Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2012

01. UlkoasiainhallintoPDF-versio

Selvitysosa:

Tuotokset ja laadunhallinta

  • Hallinnonalan johtamista kehitetään tavoitteena toiminnan vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden entistä järjestelmällisempi ohjaaminen ja arviointi. Vuonna 2012 jatketaan ministeriön tulosohjauksen ja suunnittelujärjestelmän kehittämistä.
  • Ulkoasiainministeriön edustustoverkko toimii Suomen ja suomalaisten kansainvälisenä tukiverkkona. Edustustoverkon arviointia ja kehittämistä jatketaan hallinnonalan resurssit ja hallitusohjelman linjaukset huomioon ottaen. Vuonna 2012 suljetaan ainakin Suomen suurlähetystö Filippiineillä Manilassa. Edustustojen ja muiden ulkomailla toimivien julkista rahoitusta saavien toimijoiden yhteistyötä kehitetään Suomi-talo -konseptin mukaisesti. Edustustoverkon kehittämisessä otetaan huomioon edellisten lisäksi yhteistyön tiivistäminen erityisesti Pohjoismaiden kesken.
  • Edustustojen tarjoamat kansalaispalvelut ovat edustustoja eniten työllistävä sisältötehtävä. Kansalaispalveluiden kehittämistä jatketaan kansalaispalvelustrategian linjausten pohjalta. Toiminnan onnistumista mitataan asiakastyytyväisyyden kehityksellä.
  • Ministeriön Eurooppatiedotusta tehostetaan keskittämällä toimintaa Helsinkiin. EU-kansalaisviestinnässä panostetaan verkkoviestintään ja sosiaaliseen mediaan.

Toiminnallinen tehokkuus

  • Hallinto- ja tukitehtävistä vähennetään vuonna 2012 yhteensä yhdeksän henkilötyövuotta.
  • Osana ministeriön suunnittelujärjestelmää kehitetään toiminnan tuloksellisuuden ja tuottavuuden mittaamista. Hallinnonalalla otetaan käyttöön valtionhallinnon yhteisiin talous- ja henkilöstöhallinnon prosesseihin perustuva tietojärjestelmä (Kieku).
  • Ulkoasiainhallinnon tietostrategian ja tiedon hallinnan kehittämistä jatketaan. Vuoden 2012 aikana laaditaan hallinnonalan älystrategia. Hallinnonalan tietoturvallisuuden kehittämistä jatketaan kokonaisturvallisuuden ja johtamisen näkökulmasta. Verkkoviestinnän ja sosiaalisen median osuutta ministeriön ja edustustojen tiedonvälityksessä, ml. kriisiviestintä, lisätään.
  • Suomi toimii myös turvallisuuden suhteen haasteellisissa asemamaissa, joissa länsimaihin, ja enenevässä määrin Pohjoismaihin, kohdistuva uhka on selkeästi kasvanut. Vuoden 2012 aikana panostetaan erityisesti korkeauhkaisten toimintaympäristöjen edustustojen turvallisuuteen.
  • Ulkoasiainministeriö hallinnoi kirjanpitoarvoltaan noin 270 milj. euron kiinteistöomaisuutta. Vuonna 2012 nopeutetaan ministeriön kiinteistöstrategian mukaista kuntokartoitusohjelmaa. Kotimaassa parannetaan tilatehokkuutta yhteistyössä Senaatti-kiinteistöjen kanssa. Tavoitteena on entistä parempi taloudellisuus, tehokkuus ja tuottavuus kiinteistöjen hallinnassa. Merkittävin vireillä olevista hankkeista on Suomen EU-edustuston ja Suomen Brysselin suurlähetystön yhteistoimitilahanke, joka valmistuu 2012 loppuun mennessä muuttoa varten.
  • Suomen viisumitoimintojen kehittämistä jatketaan Suomen Moskovan ja Pietarin edustustoissa sisäisten prosessien tehostamiseksi. Tavoitteena on varmistaa EU-Venäjä viisumihelpotussopimuksen mukaisten käsittelyaikojen noudattaminen Suomen Venäjällä olevissa edustustoissa.

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

  • Ulkoasiainhallinnon vuonna 2010 uudistetun henkilöstöstrategian sekä ulkomaanedustuksen korvausjärjestelmän uudistusten toimeenpanoa jatketaan. Erityistä huomiota kiinnitetään johtajapolitiikkaan.
  • Hallinnonalan palkkakilpailukyvyn parantamista jatketaan laaditun ohjelman mukaisesti. Palkkausjärjestelmän kehittämistä jatketaan tavoitteena valtion yleislinjaukset huomioon ottava järjestelmä ja tehtäväkiertoon soveltuvien soveltamiskäytänteiden luominen.
  • Työhyvinvointiin ja työsuojeluun kiinnitetään erityistä huomiota ministeriön toiminnan kehittämiseksi ja työn tuloksellisuuden edistämiseksi. Työhyvinvoinnin arvioinnissa hyödynnetään mm. työtyytyväisyysbarometrin tuloksia.
  • Osaamisen kehittäminen on osa ministeriön johtamisjärjestelmää. Tavoitteena on joustavasti muutoksiin reagoiva osaamisen kehittämisen tarjonta ja välineet.
Ulkoasiainhallinnolle asetettujen tavoitteiden mukaiset tunnusluvut
  2010
toteutuma
2011
ennakoitu
2012
tavoite
       
Toiminnallinen tehokkuus      
Rakenteisten maatiedostojen käyttöönotto, % 90 95 100
Etäyhteyksien käytön laajentaminen, yhteyksien määrä 2 000 2 000 2 000
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen      
Työtyytyväisyys barometrin mukaan tyydyttävä+
(3,2)
tyydyttävä+
(3,4)
tyydyttävä+
(3,4)
Työtyytyväisyysbarometrin johtajuusindeksi 3,3 3,5 3,5

01. Ulkoasiainhallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 201 864 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) kunniakonsulien menojen maksamiseen

2) valtion virastoille maksettavien tutkimus- ja kehittämistoiminnasta aiheutuvien kulutusmenojen maksamiseen

3) ulkoasiainhallinnon toimialaan liittyvien tutkimusapurahojen maksamiseen

4) Suomeen suuntautuvien ministerivierailujen menojen ja niihin liittyvän tilapäisen työvoiman palkkioiden ja työnantajamaksujen maksamiseen.

Selvitysosa:

Ulkoasiainhallinnon toimintamenot vuonna 2012
   
Ministeriö,934 henkilötyövuotta 72 265 000
Toimintamenot 10 960 000
Henkilöstömenot 60 305 000
   
Edustustot, 96 toimipistettä, 567 henkilötyövuotta 97 609 000
Eurooppa, 36 toimipistettä, 212 henkilötyövuotta 43 362 000
Toimintamenot 21 276 000
Henkilöstömenot 22 086 000
Itä, 7 toimipistettä, 79 henkilötyövuotta -17 661 000
Toimintamenot -24 740 000
Henkilöstömenot 7 079 000
Aasia ja Amerikka, 27 toimipistettä, 137 henkilötyövuotta 34 583 000
Toimintamenot 18 504 000
Henkilöstömenot 16 079 000
Afrikka ja Lähi-itä, 19 toimipistettä, 82 henkilötyövuotta 19 566 000
Toimintamenot 10 738 000
Henkilöstömenot 8 828 000
Pysyvät ja erityisedustustot, 7 toimipistettä, 57 henkilötyövuotta 17 759 000
Toimintamenot 11 642 000
Henkilöstömenot 6 117 000
   
Hallinnonalan yhteiset menot 32 990 000
Tietohallinto 20 000 000
Kiinteistöhallinto 9 900 000
Turvallisuus 3 090 000
Yhteensä 201 864 000

Edustustojen henkilöstömenoissa on esitetty lähetetyn henkilökunnan peruspalkkojen lisäksi seuraavat ulkomaan edustautumisen korvaukset: paikallis-, puoliso- ja lapsikorvaus, olosuhdekorvaus, lasten koulutuskorvaukset, hautajais- ja tapaamismatkat, lähetetyn henkilöstön terveydenhuoltoon liittyvät korvaukset, varustaumiskorvaus sekä muuttoihin liittyvät korvaukset. Paikalta palkatun henkilöstön henkilöstömenot sisältyvät edustustojen toimintamenoihin.

Hallinnonalan julkisoikeudellisista suoritteista saamat tulot kertyvät pääasiassa edustustoista saatavista viisumituloista ja ne esitetään osana edustustojen toimintamenoja. Suurin osa tuotoista kertyy Suomen Venäjän edustustojen viisumituloista.

Hallinnonalan yhteisillä menoilla katetaan vuoden mittaan ko. toimialojen menoja sekä ministeriössä että edustustoissa.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Bruttomenot 243 878 234 072 250 861
Bruttotulot 41 248 33 636 48 997
Nettomenot 202 630 200 437 201 864
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 31 278    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 33 563    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, julkisoikeudelliset suoritteet (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot 28 024 31 545 45 700
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 24 546 25 533 30 137
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 3 478 6 012 15 563
Kustannusvastaavuus,  % 114 124 152

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina tuloina ulkoasiainhallinnon suoritteiden maksusta annetun asetuksen (872/2008) mukaiset tulot sekä edustustojen pankkitilien korkotulot.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkausten tarkistukset 1 660
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen 158
Siirto momentilta 26.40.01 104
Toimintamenosäästö (HO) -2 017
Yhteishankintojen lisääminen (HO) -361
IT-palvelukeskussiirron palautus momentilta 28.20.06 140
Tasomuutos 1 743
Yhteensä 1 427


2012 talousarvio 201 864 000
2011 III lisätalousarvio 1 529 000
2011 talousarvio 200 437 000
2010 tilinpäätös 204 915 000

21. Ulkoasiainministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 478 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää ministeriön hallinnonalan tuottavuuden edistämiseen tähtäävien investointien, selvitysten sekä koulutus- ja muiden palvelujen hankkimiseen.

Selvitysosa:Momentille on koottu hallinnonalan tuottavuustoimenpiteistä aiheutuneita säästöjä vastaavat määrärahat.


2012 talousarvio 478 000
2011 talousarvio 247 000
2010 tilinpäätös 67 000

29. Ulkoasiainministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 17 563 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös kehitysyhteistyöhön ja lähialueyhteistyöhön käytettyjen ja kotimaasta hankittujen palvelujen ostoihin sisältyvien arvonlisäveromenojen maksamiseen.

Selvitysosa:Arvonlisäverolain mukaan ministeriöiden kehitysyhteistyötä ja lähialueyhteistyötä varten kotimaasta ostamat palvelut ovat arvonlisäverollisia. Jotta arvonlisäverolla ei rasiteta Suomen kehitysyhteistyötä ja lähialueyhteistyötä arvonlisäveromenot budjetoidaan erikseen.


2012 talousarvio 17 563 000
2011 talousarvio 17 563 000
2010 tilinpäätös 16 221 448

74. Talonrakennukset (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 5 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää ulkoasiainhallinnon toimitilojen rakennus- ja korjaushankkeisiin.

Määrärahaa saa käyttää myös valtiolle vuokrattujen tilojen peruskorjausluonteisten korjaus- ja muutostöiden maksamiseen.

Momentilta voidaan maksaa myös ennakkomaksuja. Niiden osalta määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 1 000 000 euroa kiinteistökannan parantamiseen.


2012 talousarvio 5 000 000
2011 talousarvio 4 000 000
2010 tilinpäätös 5 000 000