornet-avvärjningsjaktplanen för att bevara deras livslängd (MLU2) |
— Ett projekt med luftvärnsrobotar med mycket kort räckvidd inleds |
— Projektet med luftvärnsrobotar med medellång räckvidd slutförs. |
Såväl de tidigare godkända beställningsfullmakterna som de nya beställningsfullmakterna PVKEH 2013 och TTK-PROTO 2013 inklusive alla ekonomiska följdverkningar genomförs inom de ramar för statsfinanserna som fastställts för försvarsministeriets förvaltningsområde.
Inom programmet för utveckling av försvarsmaktens ledning fortsätter projektet för luftförsvarets dataöverföring samt uppdateras den utrustning för datanätet som behövs inom ledningen.
Inom programmet för utveckling av stöd för försvarsmaktens spaning, övervakning och målanvisning anskaffas system för signal- och bildspaning.
Inom programmet för utveckling av försvarsmaktens insatser fortsätter uppdateringarna av jaktplansmaterielen (Hornet) genom anskaffning av flygplansutrustning som behövs för användning av markmålsrobotar med lång räckvidd, vapenhanteringsutrustning samt systemtestningsarbete för att verksamheten ska kunna inledas.
I programmet för utveckling av logistiken skaffas bl.a. logistikledningsutrustning i första hand till försvarsgrenarnas regionala underhållsförband.
Inom utvecklingsprogrammet för markförsvaret inleds en uppdatering av system, underhåll och utbildning som gäller XA-pansarfordon.
Inom programmet för utveckling av sjöförsvaret genomförs en anskaffning av ett modernt impulsminvapensystem som motsvarar den tekonologiska utvecklingen.
Inom programmet för utveckling av luftförsvaret anskaffas kritisk reservutrustning och delar till maskiner och motorer som tryggar Hornet-avvärjningsjaktplanens livscykel.
Det viktigaste målet för beställningsfullmakten TTK-PROTO 2013 är att genom forskning, utveckling, testning och provning skapa förutsättningar och förbättra beredskapen för projekt som ingår i försvarsmaktens utvecklingsprogram och strävar efter att utveckla försvarsmaktens kapacitet samt för anskaffningar som ingår i kommande beställningsfullmakter.
Av finansieringsandelen för 2013 för beställningsfullmakten PVKEH 2010 överförs 13 230 000 euro till åren 2014 och 2015. Genom en förlängning av utbetalningstiden och en ändrad tidsmässig fördelning av utgifterna för beställningsfullmakten kommer anslagen bättre att motsvara de långa leveranstiderna för flygvapnets anskaffningar av reservdelar och reservanordningar.
Minskningen av maximibeloppet för beställningsfullmakten PVKEH 2011 med 1 878 000 euro föranleds av att man i fråga om de anskaffningar som fullmakten gäller har gjort sådana anslagsminskningar för anskaffning av försvarsmateriel som avses i regeringsprogrammet.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Kostnadsnivåjustering i efterhand av indexutvecklingen 2011 | -691 |
Ökning av utgiftsinbesparingen | -70 000 |
Föregripande kostnadsnivåjustering (1,5 %) | 9 012 |
Överföring av betalningar | -55 725 |
Överföring till moment 27.10.01 | -21 550 |
Överföring från moment 27.30.20 | 5 000 |
Sammanlagt | -133 954 |
2013 budget | 591 595 000 |
2012 II tilläggsb. | 10 709 000 |
2012 budget | 725 549 000 |
2011 bokslut | 585 343 000 |