Talousarvioesitys 2012
90. Raha-automaattiyhdistyksen avustukset
Selvitysosa:Valtioneuvosto on antanut arpajaislain (1047/2001) nojalla Raha-automaattiyhdistykselle rahapeliluvan yksinoikeudella raha-automaattien käytettävänä pitämiseen, kasinopelien toimeenpanemiseen sekä pelikasinotoimintaan. Rahapelilupaan perustuvalla toiminnalla Raha-automaattiyhdistys hankkii varoja oikeuskelpoisille yleishyödyllisille yhteisöille ja säätiöille terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen. Varat jaetaan harkinnanvaraisina avustuksina hakemusten perusteella.
Raha-automaattiyhdistys käsittelee avustushakemukset, laatii avustusten jakoehdotuksen ja hallinnoi avustusten maksatusta ja käytön valvontaa raha-automaattiavustuksista säädetyn lain (1056/2001) ja eräistä raha-automaattiavustuksiin sovellettavista määräajoista säädetyn valtioneuvoston asetuksen (1170/2001) mukaisesti. Avustukset myöntää Raha-automaattiyhdistyksen hallituksen ehdotuksen pohjalta valtioneuvosto sosiaali- ja terveysministeriön esittelystä pääsääntöisesti kerran vuodessa.
Raha-automaattiyhdistyksen tuotosta myönnettiin vuonna 2011 avustuksia 268,2 milj. euroa yleishyödyllisille yhteisöille ja säätiöille terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen. Kun lisäksi arpajaislain 22 §:n 2 momentin nojalla osoitettiin Valtiokonttorin käytettäväksi 65,2 milj. euroa sotainvalidien laitosten käyttökustannuksiin, 30,6 milj. euroa rintamaveteraanien kuntoutukseen sekä 3,5 milj. euroa eräissä Suomen sotiin liittyneissä tehtävissä palvelleiden kuntoutukseen, oli Raha-automaattiyhdistyksen tuoton käyttö yhteensä 367,5 milj. euroa. Vuoden 2010 tuotosta jätettiin jakamatta 19,5 milj. euroa.
Raha-automaattiyhdistyksen tuottoa on tarkoitus käyttää vuonna 2012 yhteensä 384 milj. euroa. Tästä määrästä jaettaisiin avustuksina 291 milj. euroa momentilta 33.90.50. Tähän Raha-automaattiyhdistys on varautunut sisällyttämään vuoteen 2009 asti momentilta 33.70.50 maksetun terveyden edistämisen määrärahan niin sanotun järjestöjen osuuden. Lisäksi osoitetaan Valtiokonttorin käyttöön yhteensä 93 milj. euroa sotainvalidien sairaskotien käyttökustannuksiin, rintamaveteraanien kuntoutukseen ja eräiden Suomen sotiin liittyneissä tehtävissä palvelleiden kuntoutukseen. Vastaava tulo 386 295 000 euroa on merkitty momentille 12.33.90. Vuoden 2011 tuottoa jäisi myöhemmin käytettäväksi 31,6 milj. euroa.
50. Avustukset yhteisöille ja säätiöille terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen(arviomääräraha)
Momentille myönnetään 291 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää arpajaislain (1047/2001) 17 §:n 2 momentissa ja 22 §:n 1 ja 3 momentissa mainittuihin tarkoituksiin.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti sopinut Raha-automaattiyhdistyksen kanssa seuraavista tulostavoitteista avustustoiminnalle vuodelle 2012:
Avustustoiminnan lähtökohtana on avustusstrategian (2012—2015) kolme päälinjaa: avustuksia suunnataan 1) terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin vahvistamiseen, 2) terveyttä ja sosiaalista hyvinvointia uhkaavien ongelmien ehkäisemiseen ja 3) ongelmia kohdanneiden kansalaisten ja perheiden auttamiseen.
Järjestöt tarjoavat ihmisille mahdollisuuden osallistua, toimia ja vaikuttaa. Ne edistävät jäsenistönsä, jonkin erityisryhmän, väestönosan tai koko väestön terveyttä ja sosiaalista hyvinvointia. Järjestöt ovat tärkeitä toimijoita terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämisessä ja ko. toimintaan liittyvien uusien toimintatapojen kehittämisessä.
Terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen on jäsennetty avustusstrategiassa kolmen päälinjan muodostamaksi kokonaisuudeksi. Ensimmäiseen päälinjaan sisältyvät toiminnot, joilla vahvistetaan hyvinvoinnin, normaalin arkielämän, yhteisöllisyyden ja osallisuuden toteutumista. Teema-alueita ovat muun muassa ihmisten osallistumisen ja mukanaolon edistäminen, hyvinvoinnille suotuisten elämäntapojen ja valintojen mahdollistaminen sekä ihmisten vaikuttamismahdollisuuksien edistäminen.
Toiseen päälinjaan kuuluvat toiminnot, joilla ehkäistään erilaisia terveyttä ja sosiaalista hyvinvointia uhkaavia ongelmia tai riskejä. Teema-alueita ovat muun muassa terveyttä uhkaavien ongelmien havaitseminen ja varhainen puuttuminen niihin, sosiaalista hyvinvointia ja turvallisuutta uhkaavien ongelmien ehkäiseminen sekä omaehtoisen suoriutumisen edistäminen myös elämän riskitilanteissa sekä ongelmien ja riskien vähentäminen vaikuttamalla niiden kehitykseen.
Kolmannessa päälinjassa on kyse ihmisten auttamisesta ja tukemisesta tilanteissa, joista selviämisessä tarvitaan erityisesti myös kanssaihmisten apua ja tukea. Teema-alueita ovat järjestölähtöisen avun ja tuen tarjoaminen kanssaihmisille, käyttäjä- ja asiakasnäkökulman ja -kokemuksen varmistaminen palveluiden kehittämisessä sekä syrjäytyneiden auttaminen ja tukeminen heidän saamisekseen yhteiskunnan mahdollisuuksien ja palveluiden piiriin.
Elinkeinotoimintaan verrattavaan, korvausta vastaan tapahtuvaan, palvelutoimintaan ei avustuksia myönnetä kilpailun vääristymisen ehkäisemiseksi. Avustukset kohdennetaan siis raha-automaattiavustuksista annetun lain mukaisesti järjestötoimintaan, joka toteutetaan ostopalvelu- ja kilpailuttamisjärjestelmien ulkopuolella.
Palveluihin liittyvässä kehittämistoiminnassa edistetään soveltuvilta osin järjestöjen ja kuntien välistä yhteistoimintaa. Avustusten suuntaamisessa huomioidaan myös hallitusohjelman toteuttamiseen mahdollisesti sisältyvät kehittämis- tms. ohjelmat siltä osin kuin ne soveltuvat Raha-automaattiyhdistyksen avustusstrategian raamittamaan avustusjärjestelmään ja kansalaisjärjestöjen toimintaan.
Avustusmäärärahan käyttö vuosina 2010—2012
Vuodesta 2012 lähtien avustusmäärärahan käyttösuunnitelma tehdään avustusstrategian kolmen päälinjan mukaisella jaottelulla. Sitä tarkentava toimintoryhmäluokitus täsmentyy syksyn 2011 kuluessa.
Avustusstrategian 2012—2015 päälinjojen mukainen esitys (milj. euroa) | |
---|---|
Terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin vahvistaminen | 70 |
Terveyttä ja sosiaalisista hyvinvointia uhkaavien ongelmien ehkäiseminen | 111 |
Ongelmia kohdanneiden auttaminen ja tukeminen | 110 |
Avustusmäärärahan käyttö vuosina 2010—2012 (milj. euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 | 2011 | 2012 | |
Järjestötoiminnan rakenteiden tukeminen | 77 | 75 | 83 |
Matalan kynnyksen osallistumis- ja toimintapaikat | 21 | 25 | 30 |
Loma- ja leiritoiminta | 18 | 18 | 18 |
Viestinnällinen vaikuttaminen ja koulutus | 33 | 32 | 34 |
Ryhmämuotoinen tuki ja toimintakyvyn edistäminen | 25 | 26 | 35 |
Yksilöllinen tuki ja toimintakyvyn edistäminen | 21 | 22 | 33 |
Asumisen edistäminen ja kehittäminen | 47 | 45 | 28 |
Palvelujärjestelmän ja toimintakokonaisuuksien kehittäminen | 8 | 6 | 10 |
Kriisiauttaminen | 28 | 19 | 20 |
Yhteensä | 278 | 268 | 291 |
Avustusmäärärahan käyttö avustuslajeittain vuosina 2010—2012 (milj. euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 | 2011 | 2012 | |
Yleisavustukset | 65 | 52 | 58 |
Kohdennetut toiminta-avustukset | 120 | 123 | 128 |
Investointiavustukset | 34 | 34 | 35 |
Projektiavustukset | 59 | 59 | 70 |
Yhteensä | 278 | 268 | 291 |
2012 talousarvio | 291 000 000 |
2011 talousarvio | 275 005 000 |
2010 tilinpäätös | 278 200 000 |