Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2006

4.1. Vero- ja maksupolitiikan päälinjaPDF-versio

Hallitus on keventänyt työhön kohdistuvaa verotusta yhteensä 1,4 mrd. eurolla ja on lisäksi päättänyt yhteensä 1,4 mrd. euron suuruisesta ansiotuloverokevennyksestä vuosille 2006—2007.

Ansiotuloista perittävät verot

Marraskuussa 2004 tehdyn tulopoliittisen sopimuksen neuvottelutulosta koskevaan hallituksen kannanottoon sisältyi linjaus ansiotulojen verotuksen keventämisestä vuosina 2006 ja 2007. Vuodelle 2006 kohdistuvasta 840 milj. euron suuruisesta tuloverokevennyksestä noin 200 milj. euroa on sairausvakuutuksen rahoitusuudistukseen liittyvän vakuutetun sairausvakuutusmaksun korotuksen kompensaatiota. Valtion tuloveroasteikon ensimmäistä ja neljättä marginaaliveroprosenttia alennetaan 1,5 prosenttiyksiköllä ja muita marginaaliveroprosentteja yhdellä prosenttiyksiköllä ja asteikon tulorajoja korotetaan. Tuloveroasteikkoon tehdään lisäksi kahden prosentin suuruinen inflaatiotarkistus. Vuonna 2006 otetaan käyttöön uusi valtionverotuksen ansiotulovähennys siten, että verotulomenetykset kohdistuvat valtion verotuloihin. Lisäksi varallisuusverosta luovutaan v. 2006.

Kotitalousvähennystä ehdotetaan korotettavaksi osana matalapalkkaisen työvoiman kysyntää vahvistavaa toimenpidekokonaisuutta. Kotitalousvähennyksen enimmäismäärä kaksinkertaistetaan kotitalous-, hoito- ja hoivatyön osalta, minkä arvioidaan vähentävän valtion tuloveron tuottoa 20—25 milj. eurolla.

Joukkoliikenteen osuuden kasvattamiseksi työmatkaliikenteessä ehdotetaan otettavaksi käyttöön työsuhdematkalippu. Työnantajan työntekijälle antaman julkisen liikenteen matkalipun verotusarvo olisi 75 prosenttia käyvästä arvosta.

Rajoitetusti verovelvollisten palkka- ja eläketulon verotusta ehdotetaan muutettavaksi siten, että rajoitetusti verovelvollisen Suomesta saamaa eläketuloa ja tietyin edellytyksin myös palkkatuloa verotettaisiin samalla tavalla kuin Suomessa asuvien. Muutosten arvioidaan vähentävän tulo- ja varallisuusveromomentille kertyvän lähdeveron tuottoa vähintään 20 milj. euroa.

Sairausvakuutuksen rahoitusuudistus

Sairausvakuutuksen rahoitusuudistusta on selostettu luvussa 5.3 sosiaali- ja terveysministeriön pääluokan kohdalla. Ehdotettu palkka- ja yritystulosta perittävä sairausvakuutuksen päivärahamaksu on verotuksessa vähennyskelpoinen ja vähentää valtion tuloveron tuottoa vuositasolla 100 milj. euroa. Lisäksi valtion verotusta kevennetään siten, että palkansaajien keskimääräinen tuloveroaste ei nouse vakuutetun maksun korotuksen seurauksena. Osana uudistusta arvonlisäveron tuoton tilittämisestä sairausvakuutusrahastoon ehdotetaan luovuttavaksi ja samalla luovuttaisiin arvonlisäveron tuoton tilittämisestä kansaneläkerahastoon.

Uudet veronluonteiset maksut

Lentoliikenteen valvontamaksu ja väylämaksu ovat uusia veronluonteisia maksuja, joista kertyvät tulot on otettu huomioon vastaavien määrärahojen mitoituksessa. Lentoliikenteen valvontamaksua arvioidaan kertyvän noin 6 milj. euroa ja väylämaksua 76 milj. euroa v. 2006.