Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Hallinto
         20. Maatalous
              43. Porotalouden edistäminen
              51. Kalatalouden edistäminen
         50. Vesitalous
         60. Metsätalous
         63. Metsähallitus
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2012

01. Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 16 926 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös kalanviljelylaitosten ja tutkimusasemien sijoitusmenoiksi luettavien perusparannuksista aiheutuvien menojen maksamiseen sekä EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen (RKTL) tehtävänä on tuottaa tutkittua tietoa ja asiantuntijapalveluita kala- ja riistavarojen kestävän ja monipuolisen käytön tukemiseksi, luonnon monimuotoisuuden ylläpitämiseksi sekä kala-, riista- ja porotalouden elinvoimaisuuden turvaamiseksi. Lisäksi RKTL kehittää kala- ja porotalouden elinkeinoja sekä tuottaa kalatalouden tilastot sekä tietoa kalan, riistan ja poron käytöstä, jalostuksesta ja kaupasta. Kala- ja riistavarojen runsauden ja hyödyntämisen seurannassa otetaan huomioon maa- ja metsätalousministeriön strategiset tavoitteet sekä erityisesti kalakantojen tilan ja riistaeläinten levinneisyyden, runsauden ja vahinkomäärien aiheuttamat muutostarpeet.

RKTL tukee pääluokkaperustelussa esitettyjen maa- ja metsätalousministeriön toimialan vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista seuraavasti:

  • osallistuu elinkeinokalatalouden sektorikohtaisten kehittämisohjelmien toimeenpanoon sekä EU:n Itämeristrategian vesiviljelyosion edellyttämiin tutkimus- ja kehittämistehtäviin
  • huolehtii elinkeinokalatalouden alkutuotantoon liittyvän tutkimustiedon tuottamisesta ja analysoinnista
  • tuottaa tietoa vapaa-ajankalastuksen ekologisista, sosiaalisista ja taloudellisista vaikutuksista vapaa-ajan kalatalouden kehittämisstrategian ja kalastusmatkailun kehittämisen valtakunnallisen toimenpideohjelman toteuttamiseksi
  • tuottaa tietoa kalatiestrategian toteuttamiseksi
  • vastaa riistakantojen kannanarvioinneista kehittäen erityisesti suurpetokantojen tutkimusta sekä huolehtimalla lisäksi saalistilastoinnista ja sen kehittämisestä erityisesti sähköisen saalistiedon keruujärjestelmän osalta
  • huolehtii taantuvien riistalajien edellyttämästä tutkimuksesta
  • huolehtii riistakonfliktien ja riistaeläinten aiheuttamien vahinkojen hallintaa koskevasta tutkimuksesta mm. kehittäen riistakonfliktien vaihtoehtoisia hallintamalleja ja -menetelmiä sekä tutkien kannansäätelyn dynamiikkaa
  • tuottaa tutkimuksellista perustaa riistalaji- ja elinympäristökohtaisten kannanhoitosuunnitelmien laadintaan ja päivittämiseen sekä ottamalla toiminnassaan huomioon keskeisimpien jo valmistuneiden riistaeläinlajeja tai niiden elinympäristöjä koskevien hoitosuunnitelmien toimenpide-ehdotukset ja tutkimustarpeet sekä julkisen riistakonsernin strategiset tavoitteet
  • huolehtii porolaidunten tilan arvioinnista sekä poronhoidon ja porotalouden tutkimuksesta erityisesti osana arktista tutkimusta.

Maa- ja metsätalousministeriö asettaa vuoden 2012 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitokselle seuraavat alustavat tulostavoitteet:

Toiminnallinen tuloksellisuus

Toiminnallinen tehokkuus

Toimintaa tehostetaan ja sopeutetaan tehtävät käytettävissä oleviin voimavaroihin. Lisätään tuottavuutta mm. lisäämällä yhteistyötä Luonnonvara- ja ympäristötutkimuksen yhteenliittymän (LYNET) sisällä sekä toteuttamalla vuonna 2011 laadittua sopeuttamissuunnitelmaa. Sopeuttamissuunnitelmaan sisältyy mm. organisaation kehittämistoimia, toimipaikkaverkoston kehittämissuunnitelma ja eräiden tehtävien lakkauttaminen. Lisäksi osallistutaan valtiohallinnon yhteisiin kehittämishankkeisiin. Suurpetokantojen arvioinnin tehostamiseen ja kehittämiseen lisätään 0,5 milj. euroa.

Tunnuslukutaulukko toiminnallisesta tuloksellisuudesta v. 2010—20121)
  Kustannukset, milj. euroa Htv Tulot, milj. euroa
  Tot. Arvio Arvio Tot. Arvio Arvio Tot. Arvio Arvio
Päätoiminnot 2010 2011 2012 2010 2011 2012 2010 2011 2012
                   
Tutkimus- ja kehittämistoiminta 7,61 6,83 6,77 105 133 100 1,82 1,36 1,33
— kalantutkimus2) 3,72 4,00 3,55 56 79 54 1,16 0,80 0,82
— elinkeino- ja yhteiskuntatutkimus 1,52 1,30 1,50 19 24 19 0,38 0,35 0,30
— riistantutkimus 1,93 1,30 1,32 24 25 21 0,26 0,16 0,16
— porontutkimus 0,44 0,23 0,40 6 5 6 0,02 0,05 0,05
                   
Muut palvelut ulkoisille asiakkaille 4,06 2,40 3,85 18 19 19 2,40 1,71 1,71
— sopimuskasvatus 0,96 0,90 0,85 - 1 1 - - -
— vesiviljelyn maksullinen toiminta 1,88 0,80 1,80 13 13 13 1,54 1,11 1,11
— maksulliset tutkimus- ja asiantuntijasuoritteet ja muu palvelutuotanto 1,22 0,70 1,20 5 5 5 0,86 0,60 0,60
                   
Muiden julkishyödykkeiden tuottaminen ja viranomaistoiminta 13,08 13,44 13,58 160 138 166 1,86 1,29 1,00
                   
Suurpetokantojen arviointi3) - 0,50 1,00 - 3 4 - - -
                   
Muiden riistakantojen ja kalavarojen arviointi ja tilastointi 5,32 4,94 5,20 74 57 72 1,28 0,80 0,80
— tutkimuksen asiantuntijatoiminta 2,78 2,50 2,72 31 21 30 0,24 0,10 0,10
— kalakantojen hoito 1,77 0,50 1,58 9 7 7 0,34 0,10 0,10
— vesiviljely 3,21 5,00 3,08 46 50 53 - 0,29 -
Yhteensä 24,75 22,67 24,20 283 290 285 6,08 4,36 4,04

1) Luvut sisältävät momentilta 30.50.20 myönnettävän määrärahan ja 12 henkilötyövuotta.

2) Kalantutkimusluvut sisältävät 0,150 milj. euroa Tenon ja Näätämöjokien kalastussopimusten mukaisia kalavarojen seurantatutkimuksen määrärahoja.

3) Vuoden 2010 kustannukset sisältyvät kohtiin "Riistantutkimus" ja "Muiden riistakantojen ja kalavarojen arviointi ja tilastointi".

Tutkimuslaitoksen ulkopuolisen rahoituksen määrän arvioidaan pysyvän saavutetulla tasolla. Menoista katetaan 30 % ulkopuolisella rahoituksella, joka hankitaan yksityiseltä ja julkiselta sektorilta. Maksullisen toiminnan ja yhteistyörahoituksen tulot pyritään säilyttämään saavutetulla tasolla. Vesiviljelyn maksullisen toiminnan kannattavuutta parannetaan suunnitelluilla ja aloitetuilla toimenpiteillä.

Tuotokset ja laadunhallinta

Tutkimuksen yhteiskunnallista palvelukykyä parannetaan lisäämällä ongelmien monitieteellistä käsittelyä ja tarjoamalla ratkaisumalleja. Tutkimuslaitos on verkottunut Helsingissä, Joensuussa, Jyväskylässä, Oulussa ja Turussa yliopistojen kanssa muodostaen tutkimusyhteisöjä. Lisäksi laitos toimii yhteistyössä kansainvälisten tutkimuslaitosten kanssa.

Asiantuntijatyötä lisätään. Tuotetaan tieteellisten kriteerien mukaista korkeatasoista tietoa ja pidetään tieteellisen julkaisutoiminnan määrä saavutetulla tasolla. Vesiviljelyn tuotantomääriä supistetaan.

Parannetaan tietoturvaa. Projektityöskentelyä evaluointijärjestelmineen vahvistetaan edelleen. Lisäksi kehitetään seurantamenetelmiä ja analyyseja. Vesiviljelyn, kannanarvioinnin ja tilastoinnin sekä tutkimuksen toiminnan laatu varmistetaan toimintajärjestelmillä.

Tuotannon tunnusluvut
  2010
toteutuma
2011
arvio
2012
tavoite
       
Annetut lausunnot 81 100 95
Työryhmäjäsenyydet 365 305 300
Tieteelliset julkaisut (3 vuoden ka) 90 73 80
Kanta-arvioinnit ja tilastot 23 22 23
Mäti, litraa 3 047 4 000 4 300
Laitospoikaset, 1 000 py á 50 g/kpl 1 761 1 400 1 500
Luonnonravintopoikaset, 1 000 py á 5 g/kpl 1 339 1 100 1 400

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Bruttomenot 22 579 21 223 20 966
Bruttotulot 6 041 4 040 4 040
Nettomenot 16 538 17 183 16 926
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 2 647    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 2 398    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkausten tarkistukset 249
Tuottavuustoimet (-6 htv) -240
Tuottavuussäästöjen kertaluonteisen käytön poisto -1 000
Tuottavuussäästöjen tilapäinen käyttö (1 htv) 120
Toimintamenosäästön palautus 200
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen -86
Suurpetokantojen seuranta 500
Yhteensä -257


2012 talousarvio 16 926 000
2011 III lisätalousarvio 120 000
2011 talousarvio 17 183 000
2010 tilinpäätös 16 289 000