Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2006

7.2. Utveckling av förvaltningenPDF-versio

Regeringens utgångspunkt är att tillgången till och kvaliteten på de tjänster som den offentliga sektorn ansvarar för tryggas även i framtiden. Utgående från detta utvecklas förvaltningen så att den är så effektiv och ekonomisk som möjligt. En demokratisk styrning tryggas när sätten att producera tjänster och organiseringen förändras. Tillgången till tjänster på båda inhemska språken garanteras. Den 7 april 2005 överlämnade regeringen till riksdagen en redogörelse om hur central-, regional- och lokalförvaltningen fungerar och om utvecklingsbehoven. Förvaltningen utvecklas i enlighet med de riktlinjer för verksamheten som anges i regeringens redogörelse och i enlighet med riksdagens utlåtande med anledning av redogörelsen. Åtgärderna vidtas inom ramarna för statsfinanserna och beslut om finansieringen av dem fattas i budgeten.

Tillgången till statliga tjänster och servicekvaliteten

För tryggande av tillgången till statliga tjänster bibehålls ett tillräckligt täckande nätverk av verksamhetsställen inom statens lokalförvaltning och beslutsfattandet när det gäller polis-, åklagar- och utsökningsväsendets samt magistraternas verksamhetsställen överförs till ministerierna. Den elektroniska kommunikationen utvecklas och ökas. Ministerierna och länsstyrelserna ställer från och med 2006 upp mål för den underlydande region- och lokalförvaltningen beträffande tillgången till tjänster. Uppnåendet av målen följs i samband med resultatstyrningen och länsstyrelsernas utvärdering av basservicen.

Produktivitet

Den offentliga förvaltningens produktivitet förbättras bl.a. genom fortsatt ombildning till affärsverk, bolagisering, köp av tjänster av den privata eller tredje sektorn, genom utnyttjande av de stordriftsfördelar som specialisering och större helheter ger, genom en ökad elektronisk kommunikation, genom utvecklande av de elektroniska processerna och genom en effektivare upphandling. Ministeriernas samt ämbetsverkens och inrättningarnas ekonomi- och personalförvaltningstjänster effektiveras genom att verksamhetssätten förenhetligas och genom att tjänsterna koncentreras till de servicecentraler som inrättas. Den statliga förvaltningens och servicens produktivitet ökas också genom att styrningen och beslutsfattandet inom statens IT-verksamhet görs klarare och IT-tjänsterna koncentreras. Åtgärder för förbättrande av produktiviteten och utredningar om hur åtgärderna minskar behovet av personal ingår i de produktivitetsprogram som utarbetats enligt förvaltningsområde. Regeringen tar med de centrala åtgärderna för främjande av produktiviteten inom de olika förvaltningsområdena i det rambeslut som gäller åren 2007—2010.

Strukturerna inom förvaltningen och samarbete

Regeringen fortsätter i överensstämmelse med sitt program revideringen av statens centralförvaltning och preciseringen av strukturerna och arbetsfördelningen inom den samt säkerställer att strukturerna inom ministeriernas ansvarsområden är tidsenliga. Regeringens grepp i fråga om utstakningen av riktlinjer och samordning stärks och samarbetet mellan ministerierna ökas genom utvecklande av en verksamhetsmodell för programstyrningen och av andra verksamhetsformer. Ministerierna utvecklas så att de koncentrerar sig på beredningen av regeringens och riksdagens beslut, den strategiska ledningen samt skötseln av EU-frågor och internationellt samarbete. Operativa och andra än riksomfattande utvecklingsuppgifter placeras på en lägre nivå än ministerierna och/eller överförs till regional och lokal nivå. I samband med revideringen bedöms också de nuvarande styrningssystemen och de ändringsbehov som anknyter till dem. Systemet för statens forskningsinstitut utvecklas i enlighet med de riktlinjer som statsrådet har fastställt. I syfte att effektivera regionförvaltningens verksamhet fortsätter arbetet med att sammanföra aktörerna och förenhetliga regionfördelningen.

De funktioner och enheter inom statens centralförvaltning som är nya eller som skall utvidgas eller förnyas placeras utgående från statsrådets principbeslut av den 8 november 2001 i första hand utanför huvudstadsregionen. Regionaliseringen samordnas med förvaltningens produktivitetsmål. Regionaliseringsprogrammet enligt regeringsprogrammet gäller åren 2004—2011 och genomförs utgående från de regionaliseringsutredningar som regeringen i aftonskolan den 5 maj 2004 gav ministerierna i uppdrag att utföra. De tilläggsutgifter som regionaliseringen föranleder täcks genom omfördelning av de olika förvaltningsområdenas resurser, inom ramarna för statsfinanserna och statsbudgetarna.

Verksamheten inom förvaltningsområdena

Förberedelserna för och skötseln av Finlands EU-ordförandeskap, som infaller under den senare hälften av 2006, kommer att binda en avsevärd del av personalresurserna vid statsrådets kansli som leder förberedelserna, men även vid andra ministerier. Förberedelserna som gäller placeringen av EU:s kemikalieverk i Finland fortsätter på nationell nivå under statsrådets kanslis ledning. Utrikesförvaltningen fortsätter utvecklingen av sina verksamhetsprinciper så att personalresurser kan överföras från stöduppgifter till viktiga kärnuppgifter.

Inom justitieministeriets förvaltningsområde bildas den 1 januari 2006 ett ämbetsverk av justitieförvaltningens datateknikcentral, som är en del av ministeriet. Centralens personal och uppgifter överförs till ämbetsverket. Inom förvaltningsområdet inrättas samtidigt också en servicecentral som producerar stödtjänster för ekonomi- och personalförvaltningen. Inom justitieförvaltningen genomförs också en totalrevidering av fångvårdväsendet, förstoras utsökningsdistriktens enheter och utvecklas tingsrättsnätverket. Inom inrikesförvaltningen koncentreras personal-, ekonomi- och samtalsförmedlingstjänsterna samt andra stödtjänster inom förvaltningen till en servicecentral.

Inom försvarsförvaltningen inleds den omorganisering av Huvudstaben som hänför sig till moderniseringen av försvarsmaktens lednings- och förvaltningssystem, vidtas ytterligare åtgärder för flyttning av marinstaben till Åbo samt för en sammanslagning av försvarets funktioner i Åboregionen. Dessutom upplöses Åbo kustsektion, Helsingfors luftvärnsregemente, Savolax Brigad och Kotka kustområde. Inrättandet av en central för ledningssystem förbereds och utvecklandet av depå- och lagerfunktionerna fortsätter.

Inom finansministeriets förvaltningsområde inrättas vid ingången av 2006 en servicecentral som tillhandahåller stödtjänster för ekonomi- och personalförvaltningen. Inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde sammanslås Forskningsanstalten för veterinärmedicin och livsmedel, Livsmedelsverket och Kontrollcentralen för växtproduktion den 1 maj 2006 till det nya Livsmedelssäkerhetsverket, till vilket också överförs de verkställighetsuppgifter som ministeriets avdelning för livsmedel och hälsa nu sköter. Inom kommunikationsministeriets förvaltningsområde inrättas den 1 september 2006 ett järnvägsverk som sörjer för säkerheten på järnvägarna och verkar som regleringsorgan inom sitt område. Dessutom avskiljs från affärsverket Luftfartsverket de enheter som sköter sådana betydande offentliga förvaltningsuppgifter som föreskrivs i 124 § i grundlagen till ett fristående ämbetsverk, Luftfartsförvaltningen, samt separeras inom affärsverket de övriga offentliga förvaltningsuppgifterna till en separat enhet. Inom arbetsministeriets förvaltningsområde fortsätter strukturreformerna inom arbetskraftsservicen genom att tjänsterna för personer som är svåra att sysselsätta överförs till servicecentraler. En revidering av organiseringen och styrningen av den offentliga arbetskraftsservicen inleds i syfte att stärka styrningen av arbetskraftsbyråerna. Inom miljöministeriets förvaltningsområde koncentreras stödtjänsterna för ekonomi- och personalförvaltningen till en serviceenhet.