Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2010

5.2. Poikkihallinnolliset politiikkaohjelmatPDF-versio

Työn, yrittämisen ja työelämän politiikkaohjelma

Työn, yrittämisen ja työelämän politiikkaohjelma on otettu huomioon työ- ja elinkeinoministeriön toimintamenojen mitoituksessa sekä ohjelman toteutukseen osallistuvien ministeriöiden määrärahoissa. Politiikkaohjelmaa johtaa elinkeinoministeri, jota tässä tehtävässä avustaa työ- ja elinkeinoministeriöön sijoitettu ohjelmajohtaja.

Talouden syvästä taantumisesta ja sitä seuranneesta työttömyyden kasvusta huolimatta työvoiman riittävyys muodostuu ongelmaksi talouden alkaessa jälleen elpyä. Työn, yrittämisen ja työelämän politiikkaohjelma toteuttaa osaltaan niitä toimia, jotka ovat välttämättömiä hyvinvointiyhteiskunnan rahoituspohjan turvaamiseksi väestön ikärakenteen muutoksen sekä globalisaatiokehityksen johdosta. Ohjelman toimenpiteillä tähdätään työn tuottavuuden kohottamiseen ja työvoimapanosten riittävyyden turvaamiseen seuraavien parinkymmenen vuoden ajanjaksolla.

Työvoimapanoksen vähenemistä pyritään ehkäisemään eri keinoin:

  • Kehitetään työelämän turvallisuuden ja joustavuuden vaatimusten välille kansalaisten työllistymisturvaa ja toisaalta työelämän joustavuutta lisäävä malli, joka myös lyhentää työttömyysjaksojen kestoa.
  • Toteutetaan toimia vaikeasti työllistyvien työhön osallistumisasteen nostamiseksi sosiaaliturvan ja työn yhteensovitusta parantamalla; arvioidaan keinot, joilla madalletaan työllistämisen ja erityisesti ensimmäisen työntekijän palkkaamisen esteitä. Selvitetään keinoja ikääntyvien ja eläkeiän jo saavuttaneiden työhön osallistumisen lisäämiseksi.
  • Työvoiman saatavuutta parannetaan työvoimapolitiikan uudistamislinjauksilla, joilla puututaan mahdollisimman varhain työttömyyteen ja estetään syrjäytymistä ja työttömyyden pitkittymistä. Edistetään myös työurien alkupäätä pidentäviä toimia, kuten opintojen aloittamisen nopeuttamista ja opintotuen kehittämistä. Samoin pyritään vähentämään terveydellisistä syistä aiheutuvia keskeytyksiä työuran aikana. Myös työvoiman maahanmuuttoa edistetään.
  • Työmarkkinoiden toimivuutta vaarantaviin kohtaanto-ongelmiin haetaan ratkaisuja. Työvoimatarpeiden ennakointia parannetaan ja tehostetaan ennakoinnin vaikutusta koulutukseen.

Työn tuottavuuden kohentamisen yhtenä lähtökohtana on tunnistaa työelämän laadun vaikutus työorganisaatioiden innovaatiokykyyn ja sen myötä tuottavuuteen. Työelämän laatua parantavat kehittämistoimet kootaan samaan päämäärään tähtääväksi kokonaisuudeksi. Yksi osa ohjelmapohjaista kehittämistä ovat panostukset yritysten innovaatiokykyä tukevaan johtamiseen ja liiketoimintaosaamiseen.

Yritystoiminnan edellytyksistä huolehditaan muun muassa tukemalla eri hallinnonalojen toimia yrittäjyyshalukkuuden ja erityisesti yritysten kasvuhalukkuuden kohottamiseksi. Vaikuttavia toimia tässä suhteessa ovat riskinottoon kannustavat yritysten verotuksen muutokset sekä yrittäjien sosiaaliturvaa kohentavat toimet. Yritysten hallinnollista taakkaa vähennetään tähän tähtäävän toimintaohjelman mukaisesti, erityisesti sähköisen asioinnin kautta. Myös maa- ja metsätalous- sekä maaseutuyrittäjyyden kehittämistoimia sisältyy politiikkaohjelman toteutussuunnitelmaan.

Terveyden edistämisen politiikkaohjelma

Terveyden edistämisen politiikkaohjelman toimintamäärärahat on budjetoitu sosiaali- ja terveysministeriön pääluokkaan. Politiikkaohjelmaa johtaa peruspalveluministeri, jota tässä tehtävässä avusta sosiaali- ja terveysministeriöön sijoitettu ohjelmajohtaja.

Terveyden edistämisen politiikkaohjelman toimenpiteillä, kuten muillakin politiikkaohjelmilla, pyritään edistämään huoltosuhteen ja työllisyysasteen myönteistä kehitystä. Erityisesti keskeisten kansansairauksien syihin vaikuttamalla voidaan hillitä terveydenhuollon palveluista, sairauspoissaoloista ja varhaisesta eläköitymisestä aiheutuvia merkittäviä kustannuksia. Vuonna 2010 jatketaan kuntien luottamushenkilö- ja virkamiesjohtoon sekä keskeisiin lautakuntiin vaikuttamista.

Yksittäisiä, poikkihallinnollisia toimenpidekokonaisuuksia ovat mm. terveyserojen kaventaminen, työterveyshuollon sisältöön vaikuttaminen (ennaltaehkäisyn lisääminen), ammattikoululaisten terveystottumuksiin vaikuttaminen ja päihdehuollon mini-intervention käytön laajentaminen sekä perus- että työterveyshuollossa ja liikkumisreseptin käytön laajentaminen.

Lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin politiikkaohjelma

Lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin politiikkaohjelman toimintamäärärahat on budjetoitu opetusministeriön pääluokkaan. Ohjelman koordinoinnista vastaa kulttuuri- ja urheiluministeri, ja ohjelmajohtaja on sijoitettu opetusministeriöön. Ohjelma pohjautuu hallituksen strategia-asiakirjaan 2007 sekä valtioneuvostossa 13.12.2007 hyväksyttyyn lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelmaan 2007—2011.

Politiikkaohjelma jakautuu kolmeen osa-alueeseen: lapsilähtöinen yhteiskunta, hyvinvoiva lapsiperhe sekä syrjäytymisen ehkäiseminen. Läpileikkaavina teemoina jokaisessa osa-alueessa ovat sukupuolten tasa-arvo ja monikulttuurisuus.

Vuonna 2010 ohjelmassa keskitytään mm. seuraaviin toimenpiteisiin:

  • Perhekeskusmallia koskeva kehittämistyö ja tiedonvaihto sekä pohjoismaisen konferenssin järjestäminen Suomessa yhdessä muiden toimijoiden kanssa
  • Politiikkaohjelman seurantaindikaattorien ja arviointimenetelmien kehittäminen
  • Politiikkaohjelman hallinnointi, viestintä, koulutus, seminaarit ja julkaisutoiminta sekä muut vastaavat toimintamenot.