Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2007

7.3. Tuottavuuden kehittäminenPDF-versio

Valtionhallinnon tuottavuuden lisäämisen tavoitteena on hillitä pysyvästi menojen kasvua ja lisätä mahdollisuuksia kohdentaa voimavaroja uudelleen, vähentää henkilöstötarvetta ja parantaa työvoiman kilpailukykyä. Tuottavuutta ja tehokkuutta lisäävien hankkeiden tavoitteena on samalla osaltaan parantaa palveluja ja niiden saatavuutta sekä vaikuttaa myönteisesti työolojen ja työtyytyvyyden kehittymiseen ja tuottaa muita hyötyjä.

Hallituksen tavoitteena on suunniteltu ja todennettavissa oleva julkisen hallinnon ja palvelujen tuottavuuden kasvu ja tuottavuushyötyjen käyttö. Tuottavuuteen vaikuttavia toimenpiteitä toteutetaan valtionhallintoa koskevalla tuottavuuden toimenpideohjelmalla. Ministeriöt ovat valtiontalouden kehysvalmisteluun liittyen laatineet hallinnonaloittaisen tuottavuusohjelman v. 2004 ja tarkistetun ohjelman v. 2005. Hallitus on kehyspäätöksessään vuosille 2007—2011 tehnyt tuottavuuden toimenpideohjelman toimeenpanovaihetta koskevat päätökset. Ministeriöt käynnistävät tarvittavat hallinnonalakohtaiset tuottavuutta lisäävät toimenpiteet, jatkavat jo aloitettuja toimenpiteitä sekä toteuttavat kehyspäätöksessä todetut talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksia koskevat toimenpiteet yhteistoiminnassa Valtiokonttoriin asetetun ao. hankkeen kanssa. Valtion hankintojen toteutusta tehostetaan keskittämällä merkittävimpien yhteisten tuoteryhmien hankintoja ja vähentämällä päällekkäistä hankintatoimintaa. Tuottavuusmittauksen ja -tutkimuksen kehittämistä jatketaan.

Ministeriöiden ohjelmissa on yhteensä yli sata tuottavuutta lisäävää ja henkilöstötarvetta vähentävää toiminnan, palvelujen ja prosessien sekä tietotekniikan soveltamisen ja käytön uudistamishanketta, jotka liittyvät organisaatioiden perustehtäviin. Lisäksi valtiovarainministeriön ohjaamina toteutetaan joukko koko valtionhallinnon kattavia yleishallinnon ja tukipalvelujen uudistuksia jotka parantavat tuottavuutta sekä vähentävät menoja ja henkilöstötarvetta.

Tuottavuusohjelma siirtyy toimeenpanovaiheeseen

Valtiontalouden kehyspäätöksen mukaisen tuottavuusohjelman tavoitteenasettelu, keskeiset toimenpiteet ja vaikutukset sisältyvät talousarvioesitykseen ja niistä raportoidaan kertomusmenettelyssä. Lisäksi hallitus valtiovarainministeriön valmistelun pohjalta seuraa erikseen ohjelman toteutusta.

Valtiontalouden kehyspäätöksessä vuosille 2007—2011 vahvistettiin tuottavuutta lisäävien toimenpiteiden henkilöstötarvetta pienentävä vaikutus koko valtionhallinnossa ja hallinnonaloittain vuoteen 2011 mennessä. Tavoitteena on, että työvoimatarve v. 2011 olisi kaikkiaan 9 645 henkilötyövuotta nykyistä pienempi. Vähennys olisi noin 8 % nykyisestä henkilöstöstä ja tarkoittaisi sitä, että keskimäärin runsas kolmannes henkilöstön luonnollisen poistuman vapauttamista työpaikoista jätettäisiin täyttämättä. Hallinnonaloittaisissa tavoitteissa on otettu huomioon hallinnonalojen suunnitelmat ja hallituksen painopisteet. Tuottavuuden parantamisen mahdollistama henkilöstötarpeen pieneneminen on otettu huomioon talousarvioesityksessä siltä osin kuin tuottavuushankkeiden vaikutukset kohdistuvat vuodelle 2007. Tuottavuuden lisääminen vaikuttaa valtion henkilöstöön pienentävästi vuodesta 2006 vuoteen 2007 yhteensä 1 100 henkilötyövuodella. Henkilöstötarpeen pieneneminen johtaa menosäästöihin, jotka vaihtelevat tuottavuutta lisäävien hankkeiden toteutuksen mukaisesti. Osan tuottavuushankkeen aikaansaamasta menosäästöstä hallinnonalat ovat voineet kohdentaa uudelleen ja loppuosa on luettu koko valtiontalouden menoja vähentäväksi säästöksi. Henkilöstövaikutusten hyvää hoitoa varten hallitus on tehnyt työmarkkinajärjestöjen kanssa yhteistoiminnassa valmistellun periaatepäätöksen muutostilanteissa noudattavista henkilöstöpolitiikan periaatteista.

Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelujen kehittäminen

Valtion virastoille ja laitoksille tuotetaan talous- ja henkilöstöhallinnon palveluja neljässä palvelukeskuksessa. Sen lisäksi joillakin hallinnonaloilla on koottu talous- ja henkilöstöhallinnon palvelut useista virastoista yhden viraston hoidettavaksi. Keväällä 2006 tehdyn valtioneuvoston kehyspäätöksen mukaan valtionhallintoon perustetaan jo perustetut palvelukeskukset mukaan lukien viisi talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskusta, jotka muodostavat yhtenäisin perustein toimivan verkoston. Tavoitteena on, että kaikkien hallinnonalojen talous- ja henkilöstöhallinnon palvelut tuotetaan palvelukeskustoimintamallilla viimeistään v. 2009. Tällä hetkellä palvelukeskukset on perustettu oikeusministeriön, sisäasiainministeriön, puolustusministeriön ja valtiovarainministeriön hallinnonaloille. Opetusministeriö on selvittänyt yliopistoja palvelevan palvelukeskuksen perustamista.

  • Oikeusministeriön palvelukeskuksen toiminta on käynnistynyt Hämeenlinnassa ja Turussa 1.4.2006. Kuopion sivutoimipisteen toiminta käynnistyy 1.1.2007 lähtien jolloin palvelukeskuksen toiminta saavuttaa täyden laajuuden.
  • Sisäasiainhallinnon palvelukeskuksen toiminta on käynnistynyt Joensuussa sekä väliaikaisissa toimipisteissä Helsingissä, Hämeenlinnassa ja Rovaniemellä 1.1.2006. Kaikki sisäasiainhallinnon virastot siirtyvät palvelukeskuksen asiakkaiksi vuoden 2006 aikana hieman suunniteltua nopeammin ja palveluiltaan laajemmin. Palvelukeskus ryhtyy ottamaan oman hallinnonalansa ulkopuolisia asiakkaita v. 2007 jolloin Joensuun yliopiston on tarkoitus siirtyä palvelukeskuksen asiakkaaksi.
  • Puolustusvoimien palkkahallinnon palvelukeskuksen toiminta käynnistyi v. 2005 Hämeenlinnassa. Palvelukeskus vastaa koko puolustusvoimien henkilöstön palkanmaksusta. Toiminta laajenee palkka- ja taloushallinnon palvelukeskukseksi v. 2006. Puolustusvoimat on kokonaisuudessaan palvelukeskuksen asiakkaana vuoden 2007 loppuun mennessä. Muiden hallinnonalojen virastoja valmistaudutaan ottamaan palvelukeskuksen asiakkaiksi vuoden 2008 jälkeen.
  • Valtiovarainministeriön hallinnonalan talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus on käynnistynyt v. 2006 ja toimii Hämeenlinnassa, Porissa ja Helsingissä. Palvelukeskuksen asiakkaina on virastoja usealta hallinnonalalta. Valtiovarainministeriön hallinnonalan virastot ovat jo siirtyneet tai siirtymässä palvelukeskuksen asiakkaiksi. Verohallinnolla on oma taloushallinnon palvelupiste Turussa ja henkilöstöhallinnon palvelupiste Hämeenlinnassa.

Palvelukeskuksiin ja niitä varten kehitettyihin prosesseihin tukeutuminen mahdollistaa talous- ja henkilöstöhallinnon tehtävien tuottavuuden ja tehokkuuden merkittävän lisäämisen ja toiminnan laadun kehittämisen sekä henkilöstövoimavarojen vähentämisen palvelujen tuotannossa.

Hankintatoimen, tietohallinnon ja toimitilahallinnon kehittäminen

Valtionhallinnon hankintatointa tehostetaan edelleen lisäämällä mm. 1.9.2006 voimaan tulleen valtion talousarviolain muutoksen nojalla keskitettyä hankintaa ja parantamalla hankintojen ammattitaitoista hoitamista. Valtionhallinnon tietohallinnon kehittämisessä on siirrytty konsernimaiseen toimintatapaan. Tavoitteena on parantaa palvelujen laatua sekä tehostaa IT-ratkaisujen käyttöönottoa koko valtionhallinnossa. Tuottavuushyödyt näkyvät palvelujen laadun lisäksi kokonaiskustannuksissa ja henkilöstömäärissä. Valtion toimitilahallinnossa toteutetaan toimitilojen palveluja ja käyttöä tehostavaa, uusia työskentelytapoja tukevaa sekä uuden tietotekniikan huomioivaa toimintalinjaa ja ratkaisuja.