Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2005

6.2. BasservicenPDF-versio

År 2005 beräknas kommunernas omkostnader uppgå till 25,9 miljarder euro. Av detta belopp utgörs ca 80 % av utgifter för statsandelsåligganden som i huvudsak hänför sig till anordnande av basservice inom social- och hälsovården samt inom undervisnings- och kulturverksamheten.

Av de kommunalt anställda arbetar över 80 % inom social- och hälsovården samt inom undervisnings- och kulturverksamheten. När det gäller arbetet inom basservicen förskjuts tyngdpunkten till hälsovårdstjänster och tjänster för åldringar till följd av att befolkningens åldersstruktur förändras. Antalet ordinarie anställda och deras relativa andel har ökat de senaste åren och utvecklingen beräknas fortsätta i samma riktning också de kommande åren. När de stora åldersklasserna går i pension i slutet av årtiondet ökar behovet att rekrytera ny personal i kommunerna.

Staten finansierar kommunernas basservice genom statsbidrag till ett belopp av sammanlagt 6,5 miljarder euro år 2005. Kommunernas statsbidrag är i huvudsak kalkylmässiga och övergripande. Systemet med statsandelar och statsunderstöd består av uppgiftsbaserade statsandelar för undervisnings- och kulturverksamheten och social- och hälsovården, av utjämning av statsandelarna på basis av skatteinkomsterna och av en allmän statsandel. Systemet kompletteras med ett finansieringsunderstöd som enligt prövning beviljas kommuner som är i tillfälliga eller exceptionella ekonomiska svårigheter. Dessutom beviljas kommunerna statsbidrag för anläggningskostnader och utvecklingsprojekt samt understöd för kommunsammanslagningar. Ett djupgående strukturellt samarbete mellan kommunerna stöds i ändringsfasen. Systemet med uppgiftsbaserade statsandelar inbegriper kommunernas finansieringsandel av sådana tjänster som omfattas av den uppgiftsbaserade statsandelen. Beloppet av finansieringsandelen per invånare är detsamma i samtliga kommuner.

För finansieringen av basservicen föreslås för kommunernas kalkylerade statsandelar 5 936 miljoner euro, vilket innebär en ökning på 4,4 % jämfört med år 2004. I ökningen ingår statsandelar för utgifter för nya åligganden, indexjusteringar av statsandelarna och den andel som skall betalas år 2005 av den på fyra år uppdelade justeringen av kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna. Utöver statsandelarna enligt systemet med kalkylerade statsandelar förslås att kommunerna beviljas övrigt statsbidrag till ett belopp av 610 miljoner euro, vilket innebär en ökning på 1,5 % jämfört med år 2004.

Systemet med kalkylerade statsandelar har genom den lagstiftning som gäller servicen bundits främst till anordnandet av basservice. Utöver statsbidragen använder kommunerna ca 14,1 miljarder euro av sina egna skatteinkomster för att finansiera sin verksamhet år 2005.

När det gäller den basservice som omfattas av de uppgiftsbaserade statsandelarna för social- och hälsovården och undervisnings- och kulturverksamheten består kommunernas finansieringsandel av en lagstadgad självfinansieringsandel som per invånare är lika stor i alla kommuner. År 2005 är kommunernas självfinansieringsandel inom social- och hälsovården 1 537 euro och inom undervisnings- och kulturverksamheten 614 euro per invånare.

Tablå 19. Statsbidrag för kommuner och samkommuner som omfattas av basservicebudgeten, driftsekonomi, mn euro

  2003 2004 2005 2004—2005, %
         
Kalkylerade statsandelar jämte utjämningsposter inom statsandelssystemet        
   IM 165 162 158 -2,5
   UVM 2 224 2 206 2 249 1,9
   därav finansiering till samkommunerna på basis av priset per enhet 1 001 993 1 012 1,9
   SHM 2 855 3 319 3 529 6,3
Kalkylerade statsandelar sammanlagt 5 244 5 687 5 936 4,4
         
Övrigt statsbidrag i basservicebudgeten        
   IM, finansieringsunderstöd enligt prövning 47 48 30  
   IM, understöd för kommunsammanslagningar 8 8 41  
   UVM, understöd enligt prövning 51 71 71  
   UVM, kulturverksamhet, idrottsväsende och ungdomsarbete 28 28 28  
   UVM, anläggningsprojekt 77 77 76  
   SHM, forskning enligt lagen om specialiserad sjukvård 49 49 38  
   SHM, läkar- och tandläkarutbildning 82 82 90  
   SHM, barnskydd 37 47 55  
   SHM, barn- och ungdomspsykiatri, vårdköer 5 7 0  
   SHM, narkomanvård 8 0 0  
   SHM, barn och unga som riskerar att bli utslagna 15 0 0  
   SHM, anläggnings- och utvecklingsprojekt 33 55 55  
   AM, sysselsättningsstöd till kommuner 81 71 68  
   AM, arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte 4 7 7  
   AM, ersättning för kostnader för invandrare 43 52 51  
Övrigt statsbidrag i basservicebudgeten sammanlagt 568 601 610 1,5
         
Statsbidrag i basservicebudgeten sammanlagt 5 813 6 288 6 546 4,1
         
Övriga statsbidrag        
   UVM, yrkesinriktad tilläggsutbildning 108 105 109  
   SHM, kompetenscentrum inom det sociala området 3 3 3  
Övrigt statsbidrag sammanlagt 111 108 112 3,7
         
Samtliga statsbidrag sammanlagt 5 923 6 396 6 658 4,1

De kalkylerade kostnader, statsandelar och självfinansieringsandelar för social- och hälsovården som presenteras i tablå 20 täcker de tjänster som ordnas av kommunerna och samkommunerna. De kalkylerade kostnader och statsandelar för undervisnings- och kulturverksamheten som presenteras i tablå 21 täcker de tjänster som ordnas av kommunerna och samkommunerna. Kommunernas finansieringsandelar täcker förutom de ovan nämnda tjänsterna även finansieringsandelarna för utbildning som anordnas av staten och av enskilda.

Tablå 20. Kommunernas och samkommunernas kalkylerade kostnader, kommunernas självfinansieringsandelar samt statsandelarna för social- och hälsovårdens driftskostnader, mn euro

  2003 2004 2005 2004—2005, %
         
Social- och hälsovård        
   kalkylerade kostnader 10 755 11 104 11 593 4,4
   kommunernas självfinansieringsandelar 7 870 7 785 8 064 3,6
   statsandelar 2 885 3 319 3 529 6,3

År 2005 beräknas ändringen i kostnadsnivån när det gäller statsandelsåligganden vara 3,1 %, vilket ökar kostnaderna för basservicen inom social- och hälsovården med 349 miljoner euro och inom undervisnings- och kulturverksamheten med 148 miljoner euro, dvs. sammanlagt 497 miljoner euro. Staten deltar i kostnadsökningen via de indexhöjningar som görs i statsandelarna. I statsandelarna görs en indexhöjning på 2,3 % år 2005, vilket motsvarar 75 % av en full höjning. Indexhöjningen ökar statsandelarna med 150 miljoner euro, varav kommunernas och samkommunernas andel är 136 miljoner euro. En indexhöjning till fullt belopp skulle vara 3,1 % och den skulle öka statsandelarna med 200 miljoner euro, varav kommunernas och samkommunernas andel skulle vara 181 miljoner euro. I finansieringskalkylen har som beräkningsantagande för 2006—2008 använts en indexhöjning som är 75 % av höjningen till fullt belopp.

Tablå 21. Kommunernas och samkommunernas kalkylerade kostnader, kommunernas finansieringsandelar samt statsandelarna för undervisnings- och kulturverksamhetens driftskostnader, mn euro

  2003 2004 2005 2004—2005, %
         
Undervisnings- och kulturverksamhet        
   kalkylerade kostnader 5 137 5 188 5 264 1,5
   kommunernas självfinansieringsandelar 2 997 3 073 3 189 3,8
   statsandelar 2 177 2 196 2 249 2,4

Tablå 22. Verkningarna på kommunalekonomin och samkommunernas ekonomi av statens åtgärder i statsbudgeten, mn euro, förändringar från 2004 till 2005

    utgifter inkomster netto
         
1. Ändringar i verksamheten och budgetbeslut      
 — IM, finansieringsunderstöd enligt prövning   -18  
 — IM, understöd för kommunsammanslagningar och investeringsstöd   +33  
 — SHM, statsandel för driftskostnader      
      — höjning av statsandelsprocenten från 31,82 % till 32,99 %, varav ändring av definitionen av kostnaderna 0,37 procentenh. (hänför sig till justeringen av kostnadsfördelningen)      
          — hälsovårdsprojektet 0,65 procentenh.1)   +75  
          — utvecklingsprogrammet för det sociala området 0,15 procentenh.1)   +17  
     — fortbildning för socialvårdspersonalen +22 +7  
      — höjning av hemvårdsstödet +35 +11  
      — höjning och utvidgning av partiell vårdpenning, reformen omfattar hela år 2004 +5 +2  
 — SHM, utvecklingsprojekt   +4  
 — SHM, anläggningsprojekt   -4  
 — SHM, barn- och ungdomspsykiatri -7 -7  
 — AM, sysselsättningsstöd till kommuner -3 -3  
 — AM, ersättning för kostnader för invandrare -1 -1  
 — UVM, morgon- och eftermiddagsverksamhet, år 2004 reformen som totalt årsgenomsnitt +44 +25  
 — UVM, stöd för skolresor i förskoleundervisningen, år 2004 reformen som totalt årsgenomsnitt +9 +5  
 — UVM, bredbandsanslutningar för grundskolan   +1  
 — UVM, anläggningsprojekt   -1  
Sammanlagt +104 +146  
         
2. Indexhöjningar 2,3 % (75 % av hela kostnadsnivåstegringen på 3,1 %)      
UVM 63 mn euro, varav      
 — kommunerna 49 mn euro (77 %),      
 — enskilda14 mn euro (23 %)      
SHM 83 mn euro      
IM 4 mn euro      
Sammanlagt 150 mn euro, varav 136 mn euro till kommunerna   +136  
             
3. Justering av kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna (den sammanlagda justeringen på 358 miljoner euro periodiseras på åren 2005—2008)      
             
  2005 100 %        
UVM, varav 1,4 5,4        
kommunerna 77 % 1,1 4,2        
SHM 72,5 353        
Sammanlagt 74 358     +74  
             
4. Ändringar i beskattningen och socialskyddsavgifterna      
— sänkning av samfundsskattesatsen från 29 % till 26 %, verkningen är uppskattningsvis 100 mn euro, kompenseras till fullt belopp genom att kommunernas andel av samfundsskatten höjs      
— ändringar i beskattningen av frivilliga pensionsförsäkringar   -20  
— avgifter för morgon- och eftermiddagsverksamhet, reformen år 2004   +17  
             
Verkningarna av statens åtgärder sammanlagt      
 — utan indexhöjning +104 +217 +113
 — indexhöjningarna inkluderade +104 +353 +249

1) Förverkligandet av målen för hälsovårdsprojektet och utvecklingsprogrammet för det sociala området kan öka kommunernas utgifter.

Den ökning av statsandelarna med 358 miljoner euro enligt lagen om statsandelar till kommunerna vilken grundar sig på justering av kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna periodiseras på fyra år. Av justeringen betalas 74 miljoner euro år 2005.

För genomförandet av det nationella hälsovårdsprojektet och utvecklingsprogrammet för det sociala området höjs statsandelarna för social- och hälsovården med 110 miljoner euro. Av detta belopp används 92 miljoner euro för att höja statsandelsprocenten, 7 miljoner euro för att säkerställa fortbildning för socialvårdspersonalen och 11 miljoner euro för att höja hemvårdsstödet.

Inom undervisningsverksamheten höjs statsandelarna med sammanlagt 30 miljoner euro till följd av utvidgningen av morgon- och eftermiddagsverksamheten för skolelever och av stödet för skolresor i förskoleundervisningen så att verkningarna omspänner hela året.

De utjämningsavdrag som görs från statsandelarna på basis av kommunernas skatteinkomster stiger i relation till de utjämningstillägg som skall betalas till kommunerna så att statsandelarna beräknas minska med ca 35,5 miljoner euro. Det föreslås att för finansieringsunderstöd enligt prövning beviljas 30 miljoner euro och för understöd för kommunsammanslagningar 41 miljoner euro.

Statsunderstödet till kommunerna för projekt inom social- och hälsovården uppgår till 55 miljoner euro, varav 30 miljoner euro är för det nationella hälsovårdsprojektet och den resterande delen för utvecklingsprogrammet för det sociala området, alkoholprogrammet och anläggningsprojekt.

År 2005 ökas kommunernas utgifter av höjningen av stödet för hemvård och privat vård av barn och av skyldigheten att ordna fortbildning inom det sociala området samt av att höjningen och utvidgningen av den partiella vårdpenningen och utvidgningen av morgon- och eftermiddagsverksamheten för skolelever och stödet för skolresor i förskoleundervisningen får verkningar som omspänner hela året. De sistnämnda åtgärderna inleddes 2004. Dessutom kan den reform som syftar till att trygga möjligheten att få vård och hänför sig till det nationella hälsovårdsprojektet öka kommunernas utgifter åtminstone i reformens första fas.

Statens åtgärder beräknas öka utgifterna inom kommunalekonomin med sammanlagt ca 104 miljoner euro. I tablå 22 ingår ett sammandrag av verkningarna av statens åtgärder i sin helhet.

Den totala effekten av de statliga åtgärderna i budgetpropositionen på utgifterna, inkomsterna och ändringarna i skattegrunderna bedöms vara att kommunernas finansiella ställning jämfört med 2004 förbättras med ca 113 miljoner euro netto utan indexhöjningar och med 249 miljoner euro inklusive indexhöjningar.

Vid sidan av de nya åtgärder som staten vidtar år 2005 påverkas balansen i kommunalekonomin och behovet av finansiering för basservicen av utvecklingen när det gäller mängden uppgifter och åtaganden som tidigare föreskrivits kommunerna och efterfrågan på tjänster samt av utvecklingen i fråga om skatteinkomsterna, lönekostnaderna och kostnadsnivån.

Verkningarna av sänkningen av samfundsskattesatsen i samband med företags- och kapitalskattereformen på kommunernas skatteinkomster, ca 100 miljoner euro, kompenseras till fullt belopp genom att kommunernas andel av samfundsskatten höjs till 22,03 % från och med 2005. I syfte att stärka finansieringen av basservicen bereds en höjning av de nedre och de övre gränserna för kommunernas fastighetsskattesatser.

Enligt basserviceprogrammet bereds en ändring av praxis när det gäller klientavgifterna inom social- och hälsovården så att utvecklingen i kostnaderna för servicen beaktas i avgifterna. Den service som skall ordnas för genomförandet av lagstadgad ledighet för närståendevårdare minskar kommunernas klientavgiftsinkomster med uppskattningsvis 5 miljoner euro. Genom att servicen ordnas på ändamålsenligt sätt kan emellertid ytterligare behov av anstaltsvård förebyggas och de kostnader som åsamkas kommunerna således minskas.