Talousarvioesitys 2012
02. Opetushallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 21 814 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) oppimateriaalin kehittämiseen ja tuottamiseen
2) enintään 910 000 euroa ruotsinkielisen ja muun vähälevikkisen oppimateriaalimyynnin liiketaloudellisten suoritteiden hintojen alentamiseen
3) 290 000 euroa avustuksena saamelaiskäräjille jaettavaksi saamenkielisen oppimateriaalin tuottamiseen.
Selvitysosa:Opetushallitus toimii opetustoimialan toimeenpanon, seurannan ja kehittämisen asiantuntijakeskusvirastona, joka toteuttaa toimialan opetussuunnitelmien ja tutkintojen perusteiden valmistelu-, päätös- ja toimeenpanotehtävät sekä koulutuksen tuloksellisuuden parantamiseen tähtäävän informaatio-ohjauksen ja hanketoiminnan. Opetushallitus seuraa koulutuksen järjestämistä ja koulutuksen tuloksellisuutta mm. oppimistulosten seuranta-arvioinnein sekä toteuttaa virastolle erikseen säädetyt ja määrätyt hallinto- ja palvelutehtävät. Opetushallitus tuottaa päätöksentekoa varten koulutustietoa.
Opetus- ja kulttuuriministeriö asettaa Opetushallitukselle seuraavat tavoitteet:
Koulutuksen normatiivinen ohjaus
- ammatillisten tutkintojen ja valmistavien koulutusten perusteiden uudistaminen, rakenteistaminen ja sähköistäminen sekä uusien säädösten (NQF, ECVET, SORA) mukaiset tarkistukset kaikkiin ammatillisten tutkintojen ja valmistavien koulutusten perusteisiin sekä ammatillisen tutkintojärjestelmän kehittämishankkeen (TUTKE) edellyttämät muutokset tutkintojen perusteisiin.
Informaatio-ohjaus ja hanketoiminta
- esi- ja perusopetuksen, aamu- ja iltapäivätoiminnan, lukiokoulutuksen, ammattikoulutuksen, taiteen perusopetuksen, vapaan sivistystyön ja muun aikuiskoulutuksen sekä niiden tukipalvelujen tuloksellisuuden parantamista tukevat kehittämis-, kokeilu- ja käynnistämishankkeet
- hyvien käytäntöjen, toimintamallien ja -menetelmien tuottaminen ja levittäminen yhteistyössä koulutuksen järjestäjien ja oppilaitosten kanssa
- koulutuspoliittisten tavoitteiden toteutumista tukevan opetustoimen henkilöstön lisäkoulutuksen toimeenpano erityisenä kohteena oppilaitosjohdon lisäkoulutus, opetustoimen henkilöstökoulutuksen valtionavustukset kohdennetaan entistä laajemmille ja vaikuttavammille hankkeille
- opetus- ja oppimateriaalien sähköistämisen edistäminen sekä vuorovaikutteisten oppimisympäristöjen opetuskäytön edistäminen ml. oppimisympäristöjen kehittämiseen kohdistettujen valtionavustusten jakaminen
- kansallisen digikumppanuuden kehittäminen opetushallinnon, koulutuksen järjestäjien, oppilaitosten, yritysten ja muiden toimijoiden välille digitaalisten oppimisympäristöjen tehokkaammaksi hyödyntämiseksi
- tasa-arvonäkökulman ja monikulttuuristumisen vaikutusten esille tuominen koulutuksen kehittämistyössä ja arvioinneissa.
Koulutuksen järjestäminen ja koulutuksen tuloksellisuuden parantaminen
- kansallisten tietovarantojen hyödyntäminen sekä indikaattorituotanto päätöksentekijöiden ja koulutuksen kehittäjien tarpeisiin
- mallit ja käytännöt opintojen läpäisyasteen nostamiseksi ja opintojen nopeuttamiseksi
- ammatillisen koulutuksen laatustrategian toimeenpano.
Erikseen säädetyt ja määrätyt tehtävät
- opiskelijavalintapalvelujen uudistamisen ja yhtenäisen tieto- ja palveluarkkitehtuurin valmistelu
- käyttäjälähtöisen koulutus- ja työelämätiedon sekä neuvonta- ja ohjauspalvelujen verkkotoimintojen kehittäminen (SADe-ohjelman oppijan verkkopalvelukokonaisuus)
- ammatillisten osaamistarpeiden ennakointimallin sekä työvoima- ja koulutustarpeiden ennakoinnin kehittäminen
- koulutustoimikuntien roolin kehittäminen laadullisessa ennakoinnissa, toimintaedellytysten varmistaminen ja tiiviimpi verkostoituminen tutkintojen kehittämiseksi
- opetushallinnon tutkinnon sekä siihen valmistavan koulutuksen kehittäminen.
Toiminnallinen tehokkuus
Opetushallituksen tuottavuuden lisäämiseksi jatketaan toimintaprosessien ja sähköisten palveluiden kehittämistä. Tuloksellisuuden seurannan tunnuslukuja ja raportointi otetaan käyttöön. Opetushallituksen maksullisen palvelutoiminnan tavoitteena on tarjota ajankohtaistietoa ja tukea opetustoimen tuloksellisuutta sekä turvata vähälevikkisen oppimateriaalin saatavuus. Tavoitteena on liiketaloudellisen toiminnan taloudellisen kannattavuuden säilyminen supistuvilla markkinoilla.
Tuotokset ja laadunhallinta
Opetushallituksen suoritteet (kpl) | |||||
---|---|---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 toteutuma |
2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 tavoite |
|
1. Perustoiminnan tuotoksia | |||||
Opetussuunnitelmien perusteet | - | 7 | 3 | 5 | - |
Tutkinnon perusteet/ammattikoulutus | |||||
— Perustutkinnot | 28 | 23 | 30 | 3 | 7 |
— Ammatti- ja erikoisammattitutkinnot | 39 | 33 | 22 | 40 | 40 |
— Perusopetuksen oppimistulosten arviointi | 2 | 1 | 7 | 8 | 8 |
Ammattikoulutuksen oppimistulosten seuranta-arvioinnit (tutkinnot) | - | 9 | 8 | 10 | 12 |
— Ammatillisen, lukiokoulutuksen, ammattikorkeakoulun ja yliopistojen yhteishaun hakijamäärät | 285 000 | 297 000 | 311 500 | 308 000 | 308 000 |
— Opetustoimen henkilöstön täydennyskoulutuksiin osallistuneiden määrät | 24 700 | 26 200 | 24 921 | 23 000 | 23 000 |
2. Maksullisen palvelutoiminnan tuotokset | |||||
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||||
— Opetushallinnon tutkinto | 375 | 253 | 315 | 320 | 320 |
— Päätös korkeakoulututkinnon tunnustamisesta | 411 | 563 | 765 | 700 | 750 |
— Valtionhallinnon kielitutkinnot | 2 070 | 1 660 | 1 996 | 2 000 | 1 800 |
— Aikuiskoulutuksen näyttötutkintojen tutkintomaksut (kpl) | 46 131 | 49 074 | 48 482 | 43 000 | 48 000 |
Liiketaloudelliset suoritteet | |||||
— Koulutettavapäivät | 10 442 | 12 199 | 12 301 | 8 000 | 10 000 |
— Aikuiskoulutuksen näyttötutkintojen järjestämisedellytysten arviointi | |||||
— Tilatut konsultoinnit ja arvioinnit | 98 | 81 | 61 | 80 | 5 |
— Myydyt julkaisut ja oppimateriaalituotteet | 88 573 | 80 963 | 73 429 | 65 000 | 70 000 |
— Ulkomaisten tutkintojen vastaavuuslausunnot | 43 | 50 | 66 | 60 | 70 |
3. Palvelukyvyn tunnuslukuja | |||||
— Näyttötutkintojen ja valmistavan koulutuksen järjestämisedellytysten arvioinnin käsittelyaika (kk) | 4,0 | 3,6 | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
— Tutkinnon tunnustamista koskevien päätösten käsittelyaika (kk) | 3,2 | 4,0 | 3,5 | 4 | 4 |
— Maksullisten koulutusten asiakastyytyväisyys (1—5) | 4,2 | 4,2 | 4,2 | 4,2 | 4,2 |
Henkilöstövoimavarat
Henkilöstöjohtaminen tukee strategisten tavoitteiden ja suunniteltujen henkilöstövähennysten toteuttamista, arvojen ja strategisten toimintaperiaatteiden toteutumista sekä toiminnan tuloksellisuutta. Henkilöstörakenteen ja osaamisen kehittämisen tavoitteena on ydinosaamisen turvaaminen. Ajantasaisen henkilöstösuunnittelun avulla ja verkostoyhteistyön toimintamalleja hyödyntäen turvataan riittävät resurssit ydintehtävien hoitamiseen. Kehittämishankkeet kohdistuvat laajoihin sekä kansallisen koulutuspolitiikan kannalta vaikuttaviin ohjelmiin.
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||||
---|---|---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 toteutuma |
2010 arvio |
2011 arvio |
2012 arvio |
|
Henkilötyövuodet (momentti 29.01.02) | 282,9 | 268,1 | 262,9 | 254 | 249 |
Henkilötyövuodet (muut momentit) | 23,5 | 18,4 | 25,9 | 33 | 33 |
Määräaikaiset koko henkilöstömäärästä % | 9,3 | 7,2 | 8,9 | 9 | 9 |
Työtyytyväisyysindeksi | 3,2 | 3,2 | 3,3 | 3,4 | 3,5 |
Sairaspoissaolot, työpäivää/htv | 9,1 | 10,1 | 10,1 | 9 | 8 |
Koulutustasoindeksi | 5,9 | 6,1 | 6,1 | 6,1 | 6,1 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Bruttomenot | 29 030 | 29 048 | 29 114 |
Bruttotulot | 7 390 | 7 300 | 7 300 |
Nettomenot | 21 640 | 21 748 | 21 814 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 3 745 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 4 158 |
Maksullisen palvelutoiminnan kustannusvastaavuuslaskelma,liiketaloudelliset suoritteet, vähälevikkinen oppimateriaalituotanto (1 000 euroa) | |||
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 958 | 950 | 950 |
---|---|---|---|
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 1 876 | 1 860 | 1 860 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -918 | -910 | -910 |
Kustannusvastaavuus, % | 51 | 51 | 51 |
Hintatuki | 918 | 910 | 910 |
Kustannusvastaavuus hintatuen jälkeen | 100 | 100 | 100 |
Maksullisen palvelutoiminnan kustannusvastaavuuslaskelma,muut liiketaloudelliset suoritteet (1 000 euroa) | |||
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 2 825 | 2 100 | 2 550 |
---|---|---|---|
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 2 185 | 1 910 | 2 300 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 640 | 190 | 250 |
Kustannusvastaavuus, % | 129 | 110 | 111 |
Maksullisen palvelutoiminnan kustannusvastaavuuslaskelma,julkisoikeudelliset suoritteet (1 000 euroa) | |||
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 2 805 | 2 430 | 3 200 |
---|---|---|---|
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 2 992 | 2 430 | 3 200 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -187 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 94 | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palkkausten tarkistukset | 241 |
IT-palvelukeskussiirron palautus momentilta 28.20.06 | 46 |
Uudelleenkohdentamisen palautus | 200 |
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen | 65 |
Toimintamenosäästö (HO) | -220 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -57 |
Tuottavuustoimet | -225 |
Tasomuutos | 16 |
Yhteensä | 66 |
2012 talousarvio | 21 814 000 |
2011 III lisätalousarvio | 264 000 |
2011 talousarvio | 21 748 000 |
2010 tilinpäätös | 22 052 000 |