Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2009

20. Samhällen, byggande och boendePDF-versio

Förklaring:Nyproduktionen inom husbyggande minskar kraftigt när branschen anpassar sig till läget efter konjunkturtoppen år 2008. Anpassningen underlättas med hjälp av stimulansåtgärder som sätter fart på byggandet. De svåraste utmaningarna och anpassningsproblemen har samband med nybyggande och särskilt det minskade bostadsbyggandet. Reparationsbyggandet däremot ökar, men ett bekymmer är tillgången på planerarkrafter och vissa grupper av fackmän inom reparationsverksamheten år 2009 samt tecknen på en delvis ogynnsam utveckling av prisnivån när det gäller reparationer.

Till följd av konjunkturläget och de konjunkturrelaterade tidsbegränsade tilläggsstöd som regeringen fattat beslut om har intresset för bostadsproduktion för vilken beviljas räntestöd ökat betydligt. Räntestödslånefullmakten har redan ökats år 2009 så att den är mer än dubbelt så stor jämfört med utfallet år 2008, som var 479 miljoner euro.

Anpassningen efter konjunkturtoppen har gjort konkurrensen effektivare. Priserna inom ARA-nyproduktionen sjönk under början av året och de väntas fortsätta sjunka. Mest har prisstrukturerna stärkts i entreprenader som varit föremål för öppen konkurrens, och strävan är att sådana ska prioriteras.

Av konjunktur- och sysselsättningsskäl föreslås det att fullmakten att godkänna räntestödslån ökas ytterligare med 500 miljoner euro. En avsikt med detta är samtidigt att förbättra förutsättningarna att dämpa trycket att höja bostadsprisen och bostadshyrorna i en period med ekonomisk tillväxt. Erfarenheterna visar att efterfrågan på bostäder stannar upp när det är ekonomisk recession och ökar igen när tillväxten börjar och då så snabbt att nya bostäder inte hinner byggas i den takt som efterfrågan ökar. Till följd av detta stiger bostadsprisen och bostadshyrorna och när detta en gång börjat fortsätter höjningarna av bara farten och blir en faktor som för en längre tid stör tillgodoseendet av hushållens bostadsbehov och en sund ekonomisk tillväxt. Därför är det viktigt att också fritt finansierad produktion kan inledas i större utsträckning än för närvarande.

60. Överföring till statens bostadsfond

Räntestödslån och statliga borgensförbindelser

Motiveringen till momentet ändras så att år 2009 får såsom räntestödslån som stöds med statens bostadsfonds medel godkännas lån enligt lagen om räntestöd för hyresbostadslån och bostadsrättshuslån (604/2001), lån enligt lagen om räntestöd för byggnadslån för hyresbostäder år 2009 och 2010 i syfte att främja sysselsättningen inom byggbranschen (176/2009), räntestödslån för egnahem enligt lagen om räntestöd för ägarbostadslån (1204/1993) och ombyggnadslån enligt lagen om räntestöd för lån för bostadsaktiebolagshus (205/1996) till ett belopp av sammanlagt högst 1 670 000 000 euro.

Understöd

Motiveringen till momentet ändras så att Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet med stöd av statsunderstödslagen (688/2001) får bevilja tidsbundna startbidrag av statens bostadsfonds medel till ett sammanlagt belopp av högst 69 000 000 euro år 2009 till dem som låter bygga hyresbostäder och bostadsrättsbostäder enligt lagen om räntestöd för hyresbostadslån och bostadsrättshuslån för andra än grupper med särskilda behov. Startbidraget är 15 000 euro per ovan avsedd nybyggd bostad i de kommuner som förbundit sig till avsiktsförklaringen mellan staten och kommunerna i Helsingforsregionen och fullföljer den och 10 000 euro i övriga kommuner. Beloppet dras av från räntestödslånets belopp.

Förklaring:Det föreslås att fullmakten att godkänna räntestödslån ökas med 500 miljoner euro och fullmakten att bevilja startbidrag med 32 miljoner euro. Med tilläggsfullmakterna beräknas man kunna stödja byggandet av cirka 4 300 nya bostäder, av vilka cirka 1 800 stöds enligt den s.k. mellanmodellen. De verkningar som den produktion som inleds med tilläggsfullmakterna har på sysselsättningen infaller huvudsakligen år 2010 på grund av orsaker som har samband med tidpunkten för byggarbetena.

Med anledning av det som anförts ovan föreslås inte något tilläggsanslag under momentet.


2009 II tilläggsb.
2009 I tilläggsb.
2009 budget
2008 bokslut
2007 bokslut