Talousarvioesitys 2012
20. Rajavartiolaitos
Selvitysosa:Rajavartiolaitos on yhteistyökykyinen ja kansainvälisesti arvostettu rajaturvallisuuden ja meripelastuksen asiantuntija. Rajavartiolaitoksen ydintoiminnot ovat rajojen valvonta, rajatarkastukset, rikostorjunta, merialueen turvallisuus, merellisen ympäristön suojelu, kansainvälinen yhteistyö ja maanpuolustus. Rajavartiolaitos toimii maalla, merellä ja ilmassa, turvana kaikissa oloissa.
Lakisääteisillä tehtävillään Rajavartiolaitos vahvistaa myönteistä turvallisuuskulttuuria sekä parantaa edellytyksiä onnettomuuksien ja rikosten ennaltaehkäisyyn. Rajavartiolaitoksen toiminnan painopisteitä ovat
1. Ylläpidetään neliportainen rajaturvallisuusjärjestelmä toimintakykyisenä. Valvonnan painopiste on kaakkoisrajalla, jossa voimavaroja vahvistetaan. Muualla itärajalla toimintamallia kehitetään rauhallisen ja harvaanasutun raja-alueen olosuhteita vastaavalla tavalla. Laittoman maahantulon lähtöalueilla toimintakykyä vahvistetaan.
2. Taataan itärajan jatkuvasti kasvavan henkilöliikenteen sujuvuus suurimmilla kansainvälisillä rajanylityspaikoilla parantamalla rajanylityspaikkojen infrastruktuuria, liikenneväyliä, henkilöstövoimavaroja sekä hankkimalla tehokkaan ulkorajavalvonnan vaatimat tarkastuslaitteistot. Samalla varaudutaan näköpiirissä olevaan EU:n ja Venäjän väliseen viisumivapauteen.
3. Rajavartiolaitoksen rikostorjuntaa kehitetään painottaen kykyä ja valmiuksia laittoman maahantulon ja ihmiskaupan torjuntaan.
4. Merialueen turvallisuuspalvelut taataan. Meripelastustoimi järjestetään siten, että apua voidaan osoittaa viipymättä ja mitoittaa tilanteen edellyttämällä tavalla. Ylläpidetään merellistä ympäristövalvontakykyä ja kehitetään valmiuksia ympäristövahinkojen ennaltaehkäisyyn ja torjuntaan.
5. Osallistutaan aktiivisesti EU:n meripolitiikan toimeenpanoa koskeviin hankkeisiin sekä käytetään asiantuntemustaan merellisten valvontajärjestelmien ja merellisten viranomaisten välisen yhteistyön kehittämisessä.
6. Osallistutaan aktiivisesti EU:n yhdennetyn rajaturvallisuusjärjestelmän kehittämiseen ja ulkorajastrategian toimeenpanoon. Ylläpidetään kykyä osallistua EU:n rajaturvallisuusoperaatioihin, mikä parantaa myös Suomen rajaturvallisuutta.
7. Rajajoukkojen käyttöperiaatteiden, kokoonpanojen ja varustuksen uudistamista jatketaan osana valtakunnallista valmius- ja puolustussuunnittelua.
8. Jatketaan vartio- ja ilma-aluskaluston uudistamista. Tärkeimmät hankkeet ovat öljyntorjuntakykyisen ulkovartiolaivan hankinta ja kevyen kaksimoottorisen helikopterikaluston korvaaminen.
01. Rajavartiolaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 220 655 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) meripelastuslain (1145/2001) 21 §:n 3 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen sekä Rajavartiolaitoksen ilma-alusten rajaturvallisuustehtävistä (ml. meripelastus) johtuvien lennonvarmistuspalvelujen ja meripelastustoimeen liittyvän lentopelastuksen hälytys- ja johtamistoiminnasta aiheutuvien kustannusten korvaamiseen Finavialle
2) koneiden, laitteiden ja kaluston hankintamenojen maksamiseen
3) Rajavartiolaitoksen omistajahallinnassa olevien rakennusten sekä rakenteiden ja muiden rakennettujen kiinteistöjen ulkopuolella sijaitsevien rajavalvontaan ja koulutukseen käytettävien rakennusten ja rakenteiden perusparannuksesta ja uudisrakentamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
4) rajavartiolain (578/2005) 81 §:n nojalla työsuhdeasuntojen vuokrakompensaatioon
5) EU:n hyväksymiin ja rahoittamiin hankkeisiin.
Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa Rajavartiolaitokselle seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Rajojenvalvonta
Rajojenvalvonta kohdennetaan ja valmiutta ylläpidetään siten, että tärkeimmillä alueilla luvattomat rajanylitykset estetään tai havaitaan välittömästi. Muilla alueilla luvattomat rajanylitykset paljastetaan.
Rajavalvonta | 2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 tavoite |
---|---|---|---|
Tulosmittarit | |||
Tuotokset | |||
Partiointi (h) | 285 000 | 287 000 | 277 000 |
— josta itärajalla | 210 000 | 208 000 | 203 000 |
Tekninen valvonta | 888 000 | 873 000 | 887 000 |
Tarkastukset | 23 200 | 28 600 | 27 000 |
Rajavyöhykeluvat | 9 600 | 8 900 | 8 350 |
Turvallisuuspalvelut harva-alueella (poliisi- ja virka-aputehtävät) | 510 | 490 | 525 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 120,9 | 117,6 | 112,6 |
Henkilötyövuodet | 1 414 | 1 392 | 1 334 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 117 | 113 | 119 |
Taloudellisuus (ind) | 111 | 110 | 119 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,1 | 4,5 | 4,5 |
Rajatapahtumien estäminen (%) | 89 | 98 | 98 |
Rajatapahtumien paljastaminen (%) | 90 | 96 | 93 |
Tilannekuvan laatu | 3,6 | 3,8 | 3,8 |
Rajatarkastukset
Kaikki Schengen-alueen ulkorajan ylittävät henkilöt tarkastetaan. EU/ETA-kansalaisille tehdään vähimmäistarkastus ja muille perusteellinen tarkastus. Schengen-alueen sisärajoilla ylläpidetään valmius rajavalvonnan väliaikaiseen palauttamiseen. Maahantulo ja maastalähtö vastoin säädettyä järjestystä paljastetaan turvaten sujuva rajanylitysliikenne. Rajatarkastuksissa ja niihin liittyvissä tutkinnoissa ja hallintopäätöksissä huolehditaan henkilöiden oikeusturvasta.
Rajatarkastukset | 2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 tavoite |
---|---|---|---|
Tulosmittarit | |||
Tuotokset | |||
Rajatarkastukset (milj. hlöä) | 12,1 | 12,4 | 13,5 |
Tullitarkastukset (hlöä) | 8 700 | 9 700 | 11 800 |
Käännyttämispäätös | 1 170 | 1 240 | 1 330 |
Myönnetyt viisumit | 2 080 | 1 770 | 1 970 |
Päätökset rajanylityslupa-anomuksiin | 3 | 8 | 3 |
Vastaanotetut turvapaikkahakemukset | 160 | 160 | 200 |
Vastaanotetut kiintiöpakolaiset | 350 | 900 | 900 |
Muun viranomaisen päätöksen täytäntöönpano | 580 | 630 | 620 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 85,6 | 85,8 | 88,0 |
Henkilötyövuodet | 1 001 | 1 016 | 1 043 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 111 | 109 | 116 |
Taloudellisuus (ind) | 106 | 105 | 116 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,4 | 4,7 | 4,7 |
Rajatarkastusten kattavuus (%) | 100 | 100 | 100 |
Rajatarkastusten laatu (%) | 97,6 | 99,5 | 98,9 |
Rajatarkastusten sujuvuus (min) | 6 | 9 | 9 |
Rajatarkastusten asiakaspalvelu (1—5) | 3,9 | 4,0 | 4,0 |
Oikeusturva (%) | 99,7 | 100 | 100 |
Rikostorjunta, hallinnolliset maksuseuraamukset ja valvontatoimenpiteet
Rajavartiolaitoksen rikostorjunnalla ehkäistään vakavan ja rajat ylittävän kansainvälisen rikollisuuden vaikutuksia Suomeen sekä muualle EU:n alueelle. Rajavartiolaitoksen rikostorjuntatyössä keskitytään laittoman maahantulon ja ihmiskaupan torjuntaan tiiviissä yhteistyössä PTR-viranomaisten, erityisesti poliisin kanssa muodostetuissa yhteisissä tutkintaryhmissä.
Aluspäästövalvonnalla havaitaan ja todennetaan öljypäästöt merialueella, saatetaan päästön suorittaja vastuuseen määräämällä hallinnollinen öljypäästömaksu, kerätään esitutkintamateriaalia rikosoikeudelliselle tutkintaprosessille ja käynnistetään mahdolliset torjuntatoimenpiteet.
Rikostorjunta, hallinnolliset maksuseuraamukset ja valvontatoimenpiteet | 2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 tavoite |
---|---|---|---|
Tulosmittarit | |||
Tuotokset | |||
Rikosilmoitus (R-ilmoitus) | 850 | 1 160 | 1 030 |
Valtionrajarikos (kpl) | 178 | 210 | 230 |
Laittoman maahantulon järjestäminen ja ihmiskauppa (kpl) | 75 | 70 | 100 |
Muu rikos (kpl) | 5 600 | 5 360 | 5 760 |
Rikesakko | 710 | 780 | 820 |
Rangaistusvaatimusilmoitus | 2 740 | 2 490 | 2 760 |
Pakkokeino | 2 600 | 2 460 | 2 760 |
Huomautus | 780 | 990 | 1 040 |
Päätös alusöljypäästöasiassa | 7 | 7 | 7 |
Päätös liikkeenharjoittajan seuraamusmaksussa | 47 | 75 | 95 |
Turvaamistoimenpide | 2 700 | 2 460 | 2 860 |
Sekalainen ilmoitus (S-ilmoitus) | 960 | 910 | 1 070 |
Valvontailmoitus | 370 | 345 | 380 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 15,5 | 16,1 | 15,9 |
Henkilötyövuodet | 181 | 191 | 188 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 98 | 91 | 102 |
Taloudellisuus (ind) | 93 | 88 | 102 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,4 | 4,5 | 4,5 |
Rikoslakirikosten selvitystaso (pl. liikennerikokset) | 100 | 90 | 91 |
Laittoman maahantulon järjestämisten ja ihmiskaupparikosten selvitystaso (%) | 86 | 92 | 94 |
Aluspäästötapausten selvitystaso (1—5) | 5,0 | 5,0 | 5,0 |
Tavoiteajassa (60 vrk) selvitettyjen rikoslakirikosten osuus (%) | 59 | 80 | 78 |
Tavoiteajassa (180 vrk) selvitettyjen laittoman maahantulon järjestämisten ja ihmiskauppatapausten osuus (%) | 48 | 65 | 60 |
Oikeusturva (%) | 100 | 99,9 | 99,9 |
Meri- ja muu pelastustoiminta
Meripelastustoimi toteutetaan siten, että kaikkiin merellisiin hätätilanteisiin osoitetaan apua viivytyksettä. Kansallista sidosryhmäyhteistyötä tiivistetään tavoitteena vaativien meripelastustehtävien kokonaisvaltaisen hallitsemisen kehittäminen. Tavanomaisten meripelastustehtävien osalta yhteistyötä kehitetään etenkin vapaaehtoisten meripelastajien kanssa.
Meripelastustapahtumien havaitsemiseksi ja ennalta ehkäisemiseksi huolehditaan merialueiden riittävästä valvonnasta rajavalvonnan yhteydessä. Pelastustoimea sekä lentopelastuspalvelua tuetaan tarpeen mukaan Rajavartiolaitoksen kalustolla ja henkilöstöllä.
Meri- ja muu pelastustoiminta | 2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 tavoite |
---|---|---|---|
Tulosmittarit | |||
Tuotokset | |||
Etsinnät (kpl) | 215 | 184 | 184 |
merialue (kpl) | 97 | 84 | 84 |
maa-alue (kpl) | 118 | 100 | 100 |
Pelastustehtävät (kpl) | 1 312 | 1 270 | 1 315 |
merialue (kpl) | 1 138 | 1 100 | 1 135 |
maa-alue (kpl) | 174 | 170 | 180 |
Sairaankuljetus (kpl) | 431 | 380 | 380 |
merialue (kpl) | 56 | 50 | 50 |
maa-alue (kpl) | 375 | 330 | 330 |
Avustustehtävä (kpl) | 353 | 480 | 570 |
merialue (kpl) | 310 | 435 | 520 |
maa-alue (kpl) | 43 | 45 | 50 |
Muu pelastussuorite (kpl) | 460 | 400 | 420 |
merialue (kpl) | 302 | 240 | 260 |
maa-alue (kpl) | 158 | 160 | 160 |
Päivystyspalvelu ja meripelastuksen työaika (tuntia) | 391 000 | 420 000 | 404 000 |
Pelastettu henkilö (kpl) | 4 840 | 4 100 | 4 200 |
Estetty onnettomuus (kpl) | 7 | 16 | 13 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 7,2 | 6,7 | 6,6 |
Henkilötyövuodet | 84 | 80 | 79 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 102 | 112 | 111 |
Taloudellisuus (ind) | 96 | 105 | 111 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,6 | 3,6 | 4,1 |
Johtamisen laatu (1—5) | - | - | 4,0 |
Yksiköiden valmius (1—5) | - | - | 4,5 |
Meritilannekuva (1—5) | 3,6 | 3,6 | 3,7 |
Sotilaallinen maanpuolustus
Puolustussuunnitelmat, tilanteen edellyttämä johtamis- ja toimintavalmius sekä valmius joukkojen perustamiseen ylläpidetään. Vastataan osaltaan rajajoukkojen tuottamisesta kouluttamalla varusmiehiä ja järjestämällä kertausharjoituksia.
Sotilaallinen maanpuolustus | 2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 tavoite |
---|---|---|---|
Tuotokset | |||
Koulutusvuorokaudet | 82 700 | 87 500 | 87 800 |
Panokset | |||
Kustannukset (milj. euroa) | 11,5 | 11,9 | 12,0 |
Henkilötyövuodet | 135 | 140 | 142 |
Tehokkuus | |||
Tuottavuus (ind) | 111 | 113 | 112 |
Taloudellisuus (ind) | 105 | 109 | 112 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | 3,6 | 3,7 | 3,8 |
Suunnitelmavalmius (1—5) | 3,1 | 3,4 | 3,5 |
Sijoitettavuus (%) | 70 | 83 | 83 |
Koulutettavuus (%) | 85 | 92 | 92 |
Sijoitustilanne (1—5) | 4,3 | 4,5 | 4,5 |
Koulutus (1—5) | 3,7 | 3,7 | 3,7 |
Materiaalivalmius (1—5) | 3,4 | 3,3 | 3,3 |
Henkiset voimavarat
Rajavartiolaitoksen henkilökunta on ammattitaitoista ja työkykyistä. Henkilökunta pysyy ja jaksaa työskennellä Rajavartiolaitoksen palveluksessa ja on tyytyväinen työhönsä. Henkilöstön työympäristö on työturvallista.
Henkiset voimavarat | 2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 tavoite |
---|---|---|---|
Ammattitaidon ylläpito (koulpv/htv) | 9 | 15 | 12 |
Lähtövaihtuvuus (%) | 0,7 | 0,6 | 0,6 |
Kenttäkelpoisuus (1—5) | 4,3 | 4,4 | 4,4 |
Fyysinen kunto (1—5) | 4,2 | 4,3 | 4,3 |
Sairastavuus (sa pv/htv) | 8,9 | 8,7 | 8,4 |
Tapaturmat (sa pv/htv) | 0,7 | 0,8 | 0,9 |
Työilmapiiri (1—5) | 3,5 | 3,6 | 3,6 |
Henkilöstön keski-ikä (vuotta) | 39 | 39 | 39 |
Koulutustasoindeksi | 4,2 | 4,1 | 4,1 |
Sukupuolijakauma (% naisia) | 13 | 12 | 12 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Bruttomenot | 229 228 | 226 538 | 226 355 |
Bruttotulot | 6 291 | 5 467 | 5 700 |
Nettomenot | 222 937 | 221 071 | 220 655 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 29 367 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 30 205 |
Momentilta 26.01.22 arvioidaan saatavan ulkorajarahastohankkeisiin 2009—2011 vuosiohjelmista vuonna 2012 yhteensä noin 1,6 milj. euroa.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 2 373 | 1 600 | 1 700 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 5 252 | 2 300 | 3 300 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -2 879 | -700 | -1 600 |
Kustannusvastaavuus, % | 45 | 70 | 52 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Keskitetyt menot (siirto momentille 26.01.01) | -68 |
Yhteiset palvelut (siirto momentille 26.01.03) | -249 |
UMA:n ylläpitomenot (siirto momentilta 26.40.01) | 139 |
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen | 262 |
Palkkausten tarkistukset | 3 316 |
Teknisen valvonnan kehittäminen itärajalla (kertamenon poistuminen) | -500 |
Tuottavuusvähennys (RVL:n omat toimenpiteet) | -448 |
Palvelukeskusvähennys | -225 |
IT-palvelukeskussiirron palautus momentilta 28.20.06 | 127 |
Uusien tuottavuustoimien vähennys | -452 |
Merelliset valvontajärjestelmät | 1 000 |
SM:n Kieku-hankkeesta aiheutuvat siirrot | 15 |
Toimintamenosäästö (HO) | -1 624 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO | -679 |
Rajatarkastusten automatisointi (HO) | -1 000 |
Tasomuutos | -30 |
Yhteensä | -416 |
2012 talousarvio | 220 655 000 |
2011 III lisätalousarvio | 2 914 000 |
2011 talousarvio | 221 071 000 |
2010 tilinpäätös | 223 775 000 |
70. Ilma- ja vartioalusten hankinta (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 42 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) Rajavartiolaitoksen 1980-luvulla hankittujen partioveneiden uusimiseen
2) ulkovartiolaivan hankintaan sekä hankinnan hallinto-, matka- ja suunnittelukuluihin
3) Rajavartiolaitoksen AB/B 412 helikopterien uusimiseen
4) indeksien ja valuuttakurssien muutoksista aiheutuviin hankintasopimusten mukaisiin menoihin.
Tilausvaltuuksista aiheutuvien indeksien ja valuuttakurssien noususta aiheutuvat lisätarpeet sekä indeksien ja valuuttakurssien alenemisesta syntyvät vähennykset budjetoidaan talousarviossa varainhoitovuoteen kuuluviksi maksuperusteisina.
Valtuus
Vuoden 2011 talousarviossa myönnetty AB/B 412 helikoptereiden uusimiseen tarkoitettu tilausvaltuus uusitaan.
Selvitysosa:Vuoden 2008 talousarviossa ja vuoden 2010 ensimmäisessä lisätalousarviossa Rajavartiolaitokselle myönnettiin tilausvaltuus 23 partioveneen hankintaan. Hankinnan kustannusarvio oli 21 648 000 euroa. Partiovenehankintaa on tarkoitus rahoittaa myös 3 milj. eurolla Euroopan unionin ulkorajarahastosta haettavalla rahoituksella.
Momentille 26.01.22 arvioidaan saatavan kirjaus- ja käyttöoikeutta ulkorajarahaston 2009—2011 vuosiohjelmista vuonna 2012 yksimoottoristen helikoptereiden hankintaan noin 600 000 euroa ja partioveneiden hankintaan noin 700 000 euroa.
Vuoden 2009 toisessa lisätalousarviossa myönnettiin Rajavartiolaitokselle tilausvaltuus yhden ulkovartiolaivan hankintaan sekä 3 000 000 euroa laivan suunnitteluun ja hankinnan valmisteluun. Tilausvaltuus uusittiin vuoden 2010 ensimmäisessä lisätalousarviossa sekä vuoden 2011 talousarviossa sekä korotettiin vuoden 2011 kolmannessa lisätalousarviossa. Hankinta ajoittuu vuosille 2009—2013 ja sen kokonaiskustannusarvio on 97 000 000 euroa. Hankinnasta saa aiheutua menoja vuoden 2012 jälkeen yhteensä 52 000 000 euroa.
Vuoden 2011 talousarviossa Rajavartiolaitos sai tilausvaltuuden AB/B 412 helikopterien uusimiseen. Helikoptereita käytetään rajaturvallisuustehtäviin, meripelastustehtäviin ja muiden viranomaisten vaativiin virka-aputehtäviin. Vanhentuneet helikopterit korvataan enintään neljällä kaksimoottorisella helikopterilla. Hankinnan kokonaiskustannusarvio on 62 000 000 euroa. Hankinnasta saa aiheutua menoja vuoden 2012 jälkeen yhteensä 40 000 000 euroa. Hankkeeseen tullaan hakemaan EU:n ulkorajarahaston 2012 ja 2013 vuosiohjelmista yhteensä 12 000 000 euroa. Lisäksi AB/B 412 helikopterien myynnistä saadaan valtiolle merkittäviä tuloja. Helikopterihankinta on viivästynyt ja tilausvaltuutta ei pystytä käyttämään vuoden 2011 aikana. Tilausvaltuus käytetään vuonna 2012.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa) | ||||
---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | Yhteensä vuodesta 2012 lähtien | |
Partiovenehankinnat | 4 000 | - | - | 4 000 |
AB/B 412 helikopterikaluston korvaaminen | 22 000 | 22 000 | 18 000 | 62 000 |
Ulkovartiolaivahankinta | 16 000 | 52 000 | - | 68 000 |
Valtuudet yhteensä | 42 000 | 74 000 | 18 000 | 134 000 |
2012 talousarvio | 42 000 000 |
2011 III lisätalousarvio | — |
2011 talousarvio | 24 910 000 |
2010 tilinpäätös | 22 710 000 |