Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2012

ALLMÄN MOTIVERINGPDF-versio

Till riksdagen överlämnas regeringens proposition om en tilläggsbudget för 2012.

Ekonomiska utsikter

Tillväxten av ekonomin är långsam år 2012 och i hög grad beroende av den privata konsumtionen. Den ekonomiska utvecklingen för Finlands viktigaste handelspartner bromsas upp. På grund av den svaga exportutvecklingen kommer den yttre balansen att visa ett lindrigt underskott. Arbetslöshetsgraden stiger en aning.

Den ekonomiska tillväxten som sackar försvagar finansieringsställningen för 2012. Samtidigt stiger de offentliga samfundens skulder fortfarande i förhållande till helhetsproduktionen.

Inkomstposterna

Det föreslås att kalkylen över de ordinarie inkomsterna höjs med ett nettobelopp på 96,5 miljoner euro i tilläggsbudgetpropositionen. Kalkylen över källskatten på ränteinkomster föreslås bli sänkt med 60 miljoner euro på grund av minskat räntenivåantagande och uppgifter om intag. Kalkylen över mervärdesskatteutfallet höjs med 126 miljoner euro med anledning av uppgifterna om intag och den preciserade prognosen för inkomstbasen. Kalkylen över fordonsskatteutfallet höjs med 42 miljoner euro utifrån uppgifterna om intag. Kalkylen över ränteinkomster av andra lån sänks med 14 miljoner euro medan kalkylen över ränteinkomsterna för depositioner sänks med 71 miljoner euro. Den viktigaste faktorn i bakgrunden till den sänkta inkomsten av inlåningsräntan är en sänkt kalkyl för den räntenivå som tillämpas på kassans placeringar. Kalkylen över de amorteringar som betalas för övriga lån höjs med 73,5 miljoner euro på grund av att Island har betalat en låneamortering i förtid.

Balans och statsskulden

Med beaktande av en höjning på 96,5 miljoner euro av de ordinarie inkomsterna och ett tillägg på 224,2 miljoner euro till anslagen uppvisar tilläggsbudgetpropositionen för 2012 ett underskott på 128 miljoner euro och ökar nettoupplåningen. Statens nettoupplåning 2012 beräknas vara ca 7,5 miljarder euro, vilket innebär att statsskulden vid utgången av året är ca 87 miljarder euro, dvs. ca 44 % i förhållande till bruttonationalprodukten.

Budgetekonomins inkomstposter, anslag och balans, mn euro

  2010
Bokslut
2011
Godkänd
budget (budget+tilläggsbudgetarna)
2012
Godkänd budget
2012
Regeringens
proposition
2012
Sammanlagt
           
Anslag sammanlagt
(exkl. minskning av statsskulden)
49 880 51 417 52 517 224 52 742
— Räntor på statsskulden (huvudtitel 36) 1 890 1 976 2 185 - 2 185
           
Inkomstposter sammanlagt
(exkl. nettoupplåning och skuldhantering)
39 051 44 988 45 167 97 45 263
–– Skatteinkomster 32 207 36 263 38 137 108 38 245
— Övriga inkomster 6 844 6 928 7 030 -12 7 018
— Användning av kumulativt överskott - 1 797 - - -
Nettoupplåning och skuldhantering
(mom. 15.03.01)
11 272 6 429 7 351 128 7 479
–– Nettoupplåning 11 038 6 529 7 401 128 7 529
–– Skuldhantering 234 -100 -50 - -50

Ramen för valperioden

I tilläggsbudgetpropositionen föreslås att de utgifter som hänförs till ramen höjs med ca 94 miljoner euro, varvid nivån för ramutgifterna för 2012 blir 42 067 miljoner euro. Utgiftsramen för 2012 är 42 188 miljoner euro. För utveckling av trafikinfrastrukturen, för reparationsprojekt, stödjande av hållbar virkesproduktion, vatten- och avloppsarbeten och tilläggssatsningar av engångsnatur på Forststyrelsens naturtjänster, totalt 54 miljoner euro, kan täckas av den ofördelade reserv för utgifter av engångsnatur som kvarstår från 2011. Därmed höjs ramnivån för 2012 tekniskt med 54 miljoner euro. Då kvarstår 175 miljoner euro ofördelad reserv.

Satsningar på sysselsättningsstödjande åtgärder och företagsfinansiering

I syfte att balansera ekonomin och trygga funktionsförmågan för polisen föreslås ett tillägg på 9,9 miljoner euro till anslaget.

I syfte att säkra smidigheten och säkerheten i gränstrafiken mellan Finland och Ryssland och för att förbättra tillväxtförutsättningarna för gränstrafik, handel och turism föreslås ett tilläggsanslag på 11,3 miljoner euro. Av tilläggsanslaget ska 6,3 miljoner euro riktas till att utveckla internationella gränsövergångsställen och 5 miljoner euro ska användas till att bygga en långtradarfil i Nuijamaa. Vidare föreslås ett tilläggsanslag på 0,7 miljoner euro för att förbättra rutten för specialtransporter till Nordsjö hamn, som är viktig för utrikeshandelns transporter.

För de projekt för reparationer av skolbyggnader som inleds 2012 föreslås en ökning av engångsnatur av anslaget med 20 miljoner euro. För de reparationsprojekt på social- och hälsovårdens verksamhetsställen i kommunerna som inleds 2012 föreslås på motsvarande sätt ett anslag av engångsnatur på 10 miljoner euro.

I syfte att stabilisera Museiverkets verksamhet föreslås ett tillägg på 0,8 miljoner euro.

För verkstadsverksamheten för unga och för den uppsökande ungdomsverksamheten föreslås en anslagsökning på 2 miljoner euro för att avlöna ca 50 verkstadsledare.

I syfte att främja sysselsättningen föreslås 5 miljoner euro i stöd för plantbeståndsvård och iståndsättning av ung skog. I syfte att förbättra sysselsättningen inom vattentjänster och regionerna föreslås att ett tillägg på ca 3 miljoner euro till projekt för vattentjänster.

Det föreslås ett tillägg på 7 miljoner euro till bevillningsfullmakten för företagens investerings- och utvecklingsprojekt och ett anslag på 0,7 miljoner euro för stöd till regioner med akuta strukturomvandlingsproblem.

På grund av att uppstarten av refinansieringssystemet för export, som grundar sig på Finnvera Abp:s medelsanskaffning och är avsedd att vara permanent, har fördröjts föreslås att det tillfälligt tas i bruk ett refinansieringssystem för export som grundar sig på krediter som beviljas ur statsbudgeten. Motsvarande system har varit i bruk åren 2009–2011. Som bevillningsfullmakt för refinansieringslån för export föreslås 1 miljard euro och för lyftande av lånen uppskattas det användas 100 miljoner euro under innevarande år. Avsikten är att i och med att det permanenta refinansieringssystemet för export som grundar sig på Finnveras medelanskaffning har startat avvecklas användningen av det tillfälliga arrangemanget.

För kapitalisering av Finlands Industriinvestering Ab föreslås ett tillägg på 30 miljoner euro, genom vilket tilläggssatsningar möjliggörs i gruvindustrin.

För Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter föreslås ett tillägg på 2 miljoner euro inom miljöministeriets förvaltningsområde i syfte att finansiera ett projekt för sysselsättning av unga. Genom projektet ska sammanlagt ca 150 unga, dvs. ca 50 årsverken, sysselsättas i naturvårdsprojekt och kundtjänstuppgifter vid naturcentrum. Dessutom föreslås 0,6 miljoner euro för renovering av det hotell på Koli som är i Forststyrelsens ägo. För utvecklande av en infrastruktur som skapar förutsättningar för turistande i Pallas-Yllästunturi nationalpark föreslås 1,1 miljoner euro.

Sysselsättnings- och utbildningspolitiska åtgärder

I syfte att öka studieplatserna för den yrkesinriktade tilläggsutbildningen föreslås en höjning på 2 miljoner euro. Utbildningsplatserna ska regionalt och branschvis inriktas så effektivt som möjligt på utbildning som förbättrar förutsättningarna för sysselsättning.

Till anslaget för sysselsättnings- och utbildningsåtgärder samt speciella åtgärder föreslås ett tillägg på 24 miljoner euro, som inriktas särskilt på att öka den ekonomiska tillväxten och sysselsättningen. Av tilläggsanslaget ska 7,2 miljoner euro användas för upphandling av vuxenutbildning, 16,2 miljoner euro på sysselsättning inom olika sektorer, 2,6 miljoner euro på startpeng och 0,6 miljoner euro på speciella åtgärder för offentlig arbetskraftsservice. Antalet personer som omfattas av åtgärderna beräknas stiga i genomsnitt med 1 780 personer per år.

De av riksdagen godkända anslagen för 2012 och de nu föreslagna ändringarna av anslagen enligt huvudtitel, euro

  Huvudtitel Godkänd
budget
Regeringens
proposition
Sammanlagt
         
21. Riksdagen 143 404 000   143 404 000
22. Republikens president 19 290 000   19 290 000
23. Statsrådets kansli 82 348 000   82 348 000
24. Utrikesministeriets förvaltningsområde 1 276 270 000   1 276 270 000
25. Justitieministeriets förvaltningsområde 859 936 000   859 936 000
26. Inrikesministeriets förvaltningsområde 1 248 433 000 9 900 000 1 258 333 000
27. Försvarsministeriets förvaltningsområde 2 849 438 000   2 849 438 000
28. Finansministeriets förvaltningsområde 16 216 470 000 434 000 16 216 904 000
29. Undervisnings- och kulturministeriets förvaltningsområde 6 643 720 000 25 432 000 6 669 152 000
30. Jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde 2 708 284 000 8 065 000 2 716 349 000
31. Kommunikationsministeriets förvaltningsområde 2 385 440 000 12 000 000 2 397 440 000
32. Arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde 3 342 198 000 154 700 000 3 496 898 000
33. Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde 12 282 028 000 10 000 000 12 292 028 000
35. Miljöministeriets förvaltningsområde 275 638 000 3 700 000 279 338 000
36. Räntor på statsskulden 2 184 600 000   2 184 600 000
Sammanlagt   52 517 497 000 224 231 000 52 741 728 000

De av riksdagen godkända inkomstposterna för 2012 och de nu föreslagna ändringarna av inkomstposterna enligt avdelning, euro

  Avdelning Godkänd
budget
Regeringens
proposition
Sammanlagt
         
11. Skatter och inkomster av skattenatur 38 137 048 000 108 000 000 38 245 048 000
12. Inkomster av blandad natur 4 859 936 000 4 859 936 000
13. Ränteinkomster, inkomster av försäljning av aktier och intäktsföring av vinst 1 964 600 000 -85 000 000 1 879 600 000
15. Lån (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) 205 000 000 73 500 000 278 500 000
Sammanlagt (exkl. nettoupplåning och skuldhantering) 45 166 584 000 96 500 000 45 263 084 000
       
15.03.01 Nettoupplåning och skuldhantering 7 350 913 000 127 731 000 7 478 644 000
Sammanlagt 52 517 497 000 224 231 000 52 731 828 000