Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2012

20. RajavartiolaitosPDF-versio

Selvitysosa:Rajavartiolaitos on yhteistyökykyinen ja kansainvälisesti arvostettu rajaturvallisuuden ja meripelastuksen asiantuntija. Rajavartiolaitoksen ydintoiminnot ovat rajojen valvonta, rajatarkastukset, rikostorjunta, merialueen turvallisuus, merellisen ympäristön suojelu, kansainvälinen yhteistyö ja maanpuolustus. Rajavartiolaitos toimii maalla, merellä ja ilmassa, turvana kaikissa oloissa.

Lakisääteisillä tehtävillään Rajavartiolaitos vahvistaa myönteistä turvallisuuskulttuuria sekä parantaa edellytyksiä onnettomuuksien ja rikosten ennaltaehkäisyyn. Rajavartiolaitoksen toiminnan painopisteitä ovat

1. Ylläpidetään neliportainen rajaturvallisuusjärjestelmä toimintakykyisenä. Valvonnan painopiste on kaakkoisrajalla, jossa voimavaroja vahvistetaan. Muualla itärajalla toimintamallia kehitetään rauhallisen ja harvaanasutun raja-alueen olosuhteita vastaavalla tavalla. Laittoman maahantulon lähtöalueilla toimintakykyä vahvistetaan.

2. Taataan itärajan jatkuvasti kasvavan henkilöliikenteen sujuvuus suurimmilla kansainvälisillä rajanylityspaikoilla parantamalla rajanylityspaikkojen infrastruktuuria, liikenneväyliä, henkilöstövoimavaroja sekä hankkimalla tehokkaan ulkorajavalvonnan vaatimat tarkastuslaitteistot. Samalla varaudutaan näköpiirissä olevaan EU:n ja Venäjän väliseen viisumivapauteen.

3. Rajavartiolaitoksen rikostorjuntaa kehitetään painottaen kykyä ja valmiuksia laittoman maahantulon ja ihmiskaupan torjuntaan.

4. Merialueen turvallisuuspalvelut taataan. Meripelastustoimi järjestetään siten, että apua voidaan osoittaa viipymättä ja mitoittaa tilanteen edellyttämällä tavalla. Ylläpidetään merellistä ympäristövalvontakykyä ja kehitetään valmiuksia ympäristövahinkojen ennaltaehkäisyyn ja torjuntaan.

5. Osallistutaan aktiivisesti EU:n meripolitiikan toimeenpanoa koskeviin hankkeisiin sekä käytetään asiantuntemustaan merellisten valvontajärjestelmien ja merellisten viranomaisten välisen yhteistyön kehittämisessä.

6. Osallistutaan aktiivisesti EU:n yhdennetyn rajaturvallisuusjärjestelmän kehittämiseen ja ulkorajastrategian toimeenpanoon. Ylläpidetään kykyä osallistua EU:n rajaturvallisuusoperaatioihin, mikä parantaa myös Suomen rajaturvallisuutta.

7. Rajajoukkojen käyttöperiaatteiden, kokoonpanojen ja varustuksen uudistamista jatketaan osana valtakunnallista valmius- ja puolustussuunnittelua.

8. Jatketaan vartio- ja ilma-aluskaluston uudistamista. Tärkeimmät hankkeet ovat öljyntorjuntakykyisen ulkovartiolaivan hankinta ja kevyen kaksimoottorisen helikopterikaluston korvaaminen.

01. Rajavartiolaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 220 655 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) meripelastuslain (1145/2001) 21 §:n 3 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen sekä Rajavartiolaitoksen ilma-alusten rajaturvallisuustehtävistä (ml. meripelastus) johtuvien lennonvarmistuspalvelujen ja meripelastustoimeen liittyvän lentopelastuksen hälytys- ja johtamistoiminnasta aiheutuvien kustannusten korvaamiseen Finavialle

2) koneiden, laitteiden ja kaluston hankintamenojen maksamiseen

3) Rajavartiolaitoksen omistajahallinnassa olevien rakennusten sekä rakenteiden ja muiden rakennettujen kiinteistöjen ulkopuolella sijaitsevien rajavalvontaan ja koulutukseen käytettävien rakennusten ja rakenteiden perusparannuksesta ja uudisrakentamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen

4) rajavartiolain (578/2005) 81 §:n nojalla työsuhdeasuntojen vuokrakompensaatioon

5) EU:n hyväksymiin ja rahoittamiin hankkeisiin.

Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa Rajavartiolaitokselle seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:

Rajojenvalvonta

Rajojenvalvonta kohdennetaan ja valmiutta ylläpidetään siten, että tärkeimmillä alueilla luvattomat rajanylitykset estetään tai havaitaan välittömästi. Muilla alueilla luvattomat rajanylitykset paljastetaan.

Rajavalvonta 2010
toteutuma
2011
arvio
2012
tavoite
       
Tulosmittarit      
Tuotokset      
Partiointi (h) 285 000 287 000 277 000
— josta itärajalla 210 000 208 000 203 000
Tekninen valvonta 888 000 873 000 887 000
Tarkastukset 23 200 28 600 27 000
Rajavyöhykeluvat 9 600 8 900 8 350
Turvallisuuspalvelut harva-alueella (poliisi- ja virka-aputehtävät) 510 490 525
Panokset      
Kustannukset (milj. euroa) 120,9 117,6 112,6
Henkilötyövuodet 1 414 1 392 1 334
Tehokkuus      
Tuottavuus (ind) 117 113 119
Taloudellisuus (ind) 111 110 119
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) 4,1 4,5 4,5
Rajatapahtumien estäminen (%) 89 98 98
Rajatapahtumien paljastaminen (%) 90 96 93
Tilannekuvan laatu 3,6 3,8 3,8

Rajatarkastukset

Kaikki Schengen-alueen ulkorajan ylittävät henkilöt tarkastetaan. EU/ETA-kansalaisille tehdään vähimmäistarkastus ja muille perusteellinen tarkastus. Schengen-alueen sisärajoilla ylläpidetään valmius rajavalvonnan väliaikaiseen palauttamiseen. Maahantulo ja maastalähtö vastoin säädettyä järjestystä paljastetaan turvaten sujuva rajanylitysliikenne. Rajatarkastuksissa ja niihin liittyvissä tutkinnoissa ja hallintopäätöksissä huolehditaan henkilöiden oikeusturvasta.

Rajatarkastukset 2010
toteutuma
2011
arvio
2012
tavoite
       
Tulosmittarit      
Tuotokset      
Rajatarkastukset (milj. hlöä) 12,1 12,4 13,5
Tullitarkastukset (hlöä) 8 700 9 700 11 800
Käännyttämispäätös 1 170 1 240 1 330
Myönnetyt viisumit 2 080 1 770 1 970
Päätökset rajanylityslupa-anomuksiin 3 8 3
Vastaanotetut turvapaikkahakemukset 160 160 200
Vastaanotetut kiintiöpakolaiset 350 900 900
Muun viranomaisen päätöksen täytäntöönpano 580 630 620
Panokset      
Kustannukset (milj. euroa) 85,6 85,8 88,0
Henkilötyövuodet 1 001 1 016 1 043
Tehokkuus      
Tuottavuus (ind) 111 109 116
Taloudellisuus (ind) 106 105 116
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) 4,4 4,7 4,7
Rajatarkastusten kattavuus (%) 100 100 100
Rajatarkastusten laatu (%) 97,6 99,5 98,9
Rajatarkastusten sujuvuus (min) 6 9 9
Rajatarkastusten asiakaspalvelu (1—5) 3,9 4,0 4,0
Oikeusturva (%) 99,7 100 100

Rikostorjunta, hallinnolliset maksuseuraamukset ja valvontatoimenpiteet

Rajavartiolaitoksen rikostorjunnalla ehkäistään vakavan ja rajat ylittävän kansainvälisen rikollisuuden vaikutuksia Suomeen sekä muualle EU:n alueelle. Rajavartiolaitoksen rikostorjuntatyössä keskitytään laittoman maahantulon ja ihmiskaupan torjuntaan tiiviissä yhteistyössä PTR-viranomaisten, erityisesti poliisin kanssa muodostetuissa yhteisissä tutkintaryhmissä.

Aluspäästövalvonnalla havaitaan ja todennetaan öljypäästöt merialueella, saatetaan päästön suorittaja vastuuseen määräämällä hallinnollinen öljypäästömaksu, kerätään esitutkintamateriaalia rikosoikeudelliselle tutkintaprosessille ja käynnistetään mahdolliset torjuntatoimenpiteet.

Rikostorjunta, hallinnolliset maksuseuraamukset ja valvontatoimenpiteet 2010
toteutuma
2011
arvio
2012
tavoite
       
Tulosmittarit      
Tuotokset      
Rikosilmoitus (R-ilmoitus) 850 1 160 1 030
Valtionrajarikos (kpl) 178 210 230
Laittoman maahantulon järjestäminen ja ihmiskauppa (kpl) 75 70 100
Muu rikos (kpl) 5 600 5 360 5 760
Rikesakko 710 780 820
Rangaistusvaatimusilmoitus 2 740 2 490 2 760
Pakkokeino 2 600 2 460 2 760
Huomautus 780 990 1 040
Päätös alusöljypäästöasiassa 7 7 7
Päätös liikkeenharjoittajan seuraamusmaksussa 47 75 95
Turvaamistoimenpide 2 700 2 460 2 860
Sekalainen ilmoitus (S-ilmoitus) 960 910 1 070
Valvontailmoitus 370 345 380
Panokset      
Kustannukset (milj. euroa) 15,5 16,1 15,9
Henkilötyövuodet 181 191 188
Tehokkuus      
Tuottavuus (ind) 98 91 102
Taloudellisuus (ind) 93 88 102
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) 4,4 4,5 4,5
Rikoslakirikosten selvitystaso (pl. liikennerikokset) 100 90 91
Laittoman maahantulon järjestämisten ja ihmiskaupparikosten selvitystaso (%) 86 92 94
Aluspäästötapausten selvitystaso (1—5) 5,0 5,0 5,0
Tavoiteajassa (60 vrk) selvitettyjen rikoslakirikosten osuus (%) 59 80 78
Tavoiteajassa (180 vrk) selvitettyjen laittoman maahantulon järjestämisten ja ihmiskauppatapausten osuus (%) 48 65 60
Oikeusturva (%) 100 99,9 99,9

Meri- ja muu pelastustoiminta

Meripelastustoimi toteutetaan siten, että kaikkiin merellisiin hätätilanteisiin osoitetaan apua viivytyksettä. Kansallista sidosryhmäyhteistyötä tiivistetään tavoitteena vaativien meripelastustehtävien kokonaisvaltaisen hallitsemisen kehittäminen. Tavanomaisten meripelastustehtävien osalta yhteistyötä kehitetään etenkin vapaaehtoisten meripelastajien kanssa.

Meripelastustapahtumien havaitsemiseksi ja ennalta ehkäisemiseksi huolehditaan merialueiden riittävästä valvonnasta rajavalvonnan yhteydessä. Pelastustoimea sekä lentopelastuspalvelua tuetaan tarpeen mukaan Rajavartiolaitoksen kalustolla ja henkilöstöllä.

Meri- ja muu pelastustoiminta 2010
toteutuma
2011
arvio
2012
tavoite
       
Tulosmittarit      
Tuotokset      
Etsinnät (kpl) 215 184 184
merialue (kpl) 97 84 84
maa-alue (kpl) 118 100 100
Pelastustehtävät (kpl) 1 312 1 270 1 315
merialue (kpl) 1 138 1 100 1 135
maa-alue (kpl) 174 170 180
Sairaankuljetus (kpl) 431 380 380
merialue (kpl) 56 50 50
maa-alue (kpl) 375 330 330
Avustustehtävä (kpl) 353 480 570
merialue (kpl) 310 435 520
maa-alue (kpl) 43 45 50
Muu pelastussuorite (kpl) 460 400 420
merialue (kpl) 302 240 260
maa-alue (kpl) 158 160 160
Päivystyspalvelu ja meripelastuksen työaika (tuntia) 391 000 420 000 404 000
Pelastettu henkilö (kpl) 4 840 4 100 4 200
Estetty onnettomuus (kpl) 7 16 13
Panokset      
Kustannukset (milj. euroa) 7,2 6,7 6,6
Henkilötyövuodet 84 80 79
Tehokkuus      
Tuottavuus (ind) 102 112 111
Taloudellisuus (ind) 96 105 111
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) 3,6 3,6 4,1
Johtamisen laatu (1—5) - - 4,0
Yksiköiden valmius (1—5) - - 4,5
Meritilannekuva (1—5) 3,6 3,6 3,7

Sotilaallinen maanpuolustus

Puolustussuunnitelmat, tilanteen edellyttämä johtamis- ja toimintavalmius sekä valmius joukkojen perustamiseen ylläpidetään. Vastataan osaltaan rajajoukkojen tuottamisesta kouluttamalla varusmiehiä ja järjestämällä kertausharjoituksia.

Sotilaallinen maanpuolustus 2010
toteutuma
2011
arvio
2012
tavoite
       
Tuotokset      
Koulutusvuorokaudet 82 700 87 500 87 800
Panokset      
Kustannukset (milj. euroa) 11,5 11,9 12,0
Henkilötyövuodet 135 140 142
Tehokkuus      
Tuottavuus (ind) 111 113 112
Taloudellisuus (ind) 105 109 112
Toiminnan laatu ja palvelukyky 3,6 3,7 3,8
Suunnitelmavalmius (1—5) 3,1 3,4 3,5
Sijoitettavuus (%) 70 83 83
Koulutettavuus (%) 85 92 92
Sijoitustilanne (1—5) 4,3 4,5 4,5
Koulutus (1—5) 3,7 3,7 3,7
Materiaalivalmius (1—5) 3,4 3,3 3,3

Henkiset voimavarat

Rajavartiolaitoksen henkilökunta on ammattitaitoista ja työkykyistä. Henkilökunta pysyy ja jaksaa työskennellä Rajavartiolaitoksen palveluksessa ja on tyytyväinen työhönsä. Henkilöstön työympäristö on työturvallista.

Henkiset voimavarat 2010
toteutuma
2011
arvio
2012
tavoite
       
Ammattitaidon ylläpito (koulpv/htv) 9 15 12
Lähtövaihtuvuus (%) 0,7 0,6 0,6
Kenttäkelpoisuus (1—5) 4,3 4,4 4,4
Fyysinen kunto (1—5) 4,2 4,3 4,3
Sairastavuus (sa pv/htv) 8,9 8,7 8,4
Tapaturmat (sa pv/htv) 0,7 0,8 0,9
Työilmapiiri (1—5) 3,5 3,6 3,6
Henkilöstön keski-ikä (vuotta) 39 39 39
Koulutustasoindeksi 4,2 4,1 4,1
Sukupuolijakauma (% naisia) 13 12 12

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Bruttomenot 229 228 226 538 226 355
Bruttotulot 6 291 5 467 5 700
Nettomenot 222 937 221 071 220 655
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 29 367    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 30 205    

Momentilta 26.01.22 arvioidaan saatavan ulkorajarahastohankkeisiin 2009—2011 vuosiohjelmista vuonna 2012 yhteensä noin 1,6 milj. euroa.

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot 2 373 1 600 1 700
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 5 252 2 300 3 300
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -2 879 -700 -1 600
Kustannusvastaavuus, % 45 70 52

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Keskitetyt menot (siirto momentille 26.01.01) -68
Yhteiset palvelut (siirto momentille 26.01.03) -249
UMA:n ylläpitomenot (siirto momentilta 26.40.01) 139
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen 262
Palkkausten tarkistukset 3 316
Teknisen valvonnan kehittäminen itärajalla (kertamenon poistuminen) -500
Tuottavuusvähennys (RVL:n omat toimenpiteet) -448
Palvelukeskusvähennys -225
IT-palvelukeskussiirron palautus momentilta 28.20.06 127
Uusien tuottavuustoimien vähennys -452
Merelliset valvontajärjestelmät 1 000
SM:n Kieku-hankkeesta aiheutuvat siirrot 15
Toimintamenosäästö (HO) -1 624
Yhteishankintojen lisääminen (HO -679
Rajatarkastusten automatisointi (HO) -1 000
Tasomuutos -30
Yhteensä -416


2012 talousarvio 220 655 000
2011 III lisätalousarvio 2 914 000
2011 talousarvio 221 071 000
2010 tilinpäätös 223 775 000

70. Ilma- ja vartioalusten hankinta (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 42 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) Rajavartiolaitoksen 1980-luvulla hankittujen partioveneiden uusimiseen

2) ulkovartiolaivan hankintaan sekä hankinnan hallinto-, matka- ja suunnittelukuluihin

3) Rajavartiolaitoksen AB/B 412 helikopterien uusimiseen

4) indeksien ja valuuttakurssien muutoksista aiheutuviin hankintasopimusten mukaisiin menoihin.

Tilausvaltuuksista aiheutuvien indeksien ja valuuttakurssien noususta aiheutuvat lisätarpeet sekä indeksien ja valuuttakurssien alenemisesta syntyvät vähennykset budjetoidaan talousarviossa varainhoitovuoteen kuuluviksi maksuperusteisina.

Valtuus

Vuoden 2011 talousarviossa myönnetty AB/B 412 helikoptereiden uusimiseen tarkoitettu tilausvaltuus uusitaan.

Selvitysosa:Vuoden 2008 talousarviossa ja vuoden 2010 ensimmäisessä lisätalousarviossa Rajavartiolaitokselle myönnettiin tilausvaltuus 23 partioveneen hankintaan. Hankinnan kustannusarvio oli 21 648 000 euroa. Partiovenehankintaa on tarkoitus rahoittaa myös 3 milj. eurolla Euroopan unionin ulkorajarahastosta haettavalla rahoituksella.

Momentille 26.01.22 arvioidaan saatavan kirjaus- ja käyttöoikeutta ulkorajarahaston 2009—2011 vuosiohjelmista vuonna 2012 yksimoottoristen helikoptereiden hankintaan noin 600 000 euroa ja partioveneiden hankintaan noin 700 000 euroa.

Vuoden 2009 toisessa lisätalousarviossa myönnettiin Rajavartiolaitokselle tilausvaltuus yhden ulkovartiolaivan hankintaan sekä 3 000 000 euroa laivan suunnitteluun ja hankinnan valmisteluun. Tilausvaltuus uusittiin vuoden 2010 ensimmäisessä lisätalousarviossa sekä vuoden 2011 talousarviossa sekä korotettiin vuoden 2011 kolmannessa lisätalousarviossa. Hankinta ajoittuu vuosille 2009—2013 ja sen kokonaiskustannusarvio on 97 000 000 euroa. Hankinnasta saa aiheutua menoja vuoden 2012 jälkeen yhteensä 52 000 000 euroa.

Vuoden 2011 talousarviossa Rajavartiolaitos sai tilausvaltuuden AB/B 412 helikopterien uusimiseen. Helikoptereita käytetään rajaturvallisuustehtäviin, meripelastustehtäviin ja muiden viranomaisten vaativiin virka-aputehtäviin. Vanhentuneet helikopterit korvataan enintään neljällä kaksimoottorisella helikopterilla. Hankinnan kokonaiskustannusarvio on 62 000 000 euroa. Hankinnasta saa aiheutua menoja vuoden 2012 jälkeen yhteensä 40 000 000 euroa. Hankkeeseen tullaan hakemaan EU:n ulkorajarahaston 2012 ja 2013 vuosiohjelmista yhteensä 12 000 000 euroa. Lisäksi AB/B 412 helikopterien myynnistä saadaan valtiolle merkittäviä tuloja. Helikopterihankinta on viivästynyt ja tilausvaltuutta ei pystytä käyttämään vuoden 2011 aikana. Tilausvaltuus käytetään vuonna 2012.

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
  2012 2013 2014 Yhteensä vuodesta 2012 lähtien
         
Partiovenehankinnat 4 000 - - 4 000
AB/B 412 helikopterikaluston korvaaminen 22 000 22 000 18 000 62 000
Ulkovartiolaivahankinta 16 000 52 000 - 68 000
Valtuudet yhteensä 42 000 74 000 18 000 134 000


2012 talousarvio 42 000 000
2011 III lisätalousarvio
2011 talousarvio 24 910 000
2010 tilinpäätös 22 710 000