Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
   Anslag
       10. Trafiknätet
       60. Affärsverksamhet

Statsbudgeten 2010

10. TrafiknätetPDF-versio

Motiveringen till beslutsdelen i kapitlet slopas.

Förklaring:Slopandet av motiveringen till beslutsdelen föranleds av en överföring av fullmakten till moment 31.10.35.

20. Bastrafikledshållning(reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett tillägg på 11 200 000 euro.

Fullmakt

Motiveringen till momentet kompletteras så, att Trafikverket berättigas att ingå avtal för en femårig avtalsperiod för anskaffning av isbrytningstjänster till ett belopp av högst 125 000 000 euro.

Förklaring:Behovet av tilläggsanslag motsvarar beloppet av det TEN-stöd från EU som intäktsförts under moment 12.31.10 som anslag för bastrafikledshållningen.

Trafikverket har för avsikt att ingå ett mångårigt serviceavtal med Arctia Icebreaking Ab när det gäller isbrytningstjänster. Avtalet ska gälla s.k. traditionella isbrytare. Hittills har tillhandahållandet av isbrytningstjänster avtalats genom ett årligt tidsbefraktningsavtal. Det är meningen att tjänsterna ska skaffas genom ett femårigt avtal, i vilket ingår en option på 5 år + 5 år. Basservicen enligt avtalsmodellen täcker fem traditionella isbrytares tjänster under 600 verksamhetsdagar. Avtalet ska justeras med 7 500 euro, om antalet verksamhetsdagar avviker från de nämnda 600 dagarna i någon riktning. Kostnaderna för en avtalsperiod på fem år är högst 125 miljoner euro. Bränslekostnaderna ersätts i enlighet med den faktiska förbrukningen genom ett separat avtal. Uppskattningen av bränslekostnaderna för avtalsperioden är cirka 23 miljoner euro. Fullmakten att ingå avtal föranleder inte något behov av anslag för 2010. Grundavgiften enligt avtalet är år 2011 sammanlagt 24 miljoner euro och uppskattningen av bränslekostnaderna 4,6 miljoner euro.


2010 IV tilläggsb. 11 200 000
2010 III tilläggsb. 6 609 000
2010 budget 894 243 000
2009 bokslut 992 652 000
2008 bokslut 969 544 000

35. Statsbidrag för byggande av en metrolinje västerut(reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas inget anslag.

Fullmakt

Förbindelser får ingås för stöd för byggandet av en metrolinje västerut på så sätt att understödsposternas sammanlagda belopp, som med kostnadsindexet för markanläggning omvandlats från årsgenomsnittet av indexet det år som föregår betalningstillfället till värdet för oktober 2007 (ind. 131,5), får vara högst 200 miljoner euro. Fullmaktens belopp är dock högst 30 % av kostnaderna för byggandet av metrolinjen västerut.

Förklaring:Fullmakten ersätter den fullmakt som föreslås bli slopad i motiveringen till kapitlet.

Metrolinjen västerut innefattar en fortsatt metroförbindelse från Gräsviken till Mattby. Beloppet av de utgifter som fullmakten föranleder förändras i enlighet med förändringarna i kostnadsindexet för markanläggning. Enligt indexet för juni 2010 (ind. 140,4) är projektets byggkostnader 710 miljoner euro, vilket motsvarar statligt understöd till ett belopp av 213 miljoner euro.

Staten betalar statsbidraget årligen i efterskott i enlighet med de faktiska kostnaderna. De byggkostnader som uppstått och beräknats före 2011 är ca 43,4 miljoner euro, och 30 % av detta belopp är 13,0 miljoner euro. De kostnader som byggandet föranleder staten beräknas uppgå till 35,0 miljoner euro år 2012, 49,4 miljoner euro år 2013, 63,7 miljoner euro år 2014 samt till sammanlagt 51,9 miljoner euro under senare år. I siffrorna ingår inte mervärdesskatteutgifter.


2010 IV tilläggsb.

76. Anskaffningar av och ersättningar för jord- och vattenområden (förslagsanslag)

Under momentet beviljas ett tillägg på 1 450 000 euro.

Förklaring:Behovet av tilläggsanslag föranleds av en betydande ökning av antalet avgränsningsförrättningar i anslutning till vägprojekt på Nylands närings-, trafik- och miljöcentrals område.


2010 IV tilläggsb. 1 450 000
2010 III tilläggsb. 10 205 000
2010 budget 28 950 000
2009 bokslut 34 395 522
2008 bokslut 33 020 326

78. Vissa trafikledsprojekt (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas ett tillägg på 1 500 000 euro.

Motiveringen till momentet kompletteras så, att anslaget även får användas till utgifter som föranleds av förverkligandet av utvecklingsinvesteringar i trafikledsnätet.

Fullmakt

Motiveringen till momentet ändras så att Trafikverket bemyndigas att ingå avtal för ett belopp på högst 19,779 miljoner euro i stället för det belopp på högst 18,279 miljoner euro som beviljats projektet havsfarleden till Fredrikshamn i tredje tilläggsbudgeten för 2008.

Anslaget under momentet ombildas till ett treårigt reservationsanslag.

Förklaring:Behovet av tilläggsanslag föranleds av att kostnaderna för projektet havsfarleden till Fredrikshamn har stigit.

I fråga om projektet havsfarleden till Fredrikshamn har kostnaderna för muddringen av havsfarledens botten visat sig bli större än väntat. De muddringsarbeten som hänför sig till projektet utförs som ett entreprenad baserat på pris per enhet (euro/kubik), eftersom det på grund av att grävningsförhållandena på havsfarledens botten har varit svåra att förutsäga hade resulterat i ett högt entreprenadpris, om entreprenören hade fått bära hela risken. Dessutom har de arbeten som står utanför själva muddringsarbetet, bl.a. ersättningar, tillsyn och märkning av farleder, blivit dyrare än beräknat.

Kompletteringen av beslutsdelen i momentet föranleds av behovet av att med medel under momentet betala konsumtionsutgifter i nära anslutning till förverkligandet av projekten.


2010 IV tilläggsb. 1 500 000
2010 III tilläggsb. 13 800 000
2010 budget 428 600 000
2009 bokslut 365 333 088
2008 bokslut 348 692 604

79. Efterfinansierings- och livscykelsfinansieringsprojekt (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas ett tillägg på 2 700 000 euro.

Förklaring:Tilläggsanslaget är avsett för utgifter för nödvändiga grundundersökningar, anbudspremier som hänför sig till konkurrensutsättningen och ökade tillsynskostnader i fråga om det projekt som avser byggande av det andra spåret på banavsnittet Karleby—Ylivieska.


2010 IV tilläggsb. 2 700 000
2010 budget 66 500 000
2009 bokslut 57 500 000
2008 bokslut 25 300 000