Talousarvioesitys 2013
04. Liikevaihdon perusteella kannettavat verot ja maksut
01. Arvonlisävero
Talousarvioesitys HE 95/2012 vp (17.9.2012)
Momentille arvioidaan kertyvän 16 908 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vero perustuu arvonlisäverolakiin (1501/1993). Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi arvonlisäverolain muuttamiseksi siten, että kaikkia arvonlisäverokantoja korotetaan yhdellä prosenttiyksiköllä. Esitys tulisi voimaan vuoden 2013 alusta lukien, jolloin veron määrä on esityksen mukaisesti pääsääntöisesti 24 % veron perusteesta. Elintarvikkeiden, rehujen ja ravintoloiden ruokamyynnin vero on 14 %. Henkilökuljetusten, majoitus- ja liikuntapalveluiden, kulttuuri- ja viihdetilaisuuksien pääsymaksujen, lääkkeiden, kirjojen, tekijän myymien taide-esineiden, taide-esineiden maahantuonnin, Yleisradion valtion televisio- ja radiorahastosta saaman rahoituksen, tekijänoikeusjärjestöjen saamien tekijänkorvauksien sekä sanoma- ja aikakauslehtitilausten vero on 10 %.
Verokantojen korottamisen arvioidaan lisäävän verotuottoa vuositasolla 830 milj. eurolla, mutta voimaantulovuonna vaikutus arvioidaan pienemmäksi, 692 milj. euroksi. Matalampi tuotto johtuu veron maksamiseen liittyvästä kahden kuukauden viiveestä.
Vuoden 2013 alusta voimaan tulee myös aiemmin päätetty laki maahantuonnin pienimmän kannettavan arvonlisäveron muuttamisesta. Pienimmän kannettavan arvonlisäveron määrän alentamisen 10 eurosta 5 euroon arvioidaan lisäävän valtion verotuottoa noin 15—20 milj. euroa.
Merkittävimmän osan arvonlisäverotuksen veropohjasta muodostaa yksityinen kulutus, josta kertyy lähes 70 % arvonlisäveron tuotosta. Yksityisen kulutuksen arvon arvioidaan kasvavan vuonna 2013 3½ %. Arvonlisäveroa kertyy myös valtiosektorin ja julkisen sektoriin luettavien sosiaaliturvarahastojen välituotekäytöstä, jonka arvioidaan kasvavan vuonna 2013 noin 3,7 %. Kuntien ja kuntayhtymien välituotekäytöstä kerätään myös arvonlisäveroa, mutta koska kerätyt verot palautetaan paikallishallinnolle, ne eivät lisää valtion arvonlisäverotuottoja. Merkittävä verokertymän erä on myös ns. muun verovapaan toiminnan välituotekäytöstä kerättävä arvonlisävero. Tähän sisältyy mm. rahoitus- ja vakuutustoiminnan, asuntojen omistuksen ja vuokrauksen sekä yksityisen terveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen välituotekäytön arvonlisävero. Yksityisestä kulutuksesta, valtion ja sosiaaliturvarahastojen välituotekäytöstä sekä muun verovapaan toiminnan välituotekäytöstä kertyy yhteensä yli 80 % valtion arvonlisäverokertymästä. Arvonlisäveroa kertyy lisäksi mm. kotitalouksia palvelevien voittoa tavoittelemattomien yhteisöjen välituotekäytöstä ja investoinneista.
Arvonlisäveron veropohjan keskeisten erien muutos, %
2011 | 2012 ennuste |
2013 ennuste |
|
Yksityisten kulutusmenojen arvo | 5,7 | 4,5 | 3,6 |
Valtiosektorin ja sosiaaliturvarahastojen toiminnan välituotekäyttö | 5,3 | 4,1 | 3,7 |
Muun verovapaan toiminnan välituotekäyttö | 4,3 | 3,8 | 2,5 |
Arvonlisäveron kertymä koostuu verohallinnon ja tullilaitoksen kantamista arvonlisäveroista sekä muiden valtion tilivirastojen suoraan arvonlisäveromomentille kirjaamista määristä. Tullilaitos kantaa arvonlisäveroa Euroopan unionin ulkopuolisesta tuonnista. Kertymästä vähennettävät arvonlisäveronpalautukset koostuvat arvonlisäverovelvollisille ilmoitusten, hakemusten ja muutosten johdosta palautetuista veroista. Varsinaisen veron lisäksi palautuksiin sisältyy kunnille palautettu arvonlisävero.
Arvonlisäveron kertymät (milj. euroa)
2011 tilinpäätös |
2012 talousarvio |
2013 esitys |
|
Verohallinnon bruttokertymä | 23 225 | 23 894 | 25 293 |
Tullilaitoksen nettokertymä | 3 012 | 3 101 | 3 217 |
Arvonlisäverokertymä muista valtion tilivirastoista | 66 | 68 | 74 |
Verohallinnon maksamat palautukset | -11 137 | -11 225 | -11 676 |
Arvonlisäverokertymä yhteensä | 15 166 | 15 838 | 16 908 |
Arvonlisäveroennusteen osuvuus riippuu keskeisesti siitä, miten kulutuksen kokonaisarvon kehitys ja kohdentuminen kyetään ennakoimaan. Yksityisen kulutuksen kohdalla merkittävin riski liittyy kotitalouksien kulutushalukkuuteen. Muutokset siinä vaikuttavat nykyisen kulutuksen lisäksi ennustettuun tulevaan kulutukseen ja sitä kautta ennustettuun arvonlisäveropohjaan.
Tuottoennusteessa on otettu huomioon arvonlisäveron verotuet, jotka muodostuvat alennetuista verokannoista. Ennuste sisältää myös eräät verosanktiot, jotka johtuvat normijärjestelmästä poikkeavista positiivisista verokannoista. Arvonlisäverotukseen kohdistuu 16 verotukea vuonna 2013. Niiden kokonaissummaksi arvioidaan runsas 3 mrd. euroa.
Arvonlisäveroon kohdistuvat verotuet (milj. euroa)
2011 | 2012 | 2013 | |
Elintarvikkeiden ja rehujen alennettu alv-kanta (13 %, 1.1.2013: 14 %) | 1 120 | 1 170 | 1 181 |
Lääkkeiden alennettu alv-kanta (9 %, 1.1.2013: 10 %) | 416 | 433 | 440 |
Henkilökuljetusten alennettu alv-kanta (9 %, 1.1.2013: 10 %) | 253 | 264 | 271 |
Tilattujen sanoma- ja aikakauslehtien sekä yhdistysten jäsenlehtien painoksen myynnin nollaverokanta 2011, alennettu 9 % verokanta 2012 ja alennettu 10 % verokanta 1.1.2013 alkaen | 207 | 103 | 126 |
Ravintola- ja ateriapalvelujen alennettu alv-kanta (13 %, 1.1.2013: 14 %) | 452 | 482 | 495 |
Muut verotuet | 563 | 531 | 542 |
Verotuet yhteensä | 3 011 | 2 983 | 3 055 |
2013 talousarvio | 16 908 000 000 |
2012 I lisätalousarvio | 126 000 000 |
2012 talousarvio | 15 712 000 000 |
2011 tilinpäätös | 15 165 975 003 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 166/2012 vp (22.11.2012)
Momentille arvioidaan kertyvän 16 803 000 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan.
Vähennys 105 000 000 euroa talousarvioesityksen 16 908 000 000 euroon nähden johtuu vuoden 2012 kertymäennusteen tason alenemisesta aiemmin oletettua pienempien kertymätietojen seurauksena. Talousarvioesityksen toimittamisen jälkeen on saatu kertymätiedot kahden kuukauden ajalta.
2013 talousarvio | 16 803 000 000 |
2012 III lisätalousarvio | -54 000 000 |
2012 I lisätalousarvio | 126 000 000 |
2012 talousarvio | 15 712 000 000 |
2011 tilinpäätös | 15 165 975 003 |
Eduskunnan kirjelmä EK 36/2012 vp (21.12.2012)
Momentille arvioidaan kertyvän 16 803 000 000 euroa.
III lisätalousarvioesitys HE 101/2013 vp (12.9.2013)
Momentilta vähennetään 372 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vähennys aiheutuu talouskehitystä koskevan ennusteen heikkenemisestä. Yksityisen kulutuksen arvon ennakoidaan kasvavan 1,8 % vuonna 2013, kun arvio oli 3½ % varsinaisessa talousarviossa. Tuloennusteessa on huomioitu myös tammi—heinäkuun kertymätiedot.
2013 III lisätalousarvio | -372 000 000 |
2013 talousarvio | 16 803 000 000 |
2012 tilinpäätös | 15 814 472 344 |
2011 tilinpäätös | 15 165 975 003 |
Eduskunnan kirjelmä EK 25/2013 vp (11.10.2013)
Momentilta vähennetään 372 000 000 euroa.
02. Eräistä vakuutusmaksuista suoritettava vero
Talousarvioesitys HE 95/2012 vp (17.9.2012)
Momentille arvioidaan kertyvän 708 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vero perustuu lakiin eräistä vakuutusmaksuista suoritettavasta verosta eli vakuutusmaksuverolakiin (664/1966). Vero on tarkoitettu ensi vaiheessa vakuutuslaitosten kannettavaksi ja siirrettäväksi vakuutuksenottajien rasitukseksi. Vakuutusmaksuvero täydentää arvonlisäveroa, koska arvonlisäverotuksessa vakuutuspalvelut on jätetty verotuksen ulkopuolelle. Vakuutusmaksuveron verokanta on seurannut yleisen arvonlisäverokannan kehitystä. Vuonna 2012 vero on 23 % vakuutusmaksuista, joihin vero ei sisälly.
Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi vakuutusmaksuverolain muuttamisesta siten, että vakuutusmaksuverokantaa korotetaan yhdellä prosenttiyksiköllä 24 prosenttiin vuoden 2013 alusta alkaen. Tämän arvioidaan lisäävän valtion verotuloja vuositasolla noin 30 milj. euroa. Voimaantulovuonna 2013 verotuottovaikutus arvioidaan kuitenkin pienemmäksi, 28 milj. euroksi. Matalampi verotuotto johtuu vakuutusmaksuveron maksamiseen liittyvästä kuukauden viiveestä.
2013 talousarvio | 708 000 000 |
2012 talousarvio | 665 000 000 |
2011 tilinpäätös | 626 229 921 |
Eduskunnan kirjelmä EK 36/2012 vp (21.12.2012)
Momentille arvioidaan kertyvän 708 000 000 euroa.
III lisätalousarvioesitys HE 101/2013 vp (12.9.2013)
Momentilta vähennetään 22 000 000 euroa.
Selvitysosa:Vähennys aiheutuu talouskehitystä koskevan ennusteen heikkenemisestä.
2013 III lisätalousarvio | -22 000 000 |
2013 talousarvio | 708 000 000 |
2012 tilinpäätös | 660 238 976 |
2011 tilinpäätös | 626 229 921 |
Eduskunnan kirjelmä EK 25/2013 vp (11.10.2013)
Momentilta vähennetään 22 000 000 euroa.
03. Apteekkimaksut
Talousarvioesitys HE 95/2012 vp (17.9.2012)
Momentille arvioidaan kertyvän 146 000 000 euroa.
Selvitysosa:Tulot ovat apteekkimaksusta annetun lain (148/1946) mukaisia maksuja.
Hallitus antaa eduskunnalle esityksen apteekkimaksusta annetun lain 2 §:n muuttamisesta siten, että taulukon tarkistus perustuu toteutuneeseen kokonaisliikevaihdon muutokseen vuodesta 2010 vuoteen 2011. Tarkistettua apteekkimaksutaulukkoa sovelletaan ensimmäisen kerran apteekkimaksuun, joka määrätään vuoden 2012 liikevaihdon perusteella.
2013 talousarvio | 146 000 000 |
2012 talousarvio | 150 000 000 |
2011 tilinpäätös | 142 939 265 |
Eduskunnan kirjelmä EK 36/2012 vp (21.12.2012)
Momentille arvioidaan kertyvän 146 000 000 euroa.