Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         10. Liikenneverkko
         50. Tutkimus
            (60.) Liiketoiminta
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2012

20. Liikenteen viranomaispalvelut PDF-versio

Selvitysosa:Liikenteen turvallisuuden ja valvonnan arvioidaan olevan melko hyvällä tasolla. Nopea teknologinen kehitys on parantanut liikenteen turvallisuutta ja myös ympäristöystävällisyyttä.

Liikenteen turvallisuusvision mukaan kenenkään ei tarvitse kuolla eikä loukkaantua vakavasti liikenteessä. Vision toteutumista edistetään pitkäjänteisellä ja poikkihallinnollisella liikennejärjestelmän kehittämisellä. Liikennejärjestelmä muodostuu liikenteen infrastruktuurista, sitä käyttävästä liikenteestä, liikenteen ohjauksesta ja hallinnasta sekä näitä koskevista säädöksistä.

Kaupallisessa ja ammatillisessa liikenteessä liikenneturvallisuusvisio on jo saavutettu lukuun ottamatta tieliikennettä. Lento-, meri- ja rautatieliikenteessä tavoitteena on varmistaa saavutettu turvallisuustaso.

Kansainvälisissä liikenteen turvallisuusvertailuissa Suomi on pärjännyt aikaisemmin kohtuullisesti, mutta viimeaikaisten vertailujen perusteella tilanne on muuttunut. Suomen tavoitteena on ollut tieliikenteen turvallisuudessa sijoitus viiden parhaan Euroopan maan joukossa, mutta Euroopan tieliikenteen turvallisuusvertailussa Suomi jäi vuonna 2009 yhdeksännelle tilalle. Viime vuosina tieliikenteen turvallisuuskehitys on ollut nopeinta Etelä-Euroopan maissa. EU:n liikenneturvallisuusohjelmassa esitetty tavoite tieliikenteen kuolemien määrän puolittamisesta vuoteen 2020 mennessä on erittäin suuri haaste suomalaiselle liikenneturvallisuustyölle. Rautatieliikenteen turvallisuusvertailussa Suomi ei myöskään ole sijoittunut kärkimaiden joukkoon.

Ilmastonmuutos ja siitä johtuviin muutoksiin sopeutuminen säilyy jatkossakin keskeisimpänä ympäristöhaasteena. Kasvihuonekaasupäästöjen lisäksi liikenteellä on merkittävä osuus monien muidenkin ympäristöongelmien syntyyn. Näistä haastavimpia ovat merenkulun rikki-, typpi- ja jätevesipäästöt, liikenteestä aiheutuvat hiukkaspäästöt sekä liikenteen aiheuttama melu ja tärinä.

Luvun nimike on muutettu.

01. Liikenteen turvallisuusviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 40 037 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen.

Selvitysosa:Liikenteen turvallisuusvirasto vastaa liikennejärjestelmän sääntely- ja valvontatehtävistä, edistää liikenteen turvallisuutta ja kestävää kehitystä liikennejärjestelmässä sekä tuottaa liikenteen viranomaispalveluja.

Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa alustavasti Liikenteen turvallisuusvirastolle vuodelle 2012 seuraavat toiminnalliset tavoitteet, jotka tukevat pääluokkaperusteluissa liikenteen toimialalle asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita sekä hallinnonalalle asetettuja yhtenäisiä tavoitteita.

Tulostavoite 2010
toteutuma
2011
tavoite
2012
tavoite
       
TUOTOKSET JA LAADUNHALLINTA      
       
Liikenneturvallisuus      
Kaupallinen ja ammattiliikenne      
Lentoliikenneonnettomuuksissa kuolleet, hlö 0 0 0
Rautatieliikenneonnettomuuksissa kuolleet, hlö 0 0 0
Merenkulkuonnettomuuksissa kuolleet, hlö 0 0 0
Tieliikenneonnettomuuksissa kuolleet, enintään, hlö - - 62
Lentotoiminnassa tapahtuneiden vakavien vaaratilanteiden määrä suhteutettuna liikenteen määrään, vähenevä trendi (viiden vuoden keskiarvo) - - toteutuu
Suomalaisille aluksille tapahtuneet onnettomuudet, enintään kpl (neljän vuoden keskiarvo) 27 28 30
Suomen aluevesillä tapahtuneet onnettomuudet, enintään kpl (neljän vuoden keskiarvo) 31 33 35
Yksityinen ja harrasteliikenne      
Vesiliikenneonnettomuuksissa kuolleet, enintään hlö (neljän vuoden keskiarvo) - - 50
Tieliikenneonnettomuuksissa kuolleet, enintään hlö - - 180
Ilmailuonnettomuuksissa kuolleet, enintään hlö (neljän vuoden keskiarvo) - - 3
Ympäristö      
Ympäristöohjelman toteutuminen, toteutuu toimenpiteistä, % - - 90
Sertifioinnin saaminen Trafin ympäristöjärjestelmälle - - toteutuu
Valvonta      
Valvontasuunnitelman toteutuminen, toteutuu toimenpiteistä, % - - 90
Hallinto      
Viraston vastuulla olevien normien antaminen määräajassa, % - - 100
Sertifioinnin saaminen merenkulun operatiivisille toiminnoille - - toteutuu
Viestinnän vaikuttavuus (asteikko 1—5) - - 3,5
Liikenneturvallisuusviestintäsuunnitelman toteutuminen, toteutuu toimenpiteistä, % - - 90
Tutkimusohjelman toteutuminen, toteutuu toimenpiteistä, % - - 90
Onnettomuustutkintakeskuksen suositusten käsittely ja kannanotto suositukseen 90 päivän kuluessa, % - - 100
Ilmailun kansallisen turvallisuusohjelman (State Safety Program) ensimmäinen luonnos valmis 04/2012 mennessä - - toteutuu
Palvelukyky ja laatu      
Suoriudutaan hyvin auditoinneista ja korjataan mahdolliset poikkeamat määräaikoihin mennessä - - toteutuu
Ulkomailla pysäytettyjen suomalaisten alusten määrä, enintään kpl 3 - 2
Kuljettajantutkintojen laadunvarmistussuunnitelman toteutuminen, % - - 90
Sähköisten asiointipalvelujen käyttö      
Ulkoinen operatiivisten järjestelmien liiketoiminnan jatkuvuus (asteikko 1—5), vähintään - - 3,5
Sähköisten palveluiden määrä lisääntynyt lisääntyy lisääntyy
Sähköisten palveluiden käyttöaste - - lisääntyy
Keskeisten asiakas- ja sidosryhmien tyytyväisyys      
Sidosryhmien tyytyväisyys Liikenteen turvallisuusviraston toimintaan (asteikko 1—5) hyvä (3,62) 3,5 3,6
       
TOIMINNALLINEN TEHOKKUUS      
Ennustettujen yksikkökustannusten toteutuminen (ennustetut yksikkökustannukset toteutuvat pääsuoritteissa) 3/5 4/5 4/5
KT1 aikataulun ja budjetin toteutuminen - - toteutuu
Työn tuottavuuden kehittyminen, % 2,62 1 1
Kokonaistuottavuuden kehittyminen, % 5,69 2 2
Julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % 99,5 96 108
Liiketaloudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % 117 128 144
       
HENKISTEN VOIMAVAROJEN HALLINTA      
Työtyytyväisyys (asteikko 1—5) 3,0 3,2 3,2
Henkilöstön määrä, htv 503 516 516

Liikenteen turvallisuusviraston bruttomenot ovat noin 130,0 milj. euroa. Tästä maksullisen toiminnan tuloilla katetaan 89,7 milj. euroa ja loput 40,267 milj. euroa nettomäärärahalla. Nettomäärärahan mitoituksessa on otettu huomioon momentille 11.19.05 budjetoitua lentoliikenteen valvontamaksutulokertymää vastaavat menot 9 960 000 euroa. Lisäksi mitoituksessa on huomioitu ajoneuvoverotustehtävän menot 11 496 000 euroa. Maksuttomien viranomaistehtävien menoina ja maksullisten suoritteiden alijäämäisestä hinnoittelusta johtuen momentin määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon tie- ja rautatieliikenteen osalta 16 104 milj. euroa, ilmailun osalta 14 718 milj. euroa ja merenkulun osalta 9 745 milj. euroa.

Ajoneuvoliikennerekisterin kokonaisuudistuksen kustannusarvio on 37,8 milj. euroa (vuosina 2000—2013). Hanke valmistuu vuoden 2013 aikana. Hankkeesta toteutetaan viimeisenä vaiheena kuljettajatietojärjestelmien (KT1) kehittäminen, johon on vuosille 2009—2013 varattu 7 296 000 euroa. Vuodelle 2012 kuljettajaprojektien menoja kohdistuu yhteensä 1 645 000 euroa. Hankkeeseen kuuluvien ja jo valmistuneiden hankkeiden käyttöönoton varmistaminen toteutetaan käyttöönottoprojekteissa, joihin on varauduttu 20 milj. eurolla (vuosina 2004—2013). Vuodelle 2012 käyttöönottoprojektien menoiksi arvioidaan 3,9 milj. euroa.

Vuoden 2012 IT-projekti-, ylläpito- ja käyttökustannukset ovat kaikkiaan 21,4 milj. euroa.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio

2012
esitys
       
Bruttomenot 115 999 123 671 129 745
Bruttotulot 87 277 88 296 89 708
Nettomenot 28 722 35 375 40 037
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 8 388    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 13 205    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
Julkisoikeudelliset suoritteet 77 858 79 772 81 158
— Tie- ja rautatieliikenne 70 576 72 656 74 345
— Ilmailu 5 094 5 016 4 685
— Merenkulku 2 188 2 100 2 128
Liiketaloudelliset suoritteet (tietopalvelu) 8 527 8 524 8 550
Tuotot yhteensä 86 385 88 296 89 708
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset      
Julkisoikeudelliset suoritteet 72 328 83 530 75 218
— Tie- ja rautatieliikenne 64 894 74 443 68 188
— Ilmailu 5 050 5 534 4 654
— Merenkulku 2 384 3 553 2 376
Liiketaloudelliset suoritteet (tietopalvelu) 6 230 6 634 5 948
Kustannukset yhteensä 78 558 90 164 81 166
       
Kustannusvastaavuus (tuotot -kustannukset)      
Julkisoikeudelliset suoritteet 5 530 -3 758 5 940
— Tie- ja rautatieliikenne 5 682 -1 787 6 157
— Ilmailu 44 -518 31
— Merenkulku -196 -1 453 -248
Liiketaloudelliset suoritteet (tietopalvelu) 2 399 1 890 2 602
Kustannusvastaavuus yhteensä 7 929 -1 868 8 542
       
Kustannusvastaavuus, %      
Julkisoikeudelliset suoritteet 108 96 108
— Tie- ja rautatieliikenne 109 98 109
— Ilmailu 101 91 101
— Merenkulku 92 59 90
Liiketaloudelliset suoritteet (tietopalvelu) 137 128 144
Kustannusvastaavuus, % yhteensä 110 98 111

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Siirto momentilta 31.01.01 (Eurocontrol jäsenmaksu) 3 000
Siirto momentilta 31.01.01 (Tukes-sopimus) 85
Siirto momentilta 31.01.40 (Suomen Ilmailuliitto ry:n tuki) 193
Palkkausten tarkistukset 150
Lentoliikenteen valvontamaksun tarkistus 1 660
Rakennekorjaus 390
Kertaluonteisen menon poistuminen -40
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen -96
Toimintamenosäästö (HO) -410
Yhteishankintojen lisääminen (HO) -270
Yhteensä 4 662


2012 talousarvio 40 037 000
2011 III lisätalousarvio 45 000
2011 talousarvio 35 375 000
2010 tilinpäätös 33 539 000