Talousarvioesitys 2012
01. Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 16 926 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kalanviljelylaitosten ja tutkimusasemien sijoitusmenoiksi luettavien perusparannuksista aiheutuvien menojen maksamiseen sekä EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen (RKTL) tehtävänä on tuottaa tutkittua tietoa ja asiantuntijapalveluita kala- ja riistavarojen kestävän ja monipuolisen käytön tukemiseksi, luonnon monimuotoisuuden ylläpitämiseksi sekä kala-, riista- ja porotalouden elinvoimaisuuden turvaamiseksi. Lisäksi RKTL kehittää kala- ja porotalouden elinkeinoja sekä tuottaa kalatalouden tilastot sekä tietoa kalan, riistan ja poron käytöstä, jalostuksesta ja kaupasta. Kala- ja riistavarojen runsauden ja hyödyntämisen seurannassa otetaan huomioon maa- ja metsätalousministeriön strategiset tavoitteet sekä erityisesti kalakantojen tilan ja riistaeläinten levinneisyyden, runsauden ja vahinkomäärien aiheuttamat muutostarpeet.
RKTL tukee pääluokkaperustelussa esitettyjen maa- ja metsätalousministeriön toimialan vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista seuraavasti:
- osallistuu elinkeinokalatalouden sektorikohtaisten kehittämisohjelmien toimeenpanoon sekä EU:n Itämeristrategian vesiviljelyosion edellyttämiin tutkimus- ja kehittämistehtäviin
- huolehtii elinkeinokalatalouden alkutuotantoon liittyvän tutkimustiedon tuottamisesta ja analysoinnista
- tuottaa tietoa vapaa-ajankalastuksen ekologisista, sosiaalisista ja taloudellisista vaikutuksista vapaa-ajan kalatalouden kehittämisstrategian ja kalastusmatkailun kehittämisen valtakunnallisen toimenpideohjelman toteuttamiseksi
- tuottaa tietoa kalatiestrategian toteuttamiseksi
- vastaa riistakantojen kannanarvioinneista kehittäen erityisesti suurpetokantojen tutkimusta sekä huolehtimalla lisäksi saalistilastoinnista ja sen kehittämisestä erityisesti sähköisen saalistiedon keruujärjestelmän osalta
- huolehtii taantuvien riistalajien edellyttämästä tutkimuksesta
- huolehtii riistakonfliktien ja riistaeläinten aiheuttamien vahinkojen hallintaa koskevasta tutkimuksesta mm. kehittäen riistakonfliktien vaihtoehtoisia hallintamalleja ja -menetelmiä sekä tutkien kannansäätelyn dynamiikkaa
- tuottaa tutkimuksellista perustaa riistalaji- ja elinympäristökohtaisten kannanhoitosuunnitelmien laadintaan ja päivittämiseen sekä ottamalla toiminnassaan huomioon keskeisimpien jo valmistuneiden riistaeläinlajeja tai niiden elinympäristöjä koskevien hoitosuunnitelmien toimenpide-ehdotukset ja tutkimustarpeet sekä julkisen riistakonsernin strategiset tavoitteet
- huolehtii porolaidunten tilan arvioinnista sekä poronhoidon ja porotalouden tutkimuksesta erityisesti osana arktista tutkimusta.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa vuoden 2012 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitokselle seuraavat alustavat tulostavoitteet:
Toiminnallinen tuloksellisuus
Toiminnallinen tehokkuus
Toimintaa tehostetaan ja sopeutetaan tehtävät käytettävissä oleviin voimavaroihin. Lisätään tuottavuutta mm. lisäämällä yhteistyötä Luonnonvara- ja ympäristötutkimuksen yhteenliittymän (LYNET) sisällä sekä toteuttamalla vuonna 2011 laadittua sopeuttamissuunnitelmaa. Sopeuttamissuunnitelmaan sisältyy mm. organisaation kehittämistoimia, toimipaikkaverkoston kehittämissuunnitelma ja eräiden tehtävien lakkauttaminen. Lisäksi osallistutaan valtiohallinnon yhteisiin kehittämishankkeisiin. Suurpetokantojen arvioinnin tehostamiseen ja kehittämiseen lisätään 0,5 milj. euroa.
Tunnuslukutaulukko toiminnallisesta tuloksellisuudesta v. 2010—20121) | |||||||||
Kustannukset, milj. euroa | Htv | Tulot, milj. euroa | |||||||
Tot. | Arvio | Arvio | Tot. | Arvio | Arvio | Tot. | Arvio | Arvio | |
Päätoiminnot | 2010 | 2011 | 2012 | 2010 | 2011 | 2012 | 2010 | 2011 | 2012 |
Tutkimus- ja kehittämistoiminta | 7,61 | 6,83 | 6,77 | 105 | 133 | 100 | 1,82 | 1,36 | 1,33 |
— kalantutkimus2) | 3,72 | 4,00 | 3,55 | 56 | 79 | 54 | 1,16 | 0,80 | 0,82 |
— elinkeino- ja yhteiskuntatutkimus | 1,52 | 1,30 | 1,50 | 19 | 24 | 19 | 0,38 | 0,35 | 0,30 |
— riistantutkimus | 1,93 | 1,30 | 1,32 | 24 | 25 | 21 | 0,26 | 0,16 | 0,16 |
— porontutkimus | 0,44 | 0,23 | 0,40 | 6 | 5 | 6 | 0,02 | 0,05 | 0,05 |
Muut palvelut ulkoisille asiakkaille | 4,06 | 2,40 | 3,85 | 18 | 19 | 19 | 2,40 | 1,71 | 1,71 |
— sopimuskasvatus | 0,96 | 0,90 | 0,85 | - | 1 | 1 | - | - | - |
— vesiviljelyn maksullinen toiminta | 1,88 | 0,80 | 1,80 | 13 | 13 | 13 | 1,54 | 1,11 | 1,11 |
— maksulliset tutkimus- ja asiantuntijasuoritteet ja muu palvelutuotanto | 1,22 | 0,70 | 1,20 | 5 | 5 | 5 | 0,86 | 0,60 | 0,60 |
Muiden julkishyödykkeiden tuottaminen ja viranomaistoiminta | 13,08 | 13,44 | 13,58 | 160 | 138 | 166 | 1,86 | 1,29 | 1,00 |
Suurpetokantojen arviointi3) | - | 0,50 | 1,00 | - | 3 | 4 | - | - | - |
Muiden riistakantojen ja kalavarojen arviointi ja tilastointi | 5,32 | 4,94 | 5,20 | 74 | 57 | 72 | 1,28 | 0,80 | 0,80 |
— tutkimuksen asiantuntijatoiminta | 2,78 | 2,50 | 2,72 | 31 | 21 | 30 | 0,24 | 0,10 | 0,10 |
— kalakantojen hoito | 1,77 | 0,50 | 1,58 | 9 | 7 | 7 | 0,34 | 0,10 | 0,10 |
— vesiviljely | 3,21 | 5,00 | 3,08 | 46 | 50 | 53 | - | 0,29 | - |
Yhteensä | 24,75 | 22,67 | 24,20 | 283 | 290 | 285 | 6,08 | 4,36 | 4,04 |
---|
1) Luvut sisältävät momentilta 30.50.20 myönnettävän määrärahan ja 12 henkilötyövuotta.
2) Kalantutkimusluvut sisältävät 0,150 milj. euroa Tenon ja Näätämöjokien kalastussopimusten mukaisia kalavarojen seurantatutkimuksen määrärahoja.
3) Vuoden 2010 kustannukset sisältyvät kohtiin "Riistantutkimus" ja "Muiden riistakantojen ja kalavarojen arviointi ja tilastointi".
Tutkimuslaitoksen ulkopuolisen rahoituksen määrän arvioidaan pysyvän saavutetulla tasolla. Menoista katetaan 30 % ulkopuolisella rahoituksella, joka hankitaan yksityiseltä ja julkiselta sektorilta. Maksullisen toiminnan ja yhteistyörahoituksen tulot pyritään säilyttämään saavutetulla tasolla. Vesiviljelyn maksullisen toiminnan kannattavuutta parannetaan suunnitelluilla ja aloitetuilla toimenpiteillä.
Tuotokset ja laadunhallinta
Tutkimuksen yhteiskunnallista palvelukykyä parannetaan lisäämällä ongelmien monitieteellistä käsittelyä ja tarjoamalla ratkaisumalleja. Tutkimuslaitos on verkottunut Helsingissä, Joensuussa, Jyväskylässä, Oulussa ja Turussa yliopistojen kanssa muodostaen tutkimusyhteisöjä. Lisäksi laitos toimii yhteistyössä kansainvälisten tutkimuslaitosten kanssa.
Asiantuntijatyötä lisätään. Tuotetaan tieteellisten kriteerien mukaista korkeatasoista tietoa ja pidetään tieteellisen julkaisutoiminnan määrä saavutetulla tasolla. Vesiviljelyn tuotantomääriä supistetaan.
Parannetaan tietoturvaa. Projektityöskentelyä evaluointijärjestelmineen vahvistetaan edelleen. Lisäksi kehitetään seurantamenetelmiä ja analyyseja. Vesiviljelyn, kannanarvioinnin ja tilastoinnin sekä tutkimuksen toiminnan laatu varmistetaan toimintajärjestelmillä.
Tuotannon tunnusluvut | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 tavoite |
|
Annetut lausunnot | 81 | 100 | 95 |
Työryhmäjäsenyydet | 365 | 305 | 300 |
Tieteelliset julkaisut (3 vuoden ka) | 90 | 73 | 80 |
Kanta-arvioinnit ja tilastot | 23 | 22 | 23 |
Mäti, litraa | 3 047 | 4 000 | 4 300 |
Laitospoikaset, 1 000 py á 50 g/kpl | 1 761 | 1 400 | 1 500 |
Luonnonravintopoikaset, 1 000 py á 5 g/kpl | 1 339 | 1 100 | 1 400 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Bruttomenot | 22 579 | 21 223 | 20 966 |
Bruttotulot | 6 041 | 4 040 | 4 040 |
Nettomenot | 16 538 | 17 183 | 16 926 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 647 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 398 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palkkausten tarkistukset | 249 |
Tuottavuustoimet (-6 htv) | -240 |
Tuottavuussäästöjen kertaluonteisen käytön poisto | -1 000 |
Tuottavuussäästöjen tilapäinen käyttö (1 htv) | 120 |
Toimintamenosäästön palautus | 200 |
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen | -86 |
Suurpetokantojen seuranta | 500 |
Yhteensä | -257 |
2012 talousarvio | 16 926 000 |
2011 III lisätalousarvio | 120 000 |
2011 talousarvio | 17 183 000 |
2010 tilinpäätös | 16 289 000 |