Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Hallinto
         20. Maatalous
              44. Luonnonhaittakorvaus
         50. Vesitalous
         60. Metsätalous
         63. Metsähallitus
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2012

01. Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 33 740 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) maksullisen toiminnan hintojen alentamiseen valiotaimituotannon osalta enintään 80 000 euroa

2) Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen toiminnasta aiheutuviin sijoitusmenoiksi luettaviin talonrakennus- sekä maa- ja vesirakennustöihin

3) kasvinsuojeluaineiden tarkastus- ja testaustoiminnasta aiheutuvien Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen menojen maksamiseen

4) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen

5) virastojen ja laitosten osallistumisesta kehitysyhteistyöhön annetussa laissa (382/1989) tarkoitettujen hankkeiden toteuttamiseksi määrärahan siirtoon ulkomaille vähäisten rahoitusennakoiden maksamiseen kehitysyhteistyön kohdemaille edellyttäen, että vastaava meno veloitetaan momentin 24.30.66 määrärahasta.

Selvitysosa:Ruuantuotannon globaalit haasteet koskevat myös Suomea. Ilmastonmuutos, fossiillisten raaka-aineiden korvaaminen, väestönkasvu ja makrotaloudelliset muutokset edellyttävät voimakasta tutkimuspanosta. Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen (MTT) tehtävänä on tutkimustiedon ja palveluiden tuottaminen yhteiskunnan kannalta oleellisimpiin maa- ja elintarviketalouden kysymyksiin sekä yhteiskunnallisen päätöksenteon tueksi. Toinen tärkeä ja kasvava rooli on tutkimusosaamisen hyödyntäminen elinkeinojen kilpailukyvyn kehittämisessä uusia toimintamalleja ja teknologiaa kehittäen. Erityisesti MTT:n tavoitteena on myös varmistaa vihreän biotalouden kasvu maa- ja elintarvikesektorilla. Ruokaturva, kestävä ja vastuullinen biotalous, ilmastonmuutoksen ehkäisy ja siihen sopeutuminen sekä maa- ja elintarviketalouden tuotantoa ja maaseudun kehittämistä tukeva tutkimus ovat MTT:lle keskeisimpiä tutkimusalueita.

Lisäksi MTT:llä on viranomais- ja asiantuntijatehtäviä, joissa hyödynnetään tutkimuksen yhteydessä hankittavaa asiantuntemusta. MTT:llä on laaja vastuu kansallisessa innovaatiotoiminnassa maa- ja puutarhatalouden, maaseudun kehittämisen ja elintarvikkeiden laadun ja turvallisuuden politiikkasektoreilla. MTT:n tutkimus rakentaa keskeistä tietopohjaa koko elintarvikeketjun tuotantopanosten ja raaka-aineiden tuotannosta ja jalostuksesta elintarvikemarkkinoihin ja kuluttajien valintoihin.

Ohjelmapohjaisessa tutkimuksessa MTT hyödyntää monitieteisyyttään ja kytkee yhteen vahvaa osaamista luonnontieteiden, teknologiakehityksen sekä talous- ja yhteiskuntatieteiden tutkimusaloilla. Näin synnytetään sekä strategisen tutkimuksen läpimurtoja että uusia innovatiivisia, perinteiset arvoketjut ylittäviä toimintatapoja ja käytännön ratkaisuja yhteiskunnan toimijoiden tarpeisiin. MTT osallistuu aktiivisesti maa- ja metsätalousministeriön ja ympäristöministeriön hallinnonalojen yhteisen Luonnonvara- ja ympäristötutkimuksen yhteenliittymän (LYNET) toimintaan.

MTT tukee pääluokkaperusteluissa esitettyjen maa- ja metsätalousministeriön toimialan vaikuttavuustavoitteidensaavuttamista seuraavasti:

  • Tuottaa tietoa maaseudun osaamisen ja yritystoiminnan vahvistamiseksi ja arvioi EU:n ja kansallisten politiikkojen tehokkuutta maaseutukehityksen osalta.
  • Tukee maaseudun kestävää elinvoimaa. Tutkimus tukee sitä, että harvaan asutun maaseudun ja ydinmaaseudun väestökehitys muuttuu tasapainoiseksi, työllisyys paranee ja elinkeinotoiminta monipuolistuu.
  • Tuottaa uusia menetelmiä ja toimintamalleja sekä teknologisia ratkaisuja maa- ja puutarhatalouden kannattavuuden ja kestävyyden turvaamiseksi.
  • Tuottaa ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, ravinnekuormituksen ja kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi ja luonnon monimuotoisuuden edistämiseksi ja edistää maa- ja elintarviketaloudessa hyödynnettävien luonnonvarojen kestävää käyttöä.
  • Vastaa kansallisten kasvi- ja eläingeenivaraohjelmien koordinoinnista ja maatalouden kasvihuonekaasupäästöjen inventoinnista Suomessa.
  • Kehittää maataloustuotantoon, maa- ja elintarviketalouden sivuvirtoihin ja uusiokäyttöön perustuvia energiaratkaisuja ja innovaatioita materiaalikierron hyödyntämisen tehostamiseksi.
  • Kehittää maatalouden ja elintarvikeketjun vastuullisuutta, kannattavuutta ja kilpailukykyä.
  • Tuottaa tietoa ja menetelmiä kasvien ja eläinten terveyden edistämiseksi, eläinten hyvinvoinnin parantamiseksi ja kuluttajiin kohdistuvien riskien vähentämiseksi.
  • Osallistuu elintarvikkeiden ja niiden tuotantoprosessien kehittämiseen ja edistää osaamisellaan elintarvikeketjun tarvitseman laadukkaan ja kuluttajien hyvinvointia edistävän raaka-aineen tuotantoa.

Maa- ja metsätalousministeriö asettaa vuoden 2012 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen alustavasti MTT:lle seuraavat tulostavoitteet:

Toiminnallinen tuloksellisuus

Toiminnallinen tehokkuus

Toiminnan suuntaaminen politiikkasektoreille
  2010 tilinpäätös 2011 arvio 2012 arvio
  Kustannukset1) Kustannukset1) Kustannukset1)
  1 000 € Htv2) 1 000 € Htv2) 1 000 € Htv2)
             
1. Maaseudun kehittäminen 7 563 114 5 700 97 7 500 124
— Tutkimus 6 960 105 4 800 83 6 600 110
— Asiantuntijatehtävät 603 9 900 14 900 14
2. Maa- ja puutarhatalous 26 700 403 24 100 406 24 900 382
— Tutkimus 21 765 329 19 300 328 19 900 303
— Asiantuntijatehtävät 4 935 74 4 800 78 5 000 79
3. Elintarvikkeiden turvallisuus ja laatu 7 990 120 8 200 143 9 100 139
— Tutkimus 7 561 114 7 400 131 8 200 125
— Asiantuntijatehtävät 429 6 800 12 900 14
4. Muu tutkimustoiminta ja muut asiantuntijatehtävät 5 913 90 4 700 85 5 100 83
— Muut tutkimustehtävät 1 188 18 800 12 1 000 15
— Muut asiantuntijatehtävät 2 621 39 1 900 42 2 300 37
— Tutkimusyhteisöä palvelevat asiantuntijatehtävät 2 104 33 2 000 31 1 800 31
Tutkimustoiminta ja asiantuntijatehtävät yhteensä 48 166 727 42 700 731 46 600 728
— Tutkimus 37 474 566 32 300 554 35 700 553
— Asiantuntijatehtävät 10 692 161 10 400 177 10 900 175

1) MTT:n tutkimustoiminnan ja asiantuntijatehtävien kokonaiskustannukset. Ei sisällä maksullista toimintaa.

2) 2010 TP kokonaishenkilötyövuosimäärä vähennettynä maksullisen toiminnan henkilötyövuosilla (37 htv) (vuoden 2010 TP MTT:n kokonaishenkilötyövuosimäärä oli 764 htv), 2011 TA momentin 30.20.01 htv-kiintiö (769 htv) vähennettynä maksullisen toiminnan henkilötyövuosilla (38 htv), 2012 TAE momentin 30.20.01 htv-kiintiö (766 htv) vähennettynä maksullisen toiminnan henkilötyövuosilla (38 htv).

Vuonna 2012 voimavaroja suunnataan seuraaviin LYNET:in tutkimusohjelmiin: (1) Itämeri, (2) Ilmastonmuutos, (3) Biotalous ja (4) Kestävä maankäyttö, jota MTT koordinoi. Lisäksi LYNET:llä on vuonna 2012 erityisesti seuraavat toiminnalliset tavoitteet:

  • Tietovarantojen hyödyntämisen ja aineistojen yhteiskäytön tehostaminen: yhteisen aineistopolitiikan täytäntöönpano
  • Tietojärjestelmiä koskevan yhteistyön tiivistäminen: IT-järjestelmien yhteensopivan kokonaisuuden kehittäminen, yhteiset järjestelmähankinnat, yhteistyö valtionhallinnon Kieku-tietojärjestelmän käyttöönottoon valmistautumisessa.

Vuonna 2012 MTT:n tutkimusohjelmien määrää (8 kpl vuonna 2011) ja profiilia muokataan ohjelmien sisäisen ja ulkoisen arvioinnin sekä MTT:n uudistetun strategian perusteella. Lisäksi vuonna 2012:

  • Panostetaan aktiivisesti asiakasrahoitteisen tutkimustoiminnan kasvattamiseen ja asiakaslähtöiseen tutkimukseen
  • Osaamista kehitetään tiiviissä vuorovaikutuksessa kansainvälisten ja kansallisten yliopistojen ja tutkimuslaitosten kanssa
  • Strategisia kumppanuuksia kehitetään molempia osapuolia hyödyttävällä periaatteella
  • Tuotteistettujen palveluiden markkinointia ja asiakaspalvelua ja IPR:n hyödyntämistä tehostetaan
  • Kehitetään osaamisen kaupallistamista sekä asiakkuuksien johtamista 'MTT Consulting' -toimintamallilla
  • Tiedon ja teknologian siirtoa kehitetään yhdessä tulosten käyttäjien ja innovaatioketjun muiden toimijoiden kanssa
  • MTT jatkaa toimintansa ja rakenteidensa uudistamista vuonna 2012. Se merkitsee nykyistä vähemmän toimisto- ja laboratoriotilaa, eläintiloja ja muita rakennuksia. Kenttäkokeita tehdään aiempaa rajatummin. MTT hyödyntää enenevästi yhteistä tutkimusinfrastruktuuria muiden tutkimuslaitosten ja yliopistojen kanssa. Uudistus muuttaa henkilöstön tehtäviä ja tekee mahdolliseksi merkittäviä muutoksia teknisen henkilöstön määrässä.
  • MTT:n toiminnalliseen ja rakenteelliseen uudistukseen liittyen MTT on tehostanut toimitilojen käyttöä ja luopunut sellaisista toimitiloista, jotka eivät ole tutkimukselle välttämättömiä tai ovat teknisesti vanhentuneet. Vuonna 2012 toimitila-ala edelleen supistuu noin 71 000 m2:iin (2008: 100 000 m2). Uudistus on koskenut tai koskee kaikkia 14 toimipaikkaa. Kiinteistöjen hallinnan siirtoa Senaatti-kiinteistöltä MTT:lle Jokioisten, Maaningan ja Piikkiön toimipaikoissa selvitetään edelleen. Toimipaikat ovat MTT:n tutkimusinfrastruktuurin kannalta strategisesti tärkeimmät.
Taloudellisuuden ja tuottavuuden tunnuslukuja
  2010
toteutuma
2011
talousarvio
2012
esitys
       
1. Tutkimustoiminnan ja asiantuntijatehtävien kokonaiskustannukset/tutkija, htv, 1 000 € 159 151 154
2. Tutkimustoiminnan ja asiantuntijatehtävien kokonaiskustannukset/julkaisu, 1 000 € 31 33 31
3. Tutkimustoiminnan ja asiantuntijatehtävien kokonaiskustannukset/asiakkaita palvelevat tuotokset, 1 000 € 251 246 238
4. Yhteishankerahoituksen ja maksullisen toiminnan tuotot/tutkija, htv, 1 000 € 55 48 55
5. Julkaisut yhteensä, kpl 1 576 1 335 1 530
— joista asiantuntijatarkastettuja tieteellisiä artikkeleita kpl/tutkija 0,6 0,8 0,7
— joista muita julkaisuja kpl/tutkija 4,6 3,7 4,3

Tuotokset ja laadunhallinta

Tuotokset keskeisistä suoritteista (kpl)
  2010
toteutuma
2011
talousarvio
2012
esitys
       
Asiantuntijatarkastetut tieteelliset artikkelit 182 225 220
Ammattilehtiartikkelit 501 450 520
Yleislehtiartikkelit 51 60 90
Muut julkaisut 842 600 700
Julkaisut yhteensä 1 576 1 335 1 530
       
Tuotokset asiakkaiden päätöksenteon tueksi 133 110 130
Uudet tuotteet 6 8 10
Keksintöilmoitukset ja patentit 5 12 10
Analyysimenetelmät ja muut tutkimusta palvelevat tuotokset 48 50 50
Tuotokset yhteensä 192 180 200

Kasvinsuojeluainelausunnot ja tutkimusraportit (kpl)
  2010
toteutuma
2011
talousarvio
2012
esitys
       
Kasvinsuojeluainetutkimusraportteja (ei-GEP) 2 2 2
Kansalliset GM-lausunnot 7 10 10
GM-riskiarviot EFSA:lle - 1 1
Neuvonnalliset julkaisut 41 35 40
Neuvonnalliset esitelmät 48 35 40
Maksullisen testauspalvelun luottamukselliset raportit (GEP ja GLP) 38 35 38

  • MTT:n laatu- ja ympäristöjärjestelmä arvioidaan vuosittain suhteessa ISO 9001 ja ISO 14001 -standardeihin. Osallistutaan valtion tietoturvatasojen ja jatkuvuuden hallinnan käyttöönottoon. Riskejä arvioidaan systemaattisen johtamisen eri tasoilla. MTT:n jatkuvan parantamisen malli kattaa ympäristökysymykset, ja se kohdistuu ennen kaikkea haitallisten ympäristövaikutusten vähentämiseen toimitilaratkaisujen, videoneuvottelukäytäntöjen ja uusiutuvaan energiaan pohjautuvien ratkaisujen avulla. Vuonna 2012 ympäristöohjelmaa laajennetaan kattamaan myös muita ympäristövaikutusluokkia.

Varmennetuista lisäys- ja taimiaineistoista annetun maa- ja metsätalousministeriön asetuksen (9/2006) mukainen toiminta edellyttää valiotaimituotannon toimintamahdollisuuksien vakauttamisen osalta hintatukea, joka on määritelty 80 000 euroksi.

Kasvinsuojeluaineiden tutkimus- ja testaustoiminnalla tuotetaan kansainvälisten laatujärjestelmien mukaisesti puolueetonta tietoa valmisteiden biologisesta tehokkuudesta ja käyttökelpoisuudesta sekä kasvinsuojeluainejäämistä EU:n pohjoisissa äärioloissa. Tietoa käytetään rekisteröinnissä, neuvonnassa ja kuluttajille suunnattavan informaation tukemisessa.

MTT on aloittanut ulkoasiainministeriön instituutioiden välisen kehitysyhteistyön instrumenttiin (IKI) kuuluvien hankkeiden toteuttamisen kehitysmaissa. Ulkoasiainministeriö maksaa momentin 24.30.66 määrärahasta MTT:lle jälkikäteen tilitystä vastaan hankkeesta aiheutuneet toteutuneet kustannukset sekä Suomen että kehitysyhteistyön kohdemaan osalta. Koska kehitysmailla ei ole omia varoja sijoitettavaksi hankkeisiin, eikä niillä näin ollen ole mahdollisuuksia odottaa ulkoasiainministeriön jälkikäteissuorituksia, on lyhytaikaisten rahoitusennakoiden antaminen kehitysyhteistyön kohdemaalle edelleen välttämätöntä hankkeiden aloittamisen ja etenemisen turvaamiseksi.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Bruttomenot 54 205 49 727 53 540
Bruttotulot1) 19 380 16 820 19 800
Nettomenot 34 825 32 907 33 740
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 4 625    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 5 202    

1) Bruttotuloissa ei ole otettu huomioon työ- ja elinkeinoministeriön työllistämismäärärahoja (0,1 milj. euroa).

Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot      
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus 5 631 4 700 5 900
— EU:lta saatava rahoitus 1 111 1 000 1 500
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus 5 735 5 500 6 000
Tuotot yhteensä 12 477 11 200 13 400
       
Hankkeiden kokonaiskustannukset 34 104 33 000 33 900
       
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) -21 627 -21 800 -20 500
Omarahoitusosuus, % 63 66 60

  • Tutkimushankkeille ja asiantuntijatehtäville välittömästi kohdistuvan yhteisrahoituksen tavoite on 13,4 milj. euroa. Valtion virastoilta saatavaa yhteisrahoitusta odotetaan kertyvän 5,9 milj. euroa (44 %), EU:lta saatavaa yhteisrahoitusta 1,5 milj. euroa (11 %) ja muuta valtionhallinnon ulkopuolista yhteisrahoitusta odotetaan kertyvän 6,0 milj. euroa (45 %).
  • Yhteisrahoituksen lisäksi MTT:n käytössä arvioidaan olevan maksullisen toiminnan tuottoja 3,5 milj. euroa, EU-maataloustukia 1,2 milj. euroa, työ- ja elinkeinoministeriön työllistämismäärärahoja 0,1 milj. euroa sekä muita tuottoja 1,7 milj. euroa.

Määrärahasta käytetään vähintään 168 000 euroa hevostalouden tutkimukseen, mikä määrä on otettu huomioon määrärahassa totopelien tuotto-osuutena momentille 12.30.20 kertyvistä varoista.

Tuloina otetaan huomioon muut kuin momenteille 12.30.32 ja 12.30.99 kertyvät tutkimuskeskuksen toiminnasta kertyvät tulot. Puutarhakasvien jalostusmaksuina vuonna 2012 kertyvät tulot 80 000 euroa on merkitty momentille 12.30.32 ja pääomaluonteiset tulot momentille 12.30.99.

Henkilöstömäärässä on vähennyksenä otettu huomioon yhden henkilötyövuoden siirto momentille 30.60.01 maksullisen laboratoriotoiminnan keskittämisen takia. Määrärahaa ei tämän johdosta muuteta.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Kertaluonteisen tasokorotuksen poisto -1 000
Tuottavuussäästöjen kertaluonteisen käytön poistaminen -723
Kertamenon poisto (mom. 30.01.02) -300
Tuottavuustoimet (-7 htv) -210
Palkkausten tarkistukset 441
Tuottavuussäästöjen tilapäinen käyttö (5 htv) 3 050
Toimintamenosäästön palautus 500
Toimintamenosäästö (HO) -600
Yhteishankintojen lisääminen (HO) -250
Tasomuutos -75
Yhteensä 833


2012 talousarvio 33 740 000
2011 III lisätalousarvio 381 000
2011 talousarvio 32 907 000
2010 tilinpäätös 35 402 428