Talousarvioesitys 2013
01. Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 17 298 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kalanviljelylaitosten ja tutkimusasemien sijoitusmenoiksi luettavien perusparannuksista aiheutuvien menojen maksamiseen sekä EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen (RKTL) tehtävänä on tuottaa tutkittua tietoa ja asiantuntijapalveluita kala- ja riistavarojen kestävän ja monipuolisen hyödyntämisen tukemiseksi, luonnon monimuotoisuuden ylläpitämiseksi sekä kala-, riista- ja porotalouden elinvoimaisuuden turvaamiseksi.
RKTL tukee pääluokkaperusteluissa esitettyjen maa- ja metsätalousministeriön toimialan vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista seuraavasti:
- — tuottaa tutkimuksellista perustaa riistalaji- ja elinympäristökohtaisten kannanhoitosuunnitelmien laadintaan ja päivittämiseen sekä ottaa toiminnassaan huomioon keskeisimpien jo valmistuneiden riistaeläinlajeja tai niiden elinympäristöjä koskevien hoitosuunnitelmien toimenpide-ehdotukset ja tutkimustarpeet sekä julkisen riistakonsernin strategiset tavoitteet
- — huolehtii porolaidunten tilan arvioinnista sekä poronhoidon ja porotalouden tutkimuksesta erityisesti osana arktista tutkimusta
- — tuottaa tietoa kala- ja riistavaroista sekä arvioi ja ennustaa kala- ja riistakantojen tilaa niiden kestävän ja monipuolisen hyödyntämisen perustaksi
- — edistää tietotuotannolla kala- ja porotalouden elinkeinoja sekä tuottaa kalatalouden tilastot sekä tietoa kalan, riistan ja poron käytöstä, jalostuksesta ja kaupasta
- — osallistuu elinkeinokalatalouden sektorikohtaisten kehittämisohjelmien toimeenpanoon sekä EU:n Itämeristrategian vesiviljelyosion edellyttämiin tutkimus- ja kehittämistehtäviin
- — huolehtii elinkeinokalatalouden alkutuotantoon liittyvän tutkimustiedon tuottamisesta ja analysoinnista
- — viljelee uhanalaisia kalakantoja
- — tuottaa tietoa vapaa-ajankalastuksen ekologisista, sosiaalisista ja taloudellisista vaikutuksista vapaa-ajan kalatalouden kehittämisstrategian ja kalastusmatkailun kehittämisen valtakunnallisen toimenpideohjelman toteuttamiseksi
- — tuottaa tietoa kalatiestrategian toteuttamiseksi
- — vastaa riistakantojen kannanarvioinneista kehittäen erityisesti suurpetokantojen tutkimusta sekä huolehtimalla lisäksi saalistilastoinnista ja sen kehittämisestä erityisesti sähköisen saalistiedon keruujärjestelmän osalta
- — huolehtii taantuvien riistalajien edellyttämästä tutkimuksesta
- — huolehtii riistakonfliktien ja riistaeläinten aiheuttamien vahinkojen hallintaa koskevasta tutkimuksesta mm. kehittäen riistakonfliktien vaihtoehtoisia hallintamalleja ja -menetelmiä sekä tutkien kannansäätelyn dynamiikkaa.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa vuoden 2013 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitokselle seuraavat alustavat tulostavoitteet:
Viitaten pääluokkaperusteluissa todettuihin hallinnonalan toiminnallisen tuloksellisuuden alustaviin tavoitteisiin:
- — laitoksen tutkimusta suunnataan ja tutkimuksen tulkipalveluja ja infrastruktuureja kehitetään luonnonvara- ja ympäristötutkimuksen yhteenliittymässä (LYNET) sovittujen painopisteiden mukaisesti
- — laitos osallistuu Luonnonvaratutkimuskeskuksen muodostamista koskevaan valmisteluun.
Uuden toiminta- ja organisaatiomallin mukaista strategista johtamista ja strategian käyttöön saattamista sekä toimipaikkaverkoston ja osaamisen johtamisen kehittämistä jatketaan. Tutkimuslaitos parantaa työn tuottavuutta tehostamalla toimintaa, sopeuttamalla tehtävät resursseihin ja keskittymällä ydintehtäviin. Tutkimuslaitos jatkaa valtionhallinnon yhteisten järjestelmien ja palvelujen asiakkaana ja osallistuu valtionhallinnon muihin yhteisiin kehittämishankkeisiin ja laajentaa niiden käyttöä. Valmistaudutaan Kiekun käyttöönottoon.
Tutkimuslaitos jatkaa strategiansa mukaisia painopisteen muutoksia eri politiikkalohkojen tutkimuksen välillä. Vahvistetaan edelleen suurpetotutkimusta ja -kannanarviointia sekä kaikkien riistalajien kannanarviointien raportointia ja elinkeino- ja yhteiskuntatutkimusta. Voimavaroja suunnataan uusien tuotteiden ja tiedonhallinnan kehittämiseen. Kalakantojen hoitamiseksi käytetään arvokalojen sopimuskasvatukseen ja istutuksiin noin 0,8 milj. euroa.
Tutkimuslaitoksen ulkopuolisen rahoituksen määrä pyritään säilyttämään saavutetulla tasolla. Menoista katetaan 30 % ulkopuolisella rahoituksella, joka hankitaan yksityiseltä ja julkiselta sektorilta. Maksullisen toiminnan tuloja arvioidaan kertyvän 2 milj. euroa. Vesiviljelyn maksullisen toiminnan kannattavuutta parannetaan suunnitelluilla ja aloitetuilla toimenpiteillä.
Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen kokonaiskustannusten (ml. poistot ja korot) henkilöstön ja tulojen jakautuminen vuosina 2011—20131)
Kustannukset, milj. euroa | Htv | Tulot, milj. euroa | |||||||
Päätoiminnot | Tot. 2011 |
Arvio 2012 |
Arvio 2013 |
Tot. 2011 |
Arvio 2012 |
2013 | Tot. 2011 |
Arvio 2012 |
Arvio 2013 |
Riistakantojen ja kalavarojen arviointi ja tilastointi | 6,66 | 7,00 | 6,95 | 84,0 | 83,5 | 83,5 | 0,99 | 1,03 | 0,90 |
— kalastoseuranta | 3,96 | 3,90 | 3,85 | 51,8 | 51,0 | 51,0 | 0,76 | 0,80 | 0,70 |
— riista- ja poroseuranta | 1,78 | 2,30 | 2,30 | 20,7 | 25,4 | 25,4 | 0,02 | - | 0,10 |
— tilastot ja taloudellinen tiedonkeruu | 0,92 | 0,80 | 0,80 | 11,5 | 7,1 | 7,1 | 0,21 | 0,23 | 0,10 |
Tutkimus ja asiantuntijuus | 12,96 | 11,70 | 10,90 | 144,1 | 135,4 | 135,4 | 3,08 | 1,64 | 1,54 |
Kalatalous | 9,99 | 9,00 | 8,40 | 111,1 | 98,8 | 98,8 | 2,65 | 1,35 | 1,25 |
— tutkimus | 7,49 | 6,70 | 6,30 | 85,9 | 82,0 | 82,0 | 1,81 | 0,80 | 0,80 |
— asiantuntijatehtävät | 1,84 | 1,70 | 1,70 | 19,2 | 15,6 | 15,6 | 0,28 | 0,11 | 0,05 |
— maksullinen toiminta | 0,66 | 0,60 | 0,40 | 6,0 | 1,2 | 1,2 | 0,56 | 0,44 | 0,40 |
Riista- ja porotalouspolitiikka | 2,97 | 2,70 | 2,50 | 33,0 | 36,6 | 36,6 | 0,43 | 0,29 | 0,29 |
— tutkimus | 2,21 | 1,80 | 1,70 | 26,2 | 33,0 | 33,0 | 0,34 | 0,24 | 0,24 |
— asiantuntijatehtävät | 0,76 | 0,70 | 0,70 | 6,8 | 3,6 | 3,6 | 0,09 | 0,05 | 0,05 |
— maksullinen toiminta | 0,00 | 0,20 | 0,10 | - | - | - | - | - | - |
Vesiviljely | 5,50 | 6,15 | 5,65 | 53,0 | 56,0 | 56,0 | 1,99 | 1,49 | 1,40 |
— vesiviljely | 2,32 | 3,40 | 3,00 | 27,1 | 43,0 | 43,0 | 0,02 | - | - |
— maksullinen toiminta | 2,32 | 1,85 | 1,85 | 25,0 | 12,0 | 12,0 | 1,97 | 1,49 | 1,40 |
— sopimuskasvatus | 0,86 | 0,90 | 0,80 | 0,9 | 1,0 | 1,0 | - | - | - |
Muut suoritteet | 0,53 | 0,45 | 0,30 | - | - | - | 0,36 | 0,20 | 0,20 |
Yhteensä | 25,65 | 25,30 | 23,80 | 281,1 | 274,9 | 274,9 | 6,42 | 4,36 | 4,04 |
1) Luvut sisältävät momentilta 30.50.20 myönnettävän määrärahan ja henkilötyövuodet.
Tutkimuksen ja asiantuntijatehtävien yhteiskunnallista palvelukykyä ja vaikuttavuutta parannetaan lisäämällä tutkimusteemojen monitieteellistä käsittelyä ja tarjoamalla asiakastarpeita vastaavia ratkaisumalleja. Tutkimuslaitos on verkottunut Helsingissä, Joensuussa, Jyväskylässä, Oulussa ja Turussa yliopistojen kanssa ja toimii yhteistyössä kansainvälisten tutkimuslaitosten ja yliopistojen kanssa.
Tutkimus- ja asiantuntijatyön hyödynnettävyyttä lisätään. Tieteellinen julkaisutoiminta pidetään saavutetulla tasolla. Vesiviljelyn tuotantomääriä supistetaan paitsi uhanalaisten kalakantojen ylläpidossa.
Tutkimuslaitos tuottaa tieteellisten kriteerien mukaista korkeatasoista tietoa. Projektityöskentelyä evaluointijärjestelmineen vahvistetaan edelleen. Lisäksi kehitetään seurantamenetelmiä ja analyyseja, esimiestyöskentelyä ja johtamisjärjestelmää. Vesiviljelyn, kannanarvioinnin ja tilastoinnin sekä tutkimuksen laatua parannetaan toimintajärjestelmillä sekä tutkimus- ja asiakkuusprosesseja tehostamalla. Tietoturvasuunnitelma toteutetaan.
Tuotannon tunnusluvut
2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
|
Annetut lausunnot | 89 | 100 | 100 |
Työryhmäjäsenyydet | 357 | 305 | 300 |
Tieteelliset julkaisut (3 vuoden ka) | 77 | 73 | 73 |
Muut julkaisut | 224 | 240 | 240 |
Kanta-arvioinnit ja tilastot | 23 | 22 | 23 |
Mäti, litraa | 4 058 | 4 400 | 4 300 |
Laitospoikaset, 1 000 py á 50 g/kpl | 1 433 | 1 600 | 1 500 |
Luonnonravintopoikaset, 1 000 py á 5 g/kpl | 1 402 | 1 400 | 1 300 |
Emokalat ja ravut, kantoja mädintuotannossa kpl | 61 | 61 | 60 |
Maitia maitipankissa, kantoja tallennettu kpl | 42 | 42 | 42 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 23 146 | 20 966 | 21 338 |
Bruttotulot | 6 440 | 4 040 | 4 040 |
Nettomenot | 16 706 | 16 926 | 17 298 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 398 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 995 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -85 |
Palkkausten tarkistukset | 527 |
Tuottavuustoimet (-3 htv) | -50 |
Tuottavuussäästöjen tilapäinen käyttö (1 htv) | 100 |
Tuottavuussäästöjen kertaluonteisen käytön poistaminen (-1 htv) | -120 |
Yhteensä | 372 |
2013 talousarvio | 17 298 000 |
2012 II lisätalousarvio | 302 000 |
2012 talousarvio | 16 926 000 |
2011 tilinpäätös | 17 303 000 |