Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2005

01. Skatter på grund av inkomst och förmögenhetPDF-versio

01. Skatt på inkomst och förmögenhet

Under momentet beräknas inflyta 12 373 000 000 euro.

Förklaring:

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till lag om skatteskalorna för 2005, enligt vilken det föreslås att en inflationsjustering om två procent skall göras i inkomstskatteskalan. Justeringen beräknas minska intäkten av skatten med ca 160 miljoner euro på årsnivå jämfört med de skattegrunder som gäller 2004.

I samband med budgetpropositionen överlämnar regeringen till riksdagen en proposition med förslag till ändring av inkomstskattelagen. Genom förslaget utvidgas tillämpningsområdet för hushållsavdraget så, att avdraget i fortsättningen kan beviljas också för arbete som har utförts i en bostad eller fritidsbostad som används av föräldrar eller mor- eller farföräldrar till den skattskyldige eller till den skattskyldiges make eller maka.

Dessutom utvidgas avdraget på så sätt att de skattskyldiga i fortsättningen kan dra av 30 % av de löner som de har betalat, jämfört med 10 % tidigare. Utvidgningen av avdraget beräknas sänka skatteinkomsterna med ca 15 miljoner euro. Avsikten är att ändringarna skall träda i kraft vid ingången av år 2005.

De skattepliktiga förvärvs- och kapitalinkomsterna beräknas öka ca 3½ % år 2005. Av de skattepliktiga inkomsterna är löneinkomsternas andel över 60 % och löne- och sysselsättningsutvecklingen är därför i synnerhet på lång sikt avgörande med tanke på skatteinkomsterna. Det förutspås att löneinkomsterna ökar med ca 4½ % år 2005.

Riksdagen har antagit lagar om ändring av bestämmelser gällande inkomstbeskattningen av frivilliga pensionsförsäkringar. I beskattningen av frivilliga pensionförsäkringar sker en övergång till kapitalbeskattning och en reform av avdragssystemet. Försäkringspremierna avdras från kapitalinkomsterna. Sekundärt görs avdraget från förvärvsinkomsterna i form av underskottsgottgörelse. Pensionen beskattas som kapitalinkomst. Lagarna träder i kraft vid ingången av år 2005. Till lagen om ändring av inkomstskattelagen hänför sig flera övergångsbestämmelser. På grund av den övergångstid om ett år som beslutats för år 2005 i fråga om gamla försäkringar beräknas försäkringspremierna öka med en tredjedel och sänka intäkten av inkomstskatten med ca 60 miljoner euro, varav statens andel beräknas vara 38 miljoner euro. År 2006, då man övergår till kapitalbeskattning i fråga om gamla försäkringar och avdraget därmed hänför sig bara till den skatt som tillfaller staten, beräknas skatteinkomsterna öka med 130 miljoner euro, varav statens andel är 10 miljoner euro.

I inkomstposten har lagen om förmögenhetsskatteskalan för 2005 beaktats. Den nedre gränsen i förmögenhetsskatteskalan föreslås bli höjd från 185 000 euro till 250 000 euro och den procentsats för förmögenhetsskatten som tillämpas på den del som överskrider den nedre gränsen föreslås bli sänkt från 0,9 % till 0,8 %. Det beräknas att de föreslagna ändringarna minskar intäkten av förmögenhetsskatten med sammanlagt ca 28 miljoner euro. Från förmögenhetsskatten avdras den skatt som samma år går på kapitalinkomstdividend över 90 000 euro som erhållits från andra än börslistade bolag. Denna lättnad minskar intäkten av förmögenhetsskatt med 21 miljoner euro.

I inkomstposten har reformen av företags- och kapitalbeskattningen beaktats. I fråga om dividendbeskattningen slopas systemet med gottgörelse för bolagsskatt. Samfundsskattesatsen sänks från 29 % till 26 % och skattesatsen på kapitalinkomster från 29 % till 28 %. Den källskatt på kapitalinkomster som gäller begränsat skattskyldiga sänks till 28 %. Lagarna träder i kraft så, att ändringarna gällande sänkta skattesatser och dividendbeskattningen tillämpas första gången vid beskattningen för 2005.

Riksdagen har antagit lagen om temporär befrielse från betalning av förskottsinnehållning som verkställts på sjöarbetsinkomst från vissa passagerarfartyg. Stödet minskar intäkten av inkomstskatten till staten med uppskattningsvis 10 miljoner euro år 2005.

Sänkningen av samfundsskattesatsen innebär en kalkylerad minskning om 555 miljoner euro i intäkten av samfundsskatten. Kommunerna kompenseras för sänkningen av samfundsskattesatsen genom att deras egen andel av intäkten höjs från 19,7 % till 22,03 %. Statens andel sänks på motsvarande sätt. Sänkningen av skattesatsen på kapitalinkomster minskar intäkten av skatten med ca 28 miljoner euro. Skatteintäkterna av enskildas dividender från börsbolag beräknas uppgå till ca 82 miljoner euro.

Staten beräknas få inkomstskatt av samfunden till ett belopp av ca 3 930 miljoner euro år 2005.


2005 budget 12 373 000 000
2004 budget 12 210 000 000
2003 bokslut 11 811 901 257

02. Källskatt på ränteinkomster

Under momentet beräknas inflyta 175 000 000 euro.

Förklaring:Skatten grundar sig på lagen om källskatt på ränteinkomst (1550/1992).

I inkomstposten har reformen av företags- och kapitalbeskattningen beaktats. Skattesatsen för källskatt på ränteinkomst sänks från 29 % till 28 %. Ändringen beräknas sänka intäkten av skatten med ca 6 miljoner euro.


2005 budget 175 000 000
2004 budget 225 000 000
2003 bokslut 216 068 569

03. Skatt på arv och gåva

Under momentet beräknas inflyta 448 800 000 euro.

Förklaring:Skatten grundar sig på lagen om skatt på arv och gåva (378/1940).

I inkomstposten har lagen om ändring av 55 § lagen om skatt på arv och gåva beaktats. Lagen trädde i kraft den 1 juli 2004. Grunden för beräkning av skattelättnaden vid generationsväxlingar ändrades så, att man vid beräkningen av skattelättnaden skall sänka värdet av till ett gårdsbruk eller ett annat företag hörande förmögenhet till 40 % av det beskattningsvärde som nu tilllämpas enligt de grunder som iakttas i förmögenhetsbeskattningen. Ändringen tillämpas retroaktivt även på de generationsväxlingar där skattskyldigheten har inträtt under år 2004 före lagens ikraftträdande. Det är svårt att beräkna ändringens effekt på skatteintäkten, eftersom ändringen innebär en tyngdpunktsförskjutning från skattefria försäljningsvinster till tillämpning av skattelättnadsbestämmelsen i lagen om skatt på arv och gåva. Skatteändringen kan beräknas minska skatteintäkten med ca 25 miljoner euro per år.


2005 budget 448 800 000
2004 budget 459 000 000
2003 bokslut 411 290 208